القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قسمة ونصيب الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

 رواية قسمة ونصيب الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

رواية قسمة ونصيب الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

رواية قسمة ونصيب الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

_عايز إيه من مراتي!
_بص لها...بحبها ليك شوق فـِ حاجه وقرب منه حط المسد'س علي جبينوه...طلقها يلااوبالتلاته كمان!
________________♡""
_مد ايدوه للعروسه وهو باين علي ملامحه الحزن...مبروك يعروسه  
_بصتلوه بعيون شبه هتدمع...وحركت شفايفي بـِ أنا آسفه 
_ديه قسمه ونصيب يـَ حور وبص للعريس بصه ليها كذا معني 
_مشي خالد لـِ بعيد بس عيونوه عليه علي حور  حب حياتوه مراهقتوه وشابابوه وفـِ نفسه كنت مستني اليوم اللـٓ أشوفك فيه بالابيض بس مش بالطريقه ديه وابتسم كنتي هتكوني أحلي لو واقفه جمبي وبترقصي معايا أنا دمعه نزلت من عيونه مسحها بسرعه قرب منوه شاب...وقال 
_للدرجه ديه بتحبها..،بتعيط عليها 
_بصتلوه وقلت...واكتر حبنا كان اقوي من أي ظروف وبس النصيب أزبتلي انوا أقوي من الحب 
_ياها علفكره كلنا مجاريح بس كل واحد بإختلاف جرحوه
_شاورتلوه علي قلبي...ده عاشق ليها وبس لـِ حور مستحيل فـِ يوم يحب غيرها،قلبي بعد ما هي بقت مش من نصيبي لسه بيدق ومُعلن لحبها 
_بص لـِ حور... أنتَ شايف وضعها دلوقتي إيه هي بقت متجوزه 
_بصيت لـِ حور....بس قلبها معايا أنا 
_اتعصب... وليه تستسلموا بالسهوله دي هي مش هتمون مبسوطه كده بتدمروه حياتكم 
_الكلام مكان رادي يطلع..بيطلع بالعافيه...احنا مستسلمناش،النصيب اللـِ حكم علينا بالفراق 
_اتنهد بهدوء...يبقا هي مش ليك ولا أنتِ ليها انتوا مش من نصيب بعض وشاور علي قلب خالد...يبقا ده لازم ينسي ويبطل يحبها ويدق ليها 
_دمعت...وقت ما روحي تخرج مني...هبقاا أبطل أحبها وسبتوه ومشيت لحد باب القاعه لفت وشي وبصيت عليها بصه أخير ومشيت خطوتين لقت الدي جي وقت الأغاني يعني وصوت خارج من الميك بتقول....خالد 
_ضربات قلبي عليت،التوتر تمكن مني، فرجعت خطوتين برجلي لورا وبصت لها عيوني وعيونه اتقبلوا من علي مسافه كبيره،رعشه صابت جسمي وقلبي مسكت عيوني انها تدمع بالعافيه لاني احنا كرجاله قليل أوووي اما نعيط بس لما نعيط علي بنت معنها إننا عاشقين للبنت دي وعايزنها بجد وروحنا أتعلقت بيها وبس اتنهدت ومشيت برا القاعه كلها معرفش ليه أو إيه اللـِ بيحصل هناك بس كفايه بقاا وقفت برا القاعه لحد ما الفرح يخلص واوصلها بيتها بنفسها اطمن عليها وهي فـِ بيت جوزها 
خلص الفرح وحوروعريسها "مصطفي" خارجين رايحين للبيت لشقتهم! 
_مشيت وراهم بهدوء بالموتسيكل بتاعي وانا مش شايف انا فـِ  دُنيا تانيه خالص مشيت معرفش ازاي وصلنا بالسرعه ديه بس كأن فراقها بيوجعني اكتر وبيقولي خلاص فوق بقا هي بقت ملك لغيرك بقت ست متجوزه بس لا قلبي وعقلي رافضين الفكره ديه نهائي!
_وصلنا تحت العماره وطلعوها الشقه وانا وراهم
 براقب كل ده كأني حرا'مي بيسر'ق حاجه أو سر'ق وخايف حد يكشفوه ربع ساعه واهلها مشيوا وأهل العريس فـَ  إلا أنا مسكت قزازه الخمر'ه اللـِ جبتها وقت مخرجت من القاعه ورجعت مكاني تاني بدأت أشرب صوتي عليّ بدأت أتكلم وأقول كلام كتير 
_حور انا بحبك بحبك أووووي، بلااااش تسبيني بالله عليكي انا بحبك، مش أنتِ قولتي أنك مستحيل تكوني لغيري بالله عليكي يـٰ  حور متسبنيش بقاا مرمي فـِ الارض  وبقاا بيفرد جسموه فـِ  الارض ووشه للسما صوتوه عالي والناس بتتفرج عليه ... يااااااارب ااااااااااااااااااه ويعيط كأن تايه من مامتوه وهو سن صغير!
_مصطفي...  إيه اللـٓ بيحصل ده ممكن أفهم. 
_حور... معرفش معرفش هو مش عارف... مش عارف 
_مصطفي بصلها جامد.... متأكده من كلامك ده يـٰ حور
_حور بدموع...لا مش متأكده انا بحبوه، بحبوه وهو بيحبني وو أنا كسرتوه انا... أنا مش هينفع أكون مراتي لأني بحبوه هو وقلبي معاه هو 
_مصطفي اتعصب جامد منها وقرب منها ونزل علي وشها بالقلم جامد انتِ مراتي عارفه يعني إيه مراتي
_حور... هنعد مع بعض علي اننا متجوزين بس احنا أخوات وهنطلق 
_مصطفي بعيون شريره... وانتِ مفكره إني هسيبك تروحيله تبقي بتحلمي يـٰ  ماما انت ملكي.. ليا أنا وبس  قاطع كلامهم خبط الباب وكان خالد وماسك فأيدوه مسد'س ورفعوه علي مصطفي 
_أرجع وراااااا 
_مصطفي من خوفه رجع ورها خالص وخالد دخل وقفل الباب وبص لـِ  دهب انتِ مش هتكون لحد غيري انتِ مِلك لخالد وبس ملكي انا وبصلها جامد هو ضربك 
_حور...  بصتلوه وهي خايفه من نبره صوته أول مره يكون كده يكون عصبي بالطريقه ديه 
_مش هككرر كلمتي تاني 
_حور... بصتلوه وهو فاهم قصدها قرب من مصطفي ونزل علي وشه بالقلم 
_مصطفي... عايز إيه من مراتي 
_خالد وهو بيبص لها...  بحبها ليك شوق فـِ  حاجه وحط المسد'س علي جبينوه طلقها يلااوبالتلاته كمان! 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية قسمة ونصيب)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات