القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قسمة ونصيب الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

 رواية قسمة ونصيب الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

رواية قسمة ونصيب الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

رواية قسمة ونصيب الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

_قلم نزل علي وشها وكان من خالد واتكلم بصوت عالي أنتِ  مجنونه انتِ عارفه أنتِ  بتقولي إيه طب وأنا  أنا إيه من كل ده، وعدك ليا إيه فين أحلامنا ها بسهوله تتخلي كده للدرجادي أنا مش فارقه معاكي طب وقلبي اللـِ حبك ومستنيكي تكون ليا في يوم من الأيام ها متردي واقف ساكته كده ليه ها، اوعي تقولي حبتيه 
_حور...  انا متجوزه يـٰ  خالد ياريت تبعد بعيد عني لاني مش محتاجه أنك تعملي مشاكل مع حوازي، عايزه أعيش انا وجوزي و أبني اللي جاي في الطريق ده في سلام ابعد بعيد عن حياتي واتجوز وعيش حياتك يـٰ  خالد، نهايه قصتنا كانت قسمه ونصيب واحنا قدرنا وقسمتنا ونصيبنا إن كل واحد فينا هيكمل حياتوه مع حد تاني، أنسي وحبي غيري وعيش زي ما انام عملت تممت جوزي من مصطفي واهو هكمل حياتي معاه هو مش حلو هو كويس جداً واتنهدت وبيحبني وهيجي يوم وأحبوه وابتسمت أشوف وشك بخير يـٰ  خالد 
_خالد... واقف يبتسم اللـِ هو ده حلم ولا حقيقه معقول اللـِ  بيحصل يعني اللـِ كنت مستنيها وراسمي أحلامي عليها تبقا من نصيبي غيري تبقاا لغيري وفاق علي صوت آذان العصر وراح اتوضئ وصلي وقاعد يفضفض لربنا ويدعي كتيير وخرج من الجامع "المسجد"  قلبوه مرتاح! 
___________________♡""
_ خالد... ماما شوفيلي عروسه وتكون حاهزه انا خلاص قررت أتجوز واعيش حياتي صح وابتسم لهم وراح علي أوضته 
_الأم... لللللللوووووولي 
_خالد...قعد ومسك صور حور وبصلها... بقاا كده ليه النهايه بتاعت حكاينا تكون كده فعلاً مش كل النهايات سعيده زي ما بنتمني،أحنا اللي بنخليها سعيده وزي ما بنتمني فـِ روايه ما،حدوته،قصه،بس الحقيقه غير كده الحقيقه بتوجع أوووي بس عارفه انا اهوو هتجوز وانساكي واعيش حياتي زي ما قولتيلي،هثبت لنفسي انك ولاحـ... وسكت خالد وفرد جسموه علي السرير ونام....نام هروباً من الواقع الأليم ده!
__________________♡" 
_حور...داخله من باب الشقه ولقيت مصطفي قاعد فبصتلوه... أخبارك
_مصطفي...كنت فين يحور
_حور بهدوء... هديه فرصه لعلاقتنا يمصطفي انها تكون كاي زوجه وزوجه طابعين وانت اللي هتخليني احبك 
_مصطفي...طب وخا....
_حور قاطعته كلامه...خالد خلاص هيتجوز وانا هنسي واعيش حياتي معاك و احنا أصلاً نصيبنا مش مع بعض 
_مصطفي ابتساملها...غيري هدومك وتعالي نعمل عشا سوا إيه رأيك 
_حور...ابتسمت...هوااا 
وقفت قدام المرايه....كان لازم اقول أني حامل علشام تفهم رغم اني اللي روحت العياده عشان تتاكد لما اقولك ولم شوفتك ماشي ورايا 
___________________♡"
"يوم جديد"
_خالد صحي من نومه متأخر لبس هو ومامته وبابه واتحركوا علي بيت العروسه 
"نسيب العرسان سوا"
_خالد... أنا خالد متخرجه من تجاره وبستغل شغل خاص بيا،بصلي الحمدلله وحابب اكمل نصي بيكي انت
_خلود.... انا خلود  مختمره زي ما أنت شايف و بصلي الحمدلله وعارفه ديني كويس 
_خالد... أنا عايز اعمل كل حاجه بصرعه انتي جاهزه وانا جاهز خطوبه فـِ شهر وآخر الشهر التاني كتب الكتاب والفرح بتمني توافقي 
_خلود..انا موافقه جداً
_خالد...علي بركه الله 
_قرأوه الفاتحه واحتفلوا احتفال عائلي صغير كده،بس خالد دماغوه كانت ما حور مش في اللي بيحصل حواليه 
_____________________♡" 
_حور....قاعده ماسكه الفون وبتقلب فيه بملل فجاه تلاقيه بوست من أكونت خالد 
_حور....إيه ده ده هيخطب وأبتسمت بتتمني متظلمهاش معاك يـٰ خالد وتنساني وتحبها ولغت الادد 
_مصطفي...قرب منها وباس جبينها إيه رأيك نخرج سوا نقضي اليوم سوا 
_حور...قربت منه وباسته من خده أحلي مصطفي ده ولا إيه وبصتلوه وابتسمت وراحت تلبس 
_مصطفي...بص لطيفها وابتسمت بحب وفـي نفسه....مش هبطل أدعي أنك في يوم تحبيني هخلكي افعالي كلها تثبت لك حبي لكي وراح يلبس 
____________________♡"
"عدا ٦٠ يوم بالضبط" 
_خالد وخلود اتخطبوا رسمي وحددوه كتب الكتاب والفرح اللي هو انهارده 
_مصطفي وحور علاقتهم اتحسنت جامد واتقلموا علي الواقع 
__________________♡"
_الحياه حلوه بين خلود وخالد،وحور ومصطفي عند مصطفي للاسف جالوه كانسر،الحياه مش،دايماً حلوه في مشاكل حزن سعاده ضغوطات ،خدووه علي بعض بقوا عشره سنين مش شهور ولا ايام و كل واحد خلف كمان!
___________________♡"
_الاب...ماشي وبنتوه الصغيره خبط في طفل صغير فالولد عيط 
_خالد... بص للولد ونزل لمستواهه المفروض انك راجل متعيطش وباسوه من خدوه رفع وشه لـِ الام وهنا كانت الصدمه 
_خالد... حور 
_حور...بصتلوه بصدمه وبابتسامه 
_خلود... مسكت ايد بنتها الصغيره 
_خالد... بصي لي بنتوه ديه حور بنتي 
_خلود بصت لحور بنتها وحور الكبيره وابتسمت بحزن لما عرفت إني ديه حور حبيبه خالد 
_خالد... أخبارك إيه أنتِ وجوزك 
_حور... مصطفي الله يرحمه وأهو اتبقالي من رحتوه خالد ابني 
_حور وخالد.... ابتسموه لبعض لذكرايت سنين فات وإن النصيب مكنش في صالحهم 
_خلود.. مش يلا بينا يـٰ خالد 
_خالد... مسك أيد هند ورفع بنتوه من الأرض شالها وابتسم لخلود يلا بينا 
_خلود ابتسمت... وفـ نفسها عارفه إن الراجل أول حب فحيتوه مش بينسي وبفضل في دماغه للابد، خلتك تسمي بنتك علي أسمها عشان لما تحلم بيها وتنطق أسم حبيبتك يبقا أحسن أني افتكر انك بتنده علي بنتك اللي هي علي اسم حبيبتك الاولي ومسحت دمعه نزلت منها بسرعه... 
_رغم ان خالد بيعاملها كويس بس لسه بيفتكر حور حقيقي الراجل لما يحب بجد ويكون حب اول مش بينسي للابد  وديه حقيقه  حسب علم النفس! 
_خالد... بص لخلود وشاف دمعتها بصلها وهمس،بين نفسوه بي آسف بجد 
_وفـِ نفسه... مبطلتش او مش عارف لسه بفتكرها بفتكر ايامنا سوا بس خلاص اننا نكون سوا ده من المستحيل،عارف انها سمت بنتها علي اسم حبيبتي لاني كتير بفتكر "حور"وانده لخلود باسم حبيبتي القديمه فعشان تريح قلبها سمت بنتها علي أسمها مش هقدر اقول غير ان ديه قسمه ونصيب،!
______________________♡"
_حور... بصت لابنها الصغير خالد ومسكت إيدوه وبدأوه يمشوا ببطء بصتلوه وابتسمت 
_مش عارفه ليه مصطفي وعدني قبل ولادتك إني اسميك خالد بس ديه وصيتوه كان عارف ان الكانسر تملك منوه وكان عارف ايامه محبتهوش بس هو محترم وكويس،معملته حلوه وحنين بس للاسف محبتهوش انهارده وبعد سنين من فراقي عن خالد  ورغم إني اتجوزت بس اكتشفت انو لسه بحبه وهو بيحبني  ، بس خلاص مش هنكون لبعض، كل شيء قسمه ونصيب!
"وأحيانا النهايات تكون قسمه ونصيب 💙🦋"
"مش كل اللي بنحبوهم،هيكونه لينا، في قدر، قسمه،  نصيب كل ده موجود مش هيخلي اللي بنحبهم مش هيكونه لينا 💙🦋"
"تمت 💙🦋"
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية قسمة ونصيب)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات