القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روح الصقر الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية روح الصقر الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

في فيلا العزايزي ..
في مكتب عرفان .
عرفان بتفكير /وانت ايه رايك عاد ي صقر.
صقر بضيق /انت عارف يابوي اني مش مرتحله اساسا بس القرار قرارك يابوي طبعا.
شاكر /ي عمي انا متهيالي نجربوا مش هنخسروا حاجه واصل وعنينا هتكون علي كل حاجه .
عرفان /انا بقول كده برضك ادرسوا زين وخدوا قراركم واي ان كان انا موافق في الاخر مصلحتنا كلها واحده فاهمين .
ليوامه رأسهم في صمت .
من أمام غرفه صقر ...
كانت تسير ببطئ وهي تنظر يمينا ويسارا بقلق لتسير الى الغرفه سريعا .
صباح بخبث/اه ي صقر اخيرا هتكون ليا لحالي لنتذكر كلام ام مصباح .
فلاش باك ...
ام مصباح /بس خودي بالك ي ست البنات العمل هيشتغل بعد 10ايام وخودي بالك اوعا العمل يتطول نقطه ميا ليفقد .
صباح /خلاص ي ام مصباح انتي هترغي فهمنا عاد .
باك ...
صباح /ايوه تحت المراتبه هو انسب مكان لتقوم برفع المرتبه لتتضعه سريعا لتبتسم بخبث وترحل سريعا ...
في منزل عثمان ...
كان يجلس علاء وهو يبحث في ذلك البرنامج ليجد الفتاه المناسبه للتحدث معاها.
علاء /مساء الخير ي عسل.
ساره بدلع /مساء النور تحت نتعرف .
علاء بلهفه /طبعا نتعرفوا ده انتي جامده جوي .
ساره بدلع /واضح انك مش سهل خالص .
علاء /بالعكس ده انا عامل زي حته العجينه في ايدك براحتك خالص .
ساره بضحك رفيعه/هههههه .
علاء بسعاده /اه ي حلو انت عايز اشوف الحلويات بقا .
في غرفه روح البسيطه للغايه ..
كانت تجلس وهي تذاكر دروسها لتسرح باهتمام الي حديث هبه هل بالفعل يمكن أن يحدث ذلك هل بالفعل من الممكن أن يعشقها صقر أن تعيش في ذلك القصر وتكون الامره والناهيه به لتفوق من شرودها سريعا لتبتسم بحزن فذلك الحلم لايمكن تحقيقه لتغفا ببراءه في أحلامها الورديه  علي فرشتها البسيطه .....
في الشقه التي تنضفها هبه.
كانت تنهج بتعب وتلعن من فعل بها ذلك لتتفاجا بمن يحاول فتح باب الشقه لتنصدم .
رشاد ابن صاحب الشقه بسكر /ايه ده عاد اول مره يجيبوا خدامه عسل كده .
هبه بدموع وخوف /ربنا يسترها معاك وميوقعك في ضيقه سبني امشي .
رشاد بوقاحه وطمع/تمشي فين بس ي عسل ده انا احنا لسه في أول اليليه .
هبه وهي ترجع للوراء بدموع /ابوس يدك سيبني .
رشاد بطمع /متعيطيش ي حلوه ده احنا لسه في الاول ليمسكها بعنف لتصرخ وهي تحاول الخلاص منه يحاول الاعتداء عليها لتفلت من يده لتذهب سريعا الي البلكونه ليختل توازنها لتسقط أرضا ..
في فيلا الزهار الخاصه ب شاهندا ابنته ..
كانت تجلس وهي تتدخن بعنف وغضب فهي تعشق قاسم لكنه يكن كل العشق ل ندا لكن هي تتعداد علي أن كل شئ تحت يدها ..
حاتم/حبيب بابا زعلانه ليه .
شاهندا بزفر /مفيش ي بابي مخنوقه شويه .
حاتم /ماشي براحتك بس لما تحتاجيني انا جنبك .
شاهنده بغضب /بابا فيه واحده خنقاني حطه رأسها براسي وبتفكر تاخد حاجه بتاعتي.
حاتم بضيق /اه موضوع تافه كالعاده انا صحيح دلعتك بزياده بس مقولتش أن التفاهه دي هتاخد محور حياتك كله وعلي العموم مين هي البنت دي .
شاهنده /ندا سالم العزايزي بت فلاحه كده .
حاتم بصدمه /بتقويلي مين دي بنت الناس الي بشتغل معاهم الي كل مصلاحي تحت ايديهم بقولك ابعدي عن البنت دي خالص انا مش ناقص مصايب تعطلي شغلي سامعه انا حذرتك .
شاهنده بغضب وغيظ /كمان طلعتي بنت ناس اغنياء ماشي انا هوريكي انتي وقاسم باشا لتمسك هاتفها سريعا .
شاهنده بتوعد /بيتر عيزاك حالا .
في غرفه رحمه ...
كانت تجمع كتابها داخل الشنطه لتشهق من من يحتتضنها بتملك من الخلف وهو يقبلها في عنقها قبلات متفرقه .
رحمه بارتباك /شاكر فيه ايه سبني بلم حاجتي.
شاكر بابتسامه /اعمل ايه عاد مانت وحشاني جوي ده انا بغيب بالساعات .
رحمه /هروح ل اخوي صقر ضروري وراجعه .
شاكر بجديه/ليه .
رحمه باستغراب /هو ايه الي ليه هو غريب اني اشوف اخوي ولا ايه .
شاكر بضيق/انك اكيد عايزه تتطلبي منه حاجه وده الي بيضايقني يوجعني عاد. 
رحمه بهروب /متكبرش الموضوع عاد ي شاكر ده كتاب وملازم وهو الي متعود يجييبهم ليا متزعلش انا اسفه .
شاكر بتنهيده/انا مش زعلان من حاجه واصل انا هنام تصبحي علي خير.
رحمه بحزن /وانت من أهله .
في غرفه صقر ..
كان يمدد علي سريره فالنوم قد فارقه يفكر في عصفورته الصغيره فماذا حدث هو يعلم جيدا أن شويه الدره وبيعها بالنسبه لها هو مصدر رزق أساسي فتسلي عليه القلق وأصبح ينهش في قلبه ليقاطعه طرقات الباب لياذن بالدخول ..
رحمه بحزن /صاحي شوي ي صقر .
صقر /تعالي ي قلب اخوكي انا منمتش واصل مالك .
رحمه بدموع /تعبت ي صقر كل م بحاول اظبط الدنيا بيني وبين شاكر بتتعك زياده انا خلاص استسلمت لةنصيبي .
صقر بحنان/انا عارف ومتأكد من حاجه واحده ي قلب اخوكي أن شاكر بيعشقك جوي ومن واحنا صغار وعلشان كده مبرضاش أشد معاه جوي فانتي متزعليش صدقيني كل حاجه بعد كده هتنظبط بسىلوانتي فتحتي قلبك ليه .
رحمه بتنهيده /انشاء الله ي اخوي خود معلش عايزه الكتب والمراجع دي .
صقر بحنان  /عنيا ي مغلباني.
رحمه بابتسامه /تسلملي عنيك تصبح علي خير .
صقر بارتباك /وانتي من أهله رحمه رحمه .
رحمه بانتباه /نعم ي اخوي. 
صقر بارتباك /بقولك عاد انتي شوفتي روح أصلها بطلت تاخد دره من عندينا وانا عارف أن ده مصدر دخلهم ي عني .
رحمه بخبث /امممم هي مش هتيجي انا عارفه هي نفسها عزيزه خوي واكيد اتحرجت من الي عملته صباح .
صقر /طب قوليلي عاد هي بتقعد فين واحنا نشيعلها احنا لازما نساعده برضك .
رحمه بخبث/اكيد طبعا ي اخوي هي فارشه جنب ام احمد بتاعه الخضار .
صقر بابتسامه /تمام جوي ..
في منزل عثمان ..
بدريه بقلق/رايحه فين ي بت ي روح .
روح /لقيت كام كوز جوه هروح اشوايهم نتطلعوا باي حاجه.
بدريه /هو اخوكي جه .
روح بغيظ /ايوه جيه وشارب حشيش ولا دريانا بينا .
بدريه بغيظ /بس ي بت عاد واطي حسك ده .
روح بغيظ /ماشي ي اختي خايفه علي الحيله بتاعك انا ماشيه قبل مانشل .
بدريه بقلق /خالي بالك من نفسك .
روح /حاضر ي أما ..
في غرفه مكتب عرفان ..
صباح /ينفع اتحداد معاك شويه ي عمي .
عرفان /تعالي ي بتي .
صباح بمكر /عمي انا عايزه اشتغل في الشركه هواناةكنت واحده بكاليروس تجاره علشان اقعد في البيت كده .
عرفان بتنهيده /والله ي بتي القرار مش ليا لحالي اخوكي الاول يوافق .
صباح بخبث/سيب شاكر عليا انا ي عمي بي المهم موافقه حضرتك .
عرفان /والله ي بتي معنديش مانع انتي مش هتبقي مع حد غريب ده اخوكي وابن عمك .
صباح بانتصار ل تحقيق هدفها /ربنا يخليك ليا ي عمي وميحرمنيش منك واصل .
لتحدث ذاتها بمكر /اه أكده اتحلت لازما اكون في الشركه وكل حاجه تبقا تحت عيني بس لازما الاول اشوف قطر الي ماتتسما روح .
من أمام نصبه الدره ..
كانت تقف روح وهي تقوم بإشعال الحريق لشوي الدره لتنصدم مما ترا كان صقر يقود جرارا محمل بكميه كبيره من الدره .
صقر بابتسامه عشق /كيفك ي روح .
روح بارتباك وهي تشعر قلبها يرقص /اهلين ي صقر بيه نحمودوا ..
صقر بابتسامه وخبث/عمك عرفان زعلان جوي انك مش بتاخدي دره ولا بتيجي واصل 
روح باحراج /انا اسفه والله جوي امي حلفت عليا بعد الي حصل اخر مره من الست صباح .
صقر بغضب /متقوليش عليها ستك انتي ست البنات كلها فاهمه .
روح بخوف من غضبه /أمال اقول ايه انا فين وهي فين العين متعلاش علي الحاجب ي صقر بيه .
صقر وهو يسرح في عيناها السوداء الامعه الذي تظهر من خلف نقابها ليتحدث بنبره عاشقه .
/هتعلا ي روح انتي الي تستاهلي تعيشي في قصور وتعيشي ملكه تامر وتنهي وده هيحصل قريب جوي جوي ي روح وهتكوني انتي ست قصر العزايزي كله والملكه علي كل الي فيه .
روح بتوهان /كيف .
صقر بنبره واثقه /لانك هتكوني مراتي.
يتبع....
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات