القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سجينة الفهد الفصل الخامس 5 بقلم هدير بدر

 رواية سجينة الفهد الفصل الخامس 5 بقلم هدير بدر

رواية سجينة الفهد الفصل الخامس 5 بقلم هدير بدر

رواية سجينة الفهد الفصل الخامس 5 بقلم هدير بدر

فهد بصلها بقرف وطلع في الصاله : هي اللي اضطرتني لكدا ماهو انا السبب برضو ازاى اتجوز واحده زي دي اووووف بقا افرض ماتت دلوقتي 
قام جري ليها 
فضل يفوقها مش بتفوق 
رن علي الدكتور 
الدكتور جيه 
فهد ببرود: شوفها ماتت والا لسه 
طبعا الدكتور مرعوب منه ما كله مين عارف مين هو الفهد .
الدكتور : عندها نزيف قوي انا وقفته وخيطلها تاني ياريت بس الراحه التامه دي أهم حاجه 
فهد : ماشي اتفضل 
وراح قعد جمبها سرح في ملامحها اد اي شبه الملاك 
ريم بدأت تفوق 
فهد بصلها ببرود : تؤ تؤ طلعتي مش قويه دا المفروض تستحملي حتي اللي هايحصلك لسه انتي دلوقتي في سجن الفهد 
ريم بخوف : ابوس ايدك ماتضربنيش ابوس ايدك 
فهد : انا هاسيبك زي الكلبه كدا تمام 
ساعتين وشيلي لنفسك المحلول 
ريم : طاب اشيله ازاى 
فهد : وانا مالي اتصرفي 
ريم بدموع : حاضر 
وسابها ومشي 
ريم سندت ضهرها وفضلت تعيط علي اللي بيحصلها 
فهد مشي بسرعه عاليه لحد ما وصل بيته 
امينه : اتاخرت لي ياحبيبي كدا 
فهد : معلشي يا أمي كان عندي شغل كتير 
امينه : ماشي ياحبيبي ربنا يقويك خش انت غير علي لما احضر العشا 
فهد باس ايدها : ماشي يا ست الكل 
وسابها ودخل خد شاور 
وطلع 
قعدوا وسط جو مرح مليئ بالحب 
خلصوا اكل 
احمد:  تعالي يا فهد عايزينك ياحبيبي 
فهد : نعم يابابا 
امينه : علشان خاطري اسمعني يابني والا عايز تموتني بحسرتي عليك
فهد وقد فهم مقصد كلامها : تاني يا أمي 
امينه بدموع : اسمعني يابني 
فهد : قولى يا أمي 
امينه : في بنت جارتنا ماشاء الله عليها ادب واخلاق ناخد ميعاد معاهم وانت شوفها ادي لنفسك فرصه يابني 
فهد : ماشي اللي تشوفوه انا خارج مشوار 
امينه : ماشي ياحبيبي 
احمد : يعني ناخد ميعاد 
فهد: اللي تشوفوه يابابا 
وسابهم ومشي لانه مش بيحب يزعل امه وهو عارف كدا كدا مش هايوافق 
راح الشقه
كانت ريم عماله تعيط ومش عارفه تشيل المحلول  
فهد شافها كدا جري عليها لقي ايدها زارقه 
فهد مسك ايدها 
ريم حطت ايدها علي ايده وهي بتترعش : وحيات أغلى حاجه عندك براحه انا ايدي وجعاني اوي 
فهد : ماتقلقيش وشال الكلونه براحه
ريم كانت عماله تعيط من الوجع 
فهد : حاسه بايه 
ريم بدموع : بطني وجعاني اوي وجسمي واجعني 
فهد : طاب اهدي وجابلها العلاج واداهولها وجابلها اكل 
ريم كانت محروجه منه بس كانت جعانه 
فهد فضل يبصلها وهي بتاكل وبعدين سمع العشا بتاذن 
راح اتوضي وصلي 
وريم عايزه تسمع هو بيقول اي وازاى بيصلي 
ريم بدموع : انا كمان عايزه اصلي 
فهد : ماتصلي عادي 
ريم : طاب طاب انا مش بعرف اصلي والا بقول اي في الصلاه والله مش بكدب عليك 
فهد كان زعلان اوي ولسه هايحط ايده علي عينها علشان يمسح دموعها 
ريم انكمشت في نفسها جامد : ماتضربنيش ابوس ايدك والله ماعنيتش هاقولك اني مش بعرف انا اسفه 
فهد زعل من نفسه مهما كانت هي طفله بالنسبه ليه 
فهد بحنان: هاعلمك 
ريم بفرحه : بجد 
فهد : ايوا ياستي بجد 
ريم : هييييييييييه 
فهد فرح لفرحها 
فهد : بصي ياستي علشان تحبي الصلاه لازم تعرفي ربنا كويس شوفي فضائل ربنا عليكي 
اداكي ايد ورجل واداكي اهل واداكي كل حاجه فا اكيد مش هانكسل نصلي خمس فروض بخمس دقايق صح والا لا 
ريم : صح بس هو شايفني 
فهد : طبعا
ربنا بيحس بيكي ربنا احن من آلام علي ولدها ربنا من اسمائه الرحيم 
ريم : الله طاب عايزه اصلي 
فهد : بصي ياستي اهم حاجه تبقي متوضيه  والوضوء دا بيكون ازاى بقا 
وبدأ يشرحلها 
ريم : تمام 
فهد : الصلاه اول حاجه بتكبري وبعدين بتقراي الفاتحه وسوره صغيره الكلام دا في أول ركعتين 
تاني ركعتين بتكون الفاتحه وبس 
ريم : تمام 
فهد : وبعدين قالها بتعمل اي في السجود والركوع 
بس لو عايزه صلاتك تبقا حلوة بقا 
لما تيجي تقولى سمع الله لمن حمده تقولى ربنا ولك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه 
ريم : هاحفظه حاضر 
فهد فرحان انها بتستجاب ليه : وأما تيجي تسلمى ماتقوميش علطول قولى ايه الكرسي وهاحفظهالك وبعدين تسجدى سجده شكر لربنا
والرسول قال اي من قرأ آية الكرسي دبر كل صلاة لم يمنعه من دخول الجنة إلا الموت" 
( انا بحثت ولاقيت الحديث صحيح لو حد بحث ولقاه غير كدا فضلا يبلغني ) 
ريم : الله طاب هاصلي ازاى وانا مش بقدر اقوم 
فهد : بصي ربنا ادانا رخصه لو مش قادره تصلي وانتي واقفه صلي وانتي قاعده لو مش قادره تقعدي صلي وانتي نايمه علي جنبك
شوفتي ربنا رحيم ازاى بينا 
ريم بكسوف : طاب ممكن تساعدني احفظ بعض السور علشان اصلي بيهم 
فهد : من بكرا أن شاءالله اسيبك ترتاحي وانا هامشي 
ريم : ماشي 
فهد سابها ومشي 
فهد روح بيته : سلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
امينه واحمد : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ياحبيبي 
امينه : بقيت بتروح فين يابني 
فهد : عادي يا أمي بخرج اشم هوا 
وفاجاه الباب خبط 
امينه جايه تفتح 
فهد فتح قبلها 
فهد بغضب : انتييييييي
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية سجينة الفهد)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات