مسابقات مدونة نادي الكتاب
اليوم نجمع بعض الكتاب والكاتبات ليتحدوا بعضهم البعض في موهبة الكتابة ف من منهم يملك الموهبة الحقيقة أنتم من سيحدد
مسابقات مدونة نادي الكتاب الكاتبة الأولى : شيماء هاني شحاتة اسم الإسكريبت : جميلة حياتي |
_ يعني ايه الكلام ده 🤷♀️
= زي ما الكل سمع أنا مش هتجوز أنا عاوزة أكمل تعليمي
_ مافيش الكلام ده هتتجوزي يعني هتتجوزي وابن عمك كمان.. عشان ده كلام جدك
= نعم ابن عم مين.. الصاي*ع اللي بيش*رب مخد*رات
أكيد لأ طبعاً
_ زي ما سمعتي الفرح الخميس الجاي
= كمان فرح على طول...
سبها ومشي من غير ما يرد.. وهي مش عارفة تعمل ايه هي زيها زي أي بنت عاوزة تكمل دراستها... بس هما شايفين انها خلاص داخله على 20 سنه.. ولسه مافيش جواز... 💔💔
قررت أعمل أي حاجة.. أهر*ب اروح في أي حته كله إلا التعليم... أنا عاوزة أكمل دراستي أنا مجموعي كويس في الثانوية العامة و بحب الرسم جداً... وأنا لازم ادخل كلية فنون جميلة... بس لو نزلت من هنا على القاهرة هروح فين أنا مش معايا فلوس.. لأ ثانية معايا الذهب بتاعي اقدر ابيع منه و انزل واشتري شقة واقعد فيها.. وبعد كده اشوف شغل عشان أصرف على نفسي عندي إستعداد أسيب الدنيا كلها بس عشان التعليم...
وطبعاً هي كانت بتتكلم بصوت عالي مش واخدة بالها من اللي سمع الكلام و كان بيضحك بِش*ر...
♡♡♡♡♡♡♡♡♡
الساعة 12 بليل والكل طبعاً نايم لأن آخرهم الساعة 9 قررت أخذ الذهب والفلوس اللي معايا هما آه مش كتير بس على ما أنزل مصر...
واحنا عندنا في العيلة لازم البنت يكون عندها ذهب كتير وأنا من النوع اللي مش بحب البس ذهب.. وكنت بقول ايه لازمه الذهب يعني.. دلوقتي بس عرفت..
نزلت من الاوضه وكنت ماشية وعمالة ألف حوالين نفسي أحسن حد يشوفني بس فجأه اتخبط في حاجه شبه الحيطة.. اوبس ده ابن عمتي كده أنا روحت في داهية
رايحه فين يا جميلة
جميلة (بتوتر) / بـ.. بصراحة مش عاوزة أنام فـ.. فقُلت انزل اتمشى شوية
يوسف / تتمشي الساعة 12 وايه اللي معاكي ده
جميلة / لأ مافيش حاجة خالص دي حاجات ملهاش لازمة قُلت ارميها
يوسف (بشك) / متأكده
جميلة / أكيد طبعاً
يوسف / جميلة
جميلة / نعم
يوسف / على فين
جميلة / هي مين
يوسف / مش عاوز هزار أنا بتكلم جد
جميلة / أنا عاوزة أكمل دراستي
يوسف / ودي هتكمليها الساعة 12 ولا ايه
جميله / بصراحة كده يا يوسف أنتَ أخويا الكبير ماشي
يوسف (بضيق وزعل) / ماشي
جميلة / وجدي قرر إن أنا وابن عمي لازم نتجوز
يوسف (بغضب) / نعم... ازاي وامتى الكلام ده حصل
جميلة / النهاردة وحكت اللي حصل وانو عمها هو اللي بلغها بالكلام ده..
وزي ما أنتَ عارف إن بابا دايماً مسافر وأنا على طول هنا عند جدو وماما متوفية ومش عارفة أعمل إيه وأنتَ وعمتو عشان دايماً في القاهرة تفكيركم مختلف
يوسف / بصي أنا هتصرف وهتنزلي وتكملي تعليمك ومافيش جواز من ابن عمك ده ولا عشان مافيش اي واحدة عاوزه تتجوزه قالوا يجوا عليكي أنتِ..
جميلة / والله أنا تعبت بس والنبي بلاش تسبني هنا معاهم..
يوسف / متخافيش ولا اقولك قومي لمي هدومك وكل حاجة ليكي هنا وننزل مصر أنا وأنتِ قبل ما حد يصحى و يشوفنا عشان جدك مش هيوافق على اي كلام هيتقال جميله / بجد يعني هننزل دلوقتي
و قبل ما يوسف يرد كان في شخص تاني هو اللي رد
..../ آه يلا بسرعة قبل ما اشوفكوا وانتوا بتهربوا يا****
يوسف / جدي بس
الجد / مش عاوز اسمع صوت هتهربي مع يوسف لوحديكو وتجيبلنا الع'ار... يا بنت صبحي
جميلة / جدي دا ابن عمتي وأنا مش هكون معاه لوحدي عمتي هتكون موجودة وايه اجيب الع'ار دي.. هو أنا هنزل مع حد غريب دا..
الجد / خلاص مش عاوز اسمع صوت
«الجد كان واقف ومعاه الرجالة وطبعاً ابن عمها (عباس) اللي سمعها لما كانت بتكلم نفسها...»
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
«يوسف وجميلة وهما في اوضه فاضية و مربو'طين»
جميلة (بعياط) / أنا آسفه يا يوسف
يوسف (بتعب من كتر الضر'ب) / على ايه بس يا جميلة بلاش بس كلامك ده.. وكمان مش قادر اتكلم
جميلة / هو ازاي جدو يعمل كده.. هو احنا مش أحفاده
يوسف / جدي اللي بيعصي كلامه مش بيرحمه مهما كان مين..
يوسف / جميلة في حاجه مهمة لازم أنتِ تعرفيها عشان كده جدي مش هيسكت ممكن يجيب الرجالة وتكمل ضر'ب فيا
جميلة / قول.. اتفضل
يوسف / أنتِ فعلاً بتعتبريني اخوكي ولا ده كلام
جميلة (بارتباك) /لأ.. آه... مش عارفة... أنتَ عاوز إيه
يوسف / بصي في حل واحد ممكن بسببه نخرج
جميلة / إيه.. هو
يوسف / إنك تتجوزيني
جميلة (بصدمه على فرح) / نعم.. أنتَ بتقول ايه.. أكيد لأ
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عباس / هاا يا جدي هنعمل ايه
الجد / مش عارف... بس هي لازم تتجوز.. عشان اللي حصل مش يتكرر تاني
عباس / وأنا موافق اتجوزها
الجد / بس بفكر اجوزها يوسف
عباس (بز'عيق) / نعععععم... دا ليه إن شاء الله
الجد (بغ'ضب) / أنتَ اتجننت ولا ايه.. صوتك يبقى وا'طي وأنتَ بتتكلم معايا.. و زي ما الكل سمع..
يوسف هيتجوز جميلة...
... وعلى فكرة دا كان اختبار ليكم
لكل بصدمة اختبار ازاي
الجد / أنا اقولكم يوسف طلب مني يتجوز جميلة وهو بيحبها جداً و هيخليها تكمل دراستها وهيحافظ عليها وكمان والدته بتحب جميلة جداً ونفسها ابنها يتجوز ويكون عندها حفيد.. وهو صارح والدته وهي كلمتني..
وأنا وافقت... وكمان كنت بشوف جميلة مدى حبها للدراسه وفعلاً تقدر تعمل أي حاجة عشان دراستها..
وأنا اللي كنت قاصد اني عمها يقولها كده... وأنا اللي طلبت من عباس يعرف كل حاجة جميلة هتعملها واقنعته انها لو هربت أنا هجبها وجوزهالوا صح يا عباس ولا ايه..🤷♀️
وكمان كام في اتفاق مع يوسف انو يلحق جميلة قبل ما تخرج من البيت.. و يعرض عليها انو يساعدها عشان تثق فيه..
ويا عيني الولد أخد ضر'ب لي وللزمن.. بس هو كان عارف انو هيضر'ب عشان يحمي جميلة.. و في نفس الوقت يعترف لجميلة عن حبه ليها.. بس هو كان هيقول لها عن طريق المساعدة مش الحب... وأنا كنت عاوز أعرف هل هو هيستحمل الض'رب عشانها أو أي حاجة تحصل لي مقابل انهم يكونوا بين أربع حيطان بالحلال ولا لأ...
حتي كنت هخلي الرجالة تض'رب جميلة بالعص'يان بس كان تهو'يش بس يوسف قرر يضر'ب هو مكان جميلة يوسف كده اضر'ب الضعف..
الكل مصدوم ومحدش مصدق وام يوسف مش عارفة حاجة عن الكلام ده هي عارفة انو هيتجوزها بس فقالت/ طب ليه تعمل كده كنت جوزهم لبعض وخلاص..
الجد / عشان الأستاذ عباس وأبوه وأمه متفقين انو يتجوز جميلة عشان الورث لما أموت ياخذ هو الفلوس غير الفلوس اللي مع أبو جميلة... مش هو مسافر بره أكيد معاه فلوس وكده هيكون في فلوس أكتر.... الطمع وحش صح..
«طبعاً كان في حد من الرجالة فك يوسف و جميلة و سمعوا كل الكلام من الأول»
جميلة (بدموع الفرح) / يعني أنتَ
يوسف / آه يا جميلة أنا بحبك❤️ بحبك❤️ أوي كمان❤️ جميلة / أنا..
~وطبعاً الجد قطع اللحظة عليهم~
الجد / يوسف.. جميلة تعالوا.. فرح يوسف وجميلة بعد أسبوعين...
ودلوقتي أنتَ وابنك ومراتك مش عايز اشوف حد فيكم هنا..
...../ يا بـ..
الجد / مش عاوز اسمع صوتك من النهاردة أنتَ ولا ابني ولا اعرفك
جميلة جت تتكلم
الجد / خلاص يا جميلة مش عايز كلام وبلاش الطيبة اللي أنتِ فيها دي...
♡بعد اسبوعين♡
💛 يوم الفرح 💛
جميلة / بصي يا عمتي أنا مش هتجوز ابنك ده
عمتها / ليه بس 🤷♀️
جميلة / قل'يل الأ'دب.. الصبح بيقولي النهاردة هتبقى في بيتي وأنتِ شبه الصا'روخ
عمتها (بضحك) / بيحب يدلعك
جميلة (وهي متعصبة) / لأ ومن شوية يقولي وحش الكون كده كتير..🤨😒
عمتها مش عارفة تتكلم من كتر الضحك
دخل عليهم يوسف
يوسف / أنتِ مش عاوزة تتجوزيني
جميلة (بعناد) / آه
يوسف / طب يلا وشالها ونزل بيها من غير ما يسمع منها مهما تحاول توقفوا.. 💖💖
تمت بحمد الله 🌿
الكاتبة الثانية : صابرين أسامة
اسم الاسكريبت : الاكتئاب
کــریـم: سیبونی واطلعو بره وبیکسر فی کل حاجه قدامه
الام بعياط علي حال ابنهاا: يا ابني بالله عليك اهدي عشان خاطري
کـریـم بصوت عالي: بررررررره كلكو
الكل خرج
کـریـم شاب عنده 16 سنه عنده اكتأب من تصرفات اهله وتحكمهم فيه بيدرس ف ثانويه عامه عنده حلم يبقي دكتور لما يكبر
ف الشـات
کریـم: انا مش هسیـبک واللهی وهفضل معـاکی لحـد م اخلیـکی حلالی
سـاره: انا بحبک واللهی ومقدرش استغنی عنک انا بتمنی من ربناا ان میبعدنااش عن بعض
کریم: طول ما انا جنبک محدش هیبعدک عنی یا نور عینی
ابو کریـم دخـل علـیه
عادل: بتعمـل ایـه یا ولـد
کـریـم: ما بعــملش حاجه
عادل: هات التلفون ده
کریم: قلـت مش بعـمل حـاجه
عادل اخد التلفون غصب عن کریـم
فتحه وشاف محادثته مع ساره
عادل: ایه ده انت عارف اللی بتعمل ایه ده
کریم: انا بحبهاا یا بابا وهتجوزها اما نکبر ومش هسیبها
ابوه ضربه بالقلم: انت تبعد عنها وتنهی کل حاجه بینکو عشان م اروحش اقول لابوهاا
کریـم: انا عمری ما هسیبهاا انت فاهم انت کنت دایما بتحرمنی من کل حاجه انا عاوزهاا الا دی یا بابا مش هتخلی عنهااا
عادل خرج من الاوضه وساب کریـم
عادل ف اوضته مع والده کریم
عادل: انا زهقت من الواد ده وشکلی هضربه
الام: یا شیخ حرام علیک انت بتعامل الولد کده لیه هما بیحبو بعض وانا عندی ثقه انه هیبقی قد کلامه معاهاا
عادل: مین ده عیل ملهووش لازمه اصلاا
الام: مین اللی ملوش لازمه ده انا ابنی سید الرجاله یا عادل کفایه انه محترم
کل ده وکریـم سامــع کل حاجه
کریم دخل اوضته
کریم بیکلم نفسه: اناا بکرهه بکرهه ده اکتـر انسان بیحبطنی وعمره ما حب یشوفنی مبسوط ده انسان انانی اناا بکرهک وهفضل اکرهک وهتجوزها فی یوم من الایام وهمشی واسیبک وهتشوف الفاشل ده هیعمل ایه
کریــــم نام عشان یروح المدرسه بکره
جینا لتانی یـوم کریم نزل راح المدرسه
احمد: اخبارک یا کریـم
کریم: مش تمام یسطاا انا عاوز اروح لدکتـور نفسانی بجد لانی مخنوق وتعبان من کل حاجه
احمد: انا جنبک یا صاحبی ومعاک فی ای حاجه
کریـم: تسلم یا ابو الصحاب المهم ساره جیت المدرسه ولاا لاا
احمد: جیت ودخلت الفصل
کریم: طیب نا هطلع اشوفهااا قبل ماتطلعو من الطابور
کریــم طلــعلـهـا
ساره کـانت نایمه علی دراعـــها علی الدیسک
کریـم: ساره
ساره: نعم یا گریم اخبارک ایه
کریم: مالک یا قلبی حاسک تعبانه
ساره نزل من عنیهاا دمــوع: انا مش عاوزاک تسیبنی یا کریم انا ملیش غیرک وخایفه علیک من ابوک وعارفه انک تعبان نفسیااا
کـریم: یا قلبـی متخافیش انا کویس وبعدین ایه یا بت انتی معاکی راجل وعمری مهسیبک یا ام عیالی یا موظهه انتی
ساره: بحبـک واللهی یا کریم
کریم: انا اکتر یا قلب کریم انا هنزل عشان محدش یقول علیکی حاجه
ساره: طیب سلام ی روحی
کریـم نزل الطابور عشان محدش یاخد بالـه وبعدین خلصو وطلعو وعدی الیوم الدراسی وروحو
کریـم روح البیت خلاص
عادل: ایـه استاذ شوفت السنیوره بتاعتک النهارده
کریـم مردش علیه ودخل اوضته
عادل دخل وراه واخد العصایه معااه
عادل: انت مش هتتعدل الا اما اضربک وفعلا ضربو وکریم متهزش من مکانه
کریم: اضرب کمان انت یما ضربتنی انا بکرهک انابکرهک انت فاهم انت جبتلی اکتأب وبتعالج منـه انت وصلتنی لمرحله اکتأب انت متتخیلهااش عاوزنی ابعد عن اللی بحبهاا وانت عارف انی هبقی قد کلمتی معاهاا
عادل استغرب واتصدم من کلام ابنه وساب العصایه وخرج بره الاوضه
الام: لیه لیه یا اخی تعمل فی ابنی کده وصلته لمرحله ذی دی لیه بتقلل منه حسبی الله ونعم الوکیل فیک
عادل بدموع فی عینه: مکنتش اعرف مش عارف کان عقلی فین ولیه عملت کده انا اسف اسف واللهی
الام:جیت متأخر اووی یا عادل انت دمرت ابنی
عادل انا هصحح غلطتی وهساعده
عادل نزل لبیت اهل ساره
عادل وصل وخبط علی الباب
مریم اخت ساره فتحت
مریـم: اتفضل یا عمـو خالد
عادل: ازیک یا مریومه بابا فین اندهیله
مریم:حاضر
ابـو ساره جـه
حسین: اذیک یا عادل لیک وحشـه واللهی
عادل: واللهی انت اکتر یا حسین عاوز اطلب منک طلب ومش عاوزک ترفض بالله علیک
حسین: اتفضل یا ابو کـریـم
عادل: اناا عاوز احجز ساره لکـریم
حسین: ازای بس دول لسه صغیرین
عادل: هنجوزهم لماا یکبـرو
حسین: طب استنی اخد رأیها حتاا
عادل: تمام عاوز الرد المغرب معلش یا ابو ساره
حسین: تمام یا عادل
خلصو کلام وعادل قام روح وبعدین دخل اوضه کریــم لقاه نایم
عادل: کـریـم
کریــم: مش بیرد
لقی دم علی السریر جنبه
عادل بصوت عالی: کریــــــــــــــــم ابناااااااای
الام: ف ایه یا عادل.. یلهووووی ابناااااای
عادل: رنی علی الاسعاف بسرعـه
الام قامت رنت علی الاسعاف وجم اخدو کریم ودخل المستشفی
الدکتور: بسرعه یلاا دخلوه الاوضه
الممرض: حاضر یا دکـتور
دخل الدکتـور وعالج الجرح وکریم دلوقتی غایب عن الوعی لکـن هو تعبان نفسیااا وده للی دکتور قاله لاهله
الدکتور: اطلبو الدکتـور النفسانی
جه الدکتور النفسانی وقعد مع کریم وکریم بدا یرتاح بعد ما عرف ان ابوه کلـم ابو ساره وان کمان ابو ساره وافق وهیاخد الدوا وبدا یتحسن
کــریــم خرج من المستشفی وبقا کویس عن الاول وبقی بیکلم ساره علطول وعدت الایام وکبــرو وکل واحد بقاا فی الکلیه اللی اتمناه واتحددت خطوبتهم وکله بقا تمام
کریـم لسـاره: اخــیرا بعد کل ده بقیت خطیبتی
ساره: الحمد لله یا خطیبی علی کل حال عقبال لیلتنا الکبیره یا ابو العیال
............... ــ.............. ــ. ـ..................... ـ.............
« الاکتأب بقی مرض شایع اووی فی مجتمعناا وبیبقی من طرف الاهل لان ضغطات الاهل بتبقی اکبـر من المجتمع الخارجی وده اللی بیبنی صوره سودا وجدار حزن واکتأب وکره فی القلب دایمـا خـلـو بالـکو من اولادکــو لانکو الصوره الاکبر فی حیاتهم فخلــیـکو صوره حلـوه ومش تضغطو علیهم فی حاجات همـا مش عاپزینهااا»
الكاتبة الثالثة : دعاء أحمد
اسم الاسكريبت : قلبي ولكن
. اتجوز ملك يا سليم
كنت بشرب لما سمعت الجمله دي كانت مفاجأه بالنسبه ليا
سليم. كح كح كح احم
حطيت كوبايه المايه على الترابيزه ووقفت اصادها وانا مش مصدق
سليم:بتقولي ايه يا نور انتي اتجننتي عايزاني اتجوز اختك
نور بدموع. ما انت هتطلقني
سليم. انتي بتقولي ايه يا نور
نور. انا مش هقدر احتفظ بالجنين وانت نفسك في طفل انت هتتجوز ملك وعلى فكره ملك بنت عمي مش اختي وهي عشان يتيمه عايشه معانا وهي الوحيده اللي ممكن اطمن على الطفل معها لأنها اكتر انسانه طيبه. انتم هتتجوزوا تنقل الجنين للرحم بتاعها انت عارف اني مريضه وهموت في أقرب وقت مينفعش الطفل يموت معايا ارجوك وافق عشان خاطري لو بتحبني ابوس ايدك يا سليم بلاش تحكم عليا وعلى الطفل بالموت
سليم. ههههششش انتي هتبقي كويسه وانتي اللي هتربي الطفل دا ارجوكي
نور. طب انا عندي حل انا هسال الدكتوره ولو في امل ولو بسيط اننا نعيش سوا اوعدك هنسي الكلام ده كله
سليم بعصبيه. لا يا نور انا مش موافق حتى لو مقدرناش نحتفظ بالجنين انا لايمكن اتجوز ملك
نور بتعب. ابوس ايدك يا سليم عشان خاطري وحياتي عندك
سليم. طب اهدي اهدي لو سمحتي انا موافق بس اهدي
سليم شال نور وحطها في السرير وفضل جانبها وهي بتعيط لحد ما نامت وسابت سليم في حيره
بعد يومين
نور. الوا ازايك يا ملك
ملك بطيبه. الحمد لله كويسه انتي اخبارك ايه النهارده؟
نور. الحمد لله بقولك يا ملك ممكن تجيلي
ملك. لا يا نور انتي عارفه اني
نور بمقاطعه. سليم مش موجود يا ملك تعالي ارجوكي
ملك بتنهيده. حاضر يا نور نص ساعه بالكتير واجيلك
بعد مده
ملك. اتاخرت عليكي؟
نور بتعب . لا تعالي
ملك بخوف. مالك يا نور تحبي اطلب الدكتوره
نور. لا يا ملك انا محتاجاكي دلوقتي اكتر من اي وقت
ملك. اومريني
نور. انا عارفه انك بتحبي سليم
ملك بسرعه. نور انا
نور. انا عارفه انه مش ذنبك وعارفه انك حبتيه من ايام الكليه ولما اتقدملي وقتها انتي بعدتي عشان متجرحنيش وعنيتي دا كله لوحدك
ملك بدموع. انا اسفه والله مكنتش اصد اني احبه صدقيني يا نور
نور بحب. انا عارفه يا حببتي ملك انا بموت و انتي عارفه اني حامل انا بطلب منك تحتفظي بابني في رحمك انا عارفه اني بطلب منك طلب صعب ويمكن تكون انانيه مني. انا دلوقتي بطلب منك انك تتجوزي سليم
ملك باحساس بالذل. ليه يا نور هو انا محتاجه شفقه للدرجه دي
نور بسرعه. لا يا ملك انا اللي محتاجه دا. انا عارفه اد ايه سليم نفسه في الطفل دا ومدام انا محكوم عليا بالموت ارجوكي اعمل عشان دا ارجوكي
ملك. مقدرش يا نور صدقيني صعب اوي
نور. على فكره انا كلمت سليم وهو موافق
ملك بدموع. ليه يا نور تعملي كدا هو انا رخيصه اوي كدا
بقلم"دعاء احمد
نور. لا يا ملك انا عارفه اني انانيه بس عشان خاطري
ملك. هفكر يا نور واللي فيه الخير يقدمه ربنا
بعد اسبوع
المأذون. بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
نور. الف مبروك يا ملك
ملك بصت لسليم اللي قاعد مكشر وباين عليه الحزن. الله يبارك فيكي يا نور
سليم بحده. هتعملي العمليه بكرا يا ملك
ملك بدموع مكتومه. حاضر
سليم قام ودخل اوضته مع نور
نور. قومي ادخلي له يا ملك
ملك بخضه. لا طبعا مش هعمل كدا انا موافقه على الاتفاق اللي بينا لكن اكتر من كدا مقدرش بعد اذنك انا هدخل اوضتي انا هاخد الاوضه هناك دي بعد اذنك
دخلت اوضتي وانفجرت في البكاء انا كنت بعشق سليم في ايام الكليه هو كان الدكتور بتاع وكان دايما يعاملني كويس لدرجه اني فكرت انه ممكن يكون معجب بيه لكن في النهايه اتجوز اختي او بنت عمي اتربينا سوا وكبرنا سوا كنت مخبيه عنها إعجابي بسليم ولما اتقدملها هي كانت مبسوطه اوي عشان كدا قررت انسحب من العلاقه دي انا بحبك اوي يا سليم فضلت اعيط لحد ما نمت من الوجع
في اوضه سليم
نور. ليه كدا يا سليم ليه يتعامل ملك بالطريقه دي
سليم بحده. نور انا نفذتلك اللي انتي عايزاه لو سمحتي سيبني بقى لو سمحتي
نور. حاضر يا سليم
تاني يوم
الدكتور. جاهزه يا ملك
ملك بخوف. ايوه يا دكتور
الدكتوره. وانتي يا نور
نور وهي بتتنفس بعمق. جاهزه
بعد كم ساعه
بتفوق ملك في اوضه نومها
سليم. انتي كويسه
حسيت نفسي متلغبطه ومش فاهمه اللي بيحصل و بصراحه مكسوفه لاني كنت نايمه بهدوم بيتي
ملك. هو مين اللي بدلي هدومي
سليم بجديه. انا. المهم انتي كويسه؟
ملك بدموع. حاسه بوجع فظيع مش قادره يا دكتور سليم
سليم بحنان مسك وشها بايديه ومسح دموعها. اهدي خالص لو سمحت بطلي عياط عشان خاطري وبعدين انا اسمي سليم بس مش دكتور سليم
بصراحه استغربته واستغربت حنيته معايا. احم هي نور كويسه
سليم. متخافيش هي نايمه انا لسه كنت عندها
ملك. طب خالص انا كويسه ممكن تروحها لو سمحت هي تعبانه وهتحتاجك معها
سليم. اوكي يا ملك لو احتاجت اي حاجه ناديلي وانا هروح اجهز لكم اي حاجه خفيفه
ملك. انت اللي هتجهز
سليم. ايوه الشغاله هترجع بكرا ان شاء الله
ملك. تمام يا
سليم. ايه
ملك بابتسامه رقيقه. تمام يا سليم
عدي شهرين ونور حالتها بقيت خطيره وملك وسليم علاقتهم جاده اوي مش زوج وزوجه خالص
في المستشفي
الممرضه. انا اسفه مدام نور البقاء لله
سليم دموع نزلت مكنش مصدق. نور نورررررررررر
ملك بدموع. ادعيها لو سمحت يا سليم
سليم زق ايديها بقوه لدرجه انها كانت هتقع لولا انها مسكت في تربزين السلم
سليم بحده. اكيد مبسوطه انها ماتت عشان تحققي حلمك انا عارف مشاعرك ناحيتي لكن انا عمري ما هحبك يا ملك لاني بقر"ف منك انتي بني ادمه زباله وبمجرد ما تخلفي هطلقك انا عملت كدا بس عشان خاطر نور إنما انتي لا ومتقلقيش مش هتعملي دا ببلاش وهدفعلك مبلغ محترم تقدري تعيشي بيه
ايوه سمعتوا الصوت ايوه دا قلبي اللي اتك"سر قلبي اللي انت اهنته انت حطمته
ملك بدموع وتحاول تكون ثابته. تمام يا سليم انا موافقه
دفنا نور و انتهينا من مراسم العزا وانا وهو عايشين في نفس البيت لكن دي الغرباء قلبي موجوع اوي
بعد شهر
ملك بجديه. الغدا على السفر يا سليم
ودخلت اوضتي وقفلت الباب
سليم. ملك مش هتتغدي
ملك. شكرا مش عايزه
سليم بحده. وانا مش بعزمك انا عامل على ابني اللي بطنك
فتحت الباب وانا بعيط. اصدك اني مهمله وعلى العموم متقلقش انا سالت الدكتوره وقالتلي انه بياخد احتياجته مني يعني هو مبيتاذيش انا اللي
سليم بتنهيده. وانا خايف عليكي انتي كمان لو سمحتي عشان خاطري
ملك بانكسار. طب وانا يا سليم
سليم. اصدك ايه
ملك. ولا حاجه انا ماليش نفس بعد اذنك عشان عايزه انام
سليم. ملك انا
لكن فجأه. انتي فاكره نفسك ايه انتي واحده ر"خيصه
وسابني ومشى ههههههه اااااااههه هو ازاي كدا بيتفنن في كسره قلبي ازاي يا سليم دا محبتش غيرك ياااههه معقول فعلا انا بالنسبه ليكي رخيصه اه يا قلبي معليش استحمل
بعد فتره
سليم. ملك احم
ملك. نعم
سليم. ممكن تعمليلي الزرار دا عشان اروح الشغل
ملك. حاضر
رحت وقفت اصاده وبأن فرق الطول بينا
ملك. احم ممكن تنزل شويه
سليم. يا اوزعه
ملك. انت اللي عمود نور
سليم. طب استني يا لوكه
راح ناحيه الدولاب وجاب كرسي وحطه ادامي وهز راسه بمعنى ياله
ضحكت وروحت وقفت على الكرسي وبتدات اخيطله الزرار وكنت قريبه منه اوي كان بيبصلي بنظرات غريبه مفهمتهاش لكن كانت نظرات جميله اوي
سليم بتوهن. انتي جميله اوي من قرب
ببلاهه. ايه
سليم بحب. طالعه زي الملاك يا لوكه
ملك. احم سليم هتتاخر على الشغل
سليم بجديه. اه تمام عايزه حاجه من برا اجيبهالك معايا
بطفاسه. شيبسي وشوكلاتات كتير وعايزه كوفي ميكس وبسكويت وهوهوز كتتتتيييرررررر
سليم. مفجوعه يا لوكه ماشي يا قلبي مع السلامة
ملك. هو قال ايه قلبه يلهوووييي يخربيت جمال امك يا بعيد
عد فتره بينا عاديه من غير مشاكل
سليم بحده وسكر. هو مين؟
ملك. سليم انت شارب معقول انت بتشرب لا يمكن تكون زباله
مسك شعري بقوه لدرجه حسيت ان شعري هيتقلع
ملك بدموع. سيب شعري يا سليم متبقاش حيوان
سليم بدون وعي. انا اللي حيوان اومال انتي ايه واحده باعت نفسها
ملك. انت بتقول ايه انت اتجننت
فجأه راح ناحيه الدولاب وفتح رف دايما مقفول وطلع صور ور"مها في وشي
بصيت للصور وانا مش مصدقه
ملك بصدمه. ايه دي
سليم بوجع. بقالي اكتر من سنتين محتفظ بالصور دي عشان كل ما احنلك اعرف اد ايه انتي زبا"له متستاهلش
ملك بسرعه. الصور دي مفبركه والله مش انا يا سليم صدقني
سليم بدموع وبدون وعي وقع على الأرض. كنت بحبك وعلى اد حبي ليكي كر"هتك كنت ناوي اتقدملك انتي وقتها الصور دي جيتلي وعرفت انك متستهلش وقتها قررت اتجوز نور ودلوقتي انتي موجوده في حياتي ليه انا بكر"هك يا ملك بكر"هك
ملك بدموع وراحت قعدت جانبه ومسكت ايديه . والله العظيم كدب يا سليم والله العظيم صدقني انا محدش قربلي اقسم برب العزه
سليم. عمري ما أتمنيت انك تكوني قريبه مني يا ملك
مسك ايدي وطلعني من الاوضه وقفلها وراه
تاني يوم
سليم صحي من النوم وهو حاسس بثقل في دماغه طلع من الاوضه وفضل ينادي على ملك لكنها مبتردش
لقى جواب على التربيزه
ملك. انا خالص تعبت يا سليم ومش هقدر استحمل انا مشيت اوعدك اول ما اولد هبعتلك تاخد ابنك لكن انت بقيت تأذيني اوي انا اسفه
بقى زي المجنون دخل اوضته وبيطلع قميص له لكن في سي دي وقع في الارض
ازايك يا سليم لو
بتشوف السي دي دا فأنا اكيد بقيت بين ايدين ربنا انا اسفه يا سليم....... دلوقتي انا عايزه اعترفلك بحاجه ملك بريئه الصور ذي كلها مفبركه وانا اللي فبركتها.... انا عارفه انك هتكر"هتي بعد ما تسمع الكلام ده. انا كنت بحبك لما كنت في الكليه لكن دايما كنت بشوف في عنيك نظره الحب لملك ومكنتش قادره اسيطر في الكراهيه اللي جوايا عشان كدا فبركت الصور دي وقتها انا قربتلك وانت نفذت بقى الخطه واتقدمتلي انا وك"سرت ملك... بس ربك مبيسبش حق حد عشان كدا ابتلاني بالمرض وانا عشان كدا اصريت انك تتجوز ملك انا عارفه اني كنت انانيه في كل اللي حصل انا اسفه ياريت تسامحني
...الفيديو انتهى وسليم مبقاش مصدق هو كان بيكسر البنت اللي حبيته بجد
سليم. ليه يانور ليه حرام عليكي؟
عد اسبوع وسليم بيدور علي ملك لكن مفيش إثر ليها بقى شكله باهت ودقنه طولت وبيهمل في شغله
الباب خبطت وهو كان قاعد بيشرب سيجاره راح فتح الباب
بصتله بحزن معقول هو دا سليم اللي كان اوسم شاب في المنطقه
ملك. ازيك يا سليم
بدون مقدمات حضنها بشده وفضل يبكي. انا اسف والله مكنتش فاهم حاجة انا بحبك يا ملك بحبك اوي انا والله العظيم بعشقك هي نور السبب في كل اللي حصل صدقيني انا محبتش حد ادك
ملك بدموع. بس انت ك"سرتني اوي يا سليم اوي
سليم. اوعدك هصلح كل اللي عملته صدقيني واديني فرصه
ملك. مكنتش مستحمله افضل بعيد عنك وخصوصا بعد ما عرفت انك اهملت حياتك
بعد كم شهر
ملك. اااااهههههههه اااااهههه اللحقوني يا سلللليييممم
سليم بخضه. اعمل ايه؟
ملك. انت لسه هتفكر وديني المستشفي يمو"ت يا هبل الللحححقونيي يا ناس
شالها بسرعه ووداها المستشفي
بعد كم ساعه
ملك بتعب. سليم
سليم وهو بيبوس ايدها. حمدلله على السلامه يا قلبي
ملك. ولد ولا بنت
سليم. ولد زي القمر
ملك. هنسميه نور
سليم. بعد اللي عملته يا ملك
ملك بطيبه. نور عملت كدا عشان كانت بتحبك وانا مسامحها الله يرحمها
سليم بعشق. يمو"ت فيكي يا قلبي
ملك. وانا بعشقك يا استاذي
سليم بغمزه.قومي بس بالسلامه عشان في حاجات كتير عايزين نتكلم فيها
ملك بخجل. سليم بطل
سليم. ربنا يحفظك ليا يا قلب سليم
وجاءت بعد طول انتظار يا حبيبي لكنك ستبقى حبيبي للأبد 🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
الكاتبة الرابعة : نورهان صبحي
اسم الاسكريبت : جرحني ولكن أنقذني
يامن : انتي خاي*نه وانا لا يمكن اكمل مع واحده زبا*له زيك
نور : يامن انت اتج*ننت ايه اللي انت بتقوله دا
يامن دا اخر ما بينا أنا مستحيل افضل في علاقه مع انسانه متربت*ش زيك
نور يامن عشاني قولي بس ايه اللي حصل انا لا يمكن اخ*ونك
يامن كان ماشي مسكت أيده
نور يامن انا بحبك ولا يمكن اخو*نك فهمني ايه اللي حصل بس
يامن بعد أيده وبصلها بق*رف ابعد ابعدي عني أنا ق*رفان منك قرف*ان من نفسي ازاي في يوم حبيت واحده زيك ورمي الدبله في وشها ومشي
نور كانت مصدومه منه ومن كلامه امبارح بس كان بيتغزل
فيها كل شويه والصبح رن عليها وقالها عايز اشوفك عشان وحشتني ايه اللي حصل ايه اللي خلاه قال كده انا زب*اله انا خا*ينه انا عمري ما حبيت غيره دا انا رهنت الناس كلها عليه حبيت لبس الحجاب والتزمت بالدين من حبي فيك ازاي يفكر فيا كده طب ايه اللي حصل ايه اللي خلاه يقول كده وبتبص علي دبلته بقهر
عند يامن كان ماشي متعصب ومش شايف قدامه لحد ما
حد حط أيده علي كتفه
حازم عملت ايه يا صاحبي
يامن حضنه انا تعبان قوي يا حازم طلعت خاي*نه انا مش مصدق نفسي البنت اللي حبيتها اكتر من نفسي اعمل فيا كده
حازم انا اسف يا صاحبي بس كان لازم اعرفك حقيقتها دي بت ش*مال اصلا
يامن لحد دلوقت مش مصدق أن الصور اللي شفتها دي والفيديوهات دي بتاعتها كانت بتخ*دعني أن خليت ربنا بينا في كل حاجه من يوم ما خطبتها ليه تعمل فيا كده
حازم معلش هما في بنات كده عاملين دور الشريفه وهما
زبا*له
يامن انا هندمه*ا علي اليوم اللي اتولدت فيه
عند نور وصلت البيت واول ما دخلت بابها ضرب*ها بالقلم
نور بصدمه في ايه يا بابا
صابر وليكي عين تتكلمي انا معرفتش اربي وانهال عليها بالض*رب
امها مقدرتش تستحمل المنظر مهما كان دي بنتها ومش قادره تبعد بابها عنها عملت نفسها بيغمي عليها وشاورت لاخو نور يجري يلحقها
ابوها سابها وراح لامها
امجد اخوها شالها وطلع برا البيت وراح علي المستشفي بيها والدكتور عالجها وبعد ساعتين نور فاقت
نور ايه اللي حصل انا مش فاهمه حاجه
امجد بغضب فيه انك اتفضحت*ي وفضح*تينا
نور بصدمه انت قصدك ايه
امجد قصدي دا وفتح صور ليها بوضعيات مخل*ه
نور بصدمه واللهي انا ما عملت حاجه من دي انا لا يمكن اعمل كده صدقتي
امجد انا لو مش مصدقه كنت سبت بابا يموتك بس مين غيري هيصدقك
نور بعياط واللهي مظلومه انا معملت حاجه مين اللي عايز يض*رني بالشكل دا انا عمري ما اذيت حد انا دلوقت عرفت يامن سبني ليه عرفت هو صدق عني معقول حبه ليا كان وهم شايفني زبا*له وعادي اعمل كده لدرجادي
امجد بحب اخوي اهدي يا حبيبتي اعذريه اي راجل مكانه كان هيصدق وممكن يقتل كمان احنا مبنبقاش شايفين ساعه الغضب
نور حتي لو كان المفروض يتأكد مش يرمي الناس با*لباطل انا معدتش زعلانه عليه انا عايزه اجيب حقي واعرف مين اللي عمل كده وخلاني وح*شه قدام كل الناس
امجد يامن اتاكد
نور قصدك ايه
امجد يامن الصور والفيديوهات رحتله وهو مصدقش حاجه راح لوحده زميلته شاطره في الكمبيوتر ودا مجالها واتاكدوا أنها حقيقيه ومصدقش وراح كذا مكان ولكذا بنت خبيره وكلك قالوا كده
نور بصدمه ودموع ازاي دا حصل ازاي مين اللي ممكن يضرب*ي بالشكل دا
امجد اهدي يا نور انا عارف ومتأكد انك بريئه عمري ما كنت مصدق
نور بس هو صدق والناس هتصدق
امجد احنا اكيد هتعرف مين عمل كده وحقك هيرجعلك
عند يامن
كان قاعد علي الارض في غرفته الم*دمره بعد أن
صب غضبه كله فيها مع ذلك لم يخمد نار قلبه المشتعل أيعقل من احبها وجعلها مليكت قلبه غدرت به كم تمني لو واحده من الخبراء التي ذهب إليها أن تخبره بأن الصور كذابه ولكن لم تكذب واحده
يامن وهو يضرب قلبه بطل بقا ليه بتقولي أنها برئيه ولا يمكن تعمل كده ليه مصدق دموعها ليه معقول تطلع برئيه وانا ظالمها انا لازم اتاكد من كده يارب ماختبرنيش فيها والبني عمري مها اتحمل
يامن اتصل علي امجد
يامن انا عايز اشوفك
امجد وانا كمان بس مش دلوقت نور في المستشفي لم
يامن بهلع في المستشفي مالها ايه اللي حصلها
امجد بابتسامه فهو يعلم كم يحب صديقه أخته لا مفيش هي كويسه بس لازم نتكلم في حاجات كتير
نور من كتر الصدمه بعد ماشفت الفيديوهات كانت كل
شويه تقوم تصرخ وتصوتوالدكتوره يدوها حقن مهدائه
عند يامن وأمجد
امجد كنت عايزني في ايه
يامن انا حاسس ان نور بريئه
امجد بسخريه ومفكرتش كده ليه قبل ماترميلها دبلتها
يامن امجد حط نفسك مكاني كنت عايزني اعمل ايه لما اشوف صوره البنت اللي بعشقها من خمس سنين في حضن غيري ولا الفيديوهات وروحت لكذا خبيره وكلك قالوا إنها مظبوطه
امجد انا عاذرك ياصاحبي بس لازم نعرف مين اللي عمل كده وكانت ايه فائدته من دا كله
يامن انا عندي حل احنا هناخد الرقم اللي بعاتلك علي تليفونك وهنعرف هو مين وفي واحد صاحبي شاطره في الهكر وكده هنخليه يعرف مين دا وهيجسس علي تليفونه وهنعرف دا صح ولا ايه
امجد طب يلا بينا بسرعه نور في المستشفي وممكن يجرالها حاجه من كتر الصدمه
يامن كان قلقان عليها باله مشغول بس خايف خايف يكتشف في الاخر انها كده فعلا
عند نور صحيت لقيت تليفونهابيرن بتاخد وترد
الشخص اهلا بم*زه الجيل احب اقلك يا مز*ه أن صورك وفيديوهاتك معايا ولو مجتيش دلوقت هتبقي ترند الساعه ومش يامن وبابا وماما بس لا دا الدنيا كلها هتشوف الفيديوهات
نور بتوتر بسسيس اااانا معملتش كده ومش خايفه منك
الشخص لا تخافي ياعسل ما اصل بابا ممكن يموت بسبب فض*حتك وماما تتشلل ولا تحصله وتبقي فضح*تيهم بجلاجل هرن كمان نص ساعه لو مجتيش هتزعلي
كان هناك من يسمع المكالمه وقلبه بتقطع علي حب عمره الذي اتهمها باطل بأب*شع التهم وكان يود أن يقتل ذلك ال*قذر اللعين
امجد احنا كدا عرفنا مكانه يلا يايامن شكرا يا محمد
محمد لا شكر علي واجب بس لازم بعد كده تاخدوا بالكم التكنولوجيا بقت مخيفه انا ممكن اعمل صوره لاي حده ومحدش يعرف يفرق بينها وبين الحقيقه
يامن هكلمك بعدين يا محمد لازم نلحق نور وطاروا علي المكان كان عباره ع فيلا في مكان فخم دخلوا بسرعه لجوه وخبطوا بهدوء
شخص فتح كنت عارف انك مش هتتاخري يا م*زه
يامن بصدمه حازم انت اللي عملتدا كله ليه عشان ايه انطق
حازم عملت ايه يا جدع مالك فيك ايه
يامن ض*ربه بالبوكس فعلا الصحاب في زمن دا مش موجودين انت عايز مني ايه ومالك بنور انطق
حازم سبني كده اه انا اللي عملت دا كله عشان رفضتني زمان رفضتني عشانك لما قلتلها اني بحبها قالتلي بتحبك قلبي فضل يغل*ي مقدرتش اتحمل أنها فضلتك عليا
يامن انت ازاي ك*لب كده فين الفيديوهات انطق يلا احسنلك وفضل يض*رب فيه
امجد لقيت النسخه الاصليه علي تليفونه ومسحها احنا لازم نبلغ البوليس
وبلغوا البوليس وحازم اتقبض عليه وراحوا لنور
عند نور بقت تفكر
هي ايه لازمت حياتها اللي بتحبه موثقش فيها وسابها أهلها وأبوها كان هيموتها وهتن*فضح خلاص الناس كلها مش هيقولوا كانت مودبه ومحترمه هيقولوا من يومي مبر تحلهاش هيعملوها ب*قرف وهتعيش حياتها كامله م*نبوذب بتبص لقيت سكينه جنبها مسكتها وحطتها علي ايديها عقلها تغيب للحظه وشدتها علي ايديها ووقعت من طولها
عند يامن وأمجد
يامن كان فرحان طاير من الفرحه اتاكد أن حبيبته بريئه وعاقب اللي اذاها كمان يا ه سعادته متنوصفش دلوقت بيها يا نفسه يحضنها بس هيستني بس يكتب الكتاب وبعدها مش هيطلعها من حضنه
امجد انا هرن اعرف بابا و راجع
يامن فتح الباب وكان في حاله صدمه نور واقعه علي الارض ودمها مالي الأرض
يامن جري عليها نور فوقي عشاني متعمليش فيا كده نور ابوس ايدك متعمليش كده انا يامن وكان بيكلمنا وهو بيجري بيها للعمليات
كان واقف هو وأمجد علي أعصابهم امجد ويامن مش عارفين يواسوا بعض كل منهم في حاله انهيار مش قادرين يواسوا نفسهم
وبعد ساعتين
الدكتور طلع
يامن طمني نور بخير صح
الدكتور الحاله كانت صعبه جدا بس الحمدلله ربنا ستر وبقت بخير بس دا اللي حصل اكيد بسبب حالتها النفسيه عموما اول ما تصحي تاخدوا بالكم منها وتحاولوا مديقهاش
بعد وقت طويل فاقت بتفتح عينيها لقت عائلته جنبها وأبوها ماسك ايديها بيبوسها
صابر سامحيني ياضي عيني
نور شده ايد باباها وباسته انا عمري ما ازعل منك يا بابا وكان ليك حق في كل اللي عملته انت اللي سامحني
نور خلاص يا ماما متعيطيش انا كويسه
نهي ماشي يا حبيبتي ربنا يباركلي فيكي انتي واخوكي اوعي تفكري تعملي كده تاني
نور حاضر بس اا خايفه داا رن عليا وقالي
امجد يامن وانا حلينا الموضوع خلاص
نور بضيق ويامن ايه دخله في حاجه ليا
امجد نور يامن هو اللي حل الموضوع متقسيش عليه يامن بيحبك ومن غيره مكنش هنعرف نقبض علي الزب*اله اللي عمل كده
نور انا مش عايزه اعرف حاجه ولا حتي عايزه اكلمه
يامن كان داخل بورد وسمع كل حاجه ممكن تسبونا لوحدنا يا جماعة
نور مفيش حاجه بينا نتكلم فيها
أهلها سبوهم لوحدهم
يامن نور اسمعيني انا راجل وست صور وفيديوهات لخطبتي في وضع زي دا طبيعي عايزاني اعمل ايه انا اس بجد اني شكيت فيكي بس واللهي انا بحبك
نور بدموع بتحبني بامرت ايه بامرت الكلام اللي قولتهولي هتقولي بس دافعت عنك هقولك مش عشاني عشان تريح نفسك وعقلك تريحهم من التفكير وكان عندك امل اني اطلع بريئه يعني كان ممكن اطلع زبا*له في نظرك انا اسفه بس اسفك مش مقبول
يامن نوراسمعيني انا عارف اني غلطان بس انا بحبك واللهي
نور وانا كمان بحبك بس مقدرش اسمحك
يامن بدموع نور ومسك ايديها انا مقدرش أعيش من غيرك
نور يامن سبني لوحدي انا معدتش اقدر اكمل معاك ل بحبك بس كرامتي فوقي انا شخصيا وعايزه انام لو سمحت أخرج اتفضل دبلتك اهيه
بمجرد خروجه نور انهارت وفضلت شهر مبتكلمش حد ورفضه تقابله وحتي أهلها بقيت تتجنبهم وبتخرج كتير لوحدها وتمشي ويامن حاول معاها كتير بس هي رافضه تسمعه حتي لحد ما في مره كانت ماشيه
يامن نور
نور قلبها اترعش من مجرد سماع صوته بس مثلت الجمود
نور بصتله بصدمه حاله متبدل شكله متغير مش دا يامن اللي تعرفه بس اتكلمت بجمود
نور عايز ايه مش قولتلك ابعد عني
يامن نور اسمعيني انا مش قادر اكمل حياتي من غيرك لو في اي ذره حب ليا لسه جواكي ارجعيلي
نور قلبها وجعها من شكله قوي بس مش قادره تسامحه
نور ابعد عني بقا سبني في حالي وملكش دعوه بيا
يامن يعني انتي مبقتيش تحبيني خالص
نور بكذب اه مبقاش في اي حاجه بتربطنا
يامن كان بيرجع في الطريق بسرعه وكان في عربيه جايه تجاههم
يامن انا هريحك مني ومن وجودي خلاص
نور بخوف يامن انت بتعمل ايه
يامن هريحك من وجودي ونور خدت بالها من العربيه اللي جايه
وهو مش بيبص وجريت عليه
نور يامن ابعد من هنا يلا
يامن انت مالك انا حر في نفسي
نور يامن لو بتحبني يلا من هنا
يامن بحبك بس انتي مبقتيش تحبيني
نور بدموع مين اللي قالك كده انا بعشقك عشان خاطري يلا
يامن مسك أيدها وعدا بسرعه من قدام العربيه خدها في حضنه و كان ماسك فيها جامد
نور كانت في حاله غريبه ومش مصدقه أن هو بخير وبادلته الحضن
يامن بدموع اوعي تعملي فيا كده تاني
نور بدموع انت اللي اوعي تعمل فيا كده تاني قلبي كان هيقف حرام عليك
يامن سامحتيني
نور انا وانت كنا ضحايا في اللعبه دي وانا قلبي غفرلك من زمان بس كنت زعلانه منك متزعليش تاني
يامن مقدرش ازعلك تاني انا بحبك البسي دبلتك بقا
نور لبسهالي انت
يامن بس انا عايز البسهالك في الشمال
نور قصدك ايه
يامن تجوزيني
نور اديني فرصه افكر
يامن واللي اخ*طفك واتجوزك غص*ب كمان
نور اهدي يازميل خليك رويح يابا رشدي
يامن يابنتي خلصي الشمس ضربت دماغي
نور خلاص موافقه وامري لله الماذون فين بقا
يامن مدلوقه قوي بس بموت فيكي
نور وانا بعشقك
الكاتبة الخامسة : حورية مصطفى
اسم الاسكريبت : تاج يونس
_ انتي طالق
_ انت اكيد بتهزر زي عادتك بلاش هزار من ده عشان هزهل منك... ومعتش هكلمك 💔🥺
_ لا انا مبهزرش يا تاج انتي طالق بالتلاته كمااان...
تاج بصدمه :- في ايه يا زين انا زعلتك في حاجه.. 💔
زين ببرود :- لا يا تاج بس انا مش مرتاح معاكي حاولت ومقدرتش 🙂
تاج بضحك :- مش مرتاح معايا فين حبك ليا كان كل ده كذب.. طب احنا كان كتب كتابنا امبارح تسمى ده ايه قولي انت ساكت ليه.. 💔
زين :- اه كان كدب كنت بتسلي مش اكتر انتي كنتي بالنسبالي نوووع جديد 😒..
تاج ضر*بته بالقلم انت واحد حيو*ان حسبي الله ونعم الوكيل فيك على كسره قلبي دي يا زين ربنا ينتقم منك يا اخي.. وسبته ومشت
بعد وقت وصلت البيت وكانت منهاره من العياط..
_ مالك يا تاج بتعيطي ليه يا حبيبتي مش كنتي مع زين..
تاج ببكاء :- مفيش حاجه يا ماما.. انا تعبانه شويه مش اكتر
الام رحمه :- تاج انا مش عيله صغيره انا عارفكي من نظره عينكي حصل ايه لما كنتي مع زين..
تاج بعياط:- زين طلقني يا ماما..
رحمه بصدمه :- ازاي يعني يا تاج انتوا كتب كتابكم كان امبارح.. 😢
تاج بعصبيه :- كان بيتسلي يا ماما كنت نوع جديد بالنسباله مش اكتر..
رحمه بحزن :- اهدي يا حبيبتي ده واحد ميستاهليش اللي بتعمليه في نفسك ده..
تاج :- انا حبيبته بكل صدق يا ماما ليه يعمل فيا كده.. انا مقدرش اعيش من غيره...
رحمه :- ده غلطك من الاول يا تاج انتي اللي بقيتي تخرجي معاه وقت خطوبتكم وانا قولتلك مينفعش يا تاج تخرجي معاااه لان مش من محارمك بس انتي قولت وقتها لا يا ماما زين محترم وغير كل الشباب بتوع اليومين دول..
تاج :- معاكي حق انا غلطت ولازم اتحمل نتيجه غلطي..
ودخلت غرفتها
مره اسبوع وتاج مبتخرجش من غرفتها خالص...
تاج :- انتي بتعملي ايه يا ماما وليه بتحطي هدومي في الشنطه دي..
رحمه :- يلا قومي البسي احنا مسافرين اسكندريه..هنعيش في بيت جدتك الله يرحمها..
تاج :- تمااام
وفعلا تاج ورحمه جهزوا ورحوا اسكندريه.. ♥️💙
تاج البيت عايز تنظيف وشغل جامد..
رحمه معاكي حق احنا هناكل وبعدين نبقا ننضف.. ♥️
تااج بضحك :- اشطا.. 😂
وفعلا أكلوا ونضفوا البيت وبقا حلو اوووي ♥️💙...
في المساء..
تاج :- ماما انا هخرج اقعد على البحر شويه..
رحمه بحب :- تمااام بس متاخريش..
تاج :- حاضر يلا سلام..
رحمه :- سلام♥️💜..
على البحر 🌊💙
تاج قاعده وبتتكلم مع البحر معاها.. انا معتش قادره استحمل اكتر من كده انا بممثل قدام ماما اني بقيت كويسه ونسيت اللي حصل بس انا منسيتيش اللي حصل معايا ولا هنسي.. 💔
_ربنا بيختبر صبرك وقوه إيمانك مش اكتر بيشوف اذا انتي قد الاختبار ده ولا لا..
تاج :-بس ده اختبار صعب اوووي...
_ وجبر ربنا احلى بكتير ربنا هيجبر بخاطرك بس اصبري..
تاج :- شكرا اوووي..
_ مفيش :- داعي للشكر انا يونس..
تاج بابتسامه :- وانا تاج.. ♥️💜
يونس :- فعلا انتي تاااج.. ♥️
تاج اتعرفت على يونس وطلع في جاحات كتير مشتركه بينهم 💙..
يونس بابتسامه :- الوقت اتأخر يا تاج البنات لازم تروحي دلوقتي..
تاج :- معاك حق زمان مام قلقانه عليا دلوقتي يلا سلام..
تاج روحت وحكت لمامتها على اللي حصل..
بعد مرور سته شهور تاج اتغيرت كتير وده ولبست الخمار ولبسها بقا احسن وده بفضل يونس طبعا.. ♥️
على البحر المكان المفضل ل تاج ويونس ♥️..
يونس بحب :- تاج انا بحبك وعايز اكمل باقي حياتي معاكي.. صدقيني انتي بقيتي محور يومي تقبلي تكوني شريكه حياتي يا تاج البنات.. ♥️
تاج :- موافقه يا يونس.. 💜
وهم ماشين حد نادي على تاج..
تاج بصدمه :- زين..
زين :- تاج انا حابب اتكلم معاكي
تاج :- جيت ليه يا زين
زين :- انا اسف على ال عملته معاكي اتمنى تسامحيني..
تاج بضحك :- اسامحك على ايه ولا ايه يا زين بس
زين ببكاء :- انا عارف اني غلط معاكي ومستحقيش انك تسامحيني ربنا اخد حقك مني على كسره قلبك يا تاج انا بموت دلوقتي..
تاج:- قصدك ايه..
زين :- انا عندي كانسر في المرحله الاخيره ومفيش امل اني اتعالج.. 😢
تاج :- انا مسمحاك يا زين..
زين :- انتي طيبه اوووي يا تاج.. ♥️
يونس بغيره :- يالا يا تاج احنا اتاخرنا..
تاج بابتسامه :- يالا يا يونس...
بتمر السنين وتاج ويونس اتجوزوا ودلوقتي معاهم وتين عندها سنتين 💜
تاج ليونس كان معاك حق لما قولتلي ان ربنا هيجبر بخاطري يا يونس..
يونس بابتسامه :- وجبره احلى بكتير.. 💙
تاج بحب :- بحبك يا يونس.. ♥️
يونس :- ويونس بيحبك يا تاج البنات... ♥️💙
الكاتبة السادسة : عزيزة جلال البيومي
اسم الاسكريبت : الوردة السوداء
الأب "خالد":فين محمد مشفتوش لسه ليه ولية أنتي إلي بتفتحى الباب .
البنت "روان":بيلعب علي الموبايل جوه
خالد: الموبايل ومش بيزاكر وعلية إمتحان بكره!!
روان :ايوا والله بيلعب مش بيزاكر
خالد:محمد حبيب بابا إذيك يروحي بص بقا يعم كل سنة وانت طيب ،كل سنة وانتي بخير وسعادة ودايما معايا وميفرقناش عن بعض أبداً
وانت طيب وبخير وسعادة
خالد:اتفضل يحبيبي الهدايا الجميلة دي ليك وخد الفلوس دي تبقا معاك .
محمد:ماشي شكراً.
"وكل ده ومحمد بيكلمة وهوا ماسك الموبايل ومش عامله إعتبار"
خالد:لا رد !!
خالد بزعيق :انتي يزفتة يلي بتزاكري أنتي عملتي أكل ايه انهاردة
روان: الأكل علي النار يا بابا .
خالد بزعيق أكتر: ومعملتيش الأكل قبل ماجي لية لسه هستني حضرتك لما تخلصي .
روان: لا هو قرب يخلص خلاص .
خالد: روحي غوري من وشي يلا شوفي الأكل والمزاكرة دي تبقا لما تخلصي شغل البيت مش تسيبي الطبيخ وتقعدي تزاكري .
روان بزعل ونفس مكسورة :حاضر
(للعلم مريم و محمد توأم ومامتهم متوفية)
وبكدا طبعًا أنتو عرفتو أن روان زعلت عشان اليوم ده عيد ميلادها هيا كمان وباباها مسقلش فيها .
روان: الأكل جاهز يا بابا
خالد: طيب ماشي
-يلا ي محمد تعالي كل معايا الأول بعدين ابقا إرجع للعبة
محمد:لا مش عاوز.
خالد بحب وحنية :لا يلا سيب الموبايل ده تعالي كُل معايا الأول من زمان مكلناش سوا .
محمد بنرفزة وزعيق :قلتلك لا مش عاوز ومش بحب الزن
خالد طيب يحبيبي خلاص لما تحب تاكل ابقا قول للزفتة الي بتزاكر دي تحطلك أكل.
محمد: لا رد !
أنتي يزفتة يلي بتزاكري أنتي هاتي العلاج بتاعي
روان : حاضر
- بابا الشرايط فاضية
خالد:بجد العلاج خلص ،طب اتأكدي تاني عشان مفيش معايا فلوس أجيب حاجة الفلوس اديتها لمحمد عشان تبقا معاه .
روان:ملقتش ي بابا كلو فاضي مفيش الا النوعين إلي انت وقفتة
خالد:طب معلش ي محمد هاتلي 200جنية من إلي انت واخدهم هجيب العلاج بس وبعدين إبقا خدهم تاني
محمد:لا مش فاضيين مني
خالد: ليه هتعمل بيهم اي!!
محمد:خارج مع صحابي بليل
خالد:طب متأجل الخروجة انهاردة
محمد: لا انا رايح الديسكو مع اصحابي انهاردة واتفقنا خلاص مش هرجع في كلامي ،وبعدين انا كنت جاي اقولك اني عاوز كمان عليهم
خالد بتعب اكتر ومعتش عارف يتنفس: وانا اجبلك عليهم منين بقولك مش قادر ومش عندي علاج ومش معايه اجيب علاج
-المفروض انت الي تعطيلي
روان:فيه اي يا بابا سلامتك مالك ،هو مفيش معاك فلوس تجيب علاج؟
خالد:لا اخوكي أخدهم ولسه مقبتش
روان : بس انت تعبان اوي
-طب ثواني وجاية
وراحت جابت فلوس من معاها وراحت أقرب صيدلية تجيب العلاج
"وخلال دقائق كانت رجعت "
روان:بابا خد العلاج بسرعة
خالد بزعيق جامد:انا عارف إنك كذابة جبتي العلاج منين الوقتي هاا جبتي منين انطقي،انا عارف انك مخبيه العلاج مني وعارف انك مش بتحبيني وعاوزه تموتيني،واخد العلاج وبعدين فضل يضرب فيها و يشتمها ومدلهاش فرصة انها تتكلم وتفهمه لحد ما فقدت الوعي خالص.
وفجأة الباب خبط وخالد الي قام يفتح
خالد :ايوا مين
المجهول :انا بشتغل في الصيدلية الي في شارع 100 صيدلية الدكتورة ندا مصطفي
خالد :ايوا افتكرت ،هو حصل حاجة
المجهول:ايوا تقريبا بنت حضرتك الي كانت بتاخد العلاج ده دلوقتي ومشت بسرعة ونست تاخد الباقي
خالد بدهشة: تمام شكرا يفندم احنا اسفين للأزعاج .
المجهول :عادي يفندم ولا يهمك الف سلامة للمريض
خالد:الله يسلمك.
وفي نفس الوقت جت واحدة زميلة روان (منة) :سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
خالد بدهشة وتعجب اكتر: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ايوا اتفضلي حصل حاجة
منة :ايوا هوا روان مجتش الدرس لية
خالد بحيره: هيا تعبانة شوية
منة:طب الف سلامة عليها والشهادة دي من المستر بعتها معايا ليها لأنها مجتش و بيسلم عليها وبيبارك لها ومستر النجليزي قالي اقولها معدتش تغيب عشان علينا امتحان بكره.
خالد:تمام شكرا ،طب وهوا معطكيش شهادة لمحمد.
منة :محمد!!
خالد :ايوا محمد ،هوا فيه حاجة ولا اي
منة : حضرتك محمد عمره محضر حصتين علي بعض والحصة الي حضرها معرفش يحل اي حاجة فيها .
خالد بصدمة :تمام شكرا ليكي ،تعالي أتفضلي
منة : شكراً
خالد: معقول انا ظلمت روان ،انا زعقتلها وضربتها علي إنها كانت مخبية العلاج مني انا اسف يا روان انا بحبك اوي ،انا بجد مكنتش اعرف انك بتحبيني كدا ،ومكنتش اتوقع انك تروحي تجبيلي علاج بسرعة كدا انا بجد اسف يا روان
وبدأ يفوقها ويبكي ويتأسف لها
-أنا آسف يا روان مكنتش أعرف أنك طيبة اوي كدا انتي اه بنتي وكل حاجة بس مكنتش أعرف أنك طيبة اوي كدا ،روان انا بجد بحبك اووي،لا لا انا بموت فيكي ،انا لوما انتي كام زماني ميت دلوقتي ومش لاقي اجيب علاج
روان: ولا يمهك ي بابا انا كمان بحبك اوي بس أنت الي بتفرق المعاملة بينا و انت كدا بتنشر بينا الكراهية و العداوه .
خالد : انا بجد آسف اوي انا بحبك اوي
~~
"لا تكرهوا البنات إنهم المؤنثات الغاليات"
و قال تعالى: {لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ}
فهذه الهبة ينبغي شُكر الله عليها وتنشِئَتُها على مرضاته، فالتمييز وعدمُ المساواة بين الأبناء مشكلة يقع فيها بعض الآباء والأمهات والمُربِّين، سواء بشكل مقصودٍ أو بشكل عفويٍّ.
ويسبب هذا التصرفُ الكثيرَ من الآثار السلبية على الأولاد، وقد تمتد معهم في المستقبل، فلا بدَّ أن يعلم الآباء والأمهات أن التفرقة بين الأبناء من الأساليب التربوية الخاطئة التي ستكون لها آثار وعواقب وخيمة على نفسية الأبناء، وقد تُكسِبهم صفات سيئة كالحقد، والغيرة، والأنانية، وتولِّد الكراهيةَ بين الأولاد والبنات، وينتج عنها أبناء غير أسوياء.
فأساس الصحة النفسية للأطفال تكون بالمساواة بينهم، دون النظر إلى الجنس أو السن، ولا شك أن التمييز بين الأبناء والبنات من بقايا عادات الجاهلية التي نبذها الإسلام؛ حيث كانت المرأة عندهم منزوعةَ القيمة والحقوق، فجاء الإسلام على مبدأ العدل بين الرجل والمرأة في الحقوق والواجبات.
"وراء الحقائق خفايا"
الكاتبة السابعة : منة عماد
اسم الاسكريبت : حب صادق
كانت تجلس فى الكافيه تنتظر شخص ما ، فجأة ظهرت فتاة فى غاية الجمال وهى ترتدى لباس محتشم غير باقى فتيات هذا العصر وترتدى على رأسها خمار والذى زادها جمال ، عيونها بريئة وتلك الكلمات كانت تتحدث عن جودى ولم يكن سواها.
جودى:السلام عليكم،ازيك يا منة؟
منة:وعليكم السلام،الحمدلله،منورة يختى كل ده خمس دقائق😏
جودى:معلش بقى يستى متزعليش كنت عقبال ما فطرت زين وحضرتله غياره واستنيته لحد ما ينزل وجهزت وجتلكِ اهو.
منة بتمثيل الحزن:لا والله وهو سى زين بتاعكِ ده أغلى منى ولا إيه؟
جودى:لا طبعاً أنتِ عارفة معزتكِ عندى قد إيه.
منة:أه ما هو واضح يختى.
جودى:خلاص بقى يا قموصة أنتِ.
منة:لا رد
جودى:طب أصالحكِ إزاى أنا بقى دلوقتى؟
منة بلمعة عين: تقوليلى خبر جديد بس بشرط إنه يفرحنى.
جودى بتفكير:امممممم،أه لاقيته.
منه بفضول إيه هو؟
جودى بخبث:زين كان بيكلمنى فى موضوع كدا وو.....
منة بمقاطعة:يستى وأنا مالى ومال جوزكِ بقولكِ خبر يفرحنى.
جودى:طب أنتِ لسه سمعتى حاجة
منة:قولى سمعاكِ أما نشوف
جودى بنفس نظرة الخبث:كان بيكلمنى واحنا بنأكل وقاللى إن فى صاحبه وعشرة عمره زينا كدا يعنى زى الأخوات بالظبط
منة:وبعدين إنجزى علشان مش مرتاحة
جودى:متقلقيش ده هو بس راجع من تركيا و....
منة:إيه تركيا كملى كملى.
جودى بضحك:أه يختى تركيا المهم
فلاش باك "للكاتبة منة عماد"
زين وجودى يجلسان أمام سفرة الطعام بمنزلهم المتواضع
زين وهو يأكل:حبيبى عاوز أقولكِ حاجة
جودى:قول يا حبيبى
زين:فاكرة أدم صاحبى الكنت بحكيلكِ عنه.
جودى:أه طبعاً ده أنتَ بتعشقه لدرجة إنى بغير منه.
زين بضحك:يا غيورة، المهم هو راجع يعنى نازل مصر كمان أسبوع ويعنى....
جودى:فى إيه يا حبيبى كمل.
زين:أصل هو بيدور على عروسة وكان بيستشيرنى وأنا بصراحة قولتله على منة صاحبتكِ بما إنه هى بحسها شبهكِ فى الأخلاق ولبسها وأنا واثق فإختياركِ لها كصاحبة وبصراحة هو قالى إنه لما ينزل مصر إن شاء الله هيتقدملها
جودى بتفهم:بص هو أنا مش عارفة أدم معرفة شخصية أنا عارفاه من كلامكَ عليه وأنا بصراحة بخاف على منة بطريقة كبيرة أوى و....
زين بمقاطعة:يا حبيبتى ده أنا أضمنهولكِ برقبتى.
جودى:تمام
زين:بس المشكلة دلوقتى فى منة.
جودى:متقلقش سيبها عليا، كمل أكلكَ بقى.
زين وهو يقبل يديها:ربنا يباركلكِ ليا يا رب.
جودى بإبتسامة:يا رب يا زينى❤️
باك "للكاتبة منة عماد"
منة ببرود:أيوة يعنى أعمل إيه؟
جودى:أنتِ طرشة يا بنتى ما هو زين قاله عليكِ أنتِ.
منة:والله جوزكِ هو اليتحمل المسئولية وأنتِ عارفة ردى فى موضوع الجواز.
جودى:منة أنا نفسى أعرف ليه رافضة الجواز؟
منة:خايفة ملاقيش الأنا عاوزاه خايفة يكون بيغضب ربنا وبدل ما يأخذنى للجنة يأخذ بإيدى للنار خايفة متحبش خايفة ملاقيش الحنية،الاهتمام،الخوف عليا والأمان،، أوووف مش عارفة أنا فيا إيه؟
جودى بعصبية بعض الشئ:وأنتِ فاكرة إنكِ هتلاقى الأنتِ عاوزاه من غير ما تجربى أنتِ أى عريس بيتقدملكِ بترفضيه قبل ما تشوفيه حتى.
منة:أيوة عاوزانى أعمل إيه؟
جودى:اقعدى معاه إتكلموا أنتم هتبقوا فى رؤية شرعية ، اعرفوا نسبة من دماغ بعض وبعدها تستخيرى ربكِ ارتاحتى يبقى خير وبركة وأكيد ربنا هينورلكِ الطريق الصح ما ارتاحتيش يستى ارفضى ولا يهمكِ لكن متكونيش كدا واللى عرفته من زين إن آدم زى زين فجربى.
منة بتنهيدة:اللى ربنا رايده هيتم.
جودى:يعنى أقول للواد ييجى.
منة بتردد:مـ ماشى يستى نشوف أخرتها.
جودى بإبتسامة:أخرتها خير إن شاء الله.
منة :بقولكِ إيه ما تيجى تتغدى معانا أصل ماما عاملة شوية محشى وملوخية وفراخ إنما إيه
جودى:لا مش قادرة، لحظة أنتِ قولتى محشى؟
منة بنظرة خبث:اممم وفراخ وملوخية ومش أى محشى دى كل الأصناف
جودى:قولى للحَجة تعلق عليهم بسرعة.
منة بضحك:يلا يا طفسة.
وفى طريقهم لمنزل منة الكل ينظر لهم نظرة إعجاب من جمالهم من رغم أن ملامحهم بسيطة لكن ارتداءهم لتلك الملابس المحتشمة والخمار يجعل وجوههم تُنير
منة:يا أهل الدار معانا ضيوف
جودى:أنا ضيوف طب أنا مخاصماكِ
منة:مش هتقدر يا جميل وإلا هتكونى برة البيت
وتظهر إمرأة فى الخمسينات جميلة الشكل
جودى وهى تركض إليها:مش هتقدرى لإن أنا جاية لست الكل مش لكِ وتعانقها
منة بغيظ:والله ماشى، إيه يا حَجة مليش من الحب شوية ولا هى اللى بنتكِ وأنا لا يعنى؟
والدتها(سميرة):لا طبعاً لكِ يا حبيبتى تعالى فى حضنى
منة تذهب إليها وتقبل رأسها وتعانقها بشدة
منة:هروح أغير وآجى متخليش البت الطفسة دى تأكل الأكل
سميرة بضحك:متقلقيش يا حبيبتى
جودى بمضايقة لمنة:امشى يا بت من هنا هنرش مياه
منة بمضايقة لها أيضاً: علشان كدا إلحقى إجرى قبل الدنيا ما تتغرق.
كلهم يضحكون وبعد ما تُبدِّل منة ثيابها تخرج
سميرة:تعالى يا حبيبتى اقعدى كلى وعاوزة أقولكِ على حاجة.
منة وهى تجلس:نعم يا ماما
سميرة:جودى قالتلى على العريس
منة بنصف عين:هى لحقت؟
جودى بخبث:طبعاً شكلكِ مكنتيش هتقوليلها
منة:طب بس يا باجور، بصى يا ماما أنا هقابله وأشوف إذا كنت هرتاح ولا لأ بس من غير ضغطكِ أنتِ وبابا عليا
سميرة:ماشى يا حبيبتى ربنا يقدم الفيه الخير
جودى ومنة:يا رب
وينتهى اليوم ويذهب الأسبوع ويتوقف على يوم وصول آدم صديق زين
زين وهو يعانقه بإشتياق :وحشتنى يا صاحبى بجد كانوا أوحش سنتين وأنتَ بعيد عنى
آدم:والله يابنى فعلاً، أيام زمان وحشانى أوى
زين:هنرجعها تانى إن شاء الله، أمال فين والدتك؟
آدم:فى الحمام قال إيه بتظبط مكيا.... ولم يكمل كلامه إذا بإمرأة تضع الميك أب فى آواخر الخمسينات
والدة آدم (بانو): مرحباً
زين بمصافحة لها: أهلاً بحضرتكِ أنا زين صديق آدم.
بانو بإبتسامة:أنا بخير، أنا أعرِفُكَ آدم يحكى لى عنكَ كثيراً ولا توجد سيرة سوى زين بداخل المنزل.
زين بإبتسامة:ربنا يباركله ليا ده أخويا.
آدم:طب يلا علشان مش قادر.
آدم يتحدث مع زين بصوت منخفض:عملت إيه؟
زين:إن شاء الله هتقابلها حددوا ميعاد بس.
آدم:تمام
وبالفعل حددوا الميعاد وجاء اليوم المنتظر
منة بتوتر إيه رأيكِ؟
جودى:بسم الله ماشاء الله جميلة والله يا حبيبتى ،طب وأنا؟
منة:تحفة والله
منة كانت ترتدى جيبة بيضاء وعليها شميز أزرق وخمار أبيض بداخله فراشات زرقاء بينما جودى فكانت ترتدى فستان سماوى وخمار أبيض مشجر بألوانه المتناسقة من البينك والأزرق
تدخل منة بصينية المشروبات وبجانبها جودى لكى تستمد منها قوتها وتقدم العصير
آدم وهو يرتدى قميص أسود وبنطلون من نفس اللون
آدم وهو ينظر للأرض: شكراً
منة بصوت منخفض لم يسمعه أحد:العفو
ذهبت لكى تجلس بجانب والدتها ووالدها
بانو:يا ابنتى اقتربى واجلسى بجوارى
منة تنظر لعائلتها فيهزوا رأسهم بالإيجاب
بانو:يا ماشاء الله قمر ومظهركِ يوحى بأنكِ مهذبة
منة بخجل: شكراً لحضرتكِ
والد منة(فريد):طب نسيب العرسان شوية
آدم:مش عاوزة تسألى عن أى حاجة؟
منة بخجل:احمم يعنى حضرتكِ بتصلى؟
آدم: الحمدلله مواظب عليهم وغير السنن وفاضل لى جزء واختم القرءان وبحاول بقدر الإمكان مغضبش ربنا منى
منة:طب عاوز تسأل على حاجة؟
آدم:بصراحة أنا يعتبر عارف عنكِ كل حاجة من كلام زين واللى عرفته إنكِ أنتِ كمان فاضل لكِ جزء فى القرءان وإن شاء الله لو وافقتى هنختم القرءان سوى.
منة:طب ردى هوصله لحضرتكَ مع بابا
ويعدى اليوم ومنة استخيرت ربها وارتاحت وركضت للتليفون لتتحدث مع جودى
منة:صليت وارتاحت
جودى:يعنى تبدأى المكالمة كدا من غير سلام حتى؟
منة:نسيت من لهفتى
جودى بخبث:لهفتكِ امممم قولتيلى.
منة:بس يماما المهم أوعى تقولى لزين لإن أنا لسه مبلغتش بابا
جودى:متقلقيش
وظلوا يتحدثون ومنة وآدم اتخطبوا والتزموا بضوابط الخطوبة واليوم هو موعد عقد القران بين منة وآدم ولم يعزموا إلا الأقرباء، منة وهى ترتدى فستان ثلجى وعليه خمار ثلجى وهيلز أبيض ولم تضع إلا القليل جداً من مساحيق التجميل وكانت حورية من الجنة وجودى كانت ترتدى فستان أسود سهرة بيلمع واسع ورقيق وخمار روز وهيلز روز والقليل من مساحيق التجميل وكانت آية من الجمال
جودى:منة عاوزة أقولكِ حاجة
منة:إيه؟
جودى:أنا حامل
منة بفرحة صادقة:مبروووووك يا عمرى يااااا هبقى خالتو
جودى بفرحة: أيوة وأنا ماما
منة:بس زين مش شايفاه فرحان
جودى:ما أنا لسه هقوله
منة:اشطا وربنا يجيبه على الدنيا بخير وسلامة
جودى: يا رب
وخرجوا وكان آدم يرتدى بدلة بيضاء وجذمة سوداء وكان وسيم وزين كان يرتدى بدلة رمادى وجذمة سوداء وكان لا يختلف عن صديقه فى الوسامة وأثناء عقد القران
جودى لزين:أنا حامل
المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
زين بصدمة:إيه(الواد لسه فايق من الصدمة😂)
آدم بإستغراب:إيه يابنى مصدوم ليه؟
زين بنفس الصدمة:استنى أنتَ، أنتِ حامل بجد؟
جودى:اهمممم
زين بفرحة: الحمدلله يا رب
آدم :مبروك يا زيزو وتعانقوا
زين:ومبروك ليك أنتَ أخذت ملاك زى جودى بالظبط
آدم بغيرة: ملاك اممم طب بس يا بابا
زين:يا بنى دى اختى الصغيرة
آدم ابتسم وتعانقوا وجودى ومنة عانقوا بعض بفرحة وبعدها آدم ذهب لمنة وقبل رأسها بحب وعانقها ونفس الشيء حدث مع جودى وزين..❤️❤️
وانتهت القصة على الحب الصادق والحلال وحب الأصدقاء كالأخوة
{نصيحة يا صديقى عندما تختار رفيق الدرب اختار من كان معك فى أسوء الظروف وليس أحسنها ، الرفيق الحقيقى هو من يكون معك فى كل لحظة تعيسة أو سعيدة}💓💓
الكاتبة الثامنة : ملك أمير
اسم الاسكريبت : شوقي
=يسطا خد بس رايح فين
_اي في حاجه تاني عايزه تقوليها
=يسطا انت عارف طالما مشربتش كوبايه الشاي بتاعتي ببقي مش مركزه
_يووه انت بتتلككي
=طب تعالي بس يجدع كل الي في القهوه بيبصوا علينا
_استغفر الله اتزفتي والله لو خارج مع صحابي مش بيقعدوني عل القهوه
=ابعد عنهم الصاحب الي ميخلكش تشرب حاجه اصفره يبقي مش سالك
_انت مش المفروض تقوليلي اوعا تشرب. عشان غلط عليك
=يبا اشرب وانا اروك واشرب معاك كمان
_يارب الصبر من عندك
=يزميلي روق استني كدا ....عم صبحي يعم صبحييي
-اي ياستاذه
=استاذه اي يعم صبحي قولي يسطا
-حاضر يسطا
=كوبايه شاي خمسينه كدا حبر وسكر زياده يعم صبحي
-حاضر
_حتي القهوجي اتصاحبتي عليه
=بقلك اي استني.....عم صبحي اعمل حسابك في شيشه تفاح للي معايا
_مبشربش انا
=يعم بق خليك زي الولاد كدا يووه
_بت قومي يلا عشان اروحك
=لا يسطا انا متفقه عل كام ماتش بلاستيشن عايز تروح روح ولما توصل قولي كدا
سكت حبا بعدين لمح بنت ماشيه في الشارع
_اي البطل الجامد دا
=زوقك فشيخ يسطت
وبعدين علت صوتها
=اسود اللون وانا شقيان يلالالي
_بت بت هديكي بالجزمه انخرسي
=الله مهي الي وتكه اعملك اي
_تجيبي بوسه
=اي يصاحبي بقيت الوان امتي
_صاحبك مين علفكره احنا يعتبر مجوزين ناقص بس الفرح والشقه تخلص بس ووالله لاربيكي
=حوش انت الي متربي
_طب قومي نروح بدا ما انت حره
=خلاص يدرش دا انت قفوش اوي يلا
_يارب صبرني
كانت ماشيه ببتطنط وبتخليه يجري وراها وتضحك كانت روحها زي الاطفال بالظبط وروحها وبعدين روح نام فتح الواتس لاقها اونلاين ومش بتكلمه
_يتكلمي مين واونلاين معاه
=دي رهف صحبتي يسطا الواد خزوقها فبشوفلها حل
_خشي نامي عشان بكرا هتنزلي تجيبي الفستان بتاعك
=حاضر تصبح عل خير بيبي
_اي
=قصدي يصاحبي سلام سلام
ابتسم علي حركاتها وقفل الفون ونام
صحي الصبح عل صوت رن كتير عل فونه واول ما فتحه
=الحقنااااي يمصطفي
_اي في اي ي سما
=الحقناي وشهقت بصوت مسموع
قام الحلم دا مفزوع وعينه دمعت
_لي روحتي مني لي انا كنت بحبك لي خدوكي مني
وابتدي يعيط عليها قام وقف في البلكونه وفضل يفكر فيها
_عمري ما هنساكي يكل حاجه في حياتي
بعد مرور 8 سنوات
_يسما تعالي بقي متتعبنيش
:شكلك عجزت يبابي مبقتش عارف تمسكني
_طب خلاص بقي اقفي
‹انا مش فاهمه انت مدلع سما عل اي
_بنتي واغلي حد في حياتي
وسرح وهو بيبص لسما وابتسم بشبح ابتسامه والراديو شغال
"سلبتك مني الحياه لكنكي تعيشين بداخلي مازلت ابكي كل يوما عندما اتذكر الليله التي سلبتي مني بها هل اشتقت؟! اجل اشتقت الي حياتي التي كانت تنير بوجودك
يمعني حياتي"
الكاتبة التاسعة : يارا عبدالسلام
اسم الاسكريبت : دقة قلب
_خضني في حضنك
دفيني
كنا قاعدين في البراندا وقت الشتا وبنشرب السحلب وخدني في حضنه وفضلنا نتكلم ..
بقالنا سنتين متجوزين عيشنا مع بعض اجمل تفاصيل....
بدأ يحسس علي بطني المنتفخه
_يحي
_اممممم
_بحبك
_منا عارف
_انت رخم
_عارف برضو
_يحي 🙄
_قلبوا
_يوووه دائما بتكسفني وخبيت وشي في حضنه
_فاكر اول يوم اتقابلنا فيه
_اكيد ...
كان يوم مطرة وانتي كنتي نازله الصيدليه تجيبي علاج والدتك وكان شكلك جميل وقتها وانا واقف متنح راقبتك لحد مخلصتي وروحتي البيت اليوم دا اتحفر في قلبي مش في عقلي ..
_انا وقتها كنت حاسه ان المطره دي رزق انا شوفتك بس وقتها كنت ملهوفه علي ماما
_بعدها فضلت مراقبك وعرفت كل تفاصيلك وبدأت احبك انا كنت حبيتك اصلا وعرفت انك اسمك نور وانتي نور فعلا دخلتي حياتي نورتينا..
_وبعدها انت جيت اتقدمتلي كانت ماما توفت وانت جاي لقيت العزا فوقفت وكأنك من بقيت العيله
_الصراحه مكنتش عارف اعمل اي توتر فوق توتري عرفت اني نحس يعني جاي اتقدملك يوم وفاة والدتك
_بعدها اخويا قالي وانا مكنتش عارفاك اصلا فرفضت لاني كنت زعلانه علي ماما ومكنتش عوزا اي حاجه غيرها
_انا زعلت بس ميأستش وصممت انك تقعدي معايا
_وقعدت وخطفت قلبي زي مانت دائما بتخطفه بحبك
_وانا بحبك يا نور وبعدها عملنا فرحنا في الشتا برضو وليلة الدخله شربنا سحلب
_اه فاكرة وقتها انا كنت عوزا اشوف المطرة وانت عملت السحلب وقعدنا سوا نفس القاعده دي
انا بحب المطرة اوووي
_وانا بحبك انتي وكل تفاصيلك واهو بقيتي حامل في الشتا برضو وشكلك هتولدي فيه
_فعلا شكلي كدا
ااااااااه
بدأت الطلق يجي وتصرخ وخدتها عالمستشفي وكان في مطر وبرق ورعد وانا كنت علي اعصابي وصعب نلاقي دكاترة في الوقت دا ...
بدأت تولد والممرضه خرجت
_مبروك جالك ولد ما شاء الله قمر
_شبه والدته
_ها يحبيبتي هتسميه اي..
_رعد
_رعد!؟
_اه علشان دائما افتكر اليوم الجميل دا اول صرخه ليا مع اول نزول للمطر ونزوله مع وجود الرعد فانا هسميه رعد
_امممم فكره برضو طيب يا ستي ولا اقولك يا ام رعد
_رعد يحي بحبك يا يحي
_وانا بموت فيكي يا قلب يحي
_خلي بالك منو اوعي تسيبه بحبك افتكرني دائما
_لي بتقولي كدا يا نور
جهاز النبض صفر يدل علي توقف القلب القلب الحي الذي كنت أعشقه لماذا تركتني وحدي تركتي لوجودك اثر مثلك
كان يجلس وحده في ليلة الشتاء يتذكر موت حبيبته يستحي كوب السحلب الدافئ يتذكر تضحيتها لأجله وذالك سبب موتها انها كانت مريضة قلب ضحت بعمرها لأجله لهذا اليوم بعد مرور عشرين سنه اتذكر كل تفاصيل يومنا نظر إلي السماء والي كوب السحلب ويتذكر جلوسهم سويا
_بابا..
_ايوا يا رعد
_ماما كانت حلوة
_اوووي يا رعد
بدأت علامات الحزن تبدوا وعبارات من الالم تهبط من عيناي نظرت إليه وانا ابتسم
_هي اللي سمتك كانت بتحب الشتا اوووي وبتحبك جدا انت عند وعدك تبقى دكتور قلب شاطر علشان تداوي القلوب لأنها لما بتفارق بتتعب وبتترك اثر مبيتمحيش بسهوله...
_اوعدك يا بابا
للدرجادي كنت بتحبها
_ومين ميحبش نور دي كانت منوره حياتي
اقل تفاصيل منها كانت بتفرق معايا انت مش عارف نور كانت اي في حياتي
_انا بحبها اووي يا بابا
_ههه وانا كمان بحبها الله يرحمها ضحت بنفسها علشان تجيبك انت عوضي بيها فرحتي
_حاضر هفرحك عن اذنك هروح الجامعه
_ماشي خلي بالك من نفسك
نزلت وانا زعلان علي فراقها امي اللي مليش غيرها اللي عيشت حياتى من غيرها ...
_مش تحاسب
_انا انا اسف جدا مكنش قصدي
_تمام ولا يهمك
اكتفيت اني تهز راسي وروحت الكليه ودخلت المدرج كالعاده قعدت مكاني
_انتو طبعا عارفين أن في أبحاث عندنا وكدا والدكتور بصلي انت يا رعد بحثك عن مرضي القلب
قلبي دق معقول دي اشاره فعلا اني اكون دكتور قلب فرحت جدا
وبدأت اجمع معلومات وعرفت معلومات كتير ومنهم
أن"مرضي القلب اطيب خلق الله "
مسكت ورقه وقلم وافتكرت كلام بابا عن ماما وان دي قصه حيه فعلا
*ممكن يكون مريض القلب ام ضحب بشبابها لانجاب طفل جديد ....
*يتميزون بطيبة القلب وحب الناس والتضحيه مستحيل تلاقي مريض قلب شرير قلبهم ممكن يكون بيتعب من الطيبة الزايده وحب الناس!؟
*بعضهم بيحب الشتا ولياليه وبيشربوا سحلب في البراندا بليل مع الشخص اللي بيحبك
*ممكن تلاقي مريض قلب مسالم وعايش اجمل ايام مع اللي بيحبهم ووقت مايمشي تلاقيه ترك اثر يمكن أن يظل لسنوات لا يمحى مع ذكر أدق التفاصيل
*مريضه القلب ممكن انها تعيش مع زوجها وتنجب طفل وتموت بعدها فالطفل دا يعيش ويتمني يبقى دكتور قلب!
_ها يا ابني مش هتعمل
_بابا هوا ماما كانت بتشتكى من قلبها كتير
_قعد قدامي وابتسم
امك للاسف عمرها ماشتكت علشان كدا عمري معرفت انها تعبانه كانت دائما بتضحك ومبتسمه وماليه حياتي ضحك وجمال وطيبه انا حقيقي كنت محظوظ بيها ومازلت محظوظ
_اوعدك اني هنقذ الامهات دي لاني مش عاوز اي طفل يعيش من غير ام زيي
_دا قضاء يا رعد ويلا علشان نأكل وانت تكمل مذاكره
*مريض القلب بيحب بجد❤️
وحت الكليه وقدمت البحث وانا متردد هوا انا تعبت بس كنت حاطط مشاعر فيه كتير تجاه المرضي القلب
_القلب دا عجيب دائما بينبض حتي لو تعبان ودائما بيحب ومليان مشاعر حتى لو فيه مصانع الحداد🕊️
_سمعت اسمي من الأطباء المرشحين في جراحه القلب مع منحه لالمانيا
_يابني انا مبسوط وخلي بالك من نفسك وتعالي علشان تنقذ امهات بلدك
قابلت البنت اللي قلبي حبها قبل عنيا كانت مريضه قلب وحبيتها وكانت اجمل شئ حصلي ممكن اكون متهور بس القلب وما يريد حاولت ابعد بس غصب عني حبيتها
*اي قلب يحب قد يكون مريض أو صحيح المهم أنه ينبض بالحب❤️❤️
وبس يسيدي عشت مع ماما في تبات ونبات وخلفناك انت وأخواتك وبما أن بابا جراح قلب شاطر فهوا عالج ماما وبقت ماما وامهات كتير في احضان ازواجهم وعيالهم دلوقتي
_ماشي يا سي رعد بقى انت قاعد مع نور وسايبني لا انا زعلانه
_مقدر يا قلب رعد بس انتي عارفه نور غاليه علي قلبي
_ايوا سبيه يا بنتي نور غاليه عندنا كلنا
_جدو حبيبي
_حبيبة قلب جدو
*ستظل نور تحيا بقلبها حتى وإن ماتت فهي تعيش في قلوبنا فقلوبنا تحيا بالحب فانتي الحب والسند وايضا القلب الحنون...
تمت ...
الكابتة العاشرة : رقية محمد عبدالاه
اسم الاسكريبت : صاحب العينين البندقية
بسم لله والصلاة والسلام على رسول الله ♥️
محمد بن عبداللاه خاتم الأنبياء والمرسلين ♥️♥️
(◠‿◕) (◠‿◕) (◠‿◕) (◠‿◕)
---صاحب العينان البندقية---
(◠‿◕) (◠‿◕) (◠‿◕) (◠‿◕) (◠‿◕)
- القاعدة كانت نايمة في الكيوف عايمة فجأة كدا قامت لما جينا يلااا صقفة علي الطلبة زغروتة يا أبلة أوعاااا صافي نااار نااازلة في القاااعة النهاردة ويااا وحش إوعي عندنا فراااااح وأخيراً هبقي عروســـ..
كنت خارجة من أوضتي وأنا بغني ومبسوطة وشغال اجلح يمين وشمال ومش مهتمة باللي كان مركز معايا وواقف حاطط أيديه علي بعض وبصصلي وهو بيرفع حاجبه بقيت واقفه والكلام مش عاوز يطلع من مكانه فضلنا علي الحال دا دقايق لحد ما أتجرأت أقطع الصمت.
- أحــم.. أنا موجودة هنا يا فندم!
- صقفة علي الطلبة وزغروتة يا أبلة وفرحي النهاردة؟
- هو دا سؤال ولا جواب؟
- غلسة بشكل ردي علي السؤال!
كانت نظراته بتخترقني وكنت متوترة أكلمه أخدت نفس طويل وغمضت عيوني وأتكلمت.
- بص هو مش فرحي أنا يعني بس فرحي البيست بقي وأحنا واحد.
- وبعدين؟
فتحت عين والتانية بتشجع أفتحها
- يعني هروح الفرح وهنبسط معاهم!
- إذا قولت أنُه مفيش حد هيروح أفراح؟
- أحيييييي؟
كنت بكتب الأسكربت وأنا مُرهقة شوية بس كلامي وعجرفتي علي مروة صحبتي خلتني اتحداها إني لازم أكتب الأسكربت يعني لازم لقيتني بعد نصف ساعة رامية التليفون جنبي ونايمة علي السرير تسيبني في حالي أنا عارفة أنها عصبية ومش بتتهاون في حاجة فحاولت ألطف الجو وانا بتعدل.
- أنا عارفه إنك منحرفة وممكن تغتصبيني أه أنا عارفة النظرات دي لو قربتي عليّا يا مروة هصرخ وأقول بتغتصبني..!
- فيييين الأسكربت اللي قولتي عليه مستنية أقراه؟
- يعني مش هتتحرشي بيا؟ 😝😝😝 ولا الكلام ده؟
- بصي لما أكون آدم الكيلاني ولا مُراد الألفي وأبقي أجرب السبوبة مع شوشو؟
- تييب الحمدلله طمنتي قلبي!
- رُقيييييية فين الأسكربت؟
- يووووووه يا مروة انا تعبت ومش هكتب تانى الله يقطعني مطرح مانا قاعدة.
/////////-----///////-----/////////---
مسكتها من هدومها وأنا بحاول أكتم ضحكاتي وأرجع للعصبية اللي كنت فيها كانت في يدي زي الكتكوت المبلول.
- إنتِ إيه يا شيخي كُل مرة تجربي حاجة وتتهربي!
- تجربة تجربة!
- تجربة بقي الكتابة تجربة يا حيوانة أُمال هتاخدي عليها براءة اختراع وأنا مش عارفه؟
- مش أحسن من نيوتن اللي كان قاعدلنا تحت الشجرة وبيصيع وبعدين نزلت التفاحة قام أكتشف الجاذبية الأرضية!
- رُقيييييييية أنا زهقت منك يا بنتي!
- خلاص يا مروة علشان خاطر عيونك هكتبه.
- بس المرادي هتنزليه في كُل جروبات الفيس بتاعت الروايات والكتابات.
- يوووه يا مروة قولتلك معنديش الشجاعة إني أنزل حاجة أفرض لو لقيت كومنت دايقني يعني او حد قالي حاجة وحش كفاية أنك بتقرأي كتاباتي وبس!
شديت علي ودنها لحد سمعت كلامي بعد ساعة او اكتر لقيتها كتبت أسكربتين ونص أو تلاتة أخدت منها التليفون وهي خرجت تعمل حاجه تاكلها وقࢪأت الأسكربتات وكان في قمة الجمال والأبداع وأكتر أسكربت عجبني بتاع
" سأكون ما أريد " وأنا بقراه كنت بتلذذ النجاح والشغف والطموح اللي جوه الأسكربت لحد ما عيني دمعت.
خرجت بره ورحت الصالون لقيتها معبية طبق كبير إندومي بالخضار وأنا أقول الريحة ضربت في المكان ليه؟ ماشي يا رُقية مشغلة التليفيزيون جيبالي قناة سينما بتاعت روتانا مااشي يا دكتورة خلصت أكل ولقيتني قاعدة جنبها إبتسمت وبعدين عنيها لمعت وهي بتابع الفيلم لحد آخر حته لحمادة هلال وهو بيفوز بأسم مصر.
- تعرفي يا مروة إني أنا بحب الفيلم ده جداً جداً عارفة ليه علشان بيتكلم علي الطموح والأصرار وإنك إزاي بتتأثر باللي حوليك والطبقة الغنية والفقيرة بجد كاتب الفيلم ده أنا عاوزة أشكره طول العُمر.
- وانا كمان بحب الفيلم ده علشانك أسمه كدا جميل وبسيط "حلم العُمر" بتاع حمادة هلال بطل ملاكمة.
- أيوه يا مروة بالظبط كدا تعرفي انه سلم نفسه لشلة مش كويسة وكان بيسكر ويرجع تعبان بالليل لما سابته و اتجوزت حبيبته معقول يا مروة يكون الأب سبب في تعاست بنته.
- لا حول ولا قوة إلا بالله متزعليش يا حبيبتي!
- مش زعلانه كله قسمة ونصيب لكن اكتر جُملة بتوجع قلبي.. لما كان بيقول لِــ المُدرب بتاعه ولا مين حس بيا؟
- بس يا رُقية أنا قلبي واجعني لوحدي.!
- خلاص يا ستي فين تليفوني أكلم ماما!
- جوا علي مكتبك يا ست الكل!
دخلت أوضتنا ورنيت علي ماما وحشتني جداً بس أعمل ايه هي مصممة أنها تفضل في كفر الشيخ عرضت عليها أكتر من مرة لكنها بترفض وكُل مرة تقولي"أنا أتولدت هنا وعشت هنا وكبرت هنا وأتجوزت من هنا ويستحيل أسيب مكاني" انا كان مفروض عليا أقعد هنا في أسكندرية علشان جامعتي وبعدين أنا حسيت إني جزء من المكان ده مش برتاح غير في شقتي دي اللي بتطل علي البحر.
لقيت مروة بتحضني من ضهري وتضحك
- الكتكوت بتاعي بيفكر في حبيب القلب ولا إيه؟
- يا شيخة إتنيلي!
- تيبب يلا إنشري كتاباتك كدا أبتدي بدار الكتابة.
- فُكك يا أسطي.
لقيتها بتبحلق فيا نشرت جزء من كتاباتي وبعدين أذن العشا صلينا مع بعض وكل واحدة فينا كانت بتفكر في بكرة مشغلتش بالي بالفيس فقومت نمت بدري جسمي مُرهق جامد النهاردة.
٪٪٪٪٪٪•••٪٪٪٪٪٪•••٪٪٪٪٪٪٪•••٪٪٪٪٪
في الصبح.
صحينا كــ المُعتاد قبل صلاة الفجر كل واحدة فينا أدت ركعتين قيام الليل إحنا بنعتبره ركن سادس لازم نصليه شوية وكان الفجر أذن صلينا وقعدنا نقول اذكار الصباح جات الساعة خمسة ونص قمت دخلت بلكونتي.
كنت خارجة بشعري محدش موجود في السعادي
بدأت أسقي الورد البنفسجيّ بتاعي ورد اللافندر أنا بحب ريحته جدا ولازم أخطف نظرة عليه كل صبح عجبني منظر الشروق قعدت أستمتع بيه ومحستش بالوقت.
بصيت في ساعة يدي لا لسا الوقت بدري هغير مكان الورد.. هحطهم في الناحية الشِمال المرادي أنا زهقت من اليمين بصيت علي البلكونة اللي قصادي وأنا بقول أشمعني الشقة دي انا مفكرتش أخدها مش ممكن كانت أحلي من دي؟
سرحت فيها مكنش الشقة دي ساكنها حد لكن من حوالي أسبوع من دلوقتي لقيت عمي فتحي البواب جايب واحدة تنضف الشقة دي لما سألته قالي أن ممكن حد يشتريها لو عجبته بس مشفتوش ومفيش حركة تدل أنُه موجود.
شوية ولقيت باب بالبلكونة بيتفتح وبيخرج منها واحد
انا مكنتش مركزة في الدنيا دى أصلاً كنت بفكر في حاجة أجربها تكون جديدة في حياتي لقيت شفايفي بتتحرك وبتنطق بأصعب كلمة في الحياة " الحُب"الكلمة اللي كل شوية أطلعلها بتعريف.
٪٪٪٪٪♡♡♡٪٪٪٪٪٪٪♡♡♡٪٪٪٪٪٪٪♡♡♡
بصيت عليها ملامح هادية ولطيفة باين في حاجة شغلاها بتفكر فيها كنت هتكلم لكني سرحت في ملامحها كانت من بداية شعرها اللي بيطير في الهوا لطولها المظبوط سرحت أكتر في لون عنيها كانت زرقه حلوة أوي أول مرة أتشد لِـلون عيون واحدة فوقت من جناني وشوحت عليها مشبك.
- أأأه إي اللي أتشوح عليا دا؟
- بسبس صباح الخير يا آنسة! 😎♥️
- ...
أبو قلة ذوقك يا شيخة ردي الصباح حتي بس أنا حاسس إني أعرفها ااه لو تقبل تتجوزني لتكسب فيا ثواب وبعدين ثواب إي يا دكتور أكيد كُل البنات تتمني تتجوزك يا جدع هي اتكسفت بس ودلوقتي طلعتوا جيران يعني الصُدف كترت يا نهار اسود هتأخر علي أول يوم شغل ليا في أسكندرية عروسة البحر يدوب ألبس علي كدا وأفطر.
////////////////////////////////////////////
عند رُقية
- يااا مروة إلحقيني حمووووت
- إي في يا حبيبتي وشك ضرب اللوان كده لي؟
- مروة فا.. فا.. فاكره الشــ..
- براحة علي مهلك خالص.
- حاضر فاكرة لما قالنا عمو البواب ان الشقة اللى قبالنا حد جاي يشوفها ولو عجبته هيشتريها!
- وبعدين؟
- أتسكنت وانا كنت ببص علي البلكونة وكنت سرحانة وبعدين مفقتش غير لما شوح عليا مشبك وهو بيقولي صباح الخير يا آنسة!
- يا مري! وإنتي اللي يخليكي تبُصي؟
- سرحت يا مروة بقولك.
- خلاص حصل خير يلاا يا دكتورة علشان نروح المستشفى ومنتأخرش يلاا البسي يا بنتي وبعدين كدا حتأخريني عن قرة عيني حبيبي.
- أيوه يا عم 😉😂😂 تلاقي الولا مستني علي نار 🔥.
- بس بقي عرفاكي بتغيري مننا عقبال ما حد يفتكرك!
- انا شايفة ان في حد بِـ يلقح عليا؟.
- إنجزي يا بت النااس!
- لو سمحتي متقوليش كده تاني!
- إنجري قداااامي.
- بس يا منحرفة وبعدين صح إي جابك تنامي جنبي علي السرير امبارح ؟ 😏😏😏
- مقولنا كنت خايفة هي أغنية بقي!
- تييب هروح البس بس علشان عيون حبيبي!
- لما نشوف ابن الكلب ده مين؟
- لو سمحتي قرة عيني محدش يتجرأ يسبه.
- غوررري من وشي.
بدأت تزقني أدخل البس أخدت شاور علي السريع وطلعت لنفسي النهارده بنطلون البوي فريند بتاااعي حبيبي حبيبي
كان لونه أزرق وبعدين أحترت ألبس إي عليه من فوق أفتكرت البلوزة الجديدة فقولت أجربها كان لونها أبيض وعليها ورد كدا منقوش عليها عجبتني في وسط كتير من الموديلات لبستها بصيت علي نفسي في المراية وبدأت فقرة الأكتشاف وأنا ألف قدام المراية أشوف هل وزني كدا حلو أم أخس بس كدا وزني حلو خلاص أتظبط كان أمبارح 70 حلو خالص أنا عندى 24 سنة مناسب مع سني جداً ومع طولي.
طلعت الهيلز بتاعي الأسود ولبسته واخيراً طرحتي
الشيفون كانت بيضة كمان ومنقوشة بورد أزرق كانت حلوة ومناسبة مع لو بشرتي البيضا اخدت شنطتي وحطيت فيها تليفوني والفلوس وخرجت في الصالون بره لقيت مروة لابسة دريس لونه كاشمير علي كوتش أبيض وطرحة طويلة لحظة إي ده يا مروة.
- دا خمار مش كده؟
- إي رأيك؟
- يلهووووي علي جماله بس أنا زعلانه منك إزاي تلبسي خمار من غيري!
- هو يعني جالي هدية.
- هدية يبقي من جوزك يا هانم.
- أمشي وانا هقولك في الطريق.
خرجنا من الشقة ودخلنا الأسنسير ننزل أصل إحنا ساكنين في الدور السادس ويستحيل إني أطلع المسافة دي علي رجليا كفاية مسافة المستشفي اللي بنشتغل فيها نزلنا وبعدين مروة بتحكيلي علي وليد جوزها هما كانوا مع بعض من زمان حتي أنا فكراه وليد وهو صغير كنا في نفس المنطقة بس انا كنت أستفزه دايماً وكنا نضرب بعض.. اخر مرة كسرت سنته.
يومها دا فكراه زي دلوقتي كنا بنلعب قام ضاربني من غير سبب روحت خليته واقف وضربته قام وقع وأتكسرت سنته كنا صغيرين يعني رابعة ابتدائي لما ضربته آخر مرة وبعدين عقلنا كان بيميز مروة عننا كلنا مكنتش أهتم عشان أتربيت أنا ومروة ان إحنا واحد وبعدين لما خلصنا المرحلة الابتدائية هما نقلوا علي هنا في اسكندريه باباه كان شغله علي طول هنا.
كان بقيلهم سنتين ويتخرجوا أتخطبوا وكان اليوم ده روعة عمري ما اقدر أنساه أتخرجوا كتب الكتاب هو علشان بقي متشدد شوية يعني مش عارفه اوصفه كويس بس اللي عرفته أنه بيحاول يلتزم الكلام ما بينا مش بيكون غير صباح الخير عامله ايه وبس ودا افضل.
- مروة؟
- هقولك أهو كنا بنتكلم أنا ووليد وبعدين كان في طرف الكلام إني نفسي أختمر بس مش عارفه اعمل ايه؟ فبعدين قالي إني بطلت البناطيل ولبسي كله واسع دريسات وجيب الخطوة الجاية الخمار وبعدين النقاب فرحت جداً جداً وقتها دورت عليه في أستراحة الغدا ملقتوش بعد ما خلصنا كان مديني بوكس فيه تلت خمارات باللوان جميلة ولايقة على هدومي وهو ده اللي حصل!.
- وأنا كنت فين لما ده حصل؟
- اممم كنتي فين كنتي فين أه افتكرت فاكرة لما قولتي ماما تعبانه ولازم انزل وقعدتي أسبوعين هناك أهو حصل الموضوع ده لما كنتي هناك.
- خلاص حصل خير المهم الف ممبروك يا قلبي وعقبالي أنا.
- وصلنا يا روكا!
- الكلام أخدنا يا حبيبتي ونسينا نفسنا انا هشتري كوباية قهوة أجبلك معايا؟
- لا شكرا!
- لي طيب هجيب عصير مانجا!
- خلاص هاتي.
- تمام 👌
سبتها ودخلت أشتري دفعت وانا طالعة شايلاهم خبطت علي مكتبها وأدتهالها دخلت مكتبي لبست البالطو الأبيض وبدأت اتفقد ملفات المرضي بتوعي الحمدلله نسبة الشفاء بتتقدم نسيت أقولكم أنا خريجة إي؟ انا دكتورة أمراض عقلية ونفسية أنا بحب المجال ده جداً اكتر من إي حاجة.
شربت العصير وخرجت أشوفهم كنت جايبة بوكس حاطه في ورد بلدي أحمر كل ما أدخل اوضة اتكلم مع المريض وأديله العلاج واهديه الوردة بتاعته لحد آخر مريض اللي محسسني بالفشل أسمه ليل ده مش عارفه أخليه يتكلم إزاي حاولت معاهم بكل الطرق اللي جربتها بس النهاردة ناوية انا اللي أكون مريضة وأحكيله.
خبطت علي الباب مردش زي عادته الأوضة كلها ضلمة الشبابيك مقفولة بقفل ذكي أنا اللي عرفته من الملف بتاعه أنه جرب يقتل نفسه أكثر من مرة وإن دكاترة كاير حاولت معاه لكن النتيجة كانت فاشلة لحد ما وقع عاتقه عليا أنا.
دخلت لقيته نايم هلي السرير حاطط دراعه علي عنيه ولي مجربش النهاردة فتحت الستاير أنزعج من النور بصيت لقيت الشمس لو فتحت الشُباك هتاجي عليه لأول مرة أكون الدكتورة اللي افتح الشُباك كلهم فاكرينه مريض لكن هو مجروح وجرحه عميق ولازم يتعالج.
شوية ولقيت بيستجيب لما الشمس جات علي وشه حط المخدة علي راسه الشمس كانت سخنة شوية دافية بالمعني الصحيح قعدت علي الكرسي وقولت أشوف رد فعله لقيته بيفرك كتيرر علي السرير مش عاوز الشمس تظهر حابب الضلمة او مطر يعيش فيها.
وأخيراً قام من علي السرير وقعد قبالي كان بيبصلي بنظرات حزينة مقهورة هو اللى عرفت أفسره سحبت الكرسي وقربت منه ولأول مرة بعد تلت سنين نطق واتكلم.
- كنت بحبها!
- يااااه يا بطل عاش من سمع صوتك!
- تعرفي إنك شبها؟
- يا محاسن الصدف يا حبيب قلبى.
- أنا مش مجنون مش مريض أنا؟
- والله انا عارفه وعارفة دا كويس علشان باين في عيونك.. تحب أنا اتكلم ولا إنت.
- ......
- خلاص هتكلم أنا لكن قولي الأول نفطر أحسن!
حرك راسه بالنفي فقولت بضحك.
- آآآه يا طفس تاكل شاورما ماشي خمس دقايق وأجيلك طيب إي رأيك في أتنين شويبس وكمان اربعة بنية ولا سجق بص انا هروح اجبلك ما لم تراه عين حتاكل لحد ما تفرقع.
بصلي وضحك وبعدين بص علي الشباك طمنته وقولتله إني هسيبه مفتوح يعمل تهويه في المكان كنت عوزاه يحس بالثقة في نفسه فقولت
- يا وحش انا واثقة فيك كويس يا ابو عنين رمادي 🤭🤭.
خراجت من الأوضة أخدت فلوس وطلعت أشتريت لي وليه انا عارفه اني فطرت والحمدلله لكن بطني تحترم نفسها لا 😂عاوزة أكل مهو شغلتي إني افكر والفكر بيعمل مجهود فلازم تعويض أشتريت وطلعتله بالأكل لقيته واقف عند الشُباك وبيبص علي الناس المعدية دي حطيت الاكل علي الكومود وندهت عليه.
- يا أسطي..؟ تعالى كُل قبل متلاقيش حاجة!
- ....
- بص اما أقولك إي لو مستني إني اجي اكلك بالمرة فأنسي أنا رُقية والأجري علي الله يعني تاكل وتسمع كلامي زي التلميذ الشاطر وبعدين نتكلم.
بصلي وإبتسم قعد قبالي قُمت لقيته ساندتوش وحطيت قدامة الشويبس ومستنيه ياكل بصلي بحيرة زي ما يكون بيفكر في حاجة قمت أخدت قطمة من السندويتش وقولتله.
- يا جدع أنا مش حاطالك فيه سم ما تاكل؟
- أنا مش على الأكل ولو كان فيه سم كان أهون من إني أعيش يوم تاني وهي مش موجودة في حياتي لكن تعرفي هاكل عشان هي كانت بتجيب نفس الأكل دا!
- ايوه يا عم عشمني عشمني وبعدين تخف وتبقي زي الأسد وتكسر قلبي ومتتقدمش وبعدين ماهو طلع صوتك جميل وعسل خالص اهو إوعي تكون بتخاف من الحسد!
- لمضة إوي!
- طيب يا عم الفهيم إنت كُل قبل ما اخلص أكلي وأجي اكل أكلك!
كان بياكل وكأنه بيستطعم الأكل دا لأول مرة كل شوية كان بيبص علي الشُباك عنيه رماديه وأول ما يبص في الشمس بتقبي سودا ياااه واخيراً كدا هترقي وخليته يتكلم انا مش هضغط عليه النهارده هنتكلم عادي او أنا اللي هتكلم لما أجي بكرة نبقي نتكلم تاني.
- مش ناوي تقولي جاي تخطبني أمتي!؟
- بس كده؟ 😂😂😂
- أنا عارفة فارق العمر بينا أربع سنين بس يعني إنت حلو كدا فمش هيلق عليك إلا الحلو اللي زيي!
- ....
- يا أختي بيتكسف لو مكسوف ممكن أزور الست الوالدة النهارده واطلب إيدك عادي يعني الدول أمتدنت جات علي العادات والتقاليد!
- صدعتيني بجد!
- أهئ اهئ دا بيهني يا جدعان..!
- ..
بصيت في ساعتي لقيت نفسي قعدت أكتر من اللازم
أستأذنت منه وأنا مبسوطة إنه من أول مرة أتكلم معقول يكون حد محتاج إنك تحسسه بالثقة علشان يتكلم او يحس ان في حد جمبه قبل ما أخرج دخلت علي صفحتي علي الفيس فتحتها والتليفون هنج من الأشعارات فتحت أول أشعار وقلبي كان هيوقف من الفرحة كنت ماشية وانا برد علي الكومنتات اللي فرحتني وحسستني إن بجد كاتبة وإن هيعدي عليّا يوم هيبقي أسمي في معرض الكتاب الدولي وبعدين يبقي في كل مكان الفرحة مكانتش سيعاني مخدتش بالي من الطريق قمت لبست في حد أوبا اوبا إي الطول والجمدان دا يعم لتكون من قوم عاد وأنا معرفش ببص علي هدومي لقيتها أتبهدلت من القهوة فكنت هشتم.
- إنت يا أنسان مش شايف قدامك ولا العمــ..
رفعت راسي ولقيته نفس الشخص اللي كان في البلكونة النهاردة الصبح أحيه أعمل ايه انا دلوقتي؟ فضلت واقفة مبلمة في شكله ولا كوبايتين الأقهوة اللي غرقتنا إحنا الأتنين يا أخي ينعل أبو طفاستك كوبايتين قهوة لي مُدمن العينين كانت عسلية إي ده تحسوها بتنور من دحلاوتها يا جدعان بعدت وأنا مستعدة أشتم مرة تانية.
- براس بخاخة مفيش عنين عندك علشان تفتح يا أخينا؟
- أنا بردو اللي عاوز أفتح ولا اللي ماشي في الطرقة وماسكة الفون.
- وإنت مالك؟ امسك الفون او ممسكوش!
- ورايا!
- أفندم يا روح أمك!
لقيت نفسي بتجر في وسط الناس والزحمة علي المكتب اللي كان فيه المُدير عمو احمد طلع علي المعاش وسمعت أن في دكتور هياجي يمسك المستشفي مكانه كنت داخله بس رجليا رافضة تتحرك نظراته ولو عنيه زي ما يكون أتحولوا لــِاللون الأسود دقايق وكنت فعلاً جوه المكتب.
- إهمال في الشغل مرقعة في الطريق مش بحبها أنا إنتِ في شغل تخلصي دوامك وبعدين تشوفيه إنتِ فاهمة!؟
كان بيتكلم بطريقة وحشة جداً ولا أكني جارية أو عبده ليه؟ ولما ضرب المكتب بإيديه فزعني دموعي كانت بتنزل علي خدي لوحدها ومكنتش حاسة بيها خلص كلامه وأنا كنت قايمة أمشي لقيته قعد علي الكرسي اللي قبالي وبدأ يطلع ملفات جديدة كنت خايفة وحاسة إني هترفد وأخر يوم ليا هنا.
قرب علي المناديل اللي علي المكتب وعطاني واحد
مسحت دموعي زي الأطفال عيوني أنها سماوي باين عليها بسرعة الزعل لقيته بيتكلم بطريقة لطيفة انا مش عارفه مالو دا مجنون ولا ايه بالضبط؟ مرة عصبي مرة لطيف.
- أنا آسف جداً يا آنسة بسبب زعيقي فيكِ انا عصـ...!
- حسبي الله ونعم الوكيل فيك وفي أهلك اللي ربوك!
- تصدقي إنتِ اللي عاوزة تتربي وأنا معنديش مانع إني أقوم بالواجب..
- أنا من سابع المستحيلات إني أرضي بمتخلف زيك!
كنت واقفة وبشاور عليه بأصابعي شوية ولقيت صُباعي بيبعد كان هو واقف قبالي وبينزله مسك الملفات اللي كانت علي المكتب وضم إيديا ومسكهومني قالي وهو حاطط رجل علي أختها بعد ما قعد وشابك صوابع إيديه في بعض وبيقولي بنصر.
- هو إنت فاكره إن إحنا جوه رواية علشان أغصب عليكى ونتجوز دي أرض واقع وأنا الحمد لله مش لما أفكر أخطب وأتجوز هتكوني إنتِ يعني الملفاتي دي فيها أسامي مرضي جداد وملف نقل قدامك مبروك عليكِ مُستشفي المجانين.
خرجت وأنا دايخة مش حاسه ولا مُستوعبة! دخلت مكتبي وقعدت علي الكرسي حطيت راسي علي المكتب وبدأت أعيط ياااه أخيراً هرتاح أخيراً عيطت كنت في حالة هبوط ضغطي بينزل بالتدريج دخلت عليا مروة وخضتها لما لقيتني في الأرض واقعة.
- رُقية ردي عليا حبيبتي لو سمعاني ردي رورو يا عمري ردي عليا.
- اااااااه!
- رقية أتعدلي معايا كدا تعالي أستندي علي الحيطة هجيب حاجات وجاية أقيسلك الضغط متتحركيش.
&&&///////&&&///////&&&////////
خرجت من عندها وأنا اعصابي مش علي بعضها كنت جايه أقولها أن خلاص فرحنا بعد شهرين وإني وليد شطب كل حاجه وكنت رايحة أقولها إني نازلة كفر الشيخ وهاخد أجازة لحد ما أتجوز كدا كده أنا مخدتش إي أجازة قبل كده كنت ناوية أسيبها وحدها في الشقة لكن شكلها ده لازم أخدها معايا دخلت مكتبي أخدت حاجتي ورجعت أكشف عليها لقيتها قاعدة سرحانة.
- هاتي يدك!
- أنا كويسة خلاص.
- هاتي وأخلصي يا بنتي.
كشفت عليها وقست الضغط وكان وقتها هابط خالص قلقت عليها أديتلها برشام علشان ضغطها يتظبط وأخدتها ومشينا وصلنا البيت دخلت تهجم علي البلكونة بتاعتها كانت زي الأعصار بصت يمين وشمال ملقيتش حد قعدت علي بتحكيلي علي اللي حصل من لحد طقق لسلاموا عليكم.
مقدرتش أمسك نفسي وضحكت كانت حتقوم تضربني لحد ما إلتفتت للمشبك اللي أترمي عليها وصوت الصفير.
- يوووه دا كله عملته النهارده فيكِ!
- مفيش حاجة أسمها أحم لدستور!
سابته ودخلت أوضتها اكيد هتقعد تفكر زي كل مرة غيرنا هدومنا وكل واحدة فينا أدت فروضها وعدي اليوم من غير أحداث جديدة جه تاني يوم وكانت مُستعدة لمواجهتة بالزخيرة روحت المستشفى ولا أتعاملت معاه ولا شافته كانت بتغلي من الغيظ.
عدت الأيام عادية رُقية رفضت تتنقل وكانت هتستقيل.. أتكلمت معاها أنا ووليد هديت قولتلها إني ماشية مسافة أخر الأسبوع كنت في كفر الشيخ رقية أهتمت بالمرضي بتوعها والولد أبو عنين رمادي كانت تقولي إنها هتكتبله علي تصريح خروج ومعرفش المجنونة عملت إيه؟
_٪٪٪٪٪__٪٪٪٪٪__٪٪٪٪٪٪__
- حبيب قلبي أبو عنين رمادي متقطعش الجوابات!
- إحم مانا خلاص قررت أعيش معاكِ وأجي أخطبك🤭🥺
- إيه الاخبار الجميلة دي النهارده بس إحنا منفعش مع بعض إنتَ زي أخويا يا جدع وبعدين أنا أكبر منك بربع سنين وإنت لسا يا عيني في الكلية.
- هو إنتِ صدقتي لا يا قمر أنا هعيش حياتي وأبقي ازورك من حين لآخر .
- أيوه يا جامد يلا ألف مبروك وعقبال الخطوبة.
- إن شآء الله ♥️
- طيب انا ماشية سلام دلوقتي.
كنت خارجة ورايحة أبص علي ورد المريضة الجديدة
خلاص واحد من العيانين ماشي كنت فرحانه وفي نفس الوقت زعلانه دخلت أتكلمت معاها أخدت العلاج وفي وسط مانا بكلمها وجه طرف الكلام علي أهلي بدأت تصرخ وتعيط أدتلها مهدأ وخلاص خلص دوامي نسيت أقولكم إن صفحة الفيس وروايات بقي تفاعلها جميل وبيفرحني.
قررت النهاردة أروح أشتري روايتين نزلوا جداد
دورت عليهم في كام مكتبة هنا ملقتهمش أتابعوا بسرعة زعلت وكنت ماشية رايحة شقتي وأنا بكلم ماما عوزاني أنزل أنا مش عايزة كده طيب! اتجادلت معاها فتحت باب الشقة ودخلت شويه وحسيت في حاجه بتخبط جوه البلكونة مسكت المكنسة وأنا هموت من الخوف.
فتحت الباب ودخلت راسي أبص ملقيتش حاجة تخوف دخلت أبص علي وردياتي والمفاجأة أني لقيت الروايتين اللي كنت بدور عليهم متغلفين ومحطوطين علي الطاولة بتاعتي فضلت أضم فيهم وانا فرحانة الروايتين دول من أكتر الروايات اللي بحبها دخلت أوضتي وقلبتها وكنت بعدل.
الروايات بتاعتي بدأت أرصها أرض زيكولا قواعد چارتين
أغتصاب تحت سقف واحد عشقت مجنونة وغيرهم ومنهم الجداد سلسلة جاسر ورجيدا خلصت عملت كوباية قهوة ودخلت أقرأ من الرواية الجديدة حسيت بحد بينادي ولقيته هو قاعد وحاطط إيده علي خده.
- ممكن تعمليلي كوباية قهوة بس خلصت لحد ما انزل أجيب.
- طيب سادة ولا..
- لا سادة.
روحت المطبخ وأنا عندي قُبول إني أعمله قهوة عادي ممكن علشان بطلنا نتصادم مع بعض زي الأول والبلكونة بتاعته جمب بلكونتي يعني لو نطيت في المرة أكون عنده.. روحت أديهالهُ بعد ما عملتها قربت من البلكونة وناديت من عليه وكان أخدها مني.
أول حاجة عملها شم ريحة القهوة باين عليه من عشاقها غمض عنيه وأستطعمها لقيته رجع بصلي وضحك وهو بيقول.
- لو كنتِ حاطة فيها سم مش مسامح!
- خلاص هات الكوبايه وروح أشتري وأعمل لنفسك إنـ...
- خلاص خلاص دي كلمة يا قمر مش لازم الزعل ده كله!
- مإنتَ اللي بتغلس!
- طيب خلاص حصل خير قوليلي عجبتك الرواية؟
- رواية إي معلش؟
- الروايتين اللي كنتِ بتحضني فيهم من الصبح بقولك قرأتي إي منهم!
- وإنت مالك؟
- اللهم طولك يا روح! يا بنتي بسأل بس متعرفيش تكوني لطيفة دقيقتين علي بعض.
- تيب والله ماشيه..!
- لا لا إستني خلاص خليكِ قاعدة.
- عشان وقت الغروب بس هقعد.!
- ممكن ندردش سوا ونكون أصحاب حتي؟
- مع إني مش بطيقك بس اهو نسلي نفسنا أحسن من الملل!
- أول حاجة قوليلي هو لو عيونك صح أزرق زي مانا شايفة ولا حاطه لانسيز أصل أنا بقيت اشوف العجب من بنات اليومين دول!
- لون عيوني أنا يا أستاذ..تعرفي أنا لحد دلوقتي معرفش اسمك؟
- بجااااد متعرفيش أسمي لي يا حسرة!
- مش مهتمة بيك!
- وأعتبر دا دلوقتي أهتمام😉😉♥️
- مجرد فضول.
- محسوبك عمر يا ست الكل.
- أسمك حلو صدقني.!
- مانا عارف مش محتاج تقولي كفاية إنه علي نفس أسم الصحابي الجليل سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه.
- سيدنا عمر بن الخطاب كان اكتر واحد معارض علي الإسلام ولما عرف إن اخته أسلمت كان رايح يموتها.
- يومها كان داخل وضربها كف وكانت بتردد القرآن ولما سمعه سألها ما هذا؟
- وبعدين قالتله أنه ده القرآن وأسلم سيدنا عمر بن الخطاب وهو اول واحد فرق بين الحق والباطل عشان كده الرسول صلى الله عليه وسلم لقبه بالفاروق.
- أري أن ثقافتك الدينية ليست بسيئة؟
- ههههه فكرني جاهلة يا قمر؟
- معاذ الله 😂😂قوليلي متخطبتيش ليه لحد دلوقتي؟ أراكي عبء علي أمك؟
- يا ابني لكون عبء عليك إنتَ شخصياً؟
- هو لو عبء فهو هيبقي عبء لطول العمر!
- مش فاهمه؟
- مش ضروري تفهمي هاا فين إجابة السؤال؟
- مش لما تجاوبني علي سؤالي؟
- وهو فين سؤال ده؟
- إديني فرصة اتكلم طيب!
- أتفضلي يا ستي 🥺♥️
- عندك كام سنه؟ وليه مش متجوز لحد دلوقتي؟
- علي فكره إنتِ قولتي سؤال!
- جاوبني طيب!
- هجاوب علي سني لكن مش متجوز دي لما تجاوبيني إنتِ.
- ماشي يااستا😂😂😂
- قوليلي من منظورك عندي كام سنه؟
- يعني تدخل في 30 كدا؟
- تلاتين قرد ينططوكي عندي 26 بس
- أعملك إي يا جدع مانتَ اللي باين هرقل في نفسك!
- يلاا سلام هروح أنزل أصلي المغرب أشوفك بكرة.
- وانا كمان رايحة اصلي باقي عليه كام دقيقة؟
- عشرة! ودلوقتي بقيوا تسعة.
- يلا سلام
- إستني!
- نعم
- الفنجان ده هاخده أصلو عجبني!
- مش خسارة فيك خده يلا بقي سلام!
سبته ودخلت أوضتي وأنا حاسه بمليون احساس ونغمة قلبي اللي اتغيرت فجأة هو ممكن أكون حبيت لالا مظناش أحب اللي هزقني أول مرة وليه لأ؟ المغرب كفاية يا عقل إنت والقلب عاوزة أصلي بقي!
دخلت الحمام أتوضيت فرشت السجادة صليت ركعتين
قبل المغرب كــ.. شكر لربنا أذن المغرب صليت وشكرت ربنا قعدت أدعي أن ربنا يكرمني في حياتي ويوفقني فجأة من غير ما أخد بالي شفايفي و قلبي اللي بيخاطبوا ربنا "*اللهم إن قلب موصول بقلبه فأجعلني قدره وأجعل اللقاء بيننا حلالاً*" قعدت ابص علي الشُباك وانا ناوية أخد خطوة جديدة في حياتي درستها كويس ومن عادتي كتبتها في ورقة وعلقتها علي الحيطة كلمت مامتي طلعت كتبي القديمة علي الكتب الجديدة وبدأت أذاكر من تاني.
أذن العشا صليت قعدت أذاكر لحد 10 ونصي محستش بالوقت ونسبت إني متعشتش قمت أحضر أعمل عشا لكن مش عارفة أعمل إيه؟ فضلت أقلب في التلاجة أجيب اكل شيبسي.. ولانشون ولا اجيب إندومي لا هجيب إندومي أخدت شنطتي ولبست طرحتي ونزلت أشتري وأنا داخلة باب العمارة لقيت تلت ولاد واقفين وشكلهم يخض.
فضلت واقفة من بعيد وانا محتارة أدخل إزاي فجأة لقيت حد ورايا ببص لقيته هو عمر كنت خايفة منه وفي نفس الوقت مطمنة قولتله إني عاوزة أعدي لكني جبانة وخايفة كان منظره وهو متصب أول مره زي دلوقتي وبعدين لقيت واحد من اللي كانوا واقفين جه نحيتي وبيقول.
_ ما القمر قاعد لوحديه لي؟ ما تيجي أسليك شوية؟
كنت خايفة جداً مسكت في يده وأسخبيت فيه من اللي بيتعرضلي لقيت نبرة صوته أتغيرت بقيت زي اول مرة وأصعب كنا ماشين في امان الله وهو متعصب جداً جينا ندخل من الباب لقيت حد منهم موقفنا وهو بيشاور عليا.
_ البنت دي تخصني؟. 😎😎🙃
قال الجملة دي ولقيت نفسي جوه العمارة والباب اتقفل حاولت افتحه أعصابي كانت سايبه معرفتش فضلت أصرخ واحدة نزلت من شقتها تشوفني فتحتلي الباب دقايق واغلب ناس العمارة نزلوا خرجت أبص زي المجنونة بصيت حوليا لقيت دم دم مين ده؟ لأ مش عاوزة أشوف لقيته واقف بيتسند علي الحيطة وبيضغط علي مكان الجرح.
بصتله وأنا بعيط إعمله إي ولا اسعفه إزاي جبت طرحتي وضغط بيها علي الضربة كنت خايفة لأخسر في الآخر واحد ربنا يجازيه الخير أخدنا بعربيته علي المستشفى وصلنا وكان خدته دكتورة تخيط جرحه وهما واقفين قمت قولت بعصبية.
- أنا قولت دكتور لو سمحتي!
- إوعي كدا يا آنسة مش وقتك خالص!
- بقولك إبعدي عنه ده خطيبي.
كلمة خرجت في نفس موضعها الأصلي جه دكتور علي ده كان صديقه ساعة اول أقل كان مخيط الجرح وسابه يرتاح أول واحدة راحت تشوفه كانت أنا كان هيتكلم ويحكيلي لكني مستنتش وكنت مقتحمة الغرفة لقيته قاعد علي السرير وبيبص لسقف قعدت علي الكرسي وانا بتكلم
- إنتَ كويس... تييب حاسس بإيه أجبلك عصير؟ تاكل أسيبك تنام؟ السرير معدول المخده رد عليا؟
- أنا بحبك ❤️
- يعني انت كويس؟
- الحمدلله..!
- أنا آسفة انا كنت السبب انا السبب مكنتش اقصد صدقني يقطع الإندومي ويقطع الأكل واللي ياكلوه انا كنت السبب
- هاتي يدك؟
- ليي؟
- عشان عاوز انام وأحسك موجودة جنبي!
- ....
- أنا بحبك أوي أوي وكنت هموت النهارده علشان سياتك..!
- متقولش كده 🥺🥺🥺💔!
- الجرح مش عميق أسبوع بالكتير وهكون خفيت!
- ربنا ياخدهم حسبي الله ونعم الوكيل فيهم كلهم ضربوك بإي؟
- مش عارف !وبعدين يا بنتى دا جرج صغنن متخافيش.
- علي كان بيقول سبع غرز وجرح صغنن متخلنيش إدعي عليك دلوقتي!
- متعرفيش تكوني شخصيه واحده يا بنتي.
- ....
- قولي لحماتي كتب الكتاب يوم الجمعة
- أنا مش موافقة بقي 🤪🤪
كان رايح يتعدل فخرجت من الأوضة لقيته بيضحك
دخلت مكتبي وفضلت مع قهوتي لحد الصبح وانا بفكر النوم طار او ما الصبح شقشق روحت شقتي لميت بسرعة بسرعة هدومي وكنت طالبة أجازة ونزلت لماما كفر الشيخ حكيتلها كل حاجة طبعاً شتمتني هزقتني مسحت بكرامتي.
عدت الأيام ما بينا وأنا حاسة إني منتصرة مبسوطة
مسبتش مروة لحظة واللمة كانت جميلة جدا أسبوع أهو عدي واهو مجاش اصبر ممكن لسا ما خف أكيد بدأت الايام تعدي تاني وانا حاسه إن شعور الانتصار بيتفقد وشعور جديد جاي شعور الحزن نمت وانا بفكر صحيت علي صرخة مروة في ودني.
- يا عروووووسة دا كله نوم!
- اااااااااه ودااااني يا اما!
- اتعدلي كده وتعالي نظبطك في الكوافير
- نعمين؟ ومين بقي اللي تروح كوافير يا بت فرحك باقي عليه اسبوع او اكتر صلي علي النبي كده 😂
- صلي الله عليه وسلم يا حبي فرحك إنتِ!
- أنا؟
- مش وقت صدمات اللبسي الدريس ده بسرعة ورانا يوم طويل.
- فرحي أنا!
- يووووه يا بت إنجزي 😂😂😂😂
- لأ أنا مش عاوزة اتجوز!
كنت زي ما يكون تايه كدا ومش مستوعبة لبست بسرعة... وانا بفكر هل ده فعلاً واقع لبست وخرجت لقيت بيتنا فيه خالاتي عماتي اولادهم والمباركات شغالة خدوني بنات خالتي اللي مروة بتدايق منهم هتسكت مروة قامت اتخانقت معاهم وصممت وخدتني هي اللي حطتلي ميكب خفيف فضلت تحط وتمسح لحد آخر اليوم عدي وكنت لابسة فستان بسيط لونه بنفسج.
- مروة النهاردة إي انا مش مصدقه؟
- كتب كتابك يا قلبي عقباااال فرحي يا رب.
- لأ أنا مش موافقة!
- يا بنتي إنتِ عارفة مين قرة عينك يعني؟
- مش عاوزة أعرف.
- دا الواد كان هيموت ينفع كدا علشان سياتك!
- كان مات أحسن هو أفتكرني باين عليه أنه بيضحك عليا
- لأ هو بيرسم علي تقيل مش اكتر؟
- اطلعي بره يا مروة!
- يا عمي متزقيش كدا الله وبعدين فرحك معاااايا يعني تسكتي خالص.
علي مغرب كان اتكتب كتابي وفرحنا وهيصنا 💃🏼💃🏼💃🏼💃🏼طبعاً طبعاً عرفاكم عاوزين تعرفوا شعوري واللي حصل مش هحرمكم انا كنت قاعدة هادية بنت مؤدبة مكسوفة لحد ما مضيت وهبااا لقيت نفسي في لابسة في حضنه في بعد جملة
*بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير*
وعدي اليوم والايام كانت بتجري بسرعة بعد كتب الكتاب ومروة وفرحنا خلاص باقي عليه يومين كتبت كل حاجه ودونتها في النوت بوك بتاعتي ببص من الشباك لمحته تحته.
- بتعمل ايه 😂؟ في نصاص الليالي دلوقتي؟
- يعني امنع نفسي مشفش مراتي دي يرضيكي؟
- روح امشي!
- لأ خلينا قاعدين كدا.
- والله هقفل الشباك ورايحة انام.!
- سهلة هرمي حجرة وبعدين ترجعي تبصيلي تاني!
- والله أنا اللي باين عليا هشوح عليك قالب مش حجرة!
- يهون عليكِ؟
- بس يلا روح اتكل علي الله
- مسيرك هتبقي تحت إيدي وهوريكي النجوم في عز الضهر.
- هجيب عيال أخواتي يعيشوا معانا!
- يبقي إنتِ جانية علي نفسك؟
- امشي يلا بدل ماصوت وألم امة لا إله إلا الله
- بنت مستفزة خلاص علبة الشوكلاته هفرقها علي النااس في الشارع!
- خلاص إستني.
- وبعدين يعني؟
- هاتلي واحدة!
- امشي يا بت!
- وإن ما وريتك يا عمر مابقي انا
في يوم الفرح
كنا قاعدين في الكوشة كل ما حد في اولاد خالتي يجي يبارك ويسلم كان بيبسبقوه هو كنت قاعدة باكل في ضوافري من الغيظ فجأة ميل علي ودني .
- متحلميش إنك هترقصي.
- مرة واحدة واحدة واحدة بس انا واصحابي مرة واحدة صدقني هسمع الكلام.
- يلا!
- علي فين؟
- مروحين يا زوجتي المصون.
- والله هعيط!
- خلاص بقي إفردي وشك ويلا نرقص.
- لااااااأ خلاص غيرت رأيي!
- كده هنرقص كده هنرقص.
اخدت إيدي وكنا نازلين نرقص القاعة ضلمت فجأة وأصحابه دخلوا بالبهداية بتاعتهم اللي بمكنسة واللي بشرشوبة واللي بزعافة واللي بجردل ميه وآخر واحد فيهم كان بريول المطبخ لبسهوله وأتصوروا جمبه وهو شوية كان مموتهم كلهم من التصرف اللي عملوه.
######////////////#########//////
خلص الفرح وأخدتها شقتي دخلت وأنا شايلها
كانت خدودها حمرة وأول ما دخلت لقيتها بتزق علشان تنزل نزلتها فرجتها علي شقتها كانت محرجة دخلت غيرت هدومها وبعدين طلعت تحضر كانت محتارة ومش حاسه بايا وانا داخل المطبخ وشوية وكنت حاضنها وبقولها
- تاكلي إندومي تاني؟
- لااااااااا
- حرمنا خلاص!؟
- لاااااااااا
- ايه شغل لاااااااا؟
- يعني إوعي كدا سيبني في حالي؟
- لأ يا حبيبتي من هنا ورايح حالك حالي!
- إوعي كده متصدقش نفسك أنا كنت مجبرة علي الجوازة دي من اساسه وهو إنت فاكــ...
- كملي كدا!
- نزلنننننييييي يا متخلف!
- ولا كلمة؟
- نزلنيييييييييييي
- بس بطلي رفس برجليكي زي الحمارة؟
- نزلنيييييييييييي وربي لأشتكيك للي خلقك يا رب!
- بس يا حبيبتي واحد شايل مراته إنتِ مالك؟
- .......
- ايوه كدا أتربي.. علشان أحبك!
بعد سبع سنين جواز
- رورو؟
- نعم يا حبيبي!
- قوليلي!
- أقولك إي؟
- كنت شايف حسنة هنا في رقبتك مش شايفها لي دلوقتي؟
- أتكل على الله كدا وامشي.
- الله هو الواحد مش المفروض تكون مراته حلوة ولطيفة وتسمع الكلام وتطيع جوزها!
- المفروض؟
كنا قاعدين في الصالون بنتكلم فجأة سمعت صوت صرخة يوسف اكيد اخته عملتله حاجة داخلة أوضتهم ولقيت كل واحد فيهم ماسك كتاب وبيقطع ورق منها.
- يا ولاد الجزمة إي ده؟
- بنلعب!
- يا عمرر تعالي شوف كلابك؟
- إي فيه وبتزعقي ليه يا هانم؟
- شايف اللي أنا شيفاه ده؟
- بنلعب يا بابا يعني مش نلعب؟
- اللعب يا حبيبي اللعب هي ماما كدا متخدش عليها!
- تقصد إي؟
- بنلعب يا ماما بنلعب؟
- لعبت بيكِ نفسك يا نادين؟
- علي فكره مبحبش حد يشتم ولادي؟
- ابعد عني كدا لازق في امي كدا إوعي!
- إحنا بنحبك يا ماما...
ولقيت يوسف أبني الصغير متشعلق في رجلي ونادين بتمسك يدي أختهم في حضني وسحبت الواقفة زعلانه دي بوست خدها وأنا وهي بنكمل القافية.
الكاتبة الحادية عشرة والأخيرة : نور أشرف
اسم الاسكريبت : بنت حرام
اسر بصدمه:عايزانى اتجوز بنت حرام يا امى
الام بجمود:هو دا اللى عندى
اسر بعصبيه:انا مستحيل اتجوزها بنت الحرام عمرها ما هتجيب الا ولاد حرام دى اخرها نعطف عليها نقعدها عندنا يومين لكن جواز مستحيل
الام:لو مش هتتجوزها لا انت ابنى ولا اعرفك
اسر بصدمه:انت عايزه تتبري منى يا امى عشان بنت حرام
الام:متقولش بنت حرام دى هتبقى مراتك
اسر:ماشي يا امى ماشي بس خليكى فاكره ان انتى اللى بدأتى
الام:اعمل حسابك ان كتب كتابك عليها هيبقى النهارده
اسر بسخرية:مبقتش فارقه
وبيسيب امه وبيمشى وفى غرفه من الغرف تجلس فتاه وهى تبكى بحسرة على ما وصلت له لا تصدق انها اصبحت عاله على كل من حولها وكل هذا لم يكن شئ بجانب ذالك الكلام الذى سمعته من حبيب قلبها لم تصدق انها يراها بنت حرام ما ذنبها هى فى ذالك الشئ الحياه قاسيه عليها بشده ولكن لن تكن ضعيفه بعد اليوم وسوف تتحدى العالم بأكمله وستريهم ما ستقدر على فعله بنت الحرام
بتقوم البنت وبتحضر شنطه هدومها وبتجهز نفسها عشان تمشى وبعد ما بتخلص بتخبى شنطه هدومها فى الدولاب وبتخرج تقعد مع هنا(ام اسر)
هنا:عامله ايه يا رنا يا حبيبتى النهارده
رنا:كويسه الحمدلله
هنا:حضري نفسك عشان كتب كتابك على اسر النهارده
رنا:بس انا مش موافقه
هنا بجنان:ليه بس يا حبيبتى مش انتى بتحبيه
رنا:يا ماما بس هو مش بيحبنى وانا مقدرش اعيش معاه بالغصب
هنا:يا حبيبتى هو بيحبك بس هو مش عارف يحدد مشاعره
هنا بإبتسامه مصطنعه:حاضر يا طنط
وبتدخل اوضتها وبعد مرور وقت
هنا بصوت عالى:رنا انا خارجه عايزه حاجه يا حبيبتى
رنا:عايزه سلامتك
وبتستغل خروجها وبعد وقت عشان تضمن انها مشيت بعيد وبتاخد شنطه هدومها وبتمشي بسرعه وبتنزل تمشي فى شارع ماشيه فيه بتلاحظ ان حد ماشي وراها بتلف تشوف مين الشخص دا بيرش فى وشها حاجه وبتفقد الوعى
________
وبعد وقت بتروح هنا البيت
هنا: تعالى يا رنا شوفى جبتلك ايه
هنا:رنا يا رنا
وبتقعد تدور عليها ومش بتلاقيها
وبتروح عشان تسأل الجيران
هنا:الا بقولك يا ريهام مشوفتيش رنا
ريهام:اه شوفتها كانت واخده شنطه هدوم وماشيه
هنا:يالهوى البت مشيت وبيكون الكلام دا على طلعه اسر
هنا:الحق يا اسر رنا مشيت
اسر:
هنا بصدمه:انت بتقول ايه
هنا:الحق يا اسر رنا مشيت
اسر بجمود:ما انا عارف اقولك على حاجه انا شوفتها وهى ماشيه وممنعتهاش
هنا بصدمه:٠انت بتقول ايه
اسر:بقول الصح انا ورنا مننفعش لبعض
هنا:انت مجنون انت مش عارف انت عملت ايه
اسر بعصبيه:لا عارف عارف انى عملت الصح يا امى انا بحب رنا
هنا مقاطعه اياه:طب طالما بتحبها معذبنى معاك ليه ممنعتهاش تمشي ليه
اسر:لانى بحبها زى اختى وعمرى ما شوفتها زوجه ليه
هنا:خلاص على راحتك بس عايزك تعرف ان انت ضيعت كل حاجه بالى انت عملته
وبتسيب ابنها وتمشى
_______
على الليل بتصحى رحمه وهى حاسه بصداع بتلاقى نفسها فى بيت خالها بتكون مستغربه مين اللى جابها وبعد وقت بتدخل عليها مرات خالها
الاء( مرات خالها): اخيرا صحيتى
رنا:هو مين اللى جابنى هنا
الاء:اسر هو اللى جابك
رنا بإستغراب:بس ايه اللى خلاه يجبنى هنا
الاء: مش عارفه هو جابك وقال ان انتى اللى عايزه تيجى تقعدى معانا حبه وكنتى نايمه
رنا:هو اللى قال ان انا نايمه صح
الاء:ايوه وقال ان محبش يصحيكى ويزعجك
رنا:تمام وهو خالو فين
الاء:برا تعالى اقعدى معانا
وبتخرج رنا تقعد مع خالها واول ما بتشوفه بتنهار
رنا وهى تحتضنه:شوفت يا خالو اللى حصل
احمد(خالها)بلهفه:فى ايه يا بنتي مالك
بتقص عليه كل حاجه حصلت
احمد بعصبيه:ازاى هنا عايزه تجوزكوا وهى عارفه انكوا اخوات
رنا بصدمه:اخوات
_____
عند هنا بتكون قاعده بتتكلم فى التليفون
هنا:زى ما بقولك كدا مشيت
هنا بعصبيه:انا مش عارفه اسر اللى ساعدها على انها تمشي
هنا بخبث:لا اطمن مبعرفش انها اخته
اسر من وراها:هى مين ديه اللى اختى
هنا بإرتباك:......
نا بصدمه:اخته
احمد:ايوه اخته
رنا: بس ازاى
احمد:هحكيلك
flash back
من حوالى ٢٠سنه
رامز(اخو هنا): احم رانيا
رانيا(ام رنا):نعم يا رامز بيه
رامز:قولتلك ميت مره بلاش بيه ديه
رانيا:ازاى بس يا رامز بيه ال مقامات برضوا محفوظه
رامز:بحبك
رانيا:ايه اللى انت بتقوله دا يا رامز بيه ميصحش
ومع مرور الوقت رامز بيفضل يطارد رانيا فى كل مكان ومع الوقت بتحبه وبيتجوزوا عرفى لحد ما يقدر يواجه اهله وفى يوم من الايام
رانيا بفرحه:رامز عندى ليك خبر حلو اوى
رامز بحب:مفيش احلى من وجودك فى حياتى
رانيا:احم انا حامل
فجأه ريأكشنات وشه كلها بتتغير
رامز:انتى بتقولى ايه
رانيا بخوف:هو انا قولت حاجه غلط
رامز:هو انا مش قولتلك مفيش حمل غير بعد ما اعرف اخلى انى متجوزك
رانيا بدموع:انا اسفه انا مكنتش اعرف انك هتدايق كدا لو عايزنى امشى من هنا همشي
رامز وهو يمسح على وشه بعصبيه:خلاص انا هتصرف
وفى الوقت دا بتكون هنا اخته سمعتهم وبتروح تقول كل حاجه للعيله والعيله بترفض جوازهم بس هو بيصر على انه يفضل معاها بس والده بيهدده انه لو مطلقهاش هيقتلها فبيضطر رامز انه يطلقها وهى بتمشي من البيت وبعد مرور ٩شهور بتولد وبتموت وهى بتولد وبعدها رامز بيموت بس بيكون كتبله ابوه كل حاجه بأسمه
back
رنا بفرح:يعنى انا مش بنت حرام صح
احمد:ايوه يا بنتى
رنا وهى بتحتضنه:انا لازم اروح اقول كل حاجه لاسر
_____
عند اسر
اسر:مين دى اللى تبقي اختى
هنا بإرتباك:اختك مين قال اختك انت ملكش اخوات
اسر:يعنى رنا مش احتى
هنا بإرتباك:لا مش اختك
اسر بعصبيه:انتى ايه يا شيخه مش كفايه كدا كدب انتى ايه ازاى جالك قلب تبقي عايزه تجوزى اخ لاخته وكل دا عشان ايه عشان الفلوس ملعون ابو الفلوس اللى تعمل كدا
هنا بصدمه:انت عرفت
اسر بسخريه:هو دا كل اللى فارق معاكى بس ماشي ايوه عرفت خالها حكالى على كل حاجه
هنا بحقد:ايوه انا عملت كدا وعندى استعداد اعمل اكتر من كدا انا عملت كل حاجه عشان اراضى ابويا امى اتجوزت واحد مبحبهوش كنت بعمل كل حاجه وفى الاخر ادوله هو كل حاجه رامز كان هو ليه كل حاجه الحب والفلوس وانا كنت ولا حاجه ولا حاجه بالنسبه ليهم
اسر:ياه كل دا شيلاه فى قلبك انتى صح خسرنى حاجات كتير ومن ضمنهم ابنك
هنا بصدمه:لا اوعى يا اسر اوعى
بيسبها اسر وبيمشي وهى بتنهار وبتجيلها نوبه قلبيه وبتموت
بعد مرور عام كامل
بنروح فى مكتب من شركه من اكبر شركات التجاره فى مصر فى بنت قاعده ومندمجه فى شغلها بيدخل عليها شاب
اسر:مش كفايه شغل بقى ولا ايه
رنا بإبتسامه:هخلص اللى فى ايدى اهو ونخرج
اسر:اول مره اشوف واحده بتشتغل يوم عيد ميلادها
رنا بشرود: النهارده عيد ميلاد بنت الحرام
اسر مصححا لكلامها: النهارده عيد ميلاد اجمل بنت في العالم
رنا بإبتسامه:انت احلى اخ
اسر:وانتى اجمل اخت
تمت
صوتوا للكاتبة اللي بتحبوها من هنا : اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق