القائمة الرئيسية

الصفحات

مسابقات مدونة نادي الكتاب

 مسابقات مدونة نادي الكتاب

اليوم نجمع بعض الكتاب والكاتبات ليتحدوا بعضهم البعض في موهبة الكتابة ف من منهم يملك الموهبة الحقيقة أنتم من سيحدد




الكاتبة الأولى : سلمى عاطف
اسم  الأسكريبت : جعلتني أحيا من الرماد

اسكريبت جعلتني أحيا من الرماد

لازم تعمل كده يامالك عشان تضمن نجاج السنه دي والا ابوك هيسحب منك كل حاجه والسفريه اللي بتحلم بيها هتروح فكر ياابني 

مالك : انتو بتهزروا يا جدعان عايزني اروح امثل الحب على دي انا مبطقش اشوف وشها همثل عليها الحب

_ ده الحل الوحيد ملكش دعوه بشكلها دلوقتي خليك في مخها اللي هينجحك وتخلص بقااا 

مالك :ياإياد  انا مش قادر اتخيل اني همثل الحب على اللي شبه عمي عباس دي ده في انوثه عنها وبعد كل  ده ورافعه مناخيرها في السما ومش بتكلم حد على اي مش عارف 

_معلش استحمل ده شهر بس وكمان تكسر غرورها اللي على الفاضي ده هااا هتختار اي 

كان صديق لهم يستمع للكلام وهو صامت ولم يعجبه كل مايقال فاردف برفض : لا يامالك متسمعش كلامهم انت مش كده يامالك بلاش 

إياد: سيبك من الواد الاهبل ده اسمع كلامي انا عايز مصلحتك 

_ لا يامالك ارجوك

نظر اليه إياد نظره فهمها فصمت عنوه عنها 

ظل يفكر قليلا مهما كان طائش وسلوكه سيء لا يتخيل ان يكسر قلب أحد ولكن ان لم يفعل هذا سيحرم من كل شيء حتى حلم سفره لامريكا سوف ينتهي 

_ انت لسه بتفكر يامالك 

سيطر كلامهم  الشيطاني على عقله فقال دون تفكير : خلاص في ظرف أسبوع هتبقي خاتم في صباعي  وبكده هيبقي النجاج في ايدينا 

_هو ده مالك انطلق ياصاحبي 

مالك : طيب انا هروح دلوقتي 

_ليه استني ده لسه السهره في أولها وبقيت الشله في الطريق 

مالك : لا معلش خلاص قفلت هروح انا ارتاح عشان أشوف  القرف اللي داخل عليه ده 

_ ماشي يادنجوان سلام 

بعد ذهابه ابتسم بخبث وقال : واخيرا 

  

_ناوي على اي ياإياد 

إياد بإبتسامه خبيثه : كل خير 

_ شكلنا هنتسلي اووي  

_ ليه كده ياإياد كل ده عشان البت م.... 

نظر اليه بغضب فصمت صديقه على مضض 

إياد : مش هسيبها الا لما  ارد ليها الضربه والمره دي هبقي مبسوط اووي وخصوصا اني عرفت سر خطير 

_ اي 

إياد : البرنسيسه اللي شايفه نفسها واقعه في دنجوان الشله بتاعتنا وانت عارف معزتها عندي هي ومالك وخلينا نتفرج بقا ثم  اكمل بتأثر مصطنع  اووو زعلان عليها بجد 

_ انت عرفت منين كل ده 

ابتسم بتسليه وقال : غاده صحبتها 

_ مش ممكن البيست بتاعتها 

صدحت ضحكاته بالأرجاء وقال : بيست اي بقا ياراجل غاده عمرها مااعتبرت مني صديقه انت مش في الدنيا ولا اي مصالح ياعم اه لو تعرف الوجه الحقيقي بتاعها ياعينيي صعبانه عليا اووي 

_ انا مش مصدق اللي بيحصل ده انت اي مالك بيعتبرك صاحبه وظهره تعمل فيه كده انا مش هسمحلك تخيله يغلط الغلطه دي ياإياد

إياد : عارف لو نطقت بكلمه هتبقي عليا وعلى أعدائي ومتلومش الا نفسك ابوك بيشتغل موظف ميسواش في شركة ابويا وبحركه مني هخليه يطرد منها وبإهانه ملهاش مثيل ويلا من هنا ياابو قلب طيب ملكش مكان بينا وافتكر كلامي كويس فاهم 

ثم دفشه بقوه 

_ يلا غووور 

إياد : وقت الحساب بدأ يامنى وهعرفك مين إياد كويس اوووي 


في اليوم التالي بكافتريا كلية هندسه 

غاده : هتفضلي حاطه عنيكي في الكتاب كده يابنتي كفايه بص في الكتاب انا زهقتلك سلف

مني : الامتحانات قربت ياغاده كفايه لعب لحد دلوقتي 

غاده: لعب اي ده انتي بتطلعي الأولى كل سنه فليه خايفه كده كده هتجيبي امتياز ارتاحي شويه 

نظرت إليها مني بتعجب من لهجتها ولكن لم تهتهم فقالت : مين قالك مش لازم المهم اتعب والتوفيق من ربنا  

غاده :طيب انا هقوم اجيب حاجه اشربها 

أومات لها ثم عادت لتكمل دراستها 

ظلت قليلا هكذا وفجأه أحست ان أحد يقف أمامها  رفعت رأسها فنظرت للذي أمامها قليلا ثم أردفت ببرود : خير 

مالك : ممكن أخذ من وقتك خمس دقايق بس

صمتت قليلا ثم قالت :ماشي خمس دقايق بس اتفضل 

مالك : بصراحه يامنى من غير لا لف ولا دوران انا معجب بيكي 

صمت حل علي المكان لكن هناك دقات قلب تكاد تصدح في هذا الصمت  وتبوح عن كل مابها 

نظرت مني للأسفل وغزت الحمره وجهها بشده ثم قامت من مكانها سريعا وتركته دون رد 

نظر مالك في اثرها ونفخ بضيق : شكل الموضوع مش سهل زي ماكنت متخيل  

مر يومين على هذه المقابله ولم تذهب مني للجامعه بهم 

في منزل مني 

دينا : مالك يامنى بقالك يومين مش على بعضك ودايما سرحانه وكمان مروحتش الجامعه ودي مش عادتك في  اي احكيلي 

مني : مفيش يادينا متشغليش بالك انا بس كنت تعبانه اليومين اللي فاتو هروح بكره ان شاء الله 

دينا: انا اختك يامنى واكتر حد فاهمك حصل اي  اي اللي شاغل دماغك 

تنهدت مني وقالت : هقولك مالك جيه اتكلم معايا وقالي انه معجب بيا وانا من ساعتها وانا تايهه مش عارفه افرح ولا أخاف مش عارفه افكر 

دينا : اسمعي يامنى انا عارفه انك بتحبيه بس من كلامك عليه فهو واحد مش سهل ابدا وميتصدقش  بسرعه ابعدي عنه يامنى عشان قلبك غالي ويستاهل  الفرحه 

مني :طب ماممكن يكون اتغير ممكن يكون صادق فعلا
دينا : حبك ليه هو اللي بيبرر وقلبك صدقه لكم عقلك متخبط مش عايز ياخد خطوه تدمر قلبك وفي نفس الوقت متردد وبيدي ليه فرصه الأحسن انك تشيلي الموضوع ده من دماغك ومتكلميش مالك تاني وهو لو معجب بيك فعلا هياخد خطوه جد فاهماني 

أومات إليها وقالت : فاهمه 

ابتسمت بألم ثم اكملت: أكيد في حاجه ورا انه يقول كده مالك عمره مابص  ليا  ولا اداني اهميه هه وهو هيبص علي واحده وحشه زيي ليه ومش جميله زي البنات اللي يعرفهم 

دينا : خليكي واثقه في نفسك انتي جوهره مش اي حد يحصل عليها  ربنا مخلقش حد وحش يامنى انتي فيكي حاجه مفقوده عند غيرك قدري نفسك وخليكي واثقه أن الخير قريب يلا ابتسمي بقا 

اتسعت الابتسامه على وجه مني ثم احتضنت اختها وقالت : ربنا يخليكي ليا يارب وميحرمنيش منك... 

_الحاجه بتنادي يلا نخرج نشوفها 

أومات لها ثم اتجهوا للخارج...... 


أما على الجهه الأخري 

مالك بغضب :نعم يااخويا ده انت اتهبلت مستحيل أعمل كده 

إياد : ده اللي لازم تعمله عشان تكسب ثقتها وبعدين ده خطوبه مش جواز واول ماالحوار يخلض كل واحد يروح لحاله 

مالك : لا طبعا انا كده هدبس مع كائن الغوريلا ده مستحيل 

إياد : انت حر خلاص انسى سفريتك وعيش بقا في السنه دي  

زفر مالك بضيق ثم قال :انا ماشي 

إياد : مالك اس.... 

ضرب إياد أرجله بالأرضيه بغضب ثم جلس يفكر ماذا سيفعل.. 



مر اليوم وكان مالك طوال ساعته يفكر فيما قاله إياد تاره يزعم على الرفض وتاره يتذكر امر سفره فيعاود التفكير مره اخري 

ظل فتره هكذا حتى فكر في حل آخر ولكن لن يتم قبل موافقة والده 

ثم اتجه لمكتب والده وقال : بابا محتاج حضرتك في موضوع 

حامد : ده انا اللي عايزك تعالي اقعد اسمع.............. 

قام مالك بغضب وقال: نعاااااام مستحيييييييل بقااا انا مالك اتجوز واحده فلاحه  وكمان...... 
وكمان مش متعلمه ده من رابع المستحيلات 

وقع كف على وجهه من أبيه وقال بغضب : لما تتكلم عن بنت أخويا تتكلم بإحترام انت مش اظاهر اني دلعتك اوووي عشان تبقى بقلة الذوق دي غلط غلطة عمري لما سبتك على راحتك وقولت معلش مسيره يتغير لكن انت بقيت أسوأ وبعدين يامحترم مين قال إنها مش متعلمه  نجحت في ثانويه بمجموع عالي هي عشان مكملش كليه تبقي مش متعلمه اهي أحسن من اللي في كليه وكان بينجح بسببي وانت عارف كويس هي مكملتش عشان وفاة مامتها سبب ليها صدمه نفسيه شديده وكمان ذخلت في غيبوبه وعانت كتير بعد موتها بس هي قررت تكمل  وهتتفوق  ورينا انت بقا شطارتك ياناجح

هدأ مالك قليلا وتكلم بندم : انا أسف يابابا مقصدش بس انا من حقي أختار الانسانه اللي هعيش معاها وسناء بعتبرها أختي عمري مافكرت بيها كزوجه 

حامد بتفكير :ماشي يامالك مش هجوزك ليها بس عندي شرط لو منجحتش السنه دي هتتجوزها غصب عنك وهخرجك من الكليه وهحرمك من كل حاجه والسبهلله اللي كنت فيها دي تنساها 

فكر مالك قليلا ثم قال بإندفاع : بس انا بحب واحده تانيه يابابا وكنت جاي لحضرتك عشان نروح نخطبها

حامد :ودي مين ان شاء الله واحده من الزباله اللي تعرفهم صح 

مالك : لا يابابا دي محترمه جدا زميلتي في الجامعه ومتفوقه جدا في دراستها 

حامد :وهي هترضي بواحد فاشل زيك لولايا الثلاث سنين اللي فاتو مكنتش عديت سنه واحده بس اما المره دي انسى يامالك اتعلم بقا واتعب غلطي زمان ان كنت بديلك كل حاجه على طبق من ذهب مبحسسكش بحجم التعب عشان توصله ياتنجح وتبقي قد المسئوليه يااما تنفذ اللي قولتلك عليه وبعد كده ابقى أقولك اه انت تعبت وخلتني فخور ومخيبتش أملي انك تتغير يومها بس هقولك وكلي سعاده يلا نروح نخطب البنت اللي قلبك اختارها أما غير كده هيبقى فيه تصرف تاني كلامنا انتهى ياباش مهندس أتفضل 

طأطأ رأيه بخزي من نفسه لقد أفاق من غفلته  كل كلمه قالها والده تصدح بأذنه كم تدنت أخلاقه كان سيجرح روح من أجل مصالحه الشخصيه كيف كان يفكر لالا لن يفعل هذا  حمد الله أنه افاق من غفلته قبل فوات الأوان سوف يبتعد عن كل الشياطين الذي  يسمون أنفسهم أصدقائه  سيسلك طريقا جديد في حياته.... 

مرت الايام وبدأ مالك أن يستذكر دروسه جيدا ويذهب الي الجامعه بإنتظام  وابتعد عن أصدقائه اما هي فكان كلامه يشغل بالها لم يحدثها منذ ذلك اليوم أهو حزين رأت أنه ابتعد عن أصدقائه ويجلس وحده دائما كم تغير كثيرا ... 

كانت تجلس في كافتيريا المدرسه كعادتها تذاكر وتفاجأت به يسحب الكرسي الذي أمامها ثم قال : ممكن اتكلم معاكِ شويه مش هاخد من وقتك كتير  

توترت قليلا ثم قالت : ا.. اتفضل 

مالك :كنت عايز اصارحك بحاجه ضميري مش هيرتاح الا لما اقولك عليها 

اخذ نفسها طويلا ثم إستعد للكلام :

مني لما قولتلك اني معجب بيكِ كانت كدبه بصراحه اللي حصل .... وحكي لها كل شيئ عن اتفاقه مع أصدقائه ولما قال هذا وكلامه مع ابيه حتى هذا اليوم...
مالك :من حقك دلوقتي تقومي تعملي فيا اللي انتي عايزاه انا عارف اني كنت حقير لما فكرت في لعبه زباله زي دي بس الحمد الله فوقت وبصراحه مكنتش هرتاح من غير ماأصارحك عشان معيشكيش في وهم   أنا بجد أسف  بس ممكن نفتح صفحه جديده  مع بعض 

كانت تنطر اليه دون تصديق مما سمعته لا تعرف أتقوم تحاسبه على ماكان سيفعله بها أم تسامحه وتعطيه فرصه أخرى لا تقدر ان تتخيل ماذا سيحدث لها اذا اكتملت هذه اللعبه ولكن ماذا اذا كان هذا ايضا كذبه... 

مالك :مني انتي معايا 

انتبهت اليه ثم قالت : ا.. انا مش عارفه ارد عليك اقولك اي بس انت عرفت غلطك وفوقت بدري  وربنا بيسامح وانا مسامحاك يامالك  بس بعد كده معتش عايزه اشوف وشك قدامي  عشان معتش واثقه فيك وامشي  بعد اللي قولته مضمنش تكون لعبه جديده  واياد الزباله ده انا هوريه اذا كان نسي اللي عملته فيه زمان انا هفكره عايز يكسرني انا مش هرحمه 

قامت من مكانها بغضب وذهبت لتبحث عن هذا الحقير لتحاسبه 

وقعت عيناها عليه وهو واقف  على سلم الكليه مع أحد اصدقائه  فذهبت اليه والغضب يتملكها  وبدون سابق إنذار أعطته كف  صدح صوته بالارجاء وصدم الجميع  مما حدث ومنهم من يصورون لحظة تاريخيه إياد من يظن نفسه فوق كل شيئ يضرب الآن من فتاه 

لم يستوعب ماحدث ونظر إليها بشر وغصب ثم رفع يديه ليضربها  ولكن أمسكت يديه :إياك تفكر يازباله انت نسيت نفسك ده العلامه اللي على جبينك لسه معلمه  شكلك بتحب التهزيق وقلة القيمه 

غضب وكاد ان يقترب منها ويلقنها درسا ولكن أمسكه أحدا وقال : إياك تلمسها فااااهم 

إياد :اااه ده انتو روباطيه بقا  مش دي الغوريلا اي حبيتها اقولك وهي كمان بتحبك وبتموت فيك كمان عشان كده  اقترحت عليك اللعبه دي عشان تكسرها وانتقم من اللي عملته فيا زمان لكن مالك باشا قلبه رُهيف اقولك بقا مين قالي كل ده مين بيتمني قبلي كسرتك  غاده صاحبتك  توأم روحك لو تعرفي بتقول عليكي اي من كتر حبها فيكي خودي دي كمان هي اللي ساعدتني في الفكره دي وخططنا كويس لكن مالك باشا قلبه كبير تعرف يامالك انا عمري ماحبيتك  بكرهك من غير سبب 

صدمه اخري تلقتها من صديقتها كانت 

كانت لم يعد هناك كان  اكتشفت الان انها طوال هذه السنوات وحيده يمقتها الجميع كيف كيف تستطيع أن تجمل كلامها هكذا وكأنه من قلبها كيف  تقول لي كلام مزين  مسموم بالكره والحقد

انا مرتاح وانا شايفك مكسوره دلوقتي من أقرب الناس ليكي  كان لازم اعمل فيكي كده انا مستحلف ليكي من زمان 

مني : انت زباله وتستاهل اللي عملته فيك زمان ضحكت على بنت عمي وكنت عايز تمشيها في طريق ملوش آخر  واستغليت حبها ليك رغم اني كنت بحذرها منك عشان عارفه قد اي انت زباله  لكن انت كرهتها فيا وقولتبها غيرانه منك وخليتها تبعد عني  بس الحمد الله لحقتها منك اليوم ده والعلامه اللي على جبينك تشهد واطاهر انك عايز تتربى تاني 

مالك : لا سبيلي انا الطلعه دي 

هجم عليه مالك وضربه بغل لم يكن يتوقع انه بهذا الشر  

بعد قليل كانو جميعهم في مكتب العميد 

سالم : ماشاء الله قاعدين هنا في غرزه انتو بلطجيه ولا مهندسين 

مالك : ياسيادة العميد 

سالم :أخرس خالص 

المره دي هيبقي تحذير ليكم الجايه هيبقي فصل نهائي من الكليه فاهمييين وانتي ياانسه يامجتهده يامحترمه  انبسطي بلمة الشباب حواليكي وعملتي شو 

كادت ان ترد عليه بقوه للدافع عن كرامتها ولكن سبقها مالك بقوله الحاد للعميد : حضرتك عي ملهاش دعوه الحيوان ده بسببه حصل كده وانا اللي ضربته هي ملهاش دعوه وهي كانت بتدافع عن نفسها عشان الحيوان ده اتطاول عليها وكان هيضربها وواجبي كراجل ادافع عنها ولا اي ياسيادة العميد 

العميد : انت اتجننت انت ازاي تكلمني باللهجه دي مش عشان ابوك هخاف منك  فاهم آخر تحذير ليك يامالك لو لسانك طول تاني هتتحرم من الامتحانات نهائي يلا بره  

بعد قليل 

مالك : كفايه عياط سيبي حاجه لدموع الفرحه طيب  

نظرت اليه بغضب وقالت : امشي من وشي انت السبب في كل اللي حصل اصلا 

مالك : انا اسف بجد بس لو كنت وحش كنت نفذت اللعبه دي سامحيني وتعالي نفتح صفحه جديده ونبقي أصحاب اي رايك وبصراحه انا محتاج مساعدتك في ماده.... عشان هسقط فيها 

مني : شوفت مصلحه اهي امشي من وشاااي 

مالك : بالله عليكي 

نظر إليها ببراءه  فابتسمت رغما عنها فقال: ضحكتي يعني مسامحاني صح 

أومات إليه فقال : وانا اوعدك مش هخون الثقه دي   

مني: طب يلا 

مالك بتعجب :يلا اي 

مني:هنروح المكتبه هشرح ليك اللي مش فاهمه ونساعد بعض  يلا انت بتبصلي كده ليه قوووم 

مالك :انتي طيبه اوووي انا غبي بجد 

مني :اي الجديد انت طور مش غبي يلا بقااا 

ذهب معها وهو يقول : شكلي اتشتمت صح 

مني بضحك :لا متاخدش في بالك 

حرك رأسه بدراميه وقال :اااه بحسب
ضحكوا هم الاثنين ومن هنا بدأت القصه بدأو يذاكرون مع بعضهم دائما واقتربوا من بعضهم وبدأ مالك يشعر تجاهها بشعور أول مره يداهم قلبه لقد غيرته كثيرا رأي بها الطيبه والقلب الطيب كل شيئ جميل بها  إنها حسنائي التي إحتلت كياني وأحيت قلبي بحبها

مرت الايام وجائت الامتحانات وكان تسير بشكل ممتاز حتى انتهت  

وجاء اليوم الذي سيحدد مستقبل مالك وبالطبع لكل مجتهد نصيب 

نجح بإمتياز  هو وهي وكان يوم من أجمل أيامه اليوم شعر أنه فعل شيئ صحيح في حياته أصبح إنسان جديد أصبح يتحمل المسئوليه  أصبح مالك آخر بسببها.... 

كانت حفلة التخرج أكثر من رائعه وجميع الطلاب سعداء  وابيه يقف فخور به  لم يحطم أمله 

حامد :مبروك ياحبيبي الف مبروك انا فخور بيك 

مالك : ربنا يخليك ليا يابابا بتوفيق ربنا وكلامك اللي فوقني مكنتش هوصل لده شكرا 

حامد :ربنا يخليك ليا ياحبيبي وميحرمنيش منك ابدا والنهارده هوفي بوعدي ليك 

دس يديه في جيبه وأخذ منه عليه حمراء وقدمها اليه وقال : يلا  وكمان  السفريه هتبقي شهر عسل مبروك ياحبيبي 

احتضنه مالك بسعاده  ثم ذهب ركضا ناحيتها ونزل على ركبيته وقال :انا بحبك كنت غبي لما كنت معمي عن الجوهره دي  قلبك الطيب ميوفهوش كلام الدنيا 

بحبك يا منى تتجوزيني 

كان قلبها يدق بسعاده والدموع في عينيها واومأت بسعاده  قصفق الجميع بسعاده لهم وتعالي الصفير  وألبسها الخاتم

وكُتبت بدايه لقصه جدييييده... 

بعد عدة سنوات 

كانت تركض وراء ابنتها وتصرخ وتقول : هاتي يابت الشكولاته بتاعتي 

رودينا : لاااا ياماما دي بتاعتييييي  

توقفت بتعب وقالت ببكاء : عاااا يامالك بنتك خدت الشكولاته بتاعتي 

اقترب منها وهو يضحك ثم احتضنها وقال : انا محتار من الطفله فيكم  

مني: بتتريق عليا طب اوعي 

شدد من احتضانها وقال :وانا اقدر  متزعليش هجبلك شكولاته 

تبع كلامه بغمزه ثم حملها وقال : وأحلى شكولاته كمان 

ضحكت من كلامه ثم وضعت رأسها على صدره وقالت : بحبك 

مالك : وانا بعشقك... 

جاءت هي كالطوق النجاه وأحيت رماد قلبي وأصبح قلبي في مدفون في قبر حبها لا نجاة منه ولو بعد حين....

تمت

الكاتبة الثانية : رقية محمد عبدالاه
أسم الأسكريبت : مجرد حلم

اسكريبت مجرد حلم

 كأي يوم في حياتي المملة دي نمت الساعه تسعة بالليل بعد مرمطة اليوم كله وفي عز الحر والنقاب كمان كان كاتم علي مراوحي ولكن الحمدلله انا فرحانة جداً بكدا يعني ربنا ان شآء الله ♥هيجازيني ويوفقني وانا حاطة املي كله عند ربنا وانا عارفة ان ربنا لن يضع اجر من احسن عملاً انا دايماً متوكله علي ربنا في الصغيرة قبل الكبيرة الحمد لله مهو ربنا مش هيساوي بين واحدة بشعرها ولبس ديق وفاضح بواحدة لابسة اشي وشويات علشان محدش يشوف حته مني اصحابي اللي كنت فكراهم صحابي بيقولوا عليا معقدة عادي معقدة بالنسبالهم لكن ربنا هو اللي اعلم بنيتي واعلم بحالي واني بجاهد نفسي ازاي رجعت من جامعتي كان باقي تلت ساعات علي المغرب يياااه الفرحة مش سيعاني امبارح نويت اصوم وصُمت النهارده وكان الجو استغفر الله العظيم لا يطاق وكنت هموت من العطش وكمان انا مش باكل مش بحب الاكل خالص ولا بحب السكر ولا اي حاجة سخنة ممكن بحب الكاكاو بس مش دايماً حسب مزاجي العكر ده دايماً تاعبة امي وبابا واخويا إسلام حبيب قلبي دا والله 😂 علشان موضوع الاكل ده الحمدلله علي كل حال رجعت غيرت هدومي وقفلت علي نفسي اوضتي واتوضيت وفضلت اصلي وادعي كتير اوي بعد ساعة كده يجي خلصت من حالي مش عارفه لي قمت فتحت باب اوضتي وخبيت المفتاح علشان امي متقلقلش عليا لما تخبط ومردش عليها جايز كل حاجه معايا جايزة لقيت نفسي من غير اي سبب ببكي فضلت ابكي كتير أوي اكتر من اي وقت ولقيت نفسي بدعي بحاجتين وهما أنا ربنا يكرمني بزوج صالح يتقي ربنا فيا وفي والديه وأننا نكون مع بعض الاخرة زي الدنيا وميفرقناش عن بعض وانه يكون ملتزم وحافظ القرءآن الكريم وبعد ما دعيت الدعوة دي لقيت نفسي ببكي أكتر واقول "يارب متعلقش قلبي ع حد ميستاهلش اكرمني بأول حب في حياتي يكون جوزي وبس وساعدني يا رب اني اجاهد يا رب ومتعلقش بالمخلوق زي الخالق يا رب اجعل قلبي ينبض بحبك أولاً ومن ثم حب الرسول وفي الاخير ذلك الشخص الذي سيكون جوزي أنا لا أعلم الغيب ولكن املي وتوكلي بك كبير فاللهم لا تخيب ظني" قطع وصلة بكايا إسلام وهو بيخبط علي الباب بقيت مش عارفة اعمل ايه اقوم ادخل الحمام واقول لا فيه علشان دموعي دي مش هيبطل أبداً مبقتش عارفة لسا هقول لقيته دخل مهو دي عادته كاخويا الكبير بيخبط الأول وبعدين لو مردتش بيعرف اني نايمة او شاردة بس النهارده كان متوقع اني نايمة علشان الصيام فدخل زي كل مرة انا لما بكون نايمة ولما اصحي بيقولي كنتي بتلعبي مصارعة مع مين؟ مصدقتوش في مرة صورني وانا نايمة حاجة استغفر الله العظيم كدا مادة رجليا علي حد السرير دراعي نازل في الارض برفس زي الحمار بالضبط بس دا مش دايماً يا جماعة دا لما اكون نايمة في حاجة خنقاني ومزعلاني حتي هو اللي لاحظ كدا وهو اللي قالي قالي اي يومها"اي يا جعفر انت مش
ليك بيان يا راجل مرة سلاحف النينجا والباندا السمين ومرة باربي في نفسك اي يا جعفر مبقتش عارفك انا اومال مش كنت حته اللحمة كدا وانا ربيت معاهم يا اسلام هات يا اسلام جيب يا اسلام ودي اي يا ربي ميتمرش فيك أبداً ربنا يكون في عون اللي هيكون جوزك انا اخوك مش خابرك اومال ما تنام زي النااس "يااه الاخ دا بيكون نعمة كبيرة جداً في حياتنا بيحب يغلس عليا وبعدين يتكلم بالطريقة دي علشان يضحكني دخل بيبص علي السرير لقيني وراه بعيط.
بصراحة شوفتها بتعيط قلبي لوحده وجعني ممكن عشان انا عارفها وعارف انها الفترة دي خسرت كل أصحابها مهو دول مش صحاب يعني كل مرة من كلامهم اللي بيسم البدن دا عشان نقابها وخمارها خليتها تبعد عنهم والحمدلله بعدت بس نفسيتها تعبانة مهما ادعت الصلابة وصلت لجمبها وقعدت لقيتها بتبصلي يووه بالنظرات الجرو البرئ يا اختي حلوة أخدتها في حضني شويه وهديت الست الوالدة دخلت علينا لقيتنا لم السرير من الناحية التاني كنت في حالة ندم وشارد نفسي اعمل حاجه ليها لكن مش بايدي هجبلها منين صديقة تروح معاها وتاجي فسكت خضتني امي وهي داخله علينا وبنقول
ماما:
-بتعمل السبوبة مع شوشو...
= خضتني جدا يا جماعه الحمد لله شلت اختي وحطيتها علي السرير يااااه حجمها كبير جداً بحس نفسي شايل فيل اي الافترا دا يا ناس دي مش لاحقة ستين او 58 كيلو دا مش شكل واحدة عندها 20 سنة بحسها طفلة لسا غطيتها وبوست راسها واخدت امي وخرجنا لقيتها بالتطبط عليا وبتقول" هتتعود وهي قوية زيك كدا وفترة في حياتها وهتعدي "أبتسمت ليها وبوست ايديها ودخلت اوضتي وهي قالت انها هتعملها الفطار علشان صايمة اضايقت من نفسي شويه قولتلها انك لما تكوني هتصومي قولي لكن لا حياء لمن تنادى ولما بقرصها واشد ودنها بتحمر وبتقول" إسلام ودني يا صاحبي انت دكتور وشايل علي راسك بلاوي يا صاحبي وانا اخاف عليك يعني تحب البشترمجيات تفعص فيك يا صاحبي انا بغير من النسوان دي عليك يا صاحبي امال قرة عينك هتعمل اي تشد في شعرها"بتضحكني شويه وبسيبها بتقعد تفرك في ودنها وبعدين تعمل نفسها زعلانه لحد ما اصالحها بشوكولاته فخمة الحيوانة دي مخلصة فلوسي دايماً اه نسيت اعرفكم علينا"أنا إسلام عندي 26 سنة شاب طويل وجامد ع رأيها ملتزم الحمد لله وادينا بنجاهد علشان نسيب بصمات كويسة في اللي حولينا الحمد لله على كل حال اما هي فجلة اللي في وني الدبدوب بتكرهه جداً عشان بقولها زيك اسمها رقية يا ناس تانيه طب السنادي طفلة جدا في نفسها انا اللي مسؤول عنها علشان بابا الله يرحمه اتوفي وانا في سنها كان صدمة وقفت حياتنا كلنا واللي خوفنا اكتر انه كان معانا قبل العصرية رجع من الشغل صلي واكل حاضنا وفضل يوصيني عليهم وكانه كان حاسس خلاص انه وقت قرب الحمد لله على كل حال دخل اوضته وقرأ ورد القرءان ونام بس نام مصحيش تاني لما دخلت ماما تصحيه لصلاة العصر مصحيش عدت علينا فترة وافته اصعب فترة في حياتنا كلنا الحمد لله تجاوزنا كل حاجه وادينا ولا واحد فينا نسيه ولا هنساها بندعيله دايماً ومحدش فينا بينساه في دعوة يلا ربنا يرحمه الحج احمد ويحسن إليه.
- فضلت نايمة لحد قبل المغرب بنص ساعة لقيته هو اللي راح يصحيني صحيت واتوضيت ووفضلت ادعي وخرجت ليهم لقيته مشغل القارئ المفضل ليا وليه في المكان "فارس عباد" بصلي وضحك وقالي بصي في المراية دخلت وبصيت ع نفسي لقيت كل شعره في ناحية اي الزعافة دي لميته وخرجت قعدت علي السفرة جمبه واستنيت المغرب اذن اكلت بلحة وشربت كاس عصير وقمت عشان اصلي لقيته بيشاورلي علي اوضته اننا هنصلي احنا التلاته صلينا ودخلت علي يفتح الله وابتديت معركتي مع الاكل وهب يدوب نص الطبق خلص كانت ماما هتزعق فيا لقيته بيقولها "سيبيها تعتمد علي نفسها"
ياااه احلي حاجه انه فاهمني خرجت في الصالون ووصلت التلفون بالشاشة وشغلت فيديو لشيخ محمود حسنات كان بيقول عن قصة العاصي وسيدنا موسي كان قوم سيدنا موسي عاوزين يشربوا اهو اسمعوا القصة معانا'فقال الله تعالى لموسي يا موسي ان فيكم رجلاً عصاني اربعين سنة واني لا أسقيكم حتي يخرج فيكم ذلك الرجل فجاء موسي لقومه وجمعهم وقال ان الله منع ماء المطر بسبب معصية واحداً منا فمن عصيت ربك اربعين سنة فلتخرج من بيننا أما الرجل الذي يعرف نفسه ينتظر أحدّ غيره يخرج ما خرج احد فعلم انه المراد فاعاد موسي نداءه مرة ثانية قال يامن عصيت ربك اربعين سنة فلتخرج سيُهلك الناس ان لم تخرج اتقي الله في امتك يقول فادخل راسه في جبته اي تغطي ثم دعي الله عز وجل قال ربي عصيتك اربعين سنة فسترتني او اليوم تفضحني اللهم اني تبت إليك اللهم فأسقنا ولا تفضحنا فتجمع السحاب من كل مكان ونزل المطر ولكن موسي استغرب يقول فقال موسي يا رب سقيتنا ولم يخرج الرجل فقال الله سبحانه وتعالى لموسي يا موسي اني سقيتكم بالذي منعتكم به فقال موسي لربه اريني اياه فقال الله يا موسي عصاني فسترناه افان تاب إلينا فضحناه'خلصت القصة وعجبتني جداً قعدت اتجادل واتنطط مع إسلام لحد العشا ما قرب كان باقي عليه ساعة اخدته المطبخ وطلبت منه يساعدنا في الكيك لا مش هيساعد هو اللي هيعمل وانا هتفرج عليه حته كيكة شوكولاته تهبل بعد نص ساعة كنا حطينا الكيك في الفرن عمل تايمر وقالي اراقبها عشان يروح يصلي وفضلت مراقبها لحد ما خلص التايمر وكان العشا اذن لقيتها استوت حطيتها بره وصبيت عليها الشوكولت وروحت اتوضيت وصليت رجع لقيني بصلي ركعتين لله زي كل مره استناني خلصت وروحت اكلنا الكيك انا وهو وماما خلصت وكنت هدخل اوضتي اذاكر لقيته بيقولي انتي مسمعتيش ليكي يومين تعالي يلا سمعتله وهبا روحت نمت اخدتني نومه وشوفت وسمعت صوت اول مره اسمعه في حياتي حد بيقرأ قرءآن بطريقة خلتني عاوزة ابكي بس بصيت حوليا لقيت نفسي في مكان غريب تحت شجرة خضرة كبييرة ومكان اخضر كله وليه رايحة عطرة وطيبة خفت لما لقيته بيقرأ القرءآن وجاي لمي واللي زاد استغرابي اني لابسة فستان أحمر وطرحة شيفون بنفس اللون بس فيها لمعة انا مش بلبس كدا ولا بحب اللبس دا لقيته بيمد لي ايده خفت وفضلت اجري واجري لا والاسوء اني برجع لنفس المكان وبلاقيه قرب مني بصيت علي ايده لقيته ماسك حاجة خفت اكتر وفضلت اجري والطرحة وقعت وفضلت ابكي اكتر لحد ما تعبت ونزلت علي الارض بركبي من التعب لقيته قرب مني خلاص كان شعري اتفك شويه لقيته بيفرده لاخر ضهري مانا شعري طويل وبحبه جداً كلمته بخوف وانا بعيط "لو سمحت متقصش شعري عشان انا بحبه طويل" أبتسم وراح بدأ يلمه وهمس في ودني خلَّ كل خلايا جسمي وقفت "ومين قالك اني مش بحب شعر مراتي وهو طويل" عمله كحكه والحاجة اللي كان ماسكها في ايده كانت كرتونه صغيره فيها خمار ونقاب لقيته بيلفهم عليَّ وقمت معاه وأكننا نعرف بعض لينا سنين مد ايده بمنديل ومسح دموعي اللي بللت النقاب ولقيته بيكلمني بنبرة كلها حنان وهدوء"ممكن تبطلي عياط عشان دموعك دي غالية ومتتقدرش بتمن"سكت ولقيته حضني بل عصرني خالص وبيقولي "في يوم هياجي في حياتك وتقولي قد جعلها ربي حقَ" بعدني عن حضنه كنت حاسة بدفا اول مره احسه ومسك ايدي واخدني لبعيد لمكان حلوة اوى اوى ببص ع ملامحه لقيته بيقولي "فين غض البصر يا هانم"
اتكسفت جداً منه وروحت لقيته بيقولي "دانا جوزك"
مش عارفه ولا فاهمه قولت اي لي غير لو سمحت وابقي متغيبش تاني عني ولما نجتمع مع بعض متبعدش صحيت وانا مخضوضة وفضلت ابص حوليا لحد ما أتأكدت اني في البيت كنت لسا هقوم اصلي القيام لقيت الفجر اذن زعلت جداً جداً وانه اخدتني نومه ومصليتش القيام النهارده ووقفت في الشباك وفضلت ادعي واستعفر ربنا لحد ما حسيت بنفس نسمة الهوا اللي كانت في الحلم غصب عني قولت اللهم ان كان خيرٌ لي فلتعجل منه أبتسمت وقمت اتوضيت وصليت وقعدت اقرأ ورد القرءان واراجع لحد خمسة قمت ذاكرت وحليت الاسألة بتاعت المحاضرات لحد ما وقف معايا سؤالين كانت جات تمنية وحسيت بحركة الباب بيتفتح لقيته إسلام باللبس الشغل كان بيطل عليا لقيني صاحية زي كل مره روحت عاتبته إسلام انت مصحتنيش لي اصلي قيام الليل انا زعلانه منك.. "يا جعفر متزعليش منى حتي انا اخدتني نومه بس صحيت قبل الفجر بنص ساعة يدوب صليت ركعتين ولقيت الفجر اذن" اممم هصدقك النهارده بس 😂
"معاكي كام محاضرة النهارده عشان اجي اخدك" وه يا حكومة من امتي؟ "اصلي بدور علي عروسة ممكن ألاقي عندك" يا مستغل معايا محاضرتين بس "يعني هتخلصي امتي؟" يعني علي اتنين واحدة حسب التساهيل
"تمام اول ما تخلصي رني علي طول"
حاضر يلا لا إله إلا الله ♥
"محمد رسول الله ♥"
_ خرج وانا خرجت وراه فطرت انا وماما وهو وبعدين مشي وانا دخلت اوضتي لبست هدومي وبوست أيدين ماما زيه كدا وخرجت وانا بقول شوية ادعية وانا في طريقي للجامعة محبتش اخد تاكسي علشان ببقي انا والسواق بس ويعتبر دي خلوة وحرام ولسوء حظي ولا عربية بتاعت مواصلات عامة وقبل ما ادخل من بابها الجامعة لقيت عصفور صغنون واقع من عشه وامه وباباه شغالين يفروا قدامه علشان يطلع علي الشجرة زي ما كان لكنه لسا متعلمش كويس اخدته وشلته في ايدي وفضل يعض فيا وانا خايفة منه ومسكاه بالعافية وهو اصلاً شكله حلو لونه اخضر في اصفر لو كنت راجعة من الكلية لكنت اخدته يلا الحمدلله بس انا دلوقتي هحطه في عشه بس ازاي هركب الشجرة فضلت مسكاه وانا محتارة وببص علي الشجرة وببص علي اهله واللي خوفني في قطة في الناحية التانية فضلت مترددة جداً لقيت حد بينادي عليا
= يا آنسة؟
- التفت لي وانا متأكدة اني سمعت الصوت دا بس مش فاكره ضربات قلبي زادت وخفت جداً ورديت بطريقة ناشفة.
- ‏افندم عاوز اي حضرتك؟
= ممكن أساعدك وأحط العصفور علي الشجرة لو عاوزة مساعدة انا ملاحظك ليا نص ساعة وانتي واقفة محتارة هاتي احطه...!
- أتفضل يا حضرت!
اديته العصفور بس قربت وحطيت العصفور علي العربية كانت جمبي وقولتله شكرا وسيبته ومشيت وانا خايفة ومضايقة من نفسي علشان رديت عليه بس افتكرت اني لو مخلتوش ساعدني كانت القطة هتاكل العصفور دخلت الكافيتريا بتاعت الجامعة بقي علي محاضرتي نص ساعه جبت عصير معلب بطعم الجوافة وقعدت علي الكرسي شوية ولقيته بيتسحب كانت واحده منتقبة شكلها لطيفه جدا وباين عليها اجتماعية وقعدت وقالت بطريقة الطف

~ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا أسمي الهام ممكن نبقي اصدقاء..!
- بتكلميني انا؟
~ لحظة من وجه نظرك بكلم مين؟
- باين عليكي لمضة حبتين..!
~ اعتبر دا معاكسة.. بصي هي كما تدين تدان فاسمك يا  حبيبتي..؟
- هههه اسمي رقية يا قلبي ❤
~ اهئ اهئ...!
- مالك..؟
~ اللهي تتستري اول مره حد يحترمني..!
- لا دانتي مجنونة باين عليكي..!
~ هاا صحاب صح
- لا ياسطي..
~ اسفة علشان ازعجتك انا ماشية
- بالحضن يا فواز دانا هجوزك إسلام..!
~ مين ده؟.. خلاص فهمت قرة عيني
- دانتي فرفوشة جدا..!
~ لا هما بيقولوا عليا معقدة بس انك انتي منتقبة وانا كمان فزي ما يكون عرافاكي من زوماااان..!
- ماشي يا اسطى وانا كمان بيقولوا عليا كده 😂
~ بيني وبينك دول مخاريع خلينا انا وأنتِ إسلام دا ابن اختك ولا اخوكي ولا ابوكي كبير ولا صغير طويل ولا قصير حلو ولا حادق تخين ولا رفيع..
- اخويا الله يخرب بيتك..هموت عاوزة اضحك
~ اخوكي لا ملناش في السكة دي لو كان والدك كنت هوافق لكن اخوكي يبقي يدور علي عروسة
- المحاضرة بتاعتي باقي عليها 10 دقايق بعد اذنك
~ وانا كمان السلام عليكم
- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..!
سبتها ومشيت رايحة المدرج وانا سرحانة في الحلم اللي انا شفته وماشية وشاردة لسا هدخل المدرج لقيتها بتقولي
~ هو انتي تاني؟
- هههه باين كده 😂تعالي نلحق مكان نقعد
قعدنا انا وهي جمب بعض شويه وجه الدكتور الجديد اللي المدرج كله بيتكلم عنه هو مين ده؟  سألت نفسي وبعدين فضلت استغفر بس كلام البنات عليه ولا كأنه ولا تركي قولت لألهام يا خبر النهارده بفلوس بكرة ببلاش ضحكت ولقتيها مطلعة مصحف وبتطلع مصحف تاني جديد ومغلف بطريقة جميلة وبتدهوني وتقول
~ انا جبت مصحفين زي بعض وعدت نفسي انا اول ما ألاقي الصديقة الصالحة اللي تستحقه هدهولها يا رايت تقبلي الهدية الغالية دى مني
- دا مصحف..!
~ اه هتاخديه..!
- أكيد..

أخدته منها وضميته شوية وبعد كام دقيقة لقينا حد دخل ليه هيبه ووقار بس الشخص دا عرفاه كويس دا إسلام أخويا اي اللي جابه مش عارفة لسا هتكلم لقيته هيقول وهو ماسك الفون وبيرن علي حد كنت مصدومة شوية والفرحة مش سيعاني اخويا هو الدكتور الجديد.
= لو سمحتوا انا اسمي الدكتور إسلام هدرسلكم مادة ** عشان في دكتور جديد جي بس في بعض المشاكل هنا بين الدكاترة لحد ما ياجي الدكتور الجديد انا عندي شوية طلبات صغيرة منكم اولاً احنا اخوات وفي حدود يعني مش معني اننا اخوات يبقي في هزار او ضحك في المحاضرة او قدامي ثانياً الولد او البنت يتكلموا مع بعض بالضرورة ويا رايت لما حد يكلمك ويحاول يقرب منك صديه كجعفر وانا مش بحب الكلام الكتير ويارايت التليفونات تتعمل Silent.
خلص كلامه ولقيت تلفوني بيرن دا هو ياخي انا هنا انت مش شايفني كنسلت عليه وعملته صامت وبعت رسالة قولتله اني اخر واحده في المدرج بدء يشرح والكل مستمع ليه بنات واولاد وعدى نص الوقت كانت المحاضرة خلصت بدأ يتعرف علينا والشباب فضلوا يسألوه وانا فخوره وهيمانه معاه خلصت المحاضره لقيت نفسي بطلع من المدرج وساحبة الهام معايا وبقوله غديني يا دكتور بص عليا وضحك والهام فضلت تضرب في دراعي وتقولي سيبيني يا بنتي وبعدين مين دا هو من بقيت اهلك ولا اي 😂؟
=يلا يا روحي اقصد يا هانم!
ان شله تروح ما ترجع اي السداجة دي بتقولها يا روحي لي مش ممكن تكون مراته ممكن ولي لا او ممكن تكون اخته لحظه اكيد اخته روكا مين ده؟
- اسفة ماخدتش بالي يا الهام دا اخويا
♡ ولا يهمك ممكن امشي..؟
سبتها تمشي يمكن انا مسكت فيها كده علشان كنت خايفة من اني اطلع واواجه كل الناس دي لوحدي اخدني إسلام علي مكتبه الجديد وجابلي اكل واكلنا مع بعض وروحت المحاضرة التانية وعدت وخلص اليوم وبقيت الايام تتوالي الايام وانا والهام بقينا اكتر من الاخوات واتعرفت عليها وعلي مامتها واخدنا ارقام بعض وبقينا نروح كل الاماكن مع بعض وعدا الترم الاول علي خير نفسيتي اتحسنت جداً عن الاول لحد ما جه اليوم اللي غير حياتي كنت داخلة المحاضرة بس لسوء حظي اتأخرت شوية فلسا بفتح الباب لقيت شخص قدامي خلَّ قلبي وقع من رجليا من الصدمة هو الشخص اللي كان في الحلم غضيت بصري وكنت بعتذر لي وانا بقول
- آسفة يا دكتور كان غصب عني و..
مخلنيش كملت كلامي وقالي ادخلي ويارايت حضراتكم محدش يدخل بعدي ودي اخر مرة علشان جديد هنا وان شاء الله ♥تطلعوا كلكم من اوائل الدفعة دخلت وقعدت وهو بدأ يشرح وانا بدون الملاحظات اللي بيقولها لحد ما خلص شرح وقرب وقت المحاضرة يخلص كان باقي عشر دقايق عرفنا علي نفسه

× انا الدكتور عمر** متخرج جديد اول دفعة ادرسها انتم وان شاء الله هنكون اسرة وناس صالحة تفيد مجتمعنا اللي عنده اي سؤال يتفضل.
خلص الوقت وخرجنا وانا كنت في حاله دهشة وشرود
يدوب خلصت المحاضرتين ومشيت اليوم طويل النهارده وفي محاضرتين كمان وانا مش قادره استوعب فمشيت دخلت اوضتي صليت وقعدت اقرأ في المصحف وشوية وسمعت صوت مفتاح الشقة دا كان إسلام فضلت في الاوضة لحد معاد العشا وانا بفكر حتي لما اكلت كنت باكل من غير نفس خلصنا اكل وكنت هشيل الاطباق لقيت إسلام بيقولي ان في حاجه ضروري لازم نتكلم فيها قعدت مكاني وقلت لما اعرف اتنحنح واتكلم بهدوء

= روكا في عريس متقدملك وانا مش هلاقي احسن منه ليكى وانا وامك موافقين عليه مستنين رأيك.
وكأن كلامه دا كان اشارة لأني اعليّ صوتي عليهم واصيح وبعدين انهار واعيط فضل يواسي فيا ويفهمني ويردد أكتر اي بحبها في حياتي كلها { وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ(97) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ(98) وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ(99) }سوره الحجر وفضلت اعيط ومش عارفه اهدي ازاي ولا اوقف عياط فضل ضامنني فترة كبيرة وبعدين لقيني هديت بعد يجي ساعة واحنا علي الحال دا قولتله موافقة
= يعني..؟
- انت الأعلم بمصلحتي اكتر مني وانا موافقة وهصلي الاستخارة وارد عليك
= بس هو مش عايز يستني وانا كمان مش عايز كلام في تلفونات ولا ينطلنا هنا كل شوية وهو مش من المحارم.
- مش فاهمه؟
= لو حصل نصيب هتتجوزوا علي طول..!
- اللي في الخير يقدمه ربنا انت أديله معاد وانا موافقة
= ربنا يحفظك ويسعدك ويوفقك يارب 😍
- ويخليك لينا يا إسلام
= يا رايت يا روكا بلاش يخليني دا عشان حرام معني الله يخليك معناها الترك عكسها تماماً يعني اني اترك ربنا واتخلي عنه
- مكنتش اعرف..؟
= المهم دلوقتي عرفتي يلا انا هسيبك تفكري براحتك!
باس راسي وانا قمت من جمبه وفضلت افكر صليت الفرض اللي عليا وصليت كام ركعة لربنا وصليت الاستخارة وانا حاسة براحة نفسية كبيرة جداً جداً مكنتش عارفه انام بسببها بعديها بتلت أيام لقيته شرف بالست الوالدة وباباه سلمت علي مامته وكانت شخصية لطيفة وطيبة جداً فوق ما تتخيلوا باين عليها بتحبه جداً
والده قال السلام واحنا ردينا وشوية ولقيته بيتكلم مع إسلام ما فقتش غير علي ايد ماما وهي بتحطها علي كتفي وتقولي اخوكي هيقف قدام الباب هنا اتكلموا واتعرفي عليه وشوفيه ويشوفك.
- ماما متسبنيش لوحدي؟ لا انا مش هرفع نقابي لأ..؟
× انا مش وحش بالدرجة وبعدين مش دراكولا هاكلك انا الحمدلله عارف ربنا وبخافه
غصب عني شردت في الصوت كان نفس الصوت اللي بيرتل القرءان ونفس صوت الدكتور الجديد الاوهام ركبتني وكل اللي بيحصل وانا حاطة بصري في الارض ولقيته بيقولي
× حضرتك هتسألي عن حاجه؟
- حضرتك طبعاً عاوز تشوفني مش كدا.
× لأ لما نتجوز انا أخترتك كدا والجمال مش مهم المهم الجوهر بس كنتي رفعتي عيونك تعرفي انا مين ومتلقلقيش هغض بصري؟
- طيب اسم حضرتك ايه؟ ‏

بالرغم انه قالي اسمه لكن انا كنت شاردة فقالي هو مين؟ وانا رفعت بصري وانا مصدومة خالص
× احم استاذ إسلام احنا خلاصنا لو حصل نصيب ان شآء الله ♥كتب الكتاب يوم الجمعة وانا مستني رد حضرتك في اقرب وقت السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشي ومشيوا اهله وكنت لسا مصدومة لقيت أسلام شد النقاب لتحت  وبياكل جتوه وبيقولي
= مشي يا جعفر بلاش كسوف!
- اي انت عدو اللحظات الوحيدة اقصد الانفرادية اقصد يوووه
= رايك فيه!
- اللي تشوفه حضرتك..
واتعالت الزغاريط من ماما وحضنتنا وفضلت تعيط وعدت الأيام بسرعة وطبعاً الهام معايا ومسبتنيش لحظة واحدة واكتر حاجة ضحكتني لما كانت تقعد في اوضتي معايا وتقول
♡ وابقي خليلي ورك بطة ولا جنح فرخة اكلها من الصنية صحبتك هفتانه وانتي شايفة والحال ميصرش وانت عارفة يدوب المصاريف بتكفي الجامعة حتي الهدوم الجديده مش بنشوفهاغير من العيد للعيد وانتي عارفه اننا كمسلمين ملناش غير عيدين.
- بس يا بت اي مش ورك بطة دا؟
♡بهزر يا اسطي مهزرش...؟ 😁😂😂😂😂

خلاص النهارده يوم كتب الكتاب لقيته باعتلي مع إسلام بوكس بنفسج اخدته منه وفتحته في اوضتي لقيت في فستان بنفسجي والنقاب كمان بنفسجي حتي الجونتي كمان وكوتش ابيض وطوق ابيض وورقة وفي ظرف كان مضمون الجواب

«النهارده اليوم مش عادي بالنسبالي واخيراً هقول قد جعلها ربي حقا يارايت تكون فرحتك تساوي فرحتي وكل حاجه هتعرفيها النهارده في الدفتر اللي في اخر البوكس بس يارايت متقرأوش دلوقتي غير بعد كتب الكتاب»

كان المضمون بسيط وحلو أخدني الفضول وقرأت أول صفحة بعدين اضايقت من نفسي وقفلته ولسا بفتح الدولاب لقيت الهام أقتحمت عليا الاوضة خفت منها وخبيته في هدومي وبدأت تساعدني في التجهيزات قبل المغرب كنت جاهزة اذن المغرب صليت وسمعت خبط علي الباب المعازيم بدأوا ياجوا ومن ضمنهم كان هو والمأذون
خلصت اجراءات كتب الكتاب وكانت باقية امضتي ندهت عليا سماح بنت خالي ومضيت ولسا بقف بعدل الفستان اللي لصق فيا دا بعد المأذون ما مشي ومبقيش حد انا أتهيألي ان مبقيش حد بس كان كل اللي مقربين مني في الاوضته لقيته بيقول لإسلام
×بعد أذنك هستلم أمانتي..!
كنت لسا بستوعب الجملة ولقيته بيحضني جامد جدا كان هيكسر ضلاعي يجازيه الخير كان الجو هادي وخالي من العزف والاغاني سوي لما عائلية كدا جميلة جدا بعدني عنه ولبسني الشبكة ولقيته بيقول
× مش يلا بينا..!
- يعني ايه؟
× تنوري شقتك يا حبيبتي!
- لكن انا انا محدش قالي كده.؟
× النهاردة هسيبك ويوم الاتنين هيكون فرحنا.. يا روحي علي الاقل تقرأي الدفتر وتعرفي معلومات عني!
- لي يعني يا دكتور هو انا كمان همتحن في معلوماتك؟
× بس يا لمضة..

عدي اليوم وبدأت أقرأ الدفتر وانا فرحانه جدا ومبسوطة وكل ما يدخل إسلام او ماما يلاقوني ماسكة العروسة وبنرقص مش عارفه ليه لكن زي ما بيقولوا فرحة العمر مكنتش خايفة زي الاول مَر اليومين بسرعة وجه الاتنين ولقيت نفسي لابسة ابيض في ابيض مكنتش مصدقة وكمان إسلام لابس بدلة سودا وجميلة والفرح كان من غير ضجة ولا أغاني ولا الهبل اللي بيحصل الايام دي كانوا قاعتين حلوين واحدة ستات والتانية رجاله كان الفرح إسلامي زي ما بيقولوا لقينا المعازيم بدأت تمشي وإسلام أخويا وماما واقفين جمبي ومنعين نفسهم من العياط بالعافية جه اللي اسمه قرة عيني علشان ياخدني  ولقيت أسلام بيحضني جامد وبيعيط أول مرة أشوفه بيعيط حتي لما بابا اتوفي الله يرحمه مكانش يعيط قدامي وأمي كمان بدأت تعيط حتي الهام لقيتها ماسكة منديل أبيض وبتقول
♡هتوحشني يا قلبي اوعي تقطع الجوابات او تغيب عننا كتير افتكرنا في مكالمة وفي ورك فرخة
ضحكتني في وسط عياطي ومحستنش غير بنفسي وانا ببعد عنهم بالبطئ شعور صعب لما تكوني وسط اهلك وفجأة حد يجي ياخدك من وسطهم حد بيحاول قد ما يقدر انه يكون في مكان اهلك.
لحظات الوداع

لحظات شبيهة بالصدق
‏ كثيفة الفضول
‏ بالغة التوتر
‏تختزل فيها التفاصيل التافهة
‏وتتعامل مع الجواهر
‏ تتألق البصيرة وتتوهج الروح
رقية محمد
❤️❤️❤️
دخلت شقتي كانت اللوانها هادية ومريحة للعين كنت متوترة وبفرك في ايدي كتير شاوري وقلي خدي راحتك في الاوضة دي دخلتها غيرت هدومي ولسا بفرش المصلية لقيته بيخبط وبيستأذن يدخل لحسن الحظ لبست اسدال الصلاة بس مكنتش لفيت الطرحة شوية ودخل فضل مركز معايا ولقيته فرش جمبي وبيقول.
× تسمحيلي اول حاجه تكون في حياتنا تتبني علي الطاعة
وبدأ يقرأ القرءآن بصوت عذب وجميل لحد ما خلصنا عدد كبير من الركعات مع بعض خلصنا وبعدين بدأ يدقق في ملامحي وانا كنت في غاية الكسوف وبعدين همس
× جعانه نحضر الأكل سوا
شاورت براسي ومسك أيدي كنت هشدها لكن أحساس غريب أتملكني وأرتحت بدأنا نحضر الاكل ووراني كل ركن في الشقة وبدأت حياتنا من اللحظات دي
++++++++++++++

النهارده كملت 11 شهر من جوازنا عرفت كل كبيرة وصغيرة عنه بيحب اي بيكره اي مبقتش خايفه وبقيت بطمن في وجوده جمبي إسلام خطب ألهام وأتجوزوا ليهم أربع ايام بس الغريب اللي مكنتش اعرفه انا الهام الوحيدة اللي كانت ملتزمة بجد في عيلتها شغلوا الأغاني وهي كانت هتعيط لولا تدخلي وانا بهديها خالتها شخطط فيها جامد بس الحمدلله كانت صامدة شوية.
أنا كنت فرحانه جداً ومبسوطة بس جوزي كان عكس كده تمام لحد دلوقتي بيعاملني وحش ليا اربع ايام مش عارفه لي ولازم اعرف لي بيعمل معايا كده بقيت محتارة جداً ومتوترة من نظراته سمعت صوت مفتاح 🔑الشقة وهو بيفتح الباب عرفت انه هو قفلت النوت وخبيتها في الكمودينو ولسا هخرج من الاوضه لقيته داخل وشوية وعاوز يخنقني غصب عني شوفته كدا خوفي منه زاد أكتر.
حاولت أخفي خوفي لكن مقدرتش روحت أتكلمت وروحت لقيته بيصرخ فيا وحايش نفسه بالعافية انه
ميمدش ايده عليا طيب انا عملت اي علشان كل دا
بدأ يعليّ صوته وانا بخاف من الصوت العالي ومكنش في حل غير اني اعيط واتكلمت بالعافية.
- هو انا عملت ايه؟ لكل ده مش طايق وجودي لي؟
مخلصتش كلامي لسا ولقيته مسك ايديا الاتنين بأيد واحده ورجليا اترفعت أدركت هو بيعمل اي غير وهو بيقولي
×لو أتحركتي هتوقع خليكي هنا أحسن!
اي دا رفعني وعلقني من هدومي وسابني اعيط
اتغظت منه اكتر وأشتغلت اعيط مانا مش معايا
غير النكد صبح وليل ونظراته الحادة متغيرتش لسا
زي ما هي أتكلمت وانا بحاول انزل بس لساني مقدرش يسكت وبدأ يهدد بهدده هو اللي لو لمسني هدقني زي المسمار.
- نزلني يا حيوان نزلللنييي
_ مسمعش صوتك وإلا يا زفته أنتِ عارفة اني ممكن اعمل اى؟
- نززززلني.؟
_ غني لصبح مسمش نفسك انتي فاهمه؟ انا هغير هدومي وهفضالك علي رواقة يا بنت أحمد
- حيوان زيك ميجبش سيرة والدي انت فاهم ويلا طلقني انا زهقت منك ومش عاوزة اعيش معاك تاني انت أناني.
_ جربي تشتمي تاني وهتلاقي نفسك برة البيت دا خالص أكتمي مامبتهديش أبداً وحاسبي نفسك عملتي اي في الفرح يمكن تكتمي.
قال الجملتين دول وأخد هدومه ودخل الحمام وسابني متعلقة زي ماكنت حاولت انزل بس خايفة خايفة جدا اني اقع وخايفة ليضربني ومش عارفة اعمل ايه اكيد عين اخدتنا اه اكيد هو دا اللي حصل مهو كان لابس بدلة في الفرح ولا اكنه ابن اللفندي اكيد عاوز يتمنظر اه ولي لأ
ولا تلاقيه زهق مني وعاوز يتحجج علشان لقي طالبة عنده احلي مني فحابب يتجوزها علشان يجيب العيب عندي بس هي هتكون احلي مني في اي اه انا عندي كسوف مش عند اي حد لحظة بس تلاقي اللي بتلف وراه متعرفش حاجه عن الكسوف نلغي الكسوف من تاريخ حياتنا اهئ وهتلغيه ازاي يا حسرة اول ما يقول بحبك بتحولي عنيكي شرق وغرب كله دا كان المتعجرف سامعه علشان انا كنت بفكر وبرد علي نفسي بصوت عالي.
شويه وحسيت باب الحمام بيتفتح جهزت كلامي ولسا هشتم لقيته لابسلي هوت شورت وخارج بينشف شعره يا ولا داري رجلين ابو العنز دي وديت وشي الناحية التانية
واتكلمت.
- ألبس التيشرت يا عسل وداري الغضلات دي احسن أيها المصارع
_ وأعتبره دا غزل؟
بدأ يستفز فيا ببروده وانا متعلقة فوق كده قمت صرخت فيه

- مين الحيوانة اللي ضحكت عليك وماشية وراك يا دكتور فيها اي احلي مني؟
_أفندم؟ انتي بتتكلمي بجد؟
- رد عليا
_انا متجوز عليكي اتنين واحدة بعد جوزانا بشهرين والتانية بعديه بتمن شهور واللي متجوزه بعدك بشهرين حامل
- كنت عارفة احساس عمره ما كدب! 😢😢 اللهي يا رب تموت هي واللي في بطنها والتانية يولع فيها البوتجاز وتموت محروقة..
_هو انتي صدقتي صح؟
- نزلنيييي حالاً وديني عند اهلي يلااا أنا لا يمكن اكون علي ذمتك لحظة تاني انا مش بحبك خالص ولا هحب واحد حيوان زيك...
وبدأت انهار اكتر قام نزلني وحضني جامد وبعدين قلب عينيه بملل زهق مني قعدني علي الكرسي جمبه ولقيته بيطلع من دولابه دفتر وبدأ يقرأ منه كان كله كلام غزل اخدته وشديته ورميته علي الارض وانا لسا بزعق
- انت أنسان اناني هتضحك عليا بكلمتين لا غيرك اشطر يا حيلتها يلا روح امشي لحريمك ومراتك الحامل انا مش عاوزة اشوف وشك.! هنا يلا انكشح
_ هو انتي لو أي حد قال لمراته أنه متجوز يعني متجوز صح اهدي وبعدين انتي اللي غلطانه..
- أكيد انا غلطانة اني اتجوزت واحد زيك وعلقت قلبي بيه وحبيته انت اصلاً معندكش مبدئ ولا اي حاجه كل حياتي وحياتك غلط في غلط أنا مش عاوزة واحد زيك...
_ بس أنتي اللي غلطانه!
- ماشي يا سيدي اذا كنت انا غلطانه يبقي غلطي اي؟ انت بتحاسبني ع حاجه انا مش عرفاها اصلاً
_ لا يا شيخة؟ 😏😏
-.....
_ حاسبي نفسك عملتي اي في الفرح؟ واللي عملتيه في وشك
- معملتش حاجة؟
_ انتي هتصيعي عليا اذا كنت شوفتك بعيني ولا يا بنات يا بنات هزة شمال طب هزة يمين؟
- أنت بتراقبني؟
_ مراقبتش حد! بس سياتك اللي كنت مش معانا خالص ومقضياها معاهم من أمتي أنا بحب الشغل؟
انا غلطانه فعلاً بس دا مش مبرر انه يتعصب بالشكل دا انا سمحت لبنت خالي ترسم حواجبي وكنت مقضياها معاهم رقص علشان انا مكانتش عندي الفرصه بس انا اللي عملته دا غلط سمحت لشيطان انه يلعب بدماغي وان كل النااس كده وخصوصاً كان الفرح ع الضيق يعني الهام وإسلام اخدوا الفلوس وعملوا عمرة كان نفسي يوم جوازي اعمل كده بس محصلش نصيب هما بنات خوالي وقرايب الهام
عملوا هيصا في بيتنا بس محدش شافني ولا شاف حد فيهم دانا رقصت الهام معايا بس انا محتارة شافني ازاي كانت فرصة اني استفزه فرديت عليه بشجاعة مزورة

_ ودا يخصك في إي أنا حرة واعمل اللي يعجبني في نفسي ولا حضرتك مش عاوزني أبقي شبه حريمك الجداد و...
لسا هكمل كلامي لقيت كلم نزل علي خدي سكتني خالص من شدة الصفعة وقعت علي الأرض بقيت في حالة صمت ومش مصدقة أنه ضربني مش معقول حطيت أيدي علي خدي ولسا هجمع القوة اللي أتبقت مني وأستخبي في اي مكان بس كان هو الاسرع مني وقتها لما شد شعري وكان بيتقطع ما بين ايديه مدنيش الفرصة وفضلت اهز راسي بهسترية
_ مفيش حاجه أسمها انا حرة وانت ملكش دعوة بيا أنتي فاهمة
- فاهمة فاهمه 💔💔 بص مش هتسمع نفسي خالص..
_ يبقي تسمعي كلامــ...
بس انا مش عارف عملت فيها اي رعشتها في ايدي وأنها بتحط أيديها قصاد وشها بتحاول تدافع عن نفسها منخيرها بقيت بتنزف وهي بتتقرفص بعدت عنها شويه وانا مستحقر نفسي وبأنب نفسي علي أيدي اللي أتمدت عليها يا ريتها اتقطعت الحق كان معايا بقي ضدي سمعت صوتها الباكي وهو بتحاول تهدي نفسها لكنها بتزيد اكتر حطت أيديها الاتنين علي بُقها اول ما وليت عليها علشان قولتلها مش عاوز أسمع نفسك.
قربت منها لقيتها بتزحف ومش عارفه تروح فين ولا أكني بعبع ولا حد من المخوافتيه بعدت عنها ووصلت لأكره الباب لمحت سرابها ورزعت الدولاب أستخبت فيه الغبية بس انا غلطان وهي كمان بس المفروض ان المشكلة تتعالج بالتفاهم أنا زوتها شويتين تلاته بس انا مش بحب حد يشاركني في حاجتي حتي لو كان اعز ما املك وهي بترقص في بيتهم قدام البنات كام مره شوفتها بترقص قدامي زي الناس مش فاكرهم من كتر عددهم وهو الاساس لحد دلوقتي كانت اول اتفرج عليها وهي بترقص بالشكل دا لما كنت اشوفها كنت بقفشها وانا راجع من الشغل وهي بتطبخ صوتها زي مقطوعة فرنسية في القرءان قبل الغني سمعتها في مرة كانت بتردد اغنية شافتها في الفيلم اول ما لمحتني قفلت TV وفضلت تتظاهر انها بتنضف البيت وانا كنت جوه الاوضة وسامعها كانت فكراني نايم وانا مبقتش عارف أنام غير لما تكون جمبي.
خرجت من البيت خالص بقيت زي التايه اللي مش لاقي مكان متشرد ماشي كل مالاقي حجر في وشي اضربه برجلي اشوحه الناحية التانية لحد ما وصلت المسجد بتاع الشارع اكتر مكان برتاح فيه بجد دخلت وانا حاسس أني شايل هموم الدنيا كلها ولحسن حظي لقيت الشيخ اللي بحب اقعد معاه كل مرة بس النهارده مش لوحده لقيت جمبيه ناس كتير باين عليه بيقول ع حاجه مهمه الفضول أخدني وكان بيتكلم ع معامله الزوجة فكان بيقول الشيخ منتصر

الشيخ:
-- يجب علينا معاملتهن باللين بالحب والتفاهم مش المفروض داخل البيت وجاي زعلان من مديري حصلت مشكلة مع زميل ليا حقي ضاع مني وقتها ومقدرتش ارجعه متعصبش عليها وامد ايدي عليها علشان ارتاح انا الرسول صلي الله عليه وسلم أوصانا وقال فيهم
«اتقوا الله في الضعيفين المرأة واليتيم» تعبانه في شغل البيت مع الولاد مشاكل مع والدتك مش بترضي تبين ولا بتظهر حمل وقرفه وتربية اولاد وبتستحمل وفي الاخر ترجع وترمي اللوم عليها جرب في يوم تكون مكانها يوم واحد وشوف ضهرك هيتقطم ازاي من مسح وكنس وطبيخ وبعدين تنزل تحت تعمل دا عند حماتها وبعدين ترجع شقتها تكمل طبيخها وبعدين تفضل مستنياك لحد مترجع وتحضر الاكل ليك وتغسل لسيادتكم  عاملها بالمثل حاول تراضيها بكلمتين متبخلش عليها افتكرها كل شهر بحاجة بتحبها بلاش شهر كل فترة متخلهاش تروح بيت ابوها زعلانه ياخي دي كانت عايشة هناك في عز وفضل لحد مانت اخدتها قضت نص عمرها في بيت اهلها وقررت تكمل النص التاني معاك وقررت تكون اسرة وتشيل مسؤولية وتتحمل وتتجمل رعوهم يا رايت يلي كل واحد يروح يراضي مراته انتوا لسا قاعدين يلا..
+ بتطردنا من بيت الله يا مولانا..؟
-- بس يلا وروح لاولادك يلا وجعتوا دماغي..!
+ مقبولة منك يا مولانا 😂😂😂
لوهلة حسيت الكلام دا ليا سبتهم وروحت اتوضئ انا لو كان لمحني الشيخ مكنتش سلمت منه 😪 فهصلي الركعتين دول ونروح نراضيها.. عدا وقت وصليت وخرجت من المسجد دخلت الماركت وجبت  اغلبية الحاجات اللي بتحبها لكن بعد ما رجعت البيت مش عارف لي حسيت بنغزة وانا بفتح باب الشقة حاسس ان الباب بيجيب برد كدا فجأة كنت خايف لتكون مشيت فضلت أدور عليها زي المجنون من الاوضة دي لدي والحمام والدواليب بس مش موجودة قعدت علي الانترية وقعدت افرك في وشي وانا بفكر هي هتكون فين رفعت راسي بعد ما حسيتها بتنفجر من الصداع أول حاجه لمحتها جمبي كان طبق قزاز بتاع فاكهة شوحته في الحيطة اتكسر علي الف حتة لقيت ورقة تحت المخدة اللي جمبي كتبت فيها
انها عاوز تقعد مع مامتها يومين لحد ما تتحسن معقول زهقت مني أخدت مفاتيح عربيتي ورزعت باب الشقة وقابلت ماما علي السلم مهي ساكنة الدور اللي بعدي
كانت بتكلمني سبتها ومشيت ركبت العربية وسوقتها ع اقصي سرعة ربع ساعه وكنت قدام الباب بتاع العمارة
قفلت باب العربية وطلعت ع فوق بسرعة بس بأي عين هروح أخدها باي وشي.
مهتمش كتير قد قلقي عليها وخبطت ع الباب شوية وفتحت مامتها نزلت راسي في الارض وبقولها

_ السلام عليكم
++ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تعالي يا حبيبي شرف اكيد جاي علشان مراتك!
_ هي موجودة يا حماتي؟
++ اتفضل يا ابني ينفع من قدام الباب كدا ادخل
_بسم الله ♥ ممكن تنادي عليها بعد أذن حضرتك؟
++ أنت غريب يا ابني أدخلها اوضتها..!
شاورلتي ع الاوضه وخبطت ودخلت بس مفيش صوت وضوء ضعيف جدا لقيتها فارشة المصلية وبتصلي وبتعيط أستنيتها تخلص صلاتها كنت عاوز أكلمها بس معنديش الشجاعة الكافية اني أكلمها لقيتها هي اللي بتتكلم.
-هقعد  عند مامتي أسبوع وهرجع بيتي لوحدي ومتلقلش مش هحكي لحد ع مشكلتنا ولا هفضحك بس ممكن تتفضل تخرج جسمي واجعني وعاوزة اتخمد يارايت حضرتك تراعي رغبتي!
_ أسمعيني..؟
- آسفة معنديش وقت وع ما اعتقد انه اللي بيمد ايده ع الاضعف مش راجل وميستحقش أنه يتحط تحت البند دا
كلمتها خدشت رجولتي عيوني أحمرت وكنت عاوز اموتها في ايدي بس كتمت غيظي ورديت عليها بهدوء عكس النار اللي بتتقاد جوايا خرجت زي مادخلت ومبتقش عارف اروح فين بس كان عندي امل هشوفها كل يوم في الجامعة اكيد كدت غيظي وروحت البيت وحاولت أنام لكن مقدرتش مسكت التليفون ارن عليها لكن رنيت كتير لكن بيدي جرس ومش بترد عرفت انها لو اتنططت زي القرد مش هترد عندها عزة نفس كبيرة جداً اول مرة لاحظتها عليها عزة نفسها وكرامتها.
-------عند روكا

أستنيته خرج من اوضتي وكملت عياطي ماما جات قعدت جمبي وفضلت تواسيني واحترمت خصوصيتنا ومسألتنيش نمت ع رجلها ومدرتش بالدنيا لما صحيت الصبح لقيت ايدي متعلق فيها محلول أتخضيت لقيت جارتي مروة وامها ومامتي قصادي ولقيت مروة بتقولي مبروك يا روكا شويه وحسيت بالواقع
- ماما هو في إي؟
++ فيها انك بقيتي ماما؟
-......
سكت ومعرفتش افرح ولا ازعل خرجتني ماما من صدمتي وهي بتقول

++ ينفع كدا تخضينا عليكي؟
♡♡ يعني لما اجيلك يا روكا ألاقيكي مغمي عليك اي النكد دا يا شيخة اضحكي وانبسطي الدنيا مش مستاهلة
- هو حصل إي؟
++ حصل ان مروة شافتك وانتي جاية بالتاكسي وكانت عاوزة تسلم عليكي بس جوزك جه فأستنته انه يمشي لحد ما تقعد معاكي دخلت بعد ما مشي وشوية وانت بتعيطي امبارح نفسك اتكتم والنبض انخفض فمن حسن حظي مروة كانت عند مامتها ليها يومين وانتي عرفاها دكتورة نسا بسم الله ماشاء الله ♥ فانتي حامل يا حبيبتي!
♡♡ يعني يا هانم دلوقتي بخلانه عليا ومش عاوزة تديني الحلاوة  مكنش العشم؟
- انتي ببتكلم بجد؟
♡♡ اه يا حبيبتي انا هكدب وبعدين انا متجوزه واخدت بالي من شكلك قبل ما اكشف عليكي...
- شكراً ليكي جدا جدا جدا جدا الخبر ده فرحني جدا جدا ربنا يجازيكي الخير يارب 😍
♡♡ انا طمعانه في حضن بقي
- خش في لحم اخوك يا فواز..
حضنتني مروة اه هي اكبر مني تلاتين سنة متجوزة ليها تمن سبع سنين دكتورة كانت قدوتي هي وإسلام لحد ما دخلت ماما ومروة ومامتها خرجوا مفضلتش غير أنا لوحدي شوية والأبتسامة كانت من الودن للودن بعدين.
نمت في سبات عميق وانا في قمة سعادتي فضلت نايمة اغلب اليوم كله ماما سابتني ارتاح صحيت ع انامل حد بيحركها ع وشي توقعت انه رجع يشوفني بس باين عليه لسا معرفش بالخبر تظاهرت بالنوم وأتقلبت الناحية التانية حسيت بيه وهو بيشدني لحضنه وبيتكلم.
_ أنا اول ما شفتك في الجامعة أعجبت بيكي جداً وحاولت بقدر الأمكان أني اغض بصري بس كنتي بالنسبالي حورية من الجنة كنت انا لسا باقيلي سنة كمان في الجامعة واتخرج حاولت بقدر الإمكان اني اشتغل وأشتري شقة جمب أهلي بعدها ركزت ع دراستي علشان كنت ناوي مسيبش المركز الأول لحد كان هدفي أني أبقي معيد في الجامعة بأي شكل أتخرجت منها بس بردوا أنتي زي مانتي لوحدك حتي كنت أشوفك دايماّ بتعيطي مكنتش عارف لي بس عرفت دلوقتي انك نكدية فقر
المهم يا سكرة فضلت اراقبك لحد ما جهزت الشقة وكل حاجه تخصنا واتقدمت والحمدلله ربنا كرمني يلي كنتي دعوة في كل سجدة انك تكوني من نصيبي وبعدين في يوم أتجوزنا وعشنا وحبينا وجه في يوم الست هانم بتاعتي بترقص في فرح اخوها قدام قرايبها يلي انا مشفت الهزة شمال والهزة يمين دي لحد دلوقتي وعاوزة اشوفها فبعدين غيرت ع مراتي فكنت هاعتبها بس انا زودتها حبه ومديت ايدي عليها وجاي طمعان في غفرانها فهل أميرتي هتصالحني ولا لسا عاوزة تتراضي بطريقتي.
سمعته وانا قلبي بيرفرف من السعادة بس اكتر جمله كدتني وهو بيقولي بخبث ونبرة انا عرفاها كويس ألتفت ليه بسرعة وانا بزيح ايده وقولت.
- لا مش عاوزة تتراضي بطريقتك وخلِّ مسافة بينا متر انت متعرفش ان في فيروس دلوقتي منتشر أسمه كورونا فيرس..؟
_ بس انا ناوي أصالحها ع طريقتي! 😉😉
- احترم نفسك 😏😏!
_دنا غلبان ومسكين بشحت من قدام الباب
- ألزم حدودك واتربي 😂💔
_شوفي هناك العصفورة
لفيت وشي الناحية التانية وانا مستنية العصفورة عشان اشوفها بس مكانتش العصفورة كان هو بيستحمرني وباسني في خدي
_ شوفتيها العصفورة؟
رفعت صباعي في وشه لقيته بيعضني وبيضحك
_جعان مش سيبالي اكل في البيت بحب امصمص
- والله الاكل في التلاجة كتير
_اكتبي عندك مش بعرف اكل غير من ايدين مراتي!
- عمر احترم نفسك وخد مترين تلاته
كملت جملتي ولقيته حاضني واكتر ومكتف رجليا برجليه
وبيهمس
_ هقولك علي حاجه سر؟
- ابعد عني ومش عاوزه والله مستغنية عن خدماتك..! 😢💛
_ حاجه سر يا قلبي وبعدين انا مش مستغني عن الخدمة وثانياً كفاية نكد وصالحيني..؟
-عمر كفاية كده لماما تدخل عيب!
_ بحبك ❤
- يابني اهدي!
_سماح خلاص؟
- مش لما تقولي انك مش متجوز
_واغلي حاجه في حياتي مش متجوز غير واحدة بس منشفة دماغها وباين عليا هكسرها
- عمرررر
_ايييه؟
- هقولك ع حاجه سر؟
_الله الله بقينا باسرار..! 😉😉♥
- انا حامل في بيبي شبهك!
_بتستهبلي صح..؟
- انت مش عاوز البيبي انا كنت عارفه انت أناني انت..
- ‏بحبك ❤وبعدين انا فرحان وحماتي صراحةً قالتلي بس انا حلو في التمثيل مش كدا
- ‏أه يا انانــ..
أنهى كلماته وهو ينقض على ثغرها يقبله بشوق عارم ولهفة، ولم يعير لدفاعتها له انتباه.
" ويحدث أنها تكون حلماً لي وأنا حلماً لها فلا ننبهر بالنصيب"
تمت

الكاتبة الثالثة : مريم قابيل
اسم الاسكريبت : انت ملكي

اسكريبت أنت ملكي


 صبااح الخير.. 
انا لورين عندي ٢١ سنه في گليه حاسبات ومعلومات.. 
والدتي متوفيه... قد ايه وحشتني... ربنا يرحمها ويرحم جميع امهاتنا المسلمين قولو امين يصحابي.. 
اناا وحيده بابا وهو حرفياا عندي بالدنيا گلها
هو صحبي واخويا وامي وگل حاجه ليااا ربنا يخليه ليا يارب... 
حابه احكلكم قصتي... 
_______✨
صحيت الصبح بدري علي غير العاده يعني
جريت علي اوضه بابا بسرعه... 
باباا بااابااا اصحي يلا يابابااا عندگ شغل وانااا لازم امشي دلوقتي يلاااا
سليم: ايه يافريده. في حد يصحي حد كدا
انا بحزن: اناا لورين يباباا ماما ربنا يرحمهاا
سليم بحزن عليها عليه: اناا اسف يا لوري ياحببتي بس انا خلاص گنت متعود انها هيا الي تصحيني
بعد مابابااا اتعدل كدا في قعدته علي السرير بتاعه
باباا هو انت ليه متجوزتش تاني بعد ماما يعني انت من حقگ انت لسه شباب
خد تنهيده طويله جداا وقال:____
لورين يابنتي والدتگ الله يرحمها مگنتش بس زوجه وخلاص لاء دي كان بينا قصه جميله اووي
مامتگ گانت سوريه وانا اهو مصري..... 
شفتهااا في الحسين عندنا هنا في مصر... 
قد ايه جميله انتي شبها تمام عنيگي الي وخداهم منها لون الزيتون  والشعر الاصفر الحرير زي الشعير بالظبط.... وصفاء بشرتگ گلك فريده بظبط عيزاني اتجوز غيرها ازاي وهيا طول الوقت معاياا هيااا سيباگي لياا عشان تملي افتكرها. بيگي... 
انساها ازاي.... اصلا اجيب منين حد يفهمني غيرهاا... حد يستحمل عصبيتي المفرطه غيرهاا
انا يمكن حنين عليگي ايوه دا واجبي اصلاا بس انتي مشفتنيش وانا عصبي... انا هديت وخدت وعد علي نفسي اني متعصبش تاني... لاني خسرتها... گانت دايماا ياسليم اتحگم ف عصبيتگ محدش هيستحمل غيري... طب انا هبله وبحبگ وعارفه عيوبك ومتقبلاهاا قليل هتلاقي ناس تتقبلك.. 

حسيت باباا الي عمره ما بگي عشان حد بيبگي دلوقتي عشانهاا... معقوله الحب الي في عنيه دا گله.. 

اناا مؤمنه بقصص الحب جداا بس مگنش عندي ادني استعداد او مسؤليه اني. اواجهةة الحب ومشاگله ولهفته وشغفه حتي لحظه انطفائه انا مكنتش قدرا اواجهةة دا.... 
گمل كلامه وقال:___
فريده گانت حاجه تانيه غير البنات الي شفتها في الدنياا كلهاا
زي ماتقولي كدا خطفتني عنيها وكانها كانت سحرالي.. 
استحملتني كتير اوووي.... علمتني ازاي احب.... اناا دايماا بحس بطيفها حواليا.... حتي وهيا مش موجوده بردو بتهتم بياا... لو بتسمعني دلوقتي... فحابب اقولها... فريده انا بحبگ وهفضل احبگ ولا يمگن هحب او اشوف اي ست تانيه غيرگ... ربنا يرحمگ يحببتي

فضلت اعيط من كم المشاعر الي حستها منو.... 

اناا لو هتمني حاجه اتمنا اﻧي الاقي شخص يحبني زي مابابا بيحب ماما گدا... 
___________✨
عملت فطار وفطرت انا وبابا وكان عندي محاضره لكورس تبع الجامعه نزلت حضرتو ورجعت تاني

عملت الكوفي المفضله لقلبي... جهزت كتبي علي مكتبي فتحت الاب بتاعي وابتديت اذاكر... 
شويه ولقيت تليفوني بيرن بس انا تليفوني سبتوو بره... عادي مش مشكله بابا يرد... بعدها بشويه لقيت بابا جايلي وبيقولي ان في واحد عاوزني
ااه نسيت اقول ليكم انااا بابا مش بيشك فيا ابداا لاني بروح اساساا احكيلو علي گل حاجه 

سليم: لوري في حد عاوزك. 

مين يبابا
مش عارف يبنتي والله خدي ردي انتي وانا هكمل فرجه علي الماتش تليفونگ اصلا دوشني

علي ماجيت ارد كان التليفون اوردي خلص رن... قولت احسن بردو مين الرخم الي بيرن في وقت زي
دا.... شويه كمان والتليفون رن تاني.... يوووه مش هنخلص لازم ارد مفيش مفر
الووو
مبترديش ليه من اول مره
اوووو.... الوووو.... مبراحه يعم الحلو... انت بتكلمني كدا ليه.... دا تليفوني ارد مردش براحتي
بصي يا  لورين من الاخر كدا متنزليش الجامعه بكره

انت عبيط يلاااا.... انت مين.... وانزل الجامعه ولا منزلش دا يخصك في ايه.... طب والله لنازله عند فيگ.. ويلاا غور بقي عشان مش فضيالك... 
وقفلت في وشه وحطيت تليفوني علي وضع الطيران 
بني ادم تلم عكر دمي والله
باباااااا...... واحد كابتشينو معاااگ احيات عيالك دمي فااار هنااا
حاضر يحببتي من عنيااا
تسلم عنيگ ياحبيب قلبي.. 
خلصت مذاكره ولاني زي ماقولتلكم مبخبيش علي بابا حاجه... روحت حاكتلو الي حصل من شويه
اممم... وانتي ناويه تعملي ايه 
والله يصاحبي انا هروح اولا عندي محاضرات.... ثانياا انت عارف ان بنتگ محدش يمشي كلامو عليها... ثالثاا بقي ودا الاهم مش عارفه دلوقتي بس اكيد في سبب مقنع هنبقي نكتشفو سوا😂
عوض عليا عوض الصابرين يااارب... يلا يااابت قومي انخدمي الوقت اتاخر... 
حاضر ياباباا.... تصبح علي خير يفلذه كبدي انت يولااا ياحلو يسمسم يجميل يلهوووي عليك

 في ايه يبت مالك اظبطي كدا
ايه يدرش بنهزرو معاك يعم
يلا يبت غوري بقي من هنا... 
ماشي يعم الجميل... تصبح علي خير
وانتي من اهلو يارب
_____✨
تاني يوم صحيت عادي 
اكيد الكوفي بتاعتي شربتها وفطرت انا وبابا وهو لبس وراح شغلو قبل مني 
محضراتي كانت متاخر شويه هتبدا الساعه ٢ رتبت البيت وشويه لقيت تليفوني بيرن بنفس الرقم الي لقيت انه رانن فوق الخشرميت مره.... رديت
ارجوكي اسمعيني يالورين
ينعم... اتفضل
بلاااش الجامعه انهارده وحيات اغلي حاجه عندك
انت مين..!!؟ 
انااا.. انااا
نسيت اسمگ
لاء بس لو قولتلگ هترفضي اكتر ف بلاااش وخلاص 
امممم..... ومش عايزني انزل جامعتي ليه بقي
عشان عشان.... هو انتي لازم تسالي
ااه لازم اسال... يعني انت لو حد رن عليك في نص الليل امبارح وقالك متنزلش الجامعه بكره وحستها صيغه تهديد هتسكت صح وتسمع الكلااام... لاء يباشاا انا راحه الجامعه... انا اصلا مبسمعش كلام حد.... يلا باي... انا اصلاا بلبس ونازله سلاااام يعسل

وقفلت في وشه وفعلا لبست ونزلت الجامعه بتاعتي
اليوم  عدي عادي خالص مفيهوش اي حاجه تدعي للرعب ولا يوجد اي سبب يمنعني اصلا اني انزل
خلصت محضارتي روحت المطعم الاقرب لقلبي طلبت وجبتي المفضله والدرينك بتاعي... 
وخلااص هروح بيتي... 
فجأه.... 


وفجأءه لقيت شخص بيشدني
اناا بخوف حاولت اداريه:___
انت عبيط يلاا سيب ايدي انت اتجننت..... مين حسن
انت اتجننت يحسن سيب ايدي والا قسماا بالله افضحك واوديگ في ستين داهيه

مش هسيبك يالورين انا حاولت معاگي گتير وانتي دايماا رفضاني ومهزءاني قدام الدفعه گلها

ودا ملفتش انتباهگ لحاجه.... اني مش عيزاگ يتلم انت... ولاااااا مش عشان بنات الدفعه گلها بتريل عليگ ابقي انا گمان واحده منهم... لاء فوق 

* حسن يبقي زميلي في الجامعه يعني كلهم بيقولو عليه شاب حلو وطالعين بيه القلعه يعني زي مابيقولو... وكان معاه يوسف صاحبو... والاتنين يجماعه اناا بكرههم... 

حسن ابعد عني ياحسن وفكك مني الجامعه كلها عندك اهو.... افهم بقي انا مش عيزاگ... هو بالعافيه... ماتعقل صاحبك يايوسف.... انا بقولك انت ليه مانت اوسخ منه

ومره واحده لقيت القلم نزل علي وشي مقدرتش انطق بعدها

بس سمعت صوت تاني اناا عرفااه صوت دايماا شاددني ليه.... 

حسسسسسسسن..... وهنا قامت المعركه...
وحيات امي يحسن لاندمك... بوووووم... بوووووم.... اناا مش قولتلك ملكش دعوه بيها يوسخ... عايز تثبت ايهةةة.... عايز تثبت انها زي الوسخه الي انت كنت ماشي معاهااا..... فوق يلااا.... اصلا كان بمزاجك..... طرااااااخ..... كان صوت قلم نزل علي وش حسسن... 
خلااص خلصو ضرب في بعض... 
فوقت عليه وهو ماسك بإيدي... باصصلي بهدوء مريب وشدني مشيت معاه بردو بنفس الهدوء ايه الي حصل انا استحاله كنت اوافق اصلا حد يمسك ايدي من غير مابهدلو علي الحركه دي... 
ثواني ثواني دا هو... ريان

مره واحده فوقت من الدوامه دي كلهاا.. وقولت:____
انت الي رنيت عليا امبارح صح

هو يعني هو.... انا حذرتك وانتي مسمعتيش كلامي

ممكن افهم الي حصل من شويه دا
حاضر... بس انا مليش دعوه والله 
قول ياريان اخلص.. 
حسيته ابتسم لما سمع اسمه مني... علي فكره يجماعه انا كمان بحب اسمو يمكن بحب..... لحد هنا واستوب.. بصيت في عنيه لاول مره... ياللله عنيه رمااادي رموشه طويله نوعااا مااا ملامحو رجوليه اوووي احيه ايه الي انا فيه دا... فوقي يا لورين والنبي مش واقتك خالص... 
ساگت ليه..!! 
بصي هحكيلك.... انا وحسن بنكرهه بعض تقريباا الدفعه كلها عارفه
المهم كنت خارج مع زين صاحبي في مره... وهو كان في نفس الكافيه الي كنا فيه يعني ومعاه يوسف وبقيت شيلتو جم سلمو علينااا.... وكانو فتحنا دايره ان كل واحده يشوف حببتو هتخونو ولا لاء.... حكمو علياا اني اكلم حبيبه حسن وانشوف اذا كانت هتجيب سكه ولا لاء.... والله العظيم اناا مكنتش موافق... بس حسن قال... ايه خايف يجي عليك الدور وتطلع اريل قدامنا.... طبعاا ادايقت اوووي من الكلمه دي انا ااه مش مرتبط... بس انا ادايقت يعني... وافقت وخدت رقمها المهم جابت سكه... بصتلو بسخريه وقولتلو.... شوف مين فينا الي بقي اريل يصاحبي وخدت زين ومشيت
امبااارح بالصدفه الصبح سمعتو وهو يوسف بيتكلمو عنك وكانو ناوين يخطفوكي... ويعني يعني... 
ايه گمل.... 
كان ناوي يغتصبگ عشان يگسرك.... قال رهان عشان انتي رافضه معظم شباب الدفعه... 
حسيت اني محتاجه اعيط..... معقوله عقولهم المريضه دي عشان بس رفضتهم ورفضت اني ابقي زي باقي البنات... عشان بس كنت عاوزه ابقي مميزه حتي ف عين نفسي.... عشانن اصلا مش قد الحب.... يكون دا تفكيرهم... ياللله لما عبادگ هكذا

 انا اسف والله  يالوين بس انتي مسمعتيش مني... انا اسف
خلاص ياريان... انا متشكره اوووي لمساعدتگ لياا.... انا لازم امشي... 
لورين.. 
نعم..!! 
خليگي گدا زي مانتي.... انتي بنت مؤدبه فعلاا... 
اتكسف ورديت بهدوء... شكراا
روحت بيتي تعبانه جداا دخلت اوضتي علي طول فضلت اعيط من الي حصل... حتي بابا اداني مساحتي الشخصيه في العياط... من التعب نمت
تاني يوم صحيت متاخر شويه بس لقيت بابا هو الي مجهز الفطار خلصنا فطار.... ولقيتو قاعد مستنيني
ايه دا يا بابا انت مش رايح شغلك.. 
لاء رايح... بس اميرتي مدايقه من امبارح وقولت الصبح علي ماتهدي اتكلم اشوف مالهاا... 
انا زعلتگ في حاجه يبنتي... 
قربت منه وحضنتو... لاء يا بابا والله دا انت مفيش احن من قلبگ علياا.... 
طب ايه بقي الي مخلي عنيگي وارمه كدا من گتر العياط
حكيت لبابا گل حاجه يمكن قلبي يرتاح شويه 
اممم... وانتي ناويه تعملي ايه 
هعمل ايه يعني يبابا انا هتجاهلو خالص 
لاء يابنتي.... احنا مش فوضي انتي لازم تاخدي حقگ
يعني اعمل ايه يبابا اجيب عصابه تضربو
هههه لاء يا بنتي... تروحي لعميد الجامعه وتشتكيه ويتفضح قدام الجامعه كلهاا عشان تفكيرو المريض دا ميخلهوش يعمل كدا تاني مع اي بنت تانيه.. 
يعني انت شايف كدا يبابا
اه يبنتي هو دا الصح... 
حاضر يبابا 

لبست هدومي وخدت حاجتي ونزلت روحت الجامعه.. واول حاجه عملتها هيا اني روحت لعميد الجامعه... وهناك شوفت ريان رايح ليه هو گمان.. تلاقئ ناديت عليه:___
ريان..!!؟ 
لف وبص ليا
ايه دا انتي بتعملي ايه هنا..!؟ 
احمم... هو انا يعني جايه عشان اشتگي بسبب الي حصل امبارح... بابا قالي اعمل گدا... 
اه. 
وانت جاى تعمل ايه هنا
جاي اعمل زيگ... 
اممم
بصي انتي ادخلي احكيلو الي حصل... وانا معاگي شاهد
ريان... بجد مش عارفه اشگرگ ازاي علي وقفتك معايا
يبنتي متقوليش گدا احنا زمايل... 
*مش عارفه ليه عجبتني گلمه بنتي منو اووي.... يمكن انا اصلا مشدوده ليه هو مش هكون مشدوده لكلامو.... اوووف اوووف.... لورين فوقي.. احنا مش قد الكلام دا... خلاص خلاص سكت اهو*
ريان: ايه روحتي فين
هاا... معاگ اهو... يلا بينا
فعلا دخلت وقدمت شكوي ف حسن والعميد استدعي حسن والي اكيد انگر الكلام الي قولتلو ولان كان معايا ريان هو كان شاهد معايا ف الي حصل... اگتفي العميد انو يحذرو ميقربش مني ومضي اقرار بگدا... 
خلصت محاضرات.. عدت الايام گتيره وحسيت ان انا وريان قربنا گتير من بعض بقينا صحاب أكتر ابتدي يفهمني اگتر.... بحس بيحب يسمعني اكتر... دايما مركز معايا... وسعات بتكسف من نظراتو لياا... دايما ينبهني علي البريك... بحب اسمي منو اووي... انا اصلا بحبو هو.... اووووه... خلااص وقعت علي وشي واعترفت.... اگيد طبعا مش هروح اقولو انا جريئه في گل حاجه... الا المسائل المتعلقه بالحب... بقيت اهتم بلبسي گتير قبل مااخرج لاني عارفه اني هشوفو... بتلخبط وانا بتكلم معاه.... مش عارفه ايه اخر الطريق دا بس اتمني ميوجعش قلبي.....!!! 

يوم جديد:___
صحيت علي صوت بابا
سيليم: لوري لوري
اممم.... ايه يبابا
اصحي ريان بره
قومت مفزوعه.... مين مين.... احيه ريان مين.... 
هههه اهدي طيب... ريان زميلك في الجامعه
احيه انت بتاكدهالي مانا عارفه يبابا.... قولو مهاش هنا... احيه... هخرج ازاي له دلوقتي 
هههه يلا يا مجنونه انجزي البسي هدومك واخرجي احنا مستنينك.... 
احممم... صباح الخير طيب الاول يابو سليم يغالي
صباح الورد علي احلي عنين في الدنيااا
بابي
ياعيون بابي
انا بحبگ والله العظيم 
يبت يبگاشه.... اخلصي روحي البسي
حاضر حاضر هوااا
خلصت لبس وخرجت وگنت مكسوفه جداا.... جاي يعمل ايه هو عندنا.... دا ييجي براحتو دا.. يجي يقعد ويربع علي قلبي دا براحتو دا.... 
ريااان... ازيگ
الحمدلله يالوري والله بخير... انتي عامله اية 
احيه دا بيدلعني يقولي يالوري.... فوقي فوقي الله يخربيتك
احممم كويسه الحمدلله... خير فى حاجه ولا ايه.. 
لاء يستي بس انتي نسيتي الاب توب بتاعگ معايا امبارح قولت اجبهولك واهي حجه اشوف عمو سليم الي دايماا تتكلمي عنو... 
ااه شكرأ ياريان.... اهو بابا بحالو عندگ اهو... هقوم انا اعملكو حاجه تشربوها
لاء حاجه ايه الي نشربها.... انتي جاهزه كدا صح
اه.. ليه
خلاص يبقي اوك... يلا عشان الجامعه
بصيت لبابا الي استغربت رد فعلو... ازاي ساكت ان زميلي يجي عادي بيتنا وعايز ياخدني كمان وننزل الجامعه سوا... لكني سكت
ماشي هجيب حاجتي من جوه وجايه
نزلت انا وريان وروحنا الجامعه... 
فجأه تليفوني رن... 
الووو
اااه ياكلبه ياجزمه يحيوانه وحشتينيييييي
ايه يحلوف انتي مين
اخص عليكي يالوري انا ندي

 عااااااااااا..... ندي.... 
وابتديت اعيط جااامد وتلقائي مسكت ف ايد ريان الي بصلي بإستغرااب
ندي ندي... ندي ياريان
ندي حببتي وحشتيني... اخص عليكي... سنتين معرفش عنگ حاجه 
انا والله العظيم بجد اسفه... بس انا التليفون ضاع بالارقام الي عليه... حاولت كتير اوصلك معرفتش حتي اكونت الفيس انتي مسحتيه... بالصدفه امبارح كنت بقلب في الشات بتاعنا لقيتك كنتي بعتالي رقمك.... متتخيليش كنت فرحانه ازاي اني اخيرااا قدرت اوصلك.... المهم اناا جايه مصر بگره... بجد وحشتيني اوووي
وانا بعيط بس
ريان: اهدي يالوري طيب... حصل ايه لگل داا
لوري حببتي ليه بتعيطي
تعالي بسرعه يندي.... السنتين الي فاتو كانو صاعبين عليا من غيرك انتي وماما... متسبنيش تاني ارجوكي... 
لاء ياحببتي مش هسيبگ ابداا تاني... وعد
قفلت معاها علي نار اني اشوفها.. 
مين ندي دي يالوري وكنتي بتعيطي ليه
مسحت دموعي بإيدي... 
ندي تبقي صحبتي وجارتنا من واحنا عيال صغيرين هيا گل حاجه ليا بعد ماما الله يرحمها من سنتين سابتني وسافرت عشان تكمل دراستها في اميركاا.... ادايقت جداا وجالي اگتئاب فتره... لان ندي كانت قريبا مني جداا... انا حتي معرفش صحاب غيرها.... بس عدت يعني وفوقت وكنت فرحانه ان واحده فينا قدرت انها تحقق ذاتهاااا.... اصل احنا كنا بنحلم نبقي في كليه الطب سواا.... بس قدر الله ومشاء فعل... المهم انا فرحانه اوووي اخيرااا هشوفهااا... هشوفها يريان.. 
بصلي وضحگ وقال في نفسه: ازاي دي كانت بتعيط من شويه غريبه.... 
امممم..... طب بمناسبه انگ فرحانه بقي.... اناا عاوز حاجه حلوه وكدا
الي انت عاوزه هجبهولك
اممم.... تيجي نأكل ايس كريم سواا
اشطاا موافقه
روحنا جبنا ايس كريم وفضلناا نضحك سوااا طول الطريق... حقيقي ريااان... بيقدر يفصلني عن الدنيا كلها... گإن وجوده جمبي هو الوجود نفسه...!!! 
مگنتش اعرف ان دي اخر مره ريان هيبقي جمبي...
تاني يوم لبست هدومي وفطرت بسرعه ونزلت اجري عشان الحق اروح المطار اخيرااا هشوف صاحبه عمري.... لقيت ريان في وشي استغربت
الله ريان.... جاي ليه
لاء بس جاي معاكي اشوف صاحبتك الي خلتگ هتموتي وتشوفيها كدا امبارح فضول يعني
مش عارفه ليه ادايقت يمكن كنت غيرانه عليه.... معقوله!! 
المهم مهتمتش قد كدا شديت ايده بسرعه 
يلا يلا طيب قبل مانتاخر
وصلنا اخيرااا المطار... انتظار رهيب قتلني
اخيراا لقتها جايه قدامي ملاااك ماشي علي الارض
وااااه منگ ياندي.... ماشيه يجماعه بثقه هزت قلبي انااا.... احيه شعرها طاير حواليها مديها قوه رهيبه... ولا عنيها الزرقه الي مش عارفه اشوفها من نظارتهاا الطبيه......
جريت عليها وحضنتهاا مش عارفه كنت بعاقبها علي بعدها عني دا كلو ولا كنت بحاول ادخلها جوه قلبي... لانها كانت محشاني اوووي
بعيط.. ندي مستبنيش تاني والنبي يندي... هيجرالي حاجه من غيرك.... 
هششش... طبطبت علي ضهري وفضلت تهديني.... اهدي انا معاكي اهو... مش هسيبگ تاني ابدااا
بس مين الواد المز الي معاكي داا... لتاني مره ادايق لكني مدتش اهتمام
بصيت ورايا ونديت علي ريان وعرفتهم. علي بعض
دا ريان يا ستي زميلي في الجامعه وصحاب يعني
بصيت لريان... وبعدين لقيته ضحك... مش محتاجه تعرفيني أكيد ندي
مد ايدو سلم عليها.... اهلا يانسه ندي ازيگ
بخير والله... لورين مغلباك اكيد
لا والله دي هاديه خالص
بصتلي وقالت.... غريبه دا انتي كنتي مطلعه عين الكل حتي ماما فريده
بصيت لها بحزن وسكت 
ريان: خلاص خلاص طيب... يلا نروح عشان اكيد صحبتك جايه تعبانه ولا ايه يا انسه ندي... ولا اقولك يادكتور
ضحكت برقه هيا فعلا رقيقه: ههه دكتور ايه انا لسه قدامي تلات سنين... خليها ندي بس.. 
ريان: خلاص نمشيها ندي بس... 
عدت اليوم علي خير اكيد مسبتش ندي الا وكلت دماغهاا وطبعاا اكيد هتقعد معانا ف البيت
ندي حببتي... اخبار الحلويات عندكم ايه.. 
حلويات ايه...!!! 
اقصد الولاد يغبيه.... حلوين وكدا مفيش حاجه كدا ولا كدا
لاء يختي مفيش حاجه كدا ولا كدا.... وبعدين مفيش احلي من صنع بلادناا
قوليلي انتي ايه علاقتك بريان
احمم.... مانا قولتلك احنا صحاب وزمايل
اممم يبت عليا عيب عليكي... قولي قولي 
بحبو يندي.... بحس نفسي دايخه كدا ومش علي بعضي لما بشوفو ببقي نفسي احمم اجري ابوسو من حلاوتو استغفر الله العظيم يارب 😅بفرح اووي لما الاقيه مركز معاايااا يعني مثلا نكون بنتكلم في الشيت بتاع الجامعه  ويكون شعري علي وشي الاقيه بيقولي اعدلي شعرك مش عارف اشوفك... حاجات كدا كتير ملخبطه بحسها معااه
اممم يسيدي يسيدي.... ربنا يسعدك يارب يحببتي ويريح قلبك وبالك
يارب ياندي يارب
تاني يوم روحت الجامعه وحسينو سرحان

 مالك ياريان ايه شغلك كدا
ابداا يالوري بس دماغي مشغوله حبه... 
ااه بإيه... ايه الي شغلك ياجميل
ندي.. 
نعم..!!! 
ندي صحبتك... مش عارف اول ماشوفتها اتلخبطت وحسيت بحاجه غريبه مش عارف ايه هيا
ثواني ثواني... حد. سامع صوت قلبي كإنه داس عليه بأبشع طريقه.. 
بتحبها...!! 
مش عارف 
اممم... وهتعمل ايه... 
يعني حابب اتعرف عليهاا... 
بس ندي مبتحبش الارتباط دي ملتزمه جدااا
حسيت عنيه فرحت بيها اووي وگانه فخور بيها جداا لقيتو بيردد مشاء الله
احمم.. هتعمل ايه 
ولا حاجه هتقدم لها.. بس خايف بصراحه 
من ايه يريان... 
يعني ليكون في حد في حياتها
حسيت اني اتخنقت وعاوزه اعيط بسرعه... جريت من #٥
#ريان انت ملگي.. 
حسيت اني محتاجه اعيط جريت من قدامه استغرب رد فعلي جري ورايا كتير
لورين لورين... استني بي.. حصل ايه... 
مقدرتش اواجهه.... معقوله قلبي ينداس عليه بالشگل دا... يحبها هيا ليه دا شفها مره واحده.... انا بس الي بحبو... لدرجادي مش شايفني... 
روحت بيتنا بسرعه... دخلت اوضتي واترميت علي سريري وصله عياط وعذاب لقلبي تاني.... انا اصلا كنت رافضه الحب كنت خايفه من اللحظه دي... خلااص ياقلبي هينكتب علينا الوجع.... هتحب من طرف واحد... سامحني يارب... 
معرفش عدي عليا وقت قد ايه في البكاااا داا.... سمعت خبط علي الباب صصوت بابا بينادي علياا عشان افتح لكني مش قادره اواجهه حد لو سألوني عن السبب هقول ايه... صوت عياط ندي
لورين ارجوگي افتحي انا ندي عشان خاطري... ايه بس الي جري... 
شويه وحسيت اني هديت مسحت وشي وعدلت شعري وهدومي وخرجت لهم بضحكه زايفه
ايه الدوشه دي يجماعه... مفيش خصوصيه ابداا.... ايه ياولدي الغالي... دانا طلعت غاليه بقي.... بس حلو المقلب صح
حسيت باباا دموعه في عينو قربت منه وحضنتو جااامد كإني بهرب من الدنيا ليه
بصوت مهزوز... انا اسفه يابابا حقك علياا
متتعبيش قلبي معاگي يالورين انا مليش غيرك... امگ سابتني انتي گمان عاوزه توجعي قلبي عليگي.!؟ 
حقك عليا يابابا انا اسفه... 
ندي عاوزه اتكلم معاكي شويه ممكن..!؟ 
اگيد طبعاا.. 
خدتها وخرجنا نتمشي.. اخيرااا اتكلمت
ندي اي رأيك في ريان... 
ايه رأئي ازاي مش فاهمه...!؟ 
بصي ياندي ريان بيحبك هو قلي... وعاوز يجي يتقدملك... بصي اقسملك بالله ريان قلبو حنين اووي ويتحب وممتاز جداا في دراستو وناوي يفتح الشركه الخاصه بتاعتو قريب ارجوكي وافقي وخليكي جامبو هو هيبقي محتاجك عشان خاطري خليكي معاه ووافقي عليه... اوعدگ دي هتكون اخر حاجه هطلبها منگ... 
لورين بس انتي بتحبيه... 
بص لها وضحكت لها ضحكه قلبي رافضها بالمره... بس هو بيحبك وعاوزك انتي... اما انا سعدتي ف سعادتو هو.. وهو سعادتو معاكي.... خدي بالك منو ووافقي ارجوكي... 
لورين انتي عارفه انتي بتطلبي مني ايه... 
عارفه... انا مش بلومك والله ف حاجه... بس ريان بيحب
ردت عليااا بزعيق..... انتي مجنونه بدل ماتقفي في وشي وتدافعي عن حبگ عاوزه تهربي انتي ليه دايمااا كداا..... ليه دايمااا بعيده ومش عايزه تعترفي للي حواليكي وتطمنبهم انگ بتحبيهم.... كام مره ماما فريده تشتكي من الموضوع دا انك مش قريبه منها وانهاا كام مره تحس انگ. مش بتحبيها... فوقي يالورين الهروب دا غلط... اقفي ودافعي لو لمره واحده عن الحاجه الي بتحبيهااااا.... ريان مين وزفت مين الي هبصلو.... اناا لايمكن اوافق... 
بصيت لها بدموع كلامها صح... انا اضعف من اني اروح لواحد اقولو خليگ جمبي انا بحبگ وهو عاوز واحده تانيه.... كل حاجه اقدر اطلبها ف الدنيا الا اني اروح اقول لواحد خليگ جمبي انا عوزاك... هو بس شايفني صديقه.... او زميله... 
اخيراا اتكلمت..... لو ليا خاطر عندك وافقي..!! 
مفيش فايده فيكي انتي لا يمكن تكوني طبيعيه..... هوافق يالورين حاضر.. مش انتي عاوزه كدا... حاضر... بس خدي بالك انتي ابدااا محبتهوش.... انتي مبتحبيش غير نفسك وبس.... 
بصيت لها وضحكت انا محبتش حد ف حياتي اصلا قدو.... 
روحنا البيت.... ريان رن عليا فوق الميه مره وانا مبردش.... خلاااص جاب اهلو وجهه طلب ندي من بابا... لان ندي اهلها متوفين... 
قدمت لهم العصير انا وندي مثلت اني فرحانه..... شابوه لياا بجد ف اني امثل حاجه غير الي حساهاا.... قادره ابين اني فرحانه واني ولا هامنني اي شئ... واناا جواياا دمار العالم گلو جو قلبي... 
طلب ريان ايد ندي من باباا.... وهو باصص لياا مش عارفه ليه كان بيبصلي انا... دورت وشي وقعدت ساكته وفقت علي كلمه.. 
موافقه تتجوزيني ياندي.... 
لاء مش قادره ينفع اطلع اجري... فينگ يماماا.... محتجاكي تاخديني ف حضنك... ارجعي وانا هقولك كل دقيقه لاء مش كل دقيقه كل ثانيه اني بحبك والله بحبك... ارجعي محتجاكي... دمعه فلتت من عنيا... مسحتها عن وشي بعنف كأني بعاقب نفسي اني مش لازم اضعف للحب دا كفاا....

 بصيت لندي الي حسيتها هترفض مسكت ايديها وشورت بعنيا برجاء انها توافق.. 
واخيرااا وافقت.... 
حضنتها وبركت لهااا وباركت لحب عمري وصديقي الغالي ريان.. وجريت علي اوضتي... مسكت صوره ماما.... ليه كدا يماما انتي سبتيني طب انا دلوقتي محتجاكي ليه كدا ليه.... 
حددو الخطوبه.... كمان اسبوع وبكره هينزلو يجيبو الشبكه
تاني يوم نزلو اختارو الشبكه وروحنا طب كل اما ريان بحاول يتكلم معاياا برفض كلامو نهائي... 
الاسبوع خلص... 
في الحفله... 
ريان بيلبسهاا الشبكه.... الخاتم وقع منه... وصل لحد رجلي... 
وطيت وجبتو من الارض وفضلت بصالو كتير... 
انت بجد رقيق اوووي زي الي هتلبسو ف ايديها... وكمان شكلك دافي وحنين زي الي اتخارو عشان يحطو ف ايد شريكه حياتو الي اختارهاا بقلبو وعينو.... انا ليه هنااا... وليه متكونش انت ف ايدي بدالهاا..... خليگ حنين بقي علي ايديها هيااا تستاهل... 
فوقت علي صوتو.

 وهو بيقولي.... لورين بعد اذنك الخاتم... 
احم.. اه اه انا اسفه.... 
خلااص خلصت الحفله.... 
عدي يومين كنت بسمع فيهم كلامهم مع بعض في التليفون وضحكت ندي الي استغربتها هيا دي الي كانت رافضه الفكره تمام... مقدرتش اكمل.... 
تاني يوم لميت هدومي وخلاااص قررت اسافر سورياا عند جدتي... 
كانت ندي نايمه.... روحت عند بابا وبوستو من خدو واعتذرت اني هسيب البيت وامشي وسبتلو جواب اني رايحه عند تيتا لان نفسيتي تعبانه شويه وهاجل اخر سنه في الجامعه.... 
روحت عند تيتاا واول ماشوفتها اترميت ف حضنها بتفكرني بماما دايماا احنا التلاته الي يشوفها سوا كان يقول علينا اخوات.... من درجه شبهنا ببعض... حكيت لها علي كل حاجه وقالتلي جمله عظيمه جداا... "الحب عمرو مكان ضعف... الحب طول عمره قوه... واقوي انواع الحب الحب من طرف واحد... عشان بيكون حبگ لذاتگ لنفسك... حتي لو خسرتيه... انتي مخسرتيش نفسگ معااه.... والله كفيل وعليه العوض.... لورين بنتي قويه.. صح" 
صح يتيتا صح.. 
عدت سنه كامله معرفش عنهم اي حاجه.... لا ندي ولا ريان ولا بابا ولا اي حد في مصر.... 
سنه مقدرتش انساه فيها ولامره.... سنه تعبت فيهااا تعب ووجع عدي علياا في كل مره بتخيل فيها انه ماسك ايديها هياا... بدل مابكون ماسگ ايدي اناا.... سنه وانا بتخيل انو بيقولها ياحببتي بدل مايقولي انااا.... سنه بموت فيها الف مره وانااا بتخيل انها هتبقي مراتو بدالي انااا..... حاولت كتير انسي.... 
حبو كان زي المرض بنسبالي مرض مزمن كمان.... كان نفسي اتعالج منوو... 
بس واضح ان هو الوحيد الي معاه علاجي.... 
جمله واحده كانت بتردد في دماغي... 
"بحبهاا" 
"عاوز اتقدم لها بس خايف" 
تباااا تبااااا...... الم يشعر بي.... الا يكفيه عذابي.... كفاك.... لن اغفر لگ.... 
في السنه دي دورت علي شغل ولقيت.. وخلااص حاولت اقالم نفسي علي الوضع دا... 
في يوم راجعه من شغلي لقيت تيتاا قاعده منهاره وماسكه التليفون وبتبكي... 
جريت عليها... مالك ياتيتا بتعيطي ليه كدا.... حد عملك حاجه... 
لورين يابنتي ابوكي تعبان جداا وفي المستشفي روحيلو يابنتي.. 
باباا...!!! 
معرفش اناا رجعت مصر ازاي... كان كل همي بابا جريت علي المستشفي... 
لقيته تعبان ومرهق جداا.... سالت الدكتور عنه قال ان السكر ارتفع عنده شويه ومفيش اي خطر علي صحتو.... حسيت قلبي هدي شويه... 
قعدت جمبو كان نايم قومت خرجت حسيت نفسي عطشانه جداا نزلت عشان اجيب حاجه اشربهاا.. 
وفجأءه لقيت الي بيشدني جوهه الاسانسير..... 
فجأءه لقيت الي بيشدني جو الاسانسير... 
ريان...!!!! 
ايه خايفه...!!! 
لسه هخرج لقيته شدني وقعت ف حضنو... 
ريااا..... قطع كلامي ف بوسه خطفتني.... 
زقيته بكل قوه عندي... 
انت اتجننت ازاااي تعمل كدااا.... اوعاك تفكر تقرب مني تاني انت فاهم... 
هتجوزك يالورين.... 
كلمتو صدمتني... 
قربت منو جااامد وبصيت ف عنيه بتحدي... ليه كنت مين عشان اوافق... 
گنت ريااان... 
تباا تباا علي ثقتگ... 
حصلنا الرعب يااستاذ ريانن.... اعمل ايه يعني... هو دا  السبب الي يخليني اوافق عليگ بس عشان انت ريان... 
لاء عشان ريان.... ريان حبيبگ...!!! 
نعم... هو قال ايه.... ريان حبيبي... عرف منين داا
طب طب وندي... وبعدين اناا عمري ماحبيتگ... انت كنت صديق مش اكتر.... وواضح اني حتي صحابي اخترت غلط... عادي مش عيب... 
اممم.... عمتااا ندي انا وهيا محصلش نصيب... ووهيا سافرت اصلا اميركاا تاني... 
محصلش نصيب... تقوم تيجي علي لورين هيا كمان... انت عايز ايه يريان... 
قرب مني وهمس جمب وداني.... 
عاوزك..... 
انت فاكر نفسكك مين.... حل عن دماغي ومتقربش مني تاني انت فاهم.... ملكش دعوه بياا ياااخي... انااا بكرهك اصلاا... 
هنشوف يالوري.... لاي مدي كرهگ لياا... بس هتجوزك يعني هتجوزك... 
انفتح باب الاسانسير وسابني واقفه مذهوله.... مين دا... دا ريان الي اعرفه استحاله... ولما هو عاوزني زي مابيقول ليه دلوقتي... ليه مكنش قبل كدا مانا كنت معاااه..... خلااااص استوب قلبي هيقف.... قعدت مكاني اعيط كتير اوووي معرفش لحد قد ايه.... لكني مهتمتش قومت وطلعت لبابا... 
كدا يباابا تقلقني عليك كدا... 
بصلي بعتاب.... فين دا يالورين.... سنه يابنتي رافضه تسمعي فيها صوت ابوكي... دانا قايلك مليش غيرك تقومي تسبيني وتمشي... 
قربت. منو وحضنتو وبعياط.... انا اسفه يبابا بس انا كنت تعبانه اوووي... ومحتاجه ابعد شويه... 
خلاااص اذن ليا الطبيب اني اخدو واروح.... 
عدي فتره علياا قاعده ف البيت مبخرجش بس بفكر ف كلامو كالعاده يعني... 
غريبه بجد... 
عمرو دياب لما قال... عايش علي الذكري وعمري مانسيت.. ❤️

 شغلت الاغنيه دي علي تليفوني وفضلت اسمعهاا... فضلت تتكرر كتير... بس انا كان تفكيري معاه هو... ليه ياريان كدا... لقيت رساله منو.... قومي اقفلي شباك اوضتك الجو هواا عشان متبرديش... 
تلقائي بصيت لشباك لقيتو مفتوح نعم عرف منين داا... قومت جري وبصيت من الشباك لقيته واقف تحت وساند علي العربيه بتاعتو.... بصتلو بعند ودخلت مقفلش الشباك... 
بعت رساله تانيه.... عنديه هانم هيجيلك برد.... بردو مردتش
بعت رساله تالته... طيب اديني قاعد لحد ماتقفليه انشالله اتعب اناا معنديش مشكله... 
شويه والدنياا مطرت احنا مش ف الشتا اه... بس الجو شكلو بيعند معايا اناا... 

صعب عليااا... نزلت جري خدت الشمسيه بتاعتي وحطتها فوق راسنا احنا الاتنين..
انت مجنون ايه الي موقفك كدا... 
بص في عنياا وشدني ليه تاني... وحشتيني... 
ريان لو سمحت وسع احنا ف الشارع انت ازاي تمسكني كدا اصلاا... 
تتجوزيني يالورين.. 
تلقائي دموعي نزلت... بس شكراا للسمااا انها خبت دماعي وسطت المطر بتاعهاا....  نفس الكلمه قالها بس المره الاولي كانت لحد تاني... 
بصتلو... وقلتو... عايز تتجوزني ليه يريان... 

عشان بحبگ ❤️

لاء انت بتحب ندي..... 
انا عمري محبيت حد غيرگ اصلا... 
اصلا...!؟
اصلا.... 
طب اناا عمري ماحبيتگ.. 
بصلي بوجع... هخليگي تحبيني..!؟
ضحكت بسخريه.. داا ايه الثقه الي عندك دي... 

اصل اناا بحبگ... ف انتي لازم تحبيني...!!؟ 
ااناا اصلا موجود عشانگ... 
رياااان ابعد عني ارجوك... 
لدرجادي..!!؟ 
ايوه... يلا روح لماممتگ زمانها قلقانه عليگ.. 
طب وانتي..!؟ 
انا ايه
مش خايفه عليا...!!؟ 
لاء طبعاا خايفه عليگ... من باب الانسانيه بس... 
مش مهم انسانيه او غيرها... المهم اني حسيت بخوفگ علياا... 
مره واحده حسيت بوقفتنا دي واتكسفت جداا لاني فعلا كنت قريبه منو جداا... 
ايه مالگ... متلخبطه كدا ليه... 
انت مش هتروح... 
عاوز افضل معاكي شويه... بقالي سنه مشوفتكيش.. 
مانت الي خلتني امشي...!؟ 
انا.. عملت ايه انا. 
ريان روح عشان خاطري الجو بقي برد وانت كدا هتتعب... 
مش مهم كفاياا عندي ان شوفت عنيكي بجد كانو وحشني... 
رياان..!! 
ياروح ريان.. 
سلملي علي ماما هدي... يلا روح بقي.. 
ريان والده متوفي من وهو صغير.. وعندو مامتو هدي وتالين اختي الصغيره.. 
بقولك عاوز افضل معاكي.... 
رديت بعصبيه ملهاااش داعي... ماقولتلك روح بقي... انا مش عاوزه اي حاجه تربطني بيك اصلا... 
قرب مني اكتر كنت هقع علي ضهري بس هو شدني ليه تاني.. خلاص بقيت في حضنو انفاسو قريبه مني خالص... صوت دقات قلبو عالي اوووي... معقوله فعلا يكون بيحبني.... 
توهت ف عنيه الرمادي ورموشو الي كلها ميه من المطره شعرو الي بيجنني كلو علي بعضو حكايه بنسبالي... واااه بحبو بس اعمل ايه قلبي مش مطاوعني افضل عالحال دا كتير وعاوز قربو اكتر... 
ريااان... احنا ف الشارع... 
مالو تطاوعي قلبي كان زمانا ف بيتنا ومعانا يوسف وماجده... 
ريااان.. 
اممم... 
روح.. 
مش قادر ابعد... 
روح يريان... انا مش عيزاك روح... خلاااص ثانيه كمان وهوافق... وهكرهه نفسي طول عمري... 
خايفه تحبيني صح... 
مع نفسي.... غبي والله العظيم.... اناا اساسا بموت فيگ مش محتاجه احبگ تاني... انا اصلا عشقاگ.. 
لاء... 
اراهنگ اني هخليگي تحبيني ف اقل من اسبوع.... 
مش عارفه ليه خدت القرار ده.. وهو اني اوافق علي الرهان بتاعو.. مع اني عارفه ومتاكده انو بس بيعمل كدا عشان اتجوزو وابقي معاااه.... مش عارفه ليه وافقت... يمكن عشان خلااص مبقتش. قادره علي بعدو.... يمكن بعد السنه دي خنقتني ومش قادره ابعد تاني... مااناا كل حاجه فيااا بتصرخ بحبو وعوزاه لامحال يعني... 
هااا.... موافقه.. 
موافق.... قطع كلامي للمره التانيه في بوسه خدتني للعالم بتاعو ريااان وبس... 
رياان
اممم
احنا ف الشارع.. 
مش مهم.. 
بقولك... 
مره واحده سبني ومشي من غير ولا كلمه... 
والله العظيم عندو انفصام في الشخصيه.... اااه بس بحبو.. 
_______________✨
تاني يوم صحيت علي صوتو.. كان قاعد مع بابا بره هو وماما هدي... 
ايوه انا بحب اقول لها يمامااا.. 
ماما هدي... وحشتيني اووي.. جريت عليها وحضنتهاا... ست جميله جداا وقلبهاا حنين جدااا.... بس معاهاا بحضن ماما فعلاا.. 
كان ريان جاي يطلب ايدي من باباا... 
قام قرب مني وقالي صباح الخير يعروسه... 
اتكسفت جداا.... صباح النور... 
هاا موافقه علياا.. 
احنا لسه ف الاول وهنشوف مين فينا الي هيخسر كلها اسبوع.. 
ضحك ضحكه خلاص ابتديت اتعود عليها... ثقه.. 
هانشوف يالوري.. 
لورين يا بنتي ريان طالب ايدك... هااا موافقه... 
الي تشوفو يبابا..

 يبقي علي خيره الله
قرينا الفاتحه... وتاني يوم نزلنا نشتري الشبكه.. 
واحنا بنشوف الخواتم... شوفت نفس الخاتم بتاع ندي... فضلت بصالو كتير اوووي... 
حس بياا لقيتو شد ايدي وخرجنا بره المحل... ومسك وشي بين ايده... 
والله هحكيلك كل حاجه... بس مش دلوقتي... بس انا دلوقتي عاوزك تنسي اي حاجه... اليوم دا بتاعك لوحدك... اتفقناا.. 
بصتلو وابتسمت بهدوء
اتفقنا
خلااص اخترنا الشبكه ولان ريان شقتو جاهزه مكملناااش خطوبه غير اسبوعين.. وبعدين كتبناا الكتاب واخيراا جهه يوم الفرح... 
اگتر يوم حسيت فيه گم مشاعر غريبه.. اخيراا الشخص الي حبيتو هيبقي ملگي.. هبقي شريگه حياتو... وخوف من الي جااي گل حاجه جت بسرعه من غير ماافهم ايه الي بيجري حوالياا... حاسه گإن في حاجه غلط... 
وقد ايه گنت وحيده مفتقده امي جدااا.... معنديش اي حد يساعدني اني البس فستاني وحيده جداا بجد... بس هو كان معاايا ودا كان بنسبالي كل حاجه... ابتسمتو بتخطف قلبي دايمااا.... 
خلااص جهه خدني وشوفت الفرحه في عنيه بجد بس كان ساكت متكلمش ابداا... 
روحنا القاعه وسلمنا علي گل الموجودين وبابا الي كان فرحان لياا جداا... 
اخيراا رقصنا سواا علي انغام اغاني هاديه.... 
لسه الرهان هيبتدي اول مانوصل بيتنا يابشمهندس... 
وعد من ريان المرصفي.... انه يخلي لورين حياتو.. تحبو من گل ذره فيهااا.... وتقول عايزه ريان وبس.. 
ابتسمت وحطيت راسي عل كتفوو وفصلت عن العالم كلو... 
خلااص خلص الفرح روحنا بيتنا... 
بيتناا مكنش كبير قصر ولا كان بيت بسيط صغير بالعكس كان كويس جدااا... 
حسيت فيه احاسيس ملخبطه كل حاجه وعكسهاا.. 
احساس رهبه وف نفس الوقت امن وهااادي اووي
شبهه ريان تمام... 
كنت فرحانه اووي ولسه هتكلم لقيتو بيقول... 
لورين قبل اي حاجه انا عاوزك تعرفي حاجه واحده... 
انا الي عاوزه اقولك حاجات كتيره اووي... 
رياان اناا.. 
بس بقي اسمعيني لو لمره واحده ف حياتگ..... انااا محبتكيش ولا عمري هحبگ.... اناا كنت  بحب ندي ولسهه هحبها وهفضل احبها طول عمري.... اناا حتي خسرتها بسببك... انتي السبب.... ولازم اخليكي تحسي كل احساس هيا حستو بسببك... اعرفي انك مجرد وسيله مش اكتر ورقه محروقه بنسبالييي مش اكتررر... انتي فاااااهمه... 
ثواني ثواني... حد حاسس بصوت قلبي الي اندااس عليه باقدم حاجه موجوده... حاولت امسك نفسي وفعلا قدرت.... قربت منو وقعدت اسقف بإيدي.... 
لورين انا مبهزرش ايه الي انتي بتعمليه داا
هششش..... ثواني ثواني.... جو شغل الانتقام دا انا سمعتو فين... وفضلت اتمشي حواليه.. 
فين يا بت يا لورين... فين... امممم... عرفت دا عامل زي الروايات بالظبط ايوه ايوه.... احببتها ف انتقامي صح.... طب ادم حب يااراا ف الاخر يااتري انت يابشمهندس ريان هتحبني ف الاخر... ثؤتؤ... مش معني اني بحب الروايات تبقي حياتي زيهااا.... عموماا ok هنشوف الدنياا هتخدنا لفين يابشمهندس.... ومشيت وبعدين رجعت ليه تااني.... بس حاجه عاوزه اقولهالك.... اناا مطلبتش منك الجواز وانت اكبر غشاش ف الدنياا وانا لا يمكن اسمحك يريان.... مش انت عاوز تقلبهااا انتقام هنشوف مين فينا هيخسر الرهان يابشمهندس ويقول لتاني انو بيحبو الاول... 
سيبتو وطلعت الاوضه بتاعتنا... وفضلت اعيط كتير اووي... انا عملت ايه يوصلنا لكدا ولما هو بيحبها هياا انا ذنبي ايه.... ومفضلوش مع بعض ليه ماانا سبتلهوم مصر كلها ومشيت.... اتخليت عن حبي وسعادتي معااه لاجل سعادتو هو.... خلاص دماغي هتنفجر من التفكير قلبي تعب من الغيره عليه من الوجع الي حسيتو منو انا مجرد وسيله انتقام عندو ليه كدا... ماشي يرياان اناا هعرفك مين لورين والله هخليك تتمني قربي ومش هطولو ياابن هدي حاضر... طبعاا نمت بفستاني ويالسخريه القدر فعلا... تاني يوم صحيت غيرت هدومي ولبست فستان قصير جداا ملفت بشكل مش طبيعي وعملت شعري ونزلت عشان احضر الفطاار... گنت مشغله اغاني وواقفه بغني معاها وناسيه الدنيا كلهاا... بلف عشان اخرج الاطباق بره لقيتو واقف مربع ايدو وساند علي الحيطه وبيبصلي جاامد اتكسفت جدااا.... بس معلش هو الي طلب التحدي... اتجاهلتو تماماا بس من جوايااا بولع انو شايفني بالمنظر داا.... 
تحبي اساعدك....!؟ 
وتساعدني ليه يابشمهندس كنت ناقصه ايد ولا رجل... شكرااا.... انت عاوز تاكل تعالي اتفضل مش عاوز براحتك...!؟ 
عادي يعني حد يلاقي فطار حلو كدا عالصبح وميفطرش دااناا ابقي غبي فعلا... 
فسري.. انت حمار كبير اصلا😒
براحتك... خلصنا فطار.. وقمت اشيل الاطباق ادخلها المطبخ تاني
لورين... 
نعم.... 
عم صالح الجنيني زمانو جاااي مفيش خروج بالمنظر داا... 
قربت منو وعلي اطراف صوابعي وقفت ومسكت في رقبتو وبهمس...

 ليه بتغير عليااا.... حسيت انفاسو ابتدت تعلي ضربات قلبو سريعه بطريقه تخوف... بس مره واحده زقني لدرجه كنت هقع ف الارض.... 
بزعيق.... بطلي مسخره وقله ادب.... انا لابغير ولا زفت... الي انتي بتعمليه داا سفاله ... ولبسك الزباله داا دي كلها حركات واحده مش متربيه اصلا... 
اتعصبت جداا ووقفت قدامو علي عكس وجعي وقولت:___
اولاا لبسي انا مش واقفه قدام حد غريب انت جوزي يابشمهندس لو ناسي... 
ثانيااا واضح انك فعلا مابتغرش... اظبط بس تنفسك وضربات قلبك 
ثالثااا.... اناا محترمه ومتربيه... لو مكنتش محترمه ومتربيه بتتجوزني ليه.... في ايدك الحل طلقني.. 
حسيتو وقف مصدوم شويه من كلامي وقرب مني... 
امممم.... بتعتبريني جوزك صح... تمم.... مفيش مشاكل من اننا نتسلي شويه.... 

بالنسبه للحركات الي بتعمليها دي من اول اليوم.... ايه تحبي تخلي جوازنا فعلي معنديش مشاكل كدا كدا مش في دماغي.... بس ياريت تاخدي حاجه لاني مش عاوز افضل متعلق بيكي او بحاجه منك... مش انتي الي اتمني اجيب منها اطفال يشيلو اسمي... 
خلاااص طفح الكيل.... ضربتو بالقلم وطلعت اجري علي اوضتي ماانا لو فضلت واقفه قدامو مكنتش هعيش دا اكيد.... وفجأءه.... 
وفجأءه سمعت صوت عربيتو خدهاا ومشي... گنت مدايقه من كلامو اووي ايه هو مبيحسش لدرجادي كان مالي ومال الهم دا بس يربي مانا كنت عايشه مع ابوياا وبيعاملني ولا گاني ملكه زمااني.. 
عدي يوم والتاني.... مرجعش االبيت... معقوله هيسبني دا معداش علي جوازنا غير يومين بس... 
خلااص مبقتش قادره فضلت ارن عليه كتير تليفونو مقفول... قومت اصلي وفضلت ادعي ربنا كتير انو يهديه لياا ويقربو مني ويحبني زي مابحبو... 
كانت الساعه تلاته الفجر سمعت صوت عربيتو طلعت اجري واول مادخل كانت عنيه وارمه اووزي واضح انو بقالو مده منمش..... 
قربت منو وحضنتو جااامد مااناا اصل مليش غيرو اناا بحبو... 
بعيااط.... كدا يريان تسبني لوحدي دا كلو هونت عليك.... 
الغريبه انو مبعدنيش عنو لاء داا واقف ثابت خلااص... حسيت انو في حاجه غريبه..
بعدت عنو شويه وفضلت بصالو كتير شديت ايدو... ولتاني مره يمشي معااياا بهدوء من غير ولا كلمه
قعدتو علي اقرب كنبه ف البيت وقعدت في الارض قصااد رجلو ومسكت ايدو... 
مالك يريان... انت مالك مخطوف كدا ليه في حاجه ياعمري...  
بصلي وقال:__
تعباان يالورين عاوز انام.... 
حاضر ياقلب لورين حاضر... 
وفعلا طلعتو ككنت هدخلو الاوضه بتاعتو لكنو رفض فأضطريت ادخلو اوضتنا.... 
قلعتو جاكت البدله والجزمه... واول ماحط راسو المخده نام بسرعه جداا... 
ماقدرتش اقاوم افضل بصالو وهو نايم.... 
جميل اووي شبهه الاطفال تمام وهو نايم... هو داا ريان لما بيبقي عصبي.. دا ريااان الي لماا بيثور عنده استعداد يهد الدنيا كلهااا..... عجبت لگ يازمااني...!! 
شويه ولقيتوو بيتنفض وعرقاان خالص من الواضح انو كان بيحلم بكاوبس... 
قربت منو وخدتو ف حضنني... 
هشش اهدي كابوس والله... انا هنا جمبگ متخافش انا معاك اهو... 
مسك فياا جااامد زي الاطفال... 
قتلهاا.. دم... ندي.... لاء... لاء..... نديييييي
اهدي ياريان مفيش حاجه والله داا كابوس فوق ياحبيبي والله مافيه حاجه.. 
اخيراا بعد معاناه فاق... وهو بينهج ومش قادر يتنفس.. 
ه ه هو ف في اي ايه....(هو في ايه) 
كابوس والله انت كويس... 
لورين ممكن تعمليلي اي حاجه لصداع داا معلش دماغي هتتفرتك.. 
حاضر من عنياا... 
نزلت عملتو حاجه تهدي اعصابو عشان يعرف ينام... 
ياتري مين الي قتل مين... دم ايه... وايه دخل ندي..... يالله ندي اتقتلت مش معقول... فضلت اعيط كتير اوووي..... خدت الكوبايه وطلعت له انا مش حابه اتكلم معااه هو لو عاوز يعرفني حاجه هيقولي.. 
اتفضل.. 
شكراا
لورين.. 
نعم.. 
ممكن تفضلي جمبي انهارده بجد محتاجك... 
اناا معاك اهو ياريان... 
شكراا.. 
العفو.. 
ايه مش هتنامي... 
يعني هو يعني... 
ايه مالك.. 
يعني انا هنام فين.. دا سريري وانت مشاءالله احتليتو دلوقتي 
اناا كنت واقفه جمب السرير وقاعده بفكر هعمل ايه لقيتو شدني مره واحده وقعت ف حضنو... توهت في عنيه الرمااادي الي قتلتني.... 
انتي هتنامي هنا معاياا.. 
هاا... 
بقولك هتنامي معايا هناا.. 
بس مش... 
مش ايه بس انا مش بقول انا بنفذ... 
خدني ف حضنو وطفي النور ونااام فعلا ولا كانو عمل اي حاجه... 
صحيت تاني يوم..... لقيتو قاعد علي الكرسي الي ف الاوضه بردو من الواضح انو كان مستيني اصحي... 
صبااح الخير... انت صاحي من بدري ولا ايه
صباح النور... يعني صاحي من شويه
طب قاعد كدا ليه... ومصحتنيش ليه
يعني قاعد عادي... وبعدين قولت اسيبك تصحي براحتك.. 
هيا الساعه كام ..
الساعه٧ يخبر شغلك... انت لازم تمشي ايه مستني ايه يلاا.. 
ههه اناا صاحب الشركه وبعدين عاوز اشرب قهوه من ايدك. ممكن... 
طبعاا ممكن... هواا
قومت حضرت الفطار والقهوه بتاعتو اكيد.... 
ريااان.... انزل يلا... انا خلصت الفطار.. 
لقيتو نازل ولابس بادله كلاسيكيه رماديه نفس لون عنيه تماماا ونازل بكل شياكه كالعاده يعني... 
اوبا اوباا... لاء داناا اخاف عليك من العين بقي... 
يستي انتي الي عنيكي حلوه عشان كدا شيفااني حلو.... 
مااشي يعم الكلامنجي يلاا عشان تفطر... 
والله انا بتكلم بجدد... وقرب مني وبسني من خدي.. تسلم ايدك يروحي.. 
واات وااات... ايه الي حصل دا هو باسني من خدي صح.... يلهوووي حد يلحقني هدوخ... 
تس تسلملي.. 
خلص فطار وڜرب القهوه بتاعتو ونزل بسرعه علي شغلو... 
معاملتو كانت عاديه جداا يعني اقدر اقول عليها انها زي صحااب... 
في يوم كنت قاعده بتفرج علي التليفزيون علي البرنامج المفضل لياا سبونج بوب ااه ااه هو بحبو جداا.. لقيتو جااي من بره ومعاااه بنت جميله اووي... 
ادايقت جداا لاء وداخل حاطط ايدو علي وسطهاا وهياا مشاءالله ضحكتو فاشخه بقوو.. 
ريااان... مين دي... 
بصلي ببرود وقال.... وطي صوتك
نعم.. اوطي صوتي... يعني جايلي ف نص الليل ومعاك واحده وداخل انت وهيا هق ومق.. وعاوزني اكون هاديه انت عبيط.. 
لورين احترمي نفسك... والبيت دا بيتي انا حر اعمل الي انا عاوزو متنسيش نفسك... انتي ولا حاجه.. 
عنياا دمعت ومقدرتش اقف قدامو دقيقه تانيه... 
ماشي يارياان انا اسفه... 
وطلعت اجري علي اوضتي... 
معرفش اناا كان المفروض اتصرف ازاي او اعمل ايه بس انا مقدرتش. اقف قدامو دقيقه كمان... 
شويه وبعدين قولت لورين دا جوزك وهو ملهوش الحق انو يخونك انزلي جيبي البت دي من شعرهاا وارميها بره البيت دا حقك... 
قومت وخلااص لسه هفتح الباب لقيتو دخل وقفل الباب بالمفتاح وشدني ليه خبط ف صدرو... 
وسع كدا انت بتعمل ايه.... ومين ال...؟ 
قطع كلامي لتالت مره كالعااده بسني..؟.. 
مقدرتش اقاومه بالعكس اتجاوبت معااه بس واناا قلبي واجعني كانو بيقولي هو ملكك انتي مش ملك حد تاني... 
شويه وبعد عني حط جبينو علي جبيني... وقال:__
مهما كانت العلاقه بينا ايه انا استحاله اخونك او المس اي ست غيرك.... 
بعدت عنو وزقتوو... 
استحاله تخوني والي تحت دي بتعمل ايه... 
استحاله تخوني وانت بتفكر ليل نهار ف صحبتي يعني واحده تانيه دي بنسبالك مش خيانه.. 
استحاله تخوني وانت طول اليل بتحلم بيهاا.... 
استحاله تخوني وانت بتتلخبط ف اسمي وتناديني بإسمها هيا... 
دي بالنسبالك مش خيانه يبشمهندس... 
طلقني يريان اناا مبقتش قادره استحمل... 
انت لما قولتلي انگ بتحبها انا سبتلك مصر كلها ومشيت واقنعتهاا انها توافق عليك عشان بس انا شوفت ف عنيك حبگ الصادق ليها ومشيت ويارتني ماارجعت.. 
لماا رجعتت لقيتك ف وشي تاني سنه بحالها بتعذب ولا ليله ولا ثانيه نسيتك فيهاا.... وف الاخر الشخص الي اعتبرتو كل حاجه بنسبالي... كان بيضحك علياا وبيقولي انو بيحبني عشان بس يخليني اوافق عليه واتجوزو وف الاخر ايه بينتقم..... 

ليه كدا يا بشمهندس كنت عملتلك ايه انا ف حيااتگ... انا عمري ما اذيت حد... مكنش عندي حد اصلا عشان اذيه طول عمري انا  الي بتأذي وبسكت واقول الحمدلله... ماتنطق ساكت ليه... 
لورين انتي مش فاهمه حاجه... 
فاهمني اكدب علياا وهصدقك... زي ماكدبت عليا اول مره وقولت فيها انك بتحبني وانا كنت عارفه انك مبتحبنيش ومع ذالك وافقت... اكدب اقول اي حاجه والله هصدقك.... 
بصلي ببرود... گل حاجه وليها وقتهااا.... 
خلااص طفح الكيلل.... انت ايييييييه اييييه ياااخي البرود الي ماااشي في دمگ دااا انت اييييه مبتحسش ارحمني بقي.... انا بكرهك يرياااننن... بكرهككككككك... 
كدابه... انتي بتحبيني.... 
اطلع بره انا مش عاوزه اشوفك... اطلع برررررررىه.... 
لورين تهدي ارجوكي... عشان خاطري.. 
بقولك اطلع برهه... ايه مبتفهمش روح لسنيوره بتاعتك الي تحت.... ولا عاااد يفرق معايااا يلاا... 
علي فكره الي تحت دي عليااء اختي في الرضاعه... 
اناا مسالتكش هنا وياسيدي ماشي ياهلا وسهلا.... اطلع بره وابعد عني بقي... 
وفجأءه.... 
وفجأءه لقيتو قرب مني تاااني... 
ولو مبعدتش هتعملي ايه.. 
هاا... قص قصدك ايه.. 
قصدي اني بحبگ... 
هههههه... تصدق ضحكتني.... انت بتعرف تعرف انت... انت بتعرف تعلقني بيك وتمشي... انت بتعرف تأذيني بكلامك... انما تحبني دي مش رياان.... لو سمحت ابعد... 
مسك وشي بين ايديه... بس انا مش عاوز ابعد... 
_
لورين..!؟ 
بعيااط... انا مبقتش فاهمه حاجه... انت بتحبني ولا بتنتقم مني... ولا ايه..... انا مبقتش افهمك يريا
وانا مش عارف اعمل ايه اناا كنت مرعوب عليهاا وعلي تالين وامي... ماما خدت تالين وطلعت تجري علي اقرب اوضه ليها... وانا معرفتش اتصرف غير اني شديت ايديها واستخبينا ورا الكنبه وهيا عماله تعيط بهستريه وخايفه جداا... راح ابويا جهه وشدهاا من ايدي بالعافيه... وحط المسدس علي راسها كتهديد... طبعاا ابوها كان بيحاول ينشل علي ابويا من غير مايأذيها بس للاسف الرصاصه جت فيهاا وماتت ندي... دمهاا كان مغرق هدومي... تخيلي انتي النظر طفله اناا الي شلتها يوم ماتولد وانا الي سمتهاا واناا الي مربيها وكانت كل حاجه لياا وف الاخر ابقي غرقان بدمهااا... مقدرتش انهارت لدرجه مسكت المسدس وكنت هضربو بالنار بس كانو ابوها وابويا موتو بعض.... 
من ساعتها وهيا دايماا تيجي في احلامي... دايما تقولي.... اناا معاك يرياان.... انااا هستنااك وهنتقابل... من كتر ماهيا كل مره بتجيلي تقولي كداا جالي هوس بيها انها لسه فعلا عايشه واننا هنتقابل ف يوم من الايام... 
ولما انتي كنتي بتحكي عن صحبتك ندي... اسمها حتي فكرني بيها وكان عندي فضول اعرف مين ندي دي... ولما جيت معاكي المطااار اتصدمت ندي صحبتك شبهه ندي بنت عمي بالظبط... هه ويالسخريه كمان نفس اسمهاا.... انا قولت وقتها اني مستحيل اسيبهاا تاني بعد مارجعت ليااا... 
روحت واتقدمت لهاا... بس كانت دايما ساكته وعلي طول بتكتب في الدفتر بتاعها تقريباا مبيفرقهااش... 
ااه الدفتر داا مره خصمتني شهر عشان بس حاولت اشوف هيا بتكتب ايه..  
المهم... كان عندي فضول اشوف زيك هيا بتكتب ايه... سرقتو من وراها ويارتني ماممسكتو... 
ودا سبب انتقامي منك الي مش هنسميه انتقام بقي لاني والله عمري مافكرت ف الكلمه دي انتي الي قولتيها... المهم لقيتها كاتبه انهاا بتكرهك وبتحقد عليكي ونفسها حياتك تبقي اسوء من الجحيم... مش عارف ليه... كانت كاتبه ان انتي عندك عيله بتحبك انما هيا اهلو ماتو وسابوها... هيا الي قتلت امك يالورين.... 
ايه...!!!؟ 
اه والله هيا الي حطت لها ف الشاي ماده سامه عشان تبان انهاا ماتت مخنوقه او شرقت... المهم... كانت كاتبه انهاا هتبقي احسن منك في دراستهاا عشان الكل يقول عليها هيا الي ناجحه اما انتي فاشله بدل ماكانو بيقولو لها هياا.... اناا واقتها كنت معمي بيهاا لاني كنت فاكرها ندي بنت عمي ولاني كنت حالف اني اخد حقها من اي حد يأذيهااا... انا قررت اني... 
تتجوزني وتخليني احس بنفس الي هيا حاستو صح... 
اناا اسف يالورين..... انتي لما ضربتيني بالقلم ومشيت اناا فوقت من الوهم داا كله... روحت لها عند قربهاا وفضلت اعيط كتير لاني حاسس اني تاايهه ومش عارف اعمل ايه.... اناا حتي لماا كنت ببقي معاها كنت بفكر فيكي انتي اناا فعلاا بحبكانتي يالورين انتي لما سبتيني وسافرتني انا كنت هتجنن عليكي.... بس اناا تاايهه ومكنتش اعرف اناا ليه خايف كدا ومفتقدك كدا... لما روحت لقبرهاا شفت طيفهاا... فضلت تضحك... بصيت لها بإستغراب... 
بتضحكي ليه... 
اصل انت بتحبها اووي يابن عمي.. 
لاء انا بحبك انتي... 
هششش...... انااا مشيت بص كداا حواليك.... هتلاقي لورين هيا الحاضر والمستقبل بتاعگ... هياا بس حببتك... انا كدا خلااص اطمنت عليك... اناا همشي دلوقتي.... نور حياتك يارياان نور حياتك يباباااا... 
وسابتني ومشيت فضلت اضحك كتير وسط دموعي اناا كنت محتاج حد يدلني ويرجعني لطريقي تاني... اناا اسف يالورين بجد اسف... بس انا بحبك والله بحبك وعمري ماكدبت عليكي لما قولتهالك حتي كنت كل مره بقرب فيها منك.... كنت ببقي محتاج فيها قربگ... بالنسبه بقي لعلياء علياء تبقي اختي في الرضاعه فعلا... امي لماا خلفت تالين اختي كانت مامت علياء لسه ولداها بس كانت تعبانه مقدرتش ترضعها وكدا ف امي رضعتها.. هيا ف تانيه ثانوي علي فكره دلوقتي بس هيا الميكب ولبسهاا داا باين عليها انها كبيره بس لاء هيا عيله بنسبالي دي غير انها اختي كانت مسافره بره وامبارح رنت علياا عشان اروح اجيبها من المطار بس هيا دي كل حياتي يالورين الي فاتت.... انما دلوقتي انتي حياتي... 
بص انت ملگ ياريان... سواء كنت عاوز كدا او لاء... انا بس كنت محتاجه تديني فرصه.. 
ههه خلااص يستي رياان كلو بقي بتاعك انتي... خلاااص طيب مسمحاااني... طبعااا مسمحااك... بس عندي طلب... 
اطلبي انا تحت امرك... 
نجيب يوسف ومااجده... 
اوبااااا دانتي داخله علي تقيل بقي.... 
طبعاا... 
بحبگ يالورين حيااتي.. 
وانا كمان بحبگ يعمري♥️

             ♥️تمت♥️
الكاتبة الرابعة : باسنت أشرف
اسم الاسكريبت : سندي في الحياة

اسكريبت سندي في الحياة

 انا عايزَ اقّرب مِن ربنا انا حَاسه نفسي بِعيدة جدًا عنه عايزَ ابعد عَن كُل الناس و ابعد عَن الشر مَحدش هينفعني لما أموت غير ايماني و اتقائي بالله عايزَ حَد يدعمنى في إني اقرب مِن ربنا دَ انا حتى الصلاه مش بصلي 
ــ انا معاكِ انا طول عمري نفسي في كدَ نفسي مراتي تكون احسن و اقرب إلى الله انا هكون معاكِ و هَساعدك عَلى طاعة الله 
تقى:  متأكدَ مِن كدَ واثقة فيك جدًا يا كريم و عارفه إنك مش هتسيبني حَتى لو الكل سَابني و اتخلى عَني 
كريم:  انتِ مراتي يا تقى و يعلم ربنا انا حبيتك ازاي انتِ إنسانة طيبة و نضيفة مش زي أي حد وبعدين اللي اتخلى عَنِك هو اللي خِسر حَد قَمر اوي زَيك كدَ و قَلبه طَيب 
تقى:  لا بِجد بَحِبك اوي يا كَريم ربنا يخليك ليا دايمًا 
كريم:  توتا مِش اسمها يخليك اسمها يديمك عَشان يخليك جَاية مِن التَخلية و التَخلية تَعني التَرك فهمتِ 
تقى:  اها تَمام فِهمت ربنا يِديمك ليا يا كيمو 
كريم:  احم بَلاش كيمو دي يا سِت عَشان بَحِس نَفسي طَفل اوي 
تقى:  حَاضر يا كريم 
كَريم:  حبيبي شطور يا ناس يلا بقا الاذان لِسه مأذن قومي اتوضي وانا هصلي بيكِ النهارده
تقى:  بِجد يَعني مِش هتروح تصلي في الجامع 
كَريم:  لا يا قطتي انا هصلي بيكِ النهاردة يلا هوبا 
تقى:  فوريرا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صَليت بيها و هي قَعدت تِعيط كتير و تناجي ربها سبتها براحتها خَالص لِغاية ما تهدأ و تطلب العفو و المغفرة على كل الغلطات اللي غلطتها 
كريم:  هديتِ 
تقى حضنتة و قعدت تعيط 
و كريم حضنها جامد 
كريم:  خلاص بقى يا قطتي اهدي اششش كفاية 
تقى:  هتفضل معايا صح مش هتسبني 
كريم:  لا يحبيبتي مش هسيبك ابدًا خليكِ واثقة من كدا 
تقى:  واثقة و بحبك اوي 
كريم:  شطورة يلا بقى قومي اغسلي وشك كدا 
تقى:  حاضر 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
كريم:  توتا انتِ يا قطتي روحتِ فين يا ست انتِ 
تقى:  في أي يا كيمو عامل دوشة كدة لي بس 
كريم:  كنت هقولك إن ماما جاية النهاردة هي و خالتي و هدى 
تقى:  وهدى جااااية 
كريم:  أي في أي هَدي أعصابك شِوية 
تقى:  أنا هادية اووي اديني البت دي جاية تعمل أي 
كريم:  بنت خالتي يا تقى فيها اي لو جات
تقى:  لا البت دي بتحبك يا كريم 
كريم:  طبيعي هتحبني أي اللي هيخليها تكرهني 
تقى:  اعععععععععع كريم متعصبنيش 
كريم:  الااه انتِ اللي بتقولي كلام غريب مش أنا 
تقى:  كريم خلاص يا كريم هتشلني 
كريم:  بعد الشر عليكِ يا جميلتي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقى:  ازيك يا طنط اتفضلوا 
كريم:  يادي النور يادي النور وحشتيني يا ماما 
رجاء:  وأنتَ كمان يا حبيبي عاملين اي 
كريم:  فل يا ست الكل عاملة يا خالتي 
سمية:  الحمدلله يا كريم ازيك يا تقى عاملة اي 
تقى:  الحمدلله يا خالتو 
هدى:  ازيك يا كيمو عامل اي وأنتِ يا تقى 
تقى:  كيمو في عينك يا شيخة 
هدى:  نعااااااام 
تقى:  قصدي الحمدلله يا حبيبتي وحشاني اوي بجد متعرفيش بسأل كيمو عليكِ دايمًا مش صح يا حبيبي 
كريم  :  اها فعلًا بتعزك اووي الصراحة 
هدى:  و أنا بعزها اووي 
تقى:  اتفضلوا الأكل جاهز على السفره 
سمية:  لي يا بنتي تعبتي نفسك
تقى:  ولا تعب و لا حاجة يا طنك يلا اتفضلوا 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقى:  عن أذنك يا هدى مبعرفش اقعد غير في المكان ده 
هدى:  والله لي يعني 
تقى:  اصل الهواء مش بيوصلي غير هنا 
هدى:  تمام أتفضلي 
رجاء:  تسلم أيدك يا تقى 
هدى:  الأكل ميتاكلش انا أعرف بتاكله ازاي يا كريم كويس إن مجالكش تسمم 
سمية:  أي اللي بتقولية ده يا هدى 
هدى:  الاه انا صريحة مبحبش الكدب 
كريم:  اذواق بقى يا بنتي هنعمل أي أنا عن نفسي مش بقدر أكل غير الأكل اللي بتعملوا توتا 
تقى:  بالهنا و الشفا يا جماعة 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
تقى:  شوفت بنت خالتك دي مش كويسة خالص 
كريم:  خدت قعدتها و مشيت و بعدين هي مغلطتش في حاجة 
تقى:  و اللهِ يعني أنا أكلي مش حلو 
كريم بإستفزاز:  اهاا مش حلو 
تقى بدموع محبوسة:  خلاص روحلهاا هي تعملك الأكل 
وقامت دخلت الاوضة و سابتة 
تقى في نفسهاا:  بقى أنا أكلي وحش ماشي يا كريم لما نشوف اخرتها معاك هو شكلة اصلًا بيحبها و هيسبني زي ما كلهم سابوني أنا عارفة أنا أصلًا متحبش هو عايش معايا مجبور أكيد 
كريم:  عليا النعمة أنتِ مجنونة 
تقى:  شكرًا ما أنتَ خلاص هتطلعني مجنونة عشان تسبني و تروح تتجوز بنت خالتك صح و هتسبني زي ما كلهم سابوني
كريم:  تقى أي الكلام الفاضي دَ. 
تقى:  دي الحقيقة مش كلام فاضي خالص انا إنسانة مش كويسة و متحبش صح 
كريم:  توتا يا حبيبتي أنتِ هبلة اوي و هي مش ناقصة نكد على الليل أنا داخل التوالت أحسن 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
خرج كريم من الحمام ليرى تقى تنام على السرير و تخفي وجهها تحت البطانية ولكن جسمها يهتز نتيجة بكائها 
قرب منها كريم و شد البطانية من عليها 
كريم:  بتعيطي لي دلوقت 
تقى:  بس يا كريم أبعد عني أنا زعلانة منك 
كريم:  و إنا من وقت ما أتجوزتك و أنا عاهدت نفسي أني مش هسيبك تنامي في يوم معيطة بسببي او لأي سبب كان 
تقى:  كريم أنتَ مش بتحبني صح 
كريم:  لا أنا بحبك جدًا مين اللي قال الكلام المجنون دَ 
كريم:  بجد أوعدني إنك مش هتسيبني ابدًا 
كريم:  أنتِ روحي اللي مقدرش أستغنى عنها ابدًا 
تقى:  أنا بحبك اوووي اووي اووي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
تقى:  كريم أنا قررت قرار 
كريم:  اشجيني 
تقى:  قررت إني هلبس خمار عايزَ أختمر 
كريم:  وه بجد أنتِ بتتكلمِ جد والله 
تقى:  ايوا والله العظيم أنا قررت خلاص 
كريم:  يا أحلى خبر سمعته قومي بسرعة البسي 
تقى:  هنروح فين 
كريم:  هنروح نجبلك هدوم جديدة عشان تختمري 
تقى:  كريم احنا في الليل يا حبيبي المحلات قافلة 
كريم:  الاه مليش دعوه لحسن ترجعي في قرارك 
تقى:  وه انا أخدت  القرار خلاص ومش هرجع عنه 
كريم:  هنخرج من النجمة بكرة ماشي. 
تقى:  واللهِ إنك مجنون 
كريم و هو يقترب منها:  مجنون بس بحبك 
تقى:  كريم بتعمل أي يا بني سيبني 
كريم:  الاه مش لازم نحتفل بالمناسبة الجميلة دي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
تقى:  يااااااااااه حقًا الشوبينج متعب اوي 
كريم:  لا اليوم كان قمر اوي علفكرا 
تقى:  يعني أنتَ متعبتش 
كريم:  تو تو على قلبي أحلى من العسل 
تقى:  والله إني بحبك اوي 
كريم:  عيوني قومي إلبسي يلا عايز اشوف كل الهدوم عليك 
تقى:  الاه ما انا جربت كل حاجة هناك 
كريم:  معرفتش أشوفك و اتأملك كويس 
يلا قومي 
تقى:  حاضر متزوقش 
كريم:  اخلصي يا بت 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
كريم:  بسم الله اللهم بارك ماشاء الله اي الجمال ده يا روحي لا بجد ربنا يبارك فيكِ و يثبتك 
تقى بفرحة:  بجد يعني حلو فيا 
كريم:  حلو دي كلمة قليلة دَ هياكل منك حته. 
تقى:  هييييييييي شكرًا 
كريم:  العفو يا هبلة 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
رجاء:  ماشاء الله يا حبيبتي اللهم بارك أي الجمال دَ 
تقى:  تسلمي يا طنط بجد عجبك 
رجاء:  جدًا جدًا والله كيوت اووي 
مختار:  ربنا يثبتك يا بنتي 
تقى:  تسلم يا عمو 
كريم:  الاااه الااه كلكم نسيتوني انا خالص اي يا جدعان 
رجاء:  بس يولا هتغير من مراتك ولا أي 
كريم:  انا اقدر ظالميني دايمًا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
تقى:  كريم يا كريم 
كريم:  يا قلبه 
تقى:  عايزَ اروح أحفظ قراءن سمعت أن في شيخة كويسة جدًا بتحفظ 
كريم:  حاضر يا حبيبي هشوفلك حد كويس 
تقى:  ربنا يديمك ليا بجد 
و مرت الأيام و تقى تتردد على شيخة لحفظ القراءن الكريم و بالفعل بدأت الحفظ و كان كريم  دائمًا ما يشجعها 
تقى:  كرريم أنا مبسووطة اووووي أنا حفظت عشر أجزاء 
كريم:  اللهم بارك يا روحي عقبال ما تختمي المصحف كله 
تقى:  عليا الطلاق بحبك اوي لولا دعمك ليا مكنتش وصلت لهنا كريم أنا بجد بعشقك اوي 
كريم:  وانا بموت فيكِ يا روحي و بعدين أنا لو مدعمتكيش مين هيدعمك 
تقى:  بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك خمسة بحبك 
كريم:  خمسة بس يا وحشة 
تقى:  كتيررر كتيررر أنا حبي ليك ما يتوصفش بكلام 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
كريم:  توتا يا توتا وه الدنيا ضلمة لي كدَ ليكون النور قاطع ولا حاجة أي الغباء ده ما كان منور برة 
و جة يدخل لقى تورتة صغيرة و شموع و الاوضة مزينة و على الحيطة مكتوب بالزينة "you will become a father" 
كريم:  you will become a father لاااا لااااا دَ بجد 
تقى:  اهدى يا روحي براحة 
كريم:  يا حيااااتي بحبك اووووي لاا بجد هكون أب 
تقى:  وأحسن أب في الدنيا 
احتضنها كريم بفرحة شديدة:  مش مصدق نفسي أنتِ حققتيلي كل أحلامي بحبك اووي يا غالية 
تقى:  أنا اللي كل أحلامي أتحققت عمري ما كنت أتوقع إني اتجوز شخص حنون و رائع زيك و كمان اتغير و أبقى أم ربنا يديمك ليا 
كريم:  ويديمك ليا يا أحلى توتا في الدنيا 
"و ما الحبيب إلا سند في وقت الضعف و داعم في وقت لا داعم فية" 
تمت

الكاتبة الخامس والأخيرة : عائشة نصر
اسم الاسكريبت : سندي 
اسكريبت سندي

قاعدة علي الرمل وفي دنيا تانية خالص 
هاا أجبلك بطاطا أنتي بتحبيها أوي 
معتش قادرة
خلاص نتغدى
معتش قادرة أكمل
طب يلا يا حبيبتي نروح
افهم بقي يا اخي معتش قادرة اكمل معاااكك
ااا انا ع عملت اي بس واكمل بدموع دا انا والله بحبك وبموت فيكي طب قوليلي انا قصرت معاكي عشان خاطري ردي عليا
فضل يهزها لمدة خمس دقايق وهي مبتردش 
سبنييييييييييي بقي سبني سبني و امشي مش عايزة اشوفك ولا اعرفك تاني انا اتجوزتك بالغصب وحبيتك بالغصب وخلاص حامل منك وهخلف وهجيب طفل ملهوش ذنب أظلموا معايا ومعاك لي حرام واللله حررام انا مش جاهزة اخلف اصلا هخلي بالي منه ازاي وانا مبشوفش 
يا حبيبتي أهدي أنا عينيكي ولو دا مكفكيش هديكي عيني بس تكون كويسة أبننا هييجي وهنربي سوا مش بعنينيا بقلبنا وحبنا ليه متعيطيش انا جنبك ومستحيل اسيبك وانا كنت عاملك مفاجأة انا سالت دكتور صحبي وقال انه في امل انا عمري م هسيبك وصدقيني عندي استعداد اديكي عيوني 
 يع يعني انا مم ممكن اشوف تاني 
ايوة يا حبيبتي وهتبقي احسن ماما ف الدنيا كلها ولو مشوفتيش هنعمل عملية تانية اديكي عيوني ونسافر برة ونجرب حلول كتير بس تكوني كويسة عشان انا مش هلاقي حد احبه واخد باله منك انتي اللي بقيالي بعد م امي ماتت
ششش بس متقولش كدا انا عمري ما هسيبك
انا بس خايفة
أطمني انا عمري ما هسيبك هنفضل مع بعض لغاية ما نضحك من غير سنان
ضحكوا
ها نجيب بطاطا 
لا انا جعانة غدا بقي
تمت💜
ودول الكتاب اللي جمعناهم النهاردة انتظرونا في مسابقة جديدة
لو عايز تصوت للكاتبة اللي بتحبها صوتلها من بيدج الفيس بوك : اضغط هنا
للانضمام ل قناة التليجرام : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق