القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ابن عمي الفصل الأول 1 بقلم ناهد خالد

 رواية ابن عمي الفصل الأول 1 بقلم ناهد خالد

رواية ابن عمي الفصل الأول 1 بقلم ناهد خالد

رواية ابن عمي الفصل الأول 1 بقلم ناهد خالد

_انتي بتقولي اي انا بجد مش مصداقاكي! أنتِ هتقولي لنهي فعلاً إن علي عاوز يرتبط بيها!.
_ايوه هو طلب مني ده....
_انتي عاوزه تجننيني! طلب اي يابنتي انتي مش المفروض بتحبيه!..
_ايوه يعني وهو مبيحبنيش وبيحبها هي ومش شايفني اصلا اروح اقوله والنبي حبني!
قالتها بعصبيه وخدت شنتطها ومشيت قبل ماتنهار في العياط. 
_ها كلمتيها ياساره.
_لسه يا علي.. هقابلها بكره في الكليه وهقولها.
_طيب متنسيش بس تظبطي اخوكي وانتي بتكلميها عني وتقولي كلمتين حلوين كده.
_حاضر هظبطك متقلقش....
"علي" ابن عمي... متربيين سوا في نفس البيت وبحكم إننا سن واحد كنا دايماً مع بعض بنذاكر سوا ونروح الدروس والمدرسة مع بعض...لكن للأسف كالعاده لازم طرف فيهم يقع في حب التاني وانا كنت الطرف ده...
*************
_قولتي اي يا نهي..
_مش عارفه بس اصل علي مش ستايلي...
_مش استايل اي يا بنتي هو جزمه ماتتكلمي عدل!
قولتها بضيق من كلامها وانا بقالي ساعه بقنع فيها وكل شويه تقول حاجه تعصبني...
_مش قصدي ياساره.... بس أصل بحس علي مش شبهي خالص.. يعني انا بحب الحفلات والخروج وكده لكن بحسه عكس كده وكمان جد طول الوقت ومش حاسه اننا ننفع لبعض..
- بس علي بيحبك ده أولاً.. وكمان هو مش زي ما أنتي شايفاه.. هو بيهزر عادي وبيخرج عادي. بس انتي بتاخدي بالشكل الخارجي لشخصيته...
_طيب بصي خلينا نتكلم في الاول شهر كده نعرف بعض وبعدين نبقي نشوف.
**************
_يعني رايحه تحببيها فيه! انتي هبله يابنتي! من اول ما قالتلك مش هننفع لبعض كنتي سبتيها وقومتي وقولتيله موافقتش...
دي "نور" صاحبتي شغلتها في الحياه تهزقني....
_يانور هو مأمنلي اني اروح واتكلم معاها عنه.. اقوم انا اخون الامانه دي واروح اقضي واجب واول ما تقول لا اشبط فيها!......
_مأمنلي! طب قوليلي بقي حاسه بأي دلوقتي......
_حاسه بخنقه رهيبه، وان قلبي بيتفتفت ميت حته.... حاسه ان في ايد ماسكاه وعماله تعصر فيه... والاسوء اني مش عارفه اعيط.... مش عارفه اخرج اللي جوايا ولو جزء حتي.....انا تعبانه اوي يانور اوي...
~~~~~~
_اي رأيك بقي في اللي سمعته؟، علي انا كان ممكن اسكت وعارفه اني كده بخون ثقة صاحبتي فيا.. واني بقلل منها كمان بس انا مش هقدر اشوف ساره بتنهار كده ومعملش حاجه..
كانت الصدمه هي اكتر حاجه ظاهره علي وشه بعد ما سمع تسجيلي لكلام ساره لما كنت معاها... فضلت منتظره رد فعله وانا كلي امل انه يغير رأيه ويقرر يعطي علاقتهم شكل جديد...
* مش متخيل ان ساره ممكن تكون بتكن ليا اي مشاعر غير اني ابن عمها واخوها! حسيت عقلي وقف ومش عارف اتصرف... المفروض اعملي اي! اسيب نهي اللي بقالي سنه كامله من وقت ما شوفتها متعلق بيها وبحاول اقربلها.... واروح ل ساره اللي عمري ما شفتها غير بنت عمي وصحبتي!!
_انا اسف يا نور... بس انا تركيزي وقلبي مش معاها.. ومش هعرف اكون معاها ولا اغير شكل علاقتنا اكتر من انها بنت عمي وصاحبتي..
**********
بعد اسبوعين
_اي ده انت بتتكلم جد يا علي! ساره كانت بتحبك معقول!
_نهي انا بقولك عشان انتي عماله تسألي علي سبب بعدها عني وانها مبقتش تتعامل معايا زي الأول لكن الموضوع ده وكأني مقلتوش فاهمه؟
_فاهمه طبعاً هو انا عبيطه عشان اقول لحد!
_طيب جهزي نفسك بقي بكره هاجي اتقدملك اعتقد الاسبوعين دول كافيين احنا بنتكلم ليل نهار وانا مش حابب كلامنا كده من غير ارتباط...
_وانا موافقه هبلغ بابا وتيجي تتقدم..
همست لنفسها :
_بقي ساره بتحبك! دي جت في ملعبي......
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية ابن عمي)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات