القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي والستون 61 بقلم حسناء مصطفي

  رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي والستون 61 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي والستون 61 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي والستون 61 بقلم حسناء مصطفي

صحيت ع صوت زغاريط واغاني تحت...
قومت وانا بضحك... دخلت اخدت شاور واتوضيت وصليت وبعدين البنات دخلولي ومعاهم الميكب ارتست...
هند: صبااااحووو ياقمر..
جاكي: فين جاك..
نور بخبث: امم.. وبتسألي ع جاك ليه!
جاكي: بسال عادي..
نور: جاك خرج ياختي... يلا احنا بس عشان نجهز...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مالك: مش مصدق والله ياجاك ان خطوبتك النهارده..
جاك: ليه يعني
مالك: امال عاملي فيها جامد ولا مبحبهاش ومش عارف اي.. واتاريك واقع لشوشتك...
جاك: معرفش حصل ازاي... كل حاجه ماشيه لوحدها كدا...
مالك: طب انا مش فاهم انت جاي الشغل ليه!.. المفروض النهارده خطوبتك... قوم يعم جهز نفسك...
جاك: يلا يعم....
جاك راح مع مالك بيجهزوا وانا والبنات مشغلين اغاني ف الاوضه وقاعدين نرقص....
عدى الوقت وفيروز عماله تطلعلنا عشان ننزل... خلصنا ونزلت انا والبنات تحت لقيت ناس كتيير والمكان قمر قوي... و جاك واقف مع مالك بعيد...
نور: جاااك...
لف وشه وبصلي.. اي القمر دااااا.... بقااا المز داا خطيبي اناا!!!!.... ياخي تبا لك...
قرب مني وهو مبتسم وجه باس ايدي..
جاك: اي القمر دا...
ماما جت وقفت معايا...
شويه وادم وصل هو ومامته ومنه...
سلمت عليهم وجيت اسلم ع ادم بصيت لقيته راح قرب مني وحضني...
ادم: مبروك ياقمر..
جاكي: عقبالك..
ادم بهمس: ع فكره.. انا سالت ماما وقالتلي ان احنا اخوات فعلا...
جاكي: اشطا... شوف شغلك بقاا..
ادم: عينيا... مبروك ياجاك..
جاك بحده: الله يبارك فيك...
راحوا قعدوا بعيد وجاك بصلي بحده ولسه هيكلمني راح عمو احمد جه..
عمو احمد: مبروك يابنتي...
جاكي: الله يبارك فيك ياعمو... عقبالك..
عمو احمد: اسكتي فيروز تطين عيشتنا.. خلي اليوم يعدي..
جاك: مش مسيطر انت هاا..
عمو احمد: ابقاا ورينا شطارتك...
جاك: عيب.. انا بسيطر ع طول..
روحت بصيتله..
جاك: احم.. مش قوي يعني..
عمو احمد: مسمعش صوتك تاني بقاا..
سابنا ومشي..
جاك: اي اللي حصل دا!
جاكي باستعباط: اي اللي حصل!
جاك: انا مش عايز اتعصب عشان مبوظش اليوم بس..
جاكي: انت عايز تتخانق وخلاص!.. محصلش حاجه عشان تتعصب...
مالك ومايا جم...
مالك: مبروك ياجاكي..
مايا: مبروك..
جاكي: الله يبارك فيكوا.. عقبالكوا...
مايا: مبروك ياجاك..
جاك: الله يبارك فيكي..
الاغاني اشتغلت والكل بيرقص....
ندى دخلت...
جاكي بفرحه: ندووش!!
ندى: متخيله اني هعدي يوم زي دا كدا يعني!..
جرت عليا وحضنتني...
ندى: مبروووك... يااجمل عروسه ف الدنيا..
جاكي: عقبالك ياقمر انتي..
خدتني وفضلنا نرقص...
ندى: بقولك اي..
جاكي: اي..
ندى: هي البت دي بتبصلك كدا ليه!
جاكي: فين دي..
ندى: اللي واقفه مع جاك دي..
جاكي: وهو واقف معاها ليه بروح امه دا.. اوعي كدا..
روحت وقفت معاهم..
جاك: دي نهلا صاحبتي ياجاكي..
جاكي: امم.. اهلا..
نهلا بتناكه: اهلا.. مبروك..
جاكي: الله يبارك فيكي ياروحي.. عقبالك...
يلا يابيبي نرقص...
خدته وروحت بعيد...
جاكي: واقف معاها ليه ان شاء الله!
جاك: اي اللي واقف معاها ليه!.. دي صاحبتي وكانت بتباركلي..
جاكي: هو انا اخلص من مايا تطلعلي البت دي..
جاك: هي عملتلك اي!!.. تعالي بس نرقص..
روحنا وقعدنا نرقص...
جاكي: هروح اشرب واجي..
ندى: استني خديني معاكي..
روحنا انا وهي البوفيه وشربنا... لقيت نهلا دي جت وقفت جنبنا..
نهلا: مبروك عليكي جاك..
ندى: الله يبارك فيكي ياروحي.. عقبالك..
نهلا: صاحبتك دي!
جاكي: امم.. اختي..
عملت نفسها كانت هتقع ودلقت العصير عليا..
نهلا: اخخ انا اسفه مخدتش بالي..
ندى: انتي مجنونه!!.. اي اللي عملتيه دا!
نهلا: مخدتش بالي ياروحي انا اسفه..
جاكي: امم.. لا ياروحي ولا يهمك.. حصل خير..
الكل كان باصص علينا... انا اسكت!!!... لا طبعا..
كان في تورته محطوطه ع جنب... روحت مسكتها ولبستها ف وشها... تصادرت اصوات شهقات البنات والكل واقف متنح وجاك واقف بيكتم الضحك...
جاكي: اووه!!.. اني اسف.. مخدتش بالي ياروحي..
خدت ندى ومشيت..
ندى: ايوا ياصاحبي ياجاااامد...
جاكي: عيب عليكي.. اياك هي مفكراني هبله ومش هعرف اقفلها.. دي صورمها واصلي لحد هنا..
ندى: والله انك جامد ياسطا.. تستاهل..
جاك جه..
جاك: اي اللي حصل دا..
جاكي: اي اللي حصل!
جاك: يعني هو ينفع كدا!
جاكي: البادي اظلم ياروحي..
جاك: مش للدرجادي.. هي مكانتش تقصد..
جاكي: انت مش عارف حركات البنات دي..
هند: ايوا اصلا من بدري بتبصلها بقرف..
جاكي: سيبيه يدافع عنها... ماهي صاحبته بقاا..
جاك: بس ياهبله... يلا نرقص..
اشتغلت اغنية قرب حبيبي لتامر حسني....
الكل كان بيرقص وفرحان....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نهى: فهمت هتعمل اي..
محمد: فهمت..
نهى: يلا عشان محدش يلاحظ...
قفل وراح وقف مع الشباب...
محمد: انت وراك اي يا ادم بالليل..
ادم: ولا حاجه..
محمد: خلاص خليك معانا بقاا...
ادم: مانا معاكوا اهو...
ادم سابه وجه يرقص معايا...
وطبعا استغليت الموقف ف اني اقرب منه جامد.. ماهو اخويا بقاا..
مسكت ايده وفضلنا نرقص. وجاك واقق عينيه بتطلع شرار وهيتحول ديناصور دلوقتي...
فيروز همستلي..
فيروز: خفي شويه جاك هينفخك..
جاكي: ع فكره ادم اخويا ف الرضاعه.. ودي حاجه مقدرش مستغلهاش...
فيروز: ااه.. عشان كدا بقاا.. طيب ياختي ربنا معاكي.. هتتنفخي بردو...
كملنا رقص ولقيت جاك جه مسك ايدي وخدني معاه جوه الاوضه وقفل الباب..
جاكي: اي دا في اي..
جاك بحده: اي اللي بيحصل بره دا..
جاكي: اي هو..
جاك بعصبيه: جاكي.. متعصبنيش..
جاكي: طب بالراحه طيب.. اي اللي حصل..
جاك: اول مادخل حضنتيه.. ودلوقتي بترقصي معاه بالطريقه دي وبيلمسك... جاكي مش عايز ابوظ عليكي اليوم.. اقسملك اني هطلع دلوقتي اهد المكان ع اللي فيه..
جاكي: انت متعصب ليه دلوقتي.. الكل بيرقص..
جاك: وانا قولت اي.. مش قولتلك متقربيش منه!.. وبعدين سواء هو او غيره.. ازاي تقربي منه كدا!!.. انتي عبيطه!!.. اسمعي.. انا مسكت نفسي باعجوبه ومرضتش امد ايدي عليه.. متخلنيش اعمل حاجات نندم عليها بعد كدا..
جاكي بضحك: انت غيران!
جاك بعصبيه: مبهزرش... هو انا مش مالي عينك!!
جاكي: ع فكره ادم اخويا..
جاك: يعني اي اخوكي..
جاكي: يعني اخويا ف الرضاعه وماما اللي قالتلي كدا... يعني يحرم عليا..
جاك: ااه.. طب تمام...لو طلعتي وقفتي معاه تاني.. انا مش مسؤول.. حتى لو شقيقك ياجاكي.. لو قربلك مش هرحمه... وانا حذرتك..
سابني وطلع وانا طلعت وراه...
كملنا اليوم عادي ومعظم الناس مشت... الليل حل...
محمد: ادم تعالى معايا..
ادم: على فين!
محمد: واحد صاحبي مش عارف ييجي هنا.. هنجيبه مع بعض بعربيتك ونوصل ع طول..
ادم: اشطا يلا...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كنت واقفه لوحدي..
سما: خدي ياجاكي اشربي... اكيد هلكانه دلوقتي..
جاكي: ياختاااي دانا بموت..
سما: اشربي العصير دا عشان متقعيش..
شربت العصير وهي بتبصلي بطريقه غريبه...
فجأه جتلي مسدج..
فتحت وكان ادم..
ادم: جاكي اطلعي للشارع اللي جنبك..
جاكي: ليه!
ادم: تعالي بس انا تعبان... بس اوعي تقولي لحد..
جاكي: تعبان يعني اي!!.. اي اللي حصل!
ادم: تعالي ياجاكي بسرعه.. ومتعرفيش حد...
جاكي: طب اقول لجاك او اي حد
ادم: لا.. متقوليش لحد..
جاكي: ليه!.. هو اي اللي حصل...
ادم: اخلصي ياجاكي بسرعه.. انا مش قادر...
جاكي: طب تمام جايه....
خوفت لايكون في حاجه...
قفلت الفون ولسه هطلع..
ـ رايحه فين!
لفيت لقيته جاك... طبعا مقدرش اقوله اني رايحه لادم...
جاكي: واحده صاحبتي مستنياني بره هنا.. هجيبها واجي..
جاك: طب استني اجي معاكي..
جاكي: لا.. قصدي.. مش مستاهله خليك معاهم وانا هرجع ع طول..
جاك: طب متأخريش..
جاكي: ماشي...
سيبته وطلعت.. فضلت ابص حواليا بس مكنش في حد.. روحت الشارع اللي جنبي لقيت عربيته وهو مرمي فيها..
جريت بسرعه فتحت الباب وفجأه دوخت ومحستش بحاجه تاني....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماما: جاكي فين ياجاك!
جاك: طلعت بره هنا..
ماما: بره فين!
جاك: قالت هتجيب واحده صاحبتها مستنياها هنا..
ندى: انا هطلع اشوفها..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمد ساق العربيه وانا وادم مش واعيين... طلع شقه وكانت نهى مستنياه هناك..
طلع ادم وبعدين طلعني...
نهى: برافو عليك..
محمد: اي اللي هيحصل بقاا..
نهى: نيمهم ع السرير وقلعهم..
محمد: نعم!!... سرير اي!
نهى: هتجيب ورا ولا اي!
محمد: انا فكرتك هتخليهم هنا وجاك يدور عليهم وخلاص..
نهى: ليه.. هو احنا هنلعب!!.. دي الطريقه الوحيده اللي تخلي جاك يبعد عنها... يلا متضيعش وقت..
حطنا ع السرير وقلع ادم هدومه.. ولسه هيقربلي بس مقدرش.. وقف يبصلي بتردد..
نهى: سيبها.. انا هكمل.. شكلك هتنخ..
محمد: هي ازاي اغمى عليها!
نهى: البركه ف سما..
محمد: سما!!!
نهى: طبعا... سما شريكتي ف الحوار دا.. وهي اللي حطتلها المنوم... واشتغل ف الوقت المناسب..
محمد: جاك لو عرف مش هيرحمنا..
نهى: متقلقش.. احنا ملناش يد ف الموضوع... المهم روح انت عشان محدش يشك ف حاجه...
سابها ومشي وهي قلعتلي هدومي وقربتنا من بعض..
استنت شوية وقت نكون قربنا نفوق...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندى: جاكي مش بره ياجاك..
جاك: امال راحت فين!..
ندى: معرفش.. وموبايلها مقفول كمان..
ماما: يعني اي!.. هتروح فين دلوقتي!.
فيروز: محدش فيكوا شافها يابنات!
سما: هو.. انا شوفتها واقفه بره مع ادم.. بس معرفش اذا كانوا مع بعض ولا لا..
جاك: هو فين ادم!
بصوا حواليهم...
منه: ادم مش هنا... وموبايله مقفول هو كمان.. وكمان عربيته مش بره..
محمد دخل..
محمد: واقفين كدا ليه!
جاك: انت كنت فين!
محمد: وصلت صحابي لحد هنا وجيت.. هو في اي..
جاك: مشوفتش جاكي!
محمد: لا.. المفروض انها كانت هنا.. ااه صحيح.. افتكرت.. وانا خارج مع صحابي كانت واقفه مع.. ااه مع ادم تقريبا.. قولتلها ادخلي للناس.. قالتلي حاضر روح انت وانا هاجي...
فيروز: يمكن راحوا ف حته مع بعض..
جاك: هيروحوا فين مع بعض دلوقتي!.. وتمشي ازاي من غير ماتقولي!
ماما: لا انا قلقانه عليها... اتصرفوا..
جاك: طب خلاص ادخلوا انتوا جوه وانا هشوفها فين..
دخلوا الڤيلا وقاعدين مستنيين وجاك وقف بره يرن عليا وهو خايف...
جاك: جاكي متقلقنيش بقاا... ردي..
فجأه جتله مسدج من رقم غريب...
ـ لو بتدور ع خطيبتك، متتعبش نفسك.. هي دلوقتي ف حضن ادم وهيقضوا الليله مع بعض.. ودا العنوان***
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني والستون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات