القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الشايب الفصل السادس 6 والاخير بقلم يارا غزلان

 رواية الشايب الفصل السادس 6 والاخير بقلم يارا غزلان

رواية الشايب الفصل السادس 6 والاخير بقلم يارا غزلان

رواية الشايب الفصل السادس 6 والاخير بقلم يارا غزلان

انا هكملك حكاايتك واقولك لي خالد ساافر....
زمان كنت انا وابوكي مسئولين عن الشركه بتاع جدك
جدك كان بيحبني اووي دونآ عن اي حد من اخواتي ابوكي كان دايما يغير مني ودا سبب عداوه بينا رغم اني مليش ذنب بس هو كرهني علشان جدك كان بيحبني وكان ممسكني كل حاجه مهمه في الشركه واي اجتماع كان لازم اكون موجود
في يوم ابوكي حس ان في حاجه غلط مش معقول كميه الحب الي بابا بيحبهولي داا وليه ابويا بيكره ابوكي ومش عاوزو جمبو
ابوكي فضل يدور ويدور لحد ما اكتشف الحقيقه المره وهي انو متبني ايواا زي ماسمعتي ابوكي متبني هتقولي لي وجدي كان عندو عياال اصلا بس ستك الي هي امي شافتو في دار ايتاام واتعلقت بيه واصرت تتبناه
جدك رفض بس ستك اصرت وفعلا اتبنوه كل يوم جدك كان بيرفضو وبيكرهوو في بيتو
انا وعماتك حبيناه واتقبلناه وسطناا وحسسناه انو فرد مننا ومجبناش قدامو سيره انو متبني وفعلا هو معرفش انو متبني غير لما كبر
هو مكانش همو كره جدك لان ستك كانت بتحبو جداا زينا بالظبط بس ماتت وسابتو وحيد وجدك مقدرش يحبو ومقدرش يطردو ف مراتو كانت بتحبو وعيالو بيحبوه اضطر يوافق بيه ويشغلو معاه في الشركه بس زي الغريب بالظبط ومداهوش اي اهتمام
لحد ما عرف كل داا وقرر انو مش هيتسلم وهياخد حقو زيو زيناا وواجه جدك
وجدك قالو انو مش ابنو ومش هيديلو جنيه واحد من الميراث وانو أن الاوان يمشي براا بيتو
ابوكي كان عدواني ووحش جداا رفض يسيب البيت وقوم عماتك علي ابوياا
وجدك اضطر يقبل انو يفضل بس حلف انو مش هيديلو جنيه من الميراث
كبر ابوكي وانا كمان كبرت كنت بحاول اقرب منو كل دقيقه وهو بيرفض وبيصدني رغم اني كنت عارف كل حاجه بس مهمنيش
عماتك بقا كانو بيموتو فيه ورافضين يشفوه ع حقيقتو
وانا لما كبرت حبيت واحده كانت كل حاجه في حياتي مش عاوز غيرهاا من الدنياا دي وكانت امك
ابوكي لما عرف قرر يحرق قلبي واخدها مني وخلاها تحبو واتجوزهاا غصب عننا
بس انا مقدرتش اتكلم علشان خاطر اخوياا
واتولدتي انتي وامك ماتت
ولما جدك رفضك ورفض ابوكي من الشركه وطلعو من البيت قتلوو ايوا قتل جدك وخبي علينا واحنا مكناش نعرف اي حاجه
زور ورق وخلي جدك كتب كل حاجه ب اسمو وبصم علي الورق ب ايد جدك وبقا الاوراق الي معاه سليمه
وطلعنا كلنا من البيت وضربني ولما البوليس عرف ان هو اللي قتل جدك هرب اخدك وهرب واثبت ان الاوراق الي معاه مزوره وحقناا رجعلنا
وادي كل الحكايه وعلشان كداا ابوكي مقالكيش حاجه عنهاا انا اسف بس كان لازم اقولك الحقيقه علشان متفضليش معميه عن الحقيقه
شمس انهارت لما سمعت الفيديو مكانتش تتخيل ان ابوهاا كداا ازااي وهو الكل بيحبو ومحدش شاف منو حاجه وحشه وازاي بعد كل اللي حصل عماتي بيحبو بابا وبيكرهو عمي
بابا طلع متبني ومش من العيله دي يعني الفلوس دي كلها حق عمي رفعت وولادو يعني انا صح اني رجعتلهم حقهم طيب لي عمي كتبلي كل حاجه للدرجادي كان بيثق فياا
فضلت طول الليل تعبانه ومش قادره اشوف حد شهاب فضل جمبي ويحاول يخرجني من الي انا فيه بس مكنتش قادره اتكلم او اوضح
بعد يومين
قررت اروح ازور عمتي ريهام وافضفض معاها شويه واخدت اللاب توب بتاعي معايا
ريهام: انا مش فاهمه منك حاجه ياشمس
شمس: طيب هسمعك الفيديو وانتي هتفهمي
بعد ما ريهام سمعت الفيديوو
ريهام: دااا كدااااب دا عكس كل كلمه الكلام داا كلو عليه هو هو الي متبني وهو الي قتل بابا وهو الي طرد ابوكي من القصر ومن الشركه الكلام دا مش حقيقي
شمس بذهول انتي بتقولي اي
ريهام: هو صدق في حاجه واحده انو فعلا حب امك بس امك كانت بتحب ابوكي وهو حاول ياخدها من ابوكي بالقوه بس مقدرش امك كانت قويه جداا ومدتوش فرصه يقرب منهاا واتجوزت ابوكي وجابتك بس ماتت
ابوكي خاف عليكي واخدك وساافر وساب كل حاجه لعمك وهو مش حقو اصلاا
شمس مكانتش مصدقه ودانهاا ولا قادره تنطق علشان كدا عمتها كانت بتعاتب ابوهاا وبتقولها ازااي سامحتي عمك علشان كداا عمها كان مفكر انها جايه تاخد ميراثو
طيب ليه كتبلها كل حاجه معقول يكون الاختيار الاول الي المحامي قالو وهو
....يا إما عمك كان عاوز يورطك ويسجنك....
معقول خرجت من عند عمتي مش شايفه قداامي يعني كل دا كدب يعني الفلوس دي حق ابوياا الي اتحرم منو بسبب جشع عمي
يعني انا كان في ايدي حق بابا وبايدي بردو سلمت كل داا لولاد عمي الي هو اصلا مش عمي
دخلت القصر كان فااضي مكنتش قادره افتح عيني من التعب لمست بطني وعيطت وقولت انت حاسس بياا وبالي جواياا صح حسيت ان في حد معايا لفيت لقيت حد واقف ورايا ودي كانت اخر حاجه شوفتهاا
فتحت عيني بالعافيه بحاول اركز لقيتني قاعده علي كرسي في اوضه فااضيه وقدامي واحد واقف مش قادره اشوف ملامحو فضلت اغمض عيني وافتحها لحد ما ملامحو ظهرت اتصدمت وقلبي وقف من الصدمه اتكلمت بالعافيه ع ع عمي
رفعت: اتأخرتي اووي علي ماشوفتي الفيديو
شمس لسه مصدومه علشان عمها قدامها مماتش وعلشان واقف علي رجليه مش علي كرسي متحرك حست انها في فيلم هندي باايخ او في كابوس رخم
الباب اتفتح
بصت علي الباب لقت ساالم ورحيم وسامح و و وشهاب
داخلين وراا بعض الكل متجنب النظر في عيونهاا مهتمتش بكل داا عيونها كانت علي واحد بس وبتحاول تكدب وجودو مهو مش معقول كل داا كان خطه مش معقول كل الحب داا كان خطه
رفعت: انا النهارده جاايبك علشان افرح فيكي واعرفك اد اي انتي مغفله
امممم ابدأ منين
عيونها كانت متعلقه بيه وهو واقف قدامهاا باصص في الارض وعاوزاه يتكلم يقول حاجه يطمنهااا
رفعت: تمام نبدأ باللي عيونك مش ناازله من عليه
شهاب بلع ريقو وحس بنغزه في قلبوو
رفعت: اعرفك بالشااايب *
شمس برقت وبصت لعمهاا في ذهول
رفعت: هو انتي فكرك اني مش عارف اوصل ل عياالي بجد انا رفعت طااحون مش عارف اوصل لعيالي ومستنيكي انتي توصليني بيهم انا الي مسفرهم برااا خوفا عليهم من الديوون الي كانت علياا وكنت بدور علي مغفل يشيل الليله من علياا ويتسجن مكاني وجيتيلي علي طبق من دهب وانا الي قولتلك علي اسم الاكونتات الشخصيه بتاعتهم وكنت عامل فيها اهبل واتعمدت مقولكيش ان شهاب مسمي الاكونت بتاعو الشاايب علشان اعرف العبها صح
كان لازم استغل الفرصه كويس جداا اعاملك معامله وحشه تفكري اني واحد صعب تقرري انك تتحديني وتاخدي عهد انك تخيلني احبك
وبعدهاا احسسك اني حبيتك تفرحي وتمشي علي الخطه الي انا راسمهاا بمنتهي الحرافيه
يجيلي الفرصه اني اختفي من حيااتك والبسك كل حاجه بقاا بس اختفي ازاااي اه امووت مش هتفكري للحظه انها خطه وطبعاا عيالي عارفين كل داا وعلشان الخطه تمشي عليكي لازم تلاقي منافسين بيكرهوكي وعاوزين الورث تقومي انتي تتمسكي بيه وعلشان ياعيني كانت امنيتي اشوف عيالي تقرري تجمعيهم بس هنحتاج طرف يقدر يوقعك مين مين مفيش غيرو اوسم أولادي شهاب
وكان لازم تتقابلو صدفه بس الفكره انو كان عارفك وعارف كل حاجه وانتي متعرفيش احنا اتوقعنا انك هتاخدي وقت علي ماتقربي منو بس ابهرتيني وسهلتي علينا حجات كتير لما كلمتيه في المطار
طيب وخطيبتوو هنعمل فيهاا اي مفيش مشكله تساعدناا واهو هنحتاج حد يمسك الاكونت بتاعو الي هيبعتلك مسدچات منوو وعلي نفس الطياره الي نزل منها شهاب نزلت منهاا خطيبتو بردو
شمس: خطيبتوو
بس احنا كنا مستنين انك تتسجني بدالي بس فاجئتيناا بالي عملتيه رجعتي الشركه من تاني سديتي الديون انتي غنيتيناا من تاني
كنت مفلس ودلوقتي بقيت مليونير
شمس اخيراا نطقت
وداا بقا جزاتي اني طلعتك من الي كنت فيه بتكافئني بانك ضحكت علياا وقتلت عمتي
رفعت: انا مقتلتهااش هي الي جريت والرصاصه جت فيهاا بالغلط انا كنت بدي اوامر بس انا كنت بهوش علشان اخوفهاا
شمس قامت من مكانها وقربت من الشخص الي حبتو وقفت قدامو ورفعت عينو في عينهاا قوولي علي الاقل انك حبتني وان كل حاجه كانت مجرد خطه الا حبك لياا
قوولي ان الي في بطني داا نتيجه حبك مش غلطه
رفعت: نعمممم الي في بطنك
شمس: قوولي ان كل دقيقه معايا كانت حب بجد مش خطه
شهاب قوولي انك بتحبني انا ممكن اسامحك علي كل حاجه بس قولي انك بتحبني مكنتش بتكدب
رفعت قرب منها وقال الي في بطنك داا لاازم ينزل كان هيشدها من ايديها بس شهاب مسك ايدو وبعدو عنهاا مقدرش ينطق ولا يقول كلمه واحده
رفعت: انت حبيتها ولا اي قولهاا انك مبتحبهاش
شهاب باصص في عيونهاا وشايف جواهم حزن ووجع وكسره بعد عيونو عنهاا وقال امشي
شمس: ايه
شهاب: امشي
شمس: يعني كل داا كان كدب و خطه
طيب لييه لييه صممت تطلع ندل كداا منا من اول ماشوفتك وانا بقولك اني هديكم حقكم وياما قولتلك وانت كنت تقولي لاا بلاش اخواتي هيسافرو لي كنت مصمم تلعب عليااا وانا اصلا كنت مستعده اديكم كل حااجه ليه وهمتني بحبك وحسستني انك معايا وهتساعدني وفي الاخر طلعت بتلعب بياا انا عملت اي لكل داا بصت لعمها وقالت انا حبيتك بجد وزعلت عليك جداا انا شيلت شركتك علي راسي والقصر بتاعك انا كنت بهتم بكل حاجه بنيه صاافيه وحب استاهل اي لكل الوجع والخوف داا انتو عيشتوني اصعب ايام حياتي انا عشت لحظات رعب معشتهاش ابداا انا عملت اي في حياتي علشان استاهل منكم كل داا
بصت لشهاب وقالت
بص في عيني وقوولهاا قول انا مش بحبك ياشمس علشان محطلكش عذر بيني وبين نفسي علشان موهمش ابني انك بتحبوو علشان مستناكش في يوم من الاياام اقطع اي امل جواياا قولهاااا يالااا
شهاب فضل باصص في عيونها كتير وعاوز يضمها ويقولها انو بيحبها بجد بس كان خايف عليهاا من ابوه وانو كان مضطر يعمل كداا علشان يحميهاا من شر ابوه وانو طول الوقت داا كان بيحاول يحميلها حقهاا بس لحد ماينفذ الي في دماغو مكانش هيقدر يقولها حاجه
سالم لاحظ ان شهاب مش قادر يقولها مبحبكيش حتي لو كانت كلمه كدب علشان ينفذو الي في دماغهم بس اخوه مش قادر ينطقهاا ف اتدخل هو وانقذ الوضع داا وشد شمس وقالها مش عاوزين نشوف وشك تاني
شمس عيونها متعلقه بشهاب ومش قادره تصدق الي حصل
سالم طلعها من المكان وقالهاا امشي شمس فضلت بصالو وعاوزه تقولو ازااي طلعتو بالجبروت داا
سابتو ومشيت وهي مكسوره ومش عارفه تعمل اي
سالم كلم مراتو خلاها تمشي وراا شمس وتعرف هتروح فين
شمس حست ان الدنياا وقفت وفضلت تبص وراها وهي متأكده انو مش هيسيبهاا تمشي هي واثقه انو بيحبهاا مفيش حد يقدر يمثل كل الحب داا
فضلت تعيط وتقول بس انا شووفت دموع في عينو والعيون مش بتكدب ممكن اللسان يكدب بس العين لا
فضلت ماشيه وهند ماشيه وراهاا
رفعت: دلوقتي هي كتبتلكم كل حاجه ب اسمكم عاوزكم تنقلو كل حاجه لياا
شهاب: ليه بقاا هو مش احنا تعبنا علشان نعمل الفلوس دي
رفعت: تعبتو اي دي فلوسي وحقي
سامح: بس الي نعرفو ان الفلوس دي حق عمي خالد
رفعت: انتو اتجننتو ولا اي
رحيم: هو مش انت متبني واخدت حق عمي خالد وقتلت ابووك وقتلت اختك
رفعت: ماشي بس دا كان زماان دلوقتي محدش يعرف كدا غيرناا احناا ومفيش مخلوق لازم يعرف
الظابط اسلام كسر الباب ودخل وقال ماهو كلنا دلوقتي عرفناا وحضرتك هتشرفناا
رفعت بصدمه: ايي
اسلام: يالا
رفعت: سيبووني سيبووني ابعدو عني بيبص لعيالو ويقول لييه انا عملتلكم اي لكل داا
شهاب: قول معملتش فيناا اي
سالم: هاا هنعمل اي
سامح: انا حقي هديه لشمس هي الوحيده الي تستاهل الخير لولاها كنا ضعنا
رحيم: وانا كمان البنت دي جدعه بجد
سالم: في الاول كنت كارهها بس حبيتهاا لما شوفتها بصوره كويسه واكتشفت انها بميت راجل كفايه خوفها علي شهاب لما اتخطف وفضلت ورااه ومخافتش
شهاب زعلان عليهاا وانها اتصدمت كتير وورا بعض
هند كلمت سالم وقالتلو ان شمس قاعده علي النيل وكلهم راحولهاا
شهاب: شمس
شمس التفتت ليه ونظرتها كانت كلها عتااب
شهاب قرب منهاا وقعد قدامهاا
شمس: انا لسه مصره علي موقفي بص في عيني وقولي انك مش بتحبني
شهاب: احنا فعلا كنا في خطه بس مش عليكي والله كانت علي ابوياا احنا عرفنا كل حاجه وانو ورا كل المشااكل الي حصلت زمان وقررنا نوقف الي بنعملو وواجهناه ب اننا هنفضل جمبك وهو ابتدي يلعب لوحدو ضدنا وبعت ناس تخطفني وضرب النار خوفنا عليكي وقررنا نمشي معاه تاني علشانك ودلوقتي خطتنا كانت عليه هو علشان ياخد عقابو مش عليكي بس غصب عننا مقدرناش نقولك علشان نحميكي انا فعلا قربت منك كنوع من الخطه بس حبيتك بجد ومن اول ماحسيت اني بحبك روحت ل لارا وقولتلها اني بحبك وهي اتفهمت وبعدت عني وقررت تساعدنا بردو اسف علي كل الضغط والخوف الي مريتي بيه انا كنت جاي انفذ خطه وارجع بلدي تاني بس فعلا الدفاا الي هنا مشوفتوش في مكاان انتي ببساطه قدرتي تكوني عيله كبيره لميتينا حوالين بعض لولاكي مكنتش اجتمعت باخواتي ولا بعماتي انا لقيت هناا العيله الي بتمناهاا ومش عاوز ابعد عنهاا اهم حاجه في الدنيا دي صله الرحم وانتي السبب في التجمع داا وابويا اخد عقاب جشعوو والافتري الي كان فيه
انا هبص في عينك واقولهاالك من كل قلبي انا بحبك ومحبتش غيرك بجد سامحيني علي كل التعب الي شوفتيه واديني فرصه اصلح كل حاجه
شمس بدموع انتو جرحتوني
سامح: ياشيخه بقاا انجزي عاوز ادخل الحمام
شمس بتضحك والكل بيضحك عليه
شمس: انا بحبك اووي بحبكم كلكم
شهاب بيبوس ايديهاا وبتقوم معاهم
سالم: نورتي قصرك يا شمس
شمس: بس
رحيم: احنا اديناكي كل حاجه لانك بجد تستحقيه دا غير انو حقك
سهاا: هتسامحيني صح انا والله حبيتك
شمس بتبتسم وتحضنهاا
سلوي وريهام كانو في القصر واتبسطو ان الفرحه رجعتلهم تاني
الكل قرب من شمس وسهاا وحضنو بعض كلهم...
شهاب واقف وشايل خالد ابنو الي عندو 6 شهور
هو انا قولتلك اني بحبك اووي
شمس: قولتلي...ومفيش ماانع اسمعها تاني...
النهاايه
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات