القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا والمشوه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دينا عبدالحميد

 رواية أنا والمشوه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دينا عبدالحميد

رواية أنا والمشوه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دينا عبدالحميد

رواية أنا والمشوه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دينا عبدالحميد

التى تأبي الصمود أكثر  حتي تنام عادة لما تكون نهايته 
ظلت هكذا حتي سمعت صوت طرقات على باباها فمسحت دموعها واخفت وجهها مغمضتا عينيها تدعي النوم لتدخل المربيه وتقول عارفه انك صاحيه وعايزه تفضلي لوحدك بس لازم تأكلي عشان تتغذي انتى والى فبطنك انا هاخرج واسيبك براحتك بس اجي الإقيكي اكلتى على ماكل مراد ثم خرجت لتترك وصال مع دموعها مجددا 
كان حمزه يغلى من الغيظ والغ"ضب ويك"سر كل ما حوله قائلا غب"ي حما"ر وضعي"ف مش قادر تقف قصادها وكنت هتتجنن عليها شفت خيا"نتها بعينك ومش مصدق طب اديني سبب واحد إلى حصل ملوش سبب كانت بتخو:نك وانت بتحبها ومأثرتش معاها طب اتجوزتك ليه ومثلة الحب ليه 
ليرد على نفسه ممثلتش دي بتحب 
ازاى 
طب تفسر بأيه انها سلمتك نفسها ومحدش لمسها قبلك ولا يمكن يكون حد  لمسها بعدك 
هاهاها مش يمكن تمثيل وعمليات الطب اتقدم 
طب وهو الطب كان عارف لعبتك انك تقولها انك طلبتها في بيت الطاعه ده مهو لو قضيه بجد هتعرف قبلها عشان حبيبها كتير بس انت بعت صحبك بكذبه وهي صدقت والغريب انها سلمتك نفسها مع محولتك انك تصالحها ليه تعمل كده قولى 
بس هي لو زي مبتقولى ليه كذبت ومين مراد ده وليه تسيبه يحضنها 
مانت لو ادتها فرصه كنت فهمت 
مانا رجعت اديها فرصه 
يا جدع اتقي ربنا ده انت طلقتها وسبتها مرمي'ه ومشيت وانت عارف انها وقعت 
يعني اشوفها بتخ"وني واسكت 
شفت ايه ها قولى 
الحضن مش بينه 
لا مش بينه انت عارف ده 
اه كنت استني اشوفها في سريره عشان اصدق 
انت لو شوفتها برضوا مش هتصدق هت"قتله وتقول اغت"صبها وانت عارف 
مستغربتش نظرتها إلى كانت حيرانه 
اه بتحاول تخبي خيان*تها 
لا بتحاول تخبي ضع*فها 
ض*عفها ...؟
اه ضع*فها ولما جيت تقوي بصت لعيونك مش لبابها ولا ل مراد 
وليه كذبت 
اكيد في سبب
هو ايه 
دي مهمتك تعرفه 
انهي حمزه حديثه مع نفسه وآفاق قائلا ايه الجمال ده صح في حاجه غلط بس الحل في تليفونها ثم حدث شخص ما بان يحضر له سجل مكالمتها 
كانت وصال في غرفتها تحتضن صورة حمزه بحب وقالت وحشتني ووحشني حضك وانت بتتغزل بيا بس غصب عني وغلاوتك انت وابنك عندي غصب عني 
لم تكمل حديثها حتى جاءها اتصال 
وصال بغضب عايز ايه تاني مش اتطلقت زي مانت مخطط 
.........
وصال اه طب بص يا عم مراد مش هاسيبه ولو اتشقلبت على دماغك مراد هيخف ووقتها هاحسبك على كل غلطه ودمعه نزلت وفراقي من حبيبي 
.......
ميخصكش يصدق ميصدقش نصطفل سوا 
.......
راجل اعملها عشان يد*فنك صاحي 
المره إلى فاتت حمزه لحق الراجل بتاعك من بابا بس المره دي  حمزه هيد*فنك انت ومحدش هيلحقك 
.............
يا راجل طب شوف بقا لما احكيله انت كنت عايز تقتلن*ي ليه وانك انت الى مو*ت أهله وحطيت جث*ت اخوك عشان تطلع أمه خا*ينه وأبوه قا*تل
ولو عرف انك حاولت تعتد*ي عليا
والآخر انك حاولت تقت*لني عشان لقيت أخوه وعشان كده استخبيت انا وهو 
وان إلى زرعت في قلبه أني باخو*نه معاه يبقي اخوه الى انت بوس*اختك السبب في حالته دي ومكنتش عايزه يتعالج
 ياااااه على إلى حمزه هيعمله فيك 
............
وصال ببرود لا متحملش همى انا وهو حضن واحد وننسي اغلاط بعض
.........
حمل ايه انت اتجننت أنا مش حامل 
.........
لمسني او ملمسنيش ميخصكش إلى يخصك أن حمزه هيعرف منغير ماقوله ووقتها بقا هيح،رق الكون كله عشان يلاقيني انا وأخوه وابنه الى انت اتكلمت عنه يا شاطر وتأكد أن حمزه مش زي أبوه مش هيقبل يخس*رنا وهيحميني ولو بروحك لاني واثقه أنه هيحافظ على روحه عشنا انا وابنه وأخوه سلام يا فؤاد 
اغلقت وصال الهاتف وبدى عليها التوتر ثم قامت لتحمل حقيبتها التى لم تعرفها بعد  واتجهت لمراد لتجد المربيه تخرج ملابسه فتوقفها وتعيد ما أخرجته 
مراد بتوتر في ايه يا وصال 
وصال لازم نعمل مشوار ضرورى وبعدين هاحكيلك 
ثم امسكت يد مراد وتركت حقيبتها وحقيبته التى تحوي ملابسهم وخرجت 
المربيه مالك يا بنتي 
وصال مفيش هاكشف على مراد عشان هنسافر بكره السخنه 
المربيه ليه 
وصال عشان تبقي في امان وانت اجازه اليومين دول سلمي على أمل بنتك وقوليلها مبروك عن اذنك 
المربيه بصدمه امل 
خرجت وصال من باب المنزل الخلفي في سياره قديمة التراز يقودها سائق عجوز ولكنه قوي 
وصال عملت إلى قولتلك عليه 
الرجل ايوه شويه وأمل تبقي بخير وفرحها هيتم في معاده 
وصال الحمد لله طب اطلع 
الرجل هنروح المستشفي  
وصال اطلع بس 
تحرك الرجل ونادته وصال رافعه مس،دس في رأسه هات موبايلك 
الراجل ليه كده وصال نفذ لاقت،لك 
نفذ الرجل فقالت وصال مش سهل برضو يخرج امل عشان داد اتكشفت ويشغلك انت 
الرجل وانت مش اقل منه ذكاء 
وصال تربيتك هو دفعلك كام 
الرجل  الامان 
وصال بضحك وانا  مكنتش امان 
الرجل امان بس ليكي إلى تخ،افي عليه فهو اهم 
وصال كمل المستشفي 
أوقف الرجل السياره فألقت وصال الهاتف أمام المستشفي ووقفت ربع ساعه ثم قالت بضحك انزل 
فنزل الرجل  
فجاءت سياره بسائق غريب ليركبوها فقالت وصال خلوه معاكم لحد ماسافر 
الشاب عيوني يا وصال 
وصال بضحك تسلملى يا اتش على المطار بقا 
نزلت وصال المطار ومعها مراد وبقي هشام بالسياره ومعه العجوز 
الذي ضحك وقال كان لازم اتفق معاه عشان واثق من ذكائها 
هشام والله انا هتجنن هي ازاى عارف كل ده وامتي 
العجوز بتركز في التفاصيل يلا نرجع المستشفي زمان الموبيل اتسرق 
هشام متخفش اتحط في العربيه وجنبها حراسه 
العجوز مش بقولك مش سهله 
هشام طب يلا
 دخلت وصال المطار على اخر مود ونداء للطائره المتجه ل المانيا 
وركبتها هي ومراد 
مراد بضحك هنركب طياره هيييي
وصال عجبتك 
مراد قوى قوى وبمجرد مرور المضيفه قال بصوت رجولى واضح ليه مقولتلهمش انى خفيت  وليه هنسافر يا وصال
وصال عشان متبقاش نقطة ضعفه حمزه ويعرف يصفي حسابه مع فؤاد باشا بمزاج 
مراد وهو حمزه هيعرف منين 
وصال بضحك حمزه مش اهبل هيدور ورايا واكيد هيخلى حد يسجله مكالماتى وخصوصا اخر مكالمه مع فؤاد باشا 
مراد وليه واخده معاد مع دكتور تاني 
وصال عشان نطمن على العمليه الى عملتها السفريه إلى فاتت 
تفتكر حمزه هيفهم 
وصال حمزه بيحبني وهيحس بيا انا واثقه 
مراد بضحك مش ........
 وصال منغير يمكن 
مراد وصال عايز اقولك حاجه 
وصال هي كمان بتحبك بدليل نظرتها ليك لما سمعة 
مراد هي مين 
وصال بضحك ليليان يا حبيبي بص بعدين نتكلم 
مراد اوك  
عند حمزه كان يسمع مكالمة  وصال وفؤاد 
حمزه بذهول اخويا مراد اخويا عايش وتعبان ووصال حامل اه يا ابن الك **
والله لاحسرك على عمرك بس اطمن على وصال 
هشام وصال سافرة وفي امان وقالت لي اقولك 
حمزه بحب هأبقي اب 
هشام اه 
حمزه وربي لاحس،ره وبعدين اجيلك يا حبي
هشام بضحك وانا بموت فيك 
حمزه بغضب امشي ياض والتأكد منك أن فؤاد يخسر كل حاجه 
هشام عيوني 
بعد شهر وكام يوم 
كانت وصال تجلس في المستشفي وتقول ها يا دكتور  طمنى 
الدكتور الجزء إلى كان في مشاكل في المخ العمليه علجته 
وصال كده هيفتكر كل حاجه 
الدكتور لما يفوق هتعرف 
وصال تمام ثم دخلت لتجلس بجانب مراد بتوتر وقلق 
في مصر كان فؤاد يصرخ يعني كل ده معرفتوش مين إلى خلاني على الحديده 
رجاله لا عرفنا 
فؤاد مين 
الرجاله معندناش أوامر نقولك 
فؤاد بغضب ايه 
الرجاله زى مسمعت
حاول فؤاد الخروج فض،ربه أحد الرجال على رأسه فقد وعيه ثم قيده بغرفه يبدوا انها للت،عذيب واتصل بشخص ما 
....  ..
اه يا باشا ربطه 
.............
عيوني ولا نقطة ميه ولا لقمة اكل هتوصله 
........
ربنا يطمنك عليه يا باشا تيجي بالسلامه
في مكتب حمزه دخل هشام ليبحث عنه فلم يجده 
فاتجه لمنزله فلم يجده واتصل به 
فوجد هاتفه مغلق ليغضب ويزداد قلقه 
حتي يجد رساله منه وبها وصال وهي جالسه بجوار سرير مراد وتمسك يده بقلق 
وكتب أسفلها اعمل ايه 
هشام رد قائلا اعمل الصح 
حمزه خايف 
هشام عمرهم مفقدوا ثقتهم فيك عشان كده اوعي تفقد ثقتك في نفسك 
حمزه حاضر 
اغلق حمزه الهاتف وظل يراقب من بعيد فوجد مراد يحرك يده ووصال تنادي الطبيب فدخل إليهم ومع الطبيب 
الدكتور ها يا استاذ اسمك ايه 
مراد مراد السيوفي 
الدكتور كام سنه 
مراد ٢٣
الدكتور دول كام وأشار بأصابعه 
مراد سبعه 
الدكتور ده لونه ايه 
مراد ازرق
الدكتور وده 
مراد احمر 
الدكتور حرك ايدك 
مراد حركها 
الدكتور ورجلك 
مراد نفذ 
الدكتور دماغك 
مراد حرك ثواني واتأوه 
الدكتور كويس الحمد لله مفيش حاجه ماضرره لحد دلوقت ومع الوقت الباقي هيظهر 
مراد شكرا يا دكتور 
وصال طب والألم ده  
الدكتور لازم عشان دي جراحه بس هو كده كويس 
وصال الحمد لله 
خرج الطبيب وجلست وصال بسعاده وهي تقول الف سلامه يا مراد حمزه هيفرح جدا 
مراد بضحك هيفرح جدا بالبيبي اكتر 
وصال بغضب مش هقوله عشان يتعلم درس 
مراد  بضحك مش ممكن 
وصال ليه
مراد بضحك عشان هو عارف وواقف وراكي 
وصال مش وقت استظراف 
ليقترب منها حمزه ويحتضنها من ظهرها ويهمس في أذنيها بحب وحشتيني يا ام رواد 
وصال ابعد عني مش طيقاك 
حمزه بحب قصدك مشتقاه ليك 
وصال ابعد عني انت طلقتني
حمزه ورديتك 
وصال ببرود وانا مش عايزه 
حمزه مش باين 
وصال عشان انا ساكته يبقي عايزه نرجع 
طبع حمزه قبله على احدي وجنتيها وقال وكده 
وصال بغضب حمزه 
كرر حمزه فعلته 
دفعته وصال بانفعال فسحبها حمزه لاحضانه بقوه وقال متستفزنيش عشان شفايفك إلى بتنفخ دي هـ.....
وضعت وصال يدها على فم حمزه وقالت اتلم وروح شوف اخوك 
حمزه بضحك وغمزه حاضر بس هارجعلك يا جميل 
ثم اتجه إلى مراد بابتسامه 
فقال مراد انت بتبصلي كده ليه انا مراد والله اخوك مش القمر وصال 
حمزه بغير اتلم ياض ثم دفعه ليصرخ مراد بألم اه اه دماغي 
فركضا وصال إليه بخوف واختضنته وبدأ حمزه يتفحصه 
فلم يجد شئ فغض،ب وصرخ فيه وقال بصوت غاض،ب وصااااال 
وصال بتوتر بعد أن انتبهت لفعلتها قالت وربنا مانا هو إلى حضني 
مراد نعم بت انتي بياعه امشي كده ودفعها برفق ولكن حمزه كان لا يزال غاضبا فوضعت وصال يدها على بطنها وقالت بتصنع اه بطني 
فركض اليها حمزه بحب وقال سلامتك يا روحي 
وصال بدلال ابنك وجعلي بطني 
حمزه بحب حقك عليا انا ولد اتلم ومتتعبش مامي 
وصال بدلال أكثر ديما بيوجعني  فنزل حمزه على ركبته ليقبل بطنها ثم وقف واقترب منها ليقبلها بحنان. شوق  غير مهتم بمن حوله ومحاولات وصال الكثيره في الإفلات منه وبعد لحظات انسجمت وصال معه واحتضنته بحب ليقول  مراد احم انا حاسس اني عزول وعايز أخرج بس الأنابيب دى مثبتاني أفاقت وصال وحاولت الإفلات مجددا فشدد حمزه في احتضانها وأشار لمراد أن يسكت فضحك مراد واغمض عينه وهو بيقول يا عيني عليا وعلى فراغي العاطفي ترك حمزه وصال لتلتقط أنفاسها بصدمه ونظر لها بغمزه ثم اقترب من مراد ليهمس له بضع كلمات وخرج 
فلحقت به وصال بغضب انت قليل الادب 
حمزه بلا مبالاه ليه
وصال ازاى تعمل حاجه زي دي 
حمزه وانتي. وافقتيني ليه 
وصال بغضب غصب عني 
حمزه بضحك وغمزه تيجي نشوف تاني 
وصال بغضب واحراج انت بقيت قليل الادب كده امتي 
حمزه حبك جنني يا اسمك ايه 
وصال بغضب كمان نسيتي اسمي من كترهم اه يا خاي،ن 
سحب حمزه وصال من خسرها واسندما على الحائط وهو يضمها إليه ويده الاخرى تسند على الحائط ويقول وصال هتندمي لو قولتى كده تاني 
وصال وهي تبتلع ريقها بصعوبه وبصوت ضعيف متقطع حمزه 
حمزه بحب عيونه 
وصال انا انت احنا  اوعى ثم دفعته 
حمزه بهدوء سحبها لأحضانها وبدأ يقبل رأسها باعتزار فانفجرت وصال باكيه وهو يحتضنها ويملس على شعرها حتي هدأت ومسحت عينيها وحاولت أن وتبتعد فسحبها حمزه إليه 
وصال حمزه الناس بتبص علينا 
حمزه بهدوء محتاج حضنك 
فاقترب وصال منه أكثر تحتضنه غير مهمتمه لما حولها ظلوا هكذا بضع دقائق ثم امسك حمزه يد وصال ونزلوا ليجلس في المقهي حمزه بارهاق اسف 
وصال بحبك 
حمزه مكنتش قاصد بس غيرتي وثقتي كانوا بيتح"اربوا 
وصال بحبك 
حمزه والله مكنت قادر اتحمل 
وصال بعشقك 
حمزه انا .....لم تتركه وصال يكمل ثم احتضنته وقالت ابنك عايزاه يبقي شبهك فياريت تفضل ساكت عشان افضل ابوصلك بتركيز لانى عايزه البيبي نسخه منك 
حمزه وتحبيه اكتر مني وياخد مكاني 
وصال تؤتؤ هاحبه كتير اه بس انت في مكان وهو في مكان 
حمزه انتي راضيه انك ترجعيلي 
وصال لو عندك شك ممكن تثبت لنفسك عادي 
حمزه والله ابوسك قدام الناس 
وصال اتلم ومتبقاش قليل الادب 
حمزه مراااتى مراتى افهموا بقا 
وصال بضحك عملت ايه 
حمزه قلبي كان هيتجنن منغيرك 
وصال عملت ايه 
حمزه عرفت قيمتك 
وصال بغضب حمزه انت فاهمني كويس عملت ايه 
حمزه لما اطمن على مراد ونرجع مصر هتعرفى 
وصال انت مش مج،رم زيه 
حمزه وأهلي
وصال حقه بالقانون 
حمزه مفيش دليل 
وصال هتلاقي
حمزه طيب بس نطمن على مراد 
بعد مده آفاق مراد وعادوا لمصر
في الطريق للمنزل وصال احنا رايحين فين ده مش طريق شقتنا 
مراد بضحك ده  طريق ڤيلا السيوفي يا حمزه صح 
حمزه صح 
وصال بس انا إلى اعرفه انها ماتجددتش بعد الحريق
حمزه اهدوا بس لما نوصل 
وصلوا للمنزل ودخل مراد ليجد البيت كما كان في طفولتهم 
مراد انت عملتها ازاى
حمزه البركه في اتش 
مراد بجد فرحتوني 
ليظهر هشام  قائلا حمد الله على سلامتك يا ولاد السيوفي يا ولا عمي 
مراد بحب اخبارك يا اتش 
ظل الجميع مده ليرتاحوا حتى موعد العشاء 
حمزه يلا يا وصالي خلصي
وصال ايه يا حمزه 
حمزه في مفاجاه 
وصال فين 
حمزه تحت كادت وصال تنزل فأمسك حمزه يدها وقال نعم ياختي 
وصال مالك 
حمزه رايحه فين 
وصال هنزل تحت 
حمزه كده 
وصال كده ازاى
حمزه بيجامه كت وشورت جينز قصير وبشعرك انتى هبله 
وصال وايه المشكله 
حمزه بتملك سحبها لاحضانه وقال فيه انك ملك بس يا وصال ومحدش تاني يحقله يشوفك
وصال اه اسفه نسيت انك متملك 
سحبها حمزه وقال تؤتؤ قصدك عاشق ولهان بدونك يم،وت 
فاحتنضنته وصال بحب وقالت حمزه 
حمزه عيونه وصال بحبك بس انت رخم ثم دفعته ودخلت لتبدل ملابسها 
فجلس حمزه بضحك وسعاده وقال مجنونه بحب مجنونه 
نزلت وصال وحمزه لتجد المنزل مظلم فتحركة بهدوء وهي تمسك يد حمزه ليضئ النور فجأه فتجد المنزل مليء بالزينه والجميع حولهم فتقف وصال بصدمه ليقول الجميع بضحك وسعاده مبروك البيبي 
وصال انتوا عرفتوا منين 
حمزه بضحك مش انا 
مراد ولا انا 
هشام ولا انا 
وصال أما منين 
لترد ليليان ودلال انا 
وصال نعم 
ليليان مراد حبيبي قال 
ودلال وهشام قالي 
وسيم وأنچي وهما قالولنا فتحنا قولنلهم واتفقنا نفجاءك 
مر اليوم بجماله وبدأ الجميع يعد  دلال وهشام ومراد وليليان والجميع مشغولين بتجهيزات العرس
ليختفي حمزه ومراد 
لتبحث عنه وصال وتجد هشام يتحرك إلى باب سري في المنزل  فتلحق به وتجد فؤاد وبجانبه حمزه ومراد يقومان بتع،ذيبه لتدخل وصال وتوقفهم بخوف 
فيحاول فؤاد الإفلات ويمسك بوصال لت,هديدهم فتبقي وصال ثابته ثم تفاجئه بض،ربة جزاء وعض يده في نفس اللحظه ليصرخ ويتركه فيهم حمزه لض،ربه ويفقد الوعي فتقول وصال سيبه للقانون 
حمزه فين الدليل لتخرج وصال اوراق وتسجيلات صوتيه تدينه بكوارث عده 
وصال معرفتش اثبت عليه حاجه في موضوع اهلك بس دول كافلين يجبوله اعدا،م أو مؤب،د 
.نظر حمزه بصدمه ثم قال بس لسه نارى مبردتش
وصال وانا محبتش ق,اتل ومنتقم انا حبيت انسان بيحس 
حمزه وصال انا محتاجك جنبي 
فاقتربت منه وصال بحب وقالت تعال يا حبيبي 
ثم إشارة ل مراد وهشام بأن يأخذوا منه الادله ويحكموا قيد فؤاد ثم خرج الاثنين واتصلت وصال بالشرطه لتأخذ فؤاد بينما احتفل الجميع بالزفا وفي منتصف الزفاف انطلاقة صرخه من وصال فإذا بها تلد لتإتي اليها احدي صديقتها وتساعدها في الولاده ويأتي لهم طفل جميل كبير الشبه بحمزه ولكن تزداد الصرخات مجددا لابد وصال طفله تشبهها فيمسك كامل وعزيز طفل ومراد وهشام الفتاه وتبقي وصال وحمزه بزهول 
حمزه برجاء هانى الواد يا عمي اشوفه 
كامل لاء
يا عمي اسمعني 
عزيز بعينك 
حمزه بغضضب علفكره ده ابني ثم استدار  لهشام وقال هات البت 
هشام لاء لاء
حمزه سيبها لاض،ربك 
مراد العب بعيد يا شاطر دي هتقولنا عموا 
حمزه معاكم ١٠ دقائق وتسيبوا عيال لا،ولع فيكم 
فنظر الكل له بغضب فاستدار أوصال بحب وقال كده مضطرين نجيب قمر كمان عشان يبقي بتعمل بدل مبيتاخدوا منا 
وصال بضحك تؤتؤ مفيش 
حمزه بغمزه هاقنعك 
وصال لاء 
اقترب منها حمزه وكاد يقبلها بحب لتصرخ فينظر الجميع لها بقلق فتقول بغضب هاتوا ولادى فور 
فيضحك الجميع ويقول حمزه بحب عايز يبيبي كمان شبهك 
وصال كفايه تنين
 حمزه لوشبهك  مش هازعل
كيفما زهرة انبتت في الشتاء كانت هي انت
فترد وصال كيفما نجمة لمعة في السماء القاتمه فاضاءتها كانت هي انت 
ا(الحب لايقيم بشكل ولا بفعل انما الحب كل ااحب في حد ذاته هو الثقه والتضحيه والتمسك طالما كل منا يحمل على عاتقه مسؤولية الآخر هستبقي العلاقه قائمه رغم محاولات الجميع ) 
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات