القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليلتي الفصل الأول 1 بقلم مريم قابيل

 رواية ليلتي الفصل الأول 1 بقلم مريم قابيل

رواية ليلتي الفصل الأول 1 بقلم مريم قابيل

رواية ليلتي الفصل الأول 1 بقلم مريم قابيل

تشرق شمس يوم جديد في احدي المنازل البسيطه استيقظت بطلتنا ليلي مبكراا فاليوم يوم حفله تخرجها
خديجه بصوت عالي: يلاا يا ليلي عشان تفطري قبل ماتنزلي. 
ليلي: حاضر يماما هلبس بس وجايه.. 
كانت ترتدي فستان احمر طويل وجذمه بكعب سوداء فكانت جميله جداا
ليلي: ماما اي رائك شكلي حلو..!؟ 
خديجه: جميله اووي ياليلي تبارك الله يبنتي ربنا يحميكي
قربت منها ليلي وبستها من خدها وشكرتها علي وصفها الجميل ليها وقعدت فطرت مع مامتها ولارا اختها الكبيره علي مائده الطعام
خديجه: لارا يا بنتي راحه الجامعه انهارده ولا هتنزلي الصيدليه... 
لارا: لاء يا حببتي راحه الجامعه انهارده... دكتور يوسف اصلا تعبان وقالي انه مش هيعرف يفتح الصيدليه
خديجه: ربنا يصلح حالك يا بنتي
لارا: ربنا يخليكي لينا يا امي.. 
تناولت الاسره فطارها وذهبت لارا الي جامعتها كليه الطب وليلي الي حفله تخرجها... 
_________________*
في قصر عائله الاسيوطي 
في غرفه طارق تحديدا كان يتمرن تمارين الصباح عندما دخلت اخته الصغري كالاعصار.. 
سيلين بصراااخ: طااااااااااااااارق
طارق ببرود: علي صوتك اكتر لسه محدش سمعك
سيلين ببراءه: طارق حبيبي...!! 
طارق: طارق وحبيبي... يبقي عايزه حاجه.. قولي انجزي
سيلين: انا عارفه انك اخويا حبيبي الي مش هيكسفني ابداا وهيعمل اي حاجه عشاني
طارق: اااه والمطلوب يعني... انجزي
سيلين: تيجي معايا حفله التخرج بتاعتي والنبي يطارق
طارق: سيلين انتي عارفه اني مليش ف جو الحفلات دا وبعدين عندي شغل
سيلين وهيا تكاد تبكي: والنبي يطارق انا مليش حد هناك اعرفه غير ليلي ومش عارفه اذا كانت هتيجي ولا لءء... وهناك كل واحده يااماا هيبقي معاها الي مرتبطه بيه يا صاحبتها وانا مليش حد والنبي يطارق
طارق وهو يحتضنها: خلااص طيب متعيطيش.... هاجي معاكي.. انا اقدر علي زعلك بردو ياقطتي
سيلين وبفرحه: بجد يطارق.... انا بجد بحبك اوووي انت احلي اخ ف الدنيا... يلا هسيبك تجهز نفسك وانا كمان هطلع البس.... 
سيلين وهيا علي وشك الخروج من الغرفه.. 
طارق: استني بس هيا الحفله امتي.. 
سيلين: كمان ساعتين.. 
طارق: طب مالسه بدري عيزاني البس من دلوقتي 
سيلين: براحتك بقي المهم تكون جاهز انما انا احم انت عارف بقي هاخد وقت ف اللبس وكدا
طارق بتحذير: سيلين انا عارف انه يوم مهم ف حياتك وكل حاجه بس خليكي زي ماانتي لاخر الطريق بلاش شغل بنات الايام دي والافوره الي بيعملوها ف شكلهم خليكي كدا علي طابعتك زي ماانتي ياحببتي... جميله وعيونك زرقه اهو ومشاءالله مش محتاجه حاجه اصلا... 
سيلين: بجد يطارق انا حلوه...!! 
طارق: قمر يقطتي يلا بقي
سيلين قربت منه وحضنته جاامد: ربنا يخليك ليا
طارق: يلا يابت بقي خليني اخد شور وانزل اشوف امك وكمان افطر يلا
ماشي هسيبك باي
_______________✨
في مطبخ قصر عائله الاسيوطي
طارق: ياصباح الورد والجمال علي احلي فريده ف الوجود
فريده: صباح الخير ياحبيبي.... خمس دقايق والفطار هيكون عندك
طارق: تاعبه نفسك ليه ما صافيه تعمل مكانك
صافيه: واللهي يا طارق يا ابني غلبت معاها وهيا مش بترضي ابدااا
فريده: يا صافيه ياحببتي انتي عارفه اني بحب اعمل اكل الولاد بإيدي
طارق: ربنا يديكي الصحه ياست الكل وتسلم ايدك..... المهم انا مش. رايح الشركه انهارده
فريده: ليه تعبان ولا حاجه سلامتك. 
طارق: لا يا حببتي والله بس رايح مع سيلين الحفله بتاعتها 
فريده: اه ياحبيبي هيا قالتي امبارح.... ربنا يخليكم لبعض يارب
طارق: ويخليكي يا حببتي... 
*تجمعوا جميعا علي مائده السفره وتناولو الفطار وارتدي طارق بدله كلاسيك انيقه فكان وسيماا بحق*
طارق: يلا يا سيلين... دا كله بتعملي ايه
سيلين: جايه اهو يا طارق خلاص بلبس الجزمه
*كانت ترتدي سيلين فستان ازرق طويل وجزمه بنفس اللون فكانت جميله جدااا*
سيلين وهيا تدور امام اخوها: ايه رائك حلوه مش كدا
طارق:....... 
سيلين: طارق... بكلمك
طارق: حلوه اووي ياسيلين تبارك الله ♥️
سيلين: مرسي يطارق
طارق:........ 
سيلين: يووه... طارق... داانت مش معايا خالص
طارق: لا والله معاكي يا حببتي بس بالي مشغول
سيلين: هيا لسه بتجيلك في الحلم بردو
طارق: مش عارف ياسيلين اي الموضوع دا..... كل مره الحلم بيبقي مختلف بس هيا هيا نفس البنت مره الاقيها بتعيط ومره الاقيها بتضحك المرادي قربت مني جامد كانت ف حضني بس مناخيرها بتنزف وبتعيط بهستيريه وكانها بتقولي انقذني من حاجه انا مش عارف ايه هيا وحد تاني كاني عارفه بردو بس ملامحه مش ظهرالي اووي وبينادي عليها بيقول لها يا ليلي وهيا ماسكه فيا اكتر كان صوت الشخص دا بيأذيها انا مش عارف دا ايه ولا اي الي بيحصلي المشكله ان البنت دي ولا مره شفتها قبل كدا ف حياتي
سيلين: يمكن البنت دي لها علاقه بالمستقبل بتاعك اصبر وهنشوف
طارق:. ماشي... يلا بس عشان نروح الحفله بتاعتك قبل مانتاخر
سيلين: okيلا بينا... 
_______________*
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية ليلتي)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات