القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أين منزلي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ندى حسن

 رواية أين منزلي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ندى حسن

تمر الايام بسرعة ولكن مرت على ندى وعدى كأنها فترة طويلة وانتهى الترم بإمتحاناته

وقد حدث ف هذه الفترة كالاتى

تجوز احمد وآدم واتت ندى وحضرته وايضا عدى ولكنه لم يجلس ف قد انى يوم واحد وذهب بسرعة بسبب انشغاله بالعمل
وذهبوا لقضاء شهر العسل الاثنين معا

وكان عدى يتصل بندى ليطمن عليها وندى كانت تعمل حدود معه فإنه ليس زوجها لتتكلم معه بحرية حتى ف مرة
حدثت مشاجرة بينهم واتهمها بأنها ﻻتحبه
ولكنها قالت له وجه نظرها وانهم ﻻبد عدم تجاوز حدودهم
وكانت ندى جالسة عند خالد وف أجازتها تذهب إلى عائلتها ف الصعيد
وتشتت ندى كثيرة ف هى وكانت تجلس بمفردها وتسرح وتقول :سأظل هكذا من منزل إلى منزل كنت عائشة ف بيتى هنا ولكن تغير الوضع ف يوم وليلة ولكن لن اسمح ان هذا يؤثر على دراستى ضعيت وقت كثير ويجب عليا ان اتأقلم ف هذا الوضع

~~~~~

كان حالة هرج ومرج والكل يعملوا على قدم وساق فأنه اليوم قبل يوم خطوبة عدى وندى وانه يوم عودة عدى بعد اكثر من 3شهور وندى قد اتت بالفعل ف الصباح وعدى طلب منهم ولم يستطيع الصبر يأجلها أكثر من ذلك ف حددوها بالغد

اتى عدى وفرح الجميع

وكان يسلم على الجميع وهم يسلموا عليه ويريد ان يتركوه
ولكنهم كانوا يرحبوا به وهو يبحث ب عيونه عنها

عدى :هى ندى فين

فاطمة بضحك :فوق ف اضوتها مع البنات بيجهزوا
حاجات لبكرا ياسيدى

كان يصعد الى السلم

ولكن ادم مسكه من يده لكى يستفزه :خد ياعم مش تقعد معانا شوية ماوحشتكش وﻻ ايه

عدى :ماتشوفش وحش يا اخويا سيب ايدى بقا

احمد :تعالى بس استريح واحكى معانا على السفرية
ديه طولت فيها

عدى بغيظ منهم :بعدين منك ليه

زين ويتدخل معهم هو الاخر بغﻻسة :ياعم مستعجل على ايه بس تعالى احكيلنا عملت ايه ف الثفقة كانت مهمة عايزين نعرف كسبت المناقصة ازاى

عدى بغضب :نعمممممم يااارووووح اااامك منك ليييه انتوا هتﻻقفونى لبعض وسعووووووا من وشي

خافوا منه ف افسحوا الطريق له

عدى :ﻻزم تهزقوا نفسكم يعنى عالم ماتجيش غير بالتهزيق والصوت العالى
وﻻ عشان اتجوزتوا بقا خﻻص

ركض على السﻻلم وذهب إلى غرفة ندى

ادم :حد كان يصدق ان عدى يبقى كده 
😂


زين :انا اخوه اهو كنت بقول الجبل مابيتحركش
احمد بضحك :جات ندى حركته يا اخى اهئ
😂
ومش اى حاجة يعينى

اما بالغرفة طرق عدى الباب وسمحوا له بالدخول

عندما وجدته ايتن ركضت اليه واحتضنته بشدة :وحشتنى اوى غيبت اوى المرة ديه
🥺


عدى وهو يبادلها العناق بحرارة :وانتى كمان اوى ادينى جيت اهو

ايتن :حمدلله على سﻻمتك

عدى بحنان :الله يسلمك ياحبيبتى الواد احمد مزعلك قولى لى ا..

قاطعته ايتن :ﻻءﻻء ابدا والله بالعكس

ضحك عدى :خايفة عليه منى بقا كده ماشي ياستى

مرام متدخلة :حمد لله على سﻻمتك ياعدى

عدى :الله يسلمك يامرام وقال بشوق : فين ندى

ندى وهى تدخل الاوضة ولم تنتبه لعدى وقالت بفرح :
😃
ايتن عدى بيقولوا جه ......

صمتت عندما رأته امامها

نظرت له بشوق هى حقا اشتاقت له كثيرا
وهى كان ينظر لها بحب وشوق اكبر ولو كان بيده ان
يعانقها ف كم تمنى ذلك

عدى بحب وشوق :عاملة ايه

ندى ببسمة كبيرة وفرحة منذ ان رأته امامها : الحمد لله انت اخبارك ايه وحمد لله على سﻻمتك

عدى ببسمة :كويس الحمد لله انا بخير طول ما انتى بخير .الله يسلمك

عدى بهمس :ماتمنعنيش انى اقولها المرة ديه.. وحشتينى اوى
اوى اوى فوق ما تتصورى

احمر وجه ندى ونظرت إلى الاسفل

عدى بحب وضحك :خﻻص بقا ياستى مش هتمنعينى تانى كتب كتابنا بكرا وبعد كده تقولى لى ماينفعش مايصحش مايجوزش ماتعرفيش اعمل فيكى ايه

ضحكت ندى واحمر وجهها 
☺️😂


ايتن :ﻻحظوا اننا قاعدين

عدى :لو مش عجباكم القاعدة اوقفوا
😂😂

عدى :لو ناقصك حاجة قولى لى وكل حاجة هجهزها ماتقلقيش من حاجة ولو عوزتى حاجة برضه قولى

وجدوا احد على الباب ويخبط بطريقة عشوائية

عدى بإستغراب :مين هيخبط كده

ندى 
😂
:مين يعنى شكله اسر

وذهبت لتفتح الباب
عدى بغيرة وصرامة :خليكى عندك انا هفتح

ذهب وفتحه وفعﻻ وجده اسر وميار ف استغرب كيف
عرفت انه هو

سلم عليه وذهب ليسلم على ندى ولكن عدى وقف ف طريقه

اسر :جرا ايه ياعريس يا ابو نسانيلو ماتوسع اسلم علي اختى وابارك لها
عدى بغيرة وشعر بغيرة اكثر عندما تذكر انها كانت معه الفترة الماضية بسبب الكلية :مش ﻻزم .هى مش كانت
عندك هنااك 
😠


اسر لكي يغيظه :وحشتنى ياعم ف ايه

خبطته ميار ف كتفه فهى زوجته وتغار عليه حتى لو
من اخته ولو كانت صديقة ندى ايضا :بطل حركاتك ديه بقا

عدى بغيظ وكان يرفع يده ويلكمه

ولكن ايتن اوفقته وامسكت يده :ايه اللى انت هتعمله ده ياعدى ماينفعش كده

ندى :والله انتوا الاتنين ايه حركاتكم ديه بقا

اسر :انت مش شايفة تصرفاته لوﻻ بس عامل حساب ان
خطوبتك بكرا لكنت رديت لك الضاربة ديه

عدى ببرود :لوﻻ برضه انه انت....

ندى بحزن :ايه بقا انتوا الاتنين مش كده ابدا والله تصرفاتكم ديه

ميار وهى تذهب لها:ﻻ ياقلبي ماتزعليش دول بيحبوا يهزروا مع بعض

ثم نظرت ل اسر ليؤيد كﻻمها

اسر :اه يانودى طبعا احنا منهزر مش اكتر

ندى :اه اه عبيطة انا هتضحك عليا

عدى بغيظ :ما اسمهاش نودى اسمها ندى نديها ب أسمها

اسر لكى ﻻ يحزن ندى ف انه ﻻيريد ان تحزن ف يوم كهذا :ماشي

ندى :ليه بقا مايقولش نودى مش اخويا وحقه يدلعنى وﻻ ايه

عدى : مش من حق حد يدلعك غي..........

قاطعته ايتن لكى ﻻيحدث خناق اكثر من ذلك :عدى عايزاك ف حاجة ضرورى بس

اخذ عدى ايتن وقبل ان يخرج همس بجانب اسر :اياك تيجى جمبها بعد ما امشى وﻻ تدلعها

اسر بضيق :ﻻحول وﻻ قوة الا بالله العلي العظيم هى جوازة باينة من اولها
خرج عدى وايتن

بينما جلست ندى على السرير بحزن :مش معقول تصرفات
العيال الصغيرة اللى بتعملوها ديه

ميار لكى تغير الموضوع لتفرح ندى :شوفتى بقا ياندى هقعد مع عيلين صغيرين ف البيت مش واحد بس شوفى بقا هﻻقيها منه وﻻ من ابنه

ابتسمت ندى وحطت يديها على بطن ميار :اه صحيح حبيب
عمته عامل ايه النهاردة

ميار ببسمة :بيسلم عليكى وبيقولك مبااارك عقبال الفرح

ضحكت ندى ونست حزنها فهمى مبسوطة ومتحمسة لتكون
عمتوا ف ميار حامل بشهرها التانى :الطريق كان طويل ومتعب عليكى صح

ميار ببسمة وحب وتنظر ل اسر :ﻻء اسر كان بيريحنى شوية نمشي وشوية يقف وهكذا كان طويل بس مش متعب

ندى :بابا وماما ومامتك وعمو جه

اسر ببسمة :اه ياستى كلهم جم وعمك كرم اصر يسوق وساق عربية بابا وبابا كان خايف عليها عشان لسه جديدة

ظلوا يضحكوا سويا
😂😂😂


~~~~~~~~~~
فى اليوم التالى اليوم المنتظر بعث عدى رسالة ندى :اغار عليكى من قلمى الذى يكتب حروف اسمك
اغار عليكى من قلبي الذى ﻻينبض إلا بحبك
اغار عليكى من عقلى الذى ﻻيفكر إلا بكى
فكيف ﻻتريدين ان اغار عليكى من اخيكى ياحبيبتى

ابتسمت ندى للرسالة وفرحت بها كثيرا

بعد الظهر دخلت ايتن على ندى :ايه يابت لسه ماجهزتيش
خالص كده
ده الكل بيجهز ومشغولين وانتى لسه

ندى بحيرة :الفستان عند الخياط
ايتن :بيعمل ايه

ندى :مش عدى بعته قبل مايجي بيومين من بره
وكان عايز يتظبط بعته ونسيت ابعت حد يجيبه

ايتن :
😉
ياعينى ياعينى على الناس اللى فستانها جاى من بره وخطيبها اللى جايبه

ندى بضحك :قرى ياختى فيها انا هروح اجيب الفستان

رن هاتف ندى وردت

عدى :السﻻم عليكم
ندى :وعليكم

ظل صمت بينهم لفترة
ندى :عدى ف حاجة

عدى وهو يشعر بعدم الطمأنينة:ﻻء ابدا انا بس بتصل بيكى
اشوف محتاجة حاجة

ندى :سﻻمتك بس انت بتعمل ايه ده الوقت

عدى :انا والشباب رايحين نظبط امورنا وانا عريس بقا وكده وهحلق دقنى و
ندى :ﻻء بﻻش
عدى :ليه
ندى بعدم وعى :ﻻء عادى شكلك جميل فيها وانا بحبها عليك ف سويها بس ماتحلقهاش

عدى ببسمة :قولتى ايه شكلى بيبقى ايه

ندى بحرج :ماتدققش

عدى :خﻻص ياستى ماشي اجهزى بقا عشان الوقت وابقى طمنينى عليكى
ندى :حاضر
عدى :مضايقة
ندى بإستغراب :من ايه

عدى :عشان عملناها هنا مش ف اسكندرية بس ديه كانت رغبة جدى

ندى ببسمة :ﻻء ابدا خالص والله عادى الحاجات ديه مش بتفرق معايا

عدى ببسمة : بس انا عامل ديزينز(تصميم)هيعجبك اوى بصراحة هما لسه شاغلين فيه وشكله جميلة مابالك بقا لما يكمل

ندى ببسمة :صدقنى الحاجات ديه بالنسبة لى مجرد شكليات مش اكتر اهم حاجة عندى اننا نكون مبسوطين واهلنا معانا يكفينى حتى لو كنا عملنها ف البيت من جوه عادى ماكنش ﻻزم الجنينة والزينة والحاجات ديه

عدى بحب واعجاب بكﻻمها:معاكى حق عايزة حاجة
ندى :مع السﻻمة

ايتن دخلت :انتى لسه بتتكلمى ف الفون يﻻ ياختى بقا نلحق نروح

ندى وهى تشعر بأن شئ سيحدث :مش مشكلة انا هروح لوحدى مافيش داعى تيجى

ايتن :ازاى يعنى بصى تعالى نقول لحد يروح بدالنا

ندى :الشباب كلهم راحوا مع عدى

ايتن:خﻻص نروح ونيجى على طول من غير ماحد
ياخد باله وكلهم شغولين اصﻻ
ندى :يﻻ

~~~~~*~~~~~

ذهبوا واحضروا الفستان ولكن ف طريقة عودتهم

ايتن :كويس اننا ما أتاخرناش يدوبك نلحق نجهز نفسنا

ندى بخوف :فعﻻ

ايتن :مالك ياندى وﻻ اقول يامرات اخويا

ابتسمت ندى :انتى قولى اللى يريحك

اتى رسالة ل ايتن من احمد وقفت وفتحتها وندى اكملت الطريق وهى سرحانة لم تنتبه على الطريق
بينما ايتن نظرت الى الرسالة وابتسم ووكان يقول :وحشتينى اوووى مش عارف اتلم وﻻ اقعد معاكى بقالنا يومين بسبب اخوكى ده
بحبككككك

رفعت ايتن نظرها للطريق وجدت ان ندى سبقتها ب كذا خطوة وانها ليست منتبه لطريق وهنااك سيارة اتية باتجاه ندى بسرعة وكأنها قاصدة ندى
ركضت ايتن بسرعة تجاه ندى وهى تصرخ :نددددددددى حااااااااسبي

لم تلحق ندى النظر إلى ايتن إلا عندما زقتها ايتن وابعدتها عن السيارة والسيارة ضربت ايتن

ندى بصدمة ودموع وصراااخ 
🥺😳😱
:ااااااااايتن

هربت السيارة وقامت ندى من الارض وذهبت إلى ايتن ووضعت راسها على ركبتيها :ايتن قومى قووومى يﻻ
😭


نظر لها ايتن وقالت بضعف :ندى

ندى ببكاء شديد :
😭
لييييه لييييه عملتى كده يا ايتن

ايتن تبتسم بضعف :ع..عشان انتى زى اختى ياندى وكمان عشان عدى انتى اللى عرفتى عدى يعنى ايه حب

ندى :
😭
انا ممكن اتعوض اما انتى مش هتتعوضى لييه كده كنتى سبتينى انتى هتقومى كويس هاخدك على المستشفى ده الوقت يﻻ قومى 
😭


ايتن وهى تغيب عن الوعى :احمد ياندى أحمد قولى له يكمل حياته والحياة مش بتقف على حد
🥺

ثم سقطت دمعة من عيونها انا خايفة عليه اوى هو شاف كتير وخسر ابوه وامه وهو صغير 
🥺
قولى له يكمل حياته عادى ياندى ويتجوز ويخلف وماوقفش حيااته عليا
🥺


ندى 
😭
:ماتقوليش كده هتبقى كويسه والله ولو مش عشانى او عشانا عشان احمد انتى قوية وهتقومى منها ياايتن مش هيحصلك حاجة اكيد ماتقلقيش هتبقى كويسه
😭


سقطت يد ايتن على الارض واغمضت عيونها

ندى بصدمة وصراخ
😨😭
اييييييتن قوووووومى بالله عليكى قوووومى ﻻﻻﻻء 
😭
انااا السبب ف اللى حصلك مش هساامح نفسي ابدا 
😭

قوووووومى يﻻﻻﻻﻻﻻ
😭🥺

~~~~~~~~~~~~~
شعر احمد بضيق وخنقة فجأة وانقبض قلبه

خرج من المكان الذى كان يتجمع فيه الشباب

زين ~رايح فين
احمد :جاى جاى ادخل انت

ذهب إلى الخارج لكى يأخذ انفاسه وظل يرن على ايتن ولكن تليفونها مغلق

احمد :ييييوه بقا الواحد من ناقص قلق يا ايتن انتى كمان

ثم سرح وتذكر يوم فرحهم عندما تحدث معاها
~~~فﻻش باااك ~~~
احمد بحب :مبارك ياحببتى

ايتن بخجل :الله يبارك فيك
احمد :ايتن
ايتن :نعم

احمد :بحبكك بحبك من زمان اوى بحبك واحنا لسه صغيرين بحبك وانتى لسه ف اللفة من اول ما اتولدتى حسيت انك ليا انا وحبيبتى انا

خجلت ايتن واحمر وجهها كثيرا

رفع راسها بعينه :بتحبينى يا ايتن
اومأت له ايتن .

احمد بحب:عايز اسمعها منك

ايتن :بحبك يا احمد

احتضنها احمد بشدة :واحمد بيمووت فيكى
احمد :بتحبينى من امتى
😉


ايتن بخجل :احمد

احمد بعشق وهو يقترب منها :عيون احمد قلب احمد روح احمد عقل احمد

ضحكت ايتن بخجل

احمد بحب :ضحكتك ديه بتجننى
ايتن :طب بطل بقا

احمد :ماشي ماقلتيليش برضه من امتى بتحبينى

ايتن :يعنى من وقت ما كنا صغيرين

احمد :يعنى من زمان
😉

ايتن بخجل :
☺️
اه

احمد :ايتن كنتى ليه رافضة الجواز منى بدال انتى
بتحبينى من زمان كده

ايتن بعند :طب انت ليه كنت ساكت كل ده وانت بتحبنى وماقلتش ليه غير اليوم ده

احمد :جوبينى على سؤالى الاول وانا اجاوبك على سؤالك
ايتن :كنت خايفة

احمد :منى ؟؟!

ايتن :ﻻء كنت خايفة ما تكنش بتحبنى كنت خايفة حبي يبقى من طرف واحد كنت خايفة يكون طلبت ايدى من جدى عند فيا بما لقتنى واقفة مع الشاب بس صدقنى انا كنت ماشية انا ماوقفتش معاه تليفونى وق...

قاطعها ووضع يده على فمها :مصدقك من غير ماتبررى حاجة ياقلبي

ايتن :ماجوبتش بقا انت على سؤالى

احمد بضحك :هتصدقينى لو قلت لك انا كمان كنت خايف

ايتن بإستغراب :ازاى ومن ايه

احمد :كنت خايف جدى مايوافقش بيا هو صحيح اللى مربينى وعمره مافرق بينى وبين احفاده الحقيقين على طول كان بيعاملنى حلو وعمره ما رفض ليه طلب بس الحقيقة هتفضل حقيقة انى مش من العيلة وانى اتجوز حفيدته ماكنتش عارف وف نفس الوقت لما حسيت انك وافقة مع حد تانى غيرت عليكى جامد وحسيت انى ساعتها ممكن اخسرك لو حد تانى اتقدملك واصﻻ قبلها لما كنتى واقفة معايا واحد فكرك اختى وكان جاى يطلبك منى

ايتن :وانت قلت له ايه

احمد بحب :قلت له انك مراتى وبتاعتى انا وبس
صدقينى يا ايتن مش هستحمل اخسر تانى
انا خسرت علتى كلها ومش هقدر اخسرك انتى كمان
اوعك ف يوم تسبينى يا ايتن

زى ما ابويا وامى عملوا ثم سقطت دمعة من عيونه 
🥺


احتضنته ايتن بشدة وحب :مش هسيبك ابدا صدقنى وﻻ هبعد عنك ومافيش حاجة هتقدر تفرقنا غير الموت

احمد وهو يزيد ف حضنه لها :اششششش ماتجبيش سيرة الموت بعد الشر عنك

ثم نظر لها.:هتفضلى معايا على طول مش هتسبينى

ايتن بحب :مش هسيبك ابدا

احمد :بحبكككك
ايتن :انااااا بحبك اكتر

~~~باااك~~~~
عاد احمد من زكرياته وخنقته تزداد

بينما من الداخل
دخلت ناهد إلى غرفة ندى ~:ايه يابنتى ماجهز.......لم تكمل كﻻمها ﻻنها لم تجد احد بالغرفة وتسالت اين هى ف ايتن ايضا مختفية منذ الصباح

خرجت ناهد من الغرفة بينما قابلت احمد وهو طالع إلى غرفته وسألها :ماشوفتيش ايتن يانهود وﻻ ايه مش ف الاوضة مع ندى هى .

ناهد بقلق :انا مش ﻻقية ندى وﻻ ايتن ومش ف الاوضة

اتى اتصال الى احمد
احمد :الو
عندما سمع احمد الجهة الاخرى سقط الهاتف من يده وشعر بأن روحه قد سحبت منه والصدمة هى ما احتلت عقل احمد 
😳💔🥺
لااااااااااا مستحيييييل 
💔

~~~~~~~~~~
يتبع....
لقراءة الفصل السادس والثلاثون : اضغط هنا
 لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات