القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كلمة حلوة الفصل الثالث عشر 13 بقلم فيروزة

 رواية كلمة حلوة الفصل الثالث عشر 13 بقلم فيروزة

رواية كلمة حلوة الفصل الثالث عشر 13 بقلم فيروزة

رواية كلمة حلوة الفصل الثالث عشر 13 بقلم فيروزة


يونس فتح الباب لقه صندوق.....
شمس قربت من الصندوق وفتحتوا لقيت فستان زي بتع الاميرات تحفه بكل معني الكلمه ومع جذمه تحفه ..ومع مكياج وورق لونه احمر وشكله حلو اوي من بره...بصت ناحية يونس لقيتو قاعد علي ركبته وماسك في ايدو خاتم جميل جدا ....وفي الايد التانيه بوكيه ورد احمر حلو اوي....
يونس بحب ...تقبلي تكملي بقي حياتك معايا تقبلي تكوني شريكتي في حياتي تقبلي تكوني ليه ونس وحضن تقبلي بيه في حياتك اكون ليك زوج وحبيب وأخ وسند تقبلي بيه شريك عمرك وحياتك ....تقبلي بقلبي ....
شمس بدموع من الفرح ....اقبل اكمل اللي بقي من عمري في حضنك ...
يونس قام وقرب منها وحضنها....وانا النهارده اسعد ايام حياتي ...مش هتقري الورق بقي ....
شمس بحب قربت من الصندوق وطلعت الورق...حاضر ...
فتحت اول ورقه وكان مكتوب فيه ...
_بحبك يا شمس حياتي...
فتحت تاني ورقه لقيت مكتوب فيه ...
_انتي جيتي حياتي علشان تكوني نورها وونسي في الدنيا....
تالت ورقه كان مكتوب فيه  .....
_ ممكن تقبلي بحبي وبقلبي اللي بيحبك .....
رابع ورقه مكتوب فيه.....
_اني اعشقك عشق الارواح ولا مفر من عشق الارواح .....
خامس ورقه مكتوب فيه ...
_عارفه اول مره شوفتك فيه كان نفسي اخدك في حضني وابعدك عن كل الناس واقولهم ابعدو عنها دي حقي انا ...ودموعها دي مش مفروض تنزل....مهما حصل ....
سادس ورقه مكتوب فيه...
_عارفه أنا نفسي اقول لدنيا دي كله أن اخيرنا شمس بقيت ملكي انا .....وبقيت من حقي انا وبس  ......
سابع ورقه مكتوب فيه.....
_الحاجات اللي في صندوق ممكن تلبسيه ونخرج انا وانتي والليل وبس ...
واخر ورقه مكتوب فيه ....
_كلمه حلوه يعني دنيا يعني حياه💙🥺...
شمس بعد مخلصت قراءه اخر ورقه ....حضنت يونس اوي ...
يونس بحب ....حبيتي كلامي ....
شمس بحب ...لا انا حبيتك كلك علي بعضك شخصيتك بكلامك بقلبك بروحك حبيت يونس ....
يونس قرب منها وبسها 🙈....
الليل جاه ومع شمس كنت لبست الفستان وحطيت مكياج وكنت حاجه فوق الخيال من جمالها....
يونس خبط علي باب الاوضه....
وشمس فتحت الباب وطلعت منه...
يونس مره واحده قرب منها وشالها وبقي يلف بيها...
يونس بحب ....انتي بجد ...انتي اميره طلعه من كرتون خيالي ... انتي ملاك نزل من السماء علي الارض علشاني ..علشان تنوري عتمت حياتي....انتي شمس حياتي ..... 
شمس بحب ....وانت عوضي عن الدنيا وعن اللي فات...بحبك يا ونسي ❤️🥺......
يونس بحب ....بحبك يا شمس حياتي ❤️🥺....
يونس قرب منها وبسها 🙈....
وبعدين وقفها قدامه وحط شريط حرير علي عينها وبعدين شالها لحد مكان المفاجاه .....
 وواصل لمكان المفاجاه ونزلها وبعد عنها ....
شمس بقلق ...يونس ...يونس انت روحت فين ......
يونس بحب ....انا جمبك اهو ....
شمس بحب ....طيب قرب مني وقف بعيد ليه ...
يونس ...مالك ....
شمس بحب ...خايفه ....قلبي عايزك جمبي ....
يونس بحب ...خايفه من ايه وانا معكي ومع قلبك ....
شمس بحب ...خايفك تبعد عن قلبي ....وقلبي خلاص لقه الامان معك وفي حضنك ....
يونس قرب منها وشال الشريط الحرير من علي عينها وبسها من عيونها.....مقدرش ابعد عن قلبي ....
شمس حضنته....وانت بقيت الحياه ليه اوعي تبعد عن قلبي اللي لقه الامان والحب معك .....قلبي من قبلك كان عايش في ظلمه ..وروحي كنت ضباب ....لاكن بوجودك قلبي بقي بينبض ليك وعلشانك  .....روحي بقيت تحب وجودك .....لقد عشقتك عشق الارواح ولا مفر من عشق الارواح ❤️🥺....
يونس بحب....وانا بعشق اللحظه اللي شوفتك فيه بحبك ....
شمس بحب ....بحبك يا ونسي ....
يونس بحب ...ممكن تبصي بعينك الجميله دي علي المكان اللي هيكون شاهد علي أول يوم نكون في مع بعض ...انا وانتي والليل وبس ...قلبي وقلبك وبس ...روحي وروحك وبس ....نبضي وقلبك وبس ....بحبك ......
شمس بصت علي المكان كان زي لوحه طلعه من اسطوره خياليه بس كله رومانسيه ....
كان الورد في كل مكان مع نور شكله زي الخيال وفي الاخر في اوضه كله نور وورد من بره واكيد اجمل من كده من جوه.... 
يونس مسك ايد شمس وراح بيه عند الاوضه وفتح الباب ...وفعلا كنت ولا الخيال حاجه ملهاش وصف من كتر جمالها ....فعلا اجمل حاجه شفتها عيني ... 
الورد ده في كل حته ...وفي نص الاوضه في سرير كله وورد ..وفي جمبه طربيزه عليه اكل وشموع وورد ....
يونس مسك ايدي وراح بيه عند الطربيزه اللي عليها الاكل وفتح كرسي وقعدني عليه وقاعد قدمي .....وكلنا وبعد الاكل شلني و(وهنا تسكت فيروزه عن الكلام الغير مباح 🤫🤐)...
يونس بحب حضن شمس ....شمس انتي ازاي ....
شمس بكسوف ....انت اول حد في حياتي نادر مجرد اسم ...وعمري ماكنت مدام غير النهارده .....
يونس حضنه (عيب بقي نروح نشرب كاكاو 😂 وبعدين نجي تاني للناس دي )
.....الصبح .....
شمس صحيت لقيت يونس قاعد جمبها ....ومسك أيدها 💙...
يونس بحب...اخيرنا صحيتي ده انا مستني اللحظه دي من بدري اوي ...اني اشوف عينكي وهي قريبه مني كده ....دي اجمل لحظه في حياتي اني اكون اقرب واحد ليكي ....
شمس بكسوف.....كل الكلام الحلو ده ليه انا ....
يونس بحب....ده نقطه في بحر بنسبه لحبي ليكي للي سكن لي روحي ونبض في قلبي ......
يونس قرب منها وشالها....
....
تسريع في الأحداث....
بعد شهرين ...
شمس بفرحه ....يونس ...يونس تعالي بسرعه ....
يونس بابتسامه...مالك يا قلبي ....
شمس بفرحه ....انا حامل .....
يونس شالها وبعدين حضنها جامد ...مبروك يا قلبي ...
...
...تسريع في الأحداث ....
بعد مرور تسع شهور .....
يونس شايل شمس وهي بتصر"خ....
شمس بدموع...الحقني يا يونس انا بموت ....انا كان مالي ومال الجوز والحب مانا كنت قاعده مرتاحه في بيت اهلي اااااه بمو"ت الحقني ....
يونس بخوف ....أن شاء الله هتقومي بالسلامه يا قلبي ....يارب ....
شمس بدموع ....انا عايزه ماما ....هتولي ماما ....اااااه بمو"ت يا ناس .....
يونس بخوف ..حاضر يا حبيبتي هي جايه في الطريق ....متخفيش انا معكي .....
شمس بدموع....فضلت تقولي متخفيش لحد ما هموت بسببك ااااه بمو"ت يا ناس .....
يونس بقلق ....متخفيش يا قلبي .....أن شاء الله خير... 
الدكتوره ....يلا يا مدام علشان تدخلي العمليات ....
شمس بخوف ودموع .....لوحدي ....
الدكتوره .....ايوه يا مدام لوحدك .....
شمس بخوف .....ابدا ....يا يونس يدخل معايا ياما مش داخله ....
يونس قرب منها وحضنها....مينفعش يا حبيبتي....ادخلي وانا هفضل وقف هنا لحد ما تخرجي .....
شمس بدموع...لا هتدخل معايا علشان انا بخاف من الدنيا وانت بعيد عني ....
يونس بحب...مينفعش يا قلبي ....
الدكتوره ....يلا يا مدام ....
شمس دموعها نزلت بصمت....
يونس برجاء ....ينفع يا دكتوره ادخل معها ارجوكي ....
الدكتوره ...مع أنه ما ينفعش بس اتفضل ....
داخل يونس مع شمس ..اوضه العمليات ...(العوض انسان ).
بعد ساعه خرجت شمس من اوضه العمليات معها يونس ...
داخلت اوضتها لقيت امها وأبوها وأم نادر واخت نادر ...وكلهم فرحانين أن شمس قمت بالسلامه ...
ام شمس بفرحه .....مبروك يا قلبي حمد الله على سلامتك ....
شمس ...الله يسلمك يا قلبي....
ابو شمس ....الف مبروك يا قلبي وحمد الله على سلامتك...
شمس ...الله يسلمك يا قلبي....
ام نادر ....حمد الله على سلامتك يا قلبي...
شمس ...الله يسلمك يا ماما .....
اخت نادر ....حمد الله على سلامتك يا قلبي....
شمس ...الله يسلمك يا قلبي.....
....
بعد مرور سنتين......
شمس بتجري في الشقه ..  
يونس داخل من بره ....بتجري كده ليه يا قلبي ....
شمس قربت منها وبستها ..... وراء ابنك ...مجناني ...
يونس بحب...والله لدرجه دي .....
اسد بضحك ...واكتر يا بابا .......
يونس شال اسد .....مزعل ماما ليه يا شقي ....
اسد ...انا ابدا دي هي .....
شمس ....فجر يا فجر ....
فجر ...نعم يا ماما .....
شمس بحب ...تعالي بابا جاه من الشغل ....
جات فجر تؤام اسد ...والاتنين نسخه من شمس .....
شالهم يونس هم الاتنين واخدهم وطلع علي فوق وكان الكل قاعدين .... 
ام شمس وأبوها وأم نادر واخته ...
دول بقي عيله شمس ويونس  ....
العيله الصغيره اللي كله حب .
قاعدو كلهم مع بعض قاعده كله محبه ....
والليل مشيت ام شمس وأبوها ومعها العيال ...واخت نادر ومامتها مشيو...
يونس وهو حضن شمس ...هو انا قولتك النهارده اني بحبك ...
شمس بحب ...قولت بس قول تاني الكلمه دي بترد الروح فيه بحبك ....
يونس بحب ....انتي الحياه.....
شمس بحب ..وانت ونس قلبي وروحي وعوض ربنا ليه بحبك ...
يونس بحب.....وانتي نبض قلبي بحبك ....
وحضنها وهنا (نسيب اجمل اتنين ونقول لهم مع السلامه )
تمت .....
الشخصيات هتكلم معكم شويه .....
شمس ....عارفين انا كنت خايفه ابدا من جديد قلبي يتكسر بس يونس كان اجمل حاجه حصلت ليه في حياتي انا بحس أنه عوض ربنا ليه .....وخليكم دايما عارفين ان نهايه الصبر جبر ....هتوحشوني ....سلام .....
يونس ....عارفين انا كنت عايش اشتغل واكل واشرب وخلاص لكن لما شمس دخلت حياتي حسيت اني انسان لازم اعيش وافرح ..واكون مبسوط واهم حاجه أني بحب شمس ...لما تلاقي الحب أمسك فيه لحد النهايه مهما حصل ...يعني الحياه مش دايما وردي ....مع السلامه ....هتوحشوني....
ابو شمس ....بنتي لما أطلقت كنت خايف من الناس وكلامهم ...بس كنت عايز بنتي تتجوز تاني وتعيش اجمل ايام حياتها .....وربنا كرمها بي يونس وكان عوض ربنا ليه ...
ام شمس....عارفين كنت اكبر فرحه في حياتي لما شمس اتجوزت يونس ...وده كان الحلو في حياه شمس وحياتنا كلنا ماهي بنتي وسندي .....
نادر ...عارف اني غلطت ...بس كنت شب وحابب اجرب حاجه جديده ومختلفه ....وبصراحه اكتر مكنتش عارف العيب ولا الحرام كنت حياتي كله دلع في دلع بس في الاخر كنت نهايتي ....مو"ت ابشع مو"ته ....
ام نادر ....عارفه اني غلطانه انا اللي دلعت نادر ومكنتش بقوله علي حاجه لا ....بس انا زي اي ام ....بتحب عياله ...وكان أكبر عقب ليه لما نادر ما"ت ....
امير ....انا اللي ابويه كان بيقولي علي كل حاجه غلط وعيب وحرام ....لحد ما جت الفرصه اني اغلط ....كنت فرحان اني بعمل كل حاجه واي حاجه محديش بيقولي حرام ...وفي مو"ت  ابشع مو"ته ...
اخت نادر ....انا البنت الدلوعه اللي حياتي كنت وردي لحد الحداثه ....بس عرفت أن الدنيا مش دايما ...
ابو امير ....انا اللي كنت خايف من الحرام طول عمري ابني يعمل كده .....يلا ربنا يرحمه  ....
....
انا بقي هتكلم معكم شويه ....
دايما خليكم عارفين ان نهايه الصبر جبر ❤️.
وان ربنا دايما شايل لينا الحلو والحلو وبس ومهما طل الحزن الفرح جاي .....
والست مش عايزه غير كلمه حلوه وبس ....
الكلمه الحلوه الدنيا بنسبه للست...
الكلمه الحلوه مفتح قلب كل ست.....
العوض انسان ....
والحب عوض ....
ويارب الروايه تكون عجبتكم وتكون كده حلوه ....
بصراحه مش عارفه اقول ايه ....بس هتوحشوني جدا ...
والحكاية كنت طلعه من قلبي يارب تكون وصلت لقلوبكم ....
صحيح اي حد حابب يسأل اي شخصيه عن حاجه يتفضل هي هترد عليه ....
البارت اتمسح وكتبته تاني واهو طويل علشان النهايه ....
ممكن تفاعل مع اخر بارت ....
وحكايتي كلها مختلفه ولسه مخلصتش....
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات