القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثالث عشر 13 بقلم حسناء رمضان

  رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثالث عشر 13 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثالث عشر 13 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثالث عشر 13 بقلم حسناء رمضان


..........................
عدى الوقت وبدأوا يفوقوا...
عدي فاق ولقى نفسه مربوط وهي جنبه وف اوضه مقفوله...
عدي: اسيل... انتي كويسه..
فاقت وع ملامحها الوجع من الخبطه اللي ع دماغها..
اسيل: انا فين..
عدي: مش عارف.. بس الواضح كدا والله اعلم اننا مخطوفين..
اسيل: اي البرود اللي انت فيه دا... هو احنا ف السيما!!... احنا ممكن نموت..
عدي: لا مش ممكن دا اكيد...
اسيل: يابني بطل برود..
عدي: مش عارف مالي.. طب تعالي من ورايا وحاولي تفكيني..
اسيل: كان القرد نفع نفسه...
عدي: حاولي بس..
لسه هتحاول تقرب لقت الباب اتفتح...
ـ اخيرا فوقتوا..
عدي: انت مين..
ـ انا اللي هياخد روحك..
اسيل: لا وواثق من نفسك قوي..
عدي: اسكتي الله يخربيتك...
ـ دانتي قلبك جايبك بقاا..
اسيل: ايوا... ولو راجل فكني...
عدي: اسيل اسكتي.. انت عايز مننا اي...
ـ مانا قولتلك عايز روحك..
عدي: طب مشيها وانا معاكوا..
ـ متقلقش.. احنا عايزينك انت مش هي... هي هتتعذب بس..
عدي: لو لمست شعره واحده منها هنسفك... ميغركش قعدتي دي..
ـ اهاا.. دانت جامد بقاا... طب ماتوريني كدا..
عدي: فكني وانا اوريك..
قرب منه وفضل يضربه...
اسيل: اما انت جبان صحيح.. ماتفكه وانت هتشوف هيعمل فيك اي..
ـ واثقه فيه كدا..
اسيل: امال هثق فيك انت!... دا جامد ع فكره وممكن يموتك..
عدي: متنفخيش قوي..
اسيل: دا بطل العالم ف الملاكمه... ولو مسكك كدا بس هيفرتك نفوخك..
عدي: يابنت التيت هنموت اسكتي... ملاكمة اي..
ـ طب نفكك ونشوف اخرك اي..
عدي: طب نتكلم جد بقاا... انت مين وعايز اي..
ـ ياديني ع الغباء... ماقولت عايز روحك..
عدي: ليه يعم.. هو انا فرخه!.. وبعدين انا اول مره اشوفك..
ـ بقولك اي.. مش عايز اسمع صوتكوا تاني لحد مالبيه ييجي..
اسيل: ومين البيه دا كمان..
ـ هتعرفي لما ييجي.. ياريت بقاا نلتزم الصمت عشان مزعلكوش انتوا الاتنين....
سابهم وطلع...
عدي: بطلي استهبال بقاا... ملاكمة اي انتي عايزه تودينا ف داهيه!!
اسيل: قول انك خفيف ومش هتقدر تعملهم حاجه... يابا لو انت خايف سيبلي انا الطلعه دي...
عدي: اسيل.. دول مش هينفع معاهم شغل البلطجه بتاعك دا... لو عطوكي قلم هتروحي فيها...
اسيل: احييه.. وانت هتسيبهم يضربوني!!
عدي: لو فضلتي ترغي كدا هسيبهم يفتحوا دماغك..
اسيل: الرجاله ماتت ف الحرب..
عدي: حصل...
بصوا لقوا الباب اتفتح بالراحه....
........................
جاكي: مليش دعوه انا عايزه بنتي... هتكون راحت فين يعني..
جاك: اهدي خليني اعرف اتصرف..
متيم: هو عدي دا.. انا من الاول مكنتش مرتاحله... وانت اللي قعدت تقولي بحبه... لما نشوف هيعمل فيها اي..
جاك: وعدي ماله!...
متيم: ماهو اختفى بعديها..
جاك: ودا يدل ع ان هو اللي خدها يعني!!... لما هو كان معانا اصلا وهي سابتنا وطلعت...
متيم: افضل دافع عنه كدا لحد ماتروحوا ف داهيه..
جاكي: يعني انتوا شايفين ان دا وقته!!... ماتخلصوا وتشوفوا هترجعوها ازاي.. بلغ البوليس بقاا..
جاك: اسمعي... انا هطلع دلوقتي انا ومتيم ومحمد وانتي وجوري متتحركوش من هنا... سمعتي!!... متطلعيش بره ياجي... يلا يامتيم..
...........................
الباب اتفتح بالراحه وحد دخل...
دخل وكان حاطط حاجه ع وشه فمكنش باين هو مين..
ـ شرفتوا..
عدي: انت مين؟!
ـ مش فاكر صوتي!!
عدي: مش غريب عليا..
راح شال اللي ع وشه وهما الاتنين اتصدموا...
عدي: مؤنس!!..
اسيل: ازاي..
مؤنس: كنتي متخيله اني هسيبكوا تتهنوا بعد ماتقتلوني يعني!
اسيل: ازاي طلعت عايش..
مؤنس: مش مهم... المهم اني عايش.. هاا... تحبوا ابدأ بمين!
عدي: مؤنس... مشكلتك معايا انا.. خليها تمشي..
مؤنس: ياحنين.. خايف عليها!
عدي: مش هتقدر تعملها حاجه... عشان انت عارف انا ممكن اعمل فيك اي..
راح وقف قدامه..
مؤنس: هتعمل اي... انت مربوط دلوقتي... قولي بقاا هتدافع عنها ازاي..
عدي: صدقني يامؤنس لو قربتلها وقتها هيبقى موتك حقيقي..
ضحك ضحكة استفزاز كدا وراح وقف قدامها...
مؤنس: بتحلوي كدا ليه... دانا مغبتش كتير حتى..
اسيل: ابعد عني..
مؤنس: اي دا.. بقيتي بتخافي مني!.. ولا الأخ دا خد مكاني..
اسيل: لا مخدش مكانك... عشان انت ملكش مكان عندي اصلا...
مؤنس: امم.. يعني مكنتيش بتحبيني!!
اسيل: لا... ولا عمري هحبك.. عشان انت حد وسخ..
راح ضربها بالقلم... عدي حاول يتحرك بس معرفش...
عدي: وحياة امك لاقطعلك ايدك... فكني وشوف هعمل فيك اي..
مؤنس بضحك: بتضحكني قوي... بس كدا كدا نهايتك قربت...استمتع بقاا باللي هتشوفه...
بصله باستهزاء ومشي ع اسيل واعتدى عليها وهي بتقاوم وتزعق.. وعدي بيحاول ع قد مايقدر انه يفك نفسه...
...........................................
مالك: وصلت لحاجه!
جاك: بندور ف الكاميرات اللي هنا اهو.. انت عملت اي!
مالك: دورت ف المستشفيات والاقسام بس موصلتش لحاجه..
متيم: بابا لقيتهم..
رجع بسرعه وبص ف التسجيل وشافوهم وهما بيتخبطوا ع دماغهم من حد غريب ومداري وشه وخدهم ف العربيه ومشي...
متيم: كدا لازم نبلغ البوليس...
........................................
ماما: اهدي يابنتي اكيد جاك هيوصلها...
جاكي: هيوصلها ازاي بس.. كانت جنبي.. معرفش اختفت فين..
جوري: ممكن تكون اتخطفت..
جاكي: بارك الله فيكي... بتطمنيني يعني!!
لين: اهدي ياجي هي مش قصدها...
ندى: الغريبه ان عدي كمان مختفي..
شهد: هترجع متقلقوش.. هتروح فين يعني... مش يمكن هربت مع الواد عدي دا!
جاكي: هتسكتوا العقربه دي ولا اقوملها!!
.............................................
عدي عرف يقطع الحبل وجري ع مؤنس وزقه بعيد عنها..
عدي: انتي كويسه!..
جه من وراه وضربه... فضلوا يضربوا ف بعض واسيل فضلت تحاول لحد مافكت نفسها...
كان في حديده ف الارض... مؤنس مسكها ورفعها وهينزل بيها ع عدي... بس عدي اتحرك بعيد فجت ع الارض.... فضلوا يضربوا ف بعض كدا واسيل واقفه بعيد مش عارفه تعمل اي...
مؤنس طلع حاجه من جيبه وعور عدي ف دراعه..
اسيل فضلت تبص حواليها لحد مالقت الحديده... خبطت مؤنس بيها ع ضهره فوقع ع الارض..
اسيل: يلا بسرعه...
خدها وطلعوا بس لقوا واحد بره... عدي ضربه وبعدين طلعوا يجروا..
اسيل: هنروح فين!
عدي: معرفش..دي مستشفى مهجوره تقريبا...
اسيل: عدي مؤنس هيفوق دلوقتي.. يلا بسرعه..
فضلوا يلفوا كتير بس مش لاقيين مخرج... كل مايدخلوا من باب يطلعوا من باب تاني...
عدي: مفيش مخرج.. تعالي..
خدها ودخلوا الاوضه وقفل الباب من جوا...
عدي بهمس: اسمعي.. متتكلميش خالص عشان محدش يسمعنا... لما اشوف هنطلع ازاي...
اسيل: عدي.. انا خايفه..
مسك ايديها..
عدي: انا معاكي.. متخافيش..
اسيل: استنى انت دراعك متعور..
لسه هتشوف دراعه بس سمعوا صوت خطوات بره..
عدي: اششش..
وقفوا جنب الحيطه وهما ساكتين ومستنيين الخطوات دي تبعد...
فجأه الصوت وقف... يادوب خدوا نفسهم وبصوا لقوا الباب اتفتح بقوه..
اسيل راحت ع جنب ومؤنس وعدي بردو لسه بيضربوا ف بعض...
عدي: اجري يااسيل..
اسيل: لا مش هسيبك...
عدي: اجري وحاولي تطلعي اخلصي...
طلعت تجري لبرا وهو لسه بيضرب فيه...
.................................
ـ متقلقش ياجاك بيه... هنحاول نلاقيهم..
جاك: ياريت بسرعه لو سمحت...
البوليس بيدور ورجالة جاك ف كل مكان بيدوروا عليهم...
................................
جاكي: لا مش هتنفع قعدتي دي.. انا هطلع ادور عليها بنفسي..
جوري: اقعدي ياماما تطلعي فين..
جاكي: ملكيش دعوه.. انا هروح اجيب اختك..
ماما: تجيبيها منين اقعدي بس.. جاك طلع واكيد مش هيرجع غير بيها..
جاكي: واهو لحد دلوقتي مرجعش..
فيروز: يابنتي استهدي بالله مش كدا... هما لسه بيدوروا..
جاكي: لا انا حاسه ان في حاجه.. بنتي فيها حاجه..
جوري: ياماما والنبي متقلقنيش بقاا...
..................................
عدي حبس مؤنس ف الاوضه وطلع يجري يشوف اسيل فين...
عدي: اسيل... انتي فين...
اسيل كانت ف الدور اللي تحت وعماله تجري وتعيط وبتدور ع اي مكان تستخبى فيه... وصلت لباب المستشفى الرئيسي بس معرفتش تفتحه عشان كان مقفول بقفل...
سمعت اصوات جايه عليها..
طلعت تجري جوا الاوضه ونزلت تحت السرير....
الاصوات فضلت تقرب من الاوضه وهي بتغمض عينيها بخوف... وفجأه الباب اتفتح...
حاولت تكتم نفسها عشان ميسمعهاش...
كانت شايفه رجله وهو بيتحرك ف الاوضه وبيقرب...
....................................
عدي كان بيلف ف كل الاوض ويدور عليها... وسمع صوت خبط تحت... نزل يجري...
اسيل لسه تحت السرير وفجأه لقته ميل و بصلها وبيضحك راحت صوتت...
عدي سمع صوتها.. طلع يجري ناحية الصوت...
مؤنس شدها من شعرها وطلعها من تحت السرير..خبطها ف الحيطه فدماغها جابت دم... كان ف ايده سكينه ولسه هيضربها بيها راح عدي زقه بعيد...
السكينه طارت من ايده... عدي فوقيه بيضرب فيه وهو بيحاول يجيب السكينه بإيده..
اسيل: عدي حاسب..
فضلوا يتعاركوا لحد ماعدي خد السكينه وعوره ف رجله...طلعوا يجروا وهو بيحاول يقوم... طلع السكينه من رجله وقام وراهم...
اسيل: عدي.. عدي مشيني من هنا... انا عايزه اروح..
عدي: انا عايز اوصل للمخرج بس..
اسيل: وصلت بس كان مقفول بقفل... معرفتش اخرج...
عدي: طب امشي معايا...
................
مؤنس: هما لسه هنا... اطلع دور عليهم بسرعه..
ـ متقلقش... كدا كدا مش هيعرفوا يخرجوا..
...............
راحوا عند الباب وعدي بيحاول يكسر القفل...
اسيل: انا هدور ع المفتاح...
فضلت تدور حواليه ع المفتاح وهو معاه حديده وبيكسر فيه...
اسيل: في مفتاح اهو...
عدي: هاتي بسرعه..
خد منها المفتاح وبيحاول يفتحه... راح الشخص دا طلع عليهم...
مسك اسيل وف ايده سكينه...
ـ اي حركه منك هطيرلك دماغها..
عدي: مش هعمل حاجه بس سيبها...
ـ ارمي الحديده اللي ف ايدك دي..
عدي: حاضر..
ميل ع الارض بالراحه وبصلها عشان تفهم..
رفعت ايده بسرعه وعدي جري عليه وخبطه بالحديده ف دماغه نزل ميت ع الارض...
اسيل: مات..
عدي: ف داهيه.. انتي كويسه!
اسيل: والنبي مشيني من هنا...
راح مسك المفتاح وراح يفتح... سمع صوت مؤنس...
عدي: امشي بسرعه...
دخلها الاوضه...
عدي: متتحركيش من هنا وانا هاخده فوق وانتي افتحي الباب واجري...
اسيل: لا ياعدي مش هسيبك...
عدي: اسمعي الكلام... يلا استخبي هنا...
قفل عليها الباب وطلع فوق...
فضل يدور ع مؤنس عشان يلهيه عن اسيل...
بس هو طلع من سلم ومؤنس كان نازل من السلم التاني...
اسيل كانت جوا الاوضه وعملت صوت...
ضحك ومشي ناحية الباب... حست بيه وفضلت تدور ع حاجه عشان تضربه بيها... لقت حاجه حاده ع جنب... مسكتها ووقفت ورا الباب...
عدي فضل يعمل اصوات فوق عشان مؤنس يروحله.... مؤنس فتح الباب ودخل... اول ماشافته عورته ف وشه وطلعت تجري... مكانتش بتتحرك بسهوله من الفستان... شدها وقعها ع الارض وعورها ف ايدها بالحاجه اللي كانت معاها...
عدي نزل ع صوتها لقاه فوقيها... ضربه ورماه بعيد وخدها وطلعوا...
فتح القفل اخيرا وفتحوا الباب وطلعوا يجروا...
مؤنس طلع وراهم وف ايده مسدس... ضرب عليهم وجت ف عدي...
.........................
جاكي: يعني راجع من غيرها!!... مجبتهاش معاك ليه!!
جاك: بيدوروا..
جاكي: ياراجل.. وسايبهم وجاي تريح يعني ولا اي!
جاك بعصبيه: جاكي... مش هتخافي عليها اكتر مني..
جاكي: اطلع دلوقتي هاتلي بنتي.. انت جاي لي اصلا..
جاك: الكل بيدور عليها.. وهنلاقيها..
جاكي: وانا هقعد استنى الفرج يعني!!
جاك: ماتسكتي بقااا..
ماما: اهدي ياجاكي وهو هيتصرف..
جاكي: حقكوا... محدش فيكوا هيحس بيا..
جاك: جاكي.. اهدي عشان خاطري.. اكيد مش هخلي حد يعملها حاجه.. بعمل كل اللي اقدر عليه.. اهدي بقااا..
جاكي بعياط: والنبي.. والنبي هاتها ياجاك.. انا متأكده ان حصلها حاجه..
.........................
عدي وقع ع الارض ومؤنس مشي عليهم وهو بيضحك...
اسيل بعياط: عدي.. عدي انت كويس!..
مؤنس: خايفه عليه!..
اسيل: حرام عليك هو عملك اي..
مؤنس: عملي اي!!... دانتوا موتوني.. اما انتي بقاا.. فانتي تلزميني انا...
مشي عليها وهي بترجع لورا...
اسيل: مؤنس... ابعد عني..
مؤنس: ابعد ازاي بس.. دانتي معزتك غاليه قوي..
كانت بترجع لورا واتكعبلت ف الفستان ووقعت ع الارض...
مؤنس وجه عليها المسدس...
عدي جه من وراه ورفع المسدس الطلقه راحت ف الجو...
عدي فضل يضرب فيه وضربه بالمسدس ع دماغه...
اسيل قامت تعيط وحضنته..
عدي: بس خلاص.. متخافيش...
اسيل: انت كويس صح!
عدي: كويس متقلقيش... المهم يلا بسرعه..
مسك ايدها ومشي وهو بيتألم....
فضلوا ماشيين لحد ماوصلوا ف حته متداريه وعدي وقع..
يتبغ...
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات