القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية طفلة حطمت كبريائي كاملة بقلم بيبو

رواية طفلة حطمت كبريائي كاملة بقلم بيبو 



رواية طفلة حطمت كبريائي كاملة بقلم بيبو - مدونة نادي الكتاب


الشخصيات

ادم: رجل اعمال معروف عمرة لا يتجاوز 30 عام يتصف بصارمتة وبرودة فمنذ وفاة والده وهو بمثابة الأب لاسرتة
نور: اخت ادم عمرها 23 عام تتميز بهدؤها
ذياد: اخو ادم ونور وهو بالنسبة لادم ابنة وهو الوحيد الذى يجعل ف قلب ادم رحمة
سهير: والدة ادم وتحمل المسؤولية مع ادم ولكن الكلمة الأولى والأخيرة له
رؤى: تبلغ من العمر 23 عام فتاة تتميز بجمالها وهدؤها تعيش مع والدتها واختها تتميز ببشرتها البيضاء وعيونها الرمادية وشعرها الاسود الطويل
وتين: اخت رؤى الصغيرة تبلغ من العمر 19 عام وهى ف السنة الأولى ف كلية اعلام
ميرفت: والدة رؤى ووتين رزقت ببنتين بعد معافرة مع الدكاترة
حياة: صاحبة نووور وسكرتيرة ادم ف شركتة تبلغ من العمر 24 عام
مازن: صاحب ادم ويدية اليمين ف العمل عمرة 26 عام
محمود : عم ادم رجل اعمال محترف عمرة يتجاوز 70 عام
مديحة: زوجة محمود وام لبنتين وكل همها الفلوس
ندى: ابنة عم ادم وبنت محمود وتعشق ادم وهو لا يبالي
ملك: اخت ندى وبنت محمود وهى تختلف عن ابوها وامها واختها وتحب الخير للجميع

إليكم الرواية كاملة.. نتمنى لكم قراءة ممتعة

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الأول بقلم بيبو


ف شقة ف منتصف اسكندرية عروس البحر
ميرفت: يلا يا رؤى اصحى بقى
رؤى: خلاص ياماما صحيت صباح الخير
ميرفت: صباح الفل ياقلب ماما
رؤى: وتين لسة نايمة
ميرفت: مش قادرة عليها قومى صحيها
ف غرفة وتين
رؤى: تونة
لم ترد عليها
رؤى: وتين لو مصحتيش انتى عارفة هصحيكى ازاى
وتين بصوت نائم: عايزة اية بقى يارؤى سيبينى نايمة
رؤى: انتى مش عندك جامعة
وتين: معنديش محاضرات الصبح
رؤى: طب قومى افطرى معايا
وتين: الواحد ميعرفش ينام شوية ف البيت دا
وتخرج رؤى من غرفتها وخلفها وتين
ميرفت: يلا يا بنات عشان تفطرو
ويجلسوا الثلاثة ع السفرة
وبعد الانتهاء من الطعام
تغير رؤى ملابسها وتسلم ع والدتها
ميرفت: هتتاخرى يارؤى
رؤى: مش عارفة ياماما ادعيلى بس الانترفيوا دا يعدى ع خير
ميرفت: ربنا يكرمك ويجعلك ف كل خطوة سلامة
وتين: ماهى بنت البطة البيضة وانا بنت البطة السودا
رؤى : يالمضة دا انتى قلب اختك
وتين: يخليكى ليا يانصفانى دايما
رؤى: هتتاخرى انهاردة ف الجامعة
وتين: لا عدخى محاضرة واحدة وهناكل برا انا وصحابى
رؤى: طب متتاخريش
***************
داخل قصر اقل ما يقال علية قصر ملكى لأحد ملوك العصر الحديث يمتاز بمساحتة الواسعة التى تجذب نظر اى شخص وتجذب وتسحر قلبة بجمالة
تستيقظ ادم مبكرا ويرتدى ملابسة الرسمية ويخرج من غرفتة وهو ينزل ع السلم يقابل اختة الصغيرة نور: صباح الخير يانور
نور: ادومى حبيبى صباح النور رايح الشركة
ادم: انتى شايفة اية
نور: خلاص يا آدم انت بتتعصب لية انا بسال بس
ليصل لباب القصر وتندة علية امة : ادم مش هتفطر ياحبيبى
لينظر لندى ابنة عمة بقرف : نفسى اتسدت كلامى لزياد : متتاخرش يازياد ع الشركة
زياد وهو يقوم انا خلصت هحصلك
لتقف أمامة ندى: القهوة بتاعتك عملتهالك بايدى
لم يرد عليها ويتركها ويرحل لتنظر نور وسهير لبعض ويضحكوا بصمت
***********
يصل ادم للشركة ويجد كثير من الفتيات
ينظر ادم لحياة : اية كل البنات دى
حياة: زياد بية طالب سكرتيرة جديدة لمكتبة
ادم: طب اطلبيلى قهوة
حياة: حاضر يا مستر ادم
رؤى ف طريقها للشركة تعدى الشارع ولا تنتبة للطريق وتنصدم بعربية
لينزل من سيارتة : انتى كويسة
رؤى: انت مبتشوفش مبتعرفوش تسوقو بتركبوها لية
........: تصدقى أن انا غلطان كان زمانى رميكى لوحدك ومشيت
رؤى: انت كمان بجح العيب مش عليك العيب ع اللى ركبك عربية وتتركة وترحل
.........: اية البت دى دى لسانها طويل اوى اة لو اشوفك تانى مسيرى اشوفك وساعتها محدش هينجدك من ايدى ع قلة ادبك دى
تصل رؤى للشركة وتسال عن الإعلان
لتجيب لها حياة بأن تنتظر مع البنات حتى ياتى زياد
يصل زياد للشركة ولم ينظر لأحد ولكن كل من حولة يتحدث علية وعن شياكتة ووسامتة
تلتفت لو رؤى وتصدم حين تجد.........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثاني بقلم بيبو


لتصدم رؤى حين تجد زياد داخل الشركة ويدور ف رأسها الف سؤال
لتنتظر دورها في صمت
حياة : آنسة رؤى اتفضلى
لتدخل رؤى المكتب وتجد زياد جالس خلف المكتب ويمسك بيده ورق
زياد وهو ينظر ف الورق اتفضلى اقعدى
لتجلس رؤى
زياد: اسمك ايه
رؤى: رؤى مصطفى
لينتبه زياد للصوت اهى فعلا البنت اللى هو خبطها
زياد: هو انتى طبعا جاية تشتغلى
رؤى: كلك نظر
زياد: لسانك دا عايز قطعة
رؤى: عن اذنك
زياد: ع فين انتى فاهمة دخول الحمام زى خروجه من اتفضلى استلمى شغلك وعايز اشوفلك غلطة الشغل
رؤى: براحة ع نفسك
ليضرب الجرس لتاتى لة حياة
حياة: نعم يامستر زياد
زياد: وديها مكتبها
حياة: اتفضلى
لتاخذها حياة لمكتبها
حياة: دا بقى ياستى مكتبك ولو عوزتى حاجة انا موجودة
رؤى ببتسامة: ميرسى جدا.
ليرن الهاتف ترد رؤى وتجدة زياد
زياد: اطلبيلى قهوة وهاتى ورق الصفقة وتعالى
لتدخل لة بالورق المطلوب
رؤى : اتفضل
ليأخذ منها الورق ولم ينظر لها
زياد: انتى متجوزة
لتتفاجئ من سؤالة: لا مش متجوزة بس دا اية علاقتة بالصفقة
زياد : بطلى لماضة ولا مخطوبة
رؤى: لا
زياد: طب روحى كملى شغلك
لتستاذن وتخرج من مكتبة
وبعد انتهاء اليوم يخرج زياد من مكتبة ويجدها نائمة ع المكتب ليضرب بيدة ع المكتب لتفزع رؤى
زياد: انتى جاية تنامى هنا يا آنسة
رؤى: انا اسفة بس لقيت معنديش شغل قولت.....
زياد: قولتى تريحى شوية اخر مرة اخرج الاقيكى نايمة
لتيشير لة بنعم
ف المساء تفتح رؤى الباب وتدخل المنزل
تندة ع امها تجدها بالمطبخ لتقبل خدها : امال وتين فين
ميرفت : ف اوضتها
رؤى: طيب انا هدخل انام عشان مش قادرة اول يوم شغل بقى
ميرفت: ربنا يقدرك يابنتى ويرزقك ويجعلك ف كل خطوة سلامة
رؤى: اللهم امين
*******************
ف غرفة وتين
تدخل رؤى تجدها جالسة ع السرير تتصفح صفحات الفيس بوك وتضع الهاند فرى ف اذنها
لتجلس أمامها
وتين: اية اللى اخرك انتى استلمى الشغل
رؤى: اة ياستى والنهاردة كان أول يوم
وتين: مبروك يارؤى
رؤى: اللة يبارك فيكى ياحبيبتى
وتمد لها يدها ببعض النقود
وتين بعدم فهم: اية دا بتوع اية
رؤى: انزلى هاتى بيهم هدوم للجامعة بدل الطقمين اللى بتروحي بيهم طول الاسبوع
وتين: بس انا مشتكتش
رؤى: وانا مش عايزة حد احسن منك خدى بقى
لتاخذهم وتين وتحصن اختها وتنظر ليدها
وتين بخضة: اية دا يا رؤى اية اللى ف ايدك دا
رؤى: دا جرح بسيط عربية خبطتنى الصبح بس الحمد للة عدت ع خير
وتين: مش تاخدى بالك
رؤى: الحمد للة يلا تصبحى ع خير
وتين: وانتى من اهلة
*******************
تشرق الشمس لتعلن عن بدء يوم جديد
يستيقظ ادم مبكرا ويغير ثيابة وينزل ليقابل ندى ابنة عمة ع السلم
ندى : صباح الخير يا ادومى
لم يرد عليها
ندى: ادم بكلمك
لينظر لها بشمئزاز : وانا مش عايز ارد
ليخرج زياد من غرفتة بعد أن غير ثيابة هو الآخر ويقابل ملك اخت ندى تخرج من غرفتها
ملك: صباح الخير يا زيزو
زياد: صباح الفل يالوكا
لينزلوا ويجلس الجميع ع السفرة
وبعد الانتهاء من الطعام يذهب كلا من ادم وزياد للشركة
ادم وزياد: صباح الخير
حياة : صباح النور
ليذهب زياد لمكتبة : صباح الخير
رؤى: صباح النور
زياد : هتيلى قهوة
رؤى: حاضر وف ورق عايز امضاء حضرتك
زياد : طب هاتية وتعالى
*******************
ف الجامعة
مروة : الواد عمر منزلش عينة من عليكى
وتين: سيبك منة
مروة: دا جاى علينا
عمر: ياصباح الجمال
مروة : صباح النور ياعمر
عمر وهو ينظر لوتين:هو العسل مش هيصبح عليا
وتين: مش صبحت اتكل ع اللة
عمر: براحة عليا
وتين وهى تقف من مكانها : يلا يامروة
ليمسكها عمر من معصمها لتصفعة وتين ع وجهه
لتشهق مروة: وتين أهدى
وتين وبدأ صوتها يعلو وتلتفت الانظار لهم: حسك عينك تقربلى ولا تلمسنى تانى انت فاهم
ليقترب عمر منها ويرفع يدة ليضربها ليمسك يدة الأمن وياخذوهم الى مكتب العميد
*******************
تدخل رؤى المكتب : دا يافندم الورق اللى عايزة امضاء
ليرن هاتفها
زياد: رؤى لو سمحتى فونك سايلنت اثناء الشغل
رؤى: انا اسفة بس ممكن ارد
زياد: اتفضلى
لتجيب رؤى ع الهاتف وتجد اختها تبكى
رؤى: الو
وتين: رؤى الحقينى
رؤى بخضة: ف اية ماما حصلها حاجة
لتحكى لها وتين ما حدث
رؤى: طب انا جيالك حالا أهدى
زياد: خير
رؤى: انا لازم امشى دلوقتى
زياد؛ خير مامتك فيها حاجة
رؤى: لا اختى واحد حاول يضربها ف الجامعة
زياد: طب يلا
رؤى: يلا ع فين
زياد : انا جاى معاكى
ليذهبوا سويا لجامعة اختها ويدخلوا مكتب العميد
العميد: اهلا زياد بية اتفضل
ليجلس ويشير لرؤى أن تجلس
العميد: اية المفاجأة الحلوة دى
زياد؛ واللة انا جاى ف مشكلة
العميد؛ تحت امرك
زياد: انا عايز افهم اية اللى حصل
العميد: لا دا مشكلة بين الولاد واتحلت هى وتين تقربلك
زياد: اة اخت خطيبتى
لتنظر لة وتين ورؤى
العميد: دا شرف لينا
زياد وهو ينظر لعمر: لو عرفت انك قربتلها تانى انا همحيك من ع الارض وياخذ وتين ورؤى ويستاذن من العميد ويذهب
ليصل وتين لمنزلها ويذهب برؤى للشركة مرة أخرى
يدخل مكتبة ويطلب من رؤى أن تأتى
تأتى رؤى لة
زياد: اقعدى يارؤى
لتجلس رؤى أمامة
زياد: تتجوزينى
رؤى ف حالة ذهول
زياد: انتى سمعانى
رؤى: ايوا يافندم بس......
زياد: بي اية ف حد ف حياتك
رؤى: لالا بي انا مش بفكر ف الجواز دلوقتى
زياد: طب هديكى وقت تفكرى
رؤى: عن اذنك يافندم.
وينتهى اليوم
**********************
ف الصباح ف القصر
يجلس الجميع ع السفرة يتناولون الإفطار
زياد: ادم عايز اتكلم معاك ف موضوع
ادم: خير
زياد: انا عايز اخطب
لتنظر لة ملك ونور بفرحة
سهير: صحيح يازياد
زياد: اة يا امى
مديحة : ماهى ملك اهى زى الفل ولا لازم تتجوز من برا
ملك: اية ياماما الكلام دا انت هتغصبية علينا
سهير: انتى بايعة بناتك
ادم: ودى تطلع مين
زياد: رؤى السكرتيرة الجديدة
ادم: طب سيبنى اسال عليها الاول
مديحة: وكمان سكرتيرة
زياد: انا رايح الشركة عشان معملش جريمة ع الصبح
ليكاد أن يخرج من باب القصر ولكن بوقفة صوت .......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثالث بقلم بيبو


ليكاد زياد أن يخرج من باب القصر ليوقفة صوت ملك
ملك: زيزو
زياد: نعم يا لوكا
ملك: متزعلش من كلام ماما
زياد: ياحبيبتى مش ف دماغى اصلا وربنا انتى اللى فيهم
ليتركها ويذهب للشركة
********************
يصل ادم للشركة
ادم: صباح الخير
حياة: صباح النور يامستر ادم
ادم: اطلبيلى قهوة وابعتيلى مازن
حياة: حاضر
بعد قليل يستأذن مازن ويدخل مكتب ادم
مازن: صباح الخير يا ادم
ادم: صباح النور عايزك ف حاجة مهمة
مازن: خير
ادم: السكرتيرة بتاعت زياد الجديدة عايز اعرف عنها كل حاجة ساكنة فين بنت مين كل حاجة عنها
مازن: انت قررت تتجوز ولا اية
ادم: دا زياد مش انا
مازن: ع خيرة اللة عقبالك
ادم: مش عايز حد يشم خبر ف الشركة
مازن: عيب عليك يابوص
*********************
ف مكتب زياد
يرفع الهاتف ويطلب رؤى
زياد: رؤى تعليلى
رؤى: حاضر
لتدخل لة رؤى
زياد : اقعدى
رؤى: خير يافندم
زياد: فكرتى ف الموضوع اللى قولتلك علية
رؤى: يافندم انا مش جاهزة دلوقتى خالص
زياد: افهم من كلامك.دا اية
رؤى: انا اسفة يافندم
وتتركه ف حيرة وترحل
***************
بعد انتهاء اليوم
رؤى: انا همشى يازياد بية اى أوامر
زياد: اة يارؤى خشى واقفلى الباب
لتدخل رؤى المكتب وتغلق الباب
زياد: انتى رفضانى لية
رؤى: يافندم انا قولت لحضرتك انا مش جاهزة
زياد: مش جاهزة من ناحية اية بالظبط
رؤى: زياد بية انا مش هتجوز الا لما اجوز اختى الاول
زياد: دا كلام افلام
رؤى: لازم تقول كدا ما حضرتك مش عايش عيشتنا عشان تحس بينا
زياد: وانتى واختك ومامتك ف عينى بس وافقى
رؤى: انا اسفة بعد اذنك
لتتركة وترحل ولكن قبل أن تفتح باب المكتب يمسكها من معصمها
زياد: انا ممكن اخليكى تتجوزينى غصب عنك
رؤى: محدش يقدر يغصبنى ع حاجة
زياد: انا اقدر انتى متعرفنيش وانا طلبتك ف الحلال
رؤى: قصدك اية
زياد: قصدى أنى لو مخدتكيش بمزاجك هاخدك غصب عنك
رؤى : سيب ايدى
ليقترب منها زياد حتى التصقت بالباب
رؤى: ابعد عنى انت عايز اية
زياد: عايزك انتى
رؤى: ابعد بدل ما اصوت
زياد : الموظفين كلهم مشيوا
رؤى: لو سمحت ابعد عنى
زياد : انا مش هعمل حاجه بس حبيت اعرفك أنى لو عايز اعمل هعمل بس برضوا هاخدك ف الحلال
ليفتح لها باب المكتب
زياد: امشى
لتتركة رؤى وترحل وهى تبكى بشدة
*******************
اليوم التالى ف الشركة
يدخل ادم مكتبة ويطلب مازن
مازن؛ صباح الخير يابوص
ادم: صباح النور اقعد عملت أية
مازن: اسمها رؤى مصطفى عبد الحميد
عندها 23 سنة عايشة مع امها واختها ف حتة شعبية اوى
ابوها ميت وملهومش قرايب خالص تقدر تقول مقطوعين من شجرة والناس كلها بتشكر فيهم وفي اخلاقهم
ادم: كانت متجوزة أو مخطوبة أو اى حاجة كدا
مازن: ولا اى حاجة صفحتها بيضة
ادم:طب روح انت كمل شغلك
مازن: ماشى يابوص
****************
يصل زياد الشركة ولم يجد رؤى
زياد : حياة
حياة: نعم يامستر زياد
زياد: رؤى فين
حياة: هى اتصلت وقالت مش جاية انهاردة
ليشعر زياد بضيق ويدخل مكتبة
يتصل برؤى
زياد: انتى فين
رؤى: انا استاذنت انهاردة
زياد: وهى حياة هى اللى بديكى إجازة
رؤى: انا معرفش رقم حضرتك وسيبت خبر أنى تعبانة ومش قادرة اجى
زياد: بعد كدا اجازتك تتاخد منى انا مش من السكرتيرة
رؤى: حاضر يازياد بية
ليغلق الهاتف
******************
ويمر ع هذا الحال 3 اشهر وكل يوم يحاول زياد أن يقترب من رؤى ولكن هى تبعدة عنها بكل الطرق
********************
ف مكتب زياد
رؤى: زياد بية الورق دا عايز امضاء حضرتك
زياد : طب سيبية دلوقتى
رؤى: الورق دا مستعجل
زياد: طب هاتية
ليرن هاتف رؤى ينظر لها زياد بأن تجيب ع هاتفها
رؤى: الو
.......: .............
رؤى: طب طب انا جاية ع طول
زياد وهو يلاحظ قلقها : ف اية
رؤى: ماما ف المستشفى ولازم امشى
زياد : طب انا مش هعرف اسيب الشغل هبعت معاكى حد يوصلك وابقى طمنينى
رؤى: شكرا يافندم عن اذنك
********************
ف المستشفى
وتين ببكاء: رؤى ماما تعبانة اوى
رؤى وهى تحتضنها: متخافيش دلوقتى الدكتور يطلع ويطمنا
ليخرج الدكتور من الغرفة وتجرى علية وتين ورؤى وايمن جارهم وهو من اتصل برؤى واخبرها
رؤى: خير يادكتور
الدكتور: انا اسف
وتين: اسف ع اية
الدكتور: ولدتكم عندها السرطان ولازم تعمل عملية فورا والا ........
ايمن: والا اية
الدكتور: والا هتموت
رؤى: والعملية دى تتكلفلها كام
الدكتور: ميت الف
وتين: كااااام
الدكتور: انا اسف عن اذنكم
لتجلس رؤى وتضع رأسها بين يديها
ويقف ايمن يسند وتين التى تكاد ان تسقط منهم
وتين: وبعدين يارؤى هنعمل اية
رؤى: يلا ياوتين ع البيت وجودنا هنا ملوش لازمة
وتين: لا انا هقعد معاها
رؤى وهى تضع يدها ع كتفها: يلا ياحبيبتى هى نايمة واحنا هنجيلها الصبح
ويذهبوا جميعا
يتصل زياد برؤى وتخبرة ما حدث
زياد: طب متجيش بكرة وانا هجيلك المستشفى
ويغلقوا الهاتف وينام.كلا منهم
****************
ف صباح اليوم التالى ف الشركة
تذهب نور لحياة فهم اصدقاء
حياة: نور وحشتينى
نور: انتى اكتر ياحبيبتى كنت رايحة النادى قولت اعدى عليكى اخدك معايا
حياة: طب انا موافقة بس تعالى معايا الاول رايحة لواحدة صاحبتى المستشفى مامتها تعبانة وبعدين نمشى ع طول
لتوافق نور ويذهبوا لرؤى ف المستشفى ليطمئنوا ع والدتها
حياة: رؤى ازيك
رؤى: الحمد للة ياحبيبتى
حياة تعرفهم ببعض : دى نور صاحبتى ودى رؤى شغالة معانا ف الشركة
ليتصافحوا وتدخلهم رؤى غرفة والدتها لكى يطمئنوا عليها
يرن هاتف رؤى وتجد المتصل زياد تستأذن منهم وتخرج من الغرفة
وتجيب علية وتعطية اسم المستشفى
لياتى زياد ويصافحها
زياد: انا عايز اتكلم معاكى شوية
رؤى: هنا يافندم
زياد: اة والدتك عايزة كام عشان العملية
رؤى: ميت الف
زياد' انا هدفعهم
رؤى: وآية المقابل
زياد: انتى
رؤى: افندم
زياد : تتجوزينى وادفعلك الميت الف ومامتك تعمل العملية
رؤى: انت جاى تشترينى بفلوسك
زياد: لا انتى اللى بتشترى حيات ولدتك
ليصدموا حين يجدوا.........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الرابع بقلم بيبو


ليصدموا حين يجدوا نور وحياة خلفهم
نور: زياد انت بتعمل اية هنا
زياد: نوووووور
نور: انت اية اللى انت قولتة دا
زياد: ملكيش دعوة القرار ف ايديها هى
لتقارب منها نور وحياة تتابع ف صمت
نور: وانت موافقة يا رؤى
**********************
يجلس ادم ع العشاء مع اسرته
زياد: عملت أية فعرض شركة سليم
ادم: ولا حاجه رفضت طبعا
زياد: لية بس انا مش كنت اتكلمت معاك
ادم: وانا محدش يلوى دراعى وانا عمرى ما هشارك الشركة دى وانت وانت عارفين لية
زياد: ايوا بس مش هتخسر حاجة لو شركتهم ف المشروع دا بس
ادم : لا هخسر كتير وانا لا يمكن اشاركهم ومتتكلمش ف الموضوع دا تانى
ويترك الطعام ويطلع غرفتة
فرح بدلع: مش هتكمل اكلك
ادم وهو يطلع السلم : شبعت
********************
ف الصباح
يصل ادم للشركة ويدخل يجد حياة ف انتظارة بملف ورق
حياة صباح الخير يامستر ادم
ادم: صباح النور
حياة: حضرتك عندك انهاردة معاد مع الموظفين اللى متقدمين للوظيفة الجديدة وكمان ميعاد الساعة 12 مع مدير المشروعات
واستاذ سليم منتظر حضرتك من نص ساعة ف المكتب
ليتوقف ادم عن المشى: لية
حياة: مقالش هو جة وقال أنة عايز حضرتك
ادم: هو فين
حياة: ف مكتبى
ادم: مدخليهوش غير لما اقولك
حياة: حاضر
ادم: واطلبيلى قهوتى
حياة: حاضر
بعد مرور ربع ساعة يرن هاتف مكتب حياة
لترفع السماعة : ايوة يامستر ادم
ادم: دخليلى سليم
ويغلق الهاتف
حياة: اتفضل يا استاذ سليم مستر ادم منتظرك
ليدخل سليم مكتب ادم ويشير لة ادم أن يجلس
ادم: انت عايز تدخل شريك ف المشروع دا بالذات عشان شركتك بتقع
سليم: نقول بصراحة اة
ادم: وانا مش هدخلك المشروع دا
سليم: يعنى اية
ادم: يعنى زى ما سمعت
سليم: دا اخر كلام
ادم: اة واتفضل عندى شغل
سليم: ماشى
ويخرج بغضب لتفزع حياة وتدخل لادم
حياة : مالة دا
ادم: سيبك منة جبتى الورق
حياة وهى تعطية ملف: اتفضل
وتخرج
*********************
زياد يجمع أوراقه ف الشنطة ويخرج من مكتبة ويجد حياة أمامة
زياد: حياة
حياة : نعم يا مستر زياد
زياد: كلام امبارح ميوصلش لحد
حياة وهى تتصنع النسيان: كلام اية
زياد: كلام اللى حصل ف المستشفى مع نور
حياة: ااااااااااااااة لا دى حاجة متخصصنيش بس حرام عليك اللى انت بتعملة دا
زياد: انتى ازاى تكلمينى كدا
حياة: اسفة عن اذنك
**************************
ف اليوم التالى
تستيقظ رؤى صباحا ع صوت منبهها وتأخذ حكامها وارتدى بنطلون جينز وتيشرت بنص كم وجاكيت جينز بكم وتستدل شعرها ع شمل ديل حصان وتذهب للمستشفى
رؤى وهى تنظر للدكتور: صباح الخير
الدكتور: صباح النور كنت لسة هتصل بيكى
رؤى بخضة : خير ماما حصلها حاجة
الدكتور: بعد الشر بس الحالة يتدهور ولازم نلحقها محتاجين نعمل العملية ف اقرب وقت
لتبكى بشدة وتذهب للشركة ولاول مرة تدخل مكتب زياد بدون استأذان
ليتفاجئ من شكلها ليقف من مكانة
زياد: مالك
ويصدم حين .........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الخامس بقلم بيبو


زياد : مالك
لتحكى له ....
ويصدم حين تقول له : موافقة
زياد: ع اية
رؤى وهى تضغط ع جرحها : موافقة اتجوزك
ليمسك يدها : بجد يارؤى انا هخىيكى أسعد واحدة ف الدنيا
رؤى: مش فارقة ماما هتعمل العملية امتى
ليمسكها من يدها ويأخذها ويخرج من الشركة يفتح لها الباب الامامى لتدخل السيارة ويلف يركب بجانبها وقد وصل إلى أقصى حدود سعادتة
ليذهبوا للمستشفى
رؤى: احنا جايين هنا لية دلوقتى دا مش ميعاد الزيارة
زياد: هتعرفى كل حاجة دلوقتى
لينزل وياخذها ويدخل
زياد: اطلعى استنينى فوق
لتطلع بدون اى كلمة
وبعد نص ساعة
تأتى الممرضة بسرير متحرك مع الدكتور ويدخلوا غرفة ولدتها ويبدأو ينقلونها
رؤى: انتو بتعملوا اية ووخدينها ع فين
زياد وهو يضع يده ع كتفها : سيبيهم يارؤى مامتك داخلة تعمل العملية دلوقتى والدكاترة من ألمانيا متخافيش
لترمى نفسها ع المقاعد الحديدية داخل المستشفى ف انتظار خروج ولدتها
ليرن هاتفها: الو
حياة: ايوة يا رؤى انتى فين
رؤى: ف المستشفى عند ماما
حياة: اصل وتين هنا بتسال عنك
رؤى: لا خليها تروح ماما بتعمل العملية
حياة: خلاص انا هجيبها واجى
رؤى: ماشى سلام
حياة: سلام
وبعد مرور أكثر من ساعة تانى حياة ووتين بصحبة نووور
تنظر وتين لرؤى: ماما فين يارؤى
رؤى؛ ف العمليات اقعدى وتسلم ع حياة ونور
وبعد مرور 5ساعات يخرج الدكتور من غرفة العمليات ليجروا علية جميعا
رؤى: خير يادكتور
الدكتور؛ ادعولها ال48 ساعة الجايين يعدوا ع خير
زياد: يعنى هى كويسة
الدكتور: هتحط تحت الملاحظة وان شاء الله خير
ليتركهم ويرحل
وتين ببكاء: رؤى ماما هتقوم بالسلامة صح
لتحتضنها اختها : اة ياحبيبتى متقلقيش بس اتفضلى روحى نامى عشان كليتك الصبح
وتين: لا انا هقعد معاكم
رؤى: ياحبيبتى وجودك هنا ملوش لازمة روحى ارتاحى
زياد: انا شايف انك انتى كمان تروحى مينفعش تقعدى هنا وجودك لا هيقدم ولا هيأخر
ليستسلموا جميعا ويذهب كلا منهم ع منزلة
*****************
ف اليوم التالى ف الشركة
تدخل رؤى مكتب زياد وتعطية ملف
دا الملف والورق دا من الحسابات عايز امضتك
زياد: بعدين يارؤى انا دلوقتى بشوف المشروع
رؤى: لا مينفعش المرتبات واقفة والموظفين كل شوية عايزين يقابلوا حضرتك عشان المرتبات
زياد: ماشى هاتية
لميضى لها الورق وتكاد. ان تخرج ليوقفها صوتة
زياد: رؤى
رؤى : نعم يافندم
زياد: اولا انسى فندم دى ثانيا ودا الأهم احنا جايين نطلبك انهاردة
رؤى بصدمة: وماما ف المستشفى.
زياد وهو يرجع بظهرة للخلف : اية غيرتى رايك ولا عشان ضممتى أن مامتك عملت العملية
رؤى: انا قولتلك موافقة بس لما مانا تخرج
زياد: دى مجرد خطوبة ولما تقوم بالسلامه نعمل فرح
رؤى: اللى تشوفو بعد اذنك
********************
ف المساء
يرن الجرس ليعلن عن وصولهم
رؤى: افتح يا وتين
لتفتح وتين الباب ليدخلوا اولا ادم ثم ولدته ثم هو ثم نور
لتستقبلهم رؤى وحياة: اهلا اتفضلوا
ليجلسوا ويضع ادم قدم فوق الآخرة
ادم ؛ طب هو مفيش رجالة نتكلم معاهم
رؤى: انا هنا الراجل والست
سهير: طب نطلبك من مين
رؤى؛ انا اهو ياطنط
سهير بضحك: هنطلب ايدك منك يابينتى
رؤى: من غير ما تطلبوا وتتعبوا نفسكم انا موافقة
ليسعد زياد بموافقتها علية ويضع دبلتها ف يدها وهى كذلك ويعلنوا الزغاريط
وينتهى اليوم
********************
رؤى: انا مخنوقة وعايزة اخرج
حياة: طب خلصى شغلك ونروح للبت نور ناخدها ونتغدى برا
نور: قشطات
وبعد انتهاء العمل
حياة: يلا يارورو
رؤى: يلا ياموزتى
ويذهبوا لقصر نور وتفتح لهم الخادمة ويدخلوا يجلسوا
نور: اية المفاجأة الحلوة دى
حياة: غيرى هدومك عشان نتغدى برا
نور : طيب عشر دقايق واجهز
وتتركهم وتذهب لتغير ملابسها
تجلس رؤى بارتياك وتنظر حولها وتملى عينيها بجمال القصر وهى تلعب باصابعها
حياة: دى ندى بنت عم نور ودى رؤى صاحبتنا
رؤى: تشرفنا
ندى بغرور وهى تترك المجلة: طبعا شرف لواحدة زيك فقيرة تدخل قصر زى دا
لتصدم رؤى وحياة من جملتها
لتكاد أن ترحل لتتوقف حين تسمع حياة
حياة: اية اللى انتى بتقولية دا انتى مجنونة حد يقول لضيف ف بيتة كدا
رؤى: وقد تجمعت الدموع ف عيونها : عن اذنكم
لتكاد أن ترحل
حياة: استنى يا رؤى استنى
يرن جرس الباب تفتح نور ليدخل ادم
ادم: ازيك يانور
نور: تمام الحمد لله
ليسمعوا صوت حياة لينظروا يجدوا رؤى تقترب نحو الباب وبدأت دموعها تشق طريقها ع خدها.وحياة تحاول ايقافها
حياة: يارؤى استنى
نور وهى تمسك يد رؤى: مالك حصل اية
رؤى: انا ممكن امشى
وتخرج تركض ودموعها تزداد ليخرج زياد من الجراح ويدخل القصر دون أن يراها أو تراه ليسمع صوت اختة يعلو ويعلو
نور: انتى معندكيش دم انتى مين سمحلك تتكلمى اصلا
.زياد: حصل اية
لتهمس له حياة ف أذنه ولم تحدثة ان البنت التى حدث معها هذا تكون رؤى ليتركهم ويذهب لغرفتة
لتأتى امها ع صوتها
سهير: وطى صوتك بتزعقى لية
نور: تعالى ياماما شوفى الهانم عملت أية هزأت نور وخليتها تمشى معيطة بسببها
سهير: لية كدا ياندى
ندى ببرود: انا خارجة
نور: يابرودك ياشيخة
تكاد أن تخرج ليوقفها صوت رجولى خشن ظل يسمع فقط لما يحدث ويعلم بأنها تريد الخروج الان لتهرب منة فهو يعلم كم خوف الجميع منة حين يتحدث ويخسوا هدوءة قبل غضبة
ادم: ع فين أن شاء الله
ندى: خارجة
ادم: مفيش خروج
ندى: لية أن شاء الله
ادم : انا قولت مفيش خروج وامشى اطلعى ع فوق وبكرة تروحى تعتذرى للى غلطتى فيها
ندى بتكبر: أنا أعتذر لدى لا يمكن
ادم: سمعتى انا كلمتى واحدة وانتى عارفة كويس عواقب اللى مينفذش كلمتى مش محتاج افكرك
ندى: بس....
ليقطعها بتحذير واول وآخر مرة يكون ف ضيف ف البيت وتغلطى ف أو تتخطى حدود الأدب معاة حتى لو كان شحات
ويدخل لمكتبة وتصعد هى ع السلم بغضب وضجر من حديثة
*******************
وانتظروا اسبوعين حتى تكون مرفت قد شفت وخرجت من المستشفى
وبعد مرور أسبوعين ع خطوبتهما
جاء اليوم الملعون
تفتح رؤى عيونها وتجد نفسها بالفستان الابيض وبعض قليل تبقى ع ذمة رجل لا يعنى لها شئ وتكرهة كثيرة لتهرب منها دمعة ع خديها لتمسحها حياة لها
حياة؛ انا عارفة انك مبتحبهوش بس واللة هو بيحبك ولو مرتحتيس تقدرى تطلبى الطلاق
لتكتفى رؤى بالصمت
تدخل عليهم نور لتخبر رؤى بوصول زياد
نور: وااااااااو شكلك حلو اوى يارؤى
رؤى بابتسامة خفيفة: ميرسى
نور: طب ياسيتى زياد وصل ومستنيكى
لتمسك لها وتين ديل فستانها وهى تبكى ع فراق اختها فلا تجد من تشاكسة كل صباح
لتحتضنها رؤى بشدة
وتين: مبروك يارورو
رؤى: عقبالك ياحبيبتى
لتدخل امها : مبروك ياقلبى ربنا يتمملك ع خير
لتحتضن امها بشدة وتبكى وتبكى امها ايضا
وتين: خلاص بقى واللة هعيط
حياة :دا ع أساس انك مبتعيطيش
تنزل رؤى بفستانها وهى نسبة الملائكة حور من الجنة ليسىرح ف جمالها وأنها بعد قليل تكتب ع اسمة
ليأخدها من يدها وينزل بيها القاعة ويتم عقد القران وتبدأ الحفل وهى لم تتحرك ولا تبادل أحد الابتسامة
وينتهى اليوم وياخد زياد رؤى ويطلع بها الجناح الخاص بية ف القصر
يدخل الجناح وهو يحملها ع زراعية ويدخل ويغلق الباب وينزلها
يحتضنها بشدة : ياااااااااااااا طلعتى عينى ياشيخة
رؤى ببرود: بعد اذنك عايزة انام
زياد: لا مينفعش خالص ياقلبى عايزة الناس تاكل وشى
رؤى : زياد بجد انا تعبانة
ليقترب منها : اللة أسمى حلو اوى وهو طالع منك
ليقترب منها أكثر لتختلط أنفاسهم معا وهو يقترب لتداعب انفاسة جبينتها لتشعر بشفافية ع خديها لتغمض عيونها بغضب مكتوم ليضع قبلة ع جيينتها لينظر لها وهى مغمضة عيوونها باستسلام له لينحى ليضع قبلة ع شفتيها ليصدم حين يجد.........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السادس بقلم بيبو


ليصدم زياد حين يجد دموعها قد شقت طريقها ع خدها
زياد وهو يمسح دموعها:ليه كل ده يارؤى خلاص مش هلمسك غصب عنك ويتركها ويخرج
يجلس ادم ف غرفه مكتبه يسمع صوت بالخارج يخرج من مكتبه ويتفاجأ بزياد ينزل السلم ويسلك طريقه للخروج من القصر
ليوقفه صوت ادم:رايح فين دلوقتى
لم يجب عليه ليمسكه من كتفيه بقوه رد عليا
ويصدم حين يجده ف هذه الحاله ودموعه ع خده
ادم:ايه اللى حصل
زياد:محصلش حاجه
ادم:هى اللى عملت فيك كده
لم يرد عليه ويتركه ويرحل
أخد عربيته وساق بطريقه جنونيه ظل ادم ينتظر عودته ولكن لن يعود حتى اذان الفجر
دق القلق ف قلب رؤى من ان يكون اصابه مكروه ثم توضأت وصلت الفجر ودعت ان يأتى لها سليم
بعد قليل سمع ادم صوت سياره زياد اطمأن انه وصل وصلى الفجر ونام
دخل زياد جناحه وتفاجأ برؤى خلفه انت كنت فين
زياد:فارقه معاكى
رؤى:متنساش انك غاصب عليا الجواز
زياد:رؤى خشى نامى وسبينى لوحدى واعملى حسابك بكره هنسافر
رؤى:هنسافر فين
زياد:شهر العسل لازم كل حاجه تمشى طبيعى لاحظ ارتباكها:قولتلك متخافيش مش هلمسك غير بمزاجك
لتتركه جالس ع الكنبه شارد ف افكاره واحزانه
زياد:خشى نامى جوا وانا هنام ع الكنبه
#ف_الصباح
يستيقظ زياد ع طرقات باب الغرفة
ليفتح الباب ويجد الخادمة تجب لة الفطار
وتتفاجا لانة مازال بالبدلة ولم يغير ثيابة
لتعطية الفطار وتذهب بصمت
يدخل زياد الجناح مرة أخرى ويطرق باب الغرفة ولم ياتية رد
ويعود الطرق مرة أخرى ولم.ياتية رد ايضا ليستسلم ويفتح باب الغرفة يجدها نائمة بفستانها كما طرقها امبارح
يحاول أن يوقظها وبمجرد أن نطق اسمها : رؤى
لتقوم مفزوعة يحاول أن يهدئها : أهدى متخافيش انا خبطت كتير بس انتى مردتيش
رؤى: ف حاجة
زياد: قومى عشان نفطر ونجهز شنطنا
رؤى: بس انا مش جعانة
زياد: يلا يارؤى قولتلك عيشى حياتك الطبيعية هستناكى برة غيرى الفستان دة وتعالى
ليخرج ويمر من الوقت نصف ساعة ولم تخرج
قام من مكانة وطرق عدة طرقات ع باب الغرفة لياتيها صوتها من الداخل : اتفضل
يدخل ويجدها بالفستان
زياد: انتى مغيرتيش لية
تنظر للاسفل بحرج: مش عارفة افكة ممكن تندهلى حد يساعدني
زياد: نعم اندهلك حد ازاى يعنى عايزاهم يشوفوا عروسة يوم صباحيتها وهى اية بفستان الفرح
رؤى: طب اعمل انا اية دلوقتى
زياد: ع فكرة أنا جوزك يعنى ممكن اساعدك عادى
رؤى: لا طبعا انا هتصرف اتفضل اخرج
يقترب زياد منها وهى ترجع بضهرها حتى التصقت بالحائط
رؤى وكادت أن تبكى: زياد عشان خاطرى ابعد
ليقترب منها زياد اكتر وساعدها ف فك فستانها وتركها وخرج
بعد دقائق خرجت لة وهى ترتدى بيجامة بيتى بكم
تجلس ويفطروا سويا
زياد: خلصى وجهزى شنطتك
رؤى: حاضر
وبعد مرور ساعتين جهزت رؤى شنطتها
زياد: رؤى
تلتفت لة ولم تنطق بكلمة
لو سمحتى خليكى طبيعية قدامهم
رؤى: حاضر
ينزلوا سويا ع السلم وهى يمسك يديها بين يده وكأنها ستهرب منة
ليقابلوا نور: احلى صباحية ع احلى عرسان
لتكتفى رؤى بابتسامة رقيقة
ادم: زياد حصلنى ع مكتبى
زياد: حاضر
سهير: تعالى ياحبيبتى مالك شكلك متغيرة
رؤى : خالص واللة ياطنط انا بس لسة مأخدتش ع الوضع الجديد
سهير: بلاش طنط دى خليها ماما
رؤى: حاضر ياماما
****************
ف المكتب
ادم: اية اللى حصل امبارح
زياد: حاجة بينى وبين مراتى
ادم: مش اخو ادم الشاذلى اللى دمعة تنزل من عينة عشان خاطر واحدة ايآ كانت هى مين
زياد: لو سمحت يا ادم اللى بينى وبين رؤى محدش ف البيت يتدخل فية عن اذنك ورايا معاد طيارة
ليتركه ويرحل ويتوعد ادم لرؤى التى احزنت زياد الذى هو بمثابة ابن لادن ولوثت خدية بدموعه
ثم يأخذ هاتفة ويجرى مكالمة
ادم: تعالى حالا
.........: حاضر
ليغلق الخط
يا انا يا انتى يا مرات اخويا
****************
بعد وصول رؤى وزياد شرم الشيخ
وبعد وصولهم الفندق خاصتا
رؤى: هو احنا هنام ف أوضة واحدة
زياد: رؤى احنا قدام الناس لية عرسان جداد ومتقلقيش انا هنام ع الكنبة وانتى ع السرير ف حاجة تانى
رؤى: هو انا ممكن انزل اتمشى ع البحر شوية
زياد: طب هغير هدومى وننزل
دخل زياد الحمام اخد دش وغير ثيابة. خرج ولم يجدها بالغرفة نظر من الشرفة وجدها تجلس فوق جزيرة عالية من الحجر تطل ع البحر
وبعد دقائق تجد رؤى من يجلس بجانبها
لتفزع
زياد: نزلتى لوحدك اية مش قولتلك هنتعامل عادى قدام الناس
رؤى: لقيتك اتاخرت قولت تنزل انا
ينظر لها ليسرح بجمال عيونها التى عشقها من اول يوم
هدوء تام وصوت موج البحر يصد ف الصخر كأنه يعيطة موسيقى ليدوب ف عشق محبوبتة
تلاحظ رؤى نظر زياد المعلق عليها :
رؤى: انا طالعة انام وتكاد أن تقف ولكنها سقطت من كثرة المية فوق الصخرة مما يجعل ملمسها ناعم ولكن يقوم ويمسك بها زياد لتسقط بحضنة
ليثبتوا ع نفس الوضع وهو يشد ع حضنها كأنه طفل صغير تائه من أمة
تحاول أن تتخلص من حضنة ولكنة يضغط علية بقوه
تحاول مرارا وتكرارا
وبعد أن فقدت اعصابة تخلصت من حضنة بصعوبة وبعدتة عنها ولكن تصرخ وتصدم حين تجد.........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السابع بقلم بيبو


لتصرخ رؤى وتصدم حين تجد ذياد يقع من أعلى الصخرة بسبب كثرة المياة ولم يستطيع التوازن وتنظر حولها لتحاول أن تجد أحد يساعدها وفؤجات بشخصين يقتربوا منها بسرعة
شخص 1ساعدها ف النزول من أعلى الصخرة
والشخص2 قفز من أعلى الصخرة لينقذ زياد من الغرق
****************
ادم: انت بتقول اية امتى دة حصل
........: من شوية ياادم بية واحنا نقلناه ع المستشفى
ادم: والمدام فين
........: معانا ف المستشفى
ادم: مسافة السكة واكون عندكم وهى تخلوها تحت عنيكم متتحركش
**************
#فلاش_باك
ادم: زياد ومراتة تحت عنيكم وبالذات مراتة تاخدلى بالك منها اوى
الحرس: بس زياد بية رافض حرس معاه
ادم: مانت هتشتغل من بعيد مش عايز غلطة فاهم
الحرس: حاضر يا ادم بية
ويغلق الهاتف
يا انا يا انتى يامرات اخويا
****************
يصل ادم.للمستشفى ومعه الحرس الخاص وخلفة أمة ونور وملك ابنة عمه
لانها الصديقة المقربة لزياد
يجدة رؤى جالسة ف حالة ذهول ولم تنطق
سهير: اية اللى حصل يابنتى
لم ترد عليها
لتقترب منها نور وتحتضنها اخويا فين يارؤى اية اللى حصل لزياد
بينما هما يستفسرون منها
ياخد ادم الحرس الذى خصصة لزياد
ادم: احكيلى اية اللى حصل
ليقص علية ماجرى كاملا
ليخرج الدكتور من غرفة زياد
ليجرى علية الجميع بلهفة
سهير: ابنى عامل اية يادكتور
نور: زياد كويس صح
الدكتور : وهو بيقع دماغة اتخبطت ف الصخر جامد انا اسف
ملك بعيون باكية: قصدك اية
الدكتور: البقاء للة
ليمسكة ادم ويتعدى علية بالضرب من أثر الصدمة ليخلصة من يدة الحرس بأعجوبة
فقد مات من يجعل ف قلب ادم رحمة
مات ابنة وليس اخوة
مات بعد زواجة بيوم
ف امس كان عريس أمام عينية والان اصبح رماد
انهار كل من يقف بالخارج
******************
وتين: انتى بتقولى اية
حياة: زى ما بقولك انا لسة عارفة من نور دلوقتى
وتين: طب اقفلى دلوقتى
ماما يا ماما
لتأتى امها مسرعا من صوت ابنتها
امها: ف اية يابت بتزعقى لية
وتين: زياد مات
لتفزع امها
مات ازاى ورؤى فين
وتين : معرفش البسى بسرعة وانا هغير هدومى
*****************
يأمر ادم الحرس أن ياخد أمة واختة وابنة عمى وزوجة اخية الى القصر
رؤى: انا عايزة اشوفو
ادم: اتفضلى روحى مع الحرس
سهير: خليها تشوفو يبنى ياحبة عينى ملحقوس يفرحوا ولا يتهنوا
ادم: قدامك 5 دقايق
لتدخل رؤى الغرفة التى بها زياد وهى شاردة اهى فعلا هى السبب ف موت زياد
لتقف بجانبة وتمسك يدية
رؤى: زياد انا اسفة سامحنى ارجع وانا هعمل اللى انت عايزة
واللة العظيم انا مكنش قصدى طب اتجوزتنى لية طلاما هتمشى وتسيبنى طب سايبنى لمين
زياد متسبنيش انا بجد بطمن وانا جمبك وكنت حابة وجودك ف حياتى بس مكنتش حابة الطريقة بس
لتجد من يضع يده ع كتفها
تنظر لتجد الممرضة
الممرضة بعيون باكية : كفاية حرام عليكى اللى انتى بتعملي دة
هو دلوقتى ف مكان احسن من هنا
رؤى ببكاء: امبارح كان فرحنا والنهاردة انا لوحدى
الممرضة: ربنا يصبرك
لتخرج رؤى من الغرفة والرؤية مشوشة من كثرة البكاء
*****************
يذهب كلا من ادم وعمة وهشام والحرس الخاص بادم وكثير من الناس لدفن زياد
لم يقدر ادم ع مشاهدة ذلك الموقف
اهو فعلا يدفن زياد التى كان يجوزة بالامس
امس كان عريس ببدلتة والان عريس ف كفنة
ليسندة هشام لان لا يسقط فهو ذو هيبة كبيرة ولا يمكن لأحد أن ينظر آلية ف هذه الحالة
********************
ف القصر
سهير: رؤى انتى كويسة
وتين: رؤى انتى مش بتردى علينا لية
نور: وتين اجيبلك دكتور
ليقطع حديثهم ادم
ادم وهو يوجة كلامة لرؤى : تعالى ورايا ع المكتب
ليدخل المكتب ويجلس ع كرسية
وبعد ثوانى تدخل رؤى المكتب وهى تكاد أن تسقط
ادم: اقفلى الباب وراكى
لتغلق الباب وتقدم خطوات حتى أن وصلت للمكتب وتكاد أن تقعد
ادم: خليكى. واقفة
لتستغرب رؤى من هذا المعاملة
ادم بثبات تااااااام : هدفعك تمن اللى عملية دة غالى اوى
رؤى: انا معمل......
ليقطع حديثها: اخرسى خالص ومش عايز اشوف وشك طول مانا هنا تترزعى ف اوضتك عشان لو شوفتك هقتلك
رؤى: انا هروح بيت ماما
ليقف ادم مسرعا ويمسكها من ذراعيها : انا اللى اقول علية يتنفذ سامعة مش عايز اسمع كلمة زيادة عايزة تمشى عشان توسخى سمعة اخويا دة بعينك
رؤى. : حرام عليك انت مش فاهم حاجة
ادم وهو يرمى بها ع الارض : بالعكس انا فاهم كل حاجة ويا انا يا انتى عليكى تتمنى الموت
هكسرك يارؤى هكسرااااااااك
ليتركها ويرحل وقبل أن يخرج يسمع ارتدام شئ من خلفة لينظر ويصدم حين يجد.....
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثامن بقلم بيبو


ليصدم ادم حين يجدها مغمى عليها وتمزق من أنفها
ليحركها برجلية ولكن لا حياة لمن تنادي
ليخرج من مكتبة وينده لامة
ادم: مانا خشى شوفى البت اللى جوا دى عشان مبتنطقش
لتقف وتين ونور من أماكنهم بسرعة
وتصدم وتين حين تجد اختها ع تلك الحالة ق رؤى لم تنزف من أنفها الا ف حالات الخوف الشديد
لتنقلها نور ووتين غرفتها. ويطلب لها دكتور
*******************
ف غرفة ملك
تشاهد صورها هى وزياد ونور منذ الصغر وتبكى بغزارة ع صديقها المقرب اهو فعلا مات
ملك بصوت منبوح
خلاص يازياد روحت كدة ومش هشوفك تانى
انت كنت كل حياتى طب هحكى لمين حاجة لما اكون موجوعة
مش قادرة اتخيل بعدك يازياد يااااااارب خدنى وودينى لية
زياد انا بحبك اوى بقى انا عارفة انك سامعنى وحاسس بيا
انت مكنتش مجرد ابن عم بس انت كنت اخويا وابويا وصاحبى وكل حياتى
ياااااااااااااااارب وتتوقف عن البكاء حين تسمع صوت بالخارج
لتمسح دموعها وتخرج من غرفتها وتجدهم يسندوا رؤى لغرفتها لتساعدهم
وياتى الدكتور وبعد الكشف يحذرهم من اى انفعال للحفاظ ع صحتها
ويتركوها نائمة وينزلون للاسفل
*********************
نور: هى ع طول بتنزف كدة
وتين: رؤى مش بتنزف غير لما بتخاف اوى
سهير: وهو اية اللى هيخوفها هنا يابنتى محدش يقدر يأذيها دة بيت جوزها
وتين: معرفش بقى واللة ياطنط بس انا مش متطمنة عليها مع ادم دة مش بعيد بموتها
نور : واللة ياوتين ادم حنين اوى بس زياد بالنسبالة حالة كبيرة جدا تقريبا كان ابنة وكان مميز عندة جدا
وتين: ويعنى هى اللى موتتة ماهو الدكتور قال وقع من فوق الصخرة
***********************
يجلس ادم بغرفتة وهو شبة منهار
فمن المستحيل أن يرى أحد دموعة
ادم بصوت مسموع
سيبتنى لية يازياد
لية كل حاجة بحبها بتروح منى
قلبى وجعنى اوى يازياد عليك
ابنى مات ابنى اللى مخلفتوش بس ورحمت ابوك لخدلك حقك هخليها تتمنى الموت ميت مرة
بعدك عنى موتنى انا يازياد
ليبدأ يكسر كل شئ حولة
لتفزع نور من صوت التكسير
وتفتح غرفتة ولكن مغلقة من الداخل
نور: افتح يا ادم ونبى حرام عليكم بقى
ادم: ملكوش دعوة ابعدى عنى يانور
نور وهى تبكى بشدة؛ ونبى يا ادم افتحلى انا اختك عشان خاطرى طب ورحمت زياد افتح
وكأنها ضغطت ع جرحة بزيادة
وبدأ صوتة يعلى ويعلى قولتلك غورى من هنا
لتجد من يسحبها من يدها
ملك: سيبية يانور
نور: مش قادرة ياملك
لتضع ملك يدها ع كتفها وتأخذها غرفتها
تنام نور ع سريرها وتأخذ ها ملك بحضنها حتى تأكدت انها غرقت بنومها
***********************
زياد : عرفتى بقى انك يتحبينى وتعبتى وانا بعيد عنك
رؤى: زياد😮😮 لتجرى علية وتحتضنة انت مموتش صح
زياد وهو يملك وجهها بيدى: بحبك ياقلب زياد وانا معاكى ومش هسيبك ابدا ومقدرش ابعد عنك
رؤى: اخوك عايز يموتنى يازياد
زياد وهو يطمنها: محدش يقدر يلمسك يارؤى انتى بنتى هو بس متضايق شوية
رؤى: مش هتسبنى تانى صح
زياد: انتى عايزانى ابعد
لترتمى رؤى بحضنة : بحبك يازياد
ليشد هو بحضنة جامد حتى كادت أن تكسر بحضنة
لتفتح رؤى عيونها وتجد نفسها ف غرفتها بمفردها وبحثت عنة ف الغرفة بأكملها ولم تجدة لتخرج من غرفتها تبكى وتذهب لسهير : زياد فين
سهير باستغراب : زياد!!؟؟؟
رؤى: زياد عايش
سهير وهى تشفق ع حالها: ربنا يرحمو ادعيلة كان بيحبك
رؤى وهى تسقط ع الارض وتصرخ لاااااااا زياد عايش زياد حوليا هو قالى مش هسيبك وهفضل معاكى
سهير وهى تنزل لمستواها وتأخذها يحضنها : أهدى ياحبيبتى هو راح للى احسن منى ومنك
ليشاهد ادم الموقف من أعلى الدرجات وتصدم سهير حين تجدة.......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت التاسع بقلم بيبو


لينزل ادم من أعلى الدرج بعصبية ليس لها مثيل
ويمسك وتين من شعرها
ادم: بطلى تمثيل بقى انا قولتلك متخرجيش من اوضتك طول مانا ف البيت صح
سهير: تحاول أن تخلص رؤى من يدة يبنى حرام عليك بقى سيبها هتموت ف ايدك
مديحة زوجة عمة: سيبية يربيها مش هى السبب ف موت ابنك
سهير: لا انا مؤمنة أن دة قدر ابنى
ندى وهى تقترب منة وتحاول أن تخلص رؤى من يدة لغرض معين وهو أن تكون بقربة وتلمس يدة
ندى: خلاص يا ادم سيبها واطلع ارتاح وانا هعملك قهوة
ليبعدها عنة بقوة لتسقط ع الارض
لتجرى عليها مديحة: بقى كدة يا ادم هى دى شكرا اللى بتقولها لبنتى
ادم: اخرسوا انا مش عايز اسمع صوت واحد فيكم
ويوجة كلامة لرؤى : أما انتى بقى قدامى ع فوق
تطلع الدرج وهو مازال ماسكها من شعرها
يدخل اوضتها ويرمى بها ع الارض: انتى متخرجيش من هنا انتى فاهمة
رؤى وهى تبتلع ريقها بصعوبة خوفا منة : ح....حا....حاضر
ادم: يا انا يا انتى ف البيت دة
**************
حياة تتحدث ف الفون مع نور ف الهاتف
حياة: انا خايفة ع رؤى
نور: البنت ياحرام حالتها صعبة اوى موت زياد غيرنا وعملنا ضجة ف البيت كلة
حياة : انتى مش فهمانى
نور: .......
حياة: انتى مشوفتيش ادم كان بيبص لرؤى ازاى تحسى عايز يخلص منها وطبعا ادم بحكم شغلى معاه فهماه كويس
نور: انتى اتجننتى ادم عمرة ما هيأذى رؤى دى مرات زياد
حياة: مش عارفه يانور بس بجد خايفة اوى ع البنت دى شكلها طيبة وكفاية حظها الزفت دة
نور: زياد اللة يرحمة كان ببحبها بجد
حياة: اللة يرحمة بس برضو خليها تحت عينك
***************
مديحة ؛ ياموكوسة مش عارفة توقعية فيكى
ندى : يعنى اعمل اية ياماما مانتى شايفة اللى بيحصل وموت زياد بوظ كل حاجة
مديحة : اهو غار ف داهية ملناش دعوه احنا عايزين ادم دة هو الكل ف الكل ياهبلة خليكى ناصحة زى امك
ندى : يعنى اعمل اية
مديحة: انا هقولك ع فكرة تخلى م هو اللى يجرى وراكى ويتجوزك
********************
وتين: صباح الخير ياماما
ميرفت : صباح النور ياحبيبتى
تلاحظ وتين اثر دموع ف عيون ميرفت
وتين: ماما انتى كنتى بتعيطى
ميرفت : اختك صعبانة عليا اوى
وتين وهى تحتضنها: دة قدر ياامى وهى أن شاء اللة هتبقى احسن بس انا يقترح انها تيجى تعيش معانا
ميرفت: حماتها عايزاها جمبها
وتين: دة اكيد ادم هو اللى عايز كدة
ميرفت؛ ادم !!؟؟وهو اية مصلحتة أن رؤى تقعد ف القصر ولا تمشى
وتين: انا خايفة عليها جدا منة دة متخلف عقليا ونور بتقول أن زياد كان حاجة كبيرة اوى بالنسبالة
ميرفت : اللة يرحمة هتروحى الجامعة انهاردة
وتين: لا انا هروح ل رؤى انا حاسة انها محتجالى
ميرفت: ماشى ياحبيبتى وابقى طمنينى عليها
ويلا عشان تفطرى
********************
ف الجامعة
يبحث عمر عن وتين ولم يجدها ويذهب لمروة صديقتها
عمر: رورو صباح الخير ياقلبى
مروة: صباح النور ياعمر عامل اية
عمر: الحمد للة تمام الجميل بتاعى مبيجيش لية
مروة؛ الجميل بتاعك جوز اختها مات بعد جوزهم بيوم وهى قاعدة مع اختها
عمر: جوز اختها !!؟؟؟ مش دة اللى جة هنا قبل كدة ودخل معانا مكتب العميد
مروة: ايوة بالظبط هو دة
عمر يشعر بالارتياح فقد مات من يحمى وتين منة ؛ تسلميلى ياقلبى
مروة : مش هتحضر المحاضرة
عمر: احنا بتوع الكلام دة برضو
مروة: ع رايك انا هروح احضر عشان اكتب لوتين الملخص
عمر: قشطة باى
مروة: باى
********************
ف غرفة رؤى
زياد: حبيبتى بتعيط لية
رؤى: اخوك ضربنى يازياد وشد شعرى انا عملت أية لكل دة
زياد: حقك عليا انا بس عشان خاطر زياد امسحى دموعك مش بحب اشوفك كدة
رؤى: انا تعبت اوى بقى
زياد: متخافيش يا رؤى انا معاكى
رؤى: معايا فين انت ميت يازياد ميت
زياد: انا هنا يارؤى ويشير ع قلبها
رؤى؛ بس انا عايزة اموت عشان تعبت اوى بجد ومش قادرة استحمل
زياد: عايزة تموتى يارؤى ؟؟؟؟
رؤى: اشمعنى انت
زياد: انا دة قدرى متمنتشش الموت وكمان انا فرحان اوى
رؤى باستغراب: بعد كل اللى حكتهولك دة وتقولى فرحان
فرحان أنى بتهان واتضرب ولا دموعى اللى مبتنشفش
زياد: لا فرحان أن آخر يوم في عمرى عشتة معاكى
اخر حد شوفتة كنتى انتى
اخر حضن كان منك
اخر كل حاجة كنتى انتى مشتركة فيها
رؤى: اسكت
زياد: بحبك يارؤى
رؤى وهى تضع يدها ع اذنها : بقولك اسكت
زياد: مش هبعد عنك ابدا هتلاقينى معاكى ف كل مكان
رؤى: اسكووووووووووووووت
وتصدم عندما تجد من يقف أمامها ويتابع المشهد من اوله
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت العاشر بقلم بيبو


وتصدم حين تجد وتين ونور أمامها
وتين: كنتى بتكلمى مين يارؤى
رؤى وهى تنظر حيث كان يجلس زياد : اية ده هو راح فين
نور: هو مين ده
رؤى وهى تبحث عن زياد بعينيها : زياد يانور زياد كان هنا دلوقتى وكان بيكلمنى
لتنظر نور ووتين لبعضهم
وتين: وهو تقترب من اختها وتاخذها ف حضنها : طب أهدى يارؤى
لتدفعها رؤى بقوة: اوعى انا هادية وعاقلة انتو اللى هتجننونى زياد يازياد تعالى وقولهم اللى انت موجود يازياد اطلع بقى انت روحت فين
نور وهى تحاول تهدئتها : يارؤى أهدى بقى انتى فيكى اية ياحبيبتى زياد مات
لتصفعها رؤى ع وجهها : أسامة تقولى كدة تانى انتى فاهمة امشى اطلعى برة ثم توجة كلامها لوتين وانتى كمان بره ومحدش يدخل اوضتى تانى سيبونى قاعدة مع جوزى لتطردهم وتغلق الباب بالمفتاح
لتنزل وتين ونور حيث تجلس سهير
سهير: هاااا يابنات رؤى عاملة اية دلوقتى
نور: زى الزفت ياماما رؤى محتاجة دكتور نفسى رؤى بتدمر. وطول الوقت بتكلم نفسها ولما نسألها بتكلمى مين تقول زياد
سهير: لا حول ولا قوه الا بالله هو اية اللى جربتها مش عارفة الاقيها منها ولا من ادم ولا من ملك اللى مبتخرجش من اوضتها مش كفاية عليا وجع قلبى
لتحتضنها نور ووتين
وتين: ربنا يصبرنا كلنا ياطنط
نور: زياد كان بونبوناية البيت
لتنزل ملك من أعلى الدرج: كفاية بقى كلام علية الواحد مبقاس مستحمل حاجة
لتقفوتين وتسلم ع ملك ثم يجلسوا سويا
ملك: ازيك ياوتين وازاى طنط
وتين؛ الحمد لله بخير
نور: هو عمو محمود ميعرفش اللى حصل
ملك: مش عارفه والله يانور انا من يوم موت زياد وانا مكلمتوش والمفروض أنة نازل اجازة مش عارفة اتاخرت لية
وتين: دة باباكى ياملك صح
ملك: اة وعايش ف امريكا
وتين: ربنا يرجعة بالسلامة
ليرن جرس الباب ليعلن عن وصول أحدهم
لتفتح نور الباب وتجد مازن
مازن: ازيك يانور
نور: الحمد للة ازيك انت يامازن
مازن: بخير الحمد لله ادم موجود
نور وهى تفسح لو الطريق : اة اتفضل ف مكتبة
ليدخل ويسلم ع ملك وسهير
نور: دى وتين اخت رؤى مرات زياد اللة يرحمة
مازن: اللة يرحمة تشرفنا
وتين: الشرف ليا
مازن: ممكن تبلغى ادم أنى جيت
نور: حاضر
لتدخل تبلغ ادم وبعدها يدخل مازن المكتب
مازن: ازيك يا ادم
ادم: كويس
مازن: البقاء لله
ادم: متشكر
مازن: مابتجيش الشركة لية
ادم: وهو انت وحياة مش قادرين تسدو عليها نقفلها احسن أو نشوف حد غيركم
مازن: لا طبعا مقصدش بس انت عارف ان ف حاجات مينفعش تتم من غير وجودك
وكمان سليم شادد حياة علينا اوى من ساعت ماعرف أن زياد مات فاكر انك وقعت وهو هياكل مننا السوق وانت اللى بتديلة الفرصة دى
ادم: خلاص يامازن يومين وهنزل
ليستأذن مازن ويرحل
استذكر ادم وهو ف المستشفى يوم وفاه اخية عندما اخد الحراس
#فلاش_باك
ادم: احكيلى اللى حصل
الحرس: مدام رؤى كانت قاعدة ع صخرة قدام البحر لوحدها
وبعد شوية استاذ زياد قعد معاها واتكلمو كلمتين وبعدين هى قامت وكانت هتقع وهو لحقها وحضنها
ادم: وبعدين
الحرس: وبعدين هى راحت وفاه ف المئة وبعدين فضلت تبث حواليها عشان تتأكد أن محدش شافها
**************
ادم لنفسة : يعنى لولا كنت مخليكى تحت عينى كان زمانك هربتى بعملتك دى واللة لندمك ع اليوم اللى شوفتينى ف
*************
#ف_الجامعة
مروة: صباح الخير ياتونة
وتين: صباح النور يامروة
مروة: اية دة اية دة مال الجميل وشة بهتان كدة لية
وتين: اة لو تشوفى رؤى وحالتها وساعتها هتفهمى
مروة: اللة يرحمة ياحبيبتى دة قدر ومكتوب
ليأتى عمر من ورائهم
عمر: البقاء للة ياوتين
وتين' شكرا
عمر: لا شكر ع واجب
وتين: مش عملت الواجب اتكل بقى عشان عفاريت الدنيا بتتنطت قدامى
عمر: يابختهم طب تسمحيلى اتنطت معاهم
ليبدأ صوتها يرتفع : تصدق باللة لو مختفيت حالا من قدامى انا اللى هنطتك فعلا وهخليك فرجة للى يسوى واللى ميسواش
عمر: انتى شايفة نفسك علينا لية ماخلاص اللى بيحميكى مات وانتى ملكيش حد يحميكى لا اب ولا اخ ولا لقينلك راجل يشكمك
ويصدم الجميع حين يجدو وتين .........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الحادي عشر بقلم بيبو


ليصدمو حين يجدو وتين تقع مغشى عليها
مروة بخضة: وتين يا وتين ردى عليا وهى تحاول افاقتها
ليقترب عليها بعض البنات ليحاولون افاقتها
احدى البنات: دى قاطعة النفس خالص تعالوا نوديها اقرب مستشفى
*****************
ف القصر
يرن جرس الباب ليعلن عن وصول أحدهم
تفتح نور الباب وتظهر بسمة خفيفة ع شفتيها
........: صباح الخير يا آنسة نور
نور: صباح النور يادكتور جاسر
ثم تفسح لة الطريق : اتفضل
ليدخل ويسلم ع سهير
جاسر دكتور نفسى وصديق العيلة ونور كلمتة ليتابع حالة رؤى
الدكتور: هى فين مدام رؤى
سهير : فوق ف اوضتها بس متقولهاش انك دكتور عشان هترفض انها تتكلم معاك
جاسر: متقلقيش يامدام سهير دى شغلتى
ثم تسبقة نور بخطوات لترية غرفة رؤى
تخبط نور ع غرفة رؤى ولكن لا حياة لمن تنادي
وتحاول مرات عديدة ولكن فشلت
جاسر : ممكن تبقى نايمة
نور: دى لو نايمة كان زمانها صحيت انا خايفة
جاسر؛ تحبى نكسر الباب
نور : ف نسخة تانية من المفاتيح ف غرفة المكتب ثوانى اجيبها عشان هى قافلة ع نفسها
ليقف جاسر ينتظر امام الغرفة
لتأتى نور بالنسخة وتفتح
نور؛ تبحث عن رؤى بعينيها ولكن لم تجدها
نور: ااااااااااااااة
جاسر: حاسبى اية دة
نور: رجلى اتعورت
جاسر: اية اللى ف الارض دة
ويصدموا حين يجدوا ازاز ملئ الغرفة ورؤى ع الارض والدم يحاوطها
لتصرخ نور صرخة تهز جدران القصر
وتجرى عليها تحاول أن تفيقها: رؤى يارؤى ونبى لا
لية عملتى كدة حرام عليكى بقى
لتأتى سهير ؛ ف اية يانور
نور ببكاء: الحقى رؤى ياماما بتموووووووت
لتصرخ سهير ويأتى ادم ع صراخهم : ف اية ياماما انتى كويسة
سهير ببكاء شديد : الحقنا يبنى رؤى بتروح مننا
لينظر عليها بلا مبالاة : سيبيها مش هى اللى عملت كدة ف نفسها
نور: حرام عليك بقى يا ادم ساعدنا بدل مانت عمال تتفرج كدة
ليقترب جاسر ويحاول أن يساعدهم ولكن يوقفة ادم: معندناش رجالة غريبة تلمس حريمنا : ليشيلها ع ذراعية ويخرج بها من باب القصر ويفتح الباب الخلفي للسيارة
ويجلس ف الامام وبجانبة سهير
ندى: البت دى وراها مصيبة ولازم نعرفها
ملك: ارحمى نفسك بقى شوية هى كانت عملتلك اية
ندى؛ وانتى مالك انتى حبتيها ولا اية
ملك: اة حبيتها عشان نضيفة من جوا من غلاوية زيك
ندى: مش كفاية ادم شايلها كمان
ملك،: اسكتى بقى احنا ف اية ولا اية
لتتركها وتطلع غرفتها
*********************
ف مكان آخر
يخرج الدكتور من غرفة الكشف لتجرى علية مروة وبعض الفتيات
مروة؛ خير يادكتور
الدكتور : الضغط وطى مرة واحدة ياريت محدش يتعبها
مروة: طب هى كويسة
الدكتور: اة الحمد للة واول ما المحاليل اللى متعلقاتها تخلص هتروح معاكم بس محدش يضغط عليها واتمنى انها تاخد إجازة يومين من كل حاجة
********************
عند رؤى
يخرج الدكتور من غرفة الكشف لتذهب لو سهير وادم
سهير: طمنى بنتى عاملة اية
الدكتور: مخييش عليكى حالتها صعبة ونفسيتها متدمرة
لتنظر سهير لادم: نفسيتها تعبانة فعلا
ادم: هى هتروح امتى
الدكتور: لا سيبوها تحت الملاحظة يومين
اتفضلوا انتو روحوا
ليذهب كلا من ادم وولدتة ع القصر ويذهب كلا منهم لغرفتة
هناك من يشق القلق صدرة وهناك من يجد طرق لانتقامة جديدة
يغير ادم ملابسة ويرمى بجسدة ع السرير
زياد: ادم انا زعلان منك
ادم: زياااااااد😮 انت عايش ازاى
زياد: متلمسنيس يا ادم.
ادم يتعجب: لية يازياد انت وحشنى اوى انا بموت فى غيابك
زياد : مراتى أمانة معاك ياادم خد بالك منها
ادم؛ دى اذيتك انت فاهم يعنى اية انا مستحيل اسيبها
زياد: مأذتنيش يا ادم دور ع الحقيقة
ادم بعدم فهم: حقيقة اية
زياد: اعرف الحقيقة يا ادم ومراتى أمانة معاك
ليستيقظ من نومة وهو يتصبب عرقا حقيقة اية يازياد
ف حاجة انا مش فاهمها ولازم افهمها ليلبي ملابسة ويذهب للمستشفى اللى بها رؤى ولكن يصدم حين يفتح باب الغرفة ويجد............
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثاني عشر بقلم بيبو


ويصدم ادم حين يدخل غرفتها ولم يجدها
ادم ف نفسة : اكيد هربت ليقطع تفكيرة صوت خروجها من حمام غرفتها
لتصدم رؤى عندما تجدة داخل غرفتها
ليرتجف جسدها خوفا منة وهى تظن أنة جيئ لها ليأذيها
ليدخل ويغلق الباب خلفة
ادم وهو يجلس ويضع قدم فوق الآخرة : اترزعى
لتجلس رؤى فوق سريرها بصمت
ادم : عملتى كدة لية
رؤى : واللة العظيم ماعملت ف حاجة هو اللى وقع
ادم وهو يغير الموضوع لكى لا يقتلها ف يدة
انا بتكلم ع اللى انتى عملتية ف نفسك
رؤى: تعبت
ادم: من اية
رؤى: من كل حاجة اتجوزت غصب ودلوقتى متهمة ف قتلة وانت عايز تقتلنى بجد تعبت انا معملتش حاجة لكل دة
ادم بعدم فهم: غصب ازاى يعنى
لتتذكر رؤى عندما ضغط عليها زياد ف المستشفى وان لم تتزوجة سوف تموت امها
ليقطع شرودها ادم: ما تنطقى
لتبدئ بالبكاء وبدء جسدها يرتجف بطريقة ملحوظة وزاد اكثر عندما اقترب منها ادم
ليمسكها ادم من ذراعيها بقوة : أهدى واتكلمى انا عايز افهم كل حاجة
لتضع وجهها بين كفيها ولم تكتفى من بكائها وكان شريط حياتها يعرض أمام عينيها
لتتفاجئ وتفتح عيونها ع آخرها عندما تجد ادم يضمها الية وكأنه يقول لها استمدى قوتك منى
ويستمر الوضع لبضع دقائق ولكن يقطعهم دخول الممرضة
ليبتعد عنها وهى مازالت ف صدمتها
الممرضة : عاملة اية دلوقتى يارؤى
لم ترد عليها
لتنظر لادم ثم رؤى مرة أخرى التى مازال اثر البكاء ع وجهها : رؤى انتى كويسة
لتفوق من شرودها : اة الحمد للة
الممرضة: طب ادينى ايدك اقيسلك الضغط
وبعد أقل من دقيقة
الممرضة: رؤى انتى ضغطك واطى انتى كنتى بتعيطى
رؤى: لا خالص انا بس عندى صداع
الممرضة وهى تلاحظ انها تخفى شيئا : تمام هجبلك حاجة مسكنة
رؤى: ياريت
الممرضة وهى توجة كلامها لادم : ممكن بعد اذنك كلمتين
خارج الغرفة
ادم: افندم
الممرضة: انا ريهام اللى يتابع حالة مدام رؤى
ادم: اهلا
الممرضة: رؤى كان عندها صدمة عصبية ودة اللى خلاها تعمل كدة ف نفسها
وياريت لو تجبولها دكتور نفسى لانى سمعتها امبارح بتكلم نفسها وبتندة ع واحد اسمة زياد ياريت تدورو ع الشخص دة عشان هيساعدنا ف علاجها
ادم : زياد مات
الممرضة: مات!!!؟؟؟ كدة رؤى هتاخد وقت كبير ع ما تقدر تستوعب دة لان عقلها مش مستوعب أنة خلاص مبقاش موجود ولا م حد يحب مكانة
هو حضرتك تقربلها اية : اخو جوزها اللى هو زياد
الممرضة: طب دى حاجة كويسة انت مفروض تبقى اقرب حد ليها
ادم : انا
الممرضة: اة انت جزء كبير من علاجها ياريت تفضل جنبها
ادم وهو يعطيها بعد المال : خليها تحت عينك
الممرضة وهى ترفض أن تأخذ منه شئ دة وجبى وياريت متخليهاش تعيط عشان الانفعال غلط عليها
ادم؛ ماشى شكرا ليكى ودة رقمى لو حصل اى حاجة تكلمينى ع طول
الممرضة : اخدت الكارت وهى تقول ربنا معاكم
****************
ف القصر
بعد أن رجع ادم للقصر يجد الجميع نائم
يطلع غرفتة ليغير ملابسة ولكن يتفاجئ بخروج ندى من حمام غرفتة وهى ترتدى ملابس تكشف من جسدها اكثر ما تخفى
ادم: وقد فهم خطتها : اية اللى جابك هنا
ندى وهى تتحسس صدرة العارى : جيالك انت ياحبيبى
ادم: شيلة ايدك القذرة دى من عليا
ندى : وهى تقترب منة اكثر : وحشتنى اوى يا ادم
ادم: ايوة عايزة اية برضوا
ندى: عايزاك انت يا ادم انت ازاى مش حاسس بيا انا بجد بحبك
ادم: انتى رخيصة انتى اللى زيك يتدفن حى
ليجد باب الغرفة يخبط
مديحة من الخارج: افتح يا ادم افتح عيب كدة
ادم وهو يمسكها من شعرها: هى دى بقى خطتك انتى وامك
لتضحك ندى بخفة وتهز رأسها بالايجاب
لتبدأ مديحة يعلو صوتها وتصرخ
ليستيقظ كل من ف القصر
سهير: ف اية انتى صوتك عالى لية
مديحة : تعالى ياختى شوفى ابنك اللى حابس البت جوا ومش عايز يخرجها
سهير : وهى لا تصدق: افتح يا ادم افتح يبنى عشان خاطر امك
نور وملك يتابعون ف صمت
لتبدأ ندى ف تمثيل البكاء
ثم يفتح ادم الباب ويتفاجؤ من شكل ندى لتاخذها مديحة بحضنها
سهير: انت يا اتجننت يا ادم ازاى تعمل كدة ف بنت عمك
ملك: كل دة يا ادم عشان هى بتحبك تعمل فيها كدة
مديحة: انت لازم تستر عليها
سهير: اة طبعا هيستر عليها اعمل حسابك انك هتتجوزها ونام اللى انت عملته دة من سكات ومن غير شوشرة
ادم : مش هتجوز حد
مديحة: طبعا مانت اخدت اللى انت عايزة
ادم : بالظبط كدة اخدت اللى انا عايزة ومش هتجوزها
مديحة: بصى ابنك ياسهير خدها لحم ورماها عضم
ليقطع كلامها باب غرفة ادم الذى اغلق ف وجههم جميعا
ادم وهو يرمى بجسدة ع السرير : اية حكايتك انتى كمان يارؤى انا مبقتش فاهم حاجة
****************
ف الصباح
ف الشركة
يدخل ادم بمظهره الجذاب كالعادة وكأن لا بة شئ
حياة: صباح الخير يامستر ادم
ادم: صباح النور اطلبيلى قهوة وابعتيلى مازن
حياة : حاضر
وبعد دقائق يدخل مازن بعد أن اذن لة
مازن: مصدقتش انك جيت حمدللة ع سلامتك ع بوص
ادم: اللة يسلمك
مازن: خير كنت عايزنى ف اية
ادم: القرية اللى بتتبنى اية اخبارها
مازن: انا كنت مسافر وأجلت السفر عشان ابقى موجود في الشركة ومسبهاش لوحدها وحياة مش هقدر عليها لوحدها
ادم: تمام تقدر تسافر امتى
مازن: من بكرة لو تحب
ادم: تمام ياريت تسافر بسرعة وتطمنى من هناك
ويقطع كلامهم دخووووول .......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثالث عشر بقلم بيبو


ويقطع كلامهم دخول حياة بالقهوة
حياة: القهوة يافندم
ادم: شكرا ياحياة
ثم تقدم لو ملف
الملف دة عايز أمضت حضرتك
ادم: ورق اية دة
حياة:: دى مرتبات الموظفين كنت ماجلاها لحد ما حضرتك ترجع
ادم: طيب سيبى الملف وكملى شغلك وانت كمان يامازن خلص اللى قولتلك علية
***********
مديحة : يعنى اية ملمسكيش
ندى: يعنى ملمسنيش يعنى خطتك فشلت
مديحة: واللى انتى لابساة دة مهزش ف شعرة
ندى وهى تجيب بالنفى: تؤتؤ
مديحة: وحياتك لاخلية يركع تحت رجلك ويتجوزك
ويقطع كلامهم الصوت الذى جئ من خلفهم
هى دى بقى خطتكم
مديحة: انتى عايزة اية انتى كمان
ملك: عايزاكى تخافى على بناتك مش ترميهم لكل واحد شوية برضوا كنتى يترسمى أن انا وزياد نبقى لبعض
مديحة : اسكتى ياموكوسة كان زمانك مراتة دلوقتى
ملك: بعد أن فقدت اعصابها : انتى عايزة اية انتى ام انتى واحدة بتبيع بناتها بالرخيص
نور وسهير: ف اية ياملك صوتك عالى لية
ملك: ادم معملش حاجة ف ندى ياطنط ادم مظلوم يانور وامى الست المحترمة اتفقت مع بنتها عشان ادم يتجوزها
سهير: اخس عليكى يامديحة تتهمى ابنى تهمة زى دى
نور: عشان كدة فهمت ادم لية قالك يارخيصة قبل كدة انتى فعلا رخيصة
ندى: انتى ازاى تتكلمى معايا كدة
لتنكزها امها : اسكتى ياندى
سهير: يلا يابنتى ربنا يهديكم وبرضوا ادم مش هيتجوز بنتك ويتركوهم ويرحلوا
***************
يرن هاتف ادم ويجد رقم غريب
ادم: الو
........: استاذ ادم
ادم وهو يلاحظ خوف صاحبة المكالمة: مين معايا
الفتاه: انا ريهام اللى يتابع حالة مدام رؤى
يقف ادم: حصلها حاجة
ريهام: ارجوك تعالى بسرعة
يغلق الهاتف ويتجه نحو المستشفى
***************
ميرفت: مش ناوية تقوليلى اية اللى حصل
وتين: محصلش حاجه ياماما تعبت شوية ف الجامعة
ميرفت: مانتى ماشية الصبح زى الفل
وتين: الجو كان حر وضغطى وطى
ميرفت: هسيبك ارتاحى دلوقتى وهنتكلم اول ماتصحى وهتحكيلى برضوا اية اللى حصل
لتهز رأسها بالايجاب
*******************
ملك : نور ما تيجى نخرج انت مخنوقة من البيت
نور: ماشى تعالى نروح لوتين
ملك: انا هطلع البس
نور: وانا.كمان
سهير: انتو رايحين فين
نور: رايحين لوتين ياماما ماتيجى معانا
سهير: طيب اهو اطمن ع ميرفت بالمرة
**************
يصل ادم للمستشفى ويجد ريهام امام غرفة رؤى : حصلها اية
ريهام: الحالة اتطورت اوى ورؤى فقدت النطق
ادم: اية اللى حصل
ريهام: دخلت عليها اطمن انها نامت لقيتها واقفة قدام الشباك وبتتكلم مع نفسها بس اكنها بتكلم حد فضلت واقفة وراها وسمعتها بتقول انت اللى عملت كدة انا كل اللى انا ف دة بسببك انت
انت رمتنى ف النار بايدك مكنش لازم تموت
انت موتنى انا بقيت عباره عن جسد من غير روح وفضلت تعيط وتصوت جيت اهديها خنقتنى وكانت روحى هتطلع لحد ما فقدت الوعى وحاليا فقدت النطق
وف حاجة كمان
ادم: ف اية تانى
ريهام بخوف : قلبها وقف مرتين ارجوك خليك جمبها
ليدخل ادم الغرفة: ويجدها نائمة ف ملكوت اخر وجبينتها تتصبب عرقا وحرارتها مرتفعة
ليجد وعاء بة ماء وفوطة صغيرة ليبدء يعملها كمادات لتنخفص حرارتها
ويتحدث معها ويتأملها وهى نائمة
ادم: انتى اية حكايتك مبقتش فاهمك انتى هتجننينى انتى عايزة اية يارؤى وآية موضوع جواز بالغصب دة وزياد عمل فيكى اية عشان تقولى الكلام دة وهو يجيلى ف حلم ويقولى اعرف الحقيقة
حقيقة اية هى كانت ناقصاكى
ليصدم حين يجد .......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الرابع عشر بقلم بيبو


ليتفاجئ ادم حينما يجدها تفتح عيونها ببطئ وتبتسم ابتسامة جذابة تجذب كل من يراها ويصدم حينما قالت لو زياد وحشتنى ثم مسكت يدة كاد أن يجذب يدة ولكن تذكر كلام ريهام حينما قالت لة أنه الوحيد اللى هيساعدها ف علاج رؤى وانة مفروض يبقى اقرب حد ليها
رؤى: زياد روحت فين
ادم وقد فاق من شرودة: معاكى ياحبيبتى انتى كمان وحشتينى طمنينى عليكى عاملة اية دلوقتى
رؤى: بقيت كويسة لما شوفتك انا بحبك
ادم:وانا كمان بحبك
رؤى:انت مش هتبعد عنى صح
ادم:عمرى ماهبعد عنك
لتختبئ بحضنه وهو يضمها له بقوه
رؤى:انا مش عايزه اسيب حضنك انا كده استكفيت من الدنيا انت حضنك امانى وحمايتى كل مابتشد ف حضنك ليا بطمن
ليضمها ادم له اكثر ويتفاجئ عندما تطبع شفتيها ع خديه ليشعر بقشعريره ف جسده ثم يقترب منها بشده حتى اختلطت انفاسهم ولكن يقطعهم دخول ريهام بالاكل
ريهام : الجميل وشة نور
رؤى: ماهو البركة ف زياد
ريهام تنظر لادم : وتحزن ع حالتها التى شبة ميؤس منها
ريهام: طب يلا عشان تاكلى
رؤى: موافقة بس زياد ياكل معايا
ادم: لا انا مش جعان
رؤى وهى تتصنع الزعل : خلاص انا كمان مش هاكل
ريهام: لا ازاى دة هو اصلا جاى عشان ياكل معاك
ادم وهو يجز ع سنانة فهو مازال يكرها ولكن لا يؤذيها حتى يتأكد انها من فعلت هذا باخوة : حاضر
ولكن يرن هاتفة ويجد المتصل مازن
يخرج من الغرفة : الو ازيك يامازن
مازن: ازيك يا بوص وحشنى وربنا
ادم: نفسى تبطل بكش
مازن : هههههههه مقدرش
ادم: المهم طمنى ع الشغل
مازن: زى الفل الرجالة شغالين ليل ونهار بصراحة
ادم: طمنتنى ربنا يطمن قلبك بس متنساش افتتاح القرية بعد شهر مش عايز ولا غلطة
مازن: عيب يا بوص
ثم ينتهى من المكالمة ويدخل الغرفة مرة ثانية
رؤى: كل دة كنت بتكلم مين
تستأذن ريهام وتخرج
ادم وهو يجلس بجانبها ؛ مكالمة شغل
رؤى: ماشى يلا ناكل بقى
ادم: يلا
ليطعمها بيدة ثم ينتهوا من الطعام
رؤى: هو انا ممكن اطلب طلب
ادم: اتفضلى
رؤى: انا عايزة اروح البيت
ادم: عشان تموتى نفسك تانى
رؤى: طول مانت جمبى مش هأذى نفسى بس زهقت من قاعدة المستشفى وكمان بعيدة عنك
ادم: حاضر هكلم الدكتور
لتفرح رؤى بشدة ثم تطبع بوسة ع خدية
يتفاجئ ادم ويشعر بشئ غريب ف جسدة
رؤى بحنية: وحشتنى اوى وتقترب منة
وادم لم يفق من شرودة ولكنة يقترب منها وكأنها تجذبة بنظرتها اقتربوا لبعض حتى اختلطت أنفاسهم سويا
*********************
سليم : انت متأكد من اللى بتقولوا دة
.......: ايوة يافندم مهتم بيها جدا وييروحلها كل يوم
سليم: خليهم تحت عينك اياك يغيبوا عنك
.......: تحت امرك
ثم يغلق الهاتف
سليم ف نفسة وانت اية اللى بينك وبين مرات اخوك هى الحكاية كدة
ماشى يا ادم يا انا يا انت يا هدخل معاك شريك ف الشركة يا اما احرمك من السنيورة بتاعتك
هههههههههههههههه انت الخسران يا ادم وهتشوف
***********************
ف القصر
يسمع ادم صوت عالى خارج القصر
ادم: ف اية
الحرس: مسكنا واحد يافندم بيحوم حوالين القصر
هتوه ع المخزن
ادم: مين اللى بعتك
لم يرد علية
ليضربة الحرس : رد ع البية
ادم: يكرر سؤالة مين اللي بعتك ياض
الشخص: محدش باعتنى
ليضربة الحرس مرة أخرى
يطلع ادم مسدسة ويوجه ف منتصف راسة : لاخر مرة بسالك مين اللى بعتك.
الشخص : انا عندى اوامر أنى اراقبك انت ومرات اخوك واقرب وقت اخطفها
ليضربة ادم بالمسدس ف راسة: اربطوة هنا الكلب دة ومحدش يشم خبر
الحرس: اوامرك يا ادم بية
ادم ف طريقة للقصر مرة أخرى ويشق القلق طريقة ف قلب ادم ع تلك الفتاة اللى لم يعرف حقيقتها مرة أخرى
******************
ف الصباح
يذهب ادم للمستشفى التى بها رؤى وياخذها
رؤى: هو احنا رايحين فين
ادم : مش عايز ولا كلمة احنا مسافرين ولو حد سالك قوليلهم عايزة اغير جو
رؤى: هو انا وانت بس يا ادم اللى هنسافر
ادم: متخافيش مش هأذيكى
لتصمت رؤى ولكن تشعر أن وراء هذا السفر شئ كبير لم تعرفة
********************
ف المساء
سهير: انتى رايحة فين يارؤى
رؤى: هسافر يومين اغير جو يا ماما
سهير: لا مش هسيبك وانتى ف الحالة دى
رؤى: انا كويسة متخافيش
ادم: سيبيها ياماما هى قالتلى وانا وفقت
سهير: زى مانتوا شايفين ربنا يهديكى يابنتى: وانت رايح فين يا ادم.
ادم: مسافر عندى شغل
سهير: ربنا يرجعكم ليا بالسلامة
تقبل رؤى سهير وكذلك ادم ثم يذهبوا سويا
يركب كلا منهم العربية ولم يتكلم أحدا منهم بكلمة واحدة ولكن يقطع الصمت صوت وصراخ رؤى:::: حااااااااااسب
ويصدم ادم حين يجد........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الخامس عشر بقلم بيبو


ويصدم ادم حين يجد سيارة تقف أمامة مباشرة وسيارتين بجانبة ويطلقون عليهم النار
ادم وهو يمسك رأسها : انزلى تحت ومتفتحيش بابك
ويخرج من السيارة ومعة مسدسة ويضرب نار ع كل من يحاول التقرب منة ولكن لم يقدر عليهم فقد حاوطوة من كل جانب
تضه رؤى يدها ع فمها وتبكى بصمت خوفا من أن يراها احد منهم
يضربون ادم بقوة حتى سقط مخشى علية
ويخرجون رؤى من السيارة
دى بقى تلزمنا لتضربهم رؤى بكل ما بها من قوة ولكن لا حياة لمن تنادي
ليلتفزا حولها جميعا ويقطعون لها ثيابها حتى أصبحت شبة عارية أمام الجميع
ويتركوهم ويرحلوا
رؤى ببكاء شديد ع كل ما جرى بها : ادم ادم فوق ونبى ادم قوم بقى حرام كدة يااااااااااااااااارب
لتسمع صوت هاتف ادم بالسيارة لتجرى علية بلهفة وتجد المتصل مازن
رؤى: مازن الحقنى
مازن بخضة: مالك يانور
رؤى: انا رؤى
مازن باستغراب : مدام رؤى خير انتو كويسين
رؤى : ادم بيموت منى وانا لوحدى
مازن : انتو فين
رؤى: غ طريق الساحل
مازن: ساحل ؟؟؟؟ انتى ومين
رؤى : انا وادم بس
مازن: افتح الجيبى اس ومسافة السكة هكون عندك
يصل مازن ويصدم حين يجد ادم مرمى ارضا ومغيب عن الوعى ورؤى تجلس بجانبة وهى بهذا الشكل
مازن: مدام رؤى انتى كويسة
رؤى : مازن الحقنى
ليخلع مازن الجاكيت الذى يرتدي ويضعة ع كتف رؤى : اية اللى حصل
رؤى : تعالى بس نودى ادم اى مستشفى وهحكيلك كل حاجة ف الطريق
***************
ف منزل وتين
يرن جرس الباب ليعلن عن وصل أحد
تفتح ميرفت الباب وتجد مروة صديقة وتين
ميرفت : اتفضلى ياحبيبتى
مروة : الحمد للة يا طنطى امال تونة فين
ميرفت: ف أوضتها يابنتى خوشلها
مروة : عن اذنك حضرتك
ميرفت : اتفضلى.
تدخل مروة غرفة وتين وتجدها كعادتها جالسة أمام اللاب توب وتضع الهاند فرى ف اذنها
لتقبلها من خدها لتفزع وتين
مروة : اية يابت اتخضيتى كدة لية
وتين: وقعتى قلبى حد يخش يتسحب كدة
مروة: انا مش داخلة اتسحب ياختى انتى اللى سادة ودانك بالزفت دة تقدرى تقوليلى مبتجيش الجامعة لية
وتين : مش عايزة اشوف حد يا مروة
مروة: انتى طلعتى فرفورة اوى يابت
وتين: انتى لو بتمرى بنفس ظروفى مكنتيش هتقولى كدة
مروة: ناس كتير اهلهم ميتين وعايشين محدش بيموت وراة حد
وتين: انتى لية مش قادرة تفهمى أن الناس بتزلنى بموت ابويا
مروة: محدش بيزلك بس انتى عارفة عمر كويس وعارفة أنة بيحبك
وتين: متقوليش بيحبك دة بنى ادم قذر
مروة: طب هتنزلى الجامعة امتى
وتين : مش نازلة
لتضربها مروة بالمخدة وتجرى للخارج لتجرى وراها وتين
مروة: الحقينى يا طنطى بنتك هتموتنى
ميرفت : ربنا يخليكم لبعض يابنات
***********
ف المستشفى
يخرج الدكتور من غرفة الكشف لتجرى علية رؤى ومازن
مازن : خير يا دكتور
الدكتور : للاسف ......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السادس عشر بقلم بيبو

رؤى: خير يادكتور
الدكتور: للاسف....
وقبل ان يكمل جملته تقع مغشى عليهاوتظن انه قد مات فقد سمعت هذا الجمله من قبل ولم تتحمل سماعها مره اخرى
ليحملها مازن ويضعها ع السرير ف غرفه الكشف ليفحصها الدكتور
مازن: خير يادكتور
الدكتور: عندها هبوط من الواضح انهامكلتش حاجه بقالها 24ساعه متقلقش هى كويسه واستأذن ورحل
*****
تنزل ندى من اعلى الدرج وهى ترتدى ملابس تظهر من جسدها اكثر ماتخفى
مديحه: رايحه فين ياندى
ندى: خارجه
مديحه:مش قولنا مفيش سهر وشرب تانى
ندى :ده كان زمان قبل خطه ادم بيه ماتفشل لكن دلوقتى انا حره
مديحه:لا مش حره ولو انتى اتنازلتى عنه انا مش هتنازل ومش هرتاح الا اما اجوزل لادم
لتضحك ندى بهستريه انسى ان ادم يتجوزنى
مديجه:طول مانتى بتسمعى كلامى هتكسبى
ليأتى اتصال لندى لتجيب ع الفور:ايه يابيبى..انت بره..طيب انا خرجالك حالا
مديحه: مين ده
ندى وهى ذاهبه:ده سليم باي
*******
ف الجامعه
عمر:صباح الفل ياقلبى
مروه: صباح العسل
عمر:وربنا ما ف عسل غيرك ف الجامعه كلها
مروه:انا فهمت الاسلوب ده خش ف الموضوع
عمر:بحبك وانت فاهمنى
مروه:خير
عمر:وتين
مروه:مالها
عمر:عايزها
مروه:نعم
عمر:هفهمك بس تساعدينى
مروه:قشطات.
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السابع عشر بقلم بيبو


عمر :هتساعدينى 
مروة: قشطات
ليحكى لها ع ما يدور في راسة 
(وهبقى اقولكم علية بعدين)
*****************
ليفيق ادم ويجد نفسة بالمستشفى ورؤى نائمة ع الكنبة داخل الغرفة 
يتاملها وهى نائمة وهو يقول ف نفسة : لو كان حصلك حاجة مكنتش هسامح نفسى 
ليقطع شرودة دخول مازن الغرفة 
ادم باستغراب؛ مازن انت عرفت ازاى اننا هنا
مازن: عرفت اية يابوص دة انا اللى جبتك هنا 
ادم: انا مش فاهم حاجة.
ليحكى له مازن ماحدث 
ادم: كل دة حصل 
مازن : اة ياسيدى افضل انت ممرمطنا وراك كدة بس قولى انت كنت جاى لية 
ادم: عشان اتابع الشغل هنا وانت ترجع الشركة 
مازن باستغراب : طب هنعدى دى جايب مرات زياد معاك لية 
ادم : اصل ياسيدى سليم مش ناوى يجييها لبر
مازن: مش فاهم 
ادم: حاطت عينة علينا اوى
مازن: ماقولتلك نخلص منة 
ادم: مينفعش انا مبقتلش
مازن: هو انا قولتلك اقتل انا بقولك هنخلص منة بالطريقة ولا من شاف ولا من درى 
ادم: خلينا نجيب اخرة
المهم قولى هى كويسة 
مازن : اة زى الفل 
ادم: طب الحمد للة 
مازن: والعمال شغالين فيها ليل ونهار
ادم: نعم !!؟ انت بتتكلم ع اية 
مازن: ع القرية 
ادم : انا بتكلم ع رؤى يابنى ادم 
مازن: اة الحمد للة متقلقش
ادم: انت ملبسها هدومك لية 
مازن: اصل بصراحة........
ادم' انت مخبى حاجة عليا 
مازن' اصل بصراحة ياادم هما قطعولها هدومها بي محدش لمسها واللة 
لتستيقظ رؤى وتجرى ع ادم عندما تجدة مستيقظ 
رؤى بلهفة: انت كويس الحمد للة يارب الحمد للة قلقت عليك 
مازن: طب انا هعمل مكالمة واجي
ويخرج من الغرفة 
ادم: انتى كويسة 
رؤى : الحمد للة المهم انت كويس 
ادم: الحمد للة 
رؤى: متقلقش هتعرف تمشى تانى 
ليصدم : نعم قصدك اية 
رؤى : أهدى بس هفهمك 
ادم: انطقى 
رؤى: مش هتقدر تمشى لفترة وبالعلاج الطبيعى هتقدر تمشى تانى 
ادم' يعنى انا بقيت عاجز يعنى اية 
رؤى: أهدى بس هو لفترة صغيرة 
ليضع ادم راسة بين يدية بصمت وراسة هتنفجر من كثرة التفكير 
لتقترب منة رؤى وتجلس ع طرف السرير وتمسك يدة : ادم واللة العظيم هتبقى كويس وانا معاك وف ضهرك 
لينظر لها ادم: عشان تموتينى زى ما موتى اخويا صح
رؤى وقد تجمعت الدموع ف عينيها : انا مموتهوش واللة يا ادم عشان خاطر ربنا صدقنى 
ليقترب منها ويأخذها بحضنة : بطلى عياط بقى
رؤى: طب انا هندة الدكتور يطمنى عليك 
*****************
وتين: احنا رايحين فين 
مروة ' هنخرج نتمشى شوية 
وتين: انا مش فهماكى بجد 
مروة: يلا بس 
لينزلوا سويا 
وتين: هنروح فين 
مروة: أنا طالبة معايا نتمشى بمركب ف النيل
وتين' بس انتى عارفة أنى بخاف من المية وكمان بليل 
مروة : متخافيش انا معاكى 
وتين: طب هنطول 
مروة: قولتلك متخافيش بقى 
ليصلوا مكان وقوف المراكب ( المينا) 
مروة: بصى بقى استنى هنا جوا المركب وانا هجيب حاجات من السوبر ماركت 
وتين تمسك بيد مروة: مروة عشان خاطرى متسبنيش هنا لوحدى انا خايفة وكمان المركب دى ضلمة اوى
مروة وهى تحاول أن تطمن قلبها : ياحبيبتى اول ما المركب تتحرك بتنور
وتين: لا انا خايفة طب خودينى معاكى 
مروة: بطلى شغل الاطفال دة انا مش هكمل 5 دقايق 
وتين: طب بسرعة 
لتذهب مروة وتختفى عن نظر وتين ولكن يشق القلق صدرها خوفا ع صديقتها 
وفجأة تبدأ المركب تتحرك والانوار تظهر ع شكل #بحبك_يا_وتين وف لحظة تختفى وتظهر كلمة #تتجوزينى وبمجرد اختفائها تبدأ الانوار تظهر وتتفاجئ وتين بوجودها ف مركب ملئ بالورد الأحمر وتجد عمر جالس ع ركبتية وماسك بيدة خاتم اقل ما يقال علية أنة رائع زبيدة الأخرى بوكية ورد احمر ولو ورود بيضاء 
لتنظر رؤى حولها وتجد نفسها بمفردها ف المركب هى وعمر 
وتين رغم شدة انبساطها رغم أنها خائفة لدرجة كبيرة لسببين خوفها من المية بليل وخوفها من عمر 
عمر: تتجوزينى 
وتين. : انا عايزة ارجع المينا زمان مروة قلقانة عليا
عمر: متقلقيش مروة زمانها روحت انا مظبط معاها كل حاجة 
وتين: انت اتفقت مع صاحبتى عليا 
عمر: واللة العظيم ابدا انا بس طلبت مساعدتها وهى وافقت 
وتين: والمطلوب 
عمر: انا اسف 
وتين: ع اية يا استاذ عمر انت قولت حاجة غلط 
عمر: سامحيني واللى العظيم بحبك 
وتين: وهى تعقد يديها أمام صدرها : وبعدين 
عمر: تتجوزينى 
لينتفض قلب وتين فهى رأت ف عينية حب ف ذلك الليلة لم ترة من قبل 
عمر: ها قولتى اية 
وتين: موافقة 
ليمسك عمر الخاتم ويضعة ف يدها ويحملها ويدور بها 
وتين: عمر انت اتجننت نزلنى 
عمر: بحبك بحبك اوى ياوتين 
وتين: طب نزلنى 
عمر: طب قوليلى بحبك 
ليقف بها ف مقدمة المركب هتقوليلى بحبك ولا احدفك 
لتتشبك بة وتين بقوة ؛ عمر عشان خاطرى بخاف 
عمر: طب قولى بحبك مش هنزلك الا لما تقوليها 
وتين: بحبك ياعمر نزلنى بقى 
لينزلها من فوق يدية 
وتين: ممكن نرجع بقى 
عمر' حاضر ياستى بس اول ما هنروح هتخديلى معاد مع مامتك عشان اطلبك منها 
وتين: حاضر 
عمر: حبيبى ياناس اللى بيسمع الكلام .
لتحمر وجنتيها خجلا : عمر يلا نرجع 
عمر: حاضر 
******************
ف القصر 
ترجع ندى ف منتصف الليل 
نور: اية دة انتى كنتى فين 
ندى: كنت ف البار 
نور: كتك قرف مش كنا خلصنا من الزفت السهر والشرب ولا انتى غاوية توسخى سمعتنا 
ندى: هشششششششش  انا مصدعة وعايزة انام 
نور: طبعا من كتر الوش اللى كنتى ف لازم تبقى مصدعة لعلمك اول ما ادم يرجع هيعرف كل حاجة 
ندى: طظ فيكم انتو الاتنين 
نور: أما نشوف اخرتها معاكى يا ست زفتة 
******************
يدخل الدكتور غرفة ادم 
ويكشف علية 
الدكتور: لا الحمد للة انهاردة احسن بكتير من امبارح 
ادم؛ الحمد للة 
الدكتور: مراتك كانت هتموت من القلق عليك 
لينظر ادم لرؤى 
الدكتور: شكلها بتحبك اوى ربنا يخليكم لبعض 
ادم: متشكر يادكتور 
الدكتور: دة وجبى انا هكتبلك ع شوية علاج تاخدهم بانتظام ثم يوجة كلامة لرؤى وحضرتك يامدام تهتمى بأكلة كويس وهقولك مواعيد علاجية 
رؤى: حاضر
ادم: انا همشى تانى امتى
الدكتور: شد حيلك معانا وانت تقدر تمشى بسرعة بس كنت حابب اسالك تحب تعمل محضر باللة حصل
لينظر ادم لرؤى مرة أخرى ' ملوش لزوم انا معرفش هما مين وكمان مشوفتش ملامح حد يعنى مش هيبقى لية فايدة 
الدكتور: تمام انت لازم ترتاح دلوقتى ومتعملش مجهود 
ويوجة كلامة لرؤى وحضرتك تقدرى تروحى هو هيقعد معانا كام يوم 
ليتسرع ادم ف الرد: لالالا هى هتقعد معايا انا مبعرفش اقعد من غيرها وكمان احنا عرسان جداد 
الدكتور: دى مستشفى وكمان وجودها ملوش لازمة تعب ليها وخلاص 
رؤى: لا انا هيبقى مرتاحة وانا هنا 
الدكتور: زى ما تحبة 
وف المساء 
يستيقظ ادم ع صوت رؤى وهى تتحدث مع شخص ويصدم حين يجدها ........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثامن عشر بقلم بيبو

يستيقظ ادم ع صوت رؤى وهى واقفة أمام النافذة وتنظر للسماء
رؤى: متخافش هاخد بالى منة وهحافظ علية بس ياريت هو يصدق أنى مظلومة ومليش ذنب ف اللى حصلك
كل هذا يحدث وهو يستمع إليها ويقول ف نفسة انا كنت فاكر أن الموضوع صدمة وهتعدى بس كدة كتير انا هكلم ريهام (الممرضة اللى كانت يتابع حالتها) وهى تشوفلها دكتور كويس اكيد عارفة
بس ازاى مش مقتنعة أن زياد مات وهى بتقول دلوقتى مليش ذنب ف اللى حصلك انتى شكلك بتشتغلينا وكدة هيبقى حسابك حسابين
ليتفاجئ برؤى تجلس بجانبة وتمسك يدية : انت اية اللى صحاك
ادم: ....اص....اصل.....اصل قلقت قولت اطمن عليكى
رؤى: انا كويسة متخافش
ليقطع حديثهم صوت هاتف ادم
لينظر للشاشة ويجد المتصل مازن
ادم: الو
مازن : اية يابوص
ادم: عامل اية
مازن : الحمد للة كنت عايزك ف موضوع مهم
ادم: خير
مازن: سليم
ادم: مالو
مازن: ف حد ساندة ومن الواضح أنة حد تقيل
ادم: بمعنى
مازن: ف حد ببمول الشركة بتاعتة من برا مصر وشركتة بتكبر وبصراحة ف حاجة كمان
ادم: حاجة اية
مازن: مدام رؤى
ادم: كمل
مازن' سليم حاطت عينة عليها ورجالتو وراها 24 ساعة ومن الواضح أنة مش ناوى يجبها لبر معانا
ادم: ماشى يامازن انا هتصرف
مازن: هتعمل لية
ادم : قولتلك هتصرف
مازن: ماشى. وانا هعدى عليك الصبح
ثم يغلق الهاتف وينظر لرؤى بعمق
رؤى: ف حاجة يا ادم
ادم: #تتجوزينى
رؤى: نعم
ادم' زى ما سمعتى
رؤى: انا مرات اخوك
ادم: انتى أرملة
وانا اولى بيكى
رؤى: انا مش موافقة
ادم: يعنى اية
رؤى: يعنى مش عايزة اتجوز ك
ادم: يعنى ف حد تانى زى مانا كنت فاكر ورحمة زياد ما هيعيش يوم واحد ع وش الارض
رؤى: واللة ما ف حد بس انا استكفيت
ادم: اعملى حسابك اول ما نرجع القصر هنتجوز
رؤى: ماتسيبونى بقى ف اية انت تتجوزنى غصب واخوك يتجوزنى غصب ارحمونى
ادم باستغراب : اخويا اتجوزك غصب !!!؟؟
رؤى: عن اذنك
ادم،: رايحة فين
رؤى: رايحة اجبلك الاكل
******************
ف منزل وتين
وتين: شكلى حلو ياماما
ميرفت: زى القمر ياحبيبتى بس مش كنا استنينا لما اختك ترجع
وايت: ياحبيبتى دى قاعدة تعارف وبعدين مفيش حاجة هتم من غيرها
ميرفت: ربنا يخليكم لبعض يارب
وتين: ويخليكى لينا ياست الكل
ليرن جرس الباب ليعلن عن وصول عمر
وتين: هاااااااا جه جه جه جه افتح انا ولا تفتحى انتى انتى لسة هتفكرى انا رايحة افتح
لتمسكها ميرفت من يديها: أهدى واعقلى انا هفتح وانتى بعد شوية هاتى الصينية اللى ف المطبخ وتعالى
وتين؛ صينية!!!!؟ اية الجو القديم دة
ميرفت: اسمعى الكلام
وتين: طب خرجيها انتى
ميرفت: وانا مالى هو انا لعروسة
وتين: لا اصل انا لابسة كعب وخايفة اقع
ميرفت: بطلى دلع انا رايحة افتح الناس ع الباب
لتفتح ميرفت وتستقبل عمر ووالدتة
ميرفت: اهلا بيكم
عمر: اهلا بحضرتك
ميرفت: اتفضلوا نورتوا
ولدة عمر : منور بناسة
ليكلسوا سويا
وبعد مرور دقائق تخرج وتين وهى تحمل الصينية وفوقها العصائر وبعض الكيك
ليقف عمر من مكانة بعد أن رأى ارتباكها وتفاجئ بجمالها
فهى ترتدى فستان اوف وايت طويل وبكم وتلف ع وسطها حزام موف وتلف حجابها الموف وتضع بعض الميكب البسيط التى يحدد ملامحها فقط ورائحة برفانها النفاذ
ليقابلها عمر ويأخدذ منها ماتحملة : اية القمر دة
لتحمر وجنتيها خجلا
عمر: يالهوى مقدرش ع العسل دة كلة حتة فراولاية واقفة قدامى
ميرفت: لاحظ أن انا وولدتك قاعدين
عمر وهو يضع الصينية ع الطاولة امامهم
: بقولكم اية يلا نكتب الكتاب
ميرفت: غ طول كدة مش لازم اعرف عنك كل حاجة واعرف رأى وتين وكمان لازم تبقى اختها موجودة
عمر: طيب ياطنط انا ف نفس كلية وتين ومعاها ف نفس القسم وعندى فيلتى وجاهزة مش فاضل غير العروسة وعندى عربيتى وفلةس تعيشنا ملوك
وتين،بس الفلوس مش كل حاجة يا عمر
عمر' ف الزمن دة كل حاجة
ميرفت: طيب بتشتغل اي
عمر: واشتغل لية انا معايا فلوس محتاج مش محتاج شغل
وتين: وانت حاطت ف دماعك انك تشتغلعسان تجيب فلوس .تبقى غلطان
الفلوس ممكن تيجى بميت طريقة بس الشغل كيان ومستقبل
عمر: ياحبيبتى هعمل اللى انتى عايزاه
وينتهى اليوم ع خير ويحددون ميعاد الخطوبة
*******************
تجلس ندى ف غرفتها
ويرن هاتفها
ندى: الو
.......: وحشتينى
ندى: وانت كمان بابيبى
........: عايز اشوفك
ندى: هجيلك
........: مستنيكى ف الشقة
ندى: مسافة السكة واكون عندك
لتغير ملابسها وتخرج
وبعد مرور أقل من ساعة
تتصل ندى بنفس الشخص
ندى: بيبى انا وصلت انت فوق
......: اة ياحبيبتى
ندى: خلاص حبيبى انا طلعالك
وتغلق الهاتف
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت التاسع عشر بقلم بيبو

تغلق الهاتف
وبعد أن تصل للشقة يفتح لها #سليم الباب
ندى: هاى بيبى
سليم: حبيبى وحشنى اوى
ندى: وانت كمان ياروحى لتدخل لغرفة نومة وهى ترمى حقيبتها ع الارض وترمى بجسدها ع السرير
سليم وقد اكتر منها : اية العسل دة
ندى: عجبتك
سليم: طول عمرك عجبانى
ندى: انا عايزة فلوس
سليم: كل اللى انتى عايزاة هتخدية
ندى : طيب انت هقوم اخد شاور وجيالك
سليم' متتاخريش
ندى : ظبطلنا كاسين لحد ما اخرج
***************
ف المستشفى
تستيقظ رؤى من نومها ع صوت هاتفها
ميرفت؛ صباح الخير ياحبيبتى
رؤى: صباح الخير يا امى
ميرفت: عاملة اية يارؤى
رؤى: الحمد للة وانتى عاملة اية والبت تونة وحشتنى اوى اول ما ارجع هاجى اقعد معاكم يومين
ميرفت: واخو جوزك هيوافق
رؤى: وميوافقش لية وكمان ادم بقى بيعاملنى كويس
ميرفت،ربنا يهدية ياحبيبتى
رؤى: يارب يا امى ادعيلة
ميرفت: ربنا يوقفلكم ولاد الحلال
صح قبل ما انسى واحد مع اختك ف الجامعة اتقدملها ومستنينك ترجعى عشان نحدد معاد الخطوبة
رؤى بفرحة شديدة: بجد يا امى
ربنا يتمملها ع خير يارب
انا هحاول ارجع ف اقرب وقت
وتنهى مكالمتها وتطمئن ع ادم وتدخل الحمام تتوضأ وتصلى ركعتين
********************
ف القصر
ملك؛ نونو انا عايزة اخرج
نور: تعالى نتصل بوتين ونروح النادى
ملك : طب يلا كلميها وانا هطلع البس
نور،:قشطات
لتتصل نور بوتين
نور: الناس تلواطية اللى مبتسالش
وتين: هههههههه واللة وحشانى اوى يانونو والبت لوكة وحشتنى
نور: طب اجهزى واحنا هنعدى عليكى ونروح النادى
وتين: ماشى يا موزتى اعتبرينى جاهزة
نور: قشطات باى
وتين: باى
لتغير وتين ملابسها وتخرج من غرفتها متجهة الباب
ميرفت: راحة فين ياتونة
وتين: ملك ونور هيعدو عليا ونروح النادى
ميرفت: ماشى خدى بالك من نفسك
وتين: حاضر انا نازلة مش عايزة حاجة
ميرفت : اة نسيت اقولك الواد حمزة جاى من الامارات بعد يومين وهيقعد معانا لحد ما يجيب شقة
وتين: حمزة مين قصدك حمزة ابن خالو
ميرفت: اه ياحبيبتى
وتين: بجد.ماهو بيكلمنى ع الفيس مقاليش لية
ميرفت : كان عايز يعملهالك مفاجأة بس قولتلك عشان تعملى حسابك
وتين؛ ماشى ياحبيبتى يجى ينور انا هنزل عشان متاخرش ع البنات
ميرفت: خدو بالكم من بعض
وتين: حاضر ياماما
**********************
يستيقظ ادم من نومة ولم يجد رؤى بالغرفة ليطلب الممرضة
ادم: هى المدام فين
الممرضة : خرجت بقالها شوية
ادم: ماشى اول ما تيجى خليها تدخلى
الممرضة حاضر
ليستغل ادم عدم وجود رؤى ويتصل بالممرضة التى كانت تتابع حالتها
ادم: الو
ريهام: استاذ ادم ازيك
ادم: بخير كنت عايز اسالك ع حاجة
ريهام: اتفضل طبعا
ادم: كنتى قايلالى انك تعرفى دكتور نفسى كويس
ريهام: اة حضرتك عايز رقمة
ادم: ياريت
لتعطية ريهام الرقم
ادم متشكر جدا
ريهام: تحت امرك
ويغلق معها ويتصل بالدكتور ويتفق معه ع ميعاد محدد ليأخذ رؤى لة
لتدخل رؤى الغرفة
ادم: كنتى فين
رؤى وهى ترفع يدها بما تحملة: كنت بجيب حاجات
ادم: ولية مقولتليس انك نازلة
رؤى : مرضيتش اصحيك واقلقك
ادم: اخر مرة تعمليها ولو عايزة حاجة قولى لمازن يجيبها أو قوليلى وانا اقولة
رؤى: حاضر انا اسفة
لتقترب منة وبيدها بعض الشنط
ادم: اية دة
رؤى: دى اكل ودى هدوم
ادم: هدوم!!!؟؟؟
رؤى: اة انت بقالك يومين بنفس الهدوم لازم تغير
ادم: طب مانا معايا الهدوم اللى مسافر بيها دى الشنطة مليانة
رؤى: وانا مينفعش افتح شنطتك
ادم: ومقولتيش لمازن يفتحها لية
رؤى: دى شنطتك يعنى اكيد حاجات شخصية مينفعش لأى شخص غيرك يفتحها
ليبتسم لها وع تفكيرها
رؤى: يلا بقى عشان تاكل وع فكرة انت هتبتدى العلاج من بكرة
ادم: لية السرعة دى
رؤى: انت مسمعتش الدكتور وهو بيقولك تساعدنا ولا انت حبيت القعدة
ادم: انا مش طايق السرير دة والشركة لوحدها وانا ومازن هنا وسايبين الدنيا تضرب تقلب انا هخلى مازن يرجع انهاردة وانا اتابع الشغل هنا
رؤى' هتابع الشغل ازاى وانت مش قادر تقف ع رجليك
ادم: مش مهم انتى معايا
رؤى: مش فاهمة
ادم: يعنى هتساعدينى
رؤى: بس انا مفهمش حاجة ف شغلك
ادم: هعلمك
رؤى بابتسامة: وانا موافقة بس الاول تغير هدومك عشان تاكل انا برة لحد ما تغير اول ماتخلص اندة عليا
ادم: رؤى
لتلتف لة: نعم
ادم: ممكن تساعديني
رؤى: ف اية
ادم: مش هعرف اغير لوحدى عشان دراعى ممكن تساعديني البس التيشيرت
رؤى : حاضر
لتقترب منة وتخلع لة تيشرتة ويظهر صدرة العار ليحمر وجنتيها خجلا
ليتذكر ملامح ندى عندما فوجئ بيها ف غرفتة فهو فرق شاسع بينهم
لتنتهى من تغير ملابسة
ادم: طب خدودك هتفضل حمرة كتير
رؤى وهى تمسك خدودها: خدودى مالها خدودى مش حمرة ولا حاجة
ادم: خلاص سيبيها هى ناقصة كفاية انك بقيت شبة الطماطماية
رؤى: ممكن تاكل عشان تاخد علاجك
وتبدأ تطعمة بيدها
*******************
ملك: بجد ياتونة يعنى هنحضر فرح قريب
وتين: لا ومش اى فرح دا فرحى أنا
نور' الف مبروك ياحبيتى ايوة كدة وحدة تفك النحس دة عشان نتقر وراها
ليضحكوا ثلاثتهم
نور: طب شوفتى فستانك
وتين: لسة مشوفتش اى حاجة ومش هاخد اى خطوة الا لما رؤى ترجع
نور: دى اول مناسبة تيجى بعد موت زياد اللة يرحمك بقالة اربع شهور بس بجد ياوتين منستش اى لحظة معاه
وتين: اللة يرحمة
ملك: خلاص بقى متقلبوهاش نكد
وتين: طب يلا بقى عشان منتأخرش ع ماما
ملك: اة يلا انا كمان بقالى كتير مشوفتهاش
نور: طب يلا بينا
ليذهبوا سويا
********************
ف المساء
تتحدث وتين مع عمر ف الهاتف
عمر: وحشتينى
وتين: وانت اكتر
عمر: مش مصدق أن خطوبة انا وانتى خلاص قربت وهتبقى ف دبلة ف ايديكى
وتين: قول يارب بس رؤى ترجع بدرى
عمر: هى لسة تعبانة
وتين: شوية
عمر: ربنا معاها الصدمة برضوا كانت وحشة اوى عليها
وتين: ربنا يرحم زياد كان بيحبها اوى
عمر: خلينا ف المهم انا مبسوط اوى
وتين: وانا كمان
عمر: طلعتى عينى ياشيخة حرام عليكى
لتضحك وتين : انت فاكر انها بالساهل
(نسيب الحبيبة بتوعنا ونروح لابطالنا)
******************
ادم: رؤى
رؤى: نعم
ادم: نفسك ف اية
رؤى: نفسى تقوم بالسلامة
ليدق قلبة اهى فعلا خائفة علية : اشمعنا
رؤى: عشان قاعدة المستشفى مملة
ليضربها بالمخدة : يعنى عشان كدة بس مش عشانى
رؤى: وعشانك طبعا بس مش عايزة اقعد ف المستشفى كتير بجد بكرة المستشفيات
ادم: طب انتى اية اللى مش حباه هنا
رؤى: بخاف
ادم: من اية
رؤى وهى تجلس ع طرف السرير :اصل اول مرة دخلت فيها مستشفى كانت يوم وفاه بابا
ومن ساعتها بكرها اوى
ليضمها ادم ألية بقوة وهى تتشبت بية وكأنها وجدت ف ابيها
ولكن يقطعهم دخول ......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت العشرون بقلم بيبو

ولكن يقطعهم دخول مازن
ليبتعد عنها ادم
مازن: صباح الخير يابوص
ادم: صباح النور يامازن
مازن: بص بقى ياسيدى انا جبتلك كل الورق الخاص بالقرية عشان تتابعة وانت هنا وكمان جبتلك كام صورة كدة عشان تعرف وصلوا لاية
ادم،: تسلم يامازن ربنا يخليك ارجع انت بقى وخد بالك من ماما ونور
مازن: دول ف عنيا بس انت متاكد انك عايزنى ارجع
ادم: اة انا موجود وكمان حياة مش هتعرف تمشى الشركة لوحدها
مازن: خلاص ماشى هبقى اتابعك بالتليفون
ليستأذن ويرحل
*************★*****
يتصل عمر بوتين
تونة حبيبى
وتين: ازيك ياحبيبى
عمر: وحشتينى
وتين' وانت كمان
عمر: يالهوى عليا قوليها تانى
وتين: وحشتنى
عمر: لا دة انا اجيلك بقى
وتين. تيجى فين بامجنون الساعة واحده
عمر؛ بحبك اوى ياتونة
وتين؛ حبيبى انا عايزة اقولك ع حاجة
عمر؛ قولى
وتين. :ابن خالى راجع من السفر وهيقعد معانا لحد ما يجيب شقة
عمر بعصبية: نعم ودة يقعد معاكم لية أن شاء الله
وتين: عشان ملهوش حد هنا غيرنا
عمر: ما يغور ف اى فندق ولا بأجر شقة
وتين' انت بتتكلم علية كدة لية دة ابن خالى ولو سمحت اتكلم علية ب اسلوب احسن من كدة
عمر؛ انتى هتعلمينى اتكلم ازاى
وتين؛ لا بس متغلطش ف حد يخصنى
عمر: اية يخصك دى متجننيش
وتين: انت بتتكلم كدة لية اصلا
عمر: عايزة تقوليلى أن واحد جاى يقعد معاكم ف البيت وابقى عامل ازاى
وتين: انت مالك اصلا انا مش بستأذنك انا بخبرك بس من باب العلم بالشئ
عمر؛ وتين اقفلى عشان متعصبش عليكى
وتين: احسن برضوا يلا سلام
عمر : سلام
**********************
مديحة : نعم حامل ازاى ومن مين
ندى: من سليم
مديحة : يانهارك اسود ملقتيش غير سليم
ندى : بيحبنى
مديحة : قصدك بيحب فلوسك
ندى: يبقى مبسوطة وانا معاه
مديحة: واتبسطى دلوقتى لما ودتينا ف داهية منك للة هنقولهم اية
ندى: عادى هروح انزل اللى ف بطنى ولا اكنة جة اصلا
مديحة : تفى من بوقك الواد دة مش هينزل
ندى: نعم إمال اجيبة اعمل بية اية اربية مثلا
مديحة : اة
ندى: ومين ابوه ان شاء اللة
مديحة : ادم
ندى: ياسلام ماما انتى الموضوع قصر ع دماغك
مديحة : هقولك تعملى اية وهنخلى ادم يتجوزك غصب عنة
ندى؛ خطتك بتفشل
مديحة : متقلقيش بس ركزى ف كل كلمة هقولها ونفذيها بالحرف
**********************
ف المستشفى
الدكتور بعد فحص ادم
الدكتور؛ صحتك دلوقتى كويسة وتقدر تخرج بس مواعيد العلاج الطبيعى متتنسيش ثم يوجة كلامة لرؤى : وحضرتك يامدام تخدى بالك منة ومواعيد العلاج بعد الأكل
رؤى : حاضر
الدكتور : انا هعملك اذن خروج وهتخرج ع اخر اليوم
ادم: تمام تسلم يا دكتور
ليستأذن الدكتور ويخرج
ادم: رؤى
رؤى: نعم
ادم: اعملى حسابك اننا هنكتب الكتاب هنا
رؤى: هنا ؟؟؟
ادم: اة
رؤى: مش عايزة يا ادم
ادم: اللى قولت علية هيتعمل
رؤى: بس انا مبحبكش
ادم: ومين قالك أنى بحبك
لتصدم رؤى من رد فعلة: امال عايز تتجوزنى لية
ادم: عشان احميكى
رؤى: من مين
ادم: ميخصكيش رؤى:
رؤى: لا يخصنى وانا مش عايزة حد يحمينى
ادم: رؤى الموضوع دة مقفول انا هتجوزك ومش هلمسك انا مش عايز منك حاجة اصلا
رؤى : وانا مش عايزة اتجوز
ادم: بت انتى صدقتى نفسك انتى هنا تنفذى وبس وتقولى حاضر ع اى حاجة انا اقول عليها
لتنظر لة رؤى بدموع باكية
لينور فون ادم وينظر لة
ويجد صور لرؤى.
ايوة صور رؤى وهى بتزق زياد ف المية
وفيديو بكل ما حدث
ليحمر وجة غضبا منها ويطلب من الدكتور أن ياتى لة بإذن خروج بدلا من اخر اليوم وبالفعل تم خروج ادم من المستشفى
والمساعدين يسندوة
ادم: عايز حد يسوقلى العربية
المساعد : تحت امرك هبعتلك واحد دلوقتى
لينتظر. ادم بالسيارة ف الامام بجانب السائق وينظر ف المراية ل رؤى التى تجلس بالخلف ويتوعد لها بالكثير
ياتى أحدا لة ويسوق لمكان الشالية الخاص بادم
وبعد دخولهم للشالية تصدم رؤى عندما تجد ...........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الحادي والعشرون بقلم بيبو

هناك من يختار جارية يتحكم بها بعنصريتة الذكورية المنغلقة دون تعقيب ......
وهناك من يختار وطن يحتمى بة ف وقت ضعفة ......
#الاول يعانى من النقص
و #الثانى يدرك انة بشر
*********************
عندما تدخل رؤى الشالية تجد بة أثاث باهظ وغالى الثمن
وفاخر لدرجة كبيرة
وتجدة كامل باللون الاوف وايت الا غرفة واحدة تجدها باللون الاسود واثاثها اسود واضائتها خفيفة جدا
لينقبض قلب رؤى من تلك الغرفة المخيفة ولكن هى لم تتحدث مع ادم
ادم: انتى لية عملتى كدة اخويا فضل يقولى اعرف الحقيقة وكررها كتير مكنتش اعرف أنه عايزنى اعرف حقيقتك انتى
رؤى باستغراب : حقيقة اية
ادم: انتى هتستهبلى ولا اية يابت انتى ليمسكها من شعرها انتى فاكرة أن حتة الطرحة اللى مغطيالى بيها شعرك دى هتعير فكرتى عنك انتى واحدة رخيصة جربت وراة الفلوس اتمسكنتى لحد ما اتمكنتى
رؤى: انا يا ادم انا عملت أية عشان تقولى كدة
ادم بعد أن رمى بها ع الارض مش زياد اللى دخل امك المستشفى وعملها العملية ع حسابة وبعدها وقبل ما امك.حتى تخرج من المستشفى كنتى متجوزاه انتى عايزة اية
رؤى ببكاء شديد: انا مش عايزة حاجة انا هرجع بيت اهلى
يضحك.ادم بطريقة رعبت قلب رؤى : لا شاطرة بتعرفى تفكرى اول ما نرجع القاهرة هكتب كتابى عليكى وهتبقى بالنسبالي جارية
جارية وبس
ليتركها بمفردها ف تلك.الغرفة التى تشبة حياتها من اول يوم شافت ف زياد
*********************
يتصل مازن بنور
نور: الو
مازن: الو ازيك يانور
نور: ازيك يامازن خير
مازن: عايز اقابلك
نور باستغراب : ادم حصلة حاجة طب هو فين قولى متخبيش عليا انا كنت حاسة طمنى علية
مازن: بس يابت انتى أهدى مفيش حاجة
نور: انت لية بتكدب قولى اخويا ف اية
مازن: يابنتى اخوكى كويس ومفيهوش حاجة واللة احلفلك بأية انا عايزك ف موضوع تانى
نور: موضوع اية ها ها ها
مازن ف نفسة : البت دى مجنونة اوى وشكلى هيطلع عينى دة انا هشوف ايام سودة
نور: انت اعم
مازن: ها .... انهاردة ف كافية جراند هستناكى الساعة 6 متتاخريش
نور: طب مقولتليش عايزنى لية
مازن: لما تيجى هتعرفى يلا باى
نور بعدم فهم شئ: باى
*********************
تعشق المرأة أحدهم ليس ضرورة لانة الاقوى أو الاوسم أو الأغنى ولكن يقينا لانة الاكثر اهتماما بها والابرع ف جعلها ع راس اولوياتة
ترجع وتين من الجامعة ولم ترى عمر اليوم وكان عقلها مشغول بة ولكن كبريائها يمنعها
وتتفاجئ عندما تجد غرفتها مليئة بالبلالين وينزل منها شرائط ملونة وبوكية ورد ع السرير مع سلسلة بها قلب وصورتهم بها
لتمسكها وتين وتحتضن الورد بقوة
وتين بصوت شبة مسموع : يخربيت جنانك
لتسمع صوت هاتفها وتجد المتصل عمر
وتين بفرحة شديدة: الو
عمر: عجبتك
وتين: اوى ياعمر انا بحبك اوى بجد ربنا يخليك ليا
عمر: ويخليكى ليا ياقلبى عايزك تعرفى انى بغير عليكى جدا
وتين: عارفة ياحبيبى
عمر : طب ياقلب حبيبك ريحى بقى عشان لسة راجعة ناميلك شوية
وتين: حاضر ياقلبى بموت فيك
عمر: وانا كمان
لينهوا مكالمتهم
لترمى وتين بجسدها ع سريرها وتغوض ف نومها
********************
لا تسئ الظن بشخص صامت لم يتكلم فربما لو قرأت ما بداخلة لوجدت أنة يود لك الخير اكثر من المنافقين حولك

تجلس رؤى تبكى بالغرفة وتخاف ان تخرج منها لكى لا يؤذيها مرة اخرى
ليدخل ادم ع عكازة : هتفضلى تعيطى انا مش عايز اسمع صوتك
رؤى وهى تمسح دموعها. حاضر
ادم: قومى انجرى اعملى اكل
رؤى: انا معرفش حد هنا اجيب منة حاجة
ادم: هتلاقى كل حاجة عندك ف المطبخ امشى ع المطبخ وياويلك لو الاكل معجبنيش
رؤى ؛ حاضر
********************
ف الكافية
يجلس مازن ينتظر مجئ نور لتظهر لة عن بعد وهى ترتدى فستان يصل لركبتيها باللون الاحمر
وشعرها الذهبى ع كتفيها الاثنين تتركهم يتطايرو بلا تقيد
ليسحر بجمالها
لتقف أمامة نور بجمالها
نور: ازيك يامازن
لم يرد عليها فهو بعالم اخر
نور باحراج من نظراتة: مازن هااااااى
مازن: هااااا. اة اسف اتفضلى
نور وهى تجلس : ميرسى .
مازن : تشربى اية
نور: احم انا كنت عاملة حسابى ع غدا
مازن: بس كدا اؤمرينى
نور: هههههههه بهزر ممكن موكا
مازن: يبقى واحد موكا وواحد قهوة مظبوط
الجرسون: تحت امرك
نور: اية بقى ياسيدى الموضوع اللى عايزنى فية
مازن: نور بصراحة أنا كنت عايز اقولك ع حاجة مهمة جدا
نور: يامسهل يارب
مازن: مانا هقول اهو يانور متوترنيش
نور: طيب قول انا سامعة اهو
مازن : نور انا بحبك وعايز اتجوزك
ليحمر وجنتيها خجلا
مازن: يالهوى اية الخدود دى وربنا ماقصدى أنى اكسفك طب انا اسف
لم ترد علية
مازن : طب اتكلمى نور لو مش موافقة اعتبرينى مقولتش حاجة ولو موافقة انا نطلب ايدك من ادم اول ما يرجع
نور ابوس ايدك اتكلمى
ليصدم عندما تقول لة
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثاني والعشرون بقلم بيبو

ليصدم عندما تقول لة موافقة
عمر: بصوت عالى : بجد يانور موافقة تتجوزينى
نور باحراج من نظرات كل من حولهم : مازن اقعد الناس بتتفرج علينا
مازن: واللة العظيم بحباااااااااااااك
لتضع وجهها بين كفيها خجلا
*****************
تجهز رؤى الغداء وتضعة ع السفرة دك رؤى: ادم الاكل خلص
وتمد يدها لة لكى تسندة
ليبعد يدها عنة بعكازة ' اوعى ايدك دى انتى عايزة توسخينى
لتنظر لة بعين باكية وينظر لها باشمئزاز وكاد أن يقع ولحقتة رؤى ولكن جسدة اثقل منها ليقع ادم فوق رؤى وتتقابل عيونهم ورق قلبة الى ذلك العيون التى بها سحر لا يقاوم وفاق من شرودة بعد أن تنحنحت
رؤى: احم احم
وتذكر ادم ما فعلتة بأخية وحاول أن يسند ع الارض لكى يقف
جلست رؤى ع السفرة وهو بجانبها واعطتة طبقة وأخذت طبقها أمامها وقبل أن تأكل
ادم: انتى هتعملى اية
رؤى: هاكل
ادم: خدى طبقك وقومى من هنا متطفحيش معايا
لتنظر لة رؤى فهى مازالت لم تفهم ذلك الشخص فيوم لا يطيق وجودها ويوم لا يتخلى عنها
ادم: هتفضلى بصالى كتير قومى
لتقوم رؤى من مكانها ولن تاخذ طبقها
****************
يصل حمزة الى منزل مديحة فهو يعشق وتين منذ الصغر ولكن هى لم تعرى لة اى اهتمام
مديحة: منور ياحبيبى
حمزة: منور بيكى ياخالتو امال البت تونة فين
مديحة : لسة ف الجامعة مقولتلهاش ع معاد وصولك زى مانت طلبت
حمزة: تيجى بالسلامة
مديحة : انا هنزل اجيب حاجات من السوبر ماركت اللى تحت البيت وجاية مش عايز حاجة اجبهالك معايا
حمزة وهو يقف من مكانة : لا خليكى انتى انا هجبلك اللى انتى عايزاة
مديحة : هو انت تعرف حاجة هنا يبنى
حمزة: ياخالتو ماهو السوبر ماركت تحت البيت
مديحة : طيب ياحبيبى واعطتة الطلبات
لينزل السلم وهو يفكر بها وكيف يكون استقبالها لة ليخبط ببنت
البنت: مش تفتح
حمزة: أنا آسف مأخدتش بالى
البنت: لا ابقى خد بالك
حمزة: ماقولتلك اسف
البنت: انت كمان مش عاجبك ناس قليلة الذوق
وتترك وتكمل طريقها
حمزة: اية الناس دى شكلى مش هعمر هنا
تصل وتين وتفتح باب الشقة
وتين: مامتى حبيبتى
مديحة : انتى جيتى ياتونة
وتين: لا لسة ف الطريق
مديحة: يابت بطلى كلامك دة
وتين: مانا واقفة قدامك اهو
مديحة: مبتريحيش ابدا لازم تلامضى ف الكلام
وتين: طيب حقك عليا انا هخش اغير ع ماتخلص الاكل عشان هموت من الجوع
ونتركها وتدخل غرفتها
*************
تدخل رؤى غرفة ادم وليدها سكين
ادم: اية اللى ف ايدك دى
رؤى: دى سكينة
ادم: وجيباها هنا لية .
رؤى: عشان اخلص منك ومن قرفك
ادم: اعقلى وارمى البتاعة دى من ايدك
رؤى: لية خايف
ادم: وانا هخاف منك انتى
تقترب رؤى منة
ادم: انتى هتعملى اية
رؤى: هعمل كدة وبدأت تشق صدرة بالسكين حتى تمتلئ السرير بدمة
ليفزع ادم ويستيقظ
ادم ف نفسة : البت بنت المجانين دى ممكن تعملها
يسند ع عكازة وهو يتألم بشدة ويخرج من غرفتة ويصدم حين يجدها تنام ع الارض أمام باب غرفتة وتنزف من انفها
ليوقظها ادم وتفزع حين تجدة يقف أمامها
ادم: انتى نايمة كدة لية
رؤى: اصل خايفة من المكان اوى
ادم؛ طب ماتنامى ف اى أوضة واقفلى عليكى
رؤى: لا خايفة
ادم: وانتى مطمنة وانتى نايمة هنا يعنى
رؤى: شوية
ادم: طب روحى اغسلى وشك من الدم دة وتعالى نامى جوا
رؤى باحراج : انا وانت ف نفس الاوضة
ادم: متخافيش
لتسغل رؤى وجهها وتزيل اثر الدم وتدخل الغرفة
ويصدم ادم حين يجدها ............
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثالث والعشرون بقلم بيبو

ليصدم ادم عندما يجدها تتشبث بة بقوة وجسدها يرتجف
ادم : مالك
رؤى: مش عارفة احنا ممكن نروح
ادم: انتى خايفة منى ولا من المكان
رؤى : بصراحة الاتنين وعايزة ارجع القاهرة دلوقتى
ليضمها لو بقوة ولأول مرة يشعر بنبض قلبة
ويزداد نبضة كلما ضمها لة اكثر
ليستمروا هكذا لبضع دقائق وفاقت من شرودها ع صوت ادم.
ادم: احم احم هتفضل واقفين انا مش قادر اقف
رؤى: طب تعالى عشان اغيطك
لينام ادم ع سريرة وتغطية رؤى لشدة البرد وكادت أن ترحل لكى تنام ع الاريكة الموضوعة بالغرفة وتصدم حين يمسكها من ذراعيها ويجذبها لة
رؤى: ادم انت بتعمل اية
ادم: متخافيش انا قولتلك ميت مرة مش عايز منك.حاجة دة بس عشان متخافيش
رؤى: بس انا هنام ع الكنبة ومس هبقى خايفة
ادم وهو مغمض عيونه : يجذبها لة اكثر' ههششششششششش نامى بقى
لتستسلم لة وغاصت ف نومها
**************
يدق جرس الباب ليعلن عن وصول أحد
مديحة : افتحى ياتونة
وتين: هو مفيش غيرى اللى بيفتح الباب انا بعد كدة هشتغل بواب
لتفتح وابن وتصدم حين تجد حمزة
وتين بغضب وهى لا تعلم بة: انت تانى عايز اية
ليفهم انها وتين ليدخل الشقة ويغلق الباب بقدمة
وتين بعصبية: انت اتجننت انت ازاى تخش هنا من غير استأذان
حمزة: بسسسسس افصلى شوية واندهيلى حد كبير امشى يلا
لتغضب بشدة من استهتارة بها : انت عبيط ياض انت مين اصلا
لتخرج مديحة ع صوتها : اية يابنتى يتتخانقى مع مين
وتين: واحد قليل الادب مبيستأذنش قبل ما يخش بيوت الناس
حمزة: اتفضلى ياخالتو شوفى لو ف حاجة ناقصة
لتصدم وتين اهو فعلا حمزة التى تنتظر رجوعة
وتين وهى توجة كلامها لامها : مين دة
مديحة: دة حمزة يابت اية نسيتية
وتين: لا اصل بصراحة نضف اوى
حمزة: اية نضف دى يابت وانا كنت معفن
وتين: بصراحة اة وكنت بكرش كمان
ليستمر شجارهم....
***************
ملك : نووووور يانور اصحى بقى
نور بصوت شبة نائم : عايزة اية سيبينى اتخمد
ملك وهى تضربها بالمخدة : مفيش نوم قومى
نور وهى تجلس ع السرير : عايزة اية حرام عليكى بقى
ملك: قومى احكيلى اية اللى حصل مع مازن
نور : لما اصحى وبطلى رخامة
ملك: بقى كدة ماشى
وتتركها وترحل وتعود بعد دقائق وهى تحمل بعض قطع الثلج ف يديها وترمى بها نور
نور: يااااااااح امشى اطلعى برة ومش هحكيلك برضوا
ملك: طيب انا رايحة النادى
******************
ليرن هاتف وتين
وتين: الو
عمر: حبيبى وحشتينى
وتين: وانت اكتر ياقلبى
تقولها وهى تخفض صوتها حتى لا يسمعها حمزة وامها
وتأخذ الهاتف وتدخل غرفتها
عمر؛ عايز اشوفك
وتين: دلوقتى ؟؟؟
عمر: اة وحشتينى اللة بقى هو انا كمان موحشتكيش
وتين بكشوف: وحشتنى اوى بس حمزة لية جاى انهاردة ومش هينفع انزل واسيبة من اول يوم كدة
عمر بغضب: هو بسلامتة وصل
وتين : اة انهاردة
عمر: وحضرتك لابسة اية بقى
وتين وهى تتفحص نفسها بالمرآة : لابسة بيجامة
عمر: نعم ياختى لا طبعا البسى حاجة واسعة
وتين: بطل عصبيتك دى شوية حمزة متربى معايا من صغرنا
عمر: انا قولت تلبسى حاجة واسعة وشعرك يتغطى
وتين : حاضر
*********************
يستيقظ ادم من نومة ولم يجدها ف الغرفة ليستند ع عكازة ويجدها تقف بالمطبخ تحضر الفطار وتفزع حين تجدة خلفها
ادم: بتعملى اية
رؤى بفزعه وترمى السكينة من يدها: بع...بعمل..فطا.....فطار
ادم: مالك: اصلك خضتنى ويفزع حين يجد يديها تنزف
ليمسك يديها بحنان : شوفتى عورتى نفسك ازاى
ليأخذها ويخرج بها من المطبخ ويقعد ع الاريكة ويشاور لها ع صندوق
ادم: شايفة الصندوق دة
رؤى : اة مالو
ادم: هتلاقى جواة علبة اسعافات أولية هتية وتعالى
لتنفذ امرة
ليأخذ منها العلبة ويمسك يدها برفق حتى لا تتالم وينظف لها الجرح
ادم: هتبقى احسن دلوقتى
رؤى: انا هقوم ارس السفرة عشان تفطر
*****************
تنزل ندى من أعلى الدرج وهى ترتدى ملابس تظهر من جسدها اكثر ما تخفى
امها: ع فين
ندى: عند سليم باى
ولم تعطيها فرصة للحديث
********************
يرن هاتف نور
نور : الو
مازن: اية.دة هو حبيبى لسة نايم
نور: صباح الخير يامازن
مازن: ياصباح الفل ياقلب وعين مازن
نور: بس بقى بطل تكسفنى
مازن' هموت واشوفك دلوقتى وانتى شبة الطماطماية
نور: مازن بس بجد بتكسف
مازن: حاضر بس اعملى حسابك ف بيتى مفيش حاجة اسمها كسوف
نور: المهم خلينا ف دلوقتى كلمت ادم
مازن: هستنى أما يرجع ازاى اطلب ايدك ف التليفون مينفعش طبعا ياقلبى
نور: خلاص تمام انا هعرف ارجعة بطريقتى
مازن: ياواد يامسيطر
نور: هههههههه واللة اابدا بس هعرف اجيبة
***************
يستيقظ وتين من نومها وتأخذ دوشها وتتوضأ وتصلى ركعتين
وتخرج من غرفتها وهى ترتدى فستان طويل باللون الاوف وايت وتلف حجابها الازرق وترتدى شنطة زرقة وتحمل بعض الكتب ع يديها
حمزة: اية دة انتى رايحة فين بدرى كدة
وتين: رايحة الجامعة
حمزة: طب حد من صحابك هيعدى عليكى
وتين: تؤ تؤ هروح لوحدى
حمزة وهو يقف من مكانة: استنى 5 دقايق اغير وانزل اوصلك
وتين: ملوش لزوم انا كل يوم بروح لوحدى
حمزة؛ انا مكنتش لسة جيت طول مانا هنا انتى مسؤولة منى انا
لتبتسم بخفة : طب يلا ياروميو عشان متاخرش
حمزة: حاضر استنى هنا
*****************
تتصل نور ب ادم؛ ادم حبيبى عامل اية
ادم : الحمد للة تمام وانتى يانونو عامله ايه
نور: الحمد لله كويسة
ادم: وماما عاملة اية
نور؛ الصراحة يا ادم ماما تعبانة شوية
ادم: مالها يانور
نور: عايزاك جنبها
ادم: حاضر انا هاجى
نور: بجد يا ادم
ادم: اة طبعا ولحد ما اجى لو احتججتوا اى حاجة اطلبيها من مازن
نور: حاضر بس متتاخرش
ادم: حاضر
*******************
يجلس عمر ف الكافتيريا مع شلتة الفاسدة
ويصدم حين يجد شخص من أفراد شلتة .....
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الرابع والعشرون بقلم بيبو

ليصدم عمر عندما يجد زميلة يقترب علية بلهفة
صديقة: الحق ياسطى الحتة بتاعتك واقفة مع واحد قدام باب الجامعة ومقضياها ضحك
عمر: قصدك مين وتين؟؟
صديقة: اة انت بتتقرطس وانت نابديم ع ودنك ومن بجاحتها جيباه لحد هنا كمان
ليتشاجرو سويا
عمر: اخرس متقولش عليها نص كلمة
صديقة ؛ ياعم روح لمها الاول وبعدين يبقى ليك عين تتكلم
ليضربة عمر بوجهة ويفصلهم الأمن عن بعضهم ويذهب عمر لوتين ويحدها ما زالت تضحك مع ذلك الشخص المجهول بالنسبة للجميع
عمر بعصبية وهو يمسكها من ذراعيها: انتى بتتعملى اية هنا ياهانم ومين دة
حمزة وهو يسحبها من يدة ويجذبها نحوة: اولا ملكش انك تلمسها ثانيا ودة الأهم انت اللى مين ومالك بيها
عمر: واللة عال واحد واقف مع خطيبتى وكمان بيسالنى انا اللى مين
حمزة: خطيبها ازاى يعنى
وتين: بس انتو الاتنين الناس بتتفرج علينا
عمر: مين دة
حمزة: قولتلك وجهلى انا الكلام
عمر: طب ياعم انا خطيبها انت مين
حمزة: انا ابن خالتها وبيتهيالى هى مش لابسة دبلة يعنى ملكش حكم عليها
وتين: حمزة روح انت وانا لما ارجع هفهمك كل حاجة
حمزة: امشى ازاى واسيبك
عمر: انت مسمعتش بتقولك امشى
وتين وهى تنظر لعمر: ممكن تسكت انت
حمزة؛ هتفهمينى اية يا وتين انا مش هنشى من هنا من غيرك انا هقعد استناكى
وتين' ياحمزة اسمع الكلام بقى
حمزة' زى ما تحبى
ليتركهم ويرحل
********************
ادم: حضرى الشنط
رؤى بفرحة : هنرجع القاهرة
ادم: اة انهاردة انا بعت الحرس يجى عشان يسوق العربية
رؤى وهى تقف من مكانها بسرعة : اعتبر الشنط جاهزة
ليرن هاتف ادم ويجد المتصل مازن : الو
مازن: وحشنى يابروووووو
ادم: خش ف الموضوع
مازن:اية اعم بتطمن عليك
هعديها بمزاجى مع انى اشك
مازن وهو يضحك بشدة: دايما ظالمنى
ادم: ماشى هنشوف الموضوع دة أما ارجع
مازن : اية دة انت راجع
ادم: اة انهاردة
مازن ف نفسة : يابنت الآية يانور فعلا ترفتى ترجعية
ادم: يبنى روحت فين
مازن: ها.....لا ابدا
ادم: طب المهم محدش عرف حاجة عن موضوع الحادثة ولا أن رؤى كانت معايا
مازن: عيب عليك يابروووووو
ادم: مع انى حاسس انك قولت للكل وفضحت الدنيا بس ماشى
ليضحكوا سويا
*******************
عمر: حلوة اوى واقفتك دى
وتين: اية اللى انت هببتة دة اصلا
عمر: انتى مشوفتيش شكلك وانتى واقفة معاه
وتين: محدش لية عندى حاجة وزى ما حمزة قال انت ملكش كلمة عليا
عمر: لا ليا ياهانم مش خطيبك
وتين: اولا انت لسة مش خطيبى
ثانيا ودة الأهم انك حتى لو خطيبى ملكش حكم عليا الا لما تكتب كتابك
وتتركة وترحل
******************
يصل حمزة للمنزل وهو ف قمة غضبة وغيرتة ع طفلتة التى امتلكها غيرة
مديحة: مالك ياحبيبى
حمزة : مفيش هى وتين مخطوبة
مديحة: اة احنا مستنين بس رؤى ترجع وهنعمل الخطوبة ع طول
حمزة' ماشى ياخالتو عن اذنك انا داخل انام
مديحة: طب تعالى افطر معايا
حمزة: مليش نفس
ويتركها ويدخل غرفتة
************************
مازن: مكنتش اعرف انك بالشطارة دى
نور: ع اية
مازن: ادم راجع انهاردة
نور: هههههههه عيب عليك يبنى انا نونو برضوا
مازن: احلى نونو ف الدنيا
نور: ..........
مازن: يالهوى ع حبيبى اللى بيتكسف بطلى بقى كسوفك دة
نور؛ مانت اللى بتكسفنى بكلامك دة
مازن: مانتى حبيبتى
نور: مازن بس بجد
مازن: حاضر ياقلب مازن
*********************
تخرج رؤى من غرفتها بعد أن جهزت شنطتها وشنطة ادم
ويصدم ادم حين يجدها ..........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الخامس والعشرون بقلم بيبو

ويصدم حين يجدها ترتدى بنطلون جينز يظهر نحافة قدمها وبدى تلتين كم وتلف حجابها
ادم : اية اللى انتى لابساة دة
رؤى وهى تتفحص نفسها : مالو
ادم: انتى مش شايفة البنطلون ضيق ازاى وكمان دراعك باين واية لزمة الحجاب ماتقلعية احسن
رؤى وهى تبتسم ف الخفى حتى لا يراها : طب وفيها اية ما نور بتلبس بنطلون
ادم: اولا نور حاجة وانتى حاجة وكمان نور مش محجبة وملكيش دعوه بغيرك امشى غيرى القرف دة عشان الحرس جم والسواق كمان جة
رؤى: بس انا مقتنعة بلبسى
ادم وهو يرمقها بنظرة؛ خشى غيرى القرف دة
رؤى وهى تخاف أن يتحول عليها ويضربهامرة أخرى : حاضر حاضر
*******************
يجلس حمزة بغرفتة ويسمع صوت طرقات ع باب الغرفة
حمزة : ادخل
تدخل وتين غرفة حمزة وهو يتجنب النظر لها
وتين: انا اسفة ع اللى حصل انهاردة بس انا قولتلك متجيش وانت اللى صممت..
حمزة: وتين الشخص دة المفروض ميبقاش ف بينك وبين اى تواصل الا لما تكونى خطيبتة رسمى
وتين: بس هو ف حكم خطيبى
حمزة: انتى مقولتليش اصلا انك هتتخطبى واحنا كل يوم بنتكلم ع الفيس
وتين: مكنتش لسة تمت
حمزة: اديكى قولتيها ولحد دلوقتى لسة متمتش يعنى مشوفكيش واقفة معاه ف مرة ولا حتى بتكلمية ف الفون انتى فاهمة
وتين بعصبية : اية دة أن شاء الله انت صدقت نفسك انا محدش بيتحكم فيا انا اعمل اللى انا عايزاة وماما عارفة
انت فاكر انك ابويا أو اخويا ولا حركات العيال بتاعت زمان دى هتخش عليا فوق كدة لنفسك ومتدخلش ف حياتى أو اى حاجة تخصنى بعد كدة عشان انا اصلا مخصكش
وتتركة وترحل ف حيرتة اهى وتين التى عشقها منذ صغرة وتغرب سنوات عديدة من أجلها
#فلاش_باك
تجلس رؤى وحمزة ع الاريكة ف منزلهم التى كانوا يعيشون لو سويا وتاتى لهم وتين وهى لم تتجاوز سن الخامسة عشر
حمزة : ماتيجوا نلعب
رؤى: تعالو نسأل بعض
وتين: وانا موافقة
حمزة: طب اول سؤال ليكى
رؤى: وانا هسالك بعدها
حمزة وهو يوجة كلامة لوتين: اية هى مواصفات فتى احلامك
وتين ببتسامة عريضة بص ياسيدى اولا يبقى أمور وغنى ومش بكرش زيك وعندة بيت وعربية وشقة أو اقولك عندة فيلا ويجبلى كل اللى انا عايزاة والبنات تحسدنى علية
رؤى: يخربيت عقلك هو دة اللى انتى بتفكرى ف
_________________
حمزة ف نفسة : كدة ياوتين انا عملت كل دة عشانك واللة العظيم عشانك بس من الواضح أنى كنت غلطان انا مسافر تانى والمرادى مش هرجع لا عشانك ولا عشان اى حد تانى
********************
يصل ادم للقصر ويدخل وهو ساند ع عكازة
ميرفت: حبيبى حمداللة ع سلامتك مالك اية اللى عمل فيك.كدة
ادم: عملت حادثة يا امى متخافيش
وتتفاجئ حين تجد.رؤى تدخل بعدة بدقائق
ميرفت: رؤى!!؟؟؟ انتو متفقين ترجعوا مع بعض ولا اية
رؤى وهى تنظر لادم : لا....اصل......
ادم وهو يلاحظ ارتباكها: لا انا اتصلت بيها وجبتها معايا كفاية انها كل دة قاعدة لوحدها
ميرفت: خير ماعملت ياحبيبى
رؤى' انا هطلع ارتاح شوية
ميرفت: اتفضلى ياحبيبتى
تطلع رؤى غرفتها وتجد من ينتظرها اعلى الدرج
ندى: انتى شرفتى يامخفية
رؤى : انتى بتكلمينى انا
ندى: هو ف مخفية ولا بومة ف البيت دة غيرك
لم تنتبه لها رؤى وتدخل غرفتها تغير ملابسها وتغوص ف نومها
تنزل ندى من اعلى الدرج وصوت خلخلها يرن
ينتبة ادم لذلك الصوت الغريب ويجدها امامة
ادم لم يعريها اهتمام : طيب يا امى انا هطلع اريح شوية ف اوضتى عايزة حاجة
ميرفت : سلامتك ياحبيبى
ندى: أسند عليا اطلعك
ينظر لها باشمئزاز ويتركها ويرحل
ويمر اليوم بسلام
********************
اليوم التالى
يذهب مازن لادم
يرن الجرس ليعلن عن وصول أحد
تفتح لة نور وهى ترتدى بيجامة بيتى عليها رسومات كرتونية
وهى عبارة عن شورت قصير يصل لأعلى ركبتها وبدى كت وتربط شعرها ديل حصان
وتصدم حين تجد.مازن يقف أمامها
مازن: وااااااااو اية القمر دة يابت
تحمر وجنتاها خجلا منة ومن ملابسها : ادم ف مكتبة ادخلوا وتجرى لغرفتها
يدخل مازن لادم مكتبة بعد أن اذن لة بالدخول
مازن : حبيبى يابوص واحشنى وربنا
ادم: تعالى كنت لسة هتصل بيك تجيلى
مازن؛ خير .
ادم : القرية خلصت الحمد للة والافتتاح هيكون اول يوم بعد ما امشى ع رجلة تانى
مازن: طيب انا كنت عايزك ف موضوع كدة
ادم: خير
مازن: اصل ......اصل يعنى.....
ادم: ماتنطق
مازن: مانا هقولك اهو ....بص يا ادم ....
ادم: طيب بص انت ممكن تكتب ف ورقة لو مكسوف اوى كدة
مازن: انا عايز اتجوز نور
ادم؛ نور اختى
مازن؛ وانا اعرف نور غيرها
ادم: ...........
مازن؛ هو انا قولت حاجة غلط ولا اية
ادم : وهى عندها عام انك جاى دلوقتى
مازن: لا واللة حتى هى اتخضت أما لقيتنى ع الباب
ادم: طب خيالها وارد عليك
مازن؛ طب انت موافق
ادم: هقول رايى بعد ما اسمع رأيها
*****************
تجلس وتين ع الاريكة تشاهد التليفزيون وتصدم حين تجد حمزة........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السادس والعشرون بقلم بيبو


تصدم وتين حين تجد حمزة يخرج من غرفتة وتجرى بيدة شنطة سفر
وتين: اية دة انت رايح فين
حمزة وهو يفتح باب الشقة ولم يعريها اهتمام
وتين وهى تقف أمامة وتغلق الباب : بقولك رايح فين انت مش هتمشى من هنا
حمزة: ابعدى عنى انا مش طايق اشوفك
وتين بعيون باكية: انت بجد مش طايقنى وهتمشى تانى انا ناصدقت انك جيت ياحمزة
حمزة وهو قلبة يدق بشدة : اوعى يا وتين
وتين: مش هوعى ومفيش نزول اقعد عشان خاطرى طب بلاش انا رؤى هتزعل لو مشيت من غير ماتشوفك
حمزة وهو يبعدها عن طريقة ويفتح الباب مرة أخرى يقف حين يجد صوت ياتى من خلفة
ميرفت : رايح فين يبنى .
حمزة وهو يلف لها: مسافر ياخالتو
ميرفت : انت جيت ف اية وماشى ف اية
حمزة: معلش ياخالتو لازم اسافر
ميرفت وهى تنظر لوتين فهى تعلم تصرفات ابنتها : اية اللى حصل ياوتين عملتيلوا اية
وتين ..... واللة يا ماما........
ويقطعها حمزة: معملتش حاجة ياخالتو بعد اذن حضرتك
ويتركهم ويرحل
تدخل وتين غرفتها وتبكى بشدة اهى السبب لان حمزة ترك البيت بسببها
تدخل لها ميرفت : عملتيلوا اية ياوتين
وتين: معملتش حاجة هو اللى جة واتخانق مع عمر وعملى مشكلة ف الجامعة ومع خطيبى
ميرفت عمر لسة مش خطيبك ولو معقلش مفيش خطوبة انتى فاهمة وتتركها بمفردها ف غرفتها وترحل
********************
ف القصر
يترك ادم باب غرفة نور
نور: اتفضل
ادم: بتعملى اية
نور بفرحة: ادم تصدق انك تانى مرة تخش اوضتى
ادم : انتى بتعديهم
نور: اة اول مرة دخلت اوضتى ساعه ما بابا اللة يرحمة مات ساعتها انت دخلتلى هنا وفضلت نايم جمبى
ادم: اللة يرحمة ياحبيبتى المهم انا عايزك ف موضوع مهم
نور بجدية ؛ خير
ادم: مازن
نور بارتباك ملحوظ وهى تفرك ف يديها: مالوا
ادم؛ طالب ايدك منى
نور: أيدى انا ازاى لسة بدرى عليا
يقطعها ادم وهو يفتح باب غرفتها : انا قولت كدة برضوا انا هقولوا أنى اخدت رأيك وانتى موفقتيش
نور : لالالالالالا استنى بس هو كويس ومحترم بس اسمع رايك انت الاول
ادم وهو يفهم اختى جيدا : ملكيش دعوه برايى شوفى انتى عايزة اية
نور : يا ادم مانا مش عارفة
ادم: يعنى اقولوا انك موافقة ولا لا
نور: اة موافقة
ادم وهو يضربها بخفة ع دماغها : ماتقولى من بدرى لازم تطلعى عينى
ليضحكوا سويا ويقطع ضحكهم دخول رؤى
رؤى : نونو
وتصدم حين تجدة ف غرفتها
ادم بجدية : مش تخبطى
رؤى :.....ال....الباب ..الباب كان مفتوح واللة
نور : تعالى يارؤى خشى
رؤى: لا بصى انا ف اوضتى خلصى وتعالى
ادم: استنى
رؤى: نعم
ادم : انا خارج تعالى شوفى كنتى عايزاها ف اية ويتركعم ويذهب وتذهب هى بنظرها معه
نور: اية يابنتى روحتى فين
رؤى: لا ولا حاجة
نور: طيب ياستى كنتى عايزانى ف اية
رؤى: تعالى اختارى معايا حاجة البسها
نور: انتى خارجة
رؤى: اة هروح عند ماما اية رايك تجيبى ملك وتجوا معايا
نور : واللة فكرة حتى نشوف البت وتين بقالنا كتير مشوفنهاش
رؤى: طب اجهزى وانا هحضر لبسى بسرعة
*******************
يبحث حمزة عن فندق ليقيم فية مؤقتا حتى يجد شقة
وبالفعل يجد ويحجز ويدخل غرفتة يرمى بجسدة ع السرير وهو شارد ف افكارة وكيف يكرهها وهى حب عمرة وطفولتة وكيف اصبحت كذلك
كيف يقسى عليها ويكرهها
كيف يستسلم ويتركها لغيرة
ليفتح اللاب توب الخاص بة ويجد رسائل كثيرة منها وبتترجاه أنة يرجع
حمزة : طب انا اعمل اية دلوقتى
حمزة بعد تفكير : وتين انا ف الطيارة خلاص ومش راجع تانى
وتين بعد أن رأت رسالتة هربت منها دموعها رغما عنها ولا تعرف السبب فهو منذ زمن لم يعيش معهم ولم يقيم عندهم الا يومين فقط
فلماذا يغرق معاها وجودة وظلت تبكى حتى غاصت ف نومها
*******************
يجلس الجميع ع السفرة يفطروا
ادم: ماما مازن لتقدم لنور وانا وافقت بس طبعا رايك مهم
سهير: المهم رايها هى موافقة
لتخجل نور ويحمر وجنتاها
ادم وهو ينظر لنور: وبعدين بقى ف خدودك دى
سهير: خلاص عرفت رأيها ع البركة يبنى مازن ابن ناس ومتربى ومعانا بقالوا سنين مشوفناش منة حاجة وحشة
ويقطعهم صوت
مديحة وهى ترتب ع كتف ندى ابنتها : عقبالك ياحبيبتى وتنظر لادم
يبتسم ادم : انا كمان قررت اتجوز
لتبتسم ندى ومديحة
وينتظر كلا من سهير وملك ونور أن يقول من هى الفتاه التى أسرت قلبة ويصدم الجميع حين يقول اسمها
ادم: انا هتجوز رؤى ياماما
لينظر الجميع لبعضهم ومنهم من هو سعيد ومنهم المصدوم ورؤى لا تبالي فهى ع يقين أنة لا يتنازل عن كلمتة
سهير: الف مبروك ياحبيبى
نور وهى تنظر لها: وانتى اية رايك بارؤى
رؤى وهى تكمل اكلها وكل العيون مثبتة عليها بانتظار ردها
رؤى: موافقة
ادم: انا اخدت رأيها زى ما اخدت رأيك ف جوازك
مديحة بغضب : طب وندى يا ادم
ادم: مالها ندى يامرا عمى ربنا يرزقها بابن الحلال
ندى: ماهو موجود
ادم: خلية يجى يتقدم ولو انتى عايزاة انا موافق
ندى: انت عارف انا يتكلم ع مين يا ادم
الشخص دة هو انت
ادم: معلش بقى انا موعدكيش بحاجة وكمان انا خلاص هتجوز
ندى وهى تنظر لها باشمئزاز : ماشى يا ادم
وتتركهم وترحل وتذهب خلفها امها
*************************
وتين تستيقظ من نومها و ف رأسها صداع شديد
تخرج من غرفتها تبحث عن امها وتجدها بالمطبخ
وتين: صباح الخير ياماما
ميرفت : صباح النور
وتين: اساعدك ف حاجة
ميرفت : شكرا مش عايزة حاجة
لتحزن وتين من طريقة امها فهى تعلم انها زعلانة منها
لتخرج من المطبخ وتدخل غرفتها تحاول أن تتحدث مع حمزة ولكن هو مازال مصمم انة لم يعود وتسمع صوت طرقات باب الشقة لتقوم مسرعا وقلبها يدق بشدة ع امل أنة يكون هو من عاد
لتفتح الباب وتتفاجئ برؤى وملك ونور
لتاخذها رؤى بحضنها : وحشتينى ياكلبة
ووتين: وانتى كمان
رؤى: كدة متساليش عليا كل دة
وتين بحزن فهى كانت تتمنى أن يكون حمزة من عاد: معلش كنت مشغولة ف الجامعه
رؤى؛ مالك
ملك : طب اوعوا كدة ندخل احنا واحضنوا انتو بعض برحتكم
لتخرج ميرفت من المطبخ وترحب بنور وملك.وتحتصن رؤى بشدة فهى افتقدت ابنتها كثيرا
رؤى: وحشتينى اوى يا امى
ميرفت: وانتى كمان ياقلب امك
نور: انا هعيط
لتتركهم وتين وتدخل غرفتها تبكى فهى الأخرى مفتقدة حمزة ولن تعرف ماهو السبب
ملك : هى تونة مالها ياطنطى
ميرفت: تقريبا كدة متخانقة مع عمر
رؤى: صح احنا هنعمل الخطوبة امتى
ميرفت : كنا مستنينك ترجعى واهو اكلمة انهاردة عشان كل شوية داخل خارج من غير مايكون ف حاجة رسمى الناس هنتكلم يابنتى
رؤى: طب انا هخش اشوفها
نور: استنى انا جاية معاكى
ملك: وانا كمان هاجى ارخم عليها
ويصدموا حين يدخلوا الغرفة ويجدوها
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السابع والعشرون بقلم بيبو


وكأنك في خلاف أبدي مع الحب، إما أن تجد من يحبك وأنت لا تحبه، أو أنك تحب من لا يحبك. ولو شاء القدر والتقيت بمن يحبك وتحبه، لا تحبكم الحياة معاً .😔💔
ويصدموا حين يدخلوا الغرفة ويجدوها ملقى ع الارض مغشى عليها
لتجرى عليها رؤى :وتين تونة حبيبتى ردى عليا
ملك: روحى هاتى مية يانور بسرعة
نور: حاضر حاضر
رؤى؛ ساعدينى ياملك نحطها ع السرير
لتساعدها ملك قد نجحوا في افاقتها بعد عدة محاولات
رؤى: تونة انتى فيكى حاجة مش طبيعية احكيلى مالك دة انا اختك
وتين: بعدين يارؤى بعدين
ملك: طب انتى احسن دلوقتى
وتين: الحمد للة
نور: امسكى اشربى العصير دة حرام عليكى بوظتى اعصابى
وتين: حقكم عليا تعبتكم معايا
رؤى: انتى عبيطة يابت دة انتى اختى الصغيرة وكمان يلا فوقى كدة عشان هتنزل نجيب فستان نور عشان هتتخطب
وتين: بجد الف مبروك ياحبيبتى
نور: اللة يبارك فيكى ياروحى عقبالك انتى كمان
رؤى ف نفسها : مش باينلها فرحة ولا نيلة
رؤى: تونة انتى متأكدة انك كويسة
وتين: متقلقيش عليا
ملك: طب يلا قومى البسى عشان نور ناوية تمرمطنا
وتين: انا مش قادرة انزل
نور: انا مش هنزل من غيرك يلا بقى
وتين: طيب ادينى ربع ساعة وأجهز
رؤى: اساعدك ف حاجة
وتين: لا ياحبيبتى انا كويسة
ملك: طب احنا برة لحد ماتلبسى
********************
عمر يتصل بوتين مرارا وتكرارا ولم تجيب علية
ليجرى الدم ف عروقة
عمر ف نفسة : ماشى يا وتين واللة لندمك واندم الحقير دة
يا انا يا انتم
*******************
نور: اية رايك يارؤى ف الفستان دة
ملك: وااااااااو حلو اوى يانونو هاتية يلا
وتين: تفتكرى هيعحب مازن
ملك: طبعا يابنتى دة تحفة وكمان نونو العسل دى هيبقى تحفة عليها
رؤى' طب انتى مش شايفة أنة عريان اوى
نور: ممكن مازن يزعل؟؟
رؤى: انتى كل همك مازن ومش همك زعل ربنا
نور: دة يوم واحد بس يارؤى وكمان دة انا عروسة
رؤى: طب انا عندى فكرة حلوة اوى ونجربها لو معجبتكيش وعجيت مازن ممكن نرجع فيها بس أنا متأكدة انها تعجبكم جدا والكل هيفرح بيكى
ملك: اية هى
لتخبرهم رؤى عما يدور في رأسها
ليوافق الجميع وع رأسهم نور
*********************
مازن: انت متاكد م اللى انت بتعملو
ادم؛ اة
مازن: ادم انت مبتحبهاش انت عايزها تبقى تحت طوعك بس
ادم: تفتكر انها مش تحت طوعى من دلوقتى انا بس عايزها عشان اعرف الحقيقة
مازن بعدم فهم : حقيقة اية
ادم : ها.... لا متاخدش ف ادبالك المهم جبت بدلتك ولا هتخطب اختى ببدلة قديمة
مازن: لا طبعا دى بدلة مخصوصة بس لسة هستلمها بكرة
ادم: خلاص وانت بتستلمها اجى معاك اجيب بدلتى انا كمان متنساش أنى هتجوز بعد خطوبتك ع طول
مازن: مع انى كنت مستنى يوم فرحك دة بفارغ الصبر بس مش متطمن وربنا يستر
ادم: يلا ياض امشى من هنا
ليخرج مازن من المكتب داخل القصر ويجدها تدخل القصر هى وملك ووتين ورؤى
مازن : حمداللة ع السلامة
نور: اللة يسلمك
مازن : وحشتينى
رؤى: طب تعالى ياوتين وهاتى ملك ف ايدك
ملك: لا انا واقفة اتفرج
ليضحك الجميع
مازن: امشى ابت اطلعى ع فوق
ملك بحزن مصطنع: حاضر
مازن: بقولك وحشتينى
نور: بس بقى وكمان متقولش الكلام
دة قدام حد
مازن: لية حبيبى بيتكسف
نور: لا مش بتكسف بس متقولهوش فاهم
مازن: انا مش هقولو عشان حاجة واحدة بس
نور: اية هى
مازن بعزل: عشان محدش يشوف الخدود الحمرة دى غيرى
نور: تصدق انا غلطانة أنى واقفة معاك
وتكاد أن ترحل من أمامة
ولكن يوقفها صوتة : جبتى فستانك
نور بفرحة : اة وتحفة وعملالك مفاجأة حلوة اوى ف الفرح
مازن: اية هى
نور : هتشوفها ف الفرح ويلا امشى بقى
مازن: ماتخلينى هنا لحد ميعاد الفرح دة حتى كلها يومين
نور: اة ومالوا
مازن؛ مش هعمل دوشة واللة
نور: تؤتؤ .
مازن: طب مش نفسك ف البوم اللى تنامى فية ف حضنى
لتحمر وجنتاها خجلا : لا زاتفضل امشى بقى
مازن: حاضر همشى بس شوفيلك حل فخدودك عشان ماكولهومش
لتتركة وتطلع غرفتها
ويذهب هو ليباشر عملة ف الشركة
*******************
مديحة: فهمتى يابت هتعملى اية كويس
ندى: ماقولتلك فهمت خلاص بقى بس لو منجحتش المرادى انا هنزل اللى ف بطنى واخلص
مديحة: تفى من بوقك هتموتى ضناكى
ندى: اة معلش نسيت أنى جيت بنفس الطريقة بس معلش ابويا دخلت علية وع أهلة لكن ادم مستحيل
مديحة: انا مظبطالك كل حاجة وخليكى جاهزة عشان ف اى وقت هقولك ننفذ
ندى: أما نشوف اخرتها
***********************
ينزل ادم من أعلى الدرج وهو يسند ع عكازة وبنتظارة مازن بالخارج
ادم: انا خارج يا امى عايزة حاجة
سهير : رايح فين ياحبيبى
ادم: هروح اجيب بدلتى انا ومازن
ويقطع كلامهم نزول رؤى
رؤى: مانا انا خارجة
سهير: رايحة فين ياحبيبتى
رؤى: الفستان طلع ف غلط هروح اغيرة بسرعة واجى
سهير: طب ماتروحى مع ادم ومازن ف العربية
رؤى : مفيش داعى ..انا.......
ادم: مش انا يلا قدامى ع العربية
رؤى: خليك انت ف مشاويرك وانا هجيب الفستان واجى ع طول
ليقترب منها ادم ويخفض صوتة : الكلمة اللى اقولها تتنفذ من غير جدال قدامى ع العربية
لتسبقة بدون كلام
لتركب هى بالخلف ويركب هو بجانب مازن وهو يسوق
وعند وصولهم
رؤى: مازن ممكن تقف هنا
ادم: لية
رؤى: الفستان جيباة من هنا
ادم: طب استنى هنزل معاكى
رؤى،ة مفيش داعى خليك
ادم: قولت جاى استنى هنا يامازن
ليدخلوا سويا
رؤى: صباح الخير
.......: صباح النور يافندم حضرتك كنتى هنا مع العروسة امبارح صح
رؤى: اة انا
....... : تحت امرك
رؤى: الفستان ف غلطة ممكن ابدلة بحاجة تانية
........: اة طبعا اتفضلى
........: اية رايك في دة
رؤى: لا مش هينفع انا محجبة
.........: دة يوم يا آنسة خليكى فرفوشة كدة
رؤى؛ ولا حتى دقيقة البس فيها فستان زى دة قدام الناس
ليبتسم ادم ف خفة
.........: طب اية رايك في دة
رؤى: اة دة حلو اوى ممكن اقيسة
.........: اة طبعا اتفضلى ثم توجة كلامها لادم اتفضل حضرتك اقعد انتظرها
ليجلس ادم وينتظر خروجها
وبعد دقائق تخرج رؤى
.......: ها مظبوط
رؤى: اة بالظبط ميرسى جدا
.......: طب مورتيهوش لجوزك لية
رؤى وهى تنظر لادم ؛ جوزى؟؟؟ اة ماهو هيشوفوا ف الفرح أن شاء اللة
لتاخد فستانها وتركب معه مرة أخرى وهى لم تنظر آلية
ولكن هو من يتابعها بالمرآة
ويصلواالمكان الاخر
لينزلوا جميعا من السيارة
يقيس مازن بدلتة
ادم: استنى هنا هقيس البدلة دى واجى
رؤى: حاضر
ليخرج مازن من البروفة وهو يرتدى بدلتة
مازن: مظبوطة جدا تسلم ايدك
.......: تحت امرك يا عريس ثم يوجة كلامة لرؤى : اية رايك يا عروسة
لترتبك رؤى من كلامه : اة حلوة اوى
ثم يخرج ادم وهو يرتدى بدلة رمادية وقميص اسود
مازن: اة انت هتقطع عليا ف فرحى
ادم: تقريبا كدة
ليضحك الجميع ثم يذهب مازن ليغير ملابسة بينما ادم ينقى كرافتة
ادم: ممكن تستنى ف العربية
رؤى: لية
ادم: من غير لماضة
رؤى: حاضر
وتنزل وينزل هو بعدها بقليل
ويعودوا للقصر مرة أخرى
******************
وياتى اليوم الذى ينتظرة الجميع
نور ' ها يارؤى شكلى حلو
رؤى: ماشاء الله عليكى زى القمر
ملك: عسل يانونو
وتين: فعلا فكرة رؤى كانت حلوة اوى
ثم يدق الباب ويدخل ادم ويتفاجئ حين يجد.....؟...
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثامن والعشرون بقلم بيبو


ليدخل ادم الغرفة ويصدم حين يجد نور بالحجاب
ادم ف صدمة: مين دى
ملك: اية يا ادم مش عارف نور
ادم: هى دى نور
سهير: يلا ياحبيبى مازن مستنى
نور: شكلى حلو يا ادم
ادم ف ذهول من حمال اختة : قمر يانور مين صاحب الفكرة دى
لينظر الكل لرؤى
وتين وهى تضع يدها ع كتف رؤى: اختى يا ادم صاحبة الفكرة
ادم وهو يقترب منها: اية دة بجد وياترى اقنعتيها ولا غصبتيها
نور : لا واللة يا ادم رؤى بجد اقنعتنى وبجد مكنتش اتخيل انى هبقى حلوة كدة
ادم: طب يلا عشان مازن اللى واقف تحت دة
ليأخذها وينزل ويتفاجئ مازن : اية دة مين دى
ادم: واللة نفس الكلمة اللى قولتها فوق
مازن: اطلع ياعم هات اختك خلينا نخلص
نور: اية يامازن وانا مش عجباك
مازن وهو ياخذها من يد ادم: قمر يا قلب مازن ملاك ماشى ع الارض بس تصدقى مفاجاة حلوة
نور: رؤى هى صاحبة الفكرة
مازن وهو يمد يدة ليصافح رؤى: بجد اشكرك يارؤى
ولكن يسبقها ادم ويصافح مازن بدلها : لا شكر ع واجب ياخويا
لياخذ مازن نور ويخرج بها الجنينة حيث تقيم الحفل ويتفاجئ الكل بجمال نور بالحجاب
ويصفق لهم الجميع
يقفوا ليلتقطوا بعض الصور ولكن رؤى تأخذ جنب
ويلاحظ ذلك ادم ويقترب منها : واقفة لوحدك لية
رؤى بخضة: خضتنى
ادم: لية كنتى بتفكرى ف اية
رؤى: ولا حاجة كنت سرحانة شوية
ادم: ف اية
رؤى: ف فرحى
ادم: فرحك؟؟؟
رؤى: اة ع زياد اللة يرحمة
ادم وهو يضع يديه ع كتفها : اللة يرحمة
رؤى: كان نفسى يحضر فرح نور
ادم: وانا مش عاجبك
رؤى: لا طبعا عاجبنى المهم انت منتظم ف العلاج
ادم: اة وان شاء اللة يومين كدة واستغنى ع العكاز وامشى تانى ع رجلى
رؤى: ان شاء اللة خير
ادم: ع فكرة شكلك حلو اوى انهاردة
ليحمر وجنتاها خجلا : شكرا
وهناك عيون تراقبهم وتتوعد لهم بالكثير
****************
يتصل عمر بوتين ولكن لم ترد ع هاتفها
وبعد عدة اتصالات يرمى عمر الهاتف من يدية
عمر: هو اللى اسمة حمزة دة طلعلى منين كدة كل حاجة هتبوظ انا نش عايز ولا غلطة
عمر بتوعد: اما وريتك لنتى وسى حمزة بتاعك دة مبقاش انا عمر
***************
ينتهى الحفل ع خير
وتجلس نور ومازن ف الجنينة يتحدثون ويطلع الجميع الى غرفهم
تدخل رؤى غرفتها وتتابع نور من الشرفة من وقت لاخر
ولكن تنعس وتنام بعد يوم متعب وشاق
يجلس ادم بغرفتة ويصدم عندما يجد صراخ يأتى من غرفة رؤى
يفتح باب غرفتها ويصدم حين يجدها
***************
تدخل وتين غرفتها وتفتح الفون وتجد 10 مكالمات من عمر
وتين: يانهار ابيض دة هيولع فيا
لينير هاتفها ويعلن عن اتصال احدهم وتجد المتصل عمر
وتين: انا لو رديت هيتعصب عليا ولو مردتش هيولع فيا
لا يبقى يتعصب احسن
وتين: الو
عمر: لسة فاكرة تردى ياهانم
وتين: كنت ف الفرح. زمش سامعه الفون
عمر: واللة حلو الكلام دة ما يولع الفرح ع اصحابة انا اهم
وتين: ف اية ياعمر اية الاسلوب دة وكمان متتكلمش علبهم كدة
عمر: انتى بتدفعلهم كدة لية
وتين: عشان دول يعتبرو اهلى
عمر: اهلك منين انتى هتمثلى
وتين: طب اقفل عشان متعصبش عليك سلام
وتغلق الهاتف قبل ان ياتيها رد
عمر. ف نفسة: واللة لاندمك ع اليوم اللى اتولدى فية
*******************
يجد ادم رؤى تجلس فوق السرير وتنزف بغزارة من انفها
ادم: ف اية
لم ترد علية
ادم: انطقى
لتشاور ع الحمام ليدخل ويلقى بتعبان بداخلة
ويخرج بعد قليل
ادم وهو يطمنها: خلاص موتة
رؤى مازالت ترتجف وتنزف من انفها
ادم: طب قومى اغسلى وشك
رؤى: مش هخش الحمام دة تانى
ادم: خلاص روحى نامى ف اوضتى انهاردة وانا هنام هنا
ليبدلوا الغرف حتى الصباح
******************
تستيقظ وتين ع جرس الباب وتنده لامها ولم ياتيها رد
لتقوم من سريرها وهى شبة نائمة وتفتح الباب وتصدم حين تجد
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت التاسع والعشرون بقلم بيبو


لتصدم وتين حين تجد عمر أمامها
عمر: صباح الخير
وتين: صباح النور جاى لية ع الصبح كدة
عمر: جاى احدد ميعاد الفرح
لتنظر ف الساعة: حد يجى يحدد ميعاد فرح الساعة 9 الصبح
عمر وهو يدخل الشقة: انا
ويبحث بعينة: امال حماتى فين
وتين : معرفش صحيت ملقتهاش
عمر وهو يقترب منها: طب ماتيجى نستغل الموقف
وتين: انت اتجننت انت بتقول اية
عمر: اية ياتونة ف اية دة انا يعتبر خطيبك
لتبعدة وتين عنها بقوة : اياك تقربلى ياعمر انت فاهم بدل ما اصوت وألم الناس عليك
لتدخل ميرفت من باب الشقة : ف اية ياوتين
وتين : عمر ياماما
لينكزها بيدها
ميرفت: مالو
وتين : جاى يحدد ميعاد الفرح
ميرفت: وهو مش من الأصول برضوا يبنى انك لما تلاقيها قاعدة لوحدها تمشى
عمر: اة مانا لما عرفت انك مش موجودة كنت ماشى صح ياوتين مش انا كنت ماشى
ميرفت: اتفضل اقعد يبنى انا خلاص جيت
عمر: لا ملوش لزوم انا بس جيت ابلغ حضرتك أن الفرح الخميس اللى بعد الجاى
ميرفت' أن شاء اللة يبنى
عمر: استاذن انا
وبعد أن غادر عمر
وتين: كنتى فين ياماما
ميرفت: كنت بجيب حاجات
وتين: طيب انا هخش اكمل نوم
ميرفت: اية اللى جابك عمر دلوقتى
وتين: ماهو قالك جاى يحدد ميعاد الفرح
ميرفت: انا مش متطمنة
وتين: سيبيها ع ربنا
وتين ف نفسها: واللة ولا انا مطمنة وعايزة اولع فية
*****************
ف القصر
يجلس الجميع ع السفرة يفطروا ف صمت
ليكسر صمتهم ادم وهو يلاحظ نظرات ندى لرؤى
ادم: رؤى
لتنتبة رؤى لصوتة: نعم
ادم: عندك حاجة يوم الخميس اللى جاى
رؤى بعدم فهم : لا لية
ادم: اصل هنكتب الكتاب الخميس الجاى وخدى نور وانزلوا هاتى فستانك والحاجات بتاعتكم دى
نور: بجد يا ادم اللة بجد طب يلا يانور افطرى بسرعة عشان ننزل
رؤى' براحة ياست المستعجلة
سهير وهى تقصد غيظ مديحة وندى : ولية منستعجلش ياحبيبتى دى فرحة وادم الكبير وعايزة افرح بية ومش علاقة احسن منك يحافظ علية وع اسمة وسمعتة
مديحة: قصدك اية ياسهير
سهير: خير يامديحة ف حاجة بتكلم مع مرات ابنى حد وجهلك كلام
ندى: لسة مش مراتة
ادم: كلها اسبوع وتبقى مراتى
لتقف رؤى من مكانها
ملك: اية يارؤى كملى اكلك
رؤى: شبعت يالوكا وكمان انا عروسة مينفعش اكل كتير عشان الفستان
ليضحك ادم ف خفة وتزيد من غضب ندى ومديحة .
********************
وتمر الايام بسلام
وياتى اليوم الموعود
ميرفت: رؤى انتى متأكدة من اللى بتعملية دة
رؤى باقتناع : جدا ياماما متخافيش ادم ابن حلال
وتين: نفسى افهم دماغك
رؤى: صعب ياتونة دة انا الكبيرة يابت
وكمان اية الحلاوة دى انتى جاية تخطفى منى الجو
وتين' طول عمرى حلوة بس مبحبش ابين
ميرفت: بطلوا رخامة ع بعض انتو الاتنين زى القمر
تدخل نور الغرفة وتعلن صفارة باعجابها برؤى
نور: وااااااااو اية القمر دة يارؤى
ملك: اية دة اية دة كنا مخبين كل دة فين
سهير: بس يابت انتى وهى اللة اكبر ف عنيكم
نور: واحنا هنحسدها ياحاجة
وتين: ربنا يخلينا لبعض
نور : اة ياتونة ف واحد تحت بيسأل عليكى اسمة عمر
وتين: ماشى انا هنزلوا
تفتح الباب وهى توجة كلامها لرؤى : اوعى تنزلى انا هشوف عايز اية واجى انزل معاكى
وتصدم حين تجد حمزة أمامها
رؤى: اتاخرت لية يا استاذ ينفع كدة دى مواعيد
حمزة وهو يتجاهل وتين : غصب عنى ياحبيبتى واللة
وتين: انت جيت امتى
رؤى: هو ممشيش اصلا حمزة مسافرش ياتونة
حمزة: طب يلا عشان ادم واقف تحت مستنى جنابك
لتدخل رؤى يدها بيد حمزة وهى تشبة الملاك بفستانها الابيض والتاج الفضى الذى زاد من جمالها ورقتها
ينزل بها السلم ويتفاجئ ادم من جمالها
ادم ف نفسة: يخربيت جمالك اية دة هو انا كنت بمرمط القمر دة يخربيت كدة أهدى انت اية حصلك عمال تدق كدة لية
يادى النيلة انا متجوزها عشان اجيب حق اخويا
حمزة: انت اعم انت روحت فين بقالنا ساعة واقفين قدامك
ادم: معلش كنت سرحان ف الشغل
حمزة وهو يغمز لة ودة وقت شغل الليلة ليلتك ياعريس ويسلمة رؤى
ويلاحظ ادم أن رؤى مازالت شابكة بيد حمزة ليميل عليها: متخافيش مش هكلك انتى دلوقتى مراتى
لتنظر لة رؤى : مش خايفة
ادم: طب يلا عشان الناس
ويدخل بها القاعة وسط زغاريط المعازيم والاضائة المثبتة عليهم وهناك عيون تنظر لهم بسعادة وعيون تنظر لهم بغل وحقد وتتوعد لهم بالكثير
عمر: انتى فين سالت عليكى
وتين وهى نظرها ثابت ع حمزة: كنت مشغولة مع رؤى معرفتش انزل
عمر: مالك شكلك مش مظبوط لية
وتين: مفيش مصدعة من الاغانى
وهناك عيون تنظر لهم وهى تقيد من النيران التى بداخلها
وتين وهى تلاحظ نظرات حمزة لها: عن اذنك هشوف رؤى بتندهلى
تذهب وتين لرؤى : انتى مقولتليش لية أن حمزة مسافرش
رؤى: هو اللى طلب كدة ومكنش عايز يعرفك انة ف مصر
وتين: كدة يارؤى بتخبى عليا حاجة
رؤى: مش وقت الكلام دة احنا ف فرح
لتدمع عيونها : ماشى يارؤى
وتذهب لحمزة : انت مش قولت انك سافرت ومش راجع
حمزة: معتقدش أنة يخصك زى برضوا مانتى متخصنيش
وتين وقد شقت الدموع طريقها : انت بتعاملنى كدة لية
حمزة: بيتهيالى هيبقى احسن لو مفيش تعامل خالص عشان روميو بتاعك ميزعلش
ليتركها ويرحل
وهناك عيون تراقبهم عن بعد
عمر: مالك بتعيطى لية
وتين: مفيش متضايقة
عمر: طب تعالى نشرب حاجة ف اى كافية ونرجع
وتين: مش هينفع اسيب رؤى وامشى
عمر : يابنتى دة الكافية هنا مش بعيد وكمان مش عايز حد بشوفك كدة تعالى نشرب حاجة لحد ماتهدى ونرجع
لتوافقة وتين
وتترك الفرح وتذهب معه
******************
مديحة: افردى وشك دة
ندى: انا هولع
مديحة: متقلقيش هنفذ قريب وانا هطفشهالك
ندى: نجوم السما اقربلك بصى اصلا بيبصلها ازاى دة هياكلها بعينة
مديحة: اتقلى
مازن : اية يابت الحلاوة دى
نور: بس بقى عيب
مازن: يالهوى ياجدعان قولى بس بقى كدة تانى
نور: مازن بجد همشى اسكت وبكل معاكسة
مازن: ماهو بصراحة من يوم ما لبستى الحجاب وانا نفسى ابوس رؤى انها حفظتلى جوهرتى
نور: تبويها ازاى يعنى ماتتلم
مازن: مش قصدى ياغبية قصدى اشكرها
نور: بس تشكرها بطريقتك صح
مازن: انتى بتغيرى
نور: لا مش بغير انا
مازن: ماهو واضح
****************
يتوقف عمر أمام عمارة وينظر لوتين المغيبة عن الوعى ويتوعد لها بالكثير
ويحدث ما لا يتوقعه أحد
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثلاثون بقلم بيبو

يحمل عمر وتين ويطلع بها الشقة الخاصة بة
يرمى بها ع السرير وييدأ بتقطيع فستانها
ليظهر من جسدها اكثر ما يخفى
ويصدم حين يجد من يلكمة بقوة
عمر : انت اية اللى جابك هنا وعرفت منين
حمزة: وانت فاكرنى مغفل عشان اسيب لحمى ودمى لواحد زيك كنت عارف بس كنت حابب اثبتلها انك واطى وزبالة
عمر: انت هتموت هنا مش هتطلع من هنا سليم
ليكلموا بعضهم بقوة وتفيق وتين وتشاهد تلك المنظر
وتنظر لنفسها وهى بتلك الحالة
ليهرب عمر من حمزة ويتوعد لة حمزة بالكثير
يقترب من وتين وهى ترتعش بقوة وتحاول اخفاء جسدها
ليقترب منها ووضع جاكيت البدلة ع كتفها
حمزة وهو يرفع رأسها لة: انا معاكى متخافيش
لتنظر لة وتين وهى بتلك الحالة ولم تنتهى من بكائها : انا اسفة وترتمى بحضنة وتتشبث بة بقوة
حمزة وهو يضمها لة بقوة : متخافيش طول مانا معاكى انا هفضل ضهرك وحمايتك عمرى ماهسيبك تتاذى
وتين: انت زعلان منى
حمزة : انتى بنتى وبيتهيألى مفيش اب بيزعل من بنتة
ليحملها وينزل بها يضعها في سيارتة
ف الطريق
حمزة: ساكتة لية
وتين: هو زفت دة عمل فيا حاجة
حمزة: حاجة زى اية
وتين: لمسنى يعنى
حمزة بخنقة وهو يراها بتلك الحالة: متخافيش ملمسكيش ومقربش منك
بس قوليلى اية اللى خرجك من الفرح معاه
وتين : انا مش عايزة اتكلم انا عايزة انام تعبانة اوى
حمزة: طيب انتى لازم تروحى عشان محدش يشوف منظرك كدة
وتين: ولو حد سال عليا أو ماما دورت عليا وملقتنيش
حمزة: هقولها تعبتى وكان لازم اروحك ومرضتش اقولهم عشان ميقلقوش
وتين : هو انا ممكن انام لحد ما نوصل
حمزة: اة عادى
ويتفاجئ حين يجدها تنام ع كتفة
**********************
ادم: انتى متوترة كدة لية وبتدورى ع مين
رؤى: ع وتين مش شايفاها بقالى كتير وقلقانة عليها
ادم: طب مانشوفى خطيبها
رؤى بقلق : مش لقياة هو كمان حتى مش لاقيا حمزة
لتقترب منها ملك : مالك يارؤى محتاجة حاجة
رؤى: مشوفتيش وتين
ملك: شوفى عايزة منها اية وانا هعملهولك
رؤى: انا عايزة وتين مش شيفاها من اول الفرح
ملك: ياستى هتلاقيها هنا ولا هنا
رؤى: دوريلى عليها
ملك: حاضر
وتذهب من أمامها لتخبط بنور
نور: مش تفتحى ابت
ملك: بقولك اية وتين مختفية بقالها كتير تعالى ندور عليها عشان رؤى قلقانة اوى
نور: انا شوفتها خارجة مع عمر اللى سألنا عليها
ملك: انا مش متطمنة للواد دة
نور: ولا انا بصراحة
***********************
ف القصر
يدخل ادم اولا ثم رؤى
ويليهم ميرفت وسهير ومديحة
وندى وملك ونور ومازن
ميرفت: الف مبروك ياحبيبتى ادم خد بالك منها
ادم: ف عينى
لتنظر لة رؤى وتخفض صوتها : قصدك هتطلع عينى
ليضحك بخفة : كويس انك عارفة
نور: احم احم نحن هنا
ادم؛ عايزة اية يابت
مازن: اية ياعم متقولهاش بت وكمان ليكم أوضة تتوشوشو فيها برحتكم
سهير: يلا يا ادم خد مراتك واطلع اوضتك
ميرفت: امال فين وتين
نور: انا شوفتها ياطنط خارجة من الفندق مع خطيبها
رؤى: طب وحمزة
ادم: وانت مالك بتسألى علية لية
رؤى: اصل وتين وعمر وحمزة اختفوا مع بعض وعمر وحمزة مبيطقوش بعض يعنى مستحيل يكونوا مع بعض اصلا المهم دلوقتى اختى فين
سهير : طب ماتتصلوا بيها
لتطلبها نور وتنظر لهم نظرة ارعبتهم
رؤى: ف اية
نور: الفون مقفول
رؤى: طب جربوا مع حمزة
لتأخذ الرقم ملك وتطلبة
حمزة : الو
ملك : تعطى الفون لرؤى وقبل أن تاخذة ياخذة ادم
ادم: اية ياحمزة انا ادم
حمزة : اة ادم خير
ادم: انت فين
حمزة : وتين تعبت ف الفرح وكان لازم تروح ومكنش هينفع اقول لحد عشان مقلبش الفرح وتقلقوا
ادم: طب هى كويسة
لتمسكة رؤى من يدية : وتين حصلها حاجة
ليمسك يديها ادم ليطمئنها
ندى : انا طالعة اوضتى عشان هتجيلى نقطة
مديحة: خدينى معاكى
لتنظر لهم نور باشمئزاز
وينتهى ادم من مكالمتة
ادم: اطمنوا وتين تعبت شوية وحمزة راح يوصلها
سهير : باتى بقى معانا ياميرفت مينفعش تروحى دلوقتى
ميرفت: لا عشان اطمن ع وتين
رؤى: ماما متخافيش حمزة اكيد بايت معاها وانتى عارفة حمزة بيخاف عليها ازاى
سهير: لازم تباتى معانا
مازن: طب ممكن الان انا
ادم: اطلع برة يلا
مازن: طب احترمنى قدام خطيبتى
نور بضحك: اخلص وروح بدل ما خطيبتك تطرد معاك
ليضحك الجميع وسهير اقنعت ميرفت بالبيات معهم
واخيرا يطلع كلا منهم غرفتة ويطلع ادم ورؤى الجناح الخاص بهم
يدخل ادم اولا ثم رؤى
ادم: مبروك
رؤى : اللة يبارك فيك
ادم: انا هخش اغير ف الحمام لحد ما تغيرى
لتوافقة رؤى
ادم: لما تخلصى خبطى عليا عشان اخرج
رؤى: حاضر
وبعد مرور أكثر من نص ساعة
تترك رؤى باب الحمام
يخرج ادم: اخيرا انا قولت انك نمتى ويصدم حين يجدها مازالت بالفستان
ادم: انتى مغيرتيس لية
رؤى ببكاء : ممكن تبعتلى ماما
ليمسك يديها لكى يطمئنها : مالك حد زعلك
رؤى: لا
ادم: طب خايفة من.
رؤى: لا
ادم: امال مالك
لتدير لة ضهرها ويعلم انها قطعت سحاب فستانها من كثرة محاولتها
ادم: وهو دة اللى مخليكى تعيطى
رؤى: اة ممكن تندهلى ماما
ادم: انا ممكن اساعدك
رؤى: لا انا عايزة ماما
ليقترب منها ادم حتى التصقت بالحائط
ويدير جسدها برفق ويفتح لها سحاب فستانها ويرتعش جسمة بشدة وينتفض قلبى حين تلمس يدة ضهرها
لتنظر لة رؤى وهى تبتعد عنة: شكرا
ليمسكها من معصمها ويقترب منها بشدة
ويفوق من شرودة ع صوت الباب
ادم بعصبية : يخربيت الفصلان مين
نور: العشا يا ادم
ادم: حطى عندك وغورى يانور
نور : حاضر
****************************
يجلس حمزة بغرفتة ف منزل خالتو ويتفاجئ حين يجد وتين تدخل غرفتة
حمزة: خير ياتونة ف حاجة
وتين: هو انت ممكن تزعل منى لو عملت حاجة
حمزة: انتى هتتغرغرى بيا ولا اية لا انا راجل محترم
وتين : اتنيل وانت فيك اية اتغرغر بية
حمزة: امال جاية اوضتى لية
وتين : عايزة انام جمبك
حمزة: انا قولت كدة استغليتى الموضوع
وتين: انا بجد خايفة انام لوحدى ممكن تنيمنى جمبك زى زمان
حمزة: تونة زمان كنا عيال صغيرة دلوقتى انتى كبرتى مينفعش
لتتركة وتذهب لغرفتها تبكى بصمت
حمزة: طب دى انيمها جمبى ازاى يعنى
لتفيق وتين من شرودها ع صوت طرقات باب غرفتها لتفتح
ويتفاجئ حمزة من شكلها : يالهوى أناس كل دة عشان منيمتكيش جمبى
وتين: عايز اية ياحمزة
حمزة: بصراحة كدة انا خايف انام لوحدى ممكن تيجى تنامى جمبى
وتين: لا وامشى ع اوضتك
ليحملها ويدخل بها غرفتة ويضعها ع السرير برفق
وتين: حمزة اية اللى انت بتعملو دة
حمزة: نامى بقى بدل ما امشى تانى
وتين: وهتسبنى لوحدى تانى
حمزة وهو يقترب منها ويضمها لة مقدرش ابعد تانى ياتونة واتاخرى بقى عشان انام ولا انتى هتستولى ع السرير كلة
ليأخذها بحضنة وسريعا ما يغوضوا ف نومهم سويا
******************
يخرج ادم من الحمام ويبحث عنها بعينة ولم يجدها
واخيرا وجدها ساجدة للة تعالى ويسمع بعض ادعيتها
رؤى: ياصانع المعجزات ويارب المستحيلات ارزقنا الفرج والفرح من غير حول منا ولا قوة وبشرنا بما ننتظرة ياخير المبشرين
لينشرح قلبى من تلك الدعوه
وتنتهى من صلاتها
ادم: حرما
رؤى : جمعا
ليقترب منها ادم : تعرفى انك شكلك حلو اوى كدة
رؤى وهى تتفحص نفسها : كدة ازاى يعنى
ادم : وانتى بالاسدال ومحجبة
رؤى: مانا طول عمرى محجبة وانت اول مرة تشوفنى بالحجاب
ادم: لا بس المرادى غير اى مرة شوفتك فيها انتى شبة الملايكة
حورية ماشية ع الارض
ليقترب منها حتى اختلطت أنفاسهم ويصدم حين يجدها .......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الحادي والثلاثون بقلم بيبو


ويصدم ادم حين تبعده عنها
رؤى: انت قولتلى انك مش هتقربلى
ادم: اسف انا بس كنت بعبرلك عن اعجابى بيكى انهاردة
رؤى: تصبح على خير
ولم يأتيها رد منة
*****************
تستيقظ وتين ولم تجد حمزة بجانبها وتشعر بصداع شديد
تبحث عنة وتجدة بالمطبخ
وتين: انت بتعمل اية
حمزة : بعملك فطار
وتبن؛ اية الحنية دى
حمزة: هو لا كدة عاجب ولا كدة عاجب
وتين: لا اعم كدة زى الفل
حمزة: طب تعالى قطعى الخيار دة بسرعة
وتين: حاضر بس ممكن اشرب نسكافية الاول
حمزة: تؤتؤ بعد الفطار
وتين: مصدعة اوى
حمزة : كلى وهعملك مج نسكافية تحلفى بية
وتين: حاسة انى هيجيلى تسمم مش عارفة لية .
حمزة: عيب عليكى
وتين: ربنا يستر
********************
ميرفت: معلش يانور ممكن تصحى رؤى عشان اسلم عليها قبل ما امشى
ملك: تمشى فين ياطنط خليكى قاعدة معانا
ميرفت: عشان حمزة ووتين قاعدين لوحدهم وزمانها مجوعاه
سهير: ياميرفت انا ملحقتش اشبع منك
ميرفت: واحنا هنروح من بعض فين
نور: طب انا هقوم اصحى رؤى يا طنط
ميرفت: تسلميلي يا حبيبتي
************************
حمزة : مبتاكليش لية
وتين: مصدعة اوى مش قادرة
حمزة: طب كلى وهديكى حاجة للصداع
وتين: مش قادرة اكل انا هقوم اخد دش يمكن افوق
وسرعان ما تقف لتقع مغشيا عليها
حمزة: وهو يحاول افاقتها: تونة فوقى ياتونة
ولكن لا حياة لمن تنادي
يحملها حمزة ويضعها ف سريرها ويحاول افاقتها مرة أخرى
واخيرا فاقت بعد عدة محاولات
حمزة: خضتينى عليكى
وتين: انشف كدة ومتخافش
حمزة: انشف!!؟؟
تصدقى أن انا غلطان أنى سبت الاكل وقومت اشوفك
لتضحك وتين بخفة
حمزة: وكمان انا لو نسفت عن كدة هتتكسرى ف أيدى
وتين؛ امشى يلا
يضربها بالمخدة : انا غلطان انا رايح أكمل اكل
*******************
تقف رؤى ع البحر ونسمات الهوا تطاير شعرها وهى تتركة يتحرر بلا تقيد
ليأتى ادم وهو يحتضنها من الخلف لتلف بجسدها لو وتتشبث برقبتة:المكان دة حلو اوى
ادم: انتى أول واحدة تيجى هنا
رؤى بفرحة: بجد يعنى انا اول عروسة ادخل المكان دة
ادم وهو يقترب منها : اول عروسة وأول بنوتة واول واحدة تيجى المكان اصلا
رؤى: بس جميل فعلا
ادم : انتى اجمل
ليقترب منها حتى اختلطت أنفاسهم سويا
وتصدم رؤى حين تجدة مرمى ارضا ودمائة تنتشر في كل مكان
رؤى : ادم متسبنيش عشان خاطرى انت وعدتنى
ادم وهو يلحق بانفاسة الأخيرة : بحبك
رؤى ببكاء: ادم متسبنيش حرام بقى انا كمان بحبك واللة بحبك بس يلا قوم عشان نروح بيتنا
ولكن يستسلم ويغلق عينية
وتقف عن البكاء حين نجد من يقف خلفها : عشان تحرمى تاخدى حاجة مش بتاعتك بعد كدة
رؤى بفزع: اداااااام
ليستيقظ ادم.من نومة ف فزع : مالك ف اية
رؤى وهى تمسك بيد: انت كويس
ادم باستغراب: اة كويس ف اية يابنتى مانا نايم قدامك ا و
ويلاحظ انها تاخذ نفسها بصعوبة
ادم: انتى بتنهجى كدة لية هو كان ف حد بيجرى وراكى ف الاوضة
رؤى: كابوس
ادم؛ طب اجبلك مية
وتفزع حين تسمع طرقات
ليضمها ادم لة ليطمئنها ويرتب ع كتفها : متخافيش
ادم بصوت مرتفع: مين
نور: انا يا ادم.
ادم؛ خير يانور
نور: طنط عايزة تسلم ع رؤى قبل ما تمشى
ادم: طب انزلى انتى واحنا هنحصلك
ثم يوجة كلامة لرؤى غيرى هدومك لحد ما اخد دش وننزل سوا
لتطاوعة رؤى
وبعد قليل
تنزل رؤى وادم ويتفاجئ ادم حين.....…......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثاني والثلاثون بقلم بيبو


ليصدم ادم حين يجدها تتشبث. ف ذراعية. وترتعش
ادم: هو. انت. خايفة. من حاجة
رؤى : حاجة زى اية
ادم: مش عارف حاسك غريبة انهاردة
رؤى: هو عشان ماسكة ايدك واحنا نازلين ابقى غريبة اظن أننا بنمثل اننا مبسوطين مش لازم كل اللى هنا يعرفوا
ويقطع حديثهم وقوف ندى خلف رؤى
ندى : صباحية مباركة ياعروسة
رؤى وهى تلتفت لها : اللة يبارك فيكى عقبالك
ثم توجة كلامها لادم : يلا ننزل عشان اسلم ع ماما واطلع انام
ادم: انتى هتنامى تانى
رؤى وهى تتصنع الدلع : كدة يا ادومى مش كفاية مسهرنى طول الليل مش عايزنى كمان انام دلوقتى
ليضحك ادم بخفة وسرعان ماندى تدخل غرفتها
ادم : ع فكرة شكلك حلو وانتى بتدلعى
رؤى بخجل : متاخودش ع كدة
ادم وهو يثنى لها ذراعية : طب يلا عشان نكمل تمثيل
لتتشبث بة رؤى وينزلوا
**********************
ندى : واللة لاندمك يا ادم والعقربة دى مش هخليك تتهنى بيها
مديحة: مالك يابت انتى بتكلمى نفسك
ندى: انا هتشل المفعوصة دى تغيظنى انا لو مخلتهاش تلعن اليوم اللى شافتنى ف مبقاش انا
مديحة: طب أهدى وانا هظبتهالك
ندى: هتعملى اية
مديحة: هخلية يطلقها
ندى: نجوم السما اقربلك
مديحة: وهو انا هروح اقولو طلقها
ندى: مش فاهمة
مديحة: اصبرى ع رزقك
***************
وتين: حمزة هنعمل اية
حمزة: ف اية
وتين: ف الفرح والناس اللى جاية بعد يومين ازاى هلغى الفرح
حمزة : مفيش فرح هيتلغى
وتين: ازاى يعنى
حمزة: يعنى الفرح هيتعمل ف ميعادة
وتين: حلو دة نظام جديد عروسة من غير عربس
حمزة : لا ماهو العريس موجود
وتين. : انت اتجننت انا عمرى ما هتجوز زفت دة
حمزة وهو يغلق قبضة يدة : ومين جاب سيرتة دلوقتى انتى عايزة تعصبينى
وتين: امال هتعمل اية
حمزة : هو انا مش مالى عينك
وتين: قصدك اية
حمزة : قصدى أن انا العريس
وتين: بطل كل اما نتكلم. جد تهزر احنا دلوقتى ف مشكلة
حمزة : مفيش مشكلة ولا حاجة انتى اللى مكبرة الموضوع قولتلك الفرح ف ميعادة والعريس موجود
وتين: طب وماما ورؤى
حمزة: ع فكرة هو موافقين
وموافقين من زمان كمان
وتين: ولو سالوني فين عمر اقولهم اية
حمزة: ملكيش دعوه انا هتصرف
وتين: ماشى
***********************
ميرفت : صباحية مباركة ياحبيبتى
رؤى: اللة يبارك فيكى ياماما
سهير: اخليهم يحضرولكم الفطار ياحبيبى
ادم: شوفى رؤى لو عايزة تاكل انا مش عايز
رؤى: وانا كمان مش عايزة
سهير: لا ياحبيبتى انتى لازم تاكلى كويس
نور: اة يارؤى عشان تجبيلى نونو العب بية
ادم وهو يضع يدة ع كتف رؤى: ياسلام ياختى مراتى تتعب وتحمل وتشيل الهم عشان تجيب نونو وف الاخر انتى اللى تلعبى بية
ملك: طب ينفع انا ياادم العب بية
ادم: لا انتى ولا هى ثم يوجة كلامة لرؤى : وانتى عارفة لو اديتى ابنى لحد
ميرفت: مش لما يجى ياحبايبى الاول
مديحة وهى تنزل من أعلى الدرج: ومين عارف مش يمكن ميجيش خالص
ميرفت: تفى من بؤك انتى بتفولى ع البنت وهى واقفة
سهير: ماتصطبحى يا مديحة مالك
مديحة: انا زى الفل ياحبيبتى
رؤى: ادم ممكن تطلعنى اوضتى
سهير: مانتى قاعدة معانا شوية .
رؤى: معلش ياماما انا عروسة جديدة ومش عايزة مزاجى يتعكر
مديحة: عروسة جديدة هههههههههههههه من الواضح أنها ناسية أن دى جوازتها التانية
ادم: مرات عمى اظن انا محترمك لحد دلوقتى لكن كلمة كمان ومتلومنيش ع اللى هعملة : يلا نطلع يارؤى
**********************
يطلع ادم غرفتة بصحبة رؤى ويتركها تغير ملابسها ويبحث عن الفون
ويجدة مضئ ويجد أن مازن حاول الاتصال ية عدة مرات
يرن الفون مرة أخرى
ادم: الو
مازن: اية ياعم مش بترد لية
ادم: كنت سايب الفون ف الاوضة
مازن: طب انا عايزك ف موضوع
ادم: خير
مازن: انت عارف ان انا مفروض اسافر عشان موضوع الشركة دى صح
ادم: تمام ف اى مشكلة انك تسافر
مازن: لالالا خالص بس كنت عايز اطلب طلب
ادم' ماتخلص يامازن ف اية
مازن: انا عايز اتجوز نور واخدها معايا السفارية دى
ادم: ونور عندها علم بالموضوع دة
مازن؛ لا واللة متكلمتش معاها خالص
ادم: هشوف الموضوع دة وارد عليك يامازن
مازن: طب حاول ونبى يا ادم انا بحبها اوى
ادم: ماتحترم نفسك دى اختى
مازن' خلاص يا ابو نسب
***********************
تدخل ميرفت شقتها وتصدم حين تجد حمزة ........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثالث والثلاثون بقلم بيبو


تدخل ميرفت شقتها وتصدم حين تجد حمزة يقف يغسل المواعين 
ميرفت:بتعمل اية يبنى 
حمزة: بغسل المواعين ياخالتو بتاعت الفطار 
ميرفت: اية دة هى وتين حضرت فطار 
حمزة: وتين مين ياخالتو اللى تحضر فطار انا اللى عملت 
لتدخل وتين المطبخ : ماخلاص ياعم انت هتزلنى عشان حضرت الفطار ف مرة ماحنا بنأكلك 
وتصمت عندما سمعت صوت ميرفت 
ميرفت : وتين اية اللى انتى بتقولى دة 
وتين: انا مش قصدى اللى انتى فهمتى
ميرفت: ولا كلمة اتفضلى ع اوضتك 
حمزة: خالتو وتين متقصدش حاجة هى بس دبش شوية 
ميرفت: دى اسمها قلة ادب اتفضلى ع اوضتك 
لتدخل غرفتها وتبكى بصمت فهى لم تقصد اى إهانة أو تجريح لكرامتة 
وتمسح دموعها وتتفاجئ بمجرد أن رأت رسالة من عمر
*****************
ادم: تحبى نسافر 
رؤى: لية ماحنا هنا حلوين 
ادم: عادى لو مش حابة برحتك بس المفروض اننا عرسان نسافر يومين واهو نخلص شوية من زن ندى ومرات عمى 
رؤى وهى تمشط شعرها: برحتك معنديش مانع 
وتتفاجئ عندما تجدة يحتضنها من الخلف
رؤى وهى تحاول الإفلات من يدة : ادم اوعى 
ادم: تؤتؤ 
رؤى : لو سمحت يا ادم ابعد 
ادم: عايزانى ابعد 
رؤى: اة ياريت 
ادم: طب هاتى بوسة وانا ابعد 
رؤى : لا طبعا وابعد بقى 
ادم : طب مش هبعد غير لما اخد بوسة 
رؤى: لا مش هعمل كدة 
ادم: طب خلاص من الواضح انك حابة الوضع كدة 
رؤى لكى تتخلص منة تضع قبلة بشفتيها الصغيرة ع خدة وتجرى داخل الحمام وتغلق الباب 
ادم: طب ممكن تخرجى 
رؤى من الداخل وقد انقلب لونها الأحمر من كثرة الخجل 
: مش هخرج واطلع برة الاوضة بقى 
ادم: لا معلش بما انك بوستينى ف انتى كدة ليكى عندى بوسة وانا مبحبش ابقى مديون 
رؤى وهى تضحك بصمت : لا انا مسامحة 
ادم: انتى هتجبى عليا اخرجى خدى حقك 
رؤى: امشى الاول وانا اخرج 
ادم: ماشى بس انتى برضوا ليكى عندى بوسة 
***********************
مصطفى : طب وهتعمل اية يازميلى 
عمر: مش عارف الحيوان دة طب عليا مرة واحدة ملحقتش 
مصطفى؛ ياسطى خلاص فكك منها وانا اجبلك اللى احلى منها 
عمر: انا مش عايز اللى احلى منها انا عايزها هى 
مصطفى: انت الخسران انا كنت هجبلك حاجة نضيفة 
عمر: مانا عايز وتين عشان نضيفة 
مصطفى: وطالما هى نضيفة عايز تعمل كدة لية فيها 
عمر : عشان اوسخها مينفعش واحدة ترفضنى أو تدينى وش خشب عملالى فيها محترمة ومسك ايد لا واحضان لا 
مصطفى: ولية متقولش انها مبتمثلش وأنها فعلا محترمة 
عمر: انت مالك اعم انت هتعمل اللى اقولك علية وبس 
مصطفى: انا مش شغال عندك 
عمر: لا شغال عندى انت مصاحبنى عشان فلوس اصلا 
مصطفى: انا مروح 
عمر: خلاص اقعد متزعلش 
مصطفى: قولتلك سيبنى اروح 
عمر: خلاص اعم غور ف داهية
****************
وتين لنفسها: طب اقول لحمزة ولا لا 
لا طبعا حمزة ممكن يتخانق معايا انا 
وتفزع حين تسمع طرقات باب غرفتها 
وتين تمسح دموعها : مين 
يدخل حمزة غرفتها: انا عارف انك مش قصدك كدة بس لازم تتعودى أن مش كل الناس هتستحمل منك الدبش دة 
وتين بدموع باكية: واللة ماكان قصدى انا اسفة 
ليقبل رأسها : متتاسفيش عشان مفيش بنوتة بتتاسف الباهت
لتضحك وتين : تصدق فعلا انت حنين زية كانك نسخة تانية منة 
حمزة: طب ياستى تعالى نخرج شوية 
وتين: هنروح فين 
حمزة : خليها مفاجأة 
وتين: ماشى هنخرج امتى 
حمزة: بليل 
وتين: اتفقنا يلا بقى اطلع برة عشان انام 
حمزة: انتى مش كنتى مرعوبة امبارح وفضلتى تعيطى عشان انام جمبك 
وتين وهى تضربة بالمخدة : انت غلس ورخم واطلع برة ومتدخلش اوضتى تانى 
ويستمروا هكذا لبضع دقائق
********************
يدخل ادم غرفتة 
ويبحث عنها : رؤى يا رؤى 
لتخرج من الحمام وهى تلف جسدها يروي الاستحمام وطارقة شعرها يتطاير بحرية 
ادم ف نفسة يخربيت جمالك 
رؤى: هتفضل باصصلى كدة كتير 
ادم: اة قصدى لا انا كنت جاى اقولك أن حمزة كلمنى وقالى اجيبك انتى وملك ونور بليل عشان عيد ميلاد وتين وقالى محدش فيكم يقولها عشان هى ناسية اصلا 
رؤى: ااااااااااااااة انا نسيت خالص برافو علية حمزة عمرة مانسى عيد ميلاد واحدة فينا وبالذات البت تونة 
ادم: طب البسى عشان تنزلى مع ملك ونور تجبولها هدية 
رؤى: حاضر 
**********************
سهير : بما انكم خارجين يابنات انا هروح لميرفت اقعد معاها شوية 
لتوافقها ملك ونور 
ملك بصوت مرتفع : يلا يارؤى اتاخرنا 
رؤى وهى تنزل من أعلى الدرج 
انا.جيت اهو 
نور: يلا عشان منتأخرش 
رؤى: يلا 
وف اقل من ساعة يصلوا المكان المراد 
نور: انتى هتجيبلها اية ياملك 
ملك: انا هجبلها مكياج 
نور: وانتى يارؤى
رؤى: هجبلها سلسلة عليها صورتى انا وحمزة وهى واحنا صغيرين 
ملك: وانتى يانونو 
نور: مش عارفة محتارة ممكن اجبلها ساعة
رؤى: وتين مش بتلبس ساعات
نور: اوف : طب ممكن اجبلها خاتم فضة 
رؤى: اة وتين بتحب الفضة اوى .
وينتهون من شراء هدايتهم 
ويرجعون للقصر وتطلع كلا منهم لغرفتها 
تدخل رؤى غرفتها وتصدم حين ترى ادم .......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الرابع والثلاثون بقلم بيبو


تدخل رؤى غرفتها تبحث عن ادم ولم تجدة ولكن سرعان ما سمعت صوت الدش 
رؤى ف نفسها : هو انا لية مقولتلوش أنى بحبة دة المفروض جوزى 
بس مينفعش برضوا تيجى منى هو احسن حل انى احطلو الساعة اللى جبتهالوا  ف الدولاب عشان مينفعش اديهالوا 
فلاش باك 
رؤى: بصو اختاروا الخاتم بتاع وتين وانا هجيب حاجة من هنا وجاية ع طول 
ملك: رايحة فين 
رؤى: جيالكم
نور: طب استنى هختارو ونروح سوا 
رؤى؛ لا ملوش لازمة خلصوا انتو بس واستنونى هنا 
*****
رؤى كويس أنى مأخدتهومش معايا كان زمانهم فضحونى 
وتفتح رؤى دولاب ادم وتتفاجئ حين تجد بة هدوم حريمى 
رؤى ف نفسها وهى تمسك الملابس بيدها 
معقولة يكون جبهالى اكيد لا بس اية اللى هيحطها ف دولابة 
ع العموم انا اخليها مكانها واشوف هو هيعمل اية 
تترك رؤى الملابس من يديها وتترك الساعة ف الدولاب وتتجهز للحفلة وقلبها وعقلها مشغول بحبيبها 
اهى فعلا ملابس انثى غيرها 
******************
وتين وهى تضع الكحل 
تسمع طرقات الباب 
وتين: ادهلى ياماما 
حمزة: دة انا ينفع ادخل 
وتين وهى تنظر لة بالمرآة : اة طبعا ينفع بس قولى اية الشياكة دى ورايحين  فين 
حمزة : متستعجليش هتعرفى كل حاجة 
وتين: انا مش قادرة اصبر اكتر من كدة 
حمزة: خلاص هانت اهو يابنتى بطلى زن 
ويثنى لها زراعة لتضع يدها بداخلها ويغلق عليها بحذر وكأنها ستطير منة 
ويصلواالمكان االمراد 
تجلس وتين بكافية وتتفحص المكان 
حمزة: سرحتى ف اية 
وتين: مسرحتش انا بس بتفرج ع المكان 
حمزة: عجبك 
وتين : اممممممممم جدا  
بس هو فاضى لية  
حمزة: عشان المكان كلة بتاعك انهاردة
وفجأة المكان يضلم باكملة
وتين بخوف: حمزة ياحمزة انت روحت فين 
ونور المكان ف جزء مخصص وتتفاجئ وتين منة عندما تجدة يقف ويحمل بيدة بوكية ورد كبير 
وتين: اللة دة ليا انا 
حمزة وهو يجلس ع ركبتية ويفتح لها علبة بها خاتم 
حمزة ببتسامة  : تتجوزينى 
وتين بفرحة : موافقة طبعا زيأتى النور ف المكان باكملة وتصدم حين تجد ادم وملك ونور ورؤى 
رؤى وهى تقترب منها : مبروك ياتونة اوعى تزعلى الواد دة 
وتبدأ التهانى 
يلاحظ ادم تغير رؤى 
ادم : مالك 
تنتبة لصوتة ؛ مليش 
م؛ شكلك متغير
رؤى: عايزة انام مصدعة جدا 
ادم: طب تحبى نروح
رؤى: لا خلينا 
******************
مديحة : عملتى اللى قولتلك علية 
ندى: اة ياختى ومحصلش حاجة ولا سمعنالهم صوت
مديحة: اصبرى ع رزقك 
ندى: ادينى صابرة 
ونتركها وتدخل غرفتها تغير ملابسها 
مديحة : انتى رايحة فين.
ندى: رايحة لسليم 
مديحة: يادى ام سليم دة 
ندى: اهو دة اللى بينسينى الدنيا باى 
مديحة: متتاخريش 
*****************
ف القصر 
تدخل ملك ونور ورؤى وادم 
ملك: كان يوم حلو اوى 
نور: اة ووتين كانت فرحانة 
والكل يلاحظ تغير نور 
ملك: مالك يارؤى
رؤى : مفيش واللة شوية صداع 
ادم: طب تعالى نطلع نريح
لتسبقة ع الدرج وهو يتابعها بعينة 
تدخل غرفتها تأخذ دش وتخرج وهى ترتدى روب الاستحمام وتترك شعرها ينزل منة بعض قطرات الماء 
ادم سرعان ما سرح فيها 
رؤى وهى تجلس أمام المرآة وتلاحظ نظرة المعلق عليها ف المراية 
وتتفاجئ حين تجدة يقف بخلفها يمشط لها شعرها 
ادم وهو يجعلها تقف من مكانها : مش هتقوليلى مالك برضوا 
وتين: مفيييي...
وتصدم حين ......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الخامس والثلاثون بقلم بيبو


ادم: مش هتقوليلى مالك برضو 
رؤى : مفيييي
ويقطع حديتها قبله ادم لها ودق قلبها عندما اختلطت انفاسهم سويآ
رؤى وهى تحاول الإفلات منه:اوعى يا ادم
ادم: مش هسيبك انتى ملكى
رؤى وهى تتذكر الملابس التى وجدتها بدولابه :ابعد بقى 
ادم: انتى فيكى ايه انهارده متغيره ليه
رؤى: افتح دولابك كده
ليفتح ادم الدولاب ويبتسم ويغلقه مره اخرى 
لتتفاجئ رؤى من رده فعله
ادم: مالك مكشره ليه
رؤى: انت معندكش دم
ادم: بس حلوه اوى
رؤى: هى ايه ؟؟؟؟
ادم: اللى ف الدولاب
رؤى بعيون باكيه : عجبتك؟
ادم بابتسامه: اوى بصراحه
رؤى: خليها تنفعك
ادم بعد فهم :هى مين؟؟؟
رؤى: اللى انت شايلها هدومها ف دولابك
ادم: انا بتكلم ع الساعه
رؤى: وانا بتكلم ع الهدوم
ادم: هدوم ايه
رؤى وهى تبحث ف دولابه ولم تجدها :خبيتها فين
ادم: والله ما فاهم انتى بتتكلمى ع ايه
رؤى: ادم متجننيش كان ف هدوم واحده هنا الصبح
ادم: وقد تذكر عندما مات زياد انها تأثرت بما حدث وظن انها قد عادت لما كانت عليه باختلاف الاحداث 
ادم وهو يحاول تهدئتها: طب اهدى والله ماعرف حاجه ع اللى انتى بتقوليه ده 
رؤى: ماشى يا ادم مسيرك تقع ف ايدى وتتركه وتذهب لتنامليضحك ادم بخفه فقد بدأت تغير لينام بجانبها ويحتضنها من الخلف
رؤى: سيبنى انام
ادم: هننام واحنا كده لتستسلم وتغوص ف نومها وهو ايضا 
***********
حمزه : اتبسطى؟
وتين: جدآ ربنا يخليك ليا من ما انت سافرت وانا معملتش عيد ميلادى بس اليوم انهارده مميز جدا بالنسبالى
حمزه : ربنا يقدرنى واسعدك وطول مافيا نفس هفضل اسعدك 
لتنام وتين ع كتفه فهو مصدر الامان بالنسبه لها 
************
سليم: هتعملى ايه 
ندى: مش عارفه اخلص منها
سليم واللى يخلصك منها بالطريقه
ندى: اديله عينى
سليم: لا عينك متأكلش عيش انا عايز فلوس 
ندى: اؤمر وانا انفذ بس المهم اخلص
سليم: 500
ندى: 500 ايه
سليم: 500 الف
ندى: بس ده كتير عليها
سليم: مانتى هتشبعى من ادم بعد كده
ندى: تصدق عندك حق هتنفذ امتى
سليم: من بكره لو تحبى
ندى: بلاش نتسرع هظبطتلك الدنيا واكلمك انا لازم اروح 
سليم: باتى معايا
ندى: مش هينفع ادم زمانه روح ومش عايزه اتخانق معاه 
سليم: ماشى قومى البسى
*********
يستيقظ ادم صباحآ ويجدها تنام بحضنه ليبتسم فلأول مره تنام بحضنه برضاها :ربنا يهديكى يارؤى
تستيقظ رؤى ع صوت هاتفها وترد بصوت شبه نائم 
رؤى: الو
وتين: صباح الخير ياقلبى
رؤى: صباح النور ياتونه عامله ايه وماما وحمزه كويسين 
وتين : الكل كويس الحمد لله المهم حمزه مصمم ان الخطوبه تبقى بعد بكره جهزى نفسك انك تجيلى من انهارده وةاتى معايا انتى وملك ونور
رؤى: حاضر ياحبيبتى والف مبروك وانا شويه وهجيب البنات واجيلك
وتين: قشطات ياموزتى باى
رؤى: باى
وتغلق الهاتف وتكاد ان تنام مره اخرى ولكن تنتبه لأدم المعلق نظره عليها
رؤى: صباح الخير 
ادم: صباح النور يا احلى رؤى ف الدنيا
لتتجس جبينته: انت سخن
ادم: يخربيت الفصلان يابنتى سيبينى احب فيكى شويه
رؤى: اوعى كده وسيبنى انام
وتصدم حين تجده......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السادس والثلاثون بقلم بيبو


وتصدم حين تجدة يقبلها بحرارة ثم يبتعد عنها ويبتسم
ادم: انا قولتلك انتى ليكى عندى بوسة كدة نبقى خلصانين
رؤى: ع فكرة انت قليل الادب
ادم: انا قليل الادب!!؟؟؟
لا ياحبيبتى لو عايزة تشوفى قلة الأدب انا هوريهالك دلوقتى بس مستعدة
ويقترب منها
لتبتعد عنة : لا مش مستعدة واعقل بقى
ادم: وكمان شيفانى مجنون طب انا هوريكى الجنان
لتجرى منة رؤى خارج الغرفة وتتصدم بندى وتقع ع الارض
ليلحق بها ادم ويحملها
ندى: مش تفتحى يا بتاعة انتى
رؤى: معلش بهزر انا وجوزى
ندى: عندك أوضة تهزرى فيها
رؤى: براحتى ع فكرة بيت جوزى يبقى بيتى يلا يا ادومى نخش اوضتنا
ليدخل بها ادم الغرفة ويلقى بها ع السرير بقى انا قليل الادب ومجنون صح
رؤى: ادم بهزر انت عاقل وجميل وعسول
ادم وهو يقترب منها: وآية كمان
رؤى: ولازم اقوم دلوقتى حالا اصحى نور وملك عشان نروح لوتين
ادم: دة لية أن شاء الله
رؤى: عشان خطوبتها هى وحمزة بعد بكرة
ادم: هى مش كانت هتتخطب للى اسمة عمر دة
رؤى: مانا هروح عشان افهم عشان حمزة قالى متتكلميش ف الموضوع دة مع وتين وانا مش فاهمه حاجه
ادم: طب وهتيجى امتى
رؤى: لا احنا هنبات
ادم: لا طبعا مفيش بيات
رؤى: ادم دى اختى الوحيدة ولازم ابقى جمبها
ادم: انا مقولتلكيش متروحيش بس بقولك مفيش بيات انزلوا هاتو حاجتها ويوم الفرح روحيلها من الصبح
رؤى: ادم بقولك دى اختى مش واحدة صاحبتى
ادم: وف راجل غريب بايت ف نفس البيت
رؤى: دى عدم ثقة يا ادم
ادم: لا طبعا بس تقدرى تقولى كدة مبحبش حد ياخد حاجة بتاعتى
رؤى: وهو هيتجوزنى وكمان ماحنا طول عمرنا عايشيين مع بعض اية الجديد
ادم وهو يمسكها من معصمها: دة كان زمان ياقطة دلوقتى انتى مراتى
رؤى: يعنى مش هتودينى ابات مع اختى
ادم: اووووووف هتروحى بس بشرط
رؤى: موافقة
ادم: مش تعرفى اية هو الأول
رؤى: قول ماحنا مش هنخلص
ادم: تجيبى بوسة
رؤى: انا مش عايزة أحضر الفرح اصلا
ادم: انا بقول كدة برضوا
رؤى: ع فكرة انت غلس
ادم: طب تعالى اوريكى الغلاسة والجنان وقلة الادب
ويقبلها بشغف وحب وكانة امتلك العالم بأكمله ودق قلبة عندما بدالتة نفس الشعور والإحساس
*******************
ف مكان آخر
مازن: ها قولتى اية
نور: هو ادم قالك اي. ع الموضوع دة
مازن: ادم قالى هشوف وارد عليك
نور: بس ادم مقاليش حاجه
مازن: وانتى اية رايك
نور: انا موافقة طبعا يامازن بس لازم ادم وماما يوافقوا
مازن: ياحبيبتى مش هنعمل حاجة من غير رضاهم
نور: انا بحبك اوى
مازن: وانا بموت فيكى
نور: طب لو ادم موافقش
مازن؛ متقلقيش انا هعرف اقنعه
*****************
حمزة: خدى ياوتين
وتين : اية دة ياموزو
حمزة: دى فلوس تنزلى تجيبى فستانك وحاجات البنات دى
وتين: بس انا معايا فلوس
حمزة: اللى اقولك علية تسمعية اتفضلى
لتأخذ وتين الفلوس
حمزة: قوليلى بقى هتنزلى انتى ومين
وتين : انا ورؤى وملك ونور
حمزة: وتين اوعى تقلعى الطرحة
وتين: لا طبعا بس عارف اكتر حاجة كان نفسى فيها اية
حمزة: اية ياقلبى
وتين بعيون باكية: كان نفسى يبقى بابا معايا ف يوم زى دة
حمزة: طب هنعيط لية دلوقتى
وتين: وحشنى اوى ياحمزة نفسى يجى احضنة مرة واحدة ويمشى تانى
حمزة وهو يمسح عيونها من أثر البكاء : اياك عيونك الحلوة دى تعيط تانى
وتين: حاضر
******************
ويمر اليوم بسلام
ويأتي اليوم الذى انتظرة الجميع
لولولولولولولولولولولولوى
ميرفت: الف مبروك ياحبيبتى
وتين بفرحة : اللة يبارك فيكى يا امى
تدخل رؤى الغرفة : تونة قلب اختك ادم مصمم أن هو اللى ينزلك ويسلمك لحمزة
يدخل ادم الغرفة بوقارة وهيبتة
ويمد يدة لوتين
وتين: بجد يا ادم انت اللى هتنزلنى
سهير: طبعا ياحبيبتى مش زى اخوكى الكبير برضوا
وتين: متشكرة أوى يا ادم
ملك: ويوم فرحى يا ادم هتنزلنى انا كمان وتسلمنى لعريسى ولا هتقولى ابوكى موجود
ادم : يا لوكة انتى بنتى انا
نور: هى بس اللى بنتك
ادم : لا انا عندى 3 بنات ملك ونور ووتين
لسرعان ماتختفى ابتسامة رؤى التى لم يذكر اسمها
ادم: وعندى بنوتة بالنسبالى ام واخت وحبيبة وزوجة وصاحبة وأحيانا بنتى اللى لسة مجتش وينظر لرؤى التى تلون خدودها من كثرة خجلها
وتين : طب هتفضل تحب ف مراتك وسايب عريسى تحت انت ممكن تنزلنى وتطلع تكمل حب ونحنحة
ادم : لا خلاص مش وقتة ليثنى لها ذراعية وتدخل وتين يدها بيدة
وينزل بها وخلفهم ملك ونور وسهير وميرفت ورؤى
ينتظر حمزة نزولهم وبمجرد أن رأها ارتسمت ع وجهة ابتسامة عريضة ف اخيرا حب حياتة وطفولتة أصبحت ملكة
ليسلمها ادم لحمزة
ليدخل بها القاعة
ادم: ع فكرة شكلك حلو اوى النهاردة
رؤى: ع فكرة عارفة انا عمرى ما كنت وحشة اصلا
ادم: ووحشتينى اوى اليومين دول
رؤى: ادينى راجعة انهاردة
ادم: اخيرا بقى
رؤى: انا هروح لوتين
ادم؛ يخربيت جمالك
****************
عمر: يعنى اية فرحها انهاردة
مروة : زى مابقولك كدة خطوبتها انهاردة ع حمزة ابن خالتها
عمر: ماشى ياوتين انا هعرف اتصرف معاكى كويس
مروة : أهدى ياعمر انا هروح الفرح وابلغك بكل حاجة من هناك
عمر: ماشى سلام
مروة : سلام
تدخل مروة القاعة وتتجه نحو وتين
مروة: مش كنتى تعزمينى ع االاقل كنت جيت وقفت جمبك
وتين: لا شكرا اخواتى جمبى
مروة: ربنا بخليهوملك انا بس جيت اقولك مبروك
وتين: اللة يبارك فيكى
وتوجه كلامها لحمزة وهى تمد يدها وتصافحة : مبروك ياميزو
وتصدم حين .......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السابع والثلاثون بقلم بيبو


وتوجه كلامها لحمزه وهى تمد يدها لتصافحه : مبروك يا ميزو
حمزه: اسمى حمزه والله يبارك فيكى
مروه وهى مازالت تمد يدها : طب مش هتسلم
حمزه: اسف مبسلمش
لتدير لهم ظهرها وتذهب لرؤى
مروه: مبروك يارؤى
رؤى وهى تتفحص مروه : عقبالك
مروه: ان شاء الله
لتتركها وترحل
مروه بصوت شبه مسموع : هو محدش طايقنى ليه يكونش انا اللى خطفتها
وبعد انتهاء الفرح
حمزه: احنا هنروح نسهر تيجى معانا يارؤى
رؤى: اه ياريت
حمزه: طب يلا يا ادم وانت يامازن هات نور وملك ويلا نسهر سهره حلوه بمناسبه التدبيسه دى
وتين: ومين اجبرك ع التدبيسه دى ع فكره احنا لسه فيها
حمزه: دى احلى تدبيسه ف حياتى
رؤى: ياحبيبتى انتى اللى ف القلب ولا ايه يا موزو
ادم بصوت منخفض: موزو!!؟طب ماتظبطى نفسك بدل ما اروحك
رؤى: شكلك حلوه وانت غيران
وتين: احم احم
ادم:طيب يامازن جد نور وملك ف عربيتك وانا هاخد رؤى معايا وانت ياحمزه روح بعربيتك
يفتح ادم لرؤى الباب الأمامى ويركب بجانبها
رؤى: مالك
ادم: يعنى بقالك يومين غايبه ومش عارف اتلم عليكى ف الفرح وف الأخر بتدلعى راجل غريب قدامى وعايزانى اسكت
رؤى: انت بتغير؟؟؟؟؟
ادم: احترمى الراجل اللى معاكى شويه
رؤى: انا اسفه
ادم وهو يضمها له: بحبك
رؤى: وانا كمان بس ركز ف الطريق عشان منعملش حادثه
وبعد وصولهم
حمزه: تحبوا نقعد ع البحر ولا نخش كافيه
رؤى: نقعد ع البحر احسن
وتين: لا بلاش
ادم: ليه ياوتين ده حتى الجو حلو
رؤى: احنا معاكى وكمان حمزه هيبقى قاعد جمبك
نور: هو ف حاجه
ملك: علمى علمك مش فاهمه حاجه
وتين: عشان خاطرى
حمزه بصوت منخفض: وتين انا معاكى متخافيش اوعى تخافى طول مانا معاكى فاهمه
تستسلم وتين:حاضر
ويجلس مازن ونور وملك
ويجلس ادم ورؤى بمفردهم
وحمزه ورؤى بمفردهم
ادم: وحشتينى اوى
رؤى بخجل: وانت كمان
ادم:طب مفيش تصبيره لحد مانروح
رؤى: ادم بطل قله ادب بقى
ادم: انتى ليه ع طول فهمانى غفط انا قصدى ناكل
رؤى: طيب انا عايزه ايس كريم
ادم: حاضر تعالى اجبلك
رؤى: يلا
*************
مديجه: فهمتى هتعملى ايه بالظبط
ندى: اه
مديحه: وساعتها هيتجوزك ورجله فوق رقبته
ندى: ههههههههه يا انا يا انتى يا رؤى
مديحه: اتقلى وامك هتعملك اللى انتى عايزاه
**************
مازن:نور انا بحبك اوى
نور: بس ملك قاعده
مازن: طب اعمل ايه مانتى وحشتينى
ملك: انا هقوم اجيب حاجه وجايه
نور: رايحه فين
ملك: شويه وجيالكم
نور: عاجبك كده اهى سمعتك
مازن: طب اعمل ايه ما انا مش عارف اكلمك خالص
نور: بس انت عارف انى مش بحب ازعل ملك
مازن: خلاص حقك عليا
لم ترد عليه
مازن: قولنا خلاص بقى
لتبتسم نور بخفه
مازن: طب بحبك بقى
نور: وانا كمان
***************
حمزه: انتى ساكته ليه
ملك بخوف وجسدها يرتعش: هقول ايه يعنى
حمزه: حبيبتى انا عارف انك بتخافى من الميه بليل بس انا معاكى ومش هخليكى تخافى من اى حاجه افتكرى انى قولتلك قبل كده انا سندك وحبيبك وعمرى ماهتخلى عنك ابدآ
وتين: انا بحبك اوى
حمزه : ربنا يقدرنى واسعدك
وتين: ربنا يديمك نعمه ف حياتى
حمزه: نفسك ف ايه
وتين: نفسى افضل معاك ع طول
حمزه: اطمنى مش هبعدك عنى خالص
وتين ببكاء: هتحمينى منه
حمزه:محدش يقدر يأذيكى طول مانا عايش
وتين وهى تختبئ بحضنه:ربنا يخليك ليا
حمزه: طب يلا نروح عشان مش مسؤل ع اللى هيحصل بعد شويه
وتين: ههههههههه لا الطيب احسن يلا نروح
*************
ادم:ها ياحبيبتى عايزه حاجه تانى
رؤى؟ تؤتؤ
ادم: طب مش هنروح بقى
رؤى: اه يلا ادم استنى مش دى ملك هى قاعده لوحدها ليه
لينظر ادم
ادم: ايه ده هى مالها حد زعلها
رؤى: معرفش تعالى نشوفها
ويتفاجؤا حين يجدوها.....
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثامن والثلاثون بقلم بيبو


ليذهبوا لملك ويصدموا حين يجدوها تبكى بحرقه
رؤى: لوكا مالك
ادم: ايه ده ياملك بتعيطى ليه
تنظر ملك لادم والرؤيه مشوشه من كثره الدموع ف عينيها
ملك ذات نبره الم: وحشنى اوى يا ادم حياتى ملهاش طعم من غيره كان زمانه قاعد معانا دلوقتى
ليفهم ادم قصد ملك: ربنا يرحمه
رؤى: هو مين ده ياملك
ملك:زياد يارؤى
زياد كان كل حاجه ف حياتى كان اخ وكان اخ وكان صديق وكل حاجه كنت ف حضنه بنسى كل همى لما كان بيجيلى عريس كنت برفضه عشان حياتى كامله بوجود زياد فيها مكنش ناقصنى حاجه عشان واحد يجى يكملهالى
رؤى وهى تجلس بجانبها:الله يرحمه ياملك
ثم تنظر لادم الذى ذهب الى عالم اخر عالم من الذكريات
رؤى: ادم انا عايزه اروح
لم يرد عليها
تمسك يده لينتفض جسده ويفوق من شروده:انت روحت فين عماله اكلمك
رؤى: انا عايزه اروح
ادم: ماشى استنى اتصل بيهم
ملك: خلاص يا ادم اهم جم
نور: ايه ده مالكم
ادم: مفيش يلا نروح
مازن : مالك ياملك
ملك: تعبانه شويه
حمزه: طب يلا نروح
ادم :يلا
ويركب كلآ منهم سيارته ويتجه حيث يعيش
يدخل ادم القصر وخلفه رؤى وملك ونور
سهير: ايه ياولاد اتأخرتوا كده ليه
ندى: تلاقيهم كانوا بيتصرمحوا بره
لتتفاجئ بضفعه قويه ع وجهها
ادم: حسك عينك تتكلمى عليهم كده تانى
ندى: انت بتضربنى عشانهم
ادم: واكسر نفوخك كمان
سهير: رؤى خدى جوزك واطلعوا اوضتكم
لتأخده رؤى وتطلع حيث توجد غرفتها
وبمجرد ان اغلق الباب
تجد من يحتضنها بقوه وكأنه يستمد قوته منها
رؤى وهى تضمه اليها فهى ع علم بما يحتاجه ادم وهو الامان
رؤى: انا بحبك
لينظر لها ادم وكأنها تريد ان يطمئن قلبه
ادم: وانا بتنفسك يا رؤى اوعى تسيبينى زى ما زياد سبنى
لتضمه لها اكثر: مفيش حاجه هتبعدنى عنك غير الموت
ادم: ماهو ده نفس السبب اللى بعد زياد عنى
ادم: خلينى كده ف حضنك دايما
ليناموا ع نفس الوضع حتى الصباح
تستيقظ رؤى صباحا وتجده مشبث بها كالاطفال
تحاول الافلات ولكن هو دائما الاقوى
ادم: رايحه فين
رؤى: هغير هدومى واخد شاور واحضرلك الفطار
ادم: لا مش عايز اكل عايز افضل ف حضنك بس
رؤى: طب ع الأقل نغير هدومنا احنا نايمين بهدوم الفرح
ادم: لا برضوا خلينا كده انا مرتاخ وانا كده
لتستسلم له ويضلوا ع نفس الوضع
************
تستيقظ وتين ع صوت طرقات ع باب غرفتها
وتين بصوت شبه نائم : ادخلى ياماما
يفتح حمزه الباب: هى مش ماما ينفع انا ادخل
وتين: صباح الخير ياحبيبى
حمزه: صباح الفل ياقلب حبيبك هنفضل نايمين كده كتير
وتين: جسمى مكسر
حمزه: سلامتك ياروحى بس يلا قومى عشان تتغدى الساعه بقت3
وتين: يااااااااه انا نايمه كل ده
حمزه :يلا بقى
وتين: هقوم اهو
تدخل وتين الحمام الخاص بغرفتها تأخذ دشها وتتوضأ وتصلى وتخرج تجلس معهم ع السفره
ميرفت: انتى مكنتيش ناويه تصحى انهارده ولا ايه
وتين: جسمى مكسر اوى ياماما
ميرفت: من اللى انتى عملتيه امبارح
وتين: وانا عملت ايه يعنى كنت برقص زى اى عروسه
حمزه: مانغير سيره الرقص دى عشان مفتكرش
وتين: خلاص ونبى ياماما مش عايزين نكد
ميرفت:ربنا يخليكم لبعض ياحبايبى
حمزه:يارب ياخالتو
ميرفت: ما بلاش بقى كلمه خالتو دى
وتين: صحيح ياميزو ماتخليها ماما بقى
حمزه: حاضر ياماما
***************
سهير: هى رؤى وادم لسه نايمين
ملك: اه ياطنط مشوفتهومش انهارده
نور: ماما كنت عايزه اتكلم معاكى ف موضوع كده
سهير: خير ياحبيبتى
نور:بصراحه مازن عايز يقدم ميعاد الفرح ونسافر سوا
سهير: وانتى رأيك ايه
نور: انا موافقه بصراحه ومستنيه موافقتك انتى وادم
سهير: طب انا هتكلم مع ادم ف الموضوع ده
ويأتيهم صوته من اعلى الدرج
ادم: انا موافق طالما هى موافقه
لتجرى عليه نور وتحتضنه بشده: بجد يا ادم موافق
ادم: ايه ده احنا طلعنا بنحب ونفسنا نتجوز بسرعه كمان
نور: مين دى!!؟ انا!؟ لا خالص ده هو اه والله يا ادم هو اللى عمال يزن وصعبان عليا
رؤى: وفيها ايه لما تحب طالما مبتعملش حاجه غلط
ادم: الله الله انتو اتفقتوا عليا
ملك: وانا كمان معاهم وبأيد رأى رؤى
ادم: خلاص ماشى ايه رأيكم انا ممكن اقول مفيش جواز خالص
نور: استهدى بالله يا ادم انا بهزر
ادم: لا عشان تتفقوا عليا تانى
نور: اتفق ايه بس انا معرفهومش اصلا
ملك: بصى البت باعتنا ازاى عشان خاطر حبيب القلب
نور: يالهوووووووووى اقولكم ع حاجه انا مش عايزه اتجوز اصلا
رؤى : سيبك منه انا هجوزهولك
ادم: ومالو اهى عندك شوفى بقى مين هيبقى وكيلك ويتركهم ويطلع غرفته
نور ببكاء : ماما هو ادم كان بيتكلم بجد مفيش جواز
ملك : اكيد بيهزر
رؤى: انا هطلع اشوفو واكلمه
لتوافقها نور
تطلع رؤى غرفتها تبحث عنه وتتفاجئ ....
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت التاسع والثلاثون بقلم بيبو


تدخل رؤى غرفتها وهى تبحث عنه بعينيها ولم تجده وتتفاجئ به يجذبها اليه من الخلف
رؤى: ايه يا ادم خضتنى
ادم: بقى انتى بتتحدينى صح
رؤى: لا مش تحدى بس هى معملتش حاجه غلط دى عايزه تتجوز
ادم: وانتى بقى وكيلها واللى هتجوزيها صح
رؤى وهى تدير جسدها لتتقابل عيونم :مش قصدى بس يعنى حرام عليك كل إنسان ف الدنيا بيتمنى يلاقى شخص يحبه ويهتم بيه ويسأل عنه وكل الحاجات دى
ادم:وانتى
رؤى: انا ايه
ادم: لقيتى الشخص ده؟
رؤى: للاسف لا لقيت شخص رخم وعصبى وعندى و ع طول يزعق
ادم: ده انا كل ده
رؤى: عندك اعتراض انت ناسى انت كنت بتعمل فيا ايه
ادم وهو يقبل يدها: اسف والله ماكنتش اعرف انك مظلومه بس لما هديت وعرفت الحقيقه نسيت كل اللى فات
رؤى: انت عارف انت ليه نسيت؟ عشان مجربتش اللى انا جربته
مجربتش ان مراتك تموت تانى يوم فرحكم لسه مكملتوش 24 ساعه مع بعض وتروح منك كل حاجه
مجربتش انك بدل ماتداوينى كنت بتدوس ع جرحى اكتر كنت محتجالك اوى وانت محستش بيا
ادم وهو يضمها له:انا اسف ومكنتش حاسس ب اللى انا بعمله كل اللى انا كنت فهمه ان حته منى ماتت
جزء جوايا راح بقيت عايش جسديآ لكن روحى راحت منى
ضهرى وسندى راح ابنى مات يارؤى ابنى مات
ويبكى بحرقه ع فراق زياد فهو لم ينسى ابدآ
لتضمه اليها رؤى فهى ع علم انه يجد نفسه وروحه ف حضنها
ادم:اقولك ع حاجه وتصدقينى
رؤى:قول
ادم:انا برتاح ف حضنك برتاح وانا سامع نبض قلبك
بحس ان لسه ف امل اعيش اوعى تبعدى يا رؤى
رؤى:مش هبعد يا ادم متقلقش
ادم:تعرفى نفسى ف ايه؟
رؤى:ايه؟؟
ادم وهو يتأمل وجهها: نفسى اجيب طفل منك يشيل اسمى وياخد ملامحك نفسى اسمع كلمه بابا واجى من الشغل ملهوف عشان اقعد مع مراتى وولادى0نفسى العب معاه
باختصار عايز حته مصغره منك
رؤى:وانا مش كفايه ولا ايه
ادم: انتى مكفيانى وزياده وحياتى كملت بيكى
رؤى: ربنا يخليك ليا انا بحبك اوى
ادم: بقولك ايه ماتيجى نجيب العيال دلوقتى
************
مازن: يعنى ايه الورق اختفى
حياه: معنديش علم يافندم انا مبدخلش مكتب ادم بيه وهو مش موجود
مازن:انتى المسؤله قدامى
حياه: استاذ مازن اللىدخل المكتب دخل بعد ميعاد الشغل واكيد دخل بالمفتاح
مازن بزعيق: محدش معاه نسخه غيرى انا وانتى يبقى تسمى ده ايه؟
حياه:وليه متقولش ان حد عمل نسخه ع مفتاحك ولا انت عايز تشيلنى المسؤليه وخلاص
مازن بعصبيه: متعصبنيش انت عارف ورق الصفقه ده بكام
حياه:حاجه متخصنيش راجع الكاميرات ولو لقتنىانا اللى دخلت المكتب ابقى تعالى حاسبنى
مازن:انا هشوف الموضوع ده بنفسى بس والله العظيم لو عرفت انك تعرفى حاجه او ليكى يد ف الموضوع ماهرحمك
حياه:ابقى اثبت عليا حاجه
ليتركها ويرحل ويدخل مكتبه
مازن لنفسه:طب هقول لادم ايه؟
ورق ب 5 مليون جنيه
ويتفاجئ حين يجد نور امامه
نور:انت بتكلم نفسك
مازن: نور!!؟ انتى هنا من امتى
نور:لسه واصله مالك
مازن:ف مصيبه ف ورق الصفقه الجديده ضاع ومش عارفين نوصله
نور:طب والحل
مازن:مش عارف افكر دماغى واقفه
نور: هى صفقه كبيره
مازن: ب 5 مليون بس دى صفقه العمر والورك ده مفروض يتمضى انهارده عشان اخده واسافر
نور: 5 مليون.......؟ يانهار ابيض وهتعمل ايه يامازن
مازن:لازم اقول لادم
نور: ربنا يستر
مازن: مقولتليش ايه اللى جابك هنا
نور: كنت جايه اقولك ان رؤى اقنعت ادم بالجواز
مازن: وتقريبا بعد موضوع الورق اللى ضاع لا ف جواز ولا ف شغل اخوكى هيشردنى
نور: متقولش كده تانى
مازن: دى الحقيقه ياروحى
نور: اهدى بس كده والموضوع هيتحل باذن الله
مازن:يارب
************
وتين: ماما انا نازله
ميرفت: رايحه فين ياتونه
وتين: رايحه الجامعه هو حمزه نزل
ميرفت: اه نزل من بدرى ومرضيش يصحيكى
وتين: ماشى انا مش هتأخر
ميرفت: ماشى ياحبيبتى وخدى بالك من نفسك
وتين وهى تقبل جبينه امها : حاضر ياست الكل
لتذهب وتين للجامعه وتتجه نحو الكافتيريا
تجلس وتين وتسمع صوت من خلفها تعرفه جيدآ
عمر: اهلا ست الحسن والجمال اتخطبت
وتين: خير ع الصبح
عمر: بصراحه الواد طلع جدع وشهم وستر عليكى بس انا واطى
وتين:قصدك ايه
عمر وهو يمد يده لها ببعض الصور: ايه رأيك ف الشغل ده بس تحسى انه حقيقى صح
وتين وهى تنظر للصور بصدمه وهى عاريه ويخطر ببالها ان تصل هذه الصور لحمزه فهى تظهر انها حقيقه لدرجه كبيره
عمر: مالك اتصدمتى كده ليه
وتين: انت اوسخ شخص عرفته ف حياتى
عمر: بس مقولتليش رأيك ف الصور ايه
وتين: انا هوديك ف ستين داهيه
عمر: وانا موافق بس متزعليش لما اخدك معايا ف نفس الداهيه
لتتركه وتذهب ولكن تقع مغشيآ عليها
لتتجه نحوها بعض طالبات الجامعه ويحاولون افاقتها ولكن لا حياه لمن تنادى
فتاه: دى جسمها مثلج
طالبه اخرى: النبض بطئ اوى تعالوا ننقلها لاقرب مستشفى
*************
تنام رؤى بحضن ادم
ادم: رؤى
رؤى: امممممم
ادم: ماتيجى نسافر بقى كل مانيجى نسافر تحصل حاجه
رؤى: هنروح فين
ادم: مش مهم فين المهم اننا مع بعض
رىى: وانا موافقه
ادم: تحبى تروحى فين
رؤى: مش هتفرق طالما مع بعض
ادم: بحبك اوى
رؤى: وانا كم...
ويقطع حديثهم صوت هاتف رؤى
ادم: مين الرخم اللى بيتصل دلوقتى
رؤى وهى تنظر للهاتف: دى تونه
ادم: سيبك منها وتعالى نكمل كلامنا
رؤى: استنى ليكون ف حاجه مهمه
رؤى: الو
ويأتيها صوت لا تعرفه: حضرتك مدام رؤى
رؤى وهى تعتدل ف جلستها: ايوه انا مين حضرتك
الفتاه : انا صاحبه وتين ف الجامعه هى اغمى عليها ونقلناها مستشفى(......) وطالبين هنا حد من اهلها
رؤى: مسافه السكه واكون عندك وتغلق الخط
ادم: ف ايه
رؤى: وتين تعبت ف الجامعه ونقلوها المستشفى
ادم: طب استنى هغير هدومى واجى معاكى
رؤى: طب بسرعه يا ادم انا قلبى واكلنى عليها
ادم: متقلقيش ياحبيبتى ان شاء الله خير
*************
#ف_المستشفى
تصل رؤى وادم
رؤى تقابل زمايل وتين ف الجامعه ينتظرونا امام غرفه
رؤى: فين وتين
فتاه: ف اوضه الكشف والدكتور معاها
رؤى: طب هى كويسه
الفتاه: لسه منعرفش حاجه هو جه من شويه قال عايز حد من اهلها ودخل تانى
ادم: انا رايح الحسابات ويستأذن ويرحل
تنتظر رؤى امام الغرفه والقلق يشق قلبها ع صغيرتها
وبعد قليل
يخرج الطبيب من غرفه الكشف ويتجه نحوه الجميع
رؤى: خير يادكتور
الطبيب: حضرتك تقربلها؟
رؤى: انا اختها
الطبيب: طب ممكن تتفضلى معايا ف المكتب
تدخل المكتب وتجلس هى وادم
ادم: خير يادكتور
الطبيب: مخبيش عليكم الحاله اتعرضت عليا متأخر
رؤى: حضرتك قلقتنى
الطبيب: اختك مصابه بورم ف المخ والورم بقالو فتره
رؤى بعيون باكيه: ورم!!؟
ادم: اهدى بس يارؤى كمل يادكتور
الطبيب: الورم دة لو متلحقش وعملت العملية ممكن لقدر اللة تموت
ادم: والعملية دى تتعمل هنا ولا برة
الطبيب: لا طبعا هنا الأجهزة كلها موجودة مفيش داعى للسفر
رؤى: ونسبة نجاح العملية اد ايه
الطبيب: 60٪
رؤى ببكاء وخوف ع اختها: يعنى اية يعنى اختى هتموت منى خلاص
ادم: اهدى بس وهنعملها كل اللى تحتاجة
الطبيب: هى ياريت تعمل العملية ف اقرب وقت
ويستاذنوا ويرحلو
**************
مازن: بقولك انا متاكد انها هى اللى ورا الموضوع دة
نور: طب وهى مستفيدة اية
مازن: مش هى المستفيدة
نور: انت مش فاهمة حاجة
مازن: هفهمك بعدين المهم اعرف ودت الورق فين
نور؛ طب هو مش مفروض ف كاميرات
مازن: ماهى اتقفلت
نور: بس حياة متعملش كدة حياة انا اعرفها بقالى كتير
مازن: للاسف هى معملتش حساب العشرة والعيش والملح
نور: طب والعمل يامازن
مازن: سيبيها ع ربنا
نور: ونعم بالله
*********************
يقف ادم ورؤى خارج غرفة وتين بانتظارها
تقترب فتاه من رؤى
الفتاه: مدام رؤى
تنتبة لها رؤى: نعم
الفتاه وهى تمد يدها لها: دى شنطة وتين ودة فونها
تأخذهم رؤى وتبتسم ابتسامة خفيفة للفتاه: شكرا
الفتاه: بس كنت عايزة اقولك ع حاجة مهمة
رؤى وهى تنظر لها وهى ع علم بأن قد حدث شئ لوتين : خير
الفتاه: عمر وراها ف كل مكان ومش هيسيبها ف حالها ياريت تاخدو بالكم منها

تشكرها رؤى ويرحلو الفتيات جميعا ولم يتبقى سوا ادم ورؤى
اصل وتين للمنزل ومعها ادم ورؤى
ميرفت: حمداللة ع السلامة اية المفاجأة الحل......
وتصمت حين ترى وتين تستند ع اختها ومعلق بيدها كانولا
ميرفت بخضة: مالك ياوتين
رؤى: الحمد لله ياماما هى كويسة وتنظر لادم نظرة يفهمها جيدا وهى أن لا يحكى ماحدث
ميرفت: يعنى فيها اية اللى حصلها
ادم: هبوط بس ياطنط نتيجة ضعفها
ميرفت: واللة يبنى مابترضى تاكل حاجة خالص تعبت معاها
رؤى وهى تتجة نحو غرفة وتين: تعالى نامى شوية
وتين: حمزة جة ياماما
ميرفت: اة ياحبيبتى ونزل قالى رايح مشوار وجاى
رؤى: تعالى ارتاحى لحد ما يجى
تدخل وتين غرفتها وتتشبث برؤى وتبكى بشدة

رؤى: اهدى واحكيلى اية اللى حصل
وتين ببكاء وخوف: مش قادرة اتكلم
رؤى: خلاص نامى دلوقتى ولما تصحى نتكلم
وتين: طب خليكى جمبى لحد ما انام متسبنيش
تاخذها وتين بحضنها فهى بمثابة الام الثانية لها وليست فقط اختها الصغيرة
***********************
مديحة : هو اتاخر لية
ندى: وانا اعرف منين وانا كنت مراتة
مديحة: شوفى البت اللى عاملة كل دة عشانها
ندى: يارب بس يجى بفايدة
مديحة: بس هو يرجع
ندى: هو انا هديلو البتاع دة ازاى
مديحة: هتحطيهولوا ف القهوة انا عارفاة بيشرب قهوة كتير
ندى: وانتى عارفة أنة مبيشربهاش من ايدى
مديحة: ماهو مش هيعرف أن انتى اللى عملتها
ندى: هو من امتى كلب منى قهوة اصلا
مديحة : ملكيش دعوه انا هتصرف واحطها بس زى ما اتفقنا
ادم هيطلق اللى ما تتسمى دى قريب وع أيدى انا
ندى: ناوية ع اية
مديحة بمكر:كل خير
ندى: وانتى يجى من وراكى خير
ويقطع حديثهم هاتف ندى
ندى: هاى بيبى
سليم: وحشتينى
ندى: وانت اكتر
سليم : مستنيكى انهاردة عايزك ف موضوع مهم
ندى: موضوع اية
سليم: لما تيجي هتعرفى موضوع يخص حبيبك
ندى: ماشى هجيلك
سليم: متتاخريش سلام
ندى: سلام
مديحة: ودة عايز اية هو كمان
ندى: معرفش بيقول موضوع يخص ادم هروحلوا بليل اشوفو عايز اية
اة صحيح انتى كنتى بتعملى اية ف أوضة ادم من شوية
مديحة: هتعرفى لما يجوا
***************
يصل ادم ورؤى للقصر بعد يوم شاق وطويل
سهير: هاااااا يابنتى طمنينى وتين عاملة اية
رؤى: الحمد لله ياماما بقت احسن
سهير: الحمد لله اطلعوا غيرة هدومكم يلا
تدخل رؤى غرفتها وتستأذن وتدخل الحمام تأخذ شاور
يغير ادم قرابة ويثور حين يرى.........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الأربعون بقلم بيبو


ويثور حين يرى ورقه تحمل من معانى الحب والرومانسيه مايكفى وبها اسم سليم
ادم بأعلى صوت به: رؤىااااااااا
تخرج رؤى مسرعآ بروب الاستحمام وهى فزعه من صوته الخشن الرجولى
رؤى بفزع: ف ايه ف ادم حصل ايه
ادم وهو يقترب منها: انا هقولك ف ايه
ويصفعها ع وجهها لتقع ع الارض
رؤى وهى تتجسس وجهها: ادم انت اتجننت
ادم: انا فعلا اتجننت لما صدقتك 
انتى واحده خاينه وواطيه ورخيصه مع كل واحد شويه
رؤى: انا يا ادم كل ده 
ادم: اه واكتر كمان انا للاسف صدقتك وصدقت انك بريئه لكن طلعتى واحده متستاهلش اى حاجه خالص غير انها تدفن حيه
ادم وهو يمسكها من شعرها ويقيدها من يدها ف السرير : انا بقى هربيكى وهعلمك ازاى تحترمى الراجل اللى معاكى 
انتى اقذر بنى ادمه شوفتها ف حياتى انتى واحده رخيصه بتجرى ورا الفلوس وبس وانا بقى هعلمك الادب وكنت ناوى اعمل لأختك العمليه بس دلوقتى لا هسيبها تموت زى ما اخويا مات
رؤى مازالت ف صدمتها ولم تفهم شئ......
يتركها ويخرج من القصر باكملة
****************
يعود حمزة من الخارج متاخرا وتستقبلة ميرفت
ميرفت: اتاخرت كدة لية ياحبيبى 
حمزة : معلش ياخالتو كنت ف مشوار تبع الشغل مهم جدا طبعا وتين نامت 
ميرفت: اة من ساعة ما جت من الجامعة 
حمزة: لية كل النوم دة هى تعبانه
ميرفت: اة تعبت ف الجامعة شوية وادم ورؤى جبوها من المستشفى
حمزة بخضة: مستشفى!!؟ طب وهى كويسة 
ميرفت: اة الحمد لله تمام
حمزة: طب ياخالتو. عن اذنك اخش اطمن عليها 
ميرفت : اتفضل ياحبيبى
يدخل حمزة غرفتها ويجدها نائمة 
حمزة وهو يقترب منها بهدوء لكى لا يوقظها 
حمزة بصوت هادئ: ياروحى ع الناس العسل وهى نايمة 
تفزع وتين : مين مين 
حمزة وهو يحاول تهدئتها : أهدى ياحبيبتى ف اية انا حمزة
وتين؛ حرام عليك خضتنى
حمزة : حقك عليا ياحبيبتى مالك بقى ماما بتقول انك تعبتى ف الجامعة
لتتذكر وتين ماحدث ف الصباح
اة ...اص....اصل تعبت شوية واغم عليا 
حمزة: مالك مش مجمعة لية
وتين وهى تمسك رأسها: مصدعة مش عارفه اجمع الكلام
حمزة: طب ياحبيبى نامى انتى دلوقتى وريحى وبكره نتكلم
وتين: هو انت اتاخرت لية انهاردة
حمزة بابتسامة : كان عندى شغل مهم
وتين: طب وبتضحك لية هو انا بقولك نكتة
حمزة: هو انا حرام اضحك
وتين: لا بس شكلك عامل مصيبة
حمزة: احلى مصيبة يلا تصبحى ع خير 
وتين وانت من اهلة
****************
يتصل مازن ب ادم مرارا وتكرارا ليخبرة بما حدث ف الشركة 
ادم يجلس ع النيل وهو يتذكر أمس 
Stop
فلاش باك 
ادم ماتيجى نجيب العيال دلوقتى 
ويصدم عندما يعلم بانها مازالت حتى اليوم لم يلمسها رجل غيرة 
ادم باستغراب : رؤى هو زياد ملمسكيش 
رؤى: لا
ادم: ازاى يعنى يوم غرحكم محصلش حاجه بينكم 
لم يأتي رد 
ادم. : ولا حتى أما سافرتوا 
رؤى: لا يا ادم ريح نفسك انا محدش لمسنى قبلك 
ادم ف نفسة : مش عارف افرح عشان اول واحد المسك ولا ازعل مش عارف اعمل معاكى اية بصراحة 
ويفوق من شرودة ع صوت هاتفية  ينظر لو ويجد المتصل مازن
ادم: اية يامازن 
مازن بقلق : ازيك يا ادم 
ادم بلا مبالاه: خير 
مازن؛ لازم تيجى الشركة بكرة 
ادم : اشمعنا 
مازن : ف ورق اتسرق من الشركة 
ادم: واللة عال ودة اتسرق من مكتب مين مش بعيد يكون من مكتبى انا 
مازن: بالظبط كدة ورق الصفقة الجديدة اتسرق وملهوش اثر 
ادم بعصبية : وقد تحول وجة بلون الدماء من كثرة الغضب 
ادم: انت بتقول اية انت اتجننت من مكتبى انا
مازن: اه يا ادم 
ادم: طب اقفل انت دلوقتى 
ويذكر :٠
ادم: تعرفى يارؤى انا ف ايدى صفقة هتغير حياتى 180 درجة بس هى تخلص 
رؤى: صفقة اية 
ادم: القرية اللى بتتبنى 
رؤى: ودى فين 
ادم: فاكرة المكان اللى كنت واخدك ف  قبل لجواز لما طلعوا علينا البلطجية 
رؤى اة طبعا هو دة يوم يتنسى 
ادم: هو دة بقى المكان 
رؤى: انا عايزة اروح المكان دة 
ادم: طبعا ياحبيبتى انتى اول واحدة هتروحوا 
ويحتضنها 
ويفيق من شرودة ويقول ف نفسة 
بقى كدة يارؤة بتسرقينى وانا عايش انا خليتك تتمنى الموت مبقاش انا ادم
يرجع القصر وعينة تنطق شرا ويقابل ندى 
ادم: ندى عايز قهوة وطلعهالى اوضتى 
ندى باستغراب : انا اللى اعملهالك
ادم: اة انتى 
ندى: حالا 
يصعد لغرفتة ويجدها نائمة ع الارض ومقيدة بالسرير كما طرقها 
ياتى إليها بزجاجة مياة ويرمى بها ع وجهها 
رؤى بفزع: اية ف اية 
ادم: انتى مين سمحلك انك تنامى 
من انهاردة مفيش نوم
رؤى؛ حرام عليك انا تعبانة من الصبح مع وتين ف المستشفى طب فهمنى انا عملت أية 
ادم: وهو يتذكر أمر الورقة ويقترب منها ويمسك بيدة حزام : انا هقولك انتى عملتى اية 
ويبدأ يضرب بها حتى سال الدماء من جميع جسدها 
***************
ندى: ماما يا ماما يا ماما 
مديحة : انتى اتجننتى 
ندى: ادم طلب. منى اعملة قهوة واطلعهالوا لحد اوضتة كمان  
مديحة : بس يبقى الخطة نجحت امسكى ااكيس دة خطى منة حبة وتدوببها ف القهوة واتاكدى أنة شربها 
ندى: طب هانى بدل ما يتعصب عليا ويغير راية 
تدخل ندى المطبخ وهى ف قمة سعادتها 
ف لاول مرة ادم يطلب منها شئ
تصعد ندى لغرفة ادم وقلبها يتطاير من الفرحة وتسمع صوت صراخ رؤى من الداخل 
ويهدأ ادم ويتوقف عن ضربها عندما سمع طرقات ع باب غرفتة 
ادم بصوت عالى ؛ مين
ندى من الخارج: القهوة يا ادم
يفتح الباب يأخذها منها ويغلق الباب بوجهها
ندى ف نفسها : وانا اللى قولت بدأ يحس بيا 
********************
حياة : بقولك اية شاكين فيا انا اللى اخدت الورق د
........: ياحبيبتى معهومش دليل 
حياة : بس انا خايفة 
.......؛ متخافيش انا معاك وجمبك
*****************
ينير هاتف ندى ويعلن عن اتصال سليم 
سليم: هاى بيبى مجيتيش لية 
ندى : اصل ادم جو ومعؤفتش اخرج 
سليم: طب هستناكى بكرة ف الشقة 
ندى:  ماشى باى
سليم: باى 
***************
ادم ف نفسة: القهوة دى طعمها غريب بس حلوة اوى 
يسعى ادم بدوار شديد ف راسة 
يفك رؤى المقيدة ف السرير ويثور عليها ك الاسد الذى امتلك فرييتة ويقبلها بحرارة وكأنها عابدة  تحت يدة وهو السيد الاول والاخير ويجوز اة فعل اى شئ 
ويثور أكثر عندما سمع جملتها 
رؤى: ادم انا بكرهااااااااك
غضب اكتر 
فهيبتة ك رجل ومستواة ومركزة لا يسمح لاى امرأة  أن تتعدى حدودها والان جاءت من اهانتة وخانتة وهى الان تحت يدة فهل يتركها 
صار يقبلها بحرارة قوية حتى فقدت وعيها
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الحادي والأربعون بقلم بيبو


صار يقبلها بحرارة حتى فقدت وعيها
ف الصباح
يستيقظ ادم ويصدم حين يجدها ع تلك الحالة
ويحاول افاقتها رؤى يارؤى ردى عليا
ع السفرة
تجلس نور وملك وسهير ومديحة وندى
ويتفاجؤ بادم يحمل رؤى ع يدة وينطلق بها خارج القصر
نور: ادم مالها رؤى
سهير: يالهوى اية اللى عمل فيها كدة انت ضربتها يا ادم
ندى توشوش امها ؛ تسلميلى
مديحة : اصبرى عليا هما لسة شافوا حاجة
ملك: ادم استنى انا جاية معاك
ويتجهوا جميعا الا المستشفى برؤى
خارج الغرفة يجلس ادم ويضع راسة بين كفية
سهير: حرام عليك يبنى دى أمانة واحنا مصونهاش
نور ببكاء: لو كان زياد عايش مكنش حد قدر يعمل فيها كدة
ملك: اللة يرحمة سبها هنا لوحدها تتمرمط
ادم: انا مش عايز اسمع صوت حد فيكم
ليصمت الجميع
وبعد مرور نصف ساعة يخرج الطبيب من غرفة رؤى
ويتجة نحوة الجميع
سهير: طمنى بنتى كويسة
الطبيب: انا لازم اعمل محضر
ملك: محضر لية
الطبيب: ف كسر ف ايديها ورجليها ودة نتيجة ضرب اكتر من مرة ع نفس المكان سبب كسر للعضم
نور: اتضربت !!؟؟؟
ثم تنظر لادم
الطبيب: عن اذنكم
يدخل الجميع الغرفة لكى يطمئنوا عليها
سهير: حمداللة ع السلامة يابنتى واسفة انى معرفتش احميكى واحافظ عليكى
لم ترد عليها
نور: رؤى انتى كويسة
لم يأتيها رد هى الأخرى
ثم ينظروا لبعضهم باستغراب
نور: رؤى انتى سمعانى
ملك: طب لو سمعانا اعملى اى حاجة تثبت
سهير: مالك يابنتى متوجعيش قلبى اكتر من كدة
وبعد انتهاء جملتها مباشرة تدخل وتين وحمزة وميرفت الغرفة
ميرفت: اية ياحبيبتى اللى حصلك ومين اللى عمل فيكى كدة
وتين: رؤى حبيبتى قوليلى مين اللى عمل كدة وانا اشربلك من دمة
حمزة: ادم فين
سهير: مش عارفة كان واقف معانا مش عارفة راح فين
ملك: ممكن يكون ف الحسابات
نور: تعالى اقعد ارتاح ااتفضلى ياطنط اقعدى
ميرفت: اية اللى حصل يانور طمنينى
وتين: هى مبترودش لية
حمزة: عن اذنكم دقيقة وجاى
وتين: استنى هاجى معاك
حمزة: لا خليكى انا مش هتاخر
يدخل حمزة مكتب الطبيب ويسأل عن حالة رؤى ويحكى لة الطبيب ما حدث بها
حمزة: شكرا جدا
الطبيب: لا شكر ع واجب بس ياريت تاخدو بالكم منها
حمزة: حاضر عن اذنك
*****************
تنزل ندى من أعلى الدرج وهى ف قمة شياكتها
مديحة باستغراب::: انتى عايزة نعمل مشاكل مع ادم
ندى؛ هو ادم ف اية ولا ف اية
مديحة: هتتاخرى
ندى:. هحاول متاخرش
وتتركها وترحل
ادم ف نفسة : انا مش عارف اعمل ايه اواجهها ولا معرفهاش بس بجد تعبت جبت اخرى
ويفوق من شرودة ع صوت حمزة: مين اللى عمل ف رؤى كدة
ينظر لو ادم بعيون باهتة ولم يرد علية ويتركة ويرحل
يمسكة حمزة بقوة من يدة : استنى هنا انا بكلمك الدكتور مصمم يعمل محضر وهنقول ف أن انت اللى عملت فيها كدة فهمنى هى عملت أية
ادم : خانتنى فهمت عملت أية وحتى لو موتها دى مراتى انا وانا حر فيها
حمزة: لا مانتاش حر هى ليها اهل ولو انت مش عايزها طلقها احنا عايزينها
ويتركة ويتجة نحو غرفة رؤى
******************
تدخل ندى الشقة وتجد من ينتظرها
سليم: اتاخرتى لية
ندى: استنيت لما ادم يخرج
سليم: خرج راح فين
ندى : ف المستشفى مع الحلوة بتاعتة
سليم: لية هى حصلها حاجة
ندى: اة ضربها ومعرفش حصلها اية ووداها المستشفى
سليم بفضول: مستشفى اية
ندى: مستشفى (.........)
المهم كنت عايزنى ف اية
سليم: انتى بقالك اد اية بتحطى لادم المخدرات ف القهوة
ندى: هى مرة واحدة
سليم : طب عايزك تزودى الجرعة
ندى: وافرض مات منى
سليم: متقلقيش هو بي هيبقى مش ف وعية شوية
ندى: وانا هستفاد اية
سليم وهو يمد لها يدة بملف : خدى دة
ندى وهو تاخذة منه : اية الورق دة
سليم: دة ملف مهم جدا وعايز امضة ادم وساعتها الخير هيعم ع الكل
ندى: ليا كام
سليم: 10٪
ندى: ميلزمنيش
سليم: امال عايزة كام
ندى: 35 ٪
سليم: 30٪ ودة اخر كلام عندى
ندى: لا شوف حد غيرى
سليم: سهلة اوى ع فكرة وزى ما جبت الورق من جوا مكتبة اقدر بكل سهولة امضية علية بس قولت انتى اولى
ندى: خلاص موافقة عايزة امتى
سليم: ف اقرب وقت
ندى: ماشى انا هلحق اروح بقى قبل مايجى
سليم وهو يتجة بها نحو الغرفة : لا لية بدرى تعالى اديكى عربون
********************
ف غرفة رؤى
يدخل الطبيب لكى يطمئن عليها
الطبيب: عاملة اية دلوقتى يارؤى
لم ترد علية ونظرها معلق ع باب الغرفة
تنظر وتين حيث تنظر رؤى
وتين: رؤى انتى بصة ع الباب لية
يقترب الدكتور من حمزة : ممكن تخلى جوزها يدخل
حمزة: بلاش عشان متنهارش
الطبيب: عايز اشوف رد فعلها
حمزة : حاضر
ويخرج من الغرفة ويخبر ادم بكلام الطبيب
يدخل حمزة وبضع لحظات ويدخل ادم
رؤى وهى تنظر له : زياااااااااااااد
ينظر الجميع لبعضهم باستغراب وتقترب منها وتين : فين زياد يا رؤى
رؤى وهى تشاور ع ادم : اهو كنت مستنياك من بدرى
الطبيب: زياد مين
رؤى : زياد جوزى
الطبيب بعدم فهم : مش اسمة ادم
حمزة : دكتور ممكن اتكلم مع حضرتك
الطبيب: اتفضل ف المكتب
يدخل كلا من الطبيب وحمزة المكتب
الطبيب: خير
يحكى له حمزة منذ لحظة موت زياد حتى الان
الطبيب: انا كدة فهمت هى جتلها صدمة عصبية ودة سببلها تعب نفسى واتعالجت ورجعتلها مرة تانية ودة أكبر غلط لان العقل والنفس لسة ماخدتش ع التعايش بشكل منتظم والتعامل مع الناس وخصوصا أهل جوزها
حمزة: طب والعمل
الطبيب: العمل انها تدخل مصحة نفسية وادم ميزورهاش خالص ولا تلمحة لأنها مبتشوفش زياد غير ف هو
حمزة: مش فاهم
الطبيب: بمعنى اصح هى كل ما تشوف ادم بتتخيلة زياد واكيد ف شبة بينهم عشان كدة هى بتشوفو جوزها اللى عقلها رافض أنة مات لحد اللحظة دى
حمزة: مفيش حل غير أنها تتحجز ف مصحة
الطبيب: متقلقش انا هتابع حالتها بنفسى
حمزة: هو تخصص حضرتك اية
الطبيب: دكتور مراد تخصص أمراض نفسية وعقلية
حمزة: تمام شكرا جدا يادكتور هتتنقل امتى المستشفى
مراد : انا هحطها هنا تحت الملاحظة يومين واول ما حالتها الجسدية تتحسن شوية هننقلها ع طول
يخرج حمزة من مكتب مراد وهو عقلة شارد اهى فعلا وصلت لهذه المرحلة
يدخل غرفتها وهو ينظر لها بحزن ع حالتها
وتين: مالك ياحمزة
حمزة: مفيش يلا نروح عشان رؤى ترتاح
وتين: انت هبات معاها
ميرفت: لا روحى انتى انا هقعد معاها
حمزة: مفيش حد اصلا يقعد معاها
سهير: الدكتور قالك اية يبنى
ينظر لرؤى النائمة أمامة ع فراش المرض : هتدخل مصحة نفسية
تشهق نور وملك
ميرفت: بنتى انا تدخل مصحة نفسية
حمزة : دة احسن ليها ياماما
ملك: هو الدكتور قالك اية بالظبط
نور: طب دة كلة بسبب لية
حمزة وهو ينظر لادم باسمئزاز: اسألى اخوكى
ميرفت ببكاء: كدة برضوا يا ادم دى بنتى اللى قولتلى هشيلها ف عينى
ليتذكر يوم فرحة ع رؤى
ميرفت : خد بالك منها يبنى
ادم: ف عينى
رؤى : قصدك هتطلع عينى
ليضحك ادم : كويس انك عارفة
ويفوق من شرودة ع صوت وتين
وتين: منك للة يا ادم ثم توجة كلامها لنور: عرفتى لية دلوقتى كنت بقولك بخاف ع اختى من اخوكى
عرفتى يانور
ثم توجة كلامها لسهير : هى دى ياطنط اختى اللى جت بيتكم وردة مفتحة لية حرام عليكم
ثم تقول جملتها الاخيرة
وتين: طلقها يا ادم
***********************
تدخل ندى القصر وتقابل مديحة أمامها
ندى: خضتينى
مديحة: اتاخرتى لية
ندى : طمنينى ادم جة
مديحة: اة ياختى وطلع اوضتة
ندى: طب مسالش عليا
مديحة : هو ف اية ولا ف اية
ندى: طب خدى الورق دة وخبية
مديحة وهى تتفحص الورق : اية دة
ندى : وطى صوتك دة ورق تبع ادم ف الشغل وعايز امضتة
مديحة : وانتى مستفادة اية أن شاء الله
ندى : 30٪
مديحة : طب هانى الورق دة انا هخبية بطريقتى
وينتهى اليوم
*****************
ف الصباح
تذهب ملك ونور لرؤى ويقابلوا مراد أمامهم
نور: صباح الخير يادكتور
مراد وهو نظرة معلق ع ملك : صباح النور
ملك: رؤى عاملة اية انهاردة
مراد: الحمد للة كويسة تقدروا تدخلو تطمنو عليها
ملك بخجل من نظراتة: بعد اذنك
ويدخلو الغرفة ويجدو وتين
نور: صباح الخير ياتونة
وتين : صباح النور
ملك: انتى هنا من امتى
وتين: بقالى ساعة
ملك: هى عاملة اية انهاردة
وتين: نايمة من امبارح
نور: أن شاء الله خير متقلقيش
ويعم الصمت ف الغرفة عندما .........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثاني والأربعون بقلم بيبو


(وحدها الخطيئه الاولى اصعب الخطايا مايليها يأتى سهلا او على الاقل اقل المآ وخوفا وتأنيبآ)
ويعم الصمت ف الغرفه حين دخل سليم 
تنظر ملك ونور لبعضهم باستغراب
وتين :اهلا مين حضرتك
سليم وهو يعطى لها باقه الورد :انا سليم ف مقام عم ادم ولما عرفت ان مدام رؤى تعبانه قولت لازم اجى اطمن عليها بنفسى 
ملك وهى تقف امامه :مستغنين عن خدماتك
سليم: عيب كده يا انسه ملك ثم يتجه خطوتين حيث تقف وتين: ده الكارت الخاص بتاعى كلمينى ف اى وقت 
ثم يتجه نحو الباب وينظر لرؤى ويرحل 
نور: اووووف انا قلبى وقع ف رجليا
وتين: ليه يعنى
ملك: ده اكبر عدو لادم
وتين:طب وهو عايز ايه
نور: ادم لازم يعرف
ملك: انا هتصل بيه واقولو
**************
#ف_الشركه
ادم: انا عامل الاجتماع ده وتقريبا بعده ف ناس هتمشى م الشركه
ينظر الجميع لبعضه بعدم فهم
ادم: باختصار عشان مطولش عليكم ف ورق اتسرق من مكتبى ف غيابى
واللى دخل المكتب دخل بالمفتاح
يعم الصمت ف المكان
ادم: ف ظرف يومين لو الورق ده مظهرش محدش يلومنى ع اللى هعمله
موظف: حضرتك محدش معاه مفتاح المكتب يبقى دخل ازاى
ادم: لا فى نسختين هنا0لمكتبى
موظف اخر: محدش عنده علم بالموضوع ده
ثم يقطع حديثه صوت هاتف ادم
ادم: ايه ياملك
ملك: ادم سليم جه لرؤى المستشفى 
ادم: سليم
لتفزع حياه حين تسمع اسمه
ويلاحظ ذلك مازن
ادم: مازن انا ماشى وهكلمك
مازن:اتفضلو ع شغلكم 
بعد انتهاء الاجتماع تجرى حياه اتصال 
حياه: سليم بيه
سليم: ايه ياحياه ايه الاخبار عندك
حياه: احنا كنا ف احتماع عشان الملف اللى ضاع وادم بيه جاله مكالمه وذكر فيها اسمك وبعدين مشى
سليم: خلاص انا عارف انا هعمل ايه ساعه واكون عندك
حياه: عندى فين
سليم: ف الشركه
حياه: لا طبعا كده هيعرفوا انى اعرفك
سليم: حياه لما اجى هتعرفى كل حاجه يلا سلام ويغلق قبل ان يأتيه رد
*************
يدخل ادم غرفه رؤى ويجدها جالسه مع ميرفت وسهير ونور وملك ووتين
ادم: ملك تعالى عايزك
سهير: ف حاجه يا ادم
ادم: لا ياماما عايز ملك ف حاجه 
ويأخذها ويقفوا خارج الغرفه وهناك عيون لا تفارقهم
ادم: ايه اللى حصل 
تقص له ملك ماحدث بالحرف 
ادم: هو شاف رؤى
ملك: عينه منزلتش من عليها
ادم: ابن الكلب عايز يأذينى فيها
ملك: اهدى بس يا ادم
ادم: وهى كويسه دلوقتى
ملك: لسه زى ماهى
لينظر عليها من خلف الزجاج ليراها لا تتكلم ولا تأكل تجلس ع فراش المرض ف صمت
***********
يدخل سليم الشركه ف قمه شياكته
وينظر جميع الموظفين لبعضهم البعض باستغراب
وصل لمكتب ادم وامر حياه ان تفتح له المكتب
حياه: مقدرش اعمل كده
وبعد ان اعطاها ورق يثبت حصته ف الشركه قامت له بفتح المكتب
مازن: بطد ان علم بالخبر انطلق لمكتب ادم
مازن: انت مين سمحلك انك تدخل المكتب وكمان قاعد ع كرسيه 
سليم: شركتى وليا فيها
مازن: انت اتجننت شركه مين انت واعى للى انت بتقولو
سليم: جدا وده الورق اللى يثبت انى شريك ادم
وبعد ان اطلع مازن ع الورق
مازن: انا هتأكد من صحه الورق ده
امر سليم حياه ان يطلع ع كل اوراق الشركه وعلم بكل شئ يخطط له ادم
*************
مراد : استاذ ادم ممكن اتكلم مع حضرتك شويه
ادم: اه طبعا اتفضل
مراد: اتفضل معايا
وخل كلا من مراد وادم المكتب
ادم: خير يادكتور
مراد:انا مرضتش اعمل محضر بس عاير افهم ايه اللى حصل خلاك تعمل كده
ادم: مش عارف انا محستش بنفسى وانا بعمل كل دة
مراد: بمعنى
ادم: حاسس انى كنت مغيب عن الوعى 
مراد: انت بتشرب حاجة 
ادم: لا طبعا 
مراد: طب عندك علم أن مدام رؤى هتخش مصحة نفسية بسبب اللى انت عملتة فيها 
ادم: للاسف عرفت 
مراد: وحضرتك ممن ع من زيارتها 
ادم: يعنى مش هينفع أشوفها تانى 
مراد: لحد ما حالتها تتحسن وبعدين نشوف اذا كانت هى حابة تشوفك ولا لا
ادم: ف امل انها ترجع زى الاول 
مراد: ان شاء اللة 
ثم يقطع حديثهم هاتف ادم
ادم. : طب استاذن انا 
ثم يجيب ع هاتفة 
ادم: خير يامازن 
مازن: مصيبة يا ادم 
ادم: مصيبة اية تانى وانا ناقص 
مازن: عمك 
ادم: مالو 
مازن: باع حصتة ف الشركة لسليم 
ادم: نعم 
مازن: سليم قاعد ف مكتبك ومحدش قادر علية 
ادم: انا جاى حالا كانت ناقصة زفت دة كمان 
******************
تجلس سهير مع ملك ونور ف القصر ويدخل ادم ك الثور الهائج 
ملك: ف اية يا ادم 
ادم: اسألى ابوكى ياهانم 
ملك: بابا!!؟ مالو بابا وهو فين اصلا 
ادم: حتى وهو بعيد مش راحمنا من قرفة 
نور: أهدى بس وفهمنا ف اية 
ادم: باع مصيبة ف الشركة لسليم 
سهير : سليم 
ملك: ازاى بابا يعمل حاجة زى كدة اكيد سليم مزور الورق 
ادم: للاسف الورق سليم 
نور: كدة ياعمو تعمل كدة فينا وانت ف الغربة 
سهير: ربنا يسامحة
ملك: حقك عليا يا ادم 
وهناك اذن تسمعهم وترتجف خوفا 
ندى: بابا ادالو الضربة اللى هى 
مديحة : يابت اسكتى انا مرعوبة حاسة أنة هيطلع يقتلنا دلوقتى 
ندى: انا هنزل اعملوا قهوة 
مديحة : مابلاش انتى تظهرى قدامة دلوقتى 
ندى: ادم هخلية خاتم ف صباعى 
مديحة : ورينى شطارتك 
**********************
رؤى: زياد انت وحشتنى اوى انت مش بتيجى تزورنى لية 
زياد: معلش يا حبيبتي مشغول اوى واللة
رؤى: مشغول عنى دة انا مراتك 
زياد: هعوضك بس ارجع 
رؤى: ترجع منين 
زياد: مش هتفهمى دلوقتى 
مراد: بتكلمى مين يارؤى 
رؤى: بكلم زياد 
مراد: وهو فين زياد 
رؤى: كان هنا بس اختفى أول مانت جيت 
مراد: بس زياد مش موجود 
رؤى: لا موجود
مراد: طب لو هو موجود فعلا تقدرى تقوليلى لية اختفى أول مانا جيت 
رؤى : معرفش 
مراد: طب تحبى افرجك ع حاجة 
رؤى: حاجة اية 
مراد: خدى الجهاز دة وشوفى نفسك كنتى بتكلمى مين 
شاهدت رؤى نفسها وهى تتحدث مع الهواء 
رؤى: يعنى اية 
مراد: يعنى مفيش زياد 
رؤى؛ هو ف كاميرا ف الاوضة هنا 
مراد: ايوة ودى مش عشان اراقبك دى عشان اثبتلك أن مفيش زياد 
رؤى: بس أنا متأكدة أن زياد كان هنا 
دة معناه اية انا اتجننت مثلا 
مراد : لا متجننتيش بس عقلك الباطن بيصورلك أنة موجود رغم عدم وجودة 
رؤى؛ يعنى زياد مش هيجيلى تانى مراد: يارؤى افهمى زياد مات بقالوا كتير 
رؤى: لا زياد عايش 
مراد: بالنسبالك انتى بس 
رؤى: انا مش فاهمة حاجة 
مراد: رؤى شكلك تعبان مامى دلوقتى والصبح هنتكلم زى ما انتي عايزه
رؤى: انا مش عايزة انام انا عايزة افهم 
مراد: ممكن تسمعى كلامى الصبح اول ما تصحى هتلاقينى عندك يلا تصبحى ع خير 
لم ترد علية رؤى وتنام ف صمت 
****************
مازن : ادم ممكن اسالك سؤال 
ادم: اسال يامازن 
مازن: انت عملت ف مراتك كدة لية 
ادم : بتسأل لية 
مازن: عشان انا اكتر واحد عارف انك تموت ولا حد يلمسها ولا ناسى يوم ماطلعوا عليكم رجالة سليم وضربوك وكنت هتموت لما عرفوا أنهم قربولها 
ادم: بتخونى 
مازن: نعم انا مصدقش طبعا رؤى انضف وأرقى من كدة 
ادم: بس انا متاكد 
مازن: وآية اللى مخليك متاكد كدة 
ادم: شوفت جواب من سليم ف اوضتى تحت حاجتها 
مازن: يانهار اسود يا ادم انت بجد صدقت كدة 
ادم: ومصدقش لية معايا دليل 
مازن : دة فخ معمولك انت ومراتك  وانت صدقتهم وفرحتهم فيك 
طب تعالى نجمع الاحداث مع بعض وانت تفهم قصدي اية 
الاول الجواب وبعدين انت تضربها وتوديها المستشفى والملف يتسرق واول كانت تيجى الشركة هو يروح لمراتك المستشفى ولما تروح المستشفى هو يجى ع الشركة ياخد مكانك  انت مش واخد بالك انك بيتلعب بيك 
ادم: ممكن يكون كلامك صح بس مش عارف اعمل اية وكمان انا مكنتش ف وعيى 
مازن: خد بالك مع مرات عمك وبنتها دول عقارب ومش بعيد يكونو هما اللى حطوا الجواب ف اوضتك 
ينظر ادم لمازن 
مازن : مالك يبنى 
 ادم: انا عرفت هعمل اية 
ويتركة ويعود للقصر 
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الثالث والأربعون بقلم بيبو


يصل ادم للقصر ويدخل غرفته ف صمت
ادم ف نفسه: طب لو طلعت فعلا مظلومه هيبقى ايه موقفى ولو طلع كلام مازن صح مش هسمى ع حد
ويفتح دولابه واذا به يخرج منه جهاز يشبه التابلت
ويصدم حين يرى مديحه وهى تدخل غرفته وتلتفت يمين ويسار لان لا يراها احد 
ويراها تخبئ الجواب تحت اغراض رؤى وتظهر جزء منه وتخرج ف هدوء
ادم وهو يرمى بالجهاز ارضا: ياولاد الكااااااالب
يعنى لولا انى مخبى كاميرا هنا كان زمانى نايم ع ودانى بتلعبوا بيا والله لوريكم
*********
Pï Pø
حياة: كدة انا فهمت كل حاجة عايز منى اى حاجة
سليم وهو يتفحصها : بصراحة اه اهم حاجه
حياة؛ بس بقى احنا ف الشركة 
سليم: ومالو بعد ما نخلص
حياة: خلاص هكلمك بعد ما اخلص 
سليم: هنروح سوا
حياة: ماشى 
سليم: هاتيلى بقى قهوة 
حياة : من عنيا 
****************
ينزل ادم صباحا وهو يرتدى بدلتة ويرى كلا من ندى ومديحة يجلسون ويتحدثون سويا ويرى أمة تقرأ في المصحف
يمشى بخطوات مسرعة نحو مديحة ويمسكها من شعرها بقوة 
مديحة: انت اتجننت يا ادم سيب شعرى 
ندى؛ من الواضح أن عقلك فوت 
لتتفاجئ بصفعة ع وجهها لتقع مغشيا عليها 
سهير: ف اية يبنى عيب كدة دى مرات عمك
ادم: عمى اللى باعنى لأكبر عدو ولا مراتة اللى دخلت اوضتى وحطت جواب عشان اشك في مراتى ولا بنتى اللى رامية نفسها عليا بالعافية 
سهير: انتى عملتى كدة بجد يامديحة 
مديحة: انا معملتش حاجة 
ادم: وكمان بتكدبى 
تنزل نور وملك ع صراخ مديحة وصوت ادم 
ملك: ف اية يا ادم 
ادم: اسألى امك المحترمة 
نور وهى تنظر ع ندى الواقعة ارضا: اية الدم دة
لينتهبة الجميع لجملة نور 
وتفتح مديحة عيونها ع آخرها فهى الوحيدة التى تعلم بحمل ندى من سليم 
ملك: انت عملت أية ياا دم 
سهير: اكلبى الدكتور يا  نور 
يتركها ادم ويذهب لرؤى 
*****************
يرجع حمزة متاخرا كالعادة ف الفترات الأخيرة 
حمزة: مالك ياحبيبتى اية اللى مسهرك
لم ياتية رد
حمزة : تونة 
تنتبة وتين لة : حمزة اية اللى اخرك لحد دلوقتى 
حمزة: معلش يا حبيبتى عندى شغل مهم اوى اليومين دول 
وتين: بس انت مفروض بتخلص الساعة 5 كل يوم بقيت بتيجى 1 أو 2 ازاى بقى شغل 
حمزة وهو يبحث عن إجابة : لا ما هو انا وصحابى اللى ف الشغل بنروح اى كافية لحد ما نخلص الشغل ونظبط هنعمل اية تانى يوم 
وينظر لها : انتى بصالى كدة لية ف اية 
وتين: بصراحة مش مقتنعة 
حمزة: طب اية اللى يثبتلك 
وتين: خلاص ياحمزة مفيش ريح دماغك
Pï Pø
حمزة وهو يمسك يدها : مالك بس ياحبيبتى مش مظبوطه بقالك يومين 
وتين : مانت ولا ع بالك تبقى رؤى مرمية ف المستشفى وهتدخل مصحة وانت مش ف دماغك حاجة 
حمزة: ومين قالك أن الموضوع مش ف دماغى ربنا يعلم انا فيا اية بسبب الموضوع دة بس مش لازم اكتئب واقعد قعدتك دى ولا امشى اعيط ف الشارع انا راجل
وتين : وهما الرجالة بيبقوا من غير مشاعر بيبقوا جبلات 
حمزة: جبلات!!؟ لاحظى انك بتكلمى خطيبك وابن خالتك ولاحظى أن رؤى كمان تهمنى زى ماتهمك وبطلى تخبطى ف الكلام وفكرة قبل ماتنطقى 
وتين: انت كمان هتعلمنى اتكلم ازاى 
حمزة: لا يا وتين بس ع الأقل احترمى الراجل اللى هتشيلى اسمة قريب
وتين: هو دة اللى همك وبس احترمينى قدرينى افهمينى طب وانت مين يقدرنى ويفهمنى ساكت لية رد عليا
Pï Pø
يقترب منها ويضمها لة : حبيبتى انا مش سايبها ومش مطنشها  خالص وكل يوم بروح اطمن عليها. قبل ما اجى ع البيت دة حتى ادم هناك دلوقتى 
تبتعد عنة : ادم وهو اية اللى بيودية هناك هو مش ممنوع من زيارتها 
حمزة: دة الموضوع طلع كبير اوى وادم طلع اضحك علية ولازم نساعدة
وتين: مستحيل دة دخل اختى مصحة وضربها لحد ما كسرلها ايديها ورجليها وهيطلقها يعنى هيطلقها 
حمزة: طب ممكن تسمعينى وبعدين تحكمى 
تجلس وتين فوق الأريكة : احكى 
حمزة: ندى بنت عمى وامها 
وتين: مالهم الحربايتين دول 
حمزة: ندى بتحب ادم ز. مانتى عارفة وطبعا امها بتساعدها وخططوا لتطفيش رؤى 
وتين: لا براحة عليا عشان مش فاهمه حاجه 
حمزة: طب ياستى انا هفهمك
******************
Pï Pø
الدكتور: مبروك المدام حامل بس لازم تاخدو بالكم منها شوية ودى شوية فيتامينات هتاخدها عشان هى ضعيفة. اوى 
تشهق نور وملك وينظران لبعضهم
سهير: حامل!!؟ حامل ازاى يعنى .
الدكتور: هى مش متجوزة 
مديحة: لا متجوزة 
تنظر لها سهير باستغراب: اتجوزت امتى ان شاء اللة 
تنكزها مديحة بخفة: متشكرين يادكتور تعبناك معانا 
الدكتور: ربنا يطمنكم عليها 
وبعد أن غادر الطبيب 
ملك: اية الكلام دة ياماما 
سهير: هى حصلت تجبلنا العار لحد عندنا 
نور: هى دى التربية الصح اللى انتى ربتيهالها 
مديحة: ف اية انتم. كلكم عليا وكمان لما تفوق نبقى نعرف مين اللى عمل كدة 
ملك: مانتى لو مش سيباها تمشى ع حل شعرها مكنش دة بقى حالها 
لتتفاجئ بصفعة ع وجهها ويصدم الجميع حين يرى محمود يقف أمامهم 
ملك: بابا 
نور: مش قبل ما تضربها تعرف اية اللى حصل 
محمود: اللى حصل أنى معرفتش اربى عشان بنتى الصغيرة تكلم امها كدة وتتكلم ع اختها الكبيرة بالاسلوب دة 
سهير: وانت متعرفش أن الحلوة بنتك الكبيرة جبتلنا العار لحد عندنا وحامل ولا هو دة اللى انت ربتهولها 
محمود: اية 
ثم ينظر لمديحة: الكلام دة بجد 
مديحة: اة 
محمود: يعنى اية بجد ومين اللى عمل فيها كدة 
ملك: اطلع اسالها وتتركهم وتطلع غرفتها 
وتتبعها نور
**************
Pï Pø
وتين؛ يالهوى ده بجد
حمزة: عرفتى بقى أن ادم اضحك علية 
وتين: بس برضوا مش مبرر انه يضربها بالشكل دة 
حمزة: ندى ومديحة هما السبب 
وتين: دول عقارب واللى زيهم لازم يموت 
حمزة: انتى ناوية ع اية استهدى باللة 
وتين: مش عارفة بس لازم ناخد بالنا منهم وادم ياخد رؤى بعيد عنهم
حمزة: وكمان عمة ادالوا الضربة الجامدة لما باع نصيبة لعدو ادم 
وتبن؛ عدو ادم !!؟ مين دة 
حمزة: واحد اسمة سليم 
وتين: يانهار ابيض سليم دة اللى جة زار رؤى ف المستشفى اكيد و اة مصيبة هو كمان 
حمزة وهو يقف من مكانة : زارها امتى 
وتين: من يومين كدة وملك طردتة بس انا معرفهوش 
حمزة: وآية اللى دخل رؤى ف الموضوع 
وتين: مش عارفة بس انا كدة قلقت على رؤى اكتر 
حمزة. : حبيبتى متقلقيش رؤى تحت عينى ف كل وقت
وتين: يارب بقى تقوم بالسلامة عشان قلبى وجعنى عليها 
حمزة: سلامة قلبك ياحبيبى يلا خشى نامى عشان جامعتك الصبح
وتين: طب احضر لك العشا
حمزة' لا هنام عشان ميت من التعب 
وتين: سلامتك ياحبيبى 
حمزة: يلا خشى نامى 
وتين: تصبح ع خير 
حمزة: وانتى من أعلى 
تكتفى وتين بابتسامة وترحل 
*******************
ف الصباح
تذهب كلا من نور وملك للمستشفى التى بها رؤى ويرون ادم نائم خارج الغرفة 
ملك: اية دة الحقى ادم نائم هنا من امبارح 
نور: انا هروح اصحية 
ويوقفها الصوت التى ياتى من خلفها 
وتين: خشوا انتو لرؤى وانا هصحية 
ملك: صباح الخير يا تونة 
وتين: صباح الخير عليكم يلا خشوا وانا جيالكم 
نور: انتى رضيتى ع ادم ولا اية 
وتين: خشى بس وهفهمك بعدين 
لتدخل كلا من نور وملك الغرفة بينما ذهبت وتين لادم 
وتين بهدوء: ادم 
ليفزع ادم : اية دة  انا هنا من امتى 
وتين: انت بايت هنا من امبارح روح نام ف البيت 
ادم : لا انا هفضل هنا 
وتين: ادم احنا هنا روح غير هدومك وروح شغلك عشان تواجة اللى أسمة سليم دة.
ادم : هو حمزة قالك 
وتين: ايوة ولازم تمشى وتروح تشوف شغلك بلاش كل حاجة تبوظ مرة واحدة 
ادم وهو يقبل رأسها: حاضر لو حصل اى حاجة أو لو احتجتم حاجة اتصلوا بيا 
وتين: مش عايزين غير سلامتك 
ادم: بركاتك ياعم حمزة 
وتين: قصدك اية بقى أن شاء اللة 
ادم؛ يعنى لولا أن حمزة كلمك كان زمانك لسة مصممة ع الطلاق 
وتين: طب امشى عشان تلحق 
يرحل ادم وتدخل هى ايضا لاختها وتتفاجئ.....
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الرابع والأربعون بقلم بيبو


تدخل وتين الغرفه وتتفاجئ حين تجد اختها تسال عن ادم 
رؤى: ادم مشى
وتين : ادم!!؟
رؤى: هو انتو دخل عليكم انى رجعت زى الأول تانى 
تنظر كلآ منهم للاخرى
نور: بمعنى
رؤى: انا فعلا تعبت بس مثلت انى رجعتلى الصدمه تانى عشان يرحمنى
ملك: حرام عليكى ادم جاب اخره ف اليومين اللى فاتوا
وتين: ماهى برضوا شافت المر
رؤى: بس توعدونى ان ده يفضل سر بينا حتى ماما وطنط سهير ميعرفوش حاجه
ملك ونور ف ان واحد: عيب عليكى
ليضحكوا جميعا
نور: طب انتى مين قالك ان ادم مظلوم
رؤى: انا عرفت كل حاجه وانا هنا حمزه بيزورنى كل يوم وقالى كل حاجه امبارح قبل ما يروح
ملك: عشان كده قلبك حن انتى ووتين
رؤى: ماهو جوزى برضوا
يدخل مراد وابتسم حين رأى ملك ف غرفه وتين
مراد: ازيك دلوقتى يا رؤى
رؤى بابتسامه: الحمد لله تمام
مراد: هاتى ايدك اقسلك الضغط
مراد ونظره معلق ع ملك: ضغطك كويس انهارده م الواضح ان البنات جم ظبطولك ضغطك
ويلاحظ الجميع ملك التى احمرت وجنتاها والخجل اصبح حالها
وتين: الحمد لله هى ممكن تخرج امتى 
مراد: دلوقتى لو تحبى
رؤى: لا انا عايزه اقعد هنا يومين
نور: انتى فاكراه فندق يلا نروح ولا انتى حبيتى قاعده المستشفيات
وتين: مالها قاعده المستشفيات ماهى حلوه اهى ولا ايه يالوكه 
تنكزها ملك بخفه
يخرج مراد وهم يتبادلان النظرات
***************
يجلس مراد ف مكتبه ويتذكر
فلاش باك
مراد : احكيلى ليه0مثلتى انك رجعتلك الصدمه
رؤى: عشان مكرهوش
مراد: يعنى انتى لسه بتحبيه 
رؤى: بموت فيه
مراد: طب عملتى كده ليه برضوا عايز افهم
رؤى: عشان الحب
مراد : بمعنى 
رؤى: انا هفهمك
رؤى: الحب بمعنى
اما تحب حد ويخطفك ويخطف معاه قلبك
مش بس بتبقى عايز تدى الانسان دا قلبك بس انت بتديله مشاعرك وحبك 
بتديله روحك وانفاسك ووقتها بيصعب عليك اوى لو الشخص دا اذاك او زعلك او خانك او كسر خاطرك 
بتسود الدنيا كلها ف عينك بتتحول لكائن غريب
وبتسال نفسك وقتها ليه عمل فيا كدا؟؟
وانا كل مشاعرى وحبى ملك ايده....
وتبتدى تأنب نفسك ع انك حبيته واديته من وقتك ومشاعرك وحبك 
انت مش غلطان انك حبيت بس انت اندلقت بسرعه ودا اكبر غلط 
الحب لازم يكون بالقطاره..
بالقطاره ف بدايته واحده واحده
اتأكد الاول هل الشخص دا يستاهل حبى؟؟
هل الشخص دا جدير بقلبى؟؟
هل الشخص دا يستاهل انى اديله من مشاعرى لحد ما اغرقه؟؟
وهناك بقى هيكون الجواب عندك انت فقط مش اى حد تانى
متستهونش بالحب 
متستهونش بمشاعرك 
عزز قلبك وحافظ عليه
عشان انت مش قد وجع القلب ولا حرقته
انت مش قد قهر الحب
زى ما ف ناس الحب بيخليها عايشه
زى ما ف ناس بتموت بسبب الحب
قلبك دا حاجه غاليه اوى متستهونش بيه ومش اى حد يسكنه 
اختار لقلبك حبيب يستاهل مملكه قلبك
ووقتها بس انت بنفسك اللى هتحط التاج
عارف ايه هو التاج؟؟؟
التاج دا هو الانسان اللى هيتربع ع عرش قلبك وهيكون هو الملك لان محدش يستاهل اللقب دا غير اللى هيكون جدير باللقب ده 
#الحب_او_لا_شئ
مراد : ياه دا انتى شايلاله ف قلبك حب كبير
رؤى: بس هو يحس
يجلس مراد ف مكتبه : هو ف حب كدا يخربيت دا احساس ويتذكر كلام ادم
فلاش باك 
مراد: احكيلى يا ادم ليه عملت كده ف مراتك
ادم: عشان بحبها
مراد: واللى يحب مراته يضربها لحد ما كانت هتموت منه
ادم: غيرت عليها اوى 
مراد: طب حسيت بايه وانت بتضربها
ادم: احساس الخيانه دا زباله اوى
مراد: ازاي يا ادم
ادم: الخيانه ابشع كلمه ممكن تسمعها وابشع احساس ممكن حد يحسه ف الدنيا والخيانه هنا مش بس بتقتصر ع الراجل بس لا
الخيانه هنا للست وللراجل زى ما ف راجل خاين ف ست خاينه زى ما ف راجل خان حبيبته او مراته او خطيبته 
ف كمان ست او بنت خانت حبيبها او جوزها او خطيبها
بس السؤال هنا بقى ليه؟؟؟
ليه حد استأمنك ع قلبه وحبه ومشاعره وتخونه؟؟
ليه حد وهب ليك حياته واختارك من بين كل البشر تطعنوه ف قلبه؟؟
انت عارف يعنى ايه خيانه؟؟
انت عارف يعنى ايه كيان ينهار؟
مانت بالنسبه للطرف التانى دا كيان
عارف يعنى ايه كيان؟؟
يعنى شخص حبك انت اخلص ليك انت
عمل كل حاجه حلوه ف الدنيا غشانك انت
دا ف ناس الحب بيغيرها 180 درجه انت عارف يعنى ايه حد يتغير عشانك
دا مش بس بيتغير دا بيتحول لكائن تانى الناس متعرفوش 
انت عارف ان ف ناس اما بتحب بجد من قلبها ممكن تمشى بالريموت 
اه والله انت بس اللى بتتحكم فيه
شمال ... شمال
يمين ... يمين
فاهم يعنى ايه حد انت بتبرمجه ع هواك
شوفت حبك عمل ف ايه؟؟
لك ان تتخيل بقى بعد كل دااااا....
انت تخونه وتوجعه وتكسر قلبه وتجرحه 
اصعب جرح ف الدنيا هو جرح ووجع الخيانه
اكبر واوسخ احساس ممكن حد يعيشه
الكلام للست قبل الراجل لو مش قد الحب متحبش
متوجعش متستقواش القلب ع حبيبك
لو حسيت مجرد احساس ان حبك قل ابعد فارق
بس اوعى تخون حد استأمنك ع قلبه اوعى
مراد : انتو حكايتكم حكايه بجد يابختكم ببعض
*************
مروه: ازاى عايزنى اساعدك ف حاجه زى كده
عمر: هديكى اللى انتى عايزاه
مروه:بس وتين صاحبتى
عمر: 10الف كويس
مروه:بقولك صاحبتى
عمر: 15 الف ومش هزود جنيه
مروه:حلو برضو 15 وهى كده كده مش طيقانى
عمر: نتكلم ف المهم
مروه: قول
عمر: عايزك تجيبى حمره الشقه
مروه: شقه مين
عمر: شقتك طبعا
مروه: لا طبعا انت اتجننت انا كده بأذى نفسى مش بأذى وتين
عمر: متخافيش مش هيعمل فيكى حاجه هو هيبقى متخدر
مروه: وايه لزمتها اجيبه اصلا
عمر: هناخدله كام صوره حلوين
مروه: طب ما تجيبو شقتك
عمر: لا ما احنا هنتصل بوتين تيجى تاخده وهو كده
مروه: حلوه الفكره دى
عمر: ها معايا
مروه: معاك ياريس
************
محمود: متزعليش منى يابنتى
لم ترد عليه 
محمود: انتى مبترديش عليا ليه ياملك ده انا ابوكى
ملك بانفعال: ابويا!!؟
ابويا اللى باعنا وانا عندى 10سنين وسافر وحتى مفكرش يسال عليا
ابويا اللى باع ابن اخوه لأوسخ واحد ف البلد ومهمهوش حاجه مفكرتش مين ربانى مفكرتش مين كان بيصرف عليا مفكرتش مين علمنى وخلانى بنى ادمه كويسه انا اقولك اللى عمل ده كله
ادم ولو كان سابنى امى تربينى كان هيبقى حالى من حال المحروسه بنتك الكبيره حرام عليك انت بتعمل كده ليه عشان الفلوس تولع الفلوس انا مش عايزه حاجه ومش عايزاكم ف حياتى
انا بنت ادم وبس وتركته ورحلت
تذهب ملك لادم: انا عايزاك ف موضوع يا ادم
ادم: قولى ياحبيبتى
ملك: انا عايزه انزل معاك الشركه
ادم: وانا قصرت معاكى ف حاجه
ملك: لا ابدا والله بس انا حابه انزل شغل
ادم: حاضر بس مينفعش الطريقه اللى كلمتى بيها ابوكى
ملك: انت سمعتنى
ادم: كنت عند نور ف اوضتها وسمعتك وانا خارج بالصدفه
ملك: يا ادم هو مش فاهم هو عمل ايه هو محسسنى انه ملاك
ادم: برضوا يالوكه مينفعش
ملك: انا اسفه
ادم: يلا البسى وخلى نور وماما تلبس عشان نروح لرؤى
ملك: انت هتيجى معانا؟
ادم: اه دكتور مراد سامحلى بالزياره
**************
وتين :صحيخ ياليزو انت مبتقوليش بحبك ليه
حمزه: مش لازم اقولها
وتين: ازاي بقى ان شاء الله
حمزه: بحبك ممكن الحب عندى يكون افعال مش كلام وخلاص ممكن يكون خوف واهتمام وقلق مش لازم اقول كلمه بحبك بس 
اكيد انتى شايفه دا ف تصرفاتى وافعالى ورد فعلى المفروض الحاجات دى تتحس وقلبى يكون مرايا بينعكس فيها حبى 
التعبير عن الحب عمره ما كان بس مجرد كلمه....
والكلمه دى ممكن تتقال كتير بس من غور اى روح ولا احساس وتبقى مجرد كلمه ميته
ف نفس الوقت اللى ممكن اقولها بنظره من عينى او لمسه من ايدى او احتواء ف شده وحزن وضعف
بحبك بس مش بيهون عليا زعلك
بحبك مقدرش اشوفك حزينه 
بحبك بغير عليك من الهوا لو لمسك
بحبك عايز اعمل اى حاجه عشان اشوفك فرحانه ومبسوطه
بحبك عايز اجبلك نجوم السما بين ايدك
بحبك كلمه تتقال بالقلب قبل اللسان بالعين قبل الكلام
معانيها كبيره وحواديتها كتيره بس متتقالش لاى حد يلا تتحس لاى شخص
الكلمه دى صعبه جدا يا وتين وسهله جدا الكلمه اللى غيرت العالم كله
بحبك عشان انتى البنى اللى قلبى اتعصر عشان بحس بكلمه بحبك منها
وتين: هييييييييح وايه كمان
حمزه: تصدقى بالله انا غلطان ويقذفها بالمخده بوجهها
وتين: اي ياض الغباوه دى
حمزه: يانهارك اسود غباوه وانا عمال اقول فيكى شعر
وتين:انت طلعت رومانسى اوى كنت مخبى فين كل ده ياواد
حمزه: شيلهولك ف قلبى ياتونه لحد ماتبقى مراتى وحلالى
وتين: ولسه محمضتش طب كنت حطه ف الثلاجه حبه اهو حتى يطلع فرش كده وساقع
حمزه : وربنا انا غلطان ويتركها هدخل غرفته
وتين: خط طاه حقك عليا وتقفز من مكانها وصرخت حين دخلت غرفته ورأت..........
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت الخامس والأربعون بقلم بيبو


وتصرخ حين تجدة عارى الصدر : اية ياعم انت لحقت تقلع كدة ع طول 
حمزة: وانتى تدخلى كدة ع طول مش تخبطى 
وتين: انا داخلة انام واياك تيجى ورايا 
حمزة: امشى يابت ع اوضتك انا عايز انام ويغلق الباب بوجهها
*******************
اجمل حب هو الذى نعثر علية أثناء بحثنا عن شئ اخر 
مراد: مش عارف انتى عملتى فيا اية خطفتى قلبى من اول مرة  شوفتك فيها معقولة ف حد كدة بجد 
ويقطع شرودة دخول الممرضة : استاذ ادم برة 
مراد: خلية يدخل 
يدخل ادم ويصافحة بحرارة فهو بمثابة صديق لة
مراد: عامل اية انهاردة
ادم: كلى نشاط أنى اشوف رؤى انهاردة واعترفلها أنى غلطان  وانى بحبها ومش هاجر عليها تانى 
مراد: طب انا كنت عايز اتكلم معاك ف موضوع 
ادم: اه طبعا تحت امرك 
*****************
 تجلس مديحة بغرفتها وتفزع حين سمعت صراخ ندى 
لتذهب لها وتجدها بالأرض ومحمود ينقد عليها بالضرب 
مديحة وهى تبعده عنها: استهدى باللة يامحمود 
محمود: ابعدى عنى مانا لو كنت سايبها مع واحدة محترمة كانت هتربيها بس اقول اية انا غلطان أنى اتجوزت واحدة زيك من الاول 
مديحة : انا كل دة يامحمود 
محمود: ايوة انتى انت. طالق وكفاية سترت عليكى زمان 
مديحة: وطالما مش عايز تتجوزنى كنت عملت عملتك لية
محمود: للاسف كنت اعمى مبسوفس اطلعى برة ومش عايز اشوف خلقتك تانى
ثم يوجة كلامة لندى ؛ وانتى لو مقولتيش مين عمل فيكى كدة هقولك 
ندى: لالا خلاص هقول سليم هو اللى عمل كدة وضحك عليا 
محمود: سليم!!؟ أما شربت من دمك مبقاش انا 
*********************
ملك: قوليلى بقى فرحانة كدة لية 
رؤى: عشان ادم مهتم بيا وجة بات هنا عشان بس يشوفنى 
ملك: ودة يخليكى فرحانة اوى كدة 
رؤى: يابنتى الاهتمام بيكمل الحب حتى لو العلاقة متوترة الاهتمام بيفرض نفسه ع المشاعر 
يعنى باختصار لما تختارى اختارى راجل اللى يفضل دائما منبهر بيكى زى اول مره شافك فيها اللى عينة دايما مبتتشالش من عليكى واعجابة بيكى كل يوم ليزيد عن اللى قبلة 
نور: لا انتى الواحد يقعد معاكى شوية قبل الجواز ياخد من نصايحك 
ليضحكوا جميعا
يرن هاتف نور ليعلن عن اتصال أحدهم وترتسم بسمة ع شفتيها ليعلم الجميع أن المتصل مازن
خارج الغرفة 
نور: الو
مازن: وحشتينى 
نور: وانت اكتر 
مازن: وحشتك اد اية 
نور : اليوم اللى بيعدى عليا من غيرك مش محسوب من عمرى ومع ذلك مش زعلانة لان الساعة معاك تساوى حياة 
مازن: يخربيت كلامك كويس انك مش قدامى بدل ماكنت بوستك وروحت ف داهية 
نور: طب انت تعرف انك اهم من أهم مهم اهتميت بية ف كل اهتماماتى
مازن: لا انا بقول اقفل احسن
نور : خد بس رايح فين 
مازن: عندى شغل بس حبيت اسمع صوتك 
نور: طب يلا شوف شغلك 
وتغلق معه وتدخل الغرفة مرة أخرى
وتين: ياعينى يا عيني
نور: ف اية يا بت
ملك: يابنتى سيبى الراجل ف شغلة متعطليهوش 
وتبن: نلاقي. فاضى 
نور: يابنتى ف فرق بين أنة يكون فاضى فيكلمنى وفرق أنى وحسنة فيفضى نفسة مخصوص عشانى 
يدخل ادم غرفة رؤى وهو ينظر لها بحب وشوق 
لم تعرية اهتمام 
ادم: ملك: كنت عايز اخد رايك ف حاجة 
ينتبة الجميع لة
ملك: خير يا ادم 
ادم: دكتور مراد طلب ايدك منى 
ملك بخجل: وانت قولتلو اية 
ادم: قولتلى هاخد رأيها 
ملك؛ خلاص اللى انت شايفة 
ادم: اللى انتى عايزاة 
ملك: طب انتوا اية رايكم يابنات
نور: هو احنا اللى هنتجوز معاكى 
رؤى: صح وهما مالهم يابنتى فكرى بعقلك بعدين بقلبك قبل ماتاخدى قرار
الاصل فى الجواز ان البنت بتطلع من حضن ابوها لحضن جوزها
مش من بيت ابوها لبيت جوزها
اصلا البيت مش جدران وحيط
البيت دفا
الاصل فى الجواز الموده والرحمه و الحنان والاحتواء والطبطبه
لما تفكرى تتجوزى مدوريش على حلاوة شكل او كتر فلوس او شقه كام متر
دورى قلب يحبك
يحس بيكى ويفرح معاكى
ولو يوم حسيتى بتعب او وجع يطمنك
لو يوم حسيتى بضعف يقويكى ويجبر كسرك
الراجل اللى بجد عمره ما يجرح حبيبته ولا يهينها ولا يقصر فى حقوقها
الراجل اللى بجد هو اللى يبقى ضهرك وسندك
هو اللى يشجعك تبقى نفسك من غير ما يحبطك او يضغط عليكى او يقلل منك
الراجل اللى بجد هو اللى يبقى فخور بيكى وبعلاقته معاكى
الراجل اللى بجد هو اللى يعرف يخليكى تحبيه اكتر من نفسك
هو اللى يخليكى عمرك ما تباتى يوم زعلانه او مخصماه
هو اللى ف عز زعلك بيعرف يضحكك ويخرجك من حالة الحزن
الراجل الحقيقى حتى فى وقت زعله منك حنين عليكى و واقف جنبك
الراجل الحقيقي هو اللى يخليكى مبسوطه ف كل يوم معاه
الراجل اللى يستاهلك هو اللى يحسسك دايما انك ملكه وان مفيش اى واحده تانيه هتملى عينه غيرك انتى ❤
وكمان الكلام دة الست هى كمان 
قال تعالى ( ومن اياته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكن ت إليها وجعل بينكم مودة ورحمة ) يعنى سبحانة  وتعالى جعل المودة والرحمة بين الازواج
وقال صلى اللة عليه وسلم ( الدنيا متاع وخير متاعها المراه الصالحة التى اذا نظر إليها برته واذا أمرها اطاعته واذا غاب عنها حفظته ف نفسها )
الشاهد ف النهاية انة كما أن للزوجة حقوق عليها واجبات وكذلك الزوج حقوق وعلية واجبات 
وتين: اختى طلعت فيلسوفة  وانا معرفش 
ملك: بس يابت كملى يارؤى كلامك بيدخل القلب 
رؤى وهى تريد اغاظت وتين: أما نبقى لوحدنا يا لوكة عشان ف ناس هتبوس أيدى بعدين عشان تسمع كلمة وساعتها مش هقدر اقولهم لا عشان هما حبايبى  ولا اية 
وتين وهى تحتضنها : قلبى بقى يارورو 
****************
اتخذتك ماء ولم ادرك ان الماء قد يسقى وقد يروى وقد يغرق 
يخرج الجميع من الغرفة بعد أن استاذنهم ادم 
وقبل أن تنطق بكلمة تتفاجئ من.......
يتبع..

رواية طفلة حطمت كبريائي البارت السادس والأربعون والأخير بقلم بيبو


ادم: رؤى انا اسف انا بجد مش عارف اقولك ايه بس بجد نفسى تسامحينى انا بحبك ومش هبعدك عنى تانى ابدآ
رؤى: ادم انا فهمت كل حاجه وقولتلك قبل كده انى مبزعلش منك انا بحبك وهفضل احبك
ليضمها له بقوه وهى تتشبث به 
ادم: وحشتينى جدا ووحشنى حضنك 
رؤى: وانت كمان وحشتنى جدا يا ادم
ليسكتها بقبله قويه ع شفتيها لتعبر عن حبه لها
***************
عمر: ها فهمتى
مروه: اه فهمت كل حاجه صح جبتلى الحاجه اللى قولتلك عليها
عمر وهو يمد يده له باكياس البودره 
اتفضلى يابرنسيسه الليالىمروه: مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه اهو البتاع ده اللى بيظبط دماغى وقبل ان تكمل جملتها الاخيره
تنتبه للصوت الآتى من خلفها
الظابط : شوفلى يبنى ايه الاكياس دى
الأمين: دى بودره ياباشا 
الظابط: بودره اهلا هاتهوملى ع البوكس
مروه: استنى بس دول مش بتوعى
عمر: انا مليش دعوه ومعرفهاش
وفجأه يظهر حمزه من الخفى
حمزه: عشان تبقى تلعب بخطيبتى تانى يا ابن الكلب
عمر: انت اللى بلغت
حمزه: اه طبعا وعشان دفعت للزفته اللى معاك دى قرشين زياده باعتك
عمر: اه ياولاد الكلب انتو بتلعبوا بيا
حمزه: اخرس انت اللى اخترت السكه دى
الظابط: اطلع ياروح امك انت لسه هتتساير
حمزه: مع الف سلامه ياعين امك متقلقيش يامروه يدوبك 10 او 15 سنه بس
ويرحل البوكس
حمزه بارتياح: كده وفيت بعهدى معاكى ياوتين وعرفت احافظ عليكى
****************لولولولولولولوى
سهير: الف مبروك يابنتى
ملك: الله يبارك فيكى ياقلب بنتك
ميرفت: الله اكبر عليكى قمر
ملك: انا كده هتغر ياطنط
رؤى: مش كنتى سمعتى كلامى ولبستى الحجاب
ملك: يارورو بقى ده هو يوم ف العمر
وتين: بس برضوا عسل ياخلاصى ع الجمال
ملك: وانتى ايه رايك يانونو 
نور: مش قادره اوصف فرحتى يالوكا دلوقتى بس حسيت قد ايه انتى كنتى فرحانه يوم فرحى
ملك وهى تحتضنها بقوه : ربنا يخليكى ليا يا اجمل اخت ف الدنيا 
رؤى: طب كفايه بقى عشان هنعيط والميكب هيبوظ وكل واحده فينا الراجل بتاعها هيسيبهاوهقطع حديثهم دخول ادم الغرفه 
ادم: الله اكبر عليكى يالوكا زى القمر
ملك وهى تلف بفستانها: بجد يا ادومى شكلى حلو اوى كده 
ادم: بنتى الصغيره كبرت وبقت عروسه 
زياد الله يرحمه كان نفسه هو اللى يسلمك لعريسك بنفسه
الجميع : الله يرحمه
ادم وهو يثنى ذراعيه لها: يلا يالوكا عشان مراد مستنيكى 
ملك وهى تتشبث به كالاطفال: انا خايفه
ادم : من ايه 
وتين: لا يالوكا متخافيش هى عشان حاجه جديده بس
سهير: ربنا يفرح قلبك يابنتى
ميرفت: ماتزغرطولها يابنات
ليزغرط الجميع وهى تنزل بيد ادم
ترتدى ملك فستان باللون الموف الفاتح طويل وبديل كبير وبكم شفاف يظهر عنقها التى ترتدى به كوليه من اللون الفضى وطرحه فستانها التى تصل لخصرها و ع شعرها الاسود تاج فضى اللون..
ينزل بها ادم ويقدمها لمراد ويلتفت يبحث عنها بنظره عليها يجدها تقف وسط امه وامها وهى تنظر له بحب 
ترتدى رؤى فستان ازرق طويل بكم وتلف حجابها الذهبى وتضع القليل من الميكب ليذيدها جمال فوق جمالها 
ادم وهو يقترب منها ويهمس ف اذنها : شكلى هرتكب جريمه انهارده
رؤى: اشمعنا
ادم: بقولك ايه هو لازم نحضر الفرح
رؤى وهى تضحك بصمت: اه لازم تخيل
ادم: مش خلاص سلمتها لعريسها يعنى دورى انتهى
رؤى: لا طبعا انت راجل البيت ودورك عمره ماهينتهى بالنسبه لاى فرد ف البيت
ليقبل رأسها وجبينتها بحنان 
يدخم مراد بملك القاعه تحت انظار الجميع والاضائه المسلطه عليهم
مراد وهو يرى خجلها: شكلك حلو اوى ع فكره
ملك: شكرآ
مراد: شكرآ!!؟
ملك: قصدى يعنى وانت كمان
وتشتغل اول رقصه سلو
الدى جى: اى كابلز يحب يشارك مع العروسين يتفضل
ينظر ادم لرؤى وحمزه لوتين ومازن لنور
ويشد كلا منهم الاخرى ليرقص بها امام الجميع
تنخفض الاضواء 
وتبدأ الاغنيه
انا السكران عشان عيونك دول التوبه ولو كنتيلى ست الحسن محلاكى ولو عدى الزمن وبقيتى كركوبه مكانك بس ف قلبى ياملاكى 
نور: بطل تبصلى كده وانت بتغنى 
مازن: بحلم باليوم اللى اصحى فيه من النوم الاقيكى جمبى وافضل ابصلك لحد ما اشبع منك
نور: وهتشبع امتى ان شاء الله
مازن: هعيش واموت ومشبعش منك بجبك يا نور
لتحمر وجنتاها خجلا
وتين: انت مبلم كده ليه ياميزو
حمزه: مبلم!!؟ تصدقى انك حلوفه
وتين: انتى بتشتمنى ياحمزه لينا بيت يلمنا
حمزه: انتى اللى عايزه تتلمى ولسانك ده يتقص
وتين: مش عجبك طلقنى
حمزه: ياشيخه اتوكسى مش لما اتجوزك الاول
وتين: صحيح ياحمزه مش هتقولى برضوا ايه شغلك اللى بيخلص وش الفجر ده كل يوم 
حمزه: خلاص مبقاش كتير بنشطب اهو
وتين بعدم فهم: بتشطب ايه
حمزه: فيلتك اللى بسهر فيها لوش الفجر
وتين: فيله ايه
حمزه: ماهو ياحبيبتى ده شغلى اللى انا قولتلك عليه فاكره واحنا صغيرين لما سألتك ع فارس احلامك كان من ضمنهم انه يكون عنده فيلا واهو حققتلك احلامك
وتين: يعنى كدبت عليا
حمزه: كدبه بيضه
وتين: بس انا فاكره برضو انى قولت من ضمن احلامى انه يبقى حلو وامور
حمزه: قصدك ايه 
وتين: قصدى ان انت مش امور
حمزه: طب تحبى اثبتلك
وتين: ازاى ولا اقولك بلاش عشان متكسفش نفسك
حمزه: طب بصى وراكى كده
تنظر وتين حيث قال لها حمزه وترى بعض الفتيات يتغامزون عليه ومنهم من تبتسم له ومنهم من تنظر له وكأنها ستأكله
وتين: مالهم دول
حمزه وهو يهمس ف اذنها: بيحسدوكى عليا
ويقطع حديثهم عندما رأو ادم يحمل رؤى ع ذراعيه ويدور بها ف المكان بأكمله وهناك من يصفق لهم بحراره ومنهم من تتمنى ان تحصل ع مكانتها ومنهم من يبتسم لهم ومنهم من يدعى لهم بالسعاده الزوجيه
مراد: هو انا ينفع اعمل زيه
ملك: عشان يقتلك فيها
مراد: اشمعنا هو
ملك: عشان باختصار دى مراته
مراد: طب مانتى هةقى مراتى برضوا
ملك:لما ابقى مراتك ابقى شيل براحتك
مراد: طب ممكن اشيل دلوقتى باعتبار ماسيكون
ملك: تؤتؤ
مازن بصوت مرتفع: ايوه ياعم ادم مانت الوحيد فينا اللى ليك حق تشيل اما احنا بنشيل الهم بس يابختك ياعم
رؤى وقد تغير لون وجهها الى الاحمر من كثره الخجل
ادم: مالك
رؤى: اللى انت عملتو ده انا مكسوفه اوى بجد
ادم: انتى مراتى وحلالى قدام ربنا وقدام الناس وهفضل احبك
لتحتضنه بقوه
***************
تمت..
نتمى لكم قراءة هادفة وممتعة..
لطلب رواية جديدة كل ما عليكم ترك اسمها في تعليق..


هل اعجبك الموضوع :

تعليقات