القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية دموع رهف الفصل السادس 6 بقلم ألاء فرحات

 رواية دموع رهف الفصل السادس 6 بقلم ألاء فرحات

رواية دموع رهف الفصل السادس 6 بقلم ألاء فرحات

رواية دموع رهف الفصل السادس 6 بقلم ألاء فرحات

وفجاءة حور وميرفت لقو الممرضين بيجرو في الطرقة 
ميرفت وحور : في أي  حصل اي
الممرضة : المريض قطع للتنفس 
ودخلت الغرفة 
حور ومريفت كانو يراقبو حالة حسام من الزجاج 
داخل الغرفة 
الدكتور : المريض محتاج تنفس صناعي 
ويبدأ الدكتور بعمل لحسام التنفس الصناعي ويرجع التنفس مظبوط مرة تانية 
يخرج الدكتور : الحمد لله الحالة استقرت تاني بس هو في غيبوبة دلوقتي 
حور : هو عنده ليه يادكتور 
الدكتور : زبحة صدرية هو حد زعله أو عصبه 
حور وميرفت بصو لبعض بحزن 
ميرفت : هو فعلا يادكتور اتعصب بس كان موضوع بسيط 
حور : طب هي خالته عاملة ايه دلوقتي والعلاج ايه 
الدكتور :احنا حطينا علي الأجهزة وباذن الله هيبقي كويس وتقدرو تزروه بكرة لما ننقله اوضة عادية بس حاولو ميتعصبش عشان حالته متسؤش اكتر 
ميرفت : تمام يادكتور 
ومشي الدكتور وبعد شوية خرجت الممرضة : لو سمحتي حد ينزل الحسابات يدفع المصاريف 
ميرفت: حاضر  
///////////////////////////////// أما عند رهف 
في الصباح 
رهف صحت اخواتها وفطرتهم وصلو ولبسوا والنهاردة رهف نزلت الجامعة واخواتها راحو المدرسة 
في الجامعة عند رهف 
فريدة : رهف رهف 
رهف بصت وراها : فريدة عاملة ايه مبسوطة جدا اني شوفتك النهاردة 
فريدة : انا الحمد لله بخير انتي ايه اخبارك والله ماحد مبسوطة بشوفتك غيري
رهف : تعالي نقعد في حتة هادئة لسة ساعة علي المحاضرة ماتبدا 
فريدة: يلا بينا 
رهف : انا حياتي بقت صعبة جدا الايام دي والله يافريدة ومعدتش عارفة اعمل ايه 
فريدة : قولي الحمد لله يارهف في غيرك عايش عيشة اصعب طب انا هحكيلك حكايتي 
فريدة بدأت تحكي  لحور قصتها لأنهم بقو صحاب جداااا وبيحبو بعض جدا
فريدة : وانا عندي ٨ سنين ماما تعبت جدا في وقتها وبابا ودها المستشفي ومامتت وقتها اناو وحيدة ماما وبابا  وماما كانت كل حاجة في حياتي حرفيا كنت بحبها جدا وبابا كانت مسافر وهي الي كانت مشاركاتي كل ايامي 
وانا كونت صغيرة يومها ومينفعش بايايسافر ويسبني لوحدي راح اجوز واحدة قعدت تمثل عليه أنها كويسة وولما  كان بابا يسافر كانت تعاملنى اسوء معاملة وبابا لما كان بيسافر كان وهو راجع كان بيجبلى العاب كثيرة فى يوم كان جايبلى العاب مرات ابويا فضلت تقوله انت كده هتصرف عليها كل فلوسنا وهيا متستاهلش كل ده دى مبهدلانى معاها واجى اقولها تعالى البسك عشان تروحى المدرسة تقولى لاء مش عايزة منك حاجة أقولها انا زى امك تقولى لأ
وانا كنت بقولها ممكن تلبسين زى ماما وتقولى بت انا مش امك وغورى من وشى ومنعت بابا أنه يجبلى العابوعشت ١٢سنه على هذا الحال وزادت فى العياط رهف وهيا بتاخد فريدة فى حضنها:أهدى بس يارانيا طيب انتى ليكى اب وبيت تعيشى فيه وزادت رهف فى العياط انا ابويا مات وانا عندى ٥سنين وماما اشتغلت عند حور وبعدين ماتت من اسبوع وانا قاعدة فى شقة.....وحكت حكاية ادم
فريدة:ايوة انا شوفت الحناقة بتاعتك انتى وبنت 
رهف:هى دى حور
فريدة:طب ايه هنفضل نعيط وندخل المحاضرة معيطين
رهف:مش انتى عيطى الاول وانا عيط معاكى
فريدة:طيب يا ستى انا ضحكت اهو اضحكى انتى كمان
رهف بضحك:حاضر
فريدة:الساعة كام دلوقتى
رهف:الساعة عشرة أجرى يافريدة
ومشيو وهما بيضحكو
وحضورو المحاضرة وخرجوا
رهف:يلا بااى ياڤيرى اخواتى زمانهم خرجوا من المدرسة
فريدة:انا عايزة اشوف اخواتك يارهف
رهف:هبقى اعرفك عليهموصلت رهف الشقة دخلت وروقت الشقة التي وجهزت الغدا وغسلت هدومعا وهدوم اخواتها والساعة بقا ٥ وموعد خروج عمر ورنين من المدرسة الساعة ٣ 
رهف : ياتري هنا اتاخرو كدة ليه انا هتصل بالسواق 
رهف اتصلت بالسواق نردش واتصلت تأني وتالت ومش بيرد بردو رهف قلقت جدا علي اخواتها وقالت ياتري ايه اللي حصل ....
//////////////////////// 
أن عند حور وحسام 
الممرضة : المريض اتنقل أوضة عادية وممكن تدخلوله دلوقتي بس ياريت بلاش كلام كتير علشان حالته متسوءش 
دخلت ميرفت وحور 
حور بكاء : انا اسفة يابابا انا السبب في كل ده ومعدتش هعمل كدة تاني ولا هعمل حاجة تاني ازعلك 
حسام بصوت عادي : لو بتحبيني فعلا ياحور وبتخافي عليا امسكي مكاني في الشركة 
حور بضحكة خبيثة : اكيد طبعا يابابا 
حور لنفسها : انا اللي هبقي المديرة وهوريكي يارهف 
////////////////////// 
أما عند رهف 
رهف قلقها زاد لما السواق مردش  عليها كام مرة والساعة بقا ٥,٣٠ 
رهف : طب هعمل ايه دلوقتي 
افتكرت رهف لنا ادم أدلها رقمه ورنا عليه 
رهف : الو 
ادم : الو ايوة يارهف في حاجة حصلت 
رهف ببكاء : انا قلقانة جدا 
قاطعها ادم في الكلام ؛ اهدي طيب ايه اللي حصل 
 رهف: اخواتي اخواتي لحد دلوقتي لسة مرجوعوش من المدرسة والساعة بقا ٥,٣٠ 
ادم : طب انا هرن علي السواق كدة اشوفه 
رهف : انا رنيت بس مش بيرد ورنين كتير انا قلقانة جدا 
ادم : طب اهدي بس ان شاء الله خير وانا هتصل بمدرسة وهرد عليكي 
ادم اتصل بالمدرسة 
ادم : السلام عليكم حضرتك كنت حابب اسال عن طلاب في مدرسة ولسة موصلوش لحد دلوقتي
المديرة: حضرتك اساميهم ايه 
ادم :  اسمهم رنين محمد و وعمر محمد 
المديرة : طب ثانية حضرتك 
ادم : تمام 
المديرة : لا يافندم مشو من الساعة ٣ 
ادم بقلق: طب تمام شكرا 
ادم بتفكير ياتري ايه اللي حصل خلاهم يتأخرو كدة  
ا
أما عند رهف حالها تلفون 
تم تن تن تن تن تن تن تن 
رهف بفرحة  : عمي حسنين 
رهف ردت : الو ايوة ياعمي حسنين فينكم اتاخرتو كدة ليه 
عمي حسنين بصوت متعب :................
البارت خلص
ياترى ايه سبب تأخير رنين وعمر؟؟؟
وحسنين هيقول للرهف ايه؟؟؟
وحور هتمسك مكان باباها فى الشركة ولا لأ؟؟؟
وحور هتعمل ايه فى رهف؟؟
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات