القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الطلاق ليس النهاية الفصل الثالث 3 بقلم زينب مجدي

 رواية الطلاق ليس النهاية الفصل الثالث 3 بقلم زينب مجدي

رواية الطلاق ليس النهاية الفصل الثالث 3 بقلم زينب مجدي

رواية الطلاق ليس النهاية الفصل الثالث 3 بقلم زينب مجدي


وجدت الأم أبنها وهو في بركة من الد*ماء .ظلت تصر*خ حتي تجمع أهل المنطقة واخذوه إلي المستشفي 
ظل داخل غرفة العمليات ما يقارب ال3ساعات وأمه وأخته يبكون في الخارج واخيرا خرج الدكتور من الغرفه
الأم...طمني يا دكتور 
الدكتور... هيقعد في العنايه المركزه أربعة وعشرين ساعة لو عدو على خير أقدر ساعتها اطمنك 
الاخت....طيب هو جراله إيه يا دكتور 
عنده ارتجاج في المخ وكسر في ايديه الاتنين وكسر في رجله الشمال  .بس ادعو إن الحالة تستقر هو دلوقتي محتاج الدعاء 
انهار*ت أمه علي الأرض تبكي أبنها وما وصل إليه حاله 
عند مديحه وصل إليها ما حدث من الجيران
مديحه.... أنا مش عارفه احدد مشاعري أنا مش زعلانه عليه .
وكمان مش فرحانه فيه أنا بس صعبان عليا عيالي واللي حصل لابوهم لحسن يأثر في نفسيتهم 
عدا ال24ساعة على خير وخرج لؤي من غرفة العناية المركزة لكن أمه وأخته لم يستطيعوا أن يحددو ملامحه من كثرة الخدوش والتورم في وجهه لكنهم حمدو الله أنه بخير 
جاءت الشرطه وأخذت أقواله وأدلي لؤي بكل شئ 
واعترف على أهل زوجته فهو بالنهاية حقه ولا بدّ أن يأخده 
بعدما ذهبت الشرطه دخلت عليه زوجته وهي تبتسم بل تطور الموضوع ليصبح أكثر من ابتسامه ليصبح ضحكا صاخبا 
لؤي.....جايه تشمتي فيا يا بنت ........
زوجته...حتي وإنت متلقح على السرير متجبس من فوقك لتحت لسانك طويل . إنت مش شايف أهلي عملو فيك إيه
أخته....امشي اطلعي بره 
زوجته...... اخرسي يابت واقعدي مكانك 
لؤي .... إنتي فاكره إني هسيب أهلك أنا عملت فيهم محضر ومش هسيبهم غير وهما محبوسين كلهم
زوجته.... إيه ده هو أنا مقولتلكش مش أنا بعد ما خرجت من بيتك طلعت على المستشفى وخدت تقرير طلعت بيه على القسم عملت فيك محضر 
لؤي....يابت ال........  يابجحه 
زوجته....طيب خد التقيله إنت هطروح كده زي الكل*ب وتتنازل عن المحضر كمان إللي إنت عملته 
لؤي..ليه يابنت.. ...قالولك عليا مره وبسيب حقي 
زوجته..... لأ قالولي راجل.ماضي شيك على بياض علشان أهلي يرضو إنهم يجوزوني ليك .شكلك كنت ناسي بس الشيك ده هيتقدم للنيابة وأهلي حطولك فيه مبلغ كويس أوي أوي لو بيعت إللي وراك وقدامك مش هتعرف تجيب ربعه .
لؤي.يا ولاد ال.......   
زوجته....براحه على نفسك هيجرالك حاجه
اصل إنت اشكالك مينفعش معاهم غير كده
 بتفتري على بنات الناس وتمد إيدك عليهم ليه. شايف نفسك علي إيه .اديك اهه راقد مش عارف تجيب لنفسك كوبايه مايه .بس فرحانه فيك أوي وهفرح اكتر لما اجيب مناخيرك الأرض أصل إنت أشكالك مينفعش معاهم غير كده 
وتركته وذهبت 
نظرت له أخته بعتاب 
إنت فعلا عملت كده مضيت علي نفسك شيك على بياض 
لم يرد لؤي فصرخت فيه أخته 
رد عليا إنت عملت كده طب ليه
لؤي ببكاء لأول مرة في حياته 
كنت عايز اغيظ مديحه واعرفها إن لو كل*به مشيت
ألف كل*به تيجي غيرها 
أخته.....كلب*ه البني ادمين بالنسبالك كلا*ب ربنا كرمهم وإنت يا عب*د تهي*نهم 
الرسول قال.ما اكرمهن إلا كريم وما اهانهن إلا لئيم 
يعني إنت عند ربنا لئيم  .وعايز تغيظ مديحه ليه أطلقت منك علشان سبب تافه زيك 
ومطلبتش منك مؤخر ولا نفقه ولا أي حق من حقوقها متسبهاش في حالها ليه . أهو ربنا انتقم*لها منك شوف بقي هتعمل ايه في الشيك وشوف هتعمل ايه في أمك إللي لو عرفت حاجه زي كده تروح فيها  
عند مديحه كانت تجلس برفقة اختها 
اختها....يا بنتي ادي نفسك فرصة تشوفيه
مديحه..... إنتي عبيطه جايه قبل العده بتاعتي ماتخلص وجايبالي عريس 
أختها... طيب بعد العده بتاعتك ما تخلص ييجي وتشوفيه 
مديحه... لأ قبل العده ولا بعدها أنا شوفت إيه حلو في الجواز علشان أفكر فيه تاني 
أختها....والله محترم جدا جدا وموافق يتجوزك بعيالك علشان هو مش بيخلف ومش هتلاقي زي كده
مديحه..... أنا وهبت حياتي لعيالي وفكرة الجواز استحاله تيجي  في دماغي كفايه عليا إللي شوفته 
سيبك بقي من الكلام ده كله محمود إبني ختم ربع القرءان وعايزه أعمله حاجه بسيطه تفرحه قومي نعمله كيكه وخدي ال10جنيه دي هاتي بيها كيس بلالين قبل ماييجي هو وأخوه من الكتاب قومي 
قال ومقعداني من الكتاب وتقولي موضوع مهم أوي عايزاك فيه .
قولت لقتيلي جمعيه حلوه أدخلها ولا حاجه  ....
.
قامو بعمل الكيكه ونفخو البلالين وانتظروا قدوم الاولاد جاء محمود وأخوه  من الكتاب وايقظو الولد الثالث من النوم 
قضو وقتا جميلا من اللعب والمرح 
كان بتكلفة بسيطه جدا لكنهم قضو وقتا من اجمل الاوقات ونامو جميعاً وهم في قمة سعادتهم 
السعاده لا تحتاج إلي أموال كثيره لتحقيقها 
بل تحتاج إلى قلوب بسيطه 
بعد مرور ثلاثة أشهر كان لؤي فك الجبس واتفق هو وأهل زوجته على الآتي
أن يتنازل عن المحضر 
ويتنازل لهم عن بيته 
ويطلق ابنتهم .مع اعطائها كافة حقوقها من مؤخر ونفقه ومتعه 
مقابل أن لا يرفعو الشيك فقد كتبو فيه 10مليون جنيه 
ويتنازلو أيضاً عن المحضر 
وقد اضطر لؤي للموافقه حتي لا يسجن 
قام لؤي بالتدوير علي شقه للايجار 
وأخيرا وجدها 
وحددو اليوم للعزال من بيتهم 
رأيتهم مديحه وهي ينقلون اشيائهم ولأول مره تجد الكسره في عين لؤي ..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية الطلاق ليس النهاية)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات