القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ابن عمي الفصل الخامس 5 بقلم ناهد خالد

 رواية ابن عمي الفصل الخامس 5 بقلم ناهد خالد

رواية ابن عمي الفصل الخامس 5 بقلم ناهد خالد

رواية ابن عمي الفصل الخامس 5 بقلم ناهد خالد

_ها مالك؟... قالها يوسف بتعب. 
_ماليش انا كويسه بعدين خليك في نفسك وانت متبهدل كده..
_اخلصي ياساره انتي عاوزه تقولي حاجه.. قولي..   بصتله ساره شويه وقالت:
_وأنت للدرجادي بتحس بيا؟
ارتبك وقال:
_احس بيكي اي متكبريش الموضوع كل الحكايه اني شايف في عنيكي كلام عاوزه تقوليه..
_علي ساب نهي.. وعاوزنا نعطي علاقتنا فرصه جديده نشوف فيها بعض بطريقه مختلفه...
بلع ريقه وهو بينزل بعينه علي الارض وقال :
_دي حاجه كويسه انه فاق لنفسه وعرف انه مش هيلاقي احسن منك..
_يعني من رأيك اوافق؟
رفع عينه ليها وهز راسه ب اه :
_وافقي يا ساره وارحمي نفسك من و"جع القلب..أنتي بتحبيه يبقي لي لا!.
بصتله شويه بتركيز وقولت :
_بص يا يوسف انا فضلت طول الليل افكر ف الموضوع ده وخدت قراري الأخير.
سكت وهو سكت وكأنه خايف يسألني عن قراري وانا فهمت ده فكملت :
_علي لو آخر راجل في الدنيا مش هوافق عليه، حتي لو لسه بحبه وحتي لو روحي فيه.. بص يا يوسف انا ممكن اتنازل عن اي حاجه الا كرامتي.. وانا لو قبلت ارجعله أولا عمري ما هثق فيه وثانياً هبقي بدوس علي كرامتي وبمسح بيها الارض... ويحقله بعد كده يعمل اللي هو عاوزه فيا....مش انا يا يوسف مش انا اللي واحد يسيبني ويروح لواحده غيري بعد ما يعرف اني بحبه لا ويروح يفضحني عندها ده انا والله لولا اني مش عاوزه اعمل شوشره والعيله تعرف لكنت مسحت بكرامته الأرض.. بس انا عارفه علي.. علي مغرور ورفضي له هيو"لع في قلبه حر" يقه وهيحس انه كرامته اتهانت.. وكده ابقي خدت حقي.
مغفلش عنها ملامح يوسف اللي اتبدلت بين ذهول ل راحه لفرحه.. بس قررت تعمل نفسها مخدتش بالها وكملت :
_انا هشوف حياتي بعيد عنه والعرسان اللي كنت برفضهم من بره هقابلهم واشوف الانسب ليا مش عند فيه لأنه ميهمنيش بس لأني مش هوقف حياتي عليه...
_وحبك له؟
سألها يوسف بهدوء منافي تماماً لمشاعره...
_انا طول عمري مؤمنه ان ميمحيش الحب إلا حب اقوي منه وانا بكل طاقتي هحاول احب الشخص اللي هوافق يكملني ويبقي شريك حياتي.. واتمني اني الاقي اللي يحارب معايا ويساعدني اني احبه بتصرفاته وكلامه ودعمه ليا.. وعلي فكره لو وافقت علي شخص انا هحكيله كل حاجه قبل ما نخطي اي خطوه سوا..
ابتسم بهدوء مغطي علي قلبه اللي بيرقص جوه بس كمان في هاجس خوف احتله وهو بيفكر ياتري ممكن تتقبله ك زوج وحبيب؟ ولا هتفضل شايفاه يوسف الصديق والأخ بس؟...
خرجت من عنده وجريت ناحية المطبخ وهي بتتلفت وراها عشان تتاكد انه مخرجش..
_خالتو... خالتو..
_ها عملتي اي؟.. قالتها خالتها بلهفه وهي بتسيب الاطباق وبتبصلها...
_انا قولتله اللي فهمتهولك والباقي عليكي بقي..
_عنيا متشليش هم..
_ماشي بس ادخليله دلوقتي واضربي علي الحديد وهو سخن.
_ماشي، ماشي روحي يلا انتي. 
مشيت هي ودخلت امه له.. لاقته باصص قدامه وسرحان دخلت وهي بتقول:
_تصدق يايوسف خالتلك بتقولي ان ساره قالتلهم ان لو اتقدم لها عريس هتوافق تشوفه.. انا اتصدمت ده انا فكرت ان لما علي ساب نهي ساره ما هتصدق وهيكون عندها أمل انه يتقدملها. 
فاق من افكاره وسرحانه علي صوت والدته فقال:
_وانتي عرفتي منين ان علي ساب نهي؟ 
اتوترت للحظات وهي بتقول في سرها " يالهوي البت ساره مقالتليش اقول كده انا بنيل اي بس".. 
_ماهو.. ما هي خالتك قالتلي في التليفون.. المهم سيبك من كل ده اعتقد بقي دي فرصتك.. 
_فرصة اي؟ 
_فرصة اي! فرصتك تتقدم لساره.. 
بصلها بقلق ظهر عليه وقال :
_انا قلقان اوي.. مش عارف ساره هتشوف الموضوع ازاي.. حاسس انها هتقولي انها مش شايفاني غير صديق وابن خاله وبس وساعتها مش هكون خسرتها ك زوجه بس لا هكون خسرتها كصديقه وهيبقي في توتر في علاقتنا..
قربت منه وهي بتحط ايدها علي كتفه:
_ولو مخدتش الخطوه دي وحد غيرك سبقك هتفضل طول عمرك تندم انك مجربتش يمكن كانت وافقت... تحب اجس انا نبضها من بعيد لبعيد..
بصلها بتوتر ونفخ بضيق:
_مش عارف ياماما مش عارف... سبيني افكر في الموضوع شويه...
-ماشي يا حبيبي فكر كويس وشوف انت عاوز تعمل اي...
_____________
_يفكر اي ياخالتي انتي هتهزري! هو هيتشرط كمان!
_لمي لسانك يا قليلة الر"بايه.. انا ابني يفكر براحته مش يمكن مش عجباه..وخايف يتدبس فيكي. 
_والله!
_يابنتي افهمي يوسف قلقان مش عاوز يخسرك..
_ايوه يعني اروح انا اطلب ايده واخلص!
_بت يا ساره هو انتي امتي بقيتي مسروعه علي الجواز كده؟
_لا مش مسروعه ع الجواز.. انا مسروعه ع الجواز من ابنك بس.... مش عاوزه اعطيه فرصه يفكر لأحسن بغبائه ده يقرر ميتقدمش.
_يابت ده انا اصلا مستغرباكي ومش قادره أصدق انك اتقبلتي موضوع يوسف بالسرعه دي..
_سرعة اي يا خالتي! انا بقالي ٣ أيام بفكر ليل نهار عيني مبتغمضش غير ساعتين بالعافيه من كتر التفكير... أنا واحده عاشت من يوم ما عرفت الحب تحب في واحد مش سائل فيها.. يوم بقي ما تعرف ان في حد بيحبها باكتر من حبها للشخص التاني وقرر يضحي بنفس تضحيتها فكرك مش هيأثر فيها! يوسف بعد ٥ سنين عن أهله واتغرب بسبب حبي وفضل يسمع اشعاري في التاني من غير ما يعترض ولا يقولي في يوم انا مش عاوز اسمع حاجه.. ولما عرف اني تعبانه جه جري عليا من غير ما يفكر انه بكده بيهد كل اللي عمله في ال ٥ سنين.. اللي هو اصلا منسنيش فيهم... لا واخرتها بيقنعني اوافق واعطي لعلي فرصه جديده... ابنك اهبل زيي بالضبط تحسيه شبهي في الخيبه فهنليق علي بعض اوي خدي بالك...
_ربنا يقدم الي فيه الخير يابنتي...
_بقلك اي يا خالتي ماتجبيه وتيجوا تتغدوا معانا بكره.
_وبعدين؟
_لا سيبي بعدين دي عليا.... قالتها بابتسامه خبيثه وهي ناويه تعمل كل اللي ممكن يحركه...
______________________
_سااااره.
_اي يا هبله انتي..
_بقالي ساعه بخبط وانتي مش سمعاني مين اللي واكل عقلك؟
اتنهدت وقالت:
_هيكون مين غيره اللي لخبطلي حالي من كام يوم ومبقاش ليا تفكير غير في موضوعه. 
_علي.. 
_قطيعه... يوسف ياغبيه. 
_والله معاكي حق انا لحد الان مش مصدقه انه بيحبك الحب ده.. 
_عارفه يا نور يوم ما قلي بحبك في المستشفي مكنتش متخيله انه بيقولها بجد.. 
_بصراحه هو عمره ماعمل تصرف يدل علي انه بيحبك الحب ده... 
_لا طول عمره يوسف بيعمل بس انا اللي كنت معميه بحب علي. 
_ودلوقتي؟ 
_قفلتي من علي يانور خلتني اشوف عيوب كتير اوي مكنتش شايفاها فيه... علي اناني ومغرور ومبيحبش الا نفسه. حتي نهي كان مجرد اعجاب عابر.. وميحبش اللي يقوله لأ.. بدليل انه بيقولي انه منتظر مني الموافقه لانه مش هيقبل بغيرها... مش حباً فيا لا لان كرامته مش هتسمحله اني ارفضه... 
_وانتي هتعملي اي؟ 
_أبدا عزمته بكره علي الغدا... 
_مين علي ولا يوسف؟ 
_الاتنين... 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية ابن عمي)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات