القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ملاك الأسد الفصل الثاني 2 بقلم إسراء سعيد

 رواية ملاك الأسد الفصل الثاني 2 بقلم إسراء سعيد

رواية ملاك الأسد الفصل الثاني 2 بقلم إسراء سعيد

رواية ملاك الأسد الفصل الثاني 2 بقلم إسراء سعيد

خلصت ملاك تنظيف منزلها دخلت غرفت طارق ابيه ملاك /بابا الاب اي ملاك بص بقا انت طول عمرك مبتسمعنيش مبتدنيش حتى فرصه ادافع بيه عن نفسي كل عقاب بخدو منك بيبقي وراة تيتا واي عقاب اسر  بيعقبني عمتو السبب انا متكلمتش انت اتغيرت كتير اووى مش معترضة علي قضاء ربنا ورضية بيه ورضيه بعقابك تاني ولو موفقتنيش زى كل مرة انا مش هقدر اعمل حاجه مش بتمني غير انك تسمعني نفسي تحس انا بحس بأية لما بكون لوحدى تعرف كام ساعه بمثل النوم لحد ما اسر بيروح شغله كام مره فيها... الدمع امتلات بعيونها وسكتت عن الكلام بابا كل اللي طالبه بس منك متمنعنيش عن امتحاناتي وموفقة بالي حضرتك تقول علية
طارق /توفقي تتجوزى ابن عمك دة شرطي 
ملاك /تجمدت في مكنها وقلبها اخذ يخفق بشدة وكأن احد سكب علية دلو ماء مثلج
طارق /عموما مش مستني رئيك دا بس عشان جيتى اتكلمتى معايا كملي امتحاناتك خرجت ملاك ببكاء دخلت الحمام كي تتوضي وتصلي وتدعي ربها ان يفرجها ثم اخذت حمام دافئ واتجهت الي غرفتها كي تنام وكيف يحل النوم و العين غارقة في الدموع التى اذابت روحها و تلك الجمال الذي مذقته القدر فردت شعره وحاولت النوم ولكن لم تجد حل في هذة المشكله.... 
حل الصباح في منزل ملاك من غير ما تتكلم اتجهت لي تحضير الفطار واهتمت بأخيه الصغير واتجهت الي غرفتها ارتدت ملابسها و ذهبت الي الامتحان وفي بالها شيء واحد بس هي ابن عمها الذج الذي تكرهو بشدة من افعاله ولم تري فية اي شيء من الرجل الذي كانت دئما تحلم بيه كانت تتمنى لو الموت يخطفها بعيد عن هذا العالم القاصي المدمر 
قبل الامتحان حكت ملاك كل شيء لي صديقتها اسماء ملاك/ انا بس مستنيه الفرصة اني. بس اجيب مجموع اسماء /طب و ممتك هتسبيها لمين ملاك طبعا هخدها معايا
اسماء /بصي انتى لزم تفكري كويس عشان اي غلطة صغيرة هتبوظ كل حاجه ملاك متقلقيش انا بس ادم هو الحاجه الحلوه اللي في حياتي هو و ماما اسماء متقلقيش انا ههتم بيه و كله هيبقا تمام اسماء احمم بس البنات جم ندي صباح الخير فاطمه ااه ياني يمااا ملاك/ مالك يابت فاطمه شيلين الطين ان ان و يريت عجبين ملاك بضحك لا وانتى االصادقة شلنا الماادة طلعت برده اسماء يلا يابت منك ليها
ملااك /بصرخة قطعني حته حتة ارميني لاي قطة انا كنت شايله مادة دلوقتي شيله ستة ااه ستة الكل بضحك الله يخربيتك امشي
اسماء /ملاك قدامى ملاك احنا اصفين يصلاح في الامتحانات والكل مركز ملاك كل متفتكر اجابة السؤال يجي في باله امبارح لما كنت بتقري الكتاب و مشغله اغنية مسلم انا غلط و انت صح فرصه سعيده والدربندح ياالهووي دربندح ايي يارب فضلى سؤال واحد بس ملاك بهمس بسس بسس بت ي سمسم عايز ايه ملاك شورت بصبعها السؤال الثاني رقم تلاته
اسماء /مالو ملاك بيسلم علي امك
الدكتور/ الصوت.... 
ملاك/  اوف يارب انا مش متاكده يارب مكونش غلط كتبت اجبتها و سلمت ورقتها و خرجت وتدعي ربها بداخلها ان تنجح لانها خدت السنتين جامعة في سنة ندى و فاطمه بعد الامتحان انا مالى ومال التعليم ودوني علي بيت حبيبي نعيش مع بعض فيه 
ندي/ بعياط اللهي وانت جاهي تتشك في صوابع رجليك تنشك في معدك يا عمرو كان لزم تندهلي اهو خد ورقتي
عمرو /يابنتى انتى اللي ندهتيلي ندي ربنا يخدك عمرو والله لقول لعمي ندى بتذمر عايزة اكل وكلنى 
عمرو /بضحك في وحدة متنكد عليه من الامتحان تخرج نفسها مفتوحة
ملاك/ وانتى مبسوطه بتلغي و انتى زعلانه بتلغي قوليلي علي شعور انساني معين مبتلغيش فيه الكل بضحك طب البت ملاك دى معاها حق ملاك طب اي يا ابو رچدى مش هتأكلنا
عمرو/ نعم
اسماء ايوواه خليك روويح 
عمرو/ انا اللي جبت دة كلو لنفسي انا بحب وحدة يعني اخرجها هي ااكلها هيي لكن اخرجها هي و صحابها ااكلها هي و صحبها ناقص لما تجوز تشركوني في الاوضة 
ملاك بضحك/ لا مهو القانون الجديد يابنى احنا كدا اسرة في بعضينه
 اسماء/ يلا يماا نروح ناكل سيب من العيال المرتبطة دي تعالى هنا قسم السناجل  
.............
في شركة الاسد 🖤
الكل نزل من العربية دخلين الشركة الموظفين بتوتر  و خوف صباح لخير سيدى اتجه اسد الي مكتبة كي يرجع الورق نظر اسد الي مروة سكرتيرة ارتعبت من نظرته
اسد /هتيلي ورق صفحه  بيرك حالا
مروة / امرك سيدى  اسد
 اسد/  عمر كنان لو حصل غلطة هفجر دمغكم 
عمر/ وقد بلع ريقة بلعفية
 يزن خبط علي كتف عمر خفت يبطة عمر يعم روح وراة اخلص... 
وصل بيرك و دارك بداء الاجتماع اخذ يزن يشرح فكرة المشروع عليهم بدقه و بأقناع حتي انتهاء الاجتماع وبدء الكل يذهب إلى العمل 
عمرو /شد ايد مروة وحشتيني 
مروة /بخبث امم وحشتني اكتر بس هو لي سيد اسد داخل ثفقة 
عمر /قبل ان تكمل سحبه الية و اسكته بقبلة 
. . . . 
عند كنان و يزن
 كنان/ مش هنحتفل ولا ايه اي كبير
 يزن/ كتك القرف... كنان/ مهو عمر مقضيها مع مروة في الشركة يا بختة 
يزن/ لا وانت الصادق دى وداع وغمزله
 كنان /هههعع واسد سايبة
 يزن \ لا مهو هيجبها لي الاسد بنفسه
 كنان /طب اطير انا بقا
 يزن/ امن المخازن الرئيسيه وزود حراسة والمخازن التانية دي تنقل كل اللي في المخازن الرئيسيه فيها فهمت اسد مش ناوي يعديها يزن من امتى بيسيب حد خاين 
عند اسد في المكتب وبيدخن السيجار بشر وعيونة علي الاب توب اللي قدامة والي من خلال الكاميرات المراقبه التى زرعها علي كل الوفد و هما بيتفقة علي انهم  يفجرو المخازن الرئيسية لااسد بنفس المعاد تسليم شحنة العربيات 
................... 
عند ملاك 
:لـســت مـحـتـاجـ لأحـد لـقـد عـشـت أسـوأ الـلـحـظـات بـمـفـردي..🖤
في جامعة القاهرة ملاك و اسماء 
اسماء /يابنتى سيبك من ام الرويات اللي لحست اللي باقي من نفوخك 
ملاك /جميلة اووى لو تعرف كم الحب الي مبقاش موجود وان حد يخطفك كداا يخراشي
 اسماء/ يكش يجيكي سواق اتبيس يكون احول يخطفك ويريحنى منك
 ملاك / اخس عليك يا صحبيى
 اسماء /طب بطلى غلاسة و غني ملاك بلااش
 اسماء/ يلا بكلمك جد يلاا 
(ملاك صوتها جميل جدا هادئ)
 بعيد عن لما تغني لحسن شاكوش
 اسماء /يلا هادى سمع عموو ملاك بضحك.. 
🎶  اال ايه حاسس بوجعي عارفه اني هفضل لوحدي طول عمرى نفس في حاجة ملكي 🎶
اسماء/ هات صبار وتعالي ادفني يا ببلاوي ملاك هههه قومي يلا بدل ما طروقة يسمعني كلمتين
.........
يتبع...
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية ملاك الأسد)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات