القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كلمة حلوة الفصل السابع 7 بقلم فيروزة

 رواية كلمة حلوة الفصل السابع 7 بقلم فيروزة
رواية كلمة حلوة الفصل السابع 7 بقلم فيروزة

رواية كلمة حلوة الفصل السابع 7 بقلم فيروزة

شمس ...عايزه ارجع وأشوف عايز مني ايه بعد كل اللي حصل ده ...وبعد ما طلقني ...
ابو شمس ...ازاي يا بنتي عايزه  ترجعي ليه بعد كل اللي حصل ده ...
يونس المحامي ...قرر غريب جدا يا شمس ...
شمس بهدوء ما قبل العاصفه ...لازم اخد حقي ...وحق السنين اللي فاتت ...ولازم اعرف منو حاجه قبل مقفل صفحتوا من حياتي ....
ابو شمس ...اوعي يا شمس ...ترجعي لواحد زي ده ...وبعدين انا خايف عليكي ومنك ...
يونس المحامي ...هتعملي ايه ...
ابو شمس ...لا هي مش هتعمل حاجه وانت هتمشي في الإجراءات زي ما قولتلك  ...
شمس ...بابا طيب هرجع افهم عايز ايه ...وفي حساب قديم لازم اخلصو معا وبعدين هرجع اكمل حياتي وانا مرتاحه ...
ابو شمس بحزن ...علشان خاطري انسي اللي فاتت ...وابدي من جديد ...
شمس بدموع...مش هقدر ابدا من جديد قبل مافهم منو كل اللي فات ده كان ليه وعلشان ايه  ...
ابو شمس ...يعني ده اخر قرر ...
شمس ..ايوه ...
يونس المحامي .. تمام انا هخلص الإجراءات ...وانتي اعملي اللي يريحك ...
ابو شمس ..تمام يابني ...
شمس ...يلا يا بابا ...
قمت شمس علشان تمشي لقيت يونس مادد ايدو بي منديل ..
يونس ...اتفضلي وامسحي دموعك أوعي في يوم دموعك تنزل علشان حد ولا حاجه ...خليكي قويه ...
ابو شمس حضنها ...وشموسه طول عمرها بميت راجل ..يلا يا حبيبتي...
شمس ...يلا ...
يونس ... مع السلامه ....
ابو شمس ...الله يسلمك...صحيح كنت هنسا ...ابقي تعالي اتغدا معنا بكره ...
يونس ...ملوش لازمه يا استاذي ...
ابو شمس ...هزعل منك ...لازم تجي ...
يونس ...حاضر علي خمسه هكون عندكم ...
ابو شمس...هتنورني يا غالي ....
...
مشيت شمس وأبوها من عند يونس المحامي ...
ووصلوا البيت ...
وشمس داخلت اوضتها...
وفضلت تفكر لحد ما نمت ...
....
نرجع عن يونس المحامي ...
يونس قاعد يفكر في شمس..اول مره يحس انو عايز يشوف حد تاني بالسرعه دي...لما دموعها نزلت حاس أن قلبو وجعوا عليها ...وكان نفسو يمسح دموعها ...بايدو ...
(يونس المحامي ...
عندو ٣٢سنه...
طويل ...
عريض وعندو عضلات...حلوه من الاخر ...
وعنيه عسلي ..
ولونو قمحي ...
و لسه سنجل )
وبعد مده روح علي بيتو ...
يونس يتيم عايش لوحدو طول عمرو ....
....
شمس قمت من النوم ...
وبعدين اكلت ...وفضلت قاعده لحد الليل ما جاه وهي ساكته ...
وبعدين نمت ...وتاني يوم صحيت علي صوت دوشه بره ..
خرجت لقيت مامتها واحده بتساعدها قاعدين يمسحوا .وينضفوا كان بكره العيد ..
شمس ...في ايه يا ماما ...
ام شمس بفرحه ...ولا حاجه يا حبيبتي ...
شمس ...طيب ...
وداخلت نامت تاني ...
...
علي الساعه اربعه كده باب أوضته خبط ...
شمس ...ادخلي يا ماما ...
ام شمس بفرحه...انتي لسه نايمه ...قومي البسي ...
شمس ...ليه .. 
ام شمس ...علشان العزومه ...
شمس ...طيب وانا مالي ...
ام شمس ....قومي اهو حتي تاكلي لقمه ...
شمس ...حاضر ...
ام شمس ...طيب ابقي البسي حاجه حلوه وحطي مكياج ...
شمس ...ليه ريحه فرح ...اخرجي بقي يا ماما وانا هغير واجي ...
ام شمس ...البسي فستان حلو ...
شمس ...ماما اخرجي علشان البس ...
ام شمس خرجت وراحت اوضتها هي وأبو شمس ...
ابو شمس ...عملتي ايه يا حاجه ...
ام شمس ...بنتك عنيده ...بس ربنا يسهل لها الحال ...
ابو شمس ...اهو يونس ده العريس اللي اتمنا لبنتك ...
ام شمس ...يارب يا حاج يكون من نصيبه بنتك غلبانه...
ابو شمس ...يارب ...
......
نروح عند ست البنات ...
وقفت قدام الدولاب .. وبعد شويه اخدت فستان لونوا احمر ...
ولبست وسرحت شعرها ...
...
علي خمسه الجرس رن ....
ام شمس ...يا شموسه روحي افتحي الباب ...
شمس ...حاضر ...
راحت ناحيته الباب وفتحت لقيت يونس وقف ...
شمس ...اتفضل ...
(كان لبس بدله وكان شكلوا حلو )...
يونس بابتسامه...شكرا ...
(حسيت اني فرحان لما شوفت شمس ...وهي فعلا شمس .)
داخل يونس ...وأبو شمس جاه وقاعد ومعه ...
وشمس كنت قاعده بس ساكته ...
ام شمس جات وسلمت عليه ...
وبعد شويه قمت ام شمس ...
وبعد دقيقه ندت علي ابو شمس...
وفضلت شمس مع يونس لوحدهم ...
يونس....عامله ايه يا مدام شمس ...
شمس ...قولتلك المره اللي فاتت شمس بس ...وانا بخير ...
يونس ..اسف ...
صمت ..
صمت ...
صمت ...
صمت ...
صمت ....
صمت ...
(والله انا زهقت من الناس الساكته دي بس هنعمل ايه 😂)
صمت ...
صمت ...
صمت...
صمت....
شمس ...طيب هقوم اشوف بابا ....
يونس ...اتفضلي ...
(غبي فضلت ساكت ليه ...بس كنت هقول ايه )
فضل يونس يلوم نفسه علي انو فضل ساكت لحد ...
....
ابو شمس ...اتفضل يابني الاكل جاهز ...
يونس ...تمام ...
 ..
بعد الاكل
يونس قاعد شويه وبعدين قال استأذن انا بقي يا عمي ...
ابو شمس...مانت قاعد شويه ....
يونس ...عندي محكمه الصبح ...
ابو شمس ...طيب اللي يريحك يابني ...
شمس ....ممكن يا استاذ يونس توصلني معك ...
ابو شمس ...رايحه فين ...
شمس ...رايحه لنادر ...
ابو شمس ...ليه يا بنتي ...
ام شمس ...لا مش هتروحي ...
شمس ...هروح ...اشوف ردني ليه ...وافهم شويه حاجات وارجع تاني ...
ابو شمس ...اللي يريحك ...
شمس ...سلام ...
ابو شمس ...يونس خد بالك منها ...
يونس ...شمس في عيني ...
ركبت شمس العربيه مع يونس ...
ووصلت ...
شمس ...شكرا يا استاذ يونس ....
يونس ...بلاش استاذ دي ...
شمس ...حاضر ..سلام ...
يونس ...هستنكي هنا ...
شمس ...لا اتفضل انت ...انا مش عارفه لسه ايه اللي هيحصل ...
يونس ...حاضر ...اتفضلي اطلعي ...
طلعت شمس ..
ويونس فضل قاعد تحت مستنيها...
شمس طلعت وفتحت الباب بهدوء ..
سمعت صوت جاي من اوضه النوم ...راحت بهدوء ...
فتحت الباب ....لقيت نادر مع
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات