القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت ميكانيكية الفصل الثاني عشر 12 بقلم شمس العمراوي

 رواية احببت ميكانيكية الفصل الثاني عشر 12 بقلم شمس العمراوي

رواية احببت ميكانيكية الفصل الثاني عشر 12 بقلم شمس العمراوي

رواية احببت ميكانيكية الفصل الثاني عشر 12 بقلم شمس العمراوي

دخلت قمر الي غرفتها تبكي علي ما فعله رحيم 
دخل عليها رحيم وجلس بجوارها
وقفت  قمر لكي تذهب امسك رحيم يدها وجلسها علي قدمه 
حاولت قمر الوقوف 
لف  رحيم يده علي خص. رها وقال: متقميش ياقمر 
قمر وهي تمسح دموعها بظر يدها:  ابعد انا مخصماك 
رحيم وهوا ينظر الي وجه قمر وبتسم وهوا يمسح دموعها قال: مخصمني ليه بس 
قمر وهي تضغط علي شفايفها قالت:  انتا زعقتلي يارحيم وانا مش بحب حد يزعقلي 
رحيم  : بصي ياقمر انا مش بحب اعيد كلامي مرتين ولما اقول كلمه تنفذ 
قمر: حاضر بس انتا كنت ممكن تفهمني براحه وتقولي لا ليه 
رحيم وهوا يتنهد قال: بصي ياقمر العربيه دي امي وابي عملو بيها حدث سير وماته ومن سعتها وهي ومركونه هنا 
قمر وهي تبكي  : انا اسفه بس العربيه عجبتني عشان كدا حبيت اصلاحها مكنتش اعرف 
رحيم وهوا ياخذه في احضانه: خلاص متعيطيش 
عوزه تصلحي العربيه 
هذت قمر راسها وقالت:  ايوا ولو  مش عايز خلاص 
رحيم: لا خلاص صلحيها  مع اني شيف انها معدش فيها امل ترجع زي لاول 
قمر ببتسامه: انشاء الله هتتصلح علي ايدي وايد الواد مالك 
رحيم بستغراب  : هوا مالك  بيعرف في المكانيكيه 
قمر: ايوا 
رحيم: انتي اتعرفتي عليه ازي 
قمر: كان عندي تسع سنين قابلة  علي الطريق الي بيودي للمدينه لقيته بيعط كان تيه مش عارف يروح خته عندنا الورشه فضلنا نلعب مع بعض كتير بابا ساله عن اسمه وقاله بالكامل وبابا عرف بتكم 
وخده وصله لحد البوابه بس انا وهوا اتفقنا نتقابل علي طول في الورشه 
وعلمنا الطريق من الشجر عملنا علمات وبقينا نتقابل
ولما كبر سنه اصر انو يتعلم ازي يصلح عربيات وانا كمان كنا بنتعلم مع بعض لحد دلوقتي بنتقابل  حتي هوا كان مره قالي انو عوز يتعلم عشان عنده عربيه عوز يصلحها ويخدها ليه بس 
رحيم: اممم  ماشي هتبداء من امتا 
قمر بحماس: من دلوقتي لو ينفع بس عوزه عده 
رحيم: ماشي هجبهالك 
جرت قمر الي غرفة مالك ووقت امام الغرفه وطرقت الباب وبعدة عنه بعض الخطوات 
فتح مالك الباب وقال: ايوا ياقمر عوز حاجه 
قمر: البس هدوم للشغل وتعلي معيا عند الجراش الي وري البيت وذهب الي غرفتها وجداة رحيم 
دخلت الي المرحاض  
وخرجت وهي ترتدي سلبوته ونزلت الي الجراش وهي سعيده انها ستمارس مهنتها المفضله وصلت  الي الجراش وهي فرحه جدا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند جوري وهي تنم بتعب وسوزان تعمل لها كمادات علي عيونها 
سوزان: والله لخليه يندم على الي عمله فيكي انتي وسيف 
جوري: هيندم 
سيف: ماما ابن انطي ماجي هنا  وجي عندنا انهردا 
سوزان بخبث: يشرف 
جنه: يشرف ايه ياماما انا مش بطيقه 
سيف وهوا ينظر الي جنه: ليه عملك حاجه 
جنه: نظرته وحشه وهوا اصلا بتاع بنات 
سوزان بخبث:  وهوا دا المطلوب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ صلو علي رسول الله♥
في الجراش
نجد قمر ترقد تحت السياره وهي تتكلم مع ملك 
قمر: ملك بلاش ياحبيبتي العنف وحش 
ملك: ليه وحش رحيم هوا الي علامني ادفع عن نفسي 
قمر: ماشي ياحبيبتي دفعي عن نفسك بس بلسانك لو الشخص الي قدامك رفع ايده سعتها استعملي دراعك 
مالك وهوا عند المطور:قمر دوري كدا 
قمر وهي تخرج من تحت السياره 
دورت السياره 
مالك: تعلي شوفي كدا المطور 
نظرت قمر الي المطور وجدته في حاله جيده 
قمر: عوزين زيت  ومعجون حديد 
مالك: بعت واحد من الحراث يجبلنا المطلوب 
قمر: تمام علي ما الحاجه تجي تعلي نصلي الظهر و نتغدا 
ملك:  ماشي انا جيه معاكم 
دخلو الي المنزل 
وثناء سيرهم خبطط قمر في شخص 
قمر وهي ترجع الي الخلف 
اسفه وذهبت 
وقف الشخص ينظر اليها وهوا يبتسم بخبث جات نحيته سوزان واخذته في احض. انه وقالت: علاء حبيبي عامل ايه 
علاء: كويس انتي الي عامله ايه يا موزت. ي 
سوزان:  كويسه بمقابلتك تعلي خش جوه 
دخل علاء وسوزان الي غرفة الطعام 
وجلسو علي طاولته الطعام جاء اليهم جنه وجوري وسيف سلم كلامن جوري وسيف علي علاء لاكن جنه جلسة علي طاولة الطعام ولم تتكلم 
علاء: اي ياجنه مش تسلمي عليا 
جنه بفتوره: اهلا وبداءت تناول الطعام 
نظر سيف الي اخته احس ان هناك شيء وعزم علي معرفته ف سيف رغم طهوره الي انه لا يحب ان يئذي اخوته احد ويهتم لامرهم ف عندما تخرج في اليل  جوري يكون معها لا يتركها
دخل رحيم الي القاعه وجد علاء نظر اليه ببرود وجلس علي الطاوله  
دخلت ملك وهي تضحك مع مالك 
وجلسو علي طاولته الطعام  
نظر نحيتهم علاء وبالخاص ملك 
قال: انتو مين مش عرفكم 
لم يعجب رحيم نظرة علاء وكذالك مالك وسيف 
وملك لم تسترح الي علاء رضة عليه بفتوره وقالت: وانتا مالك 
مال سيف علي علاء وقال: عيونك لو منزلتش  من عليها انا هخزقهم مش عليها بس علي اي بنت في البيت دا تمام ياعلاء 
نظر علاء علي سيف وهوا مستغرب كلام سيف 
دخلت عليهم قمر بهدوء وجلست بجوار رحيم 
نظر اليها علاء وقال:  انتي 
نظرة اليه قمر ثم غضة بصرها ولم تتكلم 
رحيم وهوا ينظر اليه ببرود 
قال: تعرفها 
علاء: ايوا اتقبلنا علي الباب 
بس لسه متعرفتش عليها قام وقف وذهب نحيتها ومد يده اليها وقال: هاي ياقمر انا اسمي علاء وانتي 
مالت جنه ناحية سيف وقالت: الله يرحمه كان قليل لادب 
وقف رحيم وامسك يد علاء بعصبيه وضربه بوك. س وقال: سوزان هانم ياريت ضيفك تعرفيهم قواعد البيت دا ويارت تقوليله يخلي باله من عنيه عشان متوحشوش  
ومسك يد قمر وذهب الي الخارج
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية احببت ميكانيكية)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات