القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الستون 60 بقلم حسناء مصطفي

  رواية قلبي ليس بيدي الفصل الستون 60 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الستون 60 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الستون 60 بقلم حسناء مصطفي

جاكي: احيه.. اي دا..
جاك: احسن يكون عفريت يخربيتك..
جاكي: ياعم بس بقاا مش هعرف انام..
جاك: بصي اعملي نفسك مش واخده بالك وكملي اكل..
قعدنا ناكل..
جاك: انتي مش ناويه تروحي الجامعه ولا اي..
جاكي: هروح بكرا..
جاك: تمام انا هوصلك..
جاكي: لا روح انت شغلك وانا هروح مع محمد..
جاك: لا.. انا هوصلك..
جاكي: طيب..
جاك: بقولك اي..
جاكي: امم..
جاك: هنعمل الخطوبه امتى!
جاكي: معرفش.. بس استنى شويه عشان انا كدا هسقط والله..
جاك: بعد اسبوع... قولي يوم الاربع الجاي مثلا..
جاكي: ياراجل!
جاك: طب بصي.. هنعمل خطوبه ع الضيق كدا عشان مناخدش وقت طويل... وهنخلص ع السريع وانتي تشوفي امتحاناتك...
جاكي: اشطا...
خلصنا وهو راح اوضته وانا نمت...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صحيت تاني يوم اتوضيت وصليت ولبست ونزلت..
جاكي: صباح الخير..
الكل: صباح النور..
جاكي: اخيرا ظهرت يامحمد بيه.. فينك كدا..
بصلي شويه..
محمد: موجود...
فطرنا وجاك وصلني... ومحمد وصل البنات...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت لقيت ادم قاعد..
روحت قعدت معاه..
جاكي: ياهلا..
ادم: ياختااااي... اخيرا ظهرتي!
جاكي: معلش يبروو.. عندي ليك اخبار فل..
ادم: خير..
جاكي: قرينا فاتحه والخطوبه الاسبوع الجاي..
ادم: نعم!!.. طب اعزميني حتى..
جاكي: اسكت انت مش فاهم حاجه... ماما مكانتش موافقه خالص.. وحصل مشاكل كتير كدا وف نفس اليوم قرينا الفاتحه واحنا قاعدين كدا.. واصلا كنا هنتجوز ع طول بس قولت لجاك نأجل عشان امتحاناتي اللي هتنفخ فيها دي..
ادم: لا متقلقيش... ملخصلك كل حاجه ودي ملازم تراجعي منها... عشان شكلك هتسقطي..
جاكي: ياخي تف من بوقك.. انا ناقصه!... صحيح.. في حاجه عايزه اقولك عليها..
ادم: اي..
جاكي: طلعنا اخوات..
ادم: يعني اي..
جاكي: ماما قالتلي اننا اخوات ف الرضاعه.. وانها هي ومامتك كانوا صحاب من زمان..
ادم بصدمه: احلفي..
جاكي: وحياتك..
ادم: يعني احنا اخوات اخوات!
جاكي: ايون..
ادم: دي كدا احلوت قووي... سوري ياجاك بقاا..
جاكي: مانا بقولك عشان كدا... عايزه اعذبه شويه.. كفايه عليه حب لحد كدا...
ادم: طب يلا عشان المحاضره...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماما: جاكي فين يافيروز!
فيروز: جاكي ف جامعتها.. تعالي افطري..
ماما: هو انا اتسرعت يافيروز!
فيروز: لا متسرعتيش ولا حاجه.. متفكريش ف الموضوع كتير انتي بس... سيبي العيال يفرحوا..
ماما: مانا عايزاهم يعرفوا.. بس مش عارفه خايفه ليه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ابراهيم: يااه.. اخيرا حضرت يامحمد!
محمد: ازيك..
ابراهيم: بخير.. فينك كدا..
محمد: كنت مسافر يومين كدا.. مكنتش هنا..
ابراهيم: طب بالنسبه للمحاضرات اللي فاتتك دي..
محمد: مش عارف.. مش مشكله هتصرف..
ابراهيم: امسك ياسيدي.. ادي المحاضرات كلها اهي.. ذاكر بقاا..
محمد: يابو الصحاب والله انت حبيبي يعني.. متشكر قوي..
ابراهيم: عيب عليك متقولش كدا.. يلا ندخل...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز كانت ف اوضتي ولمحت حاجه ع الارض جنب السرير.... ميلت عليها واتصدمت...
خلصنا المحاضره وطلعنا...
ادم: بقولك اي..
جاكي: قول..
ادم: ماتيجي تتغدي معانا النهارده..
جاكي: انت عايز جاك يخلص عليا بقاا..
ادم: هو هينطلنا ف كل حاجه ولا اي!.. وبعدين دلوقتي احنا أخوات... يعني ايزي..
جاكي: لا مش ايزي.. جاك مش هيفرق معاه اذا كنا اخوات ولا لا... دماغه جزمه قديمه والله...
ادم: طب على الله تعزمينا ع الفرح بقاا..
جاكي: عيب عليك.. اخلص بس امتحانات والدنيا هتمشي اخر حلاوه...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اليوم عدى وروحنا...
فيروز: هتروحوا تجيبوا الشبكه امتى!
جاك: دلوقتي حالا لو عايزين..
فيروز: اي رأيك ياجاكي..
جاكي: اي حاجه..
جاك: انا اساسا كلمت الراجل امبارح واظنه ظبط الدنيا.. ماتيجي نروح النهارده...
جاكي: ماشي... بس مين هييجي معانا!
جاك: كلهم لو عايزين..
عمو احمد: انا عن نفسي عندي شغل.. براحتكوا بقاا..
جاك: خلاص نروح كلنا..
فيروز: هو فرح!.. هروح انا ومنى بس..
هند: واشمعني انتي بقاا.. انا كمان عايزه اروح...
فيروز: بس ياهند... احنا هنروح ع طول ونيجي..
جاك: تمام.. اطلعي غيروا ويلا...
طلعنا غيرنا ونزلنا... مشينا والبنات ومحمد قعدوا ف البيت...
هند: مالك يامحمد..
محمد: مليش...انا هوريهم..
هند: هما مين!
محمد: هاا.. لا مفيش..
سابها وخرج...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روحنا عند الصايغ...
ـ اهلا جاك بيه..
جاك: اهلا.. الطلب جاهز!
ـ اكيد ياباشاا..
جاكي: طلب اي..
جاك: استني..
لقيت الراجل مطلع علبة الماز...
جاك: اي رايك..
جاكي: اي دا..
جاك: عقد..
جاكي: ومين قالك اني هوافق اخده..
جاك: ومتوافقيش ليه!
جاكي: انا مبحبش الحاجات الغاليه...
جاك: دا غير الشبكه ياجاكي..
جاكي: نعم!!
جاك: جاكي.. انا مصممه مخصوص عشانك..
جاكي: ياجاك كدا كتير والله..
جاك: مش كتير.. يلا قولي رأيك..
جاكي: حلو..
جاك: طب يلا بقاا نقي اللي انتي عايزاه...
نقينا الدهب واليوم خلص وروحنا...
هند: وريني بسرعه...
فيروز: ياعيال بالراحه.. مش كدا..
جاكي: خدوا اهو شوفوا...
نور: واووو... اي الجمال دا..
فيروز: الله اكبر ف عينك ياشيخه...
نور: مش بحسد.. هو عاجبني بس..
جاك: طب دا عشانك ع فكره..
طلعلها علبه.. فتحتها ولقته خاتم الماز...
نور: بتهزر!!!!!... دا عشاني انا!!
جاك: اكيد..
قامت حضنته وهي مبسوطه..
نور: ربنا يخليك ليا ياقمر...
جاك: اتفضلي يادكتوره هند...
هند: اي دا..
جاك: هو انتي مش اختي انتي كمان ولا اي!.. وخدي ادي دا لسما..
فيروز: اي يابني كل دا... ليه كدا..
جاك: هو انا عندي اغلى منهم!!..
هند: ربنا يخليك لينا ياجاك ويتمملك ع خير يارب...
اليوم عدى وطلعت اوضتي وقعدت اذاكر...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عدى الاسبوع بسرعه.. بروح الجامعه وارجع اذاكر واقعد مع جاك...
كان صابح يوم الخطوبه...
هند: جاكي فستانك قمرررر....
جاكي: تسلمي ياروحي انتي..
نور: دا زوق جاك... انا عارفه..
جاكي: ااه... عايز يلبسني ع مزاجه ياست..
نور: ياشيخه يابختك والله... ياريت الاقي حد يحبني كدا....
جاكي: ان شاء الله هيجيلك الاحسن وهيحبك جدا كمان...
سما دخلت...
سما: جاكي..
جاكي: نعم..
سما: كنت.. كنت عايزه اعتذرلك عن اللي حصل.. انا اسفه بجد.. معرفش عملت كدا ازاي..
جاكي: لا ياروحي... مش زعلانه منك.. انسي اللي حصل...
قعدنا نجهز نفسنا واليوم كان قمر قووي.. وكلنا مبسوطين... جاك كان بره طول اليوم ورجع اخر الليل..
كنت انا واقفه ف البلاكونه...
جاكي: ما لسه بدري يااستاذ...
بصلي وابتسم..
جاك: وحشتيني..
جاكي: كنت فين!
جاك: شغل..
جاكي: كل دا ف الشغل!
جاك: هكون فين يعني.. بخونك!!
جاكي: مستبعدش... انت قليل الادب وتعملها.. بس صحيح اي الحلاوة دي..
جاك: اي رأيك..
جاكي: جامد... حلو الحلاق دا.. مطلعك عظمه... نضفت يامعفن...
جاك: عارفه!.. كل مااتكلم معاكي احس اني بلبس نفسي خزوق ومش هعرف اطلع منه طول حياتي...بقاا انا معفن!
جاكي: قصدك ان انا خزوق يعني!!.. ماشي ماشي.. كل دا هيطلع ع عينك بكرا بس الصبر...
جاك: سيبيني انام انا جاي متكسر... وبعدين ادخلي متقفيش كدا...
جاكي: وانت مالك.. هقف..
جاك: تمام خليكي واقفه... بس خلي بالك عشان في حاجات غريبه بتظهر هنا... دا كمان كان في راس واحد مرميه هنا..
جاكي:بسسس... يخربيتك... مش هعرف انام... خلاص هدخل..
جاك: مبتجيش غير كدا... تصبحي ع خير..
جاكي: وانت من اهل الخير...
دخل وانا دخلت نمت وانا متحمسه لبكرا...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نهى كانت قاعده لوحدها وفجأه الباب خبط...
نهى: خير...
محمد: مش محتاجه مساعدة!!
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والستون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات