القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مجنونة بيك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مريم نبيل

  رواية مجنونة بيك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مريم نبيل

 رواية مجنونة بيك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مريم نبيل

 رواية مجنونة بيك الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مريم نبيل

مريم: طيب يلا عشان نفطر

امجد: ماشي يلا

جلسوا سوياً يتناولون طعامهم واثناء تناوله للطعام شعر بضيقة شديدة وشرد مرة اخري،،استفاق علي رنين هاتفه فأجاب المتصل: صباح الخير يا مراد

مراد: صباح الفل يا ميجو اخبارك ايه

امجد: الحمدلله بخير انت عامل ايه يا عريس

مراد: فلة، ايه جاي امتي انا في الشركة من بدري

امجد: جاي دلوقتي عشر دقايق واكون عندك

مراد: اوك يلا سلام

امجد: سلام

اغلق هاتفه وهب واقفاً وامسك بمفاتيحه قائلاً: هروح انا يا حبيبتي عايزة مني حاجة

مريم: برضو مصمم يا امجد

امجد: معلش يا حبيبتي غصب عني الدنيا هتتعك جامد لو مروحتش، يلا هروح بقا سلام

مريم: امجد..

امجد: نعم يا روحي

مريم: خلي بالك من نفسك وابقي كلمني اول ما توصل

امجد: حاضر يا حبيبتي وانتي كمان خلي بالك من نفسك ومن مايا

مريم بقلق: حاضر....

********

في الشركة

وصل امجد ودلف الي مكتبه ثم امسك بهاتفه محدثاً زوجته: اه يا حبيبتي انا بخير اهو والله ووصلت الشركة كمان....قطع حديثه دخول مراد فقال:خلاص هقفل دلوقتي وابقي اكلمك تاني يلا باي

مراد: اتأخرت ليه

امجد: الطريق كان زفت المهم لغيت صفقة علي الدويري زي ما قولتلك

مراد: لغيتها اه

امجد: تمام ثم شرد قليلاً

مراد: مالك يا امجد فيك ايه مش زي كل يوم

امجد: مش عارف يا مراد والله حاسس بإحساس غريب مش عارف مالي كدا

مراد: حاسس بإيه احكيلي

امجد بتردد: حاسس اني هموت

مراد: بعد الشر عليك ليه بتقول كدا

امجد: مش عارف والله بس حاسس كدا

مراد: متخافش دا عقلك الباطن بيهيألك حاجات بس من ضغط الشغل وكدا متخافش يا عم عمر الشقي بقي

امجد: زي ما تيجي بقا، خلينا في المهم في شغل جديد الايام دي

مراد: يووه كتييير

امجد: حلو اوي قوم بقا هاتلي الورق ادرسه كويس واقولك هنعمل فيه ايه

مراد: اشطا، خمساية ويكون عندك

خرج مراد من المكتب وترك امجد تائهاً في دنياه

مرت ساعات علي تواجده في الشركة للعمل وعندما انهي عمله امسك بهاتفه محدثاً صديقه: ايوه يا مراد هتمشي امتي انت

مراد: علي طول اهو بس اخلص كام حاجة وهجيلك

امجد: طيب يلا متتأخرش

وبعد دقائق دلف مراد الي مكتب امجد

مراد: يلا يا امجد انا خلصت

امجد وهو يمسك بهاتفه ومفاتيحه: ماشي يلا

نزلوا سوياً من الشركة وصلوا عند الباب الرئيسي

امجد: ما تيجي معايا نتغدي سوا في البيت

مراد: لا سامحني المره دي هروح انا ومي نتغدا في مكان حلو كدا

امجد بضحك: الله يسهلك يا عم

مراد بضحك: ايه يا عم هنتق في ام الخروجة ولا... وقبل ان يكمل وإذ بسيارة سريعة تمر امامهم وتطلق النيران علي امجد وفرت هاربه فسقط امجد علي الارض بألم

فضرخ مراد: امجاااد...فنزل مراد علي الارض واسند برأس امجد علي رجليه

مراد ببكاء: امجد...امجد رد عليا يا صاحبي

امجد بصوت خافت: م...مش قولتلك..اا...اني ...ه...هموت

مراد بخوف: متقولش كدا انت هتعيش وهتبقي كويس متخافش

امجد بتنهيدة الم: خ..خلااص واضحة،ااااه....م...مريم ومايا امانة ف...فرقبتك ي مراد

مراد بألم: حراام عليك يا امجد متقولش كدا انا هطلب الاسعاف حالاً،،،،قام بالاتصال بالاسعاف ولسرعوا بنقله الي المستشفي وفور وصوله قاموا بإدخاله غرفة العمليات .. 
يتبع...
لقراءة الفصل الخامس والعشرون  : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات