القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أين منزلي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندى حسن

 رواية أين منزلي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندى حسن

ف صباح يوم جديد تستيقظ ندى وتذهب
وتتوضئ وتؤدى فرضها بعد ان انتهت من صﻻتها

اتى لها اتصال فيديو كول
من اسر .فرحت جدا

ندى بفرحة :عاملين ايه
اسر وهو يضع يده على خصر ميار ويخضنها :كويسين
الحمد لله بخير
ميار وهى تحاول ان تتخلص من يده :انتى اخبارك ايه
ندى بضحك عليهم .:الحمد لله والله 
😂
انتى مكسوفة يا اختى 
😂

ميار بتذمر :اقعدى ساكته هتبقى انتى واخوكى عليا

اسر :ايه يابت انتى مراته

ندى بضحك :إيطاليا حلوة يابت ياميار ومبسوطين بقا
وشهر عسل وﻻ الولد ده غامم عليكى يا اختى
اسر :انا غامم عليها

ميار بضحك :ﻻء ياندى ابدا والله احنا مبسوطين اوى
ياريت كنتى معانا

ندى :كنت معاكم ايه بس ده انا قلت انكم مش هتعبرونى وهتنسونى 
😅


اسر :استنى بس بغض النظر عن اننا عمرنا ما هننساكى

ثم نظر ل ميار :تيجى معانا فين يابت ها احنا ف شهر العسل ياما فى ايه
ضحكت ندى وميار
😂


ندى :خﻻص ياعم ف ايه هو شايفنى يعنى كنت هاجى وﻻ جاية
😂


اسر :والله ياحبيبتى ده انتى تنورينا بس هبقى
اخدك انتى وهى مرة تانية بس مش ف الهانى مون يعنى
😂

ندى ببسمة : ان شاء الله

اسر :المهم بقا

ندى :ايه

اسر :ايه اللى حصل مالك

ندى ببسمة مزيفة :مالى ايه مافيش

ميار :ماتحوليش تخبي علينا باين من شكلك اوى ان ف حاجة

ندى :هيكون ف ايه يعني وهخبي ايه مافيش حاجة

نعم ندى ﻻتريد ان تخبرهم ﻻ ﻻن ميار بجانب اسر بل سر ندى هما اسر وميار وﻻتخبي عنهم شئ هما الاثنين ولكن هى ﻻتريد ان تشغلهم ف هم فى شهر عسلهم
نظر لها اسر 
🤨


ندى :يوووه بقا ماتبصليش كده
اسر :مش هكرر تانى مالك

حكت ندى لهم منذ ان طلب عدى يدها إلى ان دخل والدها و والدتها يقنعوها بعدى

ميار :طب فين المشكلة ده الوقت
ندى :والله يعنى مش عارفة

ميار :يعنى انتى لو عندك قبول للموضوع يبقى توكلى على الله و

قاطعتها ندى :طب ودراستى

ميار :طب ما انا اتجوزت اهو وهكمل الدراسة عادى

ندى :الوضع يختلف اسر معاكى ف الكلية و

قاطعتها ميار :مش فهماكى الصراحة هو انا بقولك اتجوزى بكرا

ندى :يييه بقااا ياميااار

ميار :هو ايه اللى يييه انتى لو عندك قبول للموضوع اتخطبي مثﻻ وبعدين بعد ما تخلصى السنة اللى فاضلة ان شاء الله اكتبي الكتاب
كل هذا تحت نظرات اسر الصامته لهم ويستمع ل حوارهم بصمت

ندى بقلق من نظرات اسر :ايييه بتبصلى كده ليه ومابتتكلمش
اسر ببرود :عادى

ندى :هو اااايه اللى عااادى هو انااا بقولللك عشااان تقول عادى

اسر :عايزانى اقولك ايه ياندى

ندى :اي حاجة
اسر :بصى ياحبيبتى ديه حياتك انتى مش حياتى انا وبعدين ده جواز يعنى حاجة تخصك انتى وترجعلك انتى واللى يريحك اعمليه
ندى :انت بتحيرنى اكتر

اسر:ﻻ بحيرك وﻻ حاجة انتى عندك قبول للموضوع

ندى :مين قالك بقا انى عندى قبول ماتعصبنيش انا بقولك اهو

اسر:من طريقة كﻻمك مع ميار اعتراضك على الوقت مش الفكرة.
ندى لم ترد

اسر:ندى عدى بيحبك وده واضح اوى كمان حتى من وقت ماكنت انا عندك ف الصعيد
احمر وجه ندى وفركت ف يديها
اسر :ندى انتى بتحبيه
ندى
😳😳


اسر :ماتنحيش كده ردى

ندى بتوتر :مم....ااا....ننن..للل..شش.

اسر بنفاذ صبر :نددددى باين عليكى ومن طريقة كﻻمك
ندى :ﻻء .....مش .....كده.ا

اسر :اومال ايه

ندى بحيرة :مش عارفة يا اسر مش عارفة بجد اول مرة ما اعرفش اخد قرار كده

اسر :رائى انك تصلى استخارة وتشوفى ياندى
ندى :ما انا ان شاء الله هعمل كده

اسر بمرح لكى يمحى التوتر :بس اوعك تعملى شبكتك او تتجوزى من غيرى ما اكون موجود

ندى :ﻻء ماتقلقش 
😂

~~~~~~~~~~

مر 3 ايام وصلت ندى فيهم استخارة فى هذه الايام لم يكن عدى موجود بالبيت ولكن الجد اتصل به ل يأتى ف ان المدة التى منحها ل ندى انتهت وجاء وقت اعطاءهم قرارها

الجد ابراهيم :عطيتك فرصة تفكرى قولى قرارك ايه

عدى لم يكن ينظر لها فهى عندما تركته عندما اعترف لها
بحبه ظن انها ترفض حبه وشعر بأن كرامته اهانت
لكن عندما تعترف ل أحد ب حبك له ليس اهانة ابدا

ندى بتوتر ولكن تحاول ان تخفيه على قدر المستطاع :انا موافقة

شعر عدى بفرحة شديدة ولكن تركها بداخله

الجد ابراهيم :يعنى نقول مبارك ليكى انتى وبنت عمك
ونحدد معاد الخطوبة

ندى :مش بالظبط
الجد ابراهيم :
🤨
يعنى ايه

ندى :.اا..الترم ....هيب.....هبيدأ كمان يومين ف ممكن نأجل لبعض الترم مايخلص ونعمل الخطوبة

احمد :ليييييه يااااشيخة حراام عليكى كده هو ااااانا هفضل مستنى كل ده

عدى وقد شعر انه ينفذ رغباتها ويشعر انه لعبة تركنها على ركن لحين تنتهى من دراستها :اه ياريت عشان عندى ثفقة مهمة وهسافر فترة

نظرت له ندى فقد فكرت انه سيحاول ان يقدم ف المعاد
وﻻ يأيدها ولكن بالنسبة لها هذا الاحسن ل اجل دراستها

الحاج ابراهيم:طب مانعمل خطوبة ده الوقت وبعدين تسافر براحتك وانتى تشوفى كليتك

ندى :ماينفعش اسر وميار مش هيجيوا ده الوقت خالص

عدى بغيرة:
😏
قلتى لي بقا اسر هااا عشان كده بتأجلى ف الموضوع

ندى :ﻻء مش صحيح عشان الدراسة

عدى بغضب مكتوم :ﻻ ياشيخة 
😒


ندى بغيظ منه :اه والله شوفت بقا

الجد ابراهيم :ﻻءﻻء مش كده انت وهى ﻻ

ثم قال بغضب :ماتقوموا تضربوا بعضكم احسن محدش عاملى احترام وهتتخانقوا بالمرة

استغلت نهى الفرصة وتدخلت ف الحوار :ده من الاول كده ومافيش بينكم تفاهم اومال بعد الجواز هتتعاملوا ازاى
مع بعض
نظرت لها ندى ولم تستطيع الرد فهى حقا من سمحت
لها بتصرفها هذا التكلم ف حقها

عدى :ﻻء ازاى بقا ده بيدل على قوة التفاهم بينا كمان

نهى بدلع وسخرية :ﻻء ماهو واضح اوى التفاهم ده بينكم

عدى ببرود :والحب كمان واضح جدا اكتر من التفاهم

انحرجت ندى من كﻻم عدى ولكن بداخلها تشعر بسعادة كبيرة ﻻن عدى استطاع ان يرد عليها

نهى بسخرية :حب ايه ده انتوا كنتوا شوية وهتضربوا بعض

عدى ببرود
😒
 :والله احنا نضربوا بعض نشتموا بعض ديه حاجة ماتخصكيش
ثم قال بهمس ل نهى ﻻنها كانت تقف قربية منه :نحضنوا بعض حاجة ماتخصكيش برضو

شعرت نهى بالغضب الشديد منه
وقال الجد بغضب وهو يقوم :لما تعملوا احترام للاكبر منكم وتحترمونى ابقوا تيجوا تتكلموا قاعدين تتخانقوا قدامى والله عال يا احفادى

عدى وهو يذهب لجده :ﻻء ياحاج احنا مانقصدش حقك عليا ده حضرتك الخير والبركة
ثم نظر عدى لندى

ندى :ها اه حقك عليا ياجدو انا اسفة ماكنتش اقصد والله

ابتسم عدى لها فهو لم يكن يتوقع انها ستفهمه وهى ايضا استغربت نفسها فهو نظر لها مجرد نظرة فهمت ما كان يريد

نظر الجد ل نهى ينتظر منها الاعتذار ايضا :اسفة

ثم تركتهم وغادرت وقالت ف سرها والله ما ههنيكى عليه ياندى

احمد لكي يغير الموضوع :طب ياجدعان بقا شوفوا هتكرروا ايه بدال ما انتوا مشعلقنى معاكم كده

ابتسم الجد له :هو الصبر منعوه وﻻ ايه
ايه ياعدى انت وندى خﻻص يعنى الخطوبة
زى ماقلتوا وﻻ غيرتوا رايكم

عدى بسرعة:ﻻء ياجدى ماغيرناش وﻻ حاجة زى ما احنا

احمد :طب خﻻص جوزونى انا بقا

عامر(والد عدى):يا ابنى اصبر الصبر حلو

احمد :صبر ايه يا بابا اكتر من كده يعنى واه انا عايز فرح وكتب كتاب على طول مش هستنى خطوبة والعك ده

ادم بهزار :مش تتعرفوا على بعض الاول 
😂


احمد :يااااختى نتعرف ايه يابنى احنا ومن واحنا صغيرين
مع بعض هنتعرف اكتر من كده ايه

ادم 
😂
:يابنى انا ومرام فضلنا سنتين كاتبين الكتاب

احمد :قول كده بقا ياغﻻوى ياحقود انت عايزنى افضل
سنتين زيك كده

ضحك الجميع
😂


الجد ابراهيم :خﻻص يبقى نعمل فرح احمد مع ادم

ادم :ادم مين اللى يعمل فرحه مع احمد معلش بس انا مش عايز حد يعمل فرحه معايا

احمد بمرح:ايه بقا ياجدعان انتوا فكل حاجة وقفين فيها كده ليه الواحد ما صدق ان البنت وافقت اصﻻ

ادم :ﻻء يابنى والله ابدا انا كنت بهزر ده حتى انبسط اوى ان فرح صاحب الطفولة يبقى معايا
😂


الجد :خليك انت يازين العاقل فيهم واتفرج عليهم مش ناوى انت كمان وﻻ ايه

زين 
😅
:ﻻء انا لسه شوية

الجد : خﻻص يبقا فرح احمد وادم ان شاء الله مع بعض
وعدى لما ييجى من السفر وتكون ندى خلصت الترم بتاعها

صفية :اومال مش هتقولى ﻻ ابوكى وامك اللى ف الاسكندرية وﻻ ايه
ناهد تدخلت :ﻻء ازاى طبعا وانا اللى هقولهم كمان مش تبقى بنتهم برضو

الجد ابراهيم :اه كلميهم عشان حتى قبل ما يسافر عدى نقرأ فتحتهم عشان يبقى ف حاجة رسمية

لم تعلق ندى على كﻻم جدها

صعدت ندى إلى غرفتها واتصلت بأسر واخبرته وبارك لها ايضا
واخبرها انه سيأتى بعد اسبوعين ويكون لم يفوته كثير ف الدراسة وطلب منها ان تتصل فيديو كول بيه اثناء قراءة الفاتحة فإنه كان يتمنى ان يحضر كل شئ معاها

وايضا اتصلت ب خالد ونهال ولتخبرهم بما حدث بالاسفل
فهى اتصلت بهم بعد ان صلت الاستخارة الاولى
واخبرتهم وقال لها خالد انها حياتها هى ويجب عليها
هى الاختيار وقال ايضا من معاملته مع عدى انه شخص محترم جدا وانه يحبه ايضا وانه شخص يقدر وانبسطوا من اجلها

~~~~~~~~~~
مر يومين
وقد اتى فيهم خالد وعائلتة وتم قراءة فاتحه ندى ورفضت ندى ان يلبسها عدى الخاتم وكان خاتم الماس ف غاية الجمال والروعة واعجبت بيه ندى كثير وايضا ادم كان يصور ل اسر وميار وانبسط الجميع من اجلهما ماعدا صفية ونهى الذين كانوا يشعروا بالضيق والغضب

وف اليوم التالى اتفقت ندى معهم انها ستذهب مع خالد من اجل بداية الترم وسوف تأتى كل نهاية اسبوع

عدى وكان يقف مع ندى :مش محتاجة حاجة

ندى ببسمة :ﻻء شكرا انت هتسافر امتى

عدى :يومين او تﻻتة بالكتير وهسافر

ندى :يﻻ تروح و تيجى بالسﻻمة

عدى :الله يسلمك .ممكن يعنى ابقى اكلمك على الفون اطمن عليكى بس

كادت تود ندى ان تتحدث :عارف انك هتقولى لى مش هينفع بس اطمن عليكى بس واسأل عليكى

أومات ندى له :ماشي

عدى :مش كنا كتبنا الكتاب بدال المرمطة اللى هنشوفها ديه. لسه سنة
ندى :معلش استحمل هتعدى هتعدى
😂
ان شاء الله
عدى :ان شاء الله . هتوحشينى

احمر وجه ندى :عدى

عدى :حتى الكلمة ديه هتحرميها عليا

ندى :صدقنى ماينفعش ﻻزم يبقى ف حدود احنا لسه ف حكم المخطوبين ما كتبناش الكتاب

عدى :طيب ياستى حقك عليا مش هقولك حاجة بعد كده
اتعدى فيها الحدود

خالد :يﻻ ياندى وﻻ ايه

ندى :اشوف وشك على خير

عدى :استودعك الله الذى ﻻ تضيع الودائع عنده

ابتسمت له ندى
عدى :ابقى طمنينى عليكى لما توصلى
ندى :ان شاء الله
وذهبت وتركته يتطلع اليها

~~~~~~
يتبع....
لقراءة الفصل الخامس والثلاثون : اضغط هنا
 لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات