القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس والثلاثون 35 نور الدين جلال

 رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس والثلاثون 35 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس والثلاثون 35 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس والثلاثون 35 نور الدين جلال

* تاني يوم ف ارض البية شمايل نازلت اﻻرض وﻻبسة لبس الشغل وكل الحريم بتبصلها باستغراب وهي ماشية ومش بتبص لحد لحد ما وصلت ل موزع اﻻنفار و سألتة هتشتغل ف انهي محصول النهاردة بصلها اووي ﻻنة كان عارف اللي حصل زي كل اهل البلد لكنة وزعها علي الارض اللي فيها عديلة صاحبته و اوال ما دخلت اﻻرض دي بدات شغل علطول بكل همة وقوة **
** عديلة قربت منها **
عديلة :: ملكيش حج يا اختي ازاي تنزلي ف يوم زايدي وكمان جينالك انا والحريم عشية وفضلنا نندة ونخبط عليكي مردتيش علينا وﻻ فتحتي باب الدار لية كدي يا اختي دة انا عديلة حبيبتك واختك وان مكتش اني اجف چارك مين يجف .
شمايل :: معلش يا اختي اللي حصل مش جليل واني من التعب محستش بحالي و وجعت من طولي ف الدار ومحتسش بروحي غير مع طلعة السمس ..
عديلة :: ربنا يجويكي يا حبيبتي ويرحم البنيتة والله ما كانو يستاهلو اللي حوصل دية ربنا يتوﻻهم برحمتة ويصبرك يا غالية .
شمايل :: تعيشي يا عديلة يا اختي .
عديلة :: بيجولو انك جلتي للظابط مش هتخدي عزاء وهتاخدي بطار بناتك وانك خابرة مين اللي عملها ؟
شمايل :: كدب يا اختي انا زي ما جلتلك ليلة عشية وجعت من طولي عشان كدي مستجبلتش الحريم ف الدار لما نخلص شغل اﻻرض اني همشي بدري وافتح الدار استنا الحريم وانتي خلصي وتعالي يا ختي .
عديلة :: ماشي يا شمايل اول ما اخلص شغل اﻻرض هچيلك طوالي يا اختي احنا بردو خوات ومالناش اﻻ بعض انتي مش صاحبتي بس يا بت دة انت زيك زيك اختي تمام .
شمايل :: خابرة زين يا عديلة وربنا وحدة يعلم باللي ف الجلب .
** اخر النهار شمايل استئذنت بدرري ساعة ومشرف اﻻنفار سابها تروح علشان ظروفها ** وعديلة خلصت شغل اﻻرض وراحت ل شمايل بيتها لقيت الباب مردود ومفيش حد قدام البيت ف زقت الباب ودخلت وهي بتندة علي شمايل وفجاة حست بخبطة علي دماغها ومحستش بنفسها ولما فتحت لقيت نفسها متربطة وبوقها كمان مربووط و ﻻبسة هدوم غير هدومها اللي جت بيها وركزت ف اللبس لقيت ان دي هدوم شمايل اللي بتشتغل بيها ف اﻻرض **
شمايل دخلت اﻻوضة :: صح النوم يا عديلة زين انك فوجتي كنت چاية افوجك .
عديلة بتهمهم بصوت مكتوم ومش عارفة تتكلمة من القماش اللي شمايل لفاة علي بوقها **
شمايل :: بصي يا عديلة جدامك حل من التنين يا تجوليلي عملتي كدي لية ف بناتي يا هجتلك وسرك يروح معاكي ونتجابلو ف اﻻخرة يا حبيبتي ..
عديلة بقت تتلوي وتحاول تفك نفسها **
شمايل :: ماتحاوليش اني رابطاكي كييف ما المرحوم جوزي علمني ما انتي عارفة بجا كان ف الجيهادية .
** شمايل مسكت سكينة وقربتها من وش عديلة *
شمايل :: اني هفك خشمك وحسك عينك صوتك يطلع واﻻ هجتلك وعليا وعلي اعدائي انا مبجياش علي حاچة ف الدنيا بعد بناتي اللي خدتيهم مني .
** شمايل حطت السكينة علي رقبة عديلة و فكت رباط بوقها **
شمايل :: هاا يا عديلة هتجولي جتلتيهم لية واخلص عليكي ل حالك وﻻ اجتلك دلوك وبعدها اخلص علي جوزك و ولدك الصغيير واهو ينوسوكي ف تربتك دة لو لجيتيلك تربة تشيلك ؟
عديلة بصوت مرعوب :: والله يا شمايل اني مجتلت بناتك وﻻ لمست شعرة مينيهم .
شمايل :: طب ومنديلك دية كان بيعمل ايي ف داري ميش دية منديل راسك بردو يا عديلة وﻻ اني هتوة عنية انطجي واﻻ جسما عظما هروح اچيب ولدك دلوك واجتلة جدام عينك عشان تيعرفي حرجة الضنة .
عديلة :: ﻻ والنبي اني هجولك علي كل حاچة .
شمايل :: زين يا عديلة انطجي ومتلوعينيش ف الحديت اديكي واعية وخبرة اني هعمل اية لو لچيتك بتلوعيني .
عديلة :: اني مجتلتش البنيتة والله العظيم ما حوصل اني هجولك الحكاية من اولها .. اني بشتغل ف اﻻرض معاكي زي بجية الحريم و ناظر اﻻرض بتاعة البية بيچيني يجولي الحورمة فلانة عايزك تتحدتي معاها عايزها الليلة وهديها جرشين زين وبيديني اني كمان جرشين يبشبشو العيشة علينا اني وجوزي و ولدي والحريم فيهم اللي بتجبل وفيهم اللي بترفض واللي بترفض بيجطع عيشها من اﻻرض وماتلجيش تاكلي او تشتغل ف حتة ف بترچع وتوافج علي اللي جولتلها علية وتروح ل ناظر اﻻرض .
شمايل :: واني اية دخل بناتي بالحديت دية انطجي عملولك اية البنيتة عشان تجتليهم وبلاها لوع الحديت ؟
عديلة :: هجولك والله يا شمايل .
**** فلااااااااااااااااش باااااااااااااااك ****

ناظر اﻻرض :: بت يا عديلة خدي هني يا بت مين البنيتة الحلوين دول اللي كانو واجفين معاكي انتي والبت شمايل ؟
عديلة :: دول بنات شمايل يا سي الناظر .
ناظر اﻻرض :: طيب خدي دول وشوفيلك صرفة انا عايزهم ف ظرف يومين .
عديلة :: ازاي بس دة ﻻ ممكن ابدا دل بنتة صغار ومايعرفوش حاچة وهيفضحونا سبني بس الليلة وبكرة هكون چيبالك ست الستات اللي تعچبك وتملا مزاجك .
ناظر اﻻرض :: البنتة دول يا عديلة يا اما مالكيش عيش حدانا وتسيبي البلد كلاتها عشان اني هجول عليكي مرة خاينة وعرضتي نفسك عليا عشان ازود اچرتك واني رفضت ومشيتك م اﻻرض .
عديلة :: حرام عليك يا سي الناظر ني معملتش حاجة .
ناظر اﻻرض :: وهو اللي بنعملة دة حلال يا بت فوجي ل روحك واسمعي الحديت ومعاكي يومين تدبري فيهم حالك وتچبيلي البنتة لحد الدار الشرجية .
عديلة :: حاضر يا سي الناظر اللي تؤمر بية .

ناظر اﻻرض :: ايووة كدي يا عديلة خليكي واعية وعارفة مصلحتك زين .

**** باااااااااااااااااااااااااااااك ****
عديلة :: وبعدها مكتش عارفة اعمل ايي البنتة مالهمش ف حاچة واصل هما صحيح شكلهم وجسمهم خراط البناتت مزود فية الحلاوة بس لسة صغار ومدريانيش بالدنيا واللي فيها ولما ملجتش حل روحتلة وجلتلة مابيخرچوش م الدار جالي خلاص تروحيلهم وتجعدي معاهم وتسجيهم الدواء دة ف اي حاچة هينامو مش هيحسو بحاچة واني هخلص واخرچ طوالي وﻻ من شاف وﻻ من دري *
شمايل :: كملي يا عديلة اتخرستي لية جوليلي حوصل اية يا واكلة ناسك عشان الجروش يا عديمة الشرف ؟
عديلة :: چيت للبنتة هني وانتي كنتي شغال ف محصول تاني مش معايا ف اﻻرض والناظر اللي وزعك كدي عشان ماتشوفينيش وچيت للبنتة الدار وفتحولي وجعدت معاهم وشربتهم الدوا ف شربات چبتة معايا ولما لجيتهم نامو خرچت لجيت الناظر واجف بعيد سبت باب الدار موارب ومشيت علي داري طوالي وبعدها سمعت الخبر ان البنتة اتجتلو .
شمايل :: يعني ناظر اﻻرض هو اللي جتل بناتي يا عديلة ؟
عديلة :: اي والله يا شمايل واني والله ما چيت جارهم وسبتهم سوﻻم .
شمايل :: سلمتيهم ل ضبع خسيس وتجوليلي سبتهم سولام يا عديلة اني معهملش زيك واجتل ولدك بس اللي زيك مش ﻻزم يعيش عشان مايذيكش تاني انتي اللي زيك مكانة جهنم وكفاياكي لحد كدي ..
عديلة :: ابوس يدك ارحمييني يا شمايل اني مجتلتش بناتك .. ابوس يدك سبيني اعيش واربي ولدي واني هسيب البلد كلاتها .
شمايل :: الديبة صحيت يا عديلة ومهترحمش حد جتل عيالها .
** فجاة شمايل ضربت عديلة علي راسها بحاجة تقيلة وعديلة اغمي عليها تاني * ودخلت اﻻوضة جابت كيس فية سمك ف ماية وبدات تمسك السمك وتقربة من وش عديلة وتفتح بوقة وتغرس سنانة ف وشها وفضلت تعمل كدة ساعة كاملة لحد ما شوهت وش عديلة وفضلت تغرق وش عديلة بمية بلمح كتير جدا وبعدها استنت ل اخر الليل وجابت حمار بعد ما لفت عديلة ف حصيرة وشالتها علي الحمار وطلعت بيها لحد الترعة ورمتها فيها علي اول الشط عشان يبان ان الموج جرفها وطلعها من المية **
** الصبح الناس اتجمعت علي جثة عديلة اللي مش باين لها معالم خالص وفي حريم من اللي بيشتغلو ف اﻻرض عرفو لبس شمايل واكدو انها هي ﻻن عديلة وشمايل كانو تقريبا نفس التكوين الجسماني
والبلد كلها انتشر فيها ان شمايل رمت نفسها ف الترعة من زعلها علي بناتها والسمك شوة وشها **

** بليل كان ناظر اﻻرض راجع سكران و اول ما وصل بيتة وفتح الباب حس بحد بيكتم بوقة بمنديل بعدها محسش بحاجة خالص وفتح عينة لقا نفسة متربط من ايدية ورجلية وبوقة متكتف **

شمايل :: نهشت لحمي لية وجتلت بناتي ودبحتهم كيف الفراخ اللي مالهاش صاحب .
** ناظر اﻻرض فضل يقاوم علشان يفك نفسة لكن شمايل كانت ربطاة بقوة **
شمايل :: اني هفك خشمك وحسك عينك صوتك يعلي واﻻ هجطع لسانك وارمية للكلاب .
** شمايل فكت بوق الناظر وقربت السكينة من رقبتة **
الناظر :: انتي غرجتي ف الترعة انتي عفريتة انتي عايزة مني اية انا معملتش حاچة واصل ؟
شمايل :: ما عفريت اﻻ بني ادم .. عديلة جالت لي علي كل حاچة . وان انتا اللي جتلت بناتي بعد ما نهشت شرفي يا خسيس .
الناظر :: كدابة اني مجتلتش حد وﻻ جربت ناحية بناتك من اساسة .
شمايل :: عليا اني الحديت دة يا چبان انطق بجولك عديلة جالت علي النساوين اللي كنت بتديها فلوس وتاخد مزاچك مينيها .. وان انت اللي اتفجت معاها تخدر البنات عشان تعمل عملتك يا خسيس ..
الناظر :: عديلة دي كدابة والله يا شمايل اسمعي الحديت دي والله اني ما جتلت بناتك وﻻ هوبت ناحيتهم .
شمايل اني هجطع لسانك الوسخ دي دلوك علشان انت كلب وﻻزمن تبجا اخرس زي الكلاب اللي اوسخهم انضف مينيك يا چبان .
* وقربت السكينة من بوقة **
الناظر :: استني ابوس يدك يا شمايل اني هجولك .
شمايل :: زين شوفت بجا انك هتسمع الحديت خليك كيف الكلب المطيع وجول الحجيجة عشان اني مهجتلكش اﻻ لما اسمع منينك كل حاچة .
الناظر :: اني مهوبتش يمة بناتك وﻻ جتلتهم اني كل اللي بعملة ان بشكاتب البية بيجيلي يجولي عايز البت فﻻنة ف بخلي عديلة تچيبها بالفلوس من غير ما اعرفها ان البشكاتب هو اللي عايزها و وعديلة بتخليهم يوافجو واللي ما توافجش بنجطع عيشها ونمشيها من اﻻرض وكلاتهم بياچو الدار الشرجية بس المرة دي البشكاتب طلب بناتك واني مجدرش اجولة ﻻااه وفضلت ازن علي عديلة لحد ما اديتها الدوا وهي راحتلهم الدار واني كنتي مستنيها برة و اول ما خرجت وشاروتلي روحت للباطشكاتب جلتلة ومشيت علي اﻻرض ومعرفش حاچة واصل ومكتش اعريف انة هيجتلهم ..
شمايل :: يعني انتا كمان مجتلتلش بناتي وعديلة مجتلتهمش ودلوك انتا بتجولي الباشكاتب ؟
الناظر :: جسما بالله هو دية اللي حوصل يا شمايل .
شمايل :: اخرس ما تذكرش ربنا علي لسانك النجس دي يا خسيس .
** شمايل ضربتة علي رساة واغمي علية و ولفتة علي الحصيرة اللي كان مرمي عليها وفضلت تدحرج فية لحد ما قدرت تشيلة علي الحمار ومشيت بية لحد الترعة وفكت الحبال اللي كانت ربطاة بيها ورمتة ف الترعة و مامشيتش اﻻ لما اتاكدت انة غرق واتحركت ناحية بيت باشكاتب البية علشان بقا ف نظرها هو اللي علية الدور **

*** بيت الباشكاتب قبل الفجر الباشكاتب نايم ف سريرة و فتح علي السكينة علي رقبتة وشمايل بتبصلة وهو حاول يقوم غرست السكينة ف رقبتة اقوي ف نخ وهدي خالص
الباشكاتب:: انتي مين وعايزة اية يا ست انتي ؟ .
شمايل :: اني النداهة اللي هتخلص عليكم كلاتكم واحد خسيس والتاني ضبع بينههش عرض الوﻻيا واخرة المتمة جتل بناتي بعد ما نهش عرضهم .. عايز تعريف اني مين .. اني الديبة االي جتلتو عيالها انت والناظر وعديلة ودلوك وجت الحساب .
الباشكاتب :: انا معرفش انتي بتتكلمي عن اية يا ست انتي امشي اطلعي برة احسن ما احبسك انا باشاكاتب البية يعني مش قليل ف بلدكم دي ف لو جاية تسرقي حاجة احسنلك امشي من سكات .
شمايل :: ﻻااه صدجتك اني كدي وخلاص هاخد حالي وامشي من هني .. انجك يا ولد المحروج انت اللي نهشت بناتي وجتلتهم وﻻاا ﻻاااه ؟
الباشكاتب :: بناتك مين يا ست يا مجنونة انتي انا معرفش انتي بتتكلمي عن اية .
شمايل :: حيث كدي بجا يبجا ﻻزم تحصل الناظر ف جعر الترعة مطرح مهو متلجح واهو هو يجولك بنات مين يا خسيس ..
البشكاتب :: انتي قتلتي ناظر اﻻرض ؟؟
شمايل :: هو وعديلة كمان .. ودلوك هيكون دورك لو منطجطش لكن لو نطجت هسلمك للميركز وهما يتصرفو ويااك و وادي كلمتي اني مش هجتلك دلوك بس جولي الحجيجة واﻻ جسما بالله هجطعك و اكبر حتة فيك هتكون اصغر من صابع يدي الصغير .
** الباشكاتب فكر انة لو متكلمش هتقتلة وانة من اﻻفضل انة يقول الحقيقة وتسلمة للمركز وساعتها هيخرجوة ومحدش هيقدر يعملة حاجة علشان البية ف ضهرو وهيخاف يتجيب سيرتة **
شمايل :: انطج السمس جربت تطلع .
البشكاتب :: انا معملتش حاجة ف بناتك انا كنت بساعد البية بس وهو اللي اعتدي علي بناتك وانا كنت معاة ف البيت بس البنات فاقو اول ما البية خلاص هيمشي وشافوة ف مكنش قدامة حل غير انة يقتلهم علشان مايتفضحش ف البلد .
شمايل :: يعني انتا عايز تجولي ان البية هو اللي ورا كل دية وان هو اللي جتل بناتي بعد ما نهش شرفهم ؟
البشكاتب :: اة والله يا ست وانا مكنتش عارف اعمل اية .
شمايل :: وهو البية شاف بناتي فين ؟
البشكاتب :: ف اﻻرض كنا واقفين سوا ف شافهم وعجبوة اووي ف شاورلي عليهم وانا روحت للناظر علشان يجبهم للبية زي ما بيجب الحريم وهو مفكر انهم ليا انا عشان الببية مايظهرش ف الصورة اي ست بتعجبة بينولها مهما كان
شمايل :: وانت سكت لية هو مش الساكت عن الحج شيطان اخرس بردو يا بتاع المدارس ؟
البشكاتب :: هو هددني لو اتكلمت هيخليني احصلهم بس طالما هتبلغي المركز يبقا هما هيحموني منة .
شمايل :: ﻻ مواخذة يا حضرة البشكاتب ميركز اية اللي هتجولة علية دي ؟
البشكاتب :: انتي مش وعدتيني هتبلغي المركز وتسلميني ليهم ؟
شمايل :: مرحب بيك ف الصعيد يا بتاع مصر هني مفيش طار بيجيبوة الميركز احنا بناخد طارنا بيدنا واني حورمة بس الله ف سماة م هخلي راجل نهش لحم بناتي وسيح دمهم يعيش وﻻزمن اخد بطارهم من كل اللي مد يدة ف العملة دي .
البشكاتب :: بس انا مقتلتهمش وﻻ لمستهم .. البية هو اللي عمل كل حاجة انا كنت مجرد ستارة بيستخبي وراها ..
شمايل :: متجلجلش يا حضرة البشكاتب البية هيحصلك جريب وابجو اتصافو كلاتكم مع بعضيكم ف چهنم .
الشكاتب :: لو فاكرة انك هتقدري توصلي للبية تبقي غلطانة ..البية محاوط القصر بتاعة رجالة كتير مستحيل تقدري تعديهم ولما يعرف بموتي انا والناظر هيشك ان في حاجة غلط وهيزود الحراسة .. بلاش تقتليني وسلميني للمركز انتي طارك مع البية مش معايا .
شمايل :: الطار من كل من مد يدة ف العملة دي كأيوانك يعني كت مع البية ف داري ومكتش ناوي تعمل حاچة انتم شركاء واكيد كنت ناوي تنهش بناتي لوﻻا هو سبجك وجتلهم دة لو مكتش نهشتهم جبلية واني مهعرفش الحجيجة وﻻ عايزة اعريفها اللي اعرفة انك هتموت دلوك والبية بتاعك هيحصلك جريب انت والناظر وعديلة .
* شمايل عملت معاة زي ما عملت مع الناظر ضربتة علي راسة ولفتة ف حصيرة عوقدرت ترفعة علي الحمارة بصعوبة ورمتة ف الترعة بعد ما فكتة الحبال وما مشيتش الا لما اتاكدت انة غرق زي الناظر **

** بعد ايام ظهرت جثة الناظر وبعدها جثة الباشكاتب والبلد كلها بقت مالهاش سيرة غير ان النداهة ندهتم وخدهتم تحت المية **
والبية لما هعرف باللي حصلهم بدا يقلق ان في حاجة غلط وزود الحراسة علي القصر بتاعة **
مرت ايام والوضع هدي ف البلد بس الناس كانت خﻻص خافت من الترعة ومبقاش حد يخرج بليل ناحية الترعة نهائي وكلة خايف من النداهة .وف يوم البية كان ف مصر ورجع بعربيتة متاخر وهو شارب وشكلة كان سهران سهرة مزاج ف مصر وفجاة علي نور كشافات العربية لقاة فرع شجرة كبيرة قاطع الطريق ف فرمل بسرعة و نزل علشان يشيلة وهو بيوطي يشيل الفرع حس بسكينة ف ضهرو *
شمايل :: مرحب بالبية اللي مزاجة ف اي حتة سوا مصر او الصعيد مايهموش ما كلاتنا عبيد عندية وخدامين رجلية .
البية :: انتي مين يا ولية وعايزة اية انا البية صاحب البلد دي كلها ؟؟
شمايل :: صاحب النفوس ربنا يا بية انت حياله تملك اﻻرض لكن متملكش النفس اللي خلجها ربنا .
البية :: عايزة اية يا لية احسن ما اقتلك هنا ومحدش يعرفلك طريق .
شمايل :: اني اللي هجتلك هني زي ما جتلت بناتي بعد ما نهشت شرفهم .
البية :: بنات مين اللي قتلتهم يا ولية يا مهبوشة انتي ؟
شمايل :: لف بوشك وبصلي يا بية وانت تعريف بنات اية .
** البية بدا يلف و فجاة وهو بيلف جسمة طلع مسدسة وضرب شمايل والرصاصة جت ف كتفها و وقعت علي اﻻرض **
البية :: دلوقتي افتكرت بناتك كانو حلوين زيك واستمتعت بيهم اووي حظهم ان مفعول المخدر خلص وصحيو قبل ما امشي ف كان ﻻزم اخلص منهم زي ما هخلص منك دلوقتي وينتهي الموضوع .. دلوقتي اتاكدت ان الناظر والبشكاتب ماتو مقتولين مش غرقانين وﻻ النداهة ندهتهم زي ما اهل البلد قالو .. بس مكنتش قادر اعرف اللي حصل وﻻ اعرف مين قتلهم .. بس برافو عليكم عمليتها من غير وﻻ دليل عليكي ودلوقتي جة دورك علشان تموتي وبردو هرمي جتتك ف الترعة طالما بتحبيها اووي كدة .
** شمايل مرميمة ف اﻻرض وبتزحف بعيد والبية قرب منة ولسة هيضرب اتفاجة بيها حدفتة بالسكينة اللي كانت بتزحف علشان تمسكها تاني لكن هو مكنش شايفها ف الضلمة ﻻنها بعدت عن نور عربيتة وف نفس اللحظة اللي السكينة جت ف بطنة ضرب رصاصة جتة جمب شمايل **شمايل حست انها راتاحت خﻻص واخدت بطارها وبدات تغمض عينها وهي مسترريحة انها خلاص هتشوف بناتها **
فتحت عينيها لقيت نفسها نايمة وفي حد مداوي جرحها وهي ف مكتن زي المغارة كلة حجارة **
شمايل :: اني فين واية اللي چبني هني ؟
راجل جاي من بعيد :: انتي ف الچبل واطمني محدش كشف حاچة فيكي اللي طيب چرحك واحدة من حريمنا هني .
شمايل :: اني هني لية ؟ وانتا مين ؟ وعايز مني ايي ؟
الراجل :: اني سباعي كبير المطاريد .. وكت ماشي اني ورچالتي بالحصنة وسمعنا ضرب النار ف چينا ناحيتة وشوفناكي وانتي بتجتلي البية دة وسمعنا كل حاچة بس اني مخلتش رجالتي تتدخل حاكم احنا بينا وبين البية دية عداوة كبيرة وانتي لما جتلتية چينا عليكي وچبناكي هني .. عفارم عليكي ست بصحيح بس ب ١٠٠ راچل ..
شمايل :: اني عايزة امشي من هني .
سباعي :: تمشي تروحي فين البلد كلاتها مجلوبها انتي خلاص هتعيشي هني معانا .. مجولتليش نندهولك ب اية اني معريفش اسمك لحد دلوك ؟؟
شمايل :: الديبة ديبة الچبل

********************
حسناً أترى؟ .. حان دوري الآن، سوف أتركك وأعود لك في أي وقت لاحق فلا تتعجل مجيئي قد آتي إليك في أي وقت وعليك أن تتفرغ لرحلتك معي؛ لأنك ستسمتع معي كثيراً وستتعلم مني كثيراً .. تسألني من أنا ؟

أنا ولهان حارس كنوز و اسرار ارض السلطان إلى اللقاء يا عزيزي في حكاية واسرار جديدة من ارض السلطان .
**##############* تاني يوم ف ارض البية شمايل نازلت اﻻرض وﻻبسة لبس الشغل وكل الحريم بتبصلها باستغراب وهي ماشية ومش بتبص لحد لحد ما وصلت ل موزع اﻻنفار و سألتة هتشتغل ف انهي محصول النهاردة بصلها اووي ﻻنة كان عارف اللي حصل زي كل اهل البلد لكنة وزعها علي الارض اللي فيها عديلة صاحبته و اوال ما دخلت اﻻرض دي بدات شغل علطول بكل همة وقوة **
** عديلة قربت منها **
عديلة :: ملكيش حج يا اختي ازاي تنزلي ف يوم زايدي وكمان جينالك انا والحريم عشية وفضلنا نندة ونخبط عليكي مردتيش علينا وﻻ فتحتي باب الدار لية كدي يا اختي دة انا عديلة حبيبتك واختك وان مكتش اني اجف چارك مين يجف .
شمايل :: معلش يا اختي اللي حصل مش جليل واني من التعب محستش بحالي و وجعت من طولي ف الدار ومحتسش بروحي غير مع طلعة السمس ..
عديلة :: ربنا يجويكي يا حبيبتي ويرحم البنيتة والله ما كانو يستاهلو اللي حوصل دية ربنا يتوﻻهم برحمتة ويصبرك يا غالية .
شمايل :: تعيشي يا عديلة يا اختي .
عديلة :: بيجولو انك جلتي للظابط مش هتخدي عزاء وهتاخدي بطار بناتك وانك خابرة مين اللي عملها ؟
شمايل :: كدب يا اختي انا زي ما جلتلك ليلة عشية وجعت من طولي عشان كدي مستجبلتش الحريم ف الدار لما نخلص شغل اﻻرض اني همشي بدري وافتح الدار استنا الحريم وانتي خلصي وتعالي يا ختي .
عديلة :: ماشي يا شمايل اول ما اخلص شغل اﻻرض هچيلك طوالي يا اختي احنا بردو خوات ومالناش اﻻ بعض انتي مش صاحبتي بس يا بت دة انت زيك زيك اختي تمام .
شمايل :: خابرة زين يا عديلة وربنا وحدة يعلم باللي ف الجلب .
** اخر النهار شمايل استئذنت بدرري ساعة ومشرف اﻻنفار سابها تروح علشان ظروفها ** وعديلة خلصت شغل اﻻرض وراحت ل شمايل بيتها لقيت الباب مردود ومفيش حد قدام البيت ف زقت الباب ودخلت وهي بتندة علي شمايل وفجاة حست بخبطة علي دماغها ومحستش بنفسها ولما فتحت لقيت نفسها متربطة وبوقها كمان مربووط و ﻻبسة هدوم غير هدومها اللي جت بيها وركزت ف اللبس لقيت ان دي هدوم شمايل اللي بتشتغل بيها ف اﻻرض **
شمايل دخلت اﻻوضة :: صح النوم يا عديلة زين انك فوجتي كنت چاية افوجك .
عديلة بتهمهم بصوت مكتوم ومش عارفة تتكلمة من القماش اللي شمايل لفاة علي بوقها **
شمايل :: بصي يا عديلة جدامك حل من التنين يا تجوليلي عملتي كدي لية ف بناتي يا هجتلك وسرك يروح معاكي ونتجابلو ف اﻻخرة يا حبيبتي ..
عديلة بقت تتلوي وتحاول تفك نفسها **
شمايل :: ماتحاوليش اني رابطاكي كييف ما المرحوم جوزي علمني ما انتي عارفة بجا كان ف الجيهادية .
** شمايل مسكت سكينة وقربتها من وش عديلة *
شمايل :: اني هفك خشمك وحسك عينك صوتك يطلع واﻻ هجتلك وعليا وعلي اعدائي انا مبجياش علي حاچة ف الدنيا بعد بناتي اللي خدتيهم مني .
** شمايل حطت السكينة علي رقبة عديلة و فكت رباط بوقها **
شمايل :: هاا يا عديلة هتجولي جتلتيهم لية واخلص عليكي ل حالك وﻻ اجتلك دلوك وبعدها اخلص علي جوزك و ولدك الصغيير واهو ينوسوكي ف تربتك دة لو لجيتيلك تربة تشيلك ؟
عديلة بصوت مرعوب :: والله يا شمايل اني مجتلت بناتك وﻻ لمست شعرة مينيهم .
شمايل :: طب ومنديلك دية كان بيعمل ايي ف داري ميش دية منديل راسك بردو يا عديلة وﻻ اني هتوة عنية انطجي واﻻ جسما عظما هروح اچيب ولدك دلوك واجتلة جدام عينك عشان تيعرفي حرجة الضنة .
عديلة :: ﻻ والنبي اني هجولك علي كل حاچة .
شمايل :: زين يا عديلة انطجي ومتلوعينيش ف الحديت اديكي واعية وخبرة اني هعمل اية لو لچيتك بتلوعيني .
عديلة :: اني مجتلتش البنيتة والله العظيم ما حوصل اني هجولك الحكاية من اولها .. اني بشتغل ف اﻻرض معاكي زي بجية الحريم و ناظر اﻻرض بتاعة البية بيچيني يجولي الحورمة فلانة عايزك تتحدتي معاها عايزها الليلة وهديها جرشين زين وبيديني اني كمان جرشين يبشبشو العيشة علينا اني وجوزي و ولدي والحريم فيهم اللي بتجبل وفيهم اللي بترفض واللي بترفض بيجطع عيشها من اﻻرض وماتلجيش تاكلي او تشتغل ف حتة ف بترچع وتوافج علي اللي جولتلها علية وتروح ل ناظر اﻻرض .
شمايل :: واني اية دخل بناتي بالحديت دية انطجي عملولك اية البنيتة عشان تجتليهم وبلاها لوع الحديت ؟
عديلة :: هجولك والله يا شمايل .
**** فلااااااااااااااااش باااااااااااااااك ****

ناظر اﻻرض :: بت يا عديلة خدي هني يا بت مين البنيتة الحلوين دول اللي كانو واجفين معاكي انتي والبت شمايل ؟
عديلة :: دول بنات شمايل يا سي الناظر .
ناظر اﻻرض :: طيب خدي دول وشوفيلك صرفة انا عايزهم ف ظرف يومين .
عديلة :: ازاي بس دة ﻻ ممكن ابدا دل بنتة صغار ومايعرفوش حاچة وهيفضحونا سبني بس الليلة وبكرة هكون چيبالك ست الستات اللي تعچبك وتملا مزاجك .
ناظر اﻻرض :: البنتة دول يا عديلة يا اما مالكيش عيش حدانا وتسيبي البلد كلاتها عشان اني هجول عليكي مرة خاينة وعرضتي نفسك عليا عشان ازود اچرتك واني رفضت ومشيتك م اﻻرض .
عديلة :: حرام عليك يا سي الناظر ني معملتش حاجة .
ناظر اﻻرض :: وهو اللي بنعملة دة حلال يا بت فوجي ل روحك واسمعي الحديت ومعاكي يومين تدبري فيهم حالك وتچبيلي البنتة لحد الدار الشرجية .
عديلة :: حاضر يا سي الناظر اللي تؤمر بية .

ناظر اﻻرض :: ايووة كدي يا عديلة خليكي واعية وعارفة مصلحتك زين .

**** باااااااااااااااااااااااااااااك ****
عديلة :: وبعدها مكتش عارفة اعمل ايي البنتة مالهمش ف حاچة واصل هما صحيح شكلهم وجسمهم خراط البناتت مزود فية الحلاوة بس لسة صغار ومدريانيش بالدنيا واللي فيها ولما ملجتش حل روحتلة وجلتلة مابيخرچوش م الدار جالي خلاص تروحيلهم وتجعدي معاهم وتسجيهم الدواء دة ف اي حاچة هينامو مش هيحسو بحاچة واني هخلص واخرچ طوالي وﻻ من شاف وﻻ من دري *
شمايل :: كملي يا عديلة اتخرستي لية جوليلي حوصل اية يا واكلة ناسك عشان الجروش يا عديمة الشرف ؟
عديلة :: چيت للبنتة هني وانتي كنتي شغال ف محصول تاني مش معايا ف اﻻرض والناظر اللي وزعك كدي عشان ماتشوفينيش وچيت للبنتة الدار وفتحولي وجعدت معاهم وشربتهم الدوا ف شربات چبتة معايا ولما لجيتهم نامو خرچت لجيت الناظر واجف بعيد سبت باب الدار موارب ومشيت علي داري طوالي وبعدها سمعت الخبر ان البنتة اتجتلو .
شمايل :: يعني ناظر اﻻرض هو اللي جتل بناتي يا عديلة ؟
عديلة :: اي والله يا شمايل واني والله ما چيت جارهم وسبتهم سوﻻم .
شمايل :: سلمتيهم ل ضبع خسيس وتجوليلي سبتهم سولام يا عديلة اني معهملش زيك واجتل ولدك بس اللي زيك مش ﻻزم يعيش عشان مايذيكش تاني انتي اللي زيك مكانة جهنم وكفاياكي لحد كدي ..
عديلة :: ابوس يدك ارحمييني يا شمايل اني مجتلتش بناتك .. ابوس يدك سبيني اعيش واربي ولدي واني هسيب البلد كلاتها .
شمايل :: الديبة صحيت يا عديلة ومهترحمش حد جتل عيالها .
** فجاة شمايل ضربت عديلة علي راسها بحاجة تقيلة وعديلة اغمي عليها تاني * ودخلت اﻻوضة جابت كيس فية سمك ف ماية وبدات تمسك السمك وتقربة من وش عديلة وتفتح بوقة وتغرس سنانة ف وشها وفضلت تعمل كدة ساعة كاملة لحد ما شوهت وش عديلة وفضلت تغرق وش عديلة بمية بلمح كتير جدا وبعدها استنت ل اخر الليل وجابت حمار بعد ما لفت عديلة ف حصيرة وشالتها علي الحمار وطلعت بيها لحد الترعة ورمتها فيها علي اول الشط عشان يبان ان الموج جرفها وطلعها من المية **
** الصبح الناس اتجمعت علي جثة عديلة اللي مش باين لها معالم خالص وفي حريم من اللي بيشتغلو ف اﻻرض عرفو لبس شمايل واكدو انها هي ﻻن عديلة وشمايل كانو تقريبا نفس التكوين الجسماني
والبلد كلها انتشر فيها ان شمايل رمت نفسها ف الترعة من زعلها علي بناتها والسمك شوة وشها **

** بليل كان ناظر اﻻرض راجع سكران و اول ما وصل بيتة وفتح الباب حس بحد بيكتم بوقة بمنديل بعدها محسش بحاجة خالص وفتح عينة لقا نفسة متربط من ايدية ورجلية وبوقة متكتف **

شمايل :: نهشت لحمي لية وجتلت بناتي ودبحتهم كيف الفراخ اللي مالهاش صاحب .
** ناظر اﻻرض فضل يقاوم علشان يفك نفسة لكن شمايل كانت ربطاة بقوة **
شمايل :: اني هفك خشمك وحسك عينك صوتك يعلي واﻻ هجطع لسانك وارمية للكلاب .
** شمايل فكت بوق الناظر وقربت السكينة من رقبتة **
الناظر :: انتي غرجتي ف الترعة انتي عفريتة انتي عايزة مني اية انا معملتش حاچة واصل ؟
شمايل :: ما عفريت اﻻ بني ادم .. عديلة جالت لي علي كل حاچة . وان انتا اللي جتلت بناتي بعد ما نهشت شرفي يا خسيس .
الناظر :: كدابة اني مجتلتش حد وﻻ جربت ناحية بناتك من اساسة .
شمايل :: عليا اني الحديت دة يا چبان انطق بجولك عديلة جالت علي النساوين اللي كنت بتديها فلوس وتاخد مزاچك مينيها .. وان انت اللي اتفجت معاها تخدر البنات عشان تعمل عملتك يا خسيس ..
الناظر :: عديلة دي كدابة والله يا شمايل اسمعي الحديت دي والله اني ما جتلت بناتك وﻻ هوبت ناحيتهم .
شمايل اني هجطع لسانك الوسخ دي دلوك علشان انت كلب وﻻزمن تبجا اخرس زي الكلاب اللي اوسخهم انضف مينيك يا چبان .
* وقربت السكينة من بوقة **
الناظر :: استني ابوس يدك يا شمايل اني هجولك .
شمايل :: زين شوفت بجا انك هتسمع الحديت خليك كيف الكلب المطيع وجول الحجيجة عشان اني مهجتلكش اﻻ لما اسمع منينك كل حاچة .
الناظر :: اني مهوبتش يمة بناتك وﻻ جتلتهم اني كل اللي بعملة ان بشكاتب البية بيجيلي يجولي عايز البت فﻻنة ف بخلي عديلة تچيبها بالفلوس من غير ما اعرفها ان البشكاتب هو اللي عايزها و وعديلة بتخليهم يوافجو واللي ما توافجش بنجطع عيشها ونمشيها من اﻻرض وكلاتهم بياچو الدار الشرجية بس المرة دي البشكاتب طلب بناتك واني مجدرش اجولة ﻻااه وفضلت ازن علي عديلة لحد ما اديتها الدوا وهي راحتلهم الدار واني كنتي مستنيها برة و اول ما خرجت وشاروتلي روحت للباطشكاتب جلتلة ومشيت علي اﻻرض ومعرفش حاچة واصل ومكتش اعريف انة هيجتلهم ..
شمايل :: يعني انتا كمان مجتلتلش بناتي وعديلة مجتلتهمش ودلوك انتا بتجولي الباشكاتب ؟
الناظر :: جسما بالله هو دية اللي حوصل يا شمايل .
شمايل :: اخرس ما تذكرش ربنا علي لسانك النجس دي يا خسيس .
** شمايل ضربتة علي رساة واغمي علية و ولفتة علي الحصيرة اللي كان مرمي عليها وفضلت تدحرج فية لحد ما قدرت تشيلة علي الحمار ومشيت بية لحد الترعة وفكت الحبال اللي كانت ربطاة بيها ورمتة ف الترعة و مامشيتش اﻻ لما اتاكدت انة غرق واتحركت ناحية بيت باشكاتب البية علشان بقا ف نظرها هو اللي علية الدور **

*** بيت الباشكاتب قبل الفجر الباشكاتب نايم ف سريرة و فتح علي السكينة علي رقبتة وشمايل بتبصلة وهو حاول يقوم غرست السكينة ف رقبتة اقوي ف نخ وهدي خالص
الباشكاتب:: انتي مين وعايزة اية يا ست انتي ؟ .
شمايل :: اني النداهة اللي هتخلص عليكم كلاتكم واحد خسيس والتاني ضبع بينههش عرض الوﻻيا واخرة المتمة جتل بناتي بعد ما نهش عرضهم .. عايز تعريف اني مين .. اني الديبة االي جتلتو عيالها انت والناظر وعديلة ودلوك وجت الحساب .
الباشكاتب :: انا معرفش انتي بتتكلمي عن اية يا ست انتي امشي اطلعي برة احسن ما احبسك انا باشاكاتب البية يعني مش قليل ف بلدكم دي ف لو جاية تسرقي حاجة احسنلك امشي من سكات .
شمايل :: ﻻااه صدجتك اني كدي وخلاص هاخد حالي وامشي من هني .. انجك يا ولد المحروج انت اللي نهشت بناتي وجتلتهم وﻻاا ﻻاااه ؟
الباشكاتب :: بناتك مين يا ست يا مجنونة انتي انا معرفش انتي بتتكلمي عن اية .
شمايل :: حيث كدي بجا يبجا ﻻزم تحصل الناظر ف جعر الترعة مطرح مهو متلجح واهو هو يجولك بنات مين يا خسيس ..
البشكاتب :: انتي قتلتي ناظر اﻻرض ؟؟
شمايل :: هو وعديلة كمان .. ودلوك هيكون دورك لو منطجطش لكن لو نطجت هسلمك للميركز وهما يتصرفو ويااك و وادي كلمتي اني مش هجتلك دلوك بس جولي الحجيجة واﻻ جسما بالله هجطعك و اكبر حتة فيك هتكون اصغر من صابع يدي الصغير .
** الباشكاتب فكر انة لو متكلمش هتقتلة وانة من اﻻفضل انة يقول الحقيقة وتسلمة للمركز وساعتها هيخرجوة ومحدش هيقدر يعملة حاجة علشان البية ف ضهرو وهيخاف يتجيب سيرتة **
شمايل :: انطج السمس جربت تطلع .
البشكاتب :: انا معملتش حاجة ف بناتك انا كنت بساعد البية بس وهو اللي اعتدي علي بناتك وانا كنت معاة ف البيت بس البنات فاقو اول ما البية خلاص هيمشي وشافوة ف مكنش قدامة حل غير انة يقتلهم علشان مايتفضحش ف البلد .
شمايل :: يعني انتا عايز تجولي ان البية هو اللي ورا كل دية وان هو اللي جتل بناتي بعد ما نهش شرفهم ؟
البشكاتب :: اة والله يا ست وانا مكنتش عارف اعمل اية .
شمايل :: وهو البية شاف بناتي فين ؟
البشكاتب :: ف اﻻرض كنا واقفين سوا ف شافهم وعجبوة اووي ف شاورلي عليهم وانا روحت للناظر علشان يجبهم للبية زي ما بيجب الحريم وهو مفكر انهم ليا انا عشان الببية مايظهرش ف الصورة اي ست بتعجبة بينولها مهما كان
شمايل :: وانت سكت لية هو مش الساكت عن الحج شيطان اخرس بردو يا بتاع المدارس ؟
البشكاتب :: هو هددني لو اتكلمت هيخليني احصلهم بس طالما هتبلغي المركز يبقا هما هيحموني منة .
شمايل :: ﻻ مواخذة يا حضرة البشكاتب ميركز اية اللي هتجولة علية دي ؟
البشكاتب :: انتي مش وعدتيني هتبلغي المركز وتسلميني ليهم ؟
شمايل :: مرحب بيك ف الصعيد يا بتاع مصر هني مفيش طار بيجيبوة الميركز احنا بناخد طارنا بيدنا واني حورمة بس الله ف سماة م هخلي راجل نهش لحم بناتي وسيح دمهم يعيش وﻻزمن اخد بطارهم من كل اللي مد يدة ف العملة دي .
البشكاتب :: بس انا مقتلتهمش وﻻ لمستهم .. البية هو اللي عمل كل حاجة انا كنت مجرد ستارة بيستخبي وراها ..
شمايل :: متجلجلش يا حضرة البشكاتب البية هيحصلك جريب وابجو اتصافو كلاتكم مع بعضيكم ف چهنم .
الشكاتب :: لو فاكرة انك هتقدري توصلي للبية تبقي غلطانة ..البية محاوط القصر بتاعة رجالة كتير مستحيل تقدري تعديهم ولما يعرف بموتي انا والناظر هيشك ان في حاجة غلط وهيزود الحراسة .. بلاش تقتليني وسلميني للمركز انتي طارك مع البية مش معايا .
شمايل :: الطار من كل من مد يدة ف العملة دي كأيوانك يعني كت مع البية ف داري ومكتش ناوي تعمل حاچة انتم شركاء واكيد كنت ناوي تنهش بناتي لوﻻا هو سبجك وجتلهم دة لو مكتش نهشتهم جبلية واني مهعرفش الحجيجة وﻻ عايزة اعريفها اللي اعرفة انك هتموت دلوك والبية بتاعك هيحصلك جريب انت والناظر وعديلة .
* شمايل عملت معاة زي ما عملت مع الناظر ضربتة علي راسة ولفتة ف حصيرة عوقدرت ترفعة علي الحمارة بصعوبة ورمتة ف الترعة بعد ما فكتة الحبال وما مشيتش الا لما اتاكدت انة غرق زي الناظر **

** بعد ايام ظهرت جثة الناظر وبعدها جثة الباشكاتب والبلد كلها بقت مالهاش سيرة غير ان النداهة ندهتم وخدهتم تحت المية **
والبية لما هعرف باللي حصلهم بدا يقلق ان في حاجة غلط وزود الحراسة علي القصر بتاعة **
مرت ايام والوضع هدي ف البلد بس الناس كانت خﻻص خافت من الترعة ومبقاش حد يخرج بليل ناحية الترعة نهائي وكلة خايف من النداهة .وف يوم البية كان ف مصر ورجع بعربيتة متاخر وهو شارب وشكلة كان سهران سهرة مزاج ف مصر وفجاة علي نور كشافات العربية لقاة فرع شجرة كبيرة قاطع الطريق ف فرمل بسرعة و نزل علشان يشيلة وهو بيوطي يشيل الفرع حس بسكينة ف ضهرو *
شمايل :: مرحب بالبية اللي مزاجة ف اي حتة سوا مصر او الصعيد مايهموش ما كلاتنا عبيد عندية وخدامين رجلية .
البية :: انتي مين يا ولية وعايزة اية انا البية صاحب البلد دي كلها ؟؟
شمايل :: صاحب النفوس ربنا يا بية انت حياله تملك اﻻرض لكن متملكش النفس اللي خلجها ربنا .
البية :: عايزة اية يا لية احسن ما اقتلك هنا ومحدش يعرفلك طريق .
شمايل :: اني اللي هجتلك هني زي ما جتلت بناتي بعد ما نهشت شرفهم .
البية :: بنات مين اللي قتلتهم يا ولية يا مهبوشة انتي ؟
شمايل :: لف بوشك وبصلي يا بية وانت تعريف بنات اية .
** البية بدا يلف و فجاة وهو بيلف جسمة طلع مسدسة وضرب شمايل والرصاصة جت ف كتفها و وقعت علي اﻻرض **
البية :: دلوقتي افتكرت بناتك كانو حلوين زيك واستمتعت بيهم اووي حظهم ان مفعول المخدر خلص وصحيو قبل ما امشي ف كان ﻻزم اخلص منهم زي ما هخلص منك دلوقتي وينتهي الموضوع .. دلوقتي اتاكدت ان الناظر والبشكاتب ماتو مقتولين مش غرقانين وﻻ النداهة ندهتهم زي ما اهل البلد قالو .. بس مكنتش قادر اعرف اللي حصل وﻻ اعرف مين قتلهم .. بس برافو عليكم عمليتها من غير وﻻ دليل عليكي ودلوقتي جة دورك علشان تموتي وبردو هرمي جتتك ف الترعة طالما بتحبيها اووي كدة .
** شمايل مرميمة ف اﻻرض وبتزحف بعيد والبية قرب منة ولسة هيضرب اتفاجة بيها حدفتة بالسكينة اللي كانت بتزحف علشان تمسكها تاني لكن هو مكنش شايفها ف الضلمة ﻻنها بعدت عن نور عربيتة وف نفس اللحظة اللي السكينة جت ف بطنة ضرب رصاصة جتة جمب شمايل **شمايل حست انها راتاحت خﻻص واخدت بطارها وبدات تغمض عينها وهي مسترريحة انها خلاص هتشوف بناتها **
فتحت عينيها لقيت نفسها نايمة وفي حد مداوي جرحها وهي ف مكتن زي المغارة كلة حجارة **
شمايل :: اني فين واية اللي چبني هني ؟
راجل جاي من بعيد :: انتي ف الچبل واطمني محدش كشف حاچة فيكي اللي طيب چرحك واحدة من حريمنا هني .
شمايل :: اني هني لية ؟ وانتا مين ؟ وعايز مني ايي ؟
الراجل :: اني سباعي كبير المطاريد .. وكت ماشي اني ورچالتي بالحصنة وسمعنا ضرب النار ف چينا ناحيتة وشوفناكي وانتي بتجتلي البية دة وسمعنا كل حاچة بس اني مخلتش رجالتي تتدخل حاكم احنا بينا وبين البية دية عداوة كبيرة وانتي لما جتلتية چينا عليكي وچبناكي هني .. عفارم عليكي ست بصحيح بس ب ١٠٠ راچل ..
شمايل :: اني عايزة امشي من هني .
سباعي :: تمشي تروحي فين البلد كلاتها مجلوبها انتي خلاص هتعيشي هني معانا .. مجولتليش نندهولك ب اية اني معريفش اسمك لحد دلوك ؟؟
شمايل :: الديبة ديبة الچبل

********************
حسناً أترى؟ .. حان دوري الآن، سوف أتركك وأعود لك في أي وقت لاحق فلا تتعجل مجيئي قد آتي إليك في أي وقت وعليك أن تتفرغ لرحلتك معي؛ لأنك ستسمتع معي كثيراً وستتعلم مني كثيراً .. تسألني من أنا ؟

أنا ولهان حارس كنوز و اسرار ارض السلطان إلى اللقاء يا عزيزي في حكاية واسرار جديدة من ارض السلطان .
**##############
يتبع...
لقراءة الفصل السادس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات