القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم نور

 رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم نور

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم نور

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم نور

اول لما الدكتور دخل وشاف مريم واللي هي عملاه ف نفسها 
الدكتور : اي المنظر دا ي انسه هو دا شكل وحده ف جامعه 
سلمي : الله يكسفك ي شيخه زي ما انتي كسفانا كده 
مريم : اسفه ي دكتور 
الدكتور : هي دي فيها اسف 
اللي حصل دا ميتكررش تاني مفهوم 
مريم : مفهوم 
الدكتور : اتفضلي 
مريم وهي بتقعد بتقول دكتور رخم مش عارفه جابوك من انهي داهيه دي 
سلمي : يعني غلطانه وبتتكلمي 
مريم : غلطت في اي انا 
وحده وبتاكل عادي اي الغريب ف كده 
سلمي : الغلط انك بتاكلي ووشك كله بياكل معاكي 
مريم : نننننن 
بايخه 
سلمي : طب ركزي يختي لنتطرد من المحاضره 
الدكتور : انتي وانتي اطلعوا برا 
سلمي ومريم ف صوت واحد 
احنا 
الدكتور : ايوه 
سلمي ومريم طلعو واول ما طلعو فضلو يضحكو ع منظرهم واللي حصل 
سلمي : هنعمل اي 
مريم : هنروح ناكل وبعدين نروح 
سلمي : انتي مبتشبعيش 
مريم : ومين يشبع من الاكل وبعدين يلا بئا انا ما صدقت اني اطلع من المحاضره الرخمه دي 
وراحو اكلو وخلصو 
وبعدين كل واحد راح ع بيته 
باليل ف بيت مريم 
الكل قاعد قدام التلفزيون 
سلوي الام : بقولك ي مريم 
مريم : نعم ي ماما 
الام : طنط سهير جارتنا جيبالك عريس 
الاب : مجبتليش سيره يعني بالموضوع دا 
الام : لا ما هي لسه قايله لي النهارده 
ها رأيك اي 
مريم : مش عارفه ي ماما 
الام : فكري ي حببتي ف الموضوع دا وقوليلي رايك اي 
دا عريس ما شاء الله عليه حسب ونسب 
مريم : حاضر ي ماما 
تصبحو ع جنه بقا ان شاء الله  
الاب : ع فين ي بنتي ما لسه بدري 
مريم : عندي كليه بكره بدري ولازم انام ابدري 
ماجد : خوديني ف ديلك ي مريم مريم : يلا 
ماجد : تصبحو ع خير
الاب والام : وانتو من اهل الخير ي حبايبي 
بعد ما مريم وماجد مشيو 
الاب: هو العريس دا مضمون 
الام : والله سهير قالتلي كويس اوي واخلاقه كويسه وعنده معرض عربيات اد الدنيا 
الاب : الحجات دي كلها شكليات انا ميهمنيش غير انه يكون عارف ربنا كويس اري ويخاف عليها ويصونها كويس 
وبعدين انتي عارفه بنتك مجنونه اوي وتلقائيه ف اي حاجه بتعملها 
الام : دا اللي مخوفني عليها والله 
يلا كله خير بكره هبقي اجيب اسمه من سهير وتبقي تسال عليه 
الاب : تمام 
يلا ننام 
ف الصباح 
ف مكان اخر ف فيلا بطلنا العزيز يقف بداخل غرفته ويرتدي ملابسه بإناقه 
طق طق طق 
هو : ايوه 
اللي ع الباب : الفطار جاهز ي بيه 
هو : حاضر نازل
يخرج من غرفته وينزل الدرج ويقول 
صباح الخير ع الجميع 
الكل : صباح النور 
الام : تعالي افطر ي حبيبي يلا 
هو : مش هقدر والله ي امي 
وبعدين متاخر ع الشغل 
الام : الشغل مش هيطير يعني 
هو: ي امي 
قاطعته الام بقولها : قولت الاكل مش هيطير 
هو : حاضر 
وقعد وفطر وبعد ما خلص الفطور استأذن انا بقا ع الشغل 
وبيوجهه كلامه لاخوه الاصغر انت مش عندك مدرسه النهارده ولا اي 
ادم اخوه : لا النهارده ف البيت عشان عندي مذاكره كتير 
هو : تمام 
محتاج حاجه 
ادم : تسلم ي ابيه 
هو : شد الهمه يلا عشان تدخل كليه الهندسه 
ادم : متقلقش ي ابيه ان شاء الله هتكون فخور بيا 
هو : دا شي واثق منه 
سلام بقا 
استووووووب تعريف البطل 
هو جواد الالفي صاحب اكبر شركات الالفي للمعمار والده توفي من 10 سنين وبعده جواد مسك الشركات واكمل مشوار ابيه تخرج من كليه الهندسه قسم المعماري عائلته مكونه من امه سميحه الالفي امرأه حنونه تعشق ابنائها كانت تحب زوجها وهي عايشه ع ذكراه وأخوه ادم الالفي شاطر جدا ف دراسته وهو ف السنه الاخيره من الثانويه العامه قسم علمي رياضه يعشق اخوه جواد يعتبره بمثابه والده وهو يحقق هدفه وهدف اخوه ويدخل كليه الهندسه ويكمل معاه المشوار 
نرجع للقصه 
جواد ركب عربيته وهو ف طريقه الي الشركه 
ع الهاتف 
جواد : ايوه ي ياسين كل حاجه جاهزه
ع الطرف الاخر 
ياسين : ايوه كله تمام 
انت فين اتاخرت اوي 
جواد : جاي ف الطريق سميحه هانم مرضيتش تخليني اخرج غير لما أفطر 
ياسين : ربنا يبارك فيها يعم 
جواد : امين 
هقفل بقا عشان اركز ف الطريق 
ياسين : تمام 
جواد : سلام  
ف منزل مريم 
سلوي : يلا ي جماعه الاكل جاهز 
موااااااال كل يوم يربي صبرني 
محمد : انا جيت اهو شوفي عيالك فين 
سلوي : والله ما حد هيجيب اجلي غير عيالك واحد مغلبني ومش عايز يتجوز والتانيه هبله وطايشه 
مريم وهي جايه من ورااها وبتسمع اخر جمله 
بتجيبي ف سيرتي لي بس ي مامتي بالوحش ع الصبح 
سلوي : وانتي مين اصلا ي معفنه عشان تقوليلي كده 
الاب : لميها كويس اوي كرامتك 
مريم : هي اتبعترت اوي كده 
الاب : اوي 
الام : عايزه اي 
مريم : لا ولا حاجه خد راحتك ي كبير. 
سلوي : ياماااااااااجد 
ماجد : حاضر ي امي جيت اهو 
سلوي : تصدق انك بارد 
ماجد : احم الله يكرمك ي امي 
مريم : شكلك وحيييييشششش 
الام : عيزه اي ي عصايه المقشه انتي 
ماجد : هههههههههه احسن تستاهلي 
مريم : احم كده كتير وربنا انا لو قعدت اكتر من كده مش هيبقي ف كرامه تتلم اصلا انا نازله عيزين حاجه 
ماجد : بت ي مريم  استني ننزل سوا 
مريم وهي بطلع لسانها : لأ 
ماجد : متبقيش رخمه بقا
مريم حاضر مستنيه اهو 
ماجد خلص وهما نازلين 
ماجد : سلمي صاحبتك عامله اي
 مريم : افندم 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية مجنونتي)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات