القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سكان العمارة الفصل السابع 7 بقلم زهراء عصام

 رواية سكان العمارة الفصل السابع 7 بقلم زهراء عصام

رواية سكان العمارة الفصل السابع 7 بقلم زهراء عصام

رواية سكان العمارة الفصل السابع 7 بقلم زهراء عصام

صفاء يعني اي هتروح مهمه فجاه كدا 
صخر يا امي و الله فجأة كدا اي هقول للشغل لا 
صفاء دا انت ابن الوزير يعني المفروض تقول هاخد المهمه دي و مش هاخد المهمه دي 
صخر و دا يصح برضوا يا ماما يلا بس يدوبك اجهز شنطتي و امشي 
صفاء امري لله 
صعد صخر الي غرفته و تفاجأ بـ اخته شجن
شجن اووووووف بقا ملحقتش استخبي عشان اخضك
ضحك صخر بشدة على منظرها الطفولي و قال مش هتبطلي الحركات دي بقي يا شجن 
احتضنته شجن بشدة و قالت تؤ تؤ مش هبطل يا صخر بشا 
صخر بغيظ طب اوعي بقي خليني أحضر شنطتي و امشي
شجن رايح فين 
صخر مأمورية جديده و شكلي مطول فيها 
شجن متروحش يا صخر عشان خاطري .. اعتذر عنها و خليك جمبي
احاط صخر وجهها بين يديه و قال أنا علي طول جمبك يا شجن مستحيل اسيبك حتي و انا بعيد عندك افتكري دايما انك اني معاكي و انك اغلي حاجة عندي 
هزت شجن رأسها بشدة و احتضنته 
صخر يلا بقي علي تحت علشان اغير هدومي و اجهز حاجتي يلا 
شجن ماشي يا صخر بس مش تمشي الا لما اسلم عليك
صخر عيوني يا قلب صخر 
......
نزلت نورا مسرعة الي أسفل و وقفت امام سهاد
نورا جرا اي يا مرات البواب شغال زغاريط و لا كان العمارة عمارة اهلك
سهاد العفو يا مدام نورا .. بس الفرحة يعني انتي معرفتيش وألا اي أروي طلعت الثانية على الجمهورية و سجده الثالثة عبال غزل يا رب 
نورا لا انتي تيجي عند غزل و تقفي تتكلمي عدل 
سهاد و انا كنت قولت حاجة يا مدام و الا حضرتك غاوية مشاكل و خلاص 
نورا بصوت مرتفع اه غاوية مشاكل و النهاردة اخر يوم ليكم هنا في العمارة اتفضلوا اطلعوا بره 
سهاد علي ما اظن ان الأستاذ ياسين هو اللي اشتري العمارة من صاحبها يعني هو صاحب العمارة يبقي هو اللي يقول مين يقعد و مين يمشي 
نورا لا والله الكلمة هنا كلمتي انا انتي فاهمة دا انا افرمك مكانك هنا انتي حشرة ولا تسوي حاجة 
سهاد و قد طفح بها الكيل من الإهانة كلنا ولاد تسعه يا مدام نورا و لو انا حشرة يبقي البشرية كلها حشرات و عن اذنك بقي داخله ابل الشرباات استني اجبلك كوباية تروقي دمك بيها 
تركتها نورا و غادرت و قالت انا هعرف اربيكي ازاي 
سهاد و الله ما حد عاوز رباية غيرك فعلا ربنا يكفيك شر الجعان لما يشبع بيفتري 
.....
مني يلا يا احمد ننزل نزين الجنينه يلا يا ولاد 
ياسمين هننزل نزينها لي يا ماما
احمد هنعمل حفلة صغيرة لاروي و سجده يلا بسرعة
فيروز واو حفلة يلا بينا بسرعة 
أسرعوا جميعا الي حديقة المنزل ليقموا بإعداد الحفل 
.....
اسماء بتعمل اي يا ياسين 
ياسين شوية شغل هخلصهم كان في حاجة
اسماء الصراحة ايوه نورا مرات دكتور يوسف مش ناوية تجبها لبر مع سهاد مرات محمد 
ياسين لي عملت اي تاني
اسماء كنت نازلة اجيب شوية حاجات من السوبر ماركت و شوفتها بتبهدلها و بتطردها من العمارة كل دا علشان الست فرحانه ببنتها و بتزغرط
ياسين لا دي تعدت كل الحدود ازاي تطرد حد من العمارة من غير علمي للأسف انا هكلم يوسف يشوفلة شقه تانية يقعد فيها من بكره .. طلما مش قادر يسيطر على مراتة يبقي ياخدها و يمشي من العمارة
اسماء طب كلمه براحه يا ياسين و اصبر عليهم شوية انت كلمه و بعدين لو عملت حاجه تاني تبقي تمشيهم
ياسين يا اسماء أنتي طيبة و علي نياتك الأشكال دي مش لازم معاها وش الطيبة دول عاوزين يخدوا علي دماغهم علشان يحترموا نفسهم
اسماء خلاص المره دي علشان خاطري بعد كدا عاقبهم 
ياسين امري لله 
.....
دلف يوسف إلي حديقة العمارة وجد احمد و مني و أولادهم يكادوا ينتهوا من التزيين
يوسف ازيك يا بشمهندس انت عامل حفله وألا اي
احمد بخير يا دكتور يوسف ايوه حفله لـ أروي و سجده بمناسبة نجاحهم
يوسف طب والله فكره حلوه
احمد طبعا حضرتك معزوم انت و العائلة تشرفونا بعد نص ساعة 
يوسف أن شاء الله
ياسمين عزمتهم لي يا بابا انت عارف انهم مش بيحبوا أروي ولا سجدة و هيجوا يعملوا مشاكل
فيروز فعلا ياسمين معاها حق دا غزل تطيق العما ولا تطيق أروي والله ما فيهم الا هنا و يزيد 
مني ربنا يستر بقي 
.....
صعد يوسف على السلم قابل بطريقة ياسين 
يوسف ازيك يا استاذ ياسين
ياسين الحمد لله يا دكتور يوسف
يوسف الف مبروك لسجدة 
ياسين الله يبارك فيك غزل عملت اي
يوسف والله لسه النتيجة علي بكره 
ياسين ربنا معاها بعد اذنك يا دكتور يوسف انا اتكلمت معاك قبل كدا بس هتكلم معاك تاني و لآخر مرة .. حاول تسيطر على المدام و ملهاش علاقه بام أروي
يوسف بتنهيدة حصل اي تاني 
ياسين بهدلتها و كان عاوزه تطردها من العمارة.. اللي هيا اصلا في الأساس ملكي حاول توصلها الفكرة دي 
يوسف حاضر يا بشمهندس و اسف مره تانيه 
.....
انتهي صخر من إعداد حقيبته و اتجه إلى الأسفل 
صخر انا ماشي يا امي محتاجة حاجة 
صفاء بردوا مصصمم تبعد عني 
صخر يا حبيبتي دا شغل و انا استحالة اقول للشغل لا دا واجبي تجاه الوطن 
شجن اوعدني تكون كويس يا صخر عشان خاطري
صخر وعد اجاهد اكون كويس لآخر نفس يلا بقي عشان متأخر
شجن بدموع مع السلامه 
امسك صخر حقيبته و اتجه إلى الباب .. خرج و اغلقة خلفه بهدوء ملعنا عن بداية طريق جديد
....
دلف يوسف إلي المنزل بعصبية ثم صاح بصوت عالي نورا
نورا أيوة يا يوسف بتزعق لي 
يوسف انتي عملتي اي لام أروي يا نورا 
نورا بقي هي بقي بتشتكيلك مني حلو غلطت و انا كنت مستنياها تغلط 
يوسف للأسف انتي متخيلة أن الناس كلها زيك .. ياسين هو اللي قالي 
نورا بعضب يعني بتشتكيني لياسين الزفت دا 
يوسف انتي اي يا شيخة اي مش هترتاحي غير لما نشحت انا و انتي في الشارع .. انتي ناسية أنه صاحب العمارة 
نورا بعند على نفسه مش عليا 
يوسف علي يا شاطره في دي بقي عليكي و على عيالك .. الي فهمته من كلامه أنه خلاص فاض بيه منك و أن دي اخر مره و هيقولنا شفولكم مكان تاني 
نورا بقي يطردنا احنا علشان البواب و عيلته لا مش هسمح بكدا 
يوسف هي كلمة واحدة هننزل الحفلة اللي احمد عاملها لاروي و سجده و هتبركيلهم و تعتزري لام أروي
غزل نعم بقي ماما .. مامتي انا تعتذر لمرات البوت .. 
يزيد و مالها مرات البواب بقي مش بشر زينا و امك غلطت يبقي تعتذر
نورا اخرس يا يزيد انا مخلطش و مش هعتذر من حد 
يوسف هتنزلي تعتذري يا نوري و بالزوق احسنلك
نورا بخبث عاوزني اعتذر ماشي يا يوسف هعتذر بس متلومنيش علي اللي هيحصل
يوسف والله اللي هيحصل انتي لوحدك اللي هتتحملي عواقبة 
....
احمد يلا يا ياسمين اطلعي هاتي سجدة و عيليتها .. و انتي يا فيروز هاتي أروي 
ياسمين اشطا طالعة
فيروز اعتبره حصل 
صعدت ياسمين الي طابق ياسين و ضربت الجرس ... فتح لها عمر الباب 
عمر بدهشة ياسمين اتفضلي
ياسمين لا بص ممكن تنادي لعيلتك
عمر لي 
ياسمين هتعرف لما تندهلهم
عمر طيب .. ثم صاح بإسم الجميع ليجامعوا
ياسين اي يا عمر بتنادي لي 
عمر ياسمين بنت عمو احمد عوزاكم
اسماء خير يا ياسمين يا حبيبتي
ياسمين بابا عاوزكم تحت في الجنية
سجده لي 
ياسمين لما تنزلوا هتعرفوا 
هبه طب يلا يا جماعة متشوقة اعرف يلا ننزل 
نزل الجميع الي الاسف 
....
فيروز يا أروي 
أروي باستغراب أيوة يا فيروز اتفضلي 
فيروز  بسرعة هاتي عمو محمد و طنط سهاد و تعالي بابا عاوزكم في الجنينه
أروي لي يا فيروز هو في حاجة
فيروز معرفش تعالوا شوفوا 
أروي طيب .. ثم صاحت على أبيها و امها ليتوا و يتجهوا الي الحديقة .. قابلوا بطريقة عائلة ياسين و كان بانتظارهم عايلة يوسف و احمد 
لحظة دخول أروي و سجده وسط استغراب الجميع من الزينة المعلقة صاح احمد و مني و الأطفال مبروك يا أروي ... مبروك يا سجدة
سعدوا كثيرا من هذه المفاجأة و فرحت أروي كثير مما أدى إلى تغير لون عينيها 
سجده اهو عشان تصدقوني لما اقولكم عفريب شوفوا لون عينيها 
نظر الجميع الي أروي و استغربوا كثيرا من لون عينيها 
سهاد بضحك لا يا سجدة دي وراتة ورثاها عن جدتها الله يرحمها .. بتغير لون عينيها حسب الحالة المزاجية ليها
هنا بجد طب ليها الوان تانيه 
سهاد بحب أيوة ليها لون تركواز دا لما بتحب بيطلع بس لحبيبها و لما بتتعصب لون عنيها بيسود 
مني مشاء الله 
احمد الف مبروك يا اروي.. مبروك يا سجدة
أروي و سجدة الله يبارك في حضرتك يا أستاذ أحمد 
بارك لهم الجميع و جاء الدور على نورا التي صدمت الجميع برد فعلها و أغضبت ياسين للغاية 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية سكان العمارة)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات