القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زوجي المراهق الفصل الأول 1 بقلم منى محمد

 رواية زوجي المراهق الفصل الأول 1 بقلم منى محمد

رواية زوجي المراهق الفصل الأول 1 بقلم منى محمد

رواية زوجي المراهق الفصل الأول 1 بقلم منى محمد

 انتي ا'تجننتي موافقه على اي!! اتكل على الله يباشا متعطلناش معندناش بنات للجواز
خدوا تعالوا اقولكوا انا مين .. انا اسمي ياسمين هاني عندي 23 سنه عندنا محل ورد صغير بقف فيه انا .. مامتي متو'فيه من 3 سنين ماليش غير بابا و اخويا احمد دكتور مخ واعصاب .. متستغربوش ان اخويا دكتور و انا بشتغل في محل ورد بس دي هوايه عند باب و انا ورثتها منه .. المهم ملناش قرايب عايشين لوحدنا و فـ حالنا علطول عندي صاحبه واحده اكبر مني بـ سنه.. جالي عريس بس غريب شويه تعالوا نكمل و هتعرفوا هو غريب ليه 
سليمان " ابو العريس"
سليمان بحزن: يابني اسمعني بس.. انا هنفذلكوا اي حاجه تطلبوها بس ابني يخف و يرجع لحالته و بعدها تطلق عادي.. و شوف عايز كام و انا تحت امرك
احمد بحده: انا مش هبيع اختي عشان الفلوس انا لما هجوز اختي هجوزها لحد كامل عشان يخلي باله منها و يحافظ عليها مش عشان هي اللي تخلي بالها منه
سليمان بدموع: عندك حق يابني عن اذنك و اسف على الوقت اللي ضيعته عليك.. و قام عشان يمشي
ياسمين بسرعه: استنى بس 
سليمان: نعم يابنتي
ياسمين: اتفضل اقعد دقيقه بس
ياسمين بهمس لاحمد: احمد قوم معايا عايزاك ثانيه
خدت احمد و دخلت اوضتي
احمد: في اي
ياسمين: بص يا احمد بصراحه كده انا محتاجه للجوازه دي
احمد: نعم.. محتاجه للجوازه دي ليه هو انا حارمك من حاجه اي حاجه بتحتاجيها انتي او بابا بجبهالكوا عايزه الجوازه دي ليه بقا
ياسمين: لا طبعا يا حبيبي ربنا يخليك لينا يارب.. بس انت عارف اني بحب الورد و بحب اشتغل فيه و انا نفسي اكبر المحل و اشتغل اكتر و احنا الفلوس اللي معانا عمرها ما هتكبر المحل
احمد بحزن: ربنا يقدرني و اعملك اللي نفسك فيه بس متخديش لقب مطلقه عشان فلوس او مصلحه
ياسمين: ربنا يقدرك و تحقق حلمك انت و تعمل العياده اللي نفسك فيها.. و انا اتجوز الشاب ده و احقق حلمي وبعدين الفلوس اللي هيدهالي ممكن تعمل عيادتك بيها انت كمان.. الناس دول اغنيه و معاهم فلوس كتير و اكيد هيديني فلوس كتير تحقق اللي نفسنا فيه.. ابتسمت و قولت.. وبعدين انا ممكن احبه و مطلقش
احمد ابتسم و قالي
احمد: اللي انتي شيفاه في مصلحتك اعمليه اهم حاجه تكوني مرتاحه انا ميهمنيش غير راحتك.. و علفكره الفلوس اللي الراجل ده هيديهالك انا مش هاخد منها حاجه دي فلوسك و حقك انا ماليش دعوه بيها
حضنته بسعاده و قولتله
ياسمين: ربنا يخليك ليا يارب
حضني و قال
احمد: و يخليكي ليا ياقلبي.. تعالي نشوف الراجل اللي خلل برا ده
خرجت انا و احمد نشوف عمو اللي برا ده.. لقيناه قاعد سرحان و دموعه نازله بصمت
احمد: احم احم
سليمان فاق من سرحانه و قال: اي يابني
احمد: احنا موافقين بس عارف لو اختي حصلها حاجه او حد زعلها انا هعمل اي
سليمان بفرحه: دي ف عنيا ولله.. خلاص يبقا كتب الكتاب بكره
احمد: ليه السرعه دي
سليمان: عشان نفسي ابني يخف بسرعه انت اللي ماسك حالته و قولت بلسانك ان لازم يكون في حد يهتم بيه و ميحسسهوش انه لوحده يبقا نسرع العلاج شويه انا مش هستحمل اشوف ابني تعبان اكتر من كده
احمد: خلاص تمام موافق
سليمان بفرحه: انا بجد مش عارف اقولك اي..انا تحت امركم شوف طلباتك اي و انا انفذهالك
احمد: بعدين اختي هتقولك طلباتها
سليمان: تمام.. عن اذنك
احمد: اتفضل
احمد وصل استاذ سليمان لحد الباب و بعدين رجع قعد قادمي و فضلنا بصين لبعض و كل واحد عارف التاني بيفكر في اي
احمد: بتفكري في اللي بفكر فيه
ياسمين: اكيد
احمد: هنقول اي لابوكي اي بقا
ياسمين: ما انا لو عارفه كنت سبقتك و قولتله
احمد: بصي احنا نخش نقوله الموضوع بصراحه و نشوف هيعمل اي
ياسمين: و افرض موافقش
احمد: انا هقنعه متخافيش
ياسمين: اشطا يلا
دخلنا الاوضه على بابا و احنا ماسكين ايد بعض و بصين في الارض قال يعني عاملين نفسنا مؤدابين.. بابا كان بيقرأ في كتاب سابه و قال
هاني: طلاما حاطين راسكوا في الارض و عاملين مؤدابين يبقا وراكوا مـ صيبه
احمد: بصراحه اه
هاني: منكوا لله.. احكوا اشجوني
حكيناله اللي حصل و على موضوع الجواز و طبعا اتعصب علينا جامد
هاني: اخيراً هخلص منك
اي ده يا حج متحرجنيش كده ده انا قولت للناس انك اتعصبت
ياسمين بزهول: و انا اللي كنت فكراك هتزعل
هاني: هو انا بصراحه زعلان انك هتسيبيني و زعلان ان الجوازه دي مصلحه و انها مش جوازه كامله.. بس بردو فرحان انك هتحققي اللي نفسك فيه
ياسمين: حبيبي يا بابا.. و بردو انا ممكن مطلقش
هاني: ده ازاي يعني
ياسمين بخجل: مهو ممكن لما يخف يحبني و احبه و منطلقش
هاني: صح و بعدين هو انا بنتي اي حد ولا اي ده انا بنتي قمر و تتحب في ثانيه
قومت حضنته و قولت
ياسمين: انت روحي يا بابا
احمد بزهق: ممكن كفايه محن و ننام عشان بكره الصبح عندنا كتب كتاب ولا اي
هاني: محن يا قليل ا'لادب.. قوموا ناموا يلا
احمد و ياسمين في نفس واحد: حاضر
دخلت اوضتي و مسكت فوني كلمت ريماس صحبتي و طبعاً اتهزقت منها جامد و خدت واجبي و روحت قفلت معاها و نمت
في الصباح..
قومت نشيطه اوي و فرحانه بس معرفش ليه يمكن عشان هبداء حياه جديده مع شخص جديد.. فتحت دولابي كان عندي فستان ابيض احمد كان جيبهولي في عيد ميلادي اللي فات شكله حلو اوي ضيق من فوق و نازل بوسع شكله كيوت خالص و كان معاه هيلز ابيض و خمار ابيض كان جيبهولي عشان البسه في كتب كتابي و اهو جيه وقته.. طلعته و خدت شاور و خرجت كلمت ريماس تجيلي
ريماس: يا اهل الدار
هاني: خشي يا ه‍ـبله 
ريماس: حبيبي يا عمو.. فين البت بنتكوا 
هاني: جوا في اوضتها
ريماس دخلت لياسمين
ياسمين: اي يا كلبة البحر عامله دوشه ليه
ريماس: الاه مش كتب كتاب ولازم نعمل حس في البيت!!
ياسمين: طب يلا عشان البس و تعمليلي ميكب.. بس هادي مش اوڤر!! 
ريماس: عنيا
( الحقيقه اني شغلتي الحقيقيه ميكب ارتيست و طول النهار صحابي يقولولي اعمليلنا ميكب زي ياسمين كده😂💙)
لبست و ريماس حطتلي ميكب خفيف و كنت قمر.. ايوه يجماعه انا نرجسيه عادي
احمد خبط على الباب
ياسمين: ادخل
احمد دخل و لقيته بص على ريماس و فضل مركز معاها شويه و ريماس خدت بالها و لفت وشها.. انا عارفه انه بيحبها و هي كمان بتحبوا بس بيعاندوا نفسهم و مش عايزين يعترفوا لبعض احنا متربين مع بعض هي بقت 24 سنه و هو بقا 31 ولسه مش عايزين يعترفوا و يتجوزوا.. ريماس بيجيلها عرسان كتير و بترفضهم على امل ان احمد يقولها بحبك و يتجوزها هو بس دايما املها بيبقا مغشوش
ياسمين بضحك: نحن هنا
احمد بأحراج: احم.. سليمان بيه و اسر برا
ياسمين بأستغراب: اسر مين
احمد: العريس
ياسمين: اه ماشي.. اخرج و انا هلبس الهيلز و اجي و راك
احمد: ماشي يا اوزعه
ياسمين: شكراً يا اخويا يا ابن امي و ابي ياللي...
احمد: بس. ايييه نفوره و اتفتحت
ياسمين: اطلع برا🙂
احمد: حاضر🙂
احمد طلع و انا لبست الهيلز و خدت صنية العصير و خرجت.. ولله ابغى اجول انكم مأڤورين بس استحي
اي ده هو القمر نزل من السما و قاعد عندنا في الصاله عادي كده اي العضلات دي ياض!! بقا ده بـ مخ مراهق عنده ١٦ سنه.. اوبس نسيت احكيلكوا حكايته.. ده اسر يجماعه عنده 28 سنه عنده شركة بيشتغل فيها في تصميمات الملابس.. عمل حا'دثه من شهرين و سليمان بيه اتصل بـ الاسعاف بتاع المستشفى اللي شغال فيها اخويا لما راح المستشفى اخويا دخل يشوف حالته و بعد ما كشف عليه عرف ان الحادثه اثرت على دماغه و رجع بتفكيره لسنه مراهق عنده ١٦ سنه لكن في علاج ليه ولو مخفش على العلاج هيعمل عمليه.. كان خاطب و لما خاطبته عرفت الموضوع ده سابته.. والده حكالي كل حاجه ونسي يقولي اسمه بس احمد اخويا قالي
سليمان بفرحه: ما شاء الله اي القمر ده
ياسمين بخجل: شكراً يا عمو
سليمان: لا من النهارده تقوليلي يا بابا 
ياسمين: حاضر
اسر بهمس: بابا احنا بنعمل اي هنا وليه المأذون ده
سليمان: هجوزك يا حبيبي
اسر: اي ده بحد.. طب مين العروسه
سليمان شاور على ياسمين
اسر: اوف هو انا هتجوز الوتكه دي
ياسمين بيضه و عيونها رمادي و عندها غمازات و مختمره و قصيره .. و اسر طويل و بعضلات خفيفه و عيونه سوده و ابيض و بدقن خفيفه .. و ريماس طويله بس مش اوي و عيونها بني و بشرتها قمحي .. و احمد شبه ياسمين ابيض و عيونه رمادي بردو بس الفرق انه طويل و معندوش غمازات و بدقن
سليمان: اتلم يا اسر
المأذون: فين العروسه
ياسمين: انا اهو
المأذون: و العريس
اسر: انا
المأذون بداء في كتب الكتاب و طبعا انتهى بجملته الشهير
" بارگ الله لگما و بارگ عليگما وچمع بينگما في خير " 
ريماس: لولولولولوليييي
احمد ضحك هو و ياسمين على شكلها
ريماس بغيظ: بتضحكوا على اي انا غلطانه اني فرحانه عشانكوا
احمد: يستي افرحي براحتك .. عقبال فرحتنا احنا بقا
ريماس: اي؟ 
احمد: اي؟ 
سليمان: يلا يا ياسمين
ياسمين: اي ده هو انا هاجي معاكوا!! 
سليمان: اكيد
ياسمين: لا انا مش هسيب بابا و اخويا🥺
هاني: اي اللي بتقوليه ده يا ياسمين قومي يلا امشي مع جوزك
ياسمين: بس انا مش عايزه اسيبك
هاني: بس لازم يا حبيبتي انتي اتجوزتي خلاص يبقا تعيشي مع جوزك يلا قومي
قومت ودعت بابا و اخويا و ريماس و انا مش هاين عليا اسيبهم و امشي بس لازم.. نزلت و ركبت العربيه و كان بابا سليمان راكب قدام جمب السواق و انا و اسر راكبين ورا و طول الطريق كان اسر بيبصلي هو مشفش بنات قبل كده!! 
اخيراً وصلنا الببت.. لا بيت اي ده اي الجمال ده الناس دي ساكنين في حتة ڤيلا جامده هاين عليا امسكني و اقعد فيها لوحدي و امشيهم منها.. المهم بابا سليمان شاورلي على اوضتي انا و اسر و بعدين طلع اوضته نام و انا طلعت اوضتي و اسر فضل قاعد تحت
دخلت اتفرجت على الاوضه حقيقي انا كنت عايشه في خر'ابه!! قعدت على السرير شويه افكر في حياتي الجايه و بعدين قومت وقفت قدام المرايه و بدأت افك الخمار لقيت احمد دخل الاوضه و قـ لع الچاكت و قرب مني حضني من ضهري.. اي يسطا ده عيب كده انا كنت فكراك شخص محترم لا Sorry طلقوني.. 
اسر بفرحه: اخيراً حققت اللي نفسي فيه و بقيتي مراتي
حققت اللي نفسك فيه!! يعني انت مش مراهق زي ما بيقولوا اي ده انا اتخدعت.. لفيتله بصدمه و قولت
ياسمين بصدمه: نعممم!! 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زوجي المراهق)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات