القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حياة بنت الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية حياة بنت الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الجزء الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

داليا:انت رايح فين
عماد:نازل
داليا بتبصله بعصبية بتتحكم فيها:ايوا منا عرفة انك نازل نازل فين بقي
عماد بعصبية:الله وانتي مالك ي داليا احنا هنبدأها كل ما اخرج خارج فين وراجع منين
داليا بعصبية:يعني هو طبيعي الاقي جوزي لابس ومتشيك ويقولي خارج تاني يوم جوازنا عادي كدة 
عماد ببرود مستفز:ااه انا عادي
داليا بعصبية:عادي طب الناس تقول ايه ميصحش 
عماد بلا مبلاه:انتي مكبرة الموضوع كدة ليه وايه كلام الناس ما الناس كلها عرفة اني متجوزك تخليص حق وبقلك بلاش الجو دا انتي عندك ٣٦ سنة يعني لولاية كان زمانك عنستي والناس كلها ماسكة سيرتك أنا نازل ومترنيش عليا خالص
وخرج وقفل الباب وراه جامد 
داليا واقفة مصدومة ومنهارة وبتبص لأنعكاس صورتها في المراية معقول اللي سمعته دا واحد زي عماد ميسواش حاجة بتكرهه بس كانت بتقنع نفسها مع الوقت هتحبه يهنها بالشكل دا وكل دا بسبب ايه بسبب كلام الناس وزن بباها ومامتها عليها وانها توافق بأي حد يتقدم بس عشان ميقلوش عانس!!!! دخلت لبست اي حاجة جت قدمها ولفت طرحتها وخرجت واتجهت لبيت بباها ودموعها مغرقة وشها 
بعد وقت
رقية:ايوا ايوا ياللي بتخبط
ي مصيبتي في ايه ي داليا
داليا بصتلها وعنيها مليانة دموع ودخلت تجري علي اوضتها
ورقية واقفة مش فاهمه حاجه ومصدومة دخلت وراها
رقية بقلق:في ايه ي بنتي اتكلمي
داليا بصلها وبتعيط
رقية:ما تتكلمي بقي حصل بينك وبين عماد حاجة
داليا بردو باصلها وبتعيط
رقية بعصبية:ما تردي ولا بلعتي لسانك
خالد جه عليهم:في ايه بس ي رقية صوتك عالي ليه واكمل بصدمة انتي بتعملي ايه هنا ي بنتي
رقية بزعيق:اسالها الهانم عمال اكلمها ولا معبراني ولا مراعية شكلها ولبسها اللي جيا بيه دا منظر واحدة صباحيتها كانت امبارح وبطلتم علي وشها وانتي ايه اللي خرجك من بيتك بالمنظر دا اصلا الناس تقول ايه
داليا قامت بعصبية وغضب:ما كفاية بقي كفاية كل حاجة الناس الناس بقينا بنعيش حياتنا علي حسب ما الناس تهوي ونسينا نفسنا انا تعبت منكم تعبت
خالد بهدوء:مالك مالك ي حبيبتي حصل ايه قوليلي عماد عملك حاجة وانا اروح اكسرلك دماغه
داليا بعياط:معملش ي بابا انتو اللي عملتو عملتو فيا كل حاجة وحشه من بعد ما سني بقي ٢٥ سنة بقيتو خيفين لحسن اعنس وافضل قاعدة معاكم والناس تمسك سيرتكم بقيت اسمع ماما وهي بتتكلم في التليفون من ورايا وبتقول للستات ان عندها بنت سنها كبير تخيل قبل كدة كانت جيبالي عريس ارمل وعنده طفلين ليه ليه انا عملت ايه لكل دا ها ي ماما
رقية بدموع:دا جزاتي اني خايفة عليكي وعايزة استرك
داليا بأنفعال وعياط:وربنا مش عايز مش رايد ان انا اتجوز انتو ليه مصممين ان البنت لازم تتجوز ولو وصلت لسن معين يبقي خلاص القطر فاتحها حياة اجدادكم وعادتكم وتقاليدكم دي خلاص انتهت اقتنعو بكدة انا مكنتش عايزة الجوازة دي من الاول بس انتو اللي اجبرتوني
خالد بيطبطب عليها:طب ي بنتي احكلنا الاول ايه  اللي حصل لكل دا
داليا بعياط وانهيار:ابدا ي بابا حاجة بسيط ي دوب بسأله نازل ليه تاني يوم جوازنا اتفتح فيا وقعد يقولي دي جوازة تخليص حق وانا لولاية كان زمانك عنستي كل دا ليه بسببكم انكم رمتوني لأول طريق وانا لغاية دلوقت عيزاكم تقنعوني فيها إيه لو متجوزتش فيها ايه لما افضل قاعدة من غير جواز
رقية بتوتر وقلق:طب خلاص خلاص ي خالد اتصل عليه ويجي هنا عقله وياخدها ويمشو ميصحش الناس تقول ايه دول لسة عرسان الناس هتمسك سيرتنا
داليا بأنهيار:يووووه بقي هو كل حاجة الناس الناس وبنتك ها هتبقي مبسوطة وانتي شيفاني عايشة مع واحد ذاللني وكل دا عشان كلام الناس انا بجد مش مسماحكم طول عمري
خالد:طب خلاص خلاص ي داليا قوليلي انتي عايزة ايه وانا اعملهولك ي بنتي
داليا بدموع:اطلق
رقية:ي مصيبتي
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية حياة بنت)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات