القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت القبطان الفصل الثالث 3 بقلم دعاء أحمد

 رواية بنت القبطان الفصل الثالث 3 بقلم دعاء أحمد
رواية بنت القبطان الفصل الثالث 3 بقلم دعاء أحمد

رواية بنت القبطان الفصل الثالث 3 بقلم دعاء أحمد

أحمد. جهز نفسك كتب كتابك بكرا
رونق.  انا مراتك بطل هزار بايخ
أحمد. وانا مقربتلكيش ومالكيش عده... انتي طالق
 رونق. أحمد بطل هزارك السخيف دا
أحمد. مبهزرش انت طالق يا رونق طالق بالتلاته
رونق بدموع. أحمد ايه اللي انت بتقوله دا. انت اتجننت
أحمد وهو يمسك يديها بقوه. احترمي نفسك بدل ما اخليك متنفعيش اللي حايشني عنك انه عايزك صاغ سليم
رونق. هو مين دا انتوا بتقولوا ايه
أحمد. رجل أعمال غني اوي دافع فيك خمسين مليون دورلا واطلقك ويتجوزك هو
أمه. بس شكله عايزها اوي يا احمد لو كنت ضغط عليه كان دفع اكتر من كدا
أحمد. اصلك مشوفتش شكله ياما ولا الحرس بتوعه جيش حاجه كدا تخوف
أمه. ودا شافها فين؟ وعايزه ليه؟
أحمد. احنا مالنا المهم الفلوس واهو افتح شركه المحاماة بتاعتي و اتجوز واحده بنت ناس مش تربيه ملاجا
أمه. انا كنت كر"ه الجوازه دي بس جيت علينا بخير كتير اوي وهنقب على وش الدنيا
رونق. يعني انت مكنتش بتحبني
أحمد. أحبك بصراحة في الأول قالت مره ومالها حد يسأل عليها لكن دلوقتي في اللي عايزك ومقدر تمن بالغالي اوي
كل دا وهي واقفه وسمعهم وحاسه أن الدنيا بتلف حوليها
رونق. ٢٠سنه عيونها بني غامق وشعرها اسود بشرتها بيضاء جميله يتيمه متعرفش اي حاجه عن عليها يعني زي ما بيسموها تربيه ملاجا انكتب كتابها على أحمد اللي كانت فاكر انه بيحبها
🌸🌸🌸🌸🌸
في مطار القاهره
ينزل شاب طويل ووسيم عينيه خضراء وراءه ثلاث بوديجاردت
حارس. هنطلع على الفيلا يا فهد بيه
فهد بحده. على قصر باسل الدمنهوري
الحارس. تمام
فهد. عايزك ترقبلي  البنت متغبيش عن عينكم لحد ما تبقى في قصري
الحارس. حاضر يا باشا
فهد الورداني. ٣٣سنه من أكبر رجال الأعمال برا مصر واسمه معروف جدا جوا مصر صاحب باسل الدمنهوري وأسر المنشاوي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند باسل
ماسك صوره رسيل وقلبه مجروح ومشاعر متلغبطه بين العشق والكر"اهيه
باسل بحزن. لو بيدي انزع قلبي من جوايا يا رسيل بس اقسم بحبي ليكي لادمر"ك زي ما جرحتي قلبي وخو"نتي حبي
باسل للحارس. جهز العربيه هنطلع على الغردقه
الحارس. تمام يا باشا
بعد شويه
فهد دخل والحراسة فضلوا برا
باسل وهو بيسلم عليه بحراره. ازايك يا فهد باشا
فهد. باسل بيه فينك يا راجل سامع انك طالع الغردقه
باسل. لازم اصفي حسابي معها وانت نزلت مصر ليه
فهد. لقيت البنت
باسل. هي مالهاش ذنب في اللي حصل يا فهد
فهد بحده. لازم تتد"مر زي ما عيلتي اتد"مرت وبعدين انت كمان لسه بتدور على رسيل
باسل. رسيل خا"نت حبي ليها اللي عملته لا يمكن يعدي بالساهل
فهد. فين اسر
باسل. أسر كمان داخل على مشروع جواز بس مش طايق البنت عمك يسري كاتبها ربع ميراثه ولو أسر ما تجوزهاش هينحرم من الميراث
باسل. انا لازم امشي طبعا مش هوصيك على الشركه انت وأسر لحد ما ارجع
فهد. تمام
🌸🌸🌸🌸
في الغردقه
رسيل.ريمان. خلصت محاضرته وراحت ليوسف المطعم
ريمان. جو انت يا بني
شخص. ازايك يا بنت القبطان
ريمان. الحمد لله ازايك يا مارتين اومال يوسف فين
مارتين. في المطبخ انتي فينك محدش بيشوفك
ريمان. لسه راجعه من تدريب جماعه فرنسين امبارح
مارتين. و القبطان فين
ريمان. ابو علي دايما على البحر ياله سلام هروح ليوسف
في المطبخ
ريمان. ييييببووووووسسسسفف
مالك بخضه. ايه؟! ريمان
ريمان. ايه دا مالك ازايك يا كبير عامل ايه يا واطي
مالك. بقيت شيف محترف
يوسف. انتوا تعرفوا بعض دا الشيف اللي قولتلك عليه 
ريمان/رسيل. اه اعرفه مالك دربته فتره على الغطس
مالك بحب. وحشتيني يا ريمو
ريمان. وانت كمان ها يا يوسف فين الوصفه اللي عايز تاخد رأي فيها. مش عايزه اتأخر القبطان هيعمل الاكل بنفسه
ماتيجوا معايا دا هيفرح اوي
مالك. معنديش مشكله ياله
يوسف. تاب استنى دوقي كدا
ريمان بدأت تذوق الوصفه الجديده. ناقصها حاجه
يوسف بضيق. دا نفس كلام مالك نفسي افهم ناقصها ايه
مالك وريمان في نفس اللحظة. سنه زعتر
هههههه
يوسف. تمام
بعد ما خلصوا
طلعوا على كوخ القبطان
ريمان دخلت ومعها يوسف ومالك. مردتش اجيلك بأيدي فاضيه جيبتلك العيال دول معايا
حسن. ازايك يا يوسف. انت اسمك مالك صح
مالك. صح
ريمان. انا جعلته فين الاكل
حسن. هنقعد على البحر ياله تعالى شيلي الحاجه دي معايا
ريمان. ياله يا ابوعلي
بعد الاكل
حسن. ما تغني يا ريمان
ريمان. اغنيلكم ايه
مالك. نخبي ليه
حسن بسرعه. لا
ريمان مسكت دماغها من الو"جع احساس رهيب
مالك. في ايه انا قالت حاجه غلط
ريمان قامت دخلت الكوخ وقفلت على نفسها
مالك. في ايه يا عم حسن
حسن بحزن. الاغنيه دي ليها علاقه بماضي ريمان لو افتكرتها ذكريات الماضي تخطر على بالها ومع ذلك مبتقدرتش افتكرتها بس احساس بالوجع رهيب
مالك. انا مش فاهم حاجه هي بنتك مالها
يوسف بحزن. ريمان مش بنت القبطان
حسن. لا دي بنتي من يوم ما جيت الغردقه وهي بنتي
مالك. تاب اي حكايه الماضي و وجع ريمان
حسن. ريمان دا هو الاسم اللي انا سميته ليها محدش يعرف حاجه عنها جيت من خمس سنين بنت ١٨ سنه ماكنتش فاكره حاجه وانا أخداتها وربيتها وعملت لها ورق انه بنتي و ورق عشان تتعلم
مالك. انا قعدت معها فتره بس مسمعتش حاجه زي دي
حسن. ريمان مبتتكلمش في الموضوع دا وقليلين اللي يعرفوه
🌸🌸🌸🌸
في الكوخ
ريمان ماسكه دماغها وبتعيط وهي مش قادره تتحمل الو"جع ذكريات كتير متلغبطه صوره شاب واقف حاطط ايده في جيبه وأيده التانيه بتلعب في شعر بنت صغيره وهي بتضحك. بنتين بيتخانقوا وصوره بنت مر"ميه على الأرض وفي د"م
بعد ساعه قامت ريمان غسلت وشها و كل الذكريات اختفت من دماغها
🌸🌸🌸🌸
في عربيه باسل
قعد بيفكر في رسيل وفي ضحكتها اللي سحرته وفي عيونها وبرائتها في الكلام
فلاش باك للماضي
باسل بحنان. متخافيش محدش هيقربلك انا معاكي
رسيل سابت بدلته ومسحت دموعها بكم الفستان
باسل بحده لشمس. أظن كلامي واضح لو قربتلها كل الشغل اللي بينا هيتفسخ
ثم تابع بهدوء لرسيل. ايه رايك نخرج نتغدا برا سوا
رسيل بهدوء. انت مين؟
باسل. انا باسل متخافيش مني
ساره بغيره قا"تله. تخرج معاك بأي صفه دي دي بنت الخدامه
دموع رسيل نزلت واتكلم بحزن. انا اختك
ساره بسخريه. انتي اختي انا هههههه لا فوقي لنفسك انتي هنا خدامه
باسل بصوت عالي وغ"ضب. سسسساااررره احترمي نفسك
ياله يا رسيل غيري هدومك هنخرج سوا
وعشان الشكليات اتفضلي معانا يا ساره
ساره دخلت لابست فستان  فخم جدا وشيك وكانت جميله مننكرش
أم رسيل لابست فستان ابيض بسيط جدا و سرحت شعرها وكانت أجمل الف مره خارجه وهي هتمو"ت من الخوف من امها أو مرات ابوها
باسل بصلها وابتسم. ياله
ساره بغرور. ياله
رسيل عدلت من شعرها وحطيته وراء ودانها وخرجت معهم بهدوء تحت نظرات الإعجاب من باسل
والحق"د والغ"ل من ساره وشمس
ركبوا ودخلوا مطعم على النيل جميل جدا رسيل بقيت فرحانه جدا لأنها لأول مره هتقعد في مكان نضيف وشيك بس من غير ما تكون خدامه
ساره قاعده تتكلم في حاجات فاضيه عايزه تجذب انتباه باسل بس هو مش مركز معها هو مركز مع نظرات رسيل للنيل وفرحه عيونها
باسل. ايه رايك تغني يا رسيل
رسيل. هنا
باسل بابتسامه ساحره. هنا ايه رايك في اغنيه نخبي ليه
رسيل بابتسامه. اوكي
(نخبي ليه في أسرارنا وانا وانت مفيش غيرنا ولو ننسى مشاعرنا نكلم مين يفكرنا يا روح الروح بتنساني وانا فاكر ومش ناسي تغيب عني من تاني و من غير حب اعيش ازاي ومهم تغيب بعيش وياك واشوفك ورده في الشباك و معه حب في عنيا بتستناك يا احلى ملاك)
باسل لنفسه. انتي الملاك يا رسيل انتي ملاكي ودا وعد مني للأيام هتحبيني وهتكوني ليا لأنك ملاك وسط شيا"طين
باك
باسل بص من شباك العربيه بو"جع وحزن واقسم انه هيخليها تند"م على كل لحظه عاشها من بعد غيابها
🌸🌸🌸🌸🌸
في شقه شهد
قاعده منتظره أسر وأستاذ محمود وهي خايفه من المقابله دي
بعد شويه الباب خبط
فتحت بسرعه لقيت أسر أقدامها وبأن ادا ايه هي قصيره جانبه
أسر ابتسم بسخريه. أدى اول سبب يخليني أرفض اتجوزها
استاذ محمود. ادخل يا ابني خليني نخلص اللي جاين عشانه
شهد. اتفضل ياعمي
دخلوا وأسر قعد وحط رجل على رجل
شهد بصتله بغيظ واتكلمت بهدوء. اتفضل يا عم محمود
استاذ محمود. دلوقتي بموجب وصيه ابوكي وأستاذ يسري والد استاذ أسر انتم تتجوزوا
شهد في نفسها. انا اتجوز ابو طويله دا ومغرور
أسر لنفسه. اوزعه دي اتجوزها على ايه بس لو رفضت الورق هيروح للجمعيات الخيريه وهي هتلهف الربع ولو اتجوزها برضه هتاخد ربع الميراث يبقى لازم اتجوزها واخليها تتنازل عن كل الاملاك
أسر بحده. الفرح الأسبوع الجاي
شهد بتوتر. ايه فرح ايه اللي الأسبوع الجاي
أسر بابتسامه خبيثه. فرحنا وفرحي على صافي حبيبتي في نفس اليوم ايه عندك مانع
شهد بدموع مكبوته. ليه يا بابا وانا مضطره اوافق دي وصيتك
شهد بحده. وانا موافقه
اسر بصدمه. موافقه انك تتجوزي انتي وضرتك في يوم واحد
شهد بحده. انا مبعملش كدا عشان الفلوس لو عشان الفلوس انا ممكن أرفض وساعتها برده هاخد ربع الورث لكن دي وصيه والدي الله يرحمه
أسر بخبث. تمام فرحنا الأسبوع الجاي اجهزي يا عروسه
وسابها ومشي
شهد دموعها نزلت بحزن ووجع
استاذ محمود. متزعليش يا بنتي بكرا يعرف انه غلط وانك صح انتي بنت أصول ربنا يكملك بعقلك
شهد لنفسها. ربنا يستر على جاي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند رونق
قررت تهرب بدل ما تلقى نفسها بتباع استغلت ان الكل نام وبقيت تمشي على طراطيف صوابعها وخرجت من الشقه لبست كوتشيها بسرعه وبقيت تجري
لقيت عربيه ماشيه وراها وبعد شويه وقفت اصادها رونق مبقتش عارفه تعمل ايه
البودي جارد خد"رها وركبها العربيه وكام حد
الحارس. فهد بيه البنت كانت بتحاول تهرب
فهد. هي فين
الحارس. معايا
فهد ابتسم بشر. هاتهالي على القصر
وقفل معه
نهيتك على أيدي واللي ابوكي عمله هتدغعي تمنه غالي اوي ي
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت القبطان)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات