القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت بصيرته الفصل الخامس 5 بقلم مريم نصار

 رواية أحببت بصيرته الفصل الخامس 5 بقلم مريم نصار

رواية أحببت بصيرته الفصل الخامس 5 بقلم مريم نصار

رواية أحببت بصيرته الفصل الخامس 5 بقلم مريم نصار

سحر ف الجامعه . وماشيه كسلانه لانها نايمه متأخر ..
علاء : صباحو حب وروقان .
سحر : اتخضت وشهت . هييه ايه ياعلاء ده ؟ خضتنى .
علاء : بغمزه سلامتك من الخضه ياحب . اعملك ميا بسكر . ياسكر ..
سحر : اتريق ياعلاء اتريق . وبعدين انت ايه الل جابك الكليه . افرض حد شافنى من الحته عندنا هيقول عليا ايه ؟
علاء : بيولع سِجاره . ههههه هيقول كل خير طبعا . بقولك ايه سيبك من الحوار الفكسان ده !! ها مفيش جديد ؟
سحر : عوجت بوقها . جديد ف ايه إن شاء الله !؟
علاء : يابت . انتى فاهمه . مفيش جديد بخصوص حوار فتون وحسن !!
سحر : بغيظ . اسكت متفكرنيش . حسن اتصل تانى اول امبارح . وفتون نزلت كلمته عندى ف الأوضه . وحبت تغيظ علاء وكدبت عليه وقالت . حسن كل شويه يقولها وحشتينى اوى يافتووون .بحبك ياتونه !!!
علاء : بغيظ . وهي ردت عليه !!؟
سحر : بمكر هييييه ردت عليه بس ؟؟. قصدك تقول ده ماصدقت أنه ينطق .. دى قالتله وحشتنى اوى اوى ياحسونه . بحبك ياحسونه . بموت فيك ياسونه . لأ والبجاحه انى قاعده وقلعت الطرحه وتقوله امتى هنتجوز بقى ياحسوونه ..!! قالها خلاص كلها كام شهر وتكوني ف حضنى ...
علاء : صك ع أسنانه بغيظ .. وبتفكير شيطانى .بت ياسحر . لازم نعمل حاجه . انا لازم اتصرف لازم خطه نبعدهم عن بعض!! انا لا يمكن اسيب فتون تروح من ايدى ..
سحر : شافت ان خطتها جابت نتيجه . وقالت بخبث .ايوووه لازم خطه طبعا .. و حسن كمان قرب يرجع وانا خايفه يضيع من ايديا. انت بس اشحنلى كارت شحن . ونسهر مع بعض انا وانت ونفكر ف خطه ازاى نبعدهم عن بعض هنفكر ونشوف هنعمل ايه...
علاء : ابتسم بخبث . احلا كارت شحن . بس تجهزيلى صورتين حلوين كدا ليكى انا مش عارف انتى مش راضيه ليه تصورى نفسك . عشان أنا صبرى قليل ..ماشي ياحب .
سحر : من جواها خافت تبعت صور . وبلعت ريقها بتوتر .. وقال بغمزه . خليها مكالمة فيديو احسن ههههههه .
علاء : ايوه بقى قربتى تفهمينى . وحياتك ياسحوره لاجوزك حسن ..
سحر : بفرحه . وانت مبرروووك عليك فتون !!

----------------------بقلمى مريم نصار

سليم : شد فرامل اليد .وسايق. والعربيه لفت وخرجت عن مسارها الطبيعي ولفت بالعرض . والشاحنه خلاص داخله ع العربيه . سليم قلبه بيدق بسرعه كبيره جدا .ونفسه بيقل وغمض عينيه . والعربيه بتلف بسرعه كبيره .
سليم : الشاحنه خلاص هتخبط فيه فجاءه . فتح باب العربيه ونط منها بسرعه كبيره جدااا .واتقلب اكتر من مره. وراسه اتخبطت بقوه ف الرصيف وفقد الوعي ف وقتها ..
والشاحنه دخلت ف العربيه واخدتها ف طريقها ..
اغلب العربيات ركنت والناس نزلت تجري ع سليم الل مرمي ع وشه جمب الرصيف ع الأرض.
واحد : نزل ع الأرض ع ركبه وحرك سليم . واتخضو من شكل الدم الل مغرق وشه وعينيه ..
فجاءه الناس اتلمت . اييه ده . لاحول ولاقوة إلا بالله . الراجل مات ...
واحد جري عليهم . وسعو ياجماعه محدش يحركه من مكانه. وسعو كدا . انا دكتور ..
الناس : اتحركت . والدكتور نزل ع ركبه ومسك ايد سليم . واتنهد باريحيه الحمد لله موجود نبض .. لسه عايش . حد يكلم الإسعاف بسررررعه
واحد منهم : الحمدلله أنه عايش و انا هتصل ع الاسعاف .
واحد : تانى لا حول ولاقوة إلا بالله . شوفو ياجماعه كدا معاه تليفون . ولا بطاقته علشان نبلغ حد من أهله ..
الدكتور : فتش ف جيبه بحزر . للاسف الفون مش موجود معاه . واكيد ف العربيه بتاعته ...
واحد منهم : عربية ايه يادكتور . دي العربيه أطبقت. الحمد لله انه نط منها شوف بطاقته !
الدكتور : مش عايز يحركه .. وقال ممنوع انى احركه حالياً . اول ما ناخدو ع المستشفى هنشوف البطاقه ونبلغ عيلته . والدكتور قام بسرعه . وراح ع العربيه بتاعته وجاب شنطة الاسعافات الاوليه . علشان يوقف النزيف . ويعمل اللازم .

ف السخنه ..

رهف مع هيثم وصحابها شباب وبنات .

رهف : بتتكلم مع منى ف الفون . ايوه يامامي وصلنا من ساعتين تقريباً .
. سليم ؟ ايوه فعلا ده الل انا هعمله . انا بس ارجع من السخنه واقابل سليم واقوله يكتبلى مصنع . لأ يامامي شركة ايه بس ؟ انا لمحتله بالمصنع .. لالا اسمعي بس سليم ممكن ميوافقش انتى ناسيه إن كل حاجه مكتوبه باسم شريف وسليم لكن الفيلا بإسم طنط فريده. لأ احنا متكلمناش مع بعض من اسبوع تقريباً .. لأ مايعرفش انى مسافره بعتله مسج. ايوه . ههههه حبيبتى يامامى . ايوه . بس اول مايكتبلى الفيلا الل هنتجوز فيها . هطلب منه المصنع طبعا لازم أأمن نفسي ويكون ليه نصيب ف كل حاجه بعد كده . اوكي بوسيلي داد . اوكي ياروحي . ايوه انا مستمتعه جداااااا ههههههه اوكي امووووا باى مامي .. وقفلو ..

هيثم : جه ومعاه صحباته . وقعد جمب رهف .. وقال رهف اومال فين خطيبك انتى قولتى كان اسمه اييه؟
رهف : ههههه سليم . وبقوله سولي ..
جيجي : طيب مجاش معاكي ليه ؟
رهف : نو نو عندو شغل وانا مقولتش ليه انى مسافره . بعتله مسج ف رساله لما وصلت السخنه ..
جيجي : بدهشه . واو ومزعلش منك ؟
رهف : نو يزعل ليه ؟ دي حياتى وانا حره فيها
ريري : ايوه يارهف بس ده خطيبك وكام شهر وهيبقى جوزك . ماينفعش تسافرى وبعدين تقوليله !!! ممكن يتضايق ..
رهف : نفخت بديق . بقولكم ايه . ماتركزوش معايا . سليم فاهم دماغي كويس . وعارف انى بحب اعيش حياتى . هو الأول كان راجعى ودماغه قفل .. كان بيعلق ع لبسي ع سهرى وده كان مزعلنى منه اوى . بس دلوقتي عرف نظام حياتى . ومبقاش راجعى زى الاول . لا بقى عادي جدا . وبينفذ كل طلبات رهف الجندي وميقدرش ع زعلى. طيب تعرفو اول ما شاف المسج .بعتلى مسج قالى فيه كويس اووى وعيشي واتبسطى مع اصحابك ..
جيجي : واو . بجد سو كيوت اوى . انا كمان نفسي يكون خطيبى ف المستقبل متحرر زي خطيبك كدا يارهف .!
رهف : بصتلها . ههههههههه لما تكونى رهف الجندى . ساعتها بس خطيبك يبقى مسالم . اوكي ياروحي ..

----------------------بقلمى مريم نصار

فيلا بدر الدين .. الساعه ٦

شريف : داخل الفيلا . مساء الخير..
فريده : مساء النور ياحبيبى . حمدالله ع سلامتك راجع متأخر ليه ..
شريف : قعد الله يسلمك .مضغوطين ف الشركه.
فريده : ربنا معاكم .. سليم سافر يبنى ؟
شريف : ايوه .انا كلمته من ٣ ساعات واكتر . قالى انا شويه وداخل ع الطريق السريع .. وزمانه دلوقتي سافر وآمن ع الشحنه وراجع . ثوانى هتصل عليه !!
فريده : انا اتصلت عليه يبنى . بس فونه مغلق
شريف : بتحصل كتير . الشبكه ع الصحراوى بتبقى وحشه . انا هتصل عليه !!
وطلع فونه . واتصل وكان مغلق . وابتسم عشان يطمنها .وبص ف الساعه .. اكيد دلوقتي هو ع الصحراوى . نستنى نص ساعه كدا وهتصل عليه . او ممكن لما تجيله رساله . هيتصل علينا ع طول .
فريده : هزت راسها بقلق . طيب يبنى ربنا يستر . وندهت ع عزيزه ..
عزيزه : افندم ياهانم !!
فريده : جهزى الغدا ل شريف بيه .
عزيزه : حاضر يا هانم . واتحركت ..
شريف : قام وقف . طيب هطلع اغير هدومي وانزل . بعد اذنك ..
فريده : قلبها مشغول . هاا !! اه . اتفضل يبنى .
شريف : طلع . ودخل الاوضه . واتصل تانى ع سليم . وغير متاح . ومسح وشه بايديه . واتصل تانى. بردو غير متاح . وساب الفون ع السرير . ودخل ياخد شاور . وبعد الشاور خرج من الحمام .. ووقف قدام التسريحه . وسرح شعرو ورش برفان . وبص ع الفون . وراح يشوف يمكن سليم اتصل . لكن متصلش . واتصل تانى ولسه فونه مقفول ..
شريف : اتصل ع خالد . ورد .
خالد : الووو .
شريف : ايوه يا خالد . سليم كلمك !؟
خالد : لأ ياشريف . هو كلمنى وقالى انه خارج من الشركه . ومسافر على بور سعيد ..ومن ساعتها مكلمتوش ولا كلمنى !!
شريف : هز راسه تمام ياخالد ..
خالد : ليه هو حصل حاجه ؟
شريف : لا ابدا . انا بتصل عليه وفونه مغلق. وكنت بسالك يمكن كلمك وهو راجع !!
خالد : لا بصراحه انا رجعت من الجيم وسليم كلمنى . ونمت شويه . بس اكيد فونه فصل شحن . لان سليم مبيهتمش بحوار التليفون ده ..
شريف : هز راسه . ماشي ياخالد . معلش ازعجتك ..
خالد : لا يابرو . ولا يهمك.. واول ما الواد ده يرجع خليه يكلمنى ع طول ..
شريف : تمام . مع السلامه . وقفلو ..
شريف : خرج من الاوضه ونازل ..

خالد : بعد ما قفل . حس بالقلق .. وفونه رن . وكانت بنت مديلها ميعاد تجيله الشقه ..
رد عليها بخنقه . بقولك ايه . متجيش حصل مشكله وانا مش ف البيت سلام وقفل ف وشها .. واتصل ع سليم . مره واتنين ومغلق . اوووف ياترى ف ايه ؟ سليم لو فونه هيفصل شحن بيتصل عليا ويقولى علشان لو اتصلت عليه ملقهوش غير متاح . وياترى القرار الل قاله ليا يخليه انه يقفل الفون !؟ .. وهرش ف قفاه سواقته غبيه بس حريف .. ربنا يستر ..

شريف : نزل وقعد ع السفره . وبص ل فريده . حضرتك مش هاتكلى !!؟
فريده : بلعت ريقها بتعب . لا يبنى انا سبقتك من شويه . سليم وخالد اتغدو بدرى . وانا استنيتك وانت اتاخرت روحت اتغديت . كل انت بالهنا ..
شريف : هز راسه . وبدء ياكل ..

----------------------بقلمى مريم نصار

فتون : قاعده مع فاطمه قدام التلفزيون . والباب خبط .
فتون : قامت ولبست الخِمار . حاضر يالل ع الباب .. وراحت فتحت . وابتسمت بسعاده . شيخ محمد ..
محمد : السلام عليكم يافتون يابنتى !!
فتون : وعليكو السلام . تعالى اتفضل ياعم محمد ..ولفت راسها . الشيخ محمد ياماما ..
فاطمه : لبست الخِمار . خليه يتفضل يابنتى .
محمد : دخل ووقف قصاد الباب . وسابه مفتوح زى كل مره .. تعيشي ياحاجه . انا جاى اطمن عليكي . عامله ايه انهردا !؟
فاطمه : نحمد ربنا ونشكر فضله . الحمدلله والشكر لله . تعالى اتفضل ياحج !!
محمد : تعيشي ياحاجه . قوليلى مش محتاجه اي حاجه ؟
فاطمه : تسلم وتعيش ياخويا مستوره والحمد لله. ربنا يخليك لولادك قادر ياكريم .
محمد : الحمدلله . مستوره ع الكل ومقولناش حاجه !! بس الجار قبل الدار يام فتون . وانتى عارفه انا بعتبرك مرات اخويا وربك الل يعلم . معزة فتون عندى . وهي بقى !! بنتى مش بنت اخويا وبس . مريم نصار .
فتون : ابتسمت بحب .تعيش ياعم محمد.
فاطمه : طبعا ياحج محمد . ده انت صاحب وأخو الغالى الف رحمه ونور تنزل عليه .. وفتون ربنا يعلم ملهاش سيره بالخير غير عنك انت وأهل الحاره . وانت ع راسهم ..
محمد : ضحك الله يخيلكى ياحاجه . بس بالله عليكي انتى مش محتاجه حاجه ؟ سيبك من البت فتون دي ..دي بت غلاباويه . ودماغ صعيدى اصيله ..
فاطمه : ههههههه . وهي هتجيبو من بره . يلا الحمدلله . تسلم ياحج محمد ويسلم سؤالك علينا ياخويا .. انت واقف ليه تعالى اتفضل اقعد ده بيت اخوك . اعملى شاى لعمك بسرعه يافتون ..
فتون : حاضر يافطوم . تعالى ياعم محمد اتفضل ..
محمد : يزيد فضلك يابنتى معلشي ياحاجه. العشا وجبت . انا قولت قبل ما انزل ع الجامع . اطلع اشوفكو واطمن عليكو .. يمكن تحتاجو لحاجه . ولو انى عارف . وبص لفتون .. دماغ حجر صوان مشوفتش كدا ف حياتى ابدا . الله يرحمك يامهران .
فتون : ضحكت . لا والله ياعم محمد . ده انا مسالمه خالص هههههه ..
محمد : ايوه ايوه . ع يدي مسالمه دي . يلا الحمد لله انكم بخير واحنا مش عايزين غير كدا . الحق العشا بقى سلام عليكم ..وخرج ..
فتون وفاطمه . وعليكو السلام ورحمة الله ..
فتون : قفلت الباب . وقلعت الخِمار . وقعدت جنب فاطمه بسعاده .. تعرفى يابطه . انا بحب عم محمد ده اوى . راجل نضيف ومحترم ..
فاطمه : اومال يابنتى . ابوكى الله يرحمه مكنش يدخل صنف راجل الشقه هنا غيرو . ولا كان يآمن علينا غير الشيخ محمد وبس . هو الوحيد الل كان يدخل البيت . والشهاده لله عمر عينه ما اترفعت عن الأرض طول ما ببقى موجوده . ولحد دلوقتي . راجل محترم بصحيح . ولا هو وابوكى كانو يسيبو فرض ف الجامع ابدااا ..
فتون : مطت شفايفها . اومال سميره مراته ليه ديما بحس انها مبتحبناش .
فاطمه : عوجت بوقها . بتحسي بس ههههه . هي كدا طول عمرها متحبش الخير لغيرها إبدا . انا افتكر اول ما اشترينا التليفزيون القديم بتاعنا . يختتتتى ع الل عملته .. إلا هي كمان يكون عندها تلفزيون ويكون نفس التلفزيون مش غيرو ابدا . وصوتها كان واصلنا . ومع أنها اصغر منى . وكنت عايزه انزل بس ابوكي حلف عليه يمين ما أنزل ولا اتكلم .. ولما مكنش بيحصل حمل ليا . كنت ديما اشوف ف عينيها نظرة شماته . بس ربنا كرمنى ف الآخر بتونة قلبى وعيونها لمعت بدموع ..
فتون : قلبها دق . ياااه ياماما . تونه صدقى وحشنى اوى الاسم ده بابا ديما كان يقولى تونه أو تونة قلبى . ويقول مفيش حد ف جمالك يافتون يابنتى وضحكت بدموع . فاكره لما كان يقولك البت دى مراتى مش انتى . الله يرحمك يا بابا .
فاطمه : مسحت دموعها . الله يرحمه . كانت روحه فيكى .
فتون : آمين . ومسحت دموعها . طيب ياماما ليه عم محمد موقفهاش عند حدها . انا بردو لما بطلع ع السلم وشايله حجات بحس إنها بتستكتر علينا الحاجه .عينيها ديما معايا لحد ما بطلع فوق .
.فاطمه . يووووه ده كان الحاج محمد حط صوابعه العشره ف الشق منها .. وكان يشتكي لابوكي . واكتر من مره وقفو ع الطلاق بس ابوكي كان يرجعه لعقله .ويقوله علشان خاطر عيالك يامحمد . وبكره الزمن هيعدلها . وهي زي ما هي مع انها سبحان الله مش محتاجه . بس نقول ايه بقى . صحيح مايملاش العين غير التراب . ربنا يهديها ويهدي بنتها الغلبانه دى امها هتبوظها بدلعها ليها ربنا يهديهم ويهدينا يارب .
فتون : اللهم امين . سبحان الله مع إن عم محمد ميتساهلش كدا ابدا . انا سمعت قبل كدا إن سميره كانت مخطوبه قبل عم محمد .
فاطمه : ايوه كانت مخطوبه ٣ مرات . اتنين من بره عيلتها وحصلت مشاكل . ومحصلش نصيب . والتالت كان إبن عمها وكان بيحبها اوى . بس أمه الله يسهلها فشكلت الجوازه وقبل كتب الكتاب بيوم .. والشيخ محمد كان جارهم . وحاضر كل حاجه . ومن شاهمته اتقدم ل سميره . والل عرفته بعدها . انه كان معجب بيها من زمان . واهو النصيب سبحان الله . الل مكتوبلك هتشوفه .

فتون : فعلا نصيب .سبحان الله .. بقولك ايه بقى. سيبك انتى من الحوار ده . انا جايبه فشار ولب وسودانى . بعد ما نصلى العشا خالتى ام حسن ونوسه قالو انهم نازلين يسهرو معانا .. نقعد كدا كلنا نتفرج ع فيلم حلو كدا واحنا بناكل الفِشار والتسالى .. اشطا ..
فاطمه : بس مش رعب يافتون . انا بخاف اخر مره مكنتش عارفه انام من الل شوفته ..
فتون : ههههههههه . حاضر يابطه هجبلك رومانسي وغمزت حلو كدا .
فاطمه : ضحكت جاتك ايه يا فتون . خلاص راحت علينا . الله يرحمه بقى .
فتون : ههههههههه خلاص يبقى كوميدى اشطا .
فاطمه : ههههه اشطا ياتونه...

----------------------بقلمى مريم نصار

فيلا بدر الدين . الساعه ١٠ مساءاً .

شريف : قاعد متوتر ف المكتب . وفونه رن . وكان رقم غريب . ورد بسرعه . الوو .
الدكتور : مساء الخير . الاستاذ شريف بدر الدين ؟
شريف : قام وقف . ايوه مين معايا ؟
الدكتور : انا الدكتور امجد بكلمك من مستشفى (...) وجبت رقم حضرتك من كارت كان موجود مع الحاله !!
شريف : بلع ريقه بتوتر . حالة ايه ؟ ومستشفى ليه ؟ ممكن تفهمني !!
د/امجد : انا اسف لأنى هبلغك إن اخو حضرتك الاستاذ سليم بدر الدين . عمل حادث سير على الطريق السريع . وللأسف عندو شرخ في الجمجمه وكسر ف دراعه اليمين .وا... الو .. الوو.
د/ امجد : هز راسه بزعل . ودخل ع سليم . ها الحاله فاقت ؟
الممرضه : لسه يادكتور . اول ما يفوق هبلغ حضرتك .
امجد : تمام . اول ما يفوق اديله الحقنه دى ف الكانيولا . وانا ف المكتب تبقى عرفينى..
الممرضه : حاضر يا دكتور ..

شريف : قفل المكالمه وخرج من المكتب بسرعه وطلع يجرى ع فوق يلبس بسرعه ..
فريده : شافته وقلقت من سرعته وطلعت وراه استر يارب هو بيجرى كدا ليه.
شريف : بيلبس وخالد اتصل مره واتنين ع شريف : بتوتر رد وفتح الاسبيكر وبيكمل لبس . وبصوت مهزوز ايوه ياخالد ..
خالد : استغرب صوته . انا اسف ياشريف ع اتصالى بس انا بتصل ع سليم لحد دلوقتي فونه مغلق وكنت عايز.....
شريف : قطع كلامه . سليم عمل حادثه ياخالد عمل حادثه . وف المستشفى
خالد : قام وقف بصدمه .ا.اانت . انت بتقول ايه و.. وبلع ريقه بصعوبه . ومستشفى ايه ؟
شريف : قاله ع المستشفى وقفل بسرعه واخد مفاتيحه وخارج من الاوضه . شاف فريده واقفه ع الباب بصدمه وعينيها متعلقه ع شريف يمين وشمال . ودموعها متحجره من الصدمه ..
شريف : شاف حالتها وفهم انها عرفت . وغمض عينيه . وبلع ريقه . سليم كويس بس انتى حاولى تهدي . انا هروح..
فريده : قطعت كلامه بدموع . سي..سليم ابنى . سليم .وقلبها هيطلع من مكانه.
شريف : ممكن حضرتك تهدى سليم كويس . انا لازم امشي دلوقتي . لازم اقف جمب سليم لازم اكون موجود معاه .
فريده : مسكت ايده . ودموعها نازله زى المطر . خد...خدنى معاك اشوف ابنى .
شريف : هز راسه . ماشي بس ارجوكي اهدى ..
فريده : هزت راسها بتوهان .وكانت هتقع . وشريف لحقها وسندها . ونزلو . وشريف ركبها العربيه . وركب جمبها . وساق بسرعه كبيره جدا .. ومتوتر وقلقان جدا .. وضرب الدريكسون بأيديه ..
فريده : قلبها هيقف من كتر العياط . وبتدعي أن سليم يكون بخير ... يااارب .

خالد : اول ما عرف كان مصدوم جداا . وعيونه لمعت بدموع . لأ لأ سي..سليم .. سليييم . واخد المفاتيح وخرج من الشقه جري ونزل ع السلم بسرعه كبيره جدا وركب العربيه وطار بيها ع المستشفى . وطول الطريق لأ لأ سليم لأ . حادثه ؟ حادثة ايه ؟ ودمعه نزلت منه وقال سليم .. وساق بسرعه ..

شريف : سايق بسرعه واخيرا وصل المستشفى
ونزل . وجري وفريده نزلت وبتجري وراه بدموع .. وشريف دخل الاستقبال . بينهج لو ..لو سمحتى سليم بدر الدين فين ؟ في انهي دووور . بسررررعه .
البنت : بتوتر . حاضر ثانيه واحده . وبصت ف قايمة الاسماء . سليم . سليم اه الدور التانى غرفه ١٢ ..
شريف : طلع جري . وفريده وراه بتنهج ودموعها غرقت وشها . وجسمها كله بيترجف .
شريف : طالع بسرعه ووصل للغرفه . وفتح بسرعه . واتصدم لما شاف سليم وراسه وجبينه ملفوف بشاش وف اثار دم ع الشاش.
ودراعه مكسور . وجروح متفرقه في وشه .

فريده : ماشيه ف الطرقه بسرعه ورعشه . وداخله الاوضه بلهفه لكن وقفت مكانها بصدمه كبيره . وحطت أيدها ع بوقها وقلبها . وصرخت سليييييييم ابناااااااى .. واغمي عليها ..

الممرضه : قامت بسرعه . وشريف بزهول لف وجري عليها. وشالها ..
الممرضه : يا استاذ هاتها ع الاوضه الل جمبنا انا هشوفلها دكتور ...
شريف : طلع بيها بسرعه وراح بيها ع الاوضه .
خالد : وصل المستشفى ونزل يجرى ع الاستقبال بسرعه. سليم بدر الدين ف انهي دوور ؟
البنت : قالتله .
خالد : طلع يجري ع السلم ..

شريف : محتار عايز يطمن ع سليم . وكمان واقف مع فريده والدكتور جه يكشف عليها ..

خالد : بيجرى ووصل الاوضه . ودخل واتصدم بزهول وفتح عينيه ع الاخر وهمس س..سليم . وقرب منه وشاف سليم ع جهاز الأكسجين . ومتوصله محلول . وف جروح كتير ف وشه . وعينه لمعت بدموع . ومش مصدق ولا مستوعب ..
الممرضه : قامت تانى لو سمحت اتفضل استنى بره . ممنوع الزياره دلوقتي ..
خالد : بصلها هوا .. هو كويس ؟ هو حصله ايه ؟
واحد من وراه لوسمحت حضرتك اخو الباشمهندس ؟
خالد : لف وهز راسه بلاء وبعدها هز راسه تانى ايوه . ايوه انا اخوه.
الممرضه : قالت ل خالد ده الل جاب الحاله للمستشفى اتفضل ممكن تسأله ،
خالد : اتحرك بسرعه ايه الل حصل لسليم ؟

شريف : داخل ..
الدكتور : اخدهم الل اتنين بره الاوضه . وبدء يتكلم . انا الدكتور مدحت دكتور باطنه . وشوفت كل الل حصل.
شريف : ايه الل حصل اتكلم ؟ حادثة ايه الل مبهدله اخويا كدا !!؟
مدحت : حضرتك انا داخل ع الطريق السريع وماشي بعربيتى ورا الاستاذ سليم . فجاءه شوفت عربية اخوك بتروح يمين وشمال . كان سايق بسرعه كبيره جدا . وبعدها شوفت شاحنه كبيره جدا جايه مقابل لينا . انا جيت ع جمب لكن اخوك فضل سايق اتجاه الشاحنه وانت عارف الطريق السريع بيبقى عامل ازاى ؟ وبعدها لقيت عربية اخوك بتلف دوران سريع . و سمعت ناس كتير بتصرخ من العربيات وبيقولو نط . نط من العربيه . وانا ركنت ع جمب وقلبى دق جامد لأن الشاحنه خلاص هتخبط فيه .. لكن اخو حضرتك نط فعلا من العربيه ف اخر لحظه . ووقع ع الأرض واتقلب اكتر من مره واكيد وشه اتجرح من الاسفلت . وراسه اتخبطت بقوه ف الرصيف .
ف الوقت ده كانت الشاحنه اخدت العربيه ف وشها . والعربيه أطبقت .
طبعا الل انا بحكيه ده حصل ف أقل من دقيقه احداث مميته . ودي كانت غلطة اخو حضرتك لانه فضل ماشي ف الاتجاه المعاكس والعربيه شكلها فقدت السيطره لان طريقة السواقه كانت تتدل أنه مش عارف يسوق و يسيطر عليها. وانا نزلت بسرعه . وعملت الاسعافات الاوليه للحاله لان كانت راسه بتنزف .. وبعدها لقينا دخان طالع من العربيه وسمعنا صوت انفجار والعربيه ولعت كلها .
والناس رفضت تروح معاه ع المستشفى الإسعاف جه واخد الحاله . وانا جيت ف عربيتى وراهم ..
شريف : بيسمع وعينيه مفتوحه ع الاخر . مش مصدق الل حصل . وضرب الحيطه اكتر من مره وصاكك ع اسنانه !!
خالد : بيسمع . ومزهول . وبص ل مدحت بس ازاى !؟ ازاى بتقول مش عارف يسوق ده سليم محترف ف السواقه وياما دخل سباقات مع صحابه ومفيش مره خسر فيها !!؟ يبقى اززااى سليم يحصل معاه كدا ؟
د/مدحت : والله يا باشمهندس ساعة القدر مافيش حاجه اسمها سباق أو احتراف . ده قدر ..
شريف : صك ع اسنانه . وبص ل خالد والدكتور . هو قدر فعلا . بس مش غريبه إن سليم مايعرفش يوقف العربيه . لالا اكيد ف حاجه غلط . واكيد دى مش حادثه عاديه ابداا.
خالد : كشر عينيه . قصدك تقول إن ف حد قاصد يقتل سليم ؟
شريف : بحيره . مش عارف . مش عارف بس عندك تفسير غير كدا !!؟
خالد : بدهشه . مش معقول .. وفتح عينيه على الاخر شريف هي طنط فريده فين وهي عرفت بالل حصل ل سليم ؟
شريف : نزل راسه بزعل . وقال ايوه عرفت وللاسف اول ما شافت سليم بالشكل ده . مستحملتش . أغمي عليها . والدكتور ادالها ابره مهدئه ونايمه ف الاوضه دى !! انا لازم ابلغ البوليس ..
د/ مدحت : ف ناس فعلا بلغت البوليس وجه والناس حكت الل حصل والل شافوه . وكمان ف ناس صورت الحادثه . وإن سواق الشاحنه مش غلطان والشرطه هيحققو اكيد لكن بعد ما الحاله تفوق .
خالد : نفخ بديق ومسح وشه بايديه ..وواقف ساكت ..
شريف : انا عايز اعرف اخويا حصله ايه وايه كمية الشاش الل عليه دي ؟ وزعق فين دكتور الحااااله . انا لازم انقل سليم لمستشفى خاصه حاااالا.
خالد : شاف غضب شريف . اهدى ياشريف انا هنزل اشوف مين الدكتور ؟
د/مدحت . الدكتور اسمه امجد محمد . هو الل استلم الحاله من اولها ودخل بيها العمليات ..
خالد : بصدمه عمليات !!؟ وبلع ريقه بخوف .. وهز راسه واتحرك بسرعه يدور ع الدكتور ..
شريف : واقف ومغمض عينيه . وقابض على أيديه ..
د/ مدحت : شاف زعل شريف ع اخوه . وقرب منه وربت ع كتفه وحد الله . واحمد ربنا انه نط من العربيه ف اخر لحظه . لو كان متصرفش كدا كان حصل الاسوء الحمدلله انها جت ع قد كدا ..
شريف : جسمه اتشد . وقبض على أيديه اكتر . وبيتنفس بصوت عالى ..
د/ مدحت . الف سلامه عليه اتفضل دا جاكيت البدله والقميص بتاع الباشمهندس سليم . والمحفظه والفلوس ف جيب الجاكيت . شفاه الله وعفاه . استاذن انا . سلام عليكم . ومشي.

شريف : فتح عينيه وبص ع هدوم اخوه بين ايديه . وفتح باب الأوضه . ودخل عند سليم . وقعد جمبه ع الكرسي . سليم سامعنى ياسليم ؟ انا اخوك شريف. انا شريف ياسليم رد عليا . قولى فيك ايه حاسس بايه .؟.

خالد : دخل وسمع كلام شريف . واتنهد بزعل . وقال. شريف الدكتور امجد جاى تعالى .
شريف : بص ل خالد وعيونه لمعت بدموع . ومسح دموعه بسرعه . وباس جبين سليم وقام ..
خالد : شايف خوف شريف ع اخوه .وربت ع كتفه . تعالى نشوف الدكتور هيقول ايه . وربنا يستر ..
شريف : حط هدوم سليم ع الكرسي وخرج مع خالد .. وشافو الدكتور جاي اخر الطرقه !!
خالد : اهو يشريف دكتور امجد . الل جاي علينا ده !!
امجد : مساء الخير ..
شريف : اتكلم بعصبيه ..سليم حصله ايه ؟ وهيعيش مش كدا ؟ قولى ف خطر ع حياته ؟
د/امجد : اولا ممكن حضرتك تهدى . وثانيا كل حاجه ف علم الغيب . المريض جالى اثر حادث سير . ودخلنا بيه ع العمليات فورا . واكتشفنا انه عندو شرخ في الجمجمه . وجروح متفرقة ف صدره ووشه وكمان رجليه . وجرح كبير جدا ف راسه من المقدمه . وجبينه . وكسر ف دراعه اليمين .
شريف : رجع بضهره لورا .. بزهول .
خالد : ضاغط ع شفايفه لكن غصب عنه دموعه نزلت . وبص لفوق وبياخد نفس عميق .
شريف : يعنى الشرخ ده في خطر عليه . فهمنى انا مش فاهم حاجه ؟
د/امجد : لا الحمد لله اطمن الشرخ ده بسيط جدا وهيلتأم مع نفسه ف خلال اسبوعين ل٣ اسابيع بالكتير . وهيفضل تحت الملاحظه ٢٤ ساعه . علشان نراقب لاقدر الله ممكن يحصل نزيف . وده متوقف ع إشاعه هنعملها خلال ال٢٤ ساعه الل جايين .
شريف : نزيف !!؟
د/امجد : انا بقول لا قدر الله . دى إجراءات للاطمئنان عليه مش اكتر ولا أقل . والل مطمنى إن الشرخ بسيط . لكن ليه آثر سلبى ع حياة المريض ..
شريف : بصله وهز راسه انه مش فاهم حاجه.
د/ امجد . بمعنى إن الشرخ ده مع الالتأم هيسبب صداع شديد للمريض . وده هيآثر ع أسلوبه بعد كدا . واي رد فعل هيكون غير مقصود منه لأنه بسبب الشرخ والصداع . هو المفروض يتحمل . ولما يفوق انا. هكتبله ع مسكنات لكن مش لازم انه ياخد كميه كبيره من المسكن ده . هو مره او مرتين يوميا . ولازم . لازم يكون حد جمبه ليل نهار ويتابع تصرفاته !!
خالد : بعدم فهم . يتابع تصرفاته ازاى مش فاهم !؟
د/امجد : حضرتك متستهونش بشرخ الجمجمه . ده بيسبب صداع شديد جدا . واكيد هيكون عصبى . وعلشان كدا قولت لازم يكون حد جمبه ..
شريف : انا هنقله ل مستشفى خاصه حالا !!
د/امجد : صعب حاليا حركة المريض علشان الشرخ وممكن مع الحركه يسبب نزيف. وصدقنى احنا عملنا كل حاجه ع مستوى عالى . ولو عايز تنقله يبقى ع مسؤوليتك الشخصيه . وتمضي إقرار انك انت المسؤول ! لان الشرطه موجوده ومنتظره المريض لما يفوق . وبصلهم .بعد اذنكم . ومشي .

شريف . قعد بتعب ومسح وشه بايديه. وخالد جمبه . وشريف قرر أنه ما ينقلش سليم خوفا عليه ..
بعد شويه ..
فريده : فاقت . وخالد سمع صوت عياطها وبتنده بإسم سليم . وراح بسرعه ليها . اهدى سليم كويس ..
فريده : بعياط هيسيترى . لااا لااا ابنى مش كويس ياخالد !! ابنى متبهدل . ااااه ياحبيبى يبنى . ياترى ايه حصل معاك حسيت بايه ياسليم . وعيطت اكتر ..
خالد : اخدها ف حضنه . بس كفايه والله سليم هيكون كويس . هي حادثه بسيطه وهيعدى منها. ..
فريده : طلعت من حضنه .وبشهقات عايزه اشوفه خدنى عنده ياخالد يبنى ابوس ايدك.
شريف : قرب منها . ممكن تهدى ؟ الدكتور طمنا ع حالة سليم . وكل حاجه هتبقى تمام..
فريده : مسكت جاكت شريف بدموع قالك ايه ؟ الدكتور طمنك قالك ايه انا بصدق كلامك بس متخبيش عليا وغلاوتى عندك قول سليم ابنى فيه ايييه ؟
شريف : مسكها من دراعتها . تعالى استريحي وانا هقولك كل حاجه ..
خالد : من جواه مش قادر يتحمل . وخرج بره الاوضه . ووقف يبص ع سليم من ازاز الغرفه . وسرح بذكرياته مع سليم ودموعه نزلت من غير قيود ..
شريف : اتنهد . سليم اتعرض لحادثه ع الطريق السريع . والحمد لله نط من العربيه . والدكتور قال ان بسبب الوقعه دى حصل عندو شرخ بسيط ف الجمجمه . ودراعه اتكسر وعمل ليه جبيره . والجروح الل ف وشه دى . من أثر الواقعه ع ارض اسفلت . لكن الدكتور قال إن كل حاجه تحت السيطره . وسليم هيفوق وهيبقى زى الفل . صدقينى ..
فريده : شهقت بصوت عالى وحطت أيدها ع بوقها وعيطت كتير ياحبيبى يبنى . يارب . يارب خليك معاه يااارب . وفضلت تعيط ..
فريده : بصت ل شريف هو هيفوق امتى ؟
شريف : اتنهد ..ممكن يفوق دلوقتي . او الصبح . سليم هيفوق ف اى وقت .
فريده : قامت بدموع .وشريف قام وسندها وخرجو من الاوضه . وقاعدين ف الطرقه لان ممنوع يدخلو عندو .وف ممرضه موجوده جمبه. ومنتظرين الممرضه تخرج وتقولهم إن سليم فاق .
بعد شويه ..
جه ظابط شرطه . وسلم ع شريف وخالد . وقعد معاهم . وسأله عن سليم شوية معلومات . والظابط : سأل شريف هو الباشمهندس سليم بيتعاطي مكيفات أو انواع تانيه !!؟
شريف : لا ابدا سليم عمرو ما تعاطى حاجه . مفيش غير انه بيشرب سجاير وبسيط جدا بس غير كدا لا!
الظابط : هز راسه تمام .. احنا اخدنا اقوال الشهود . والكل بياكد انه الباشمهندس سليم . كان سايق بسرعه كبيره . وعربيته خرجت عن السيطره !!
خالد : رد بسرعه . لا طبعا حضرتك . سليم محترف جدا ف السواقه . وطلع فونه وفتحه وجاب فيديو ل سليم .. بص حضرتك ده فيديو ل سباق سيارات بين صحابي انا وسليم .
الظابط : مسك الفون واتفرج ..
خالد : بص حضرتك . دي عربية سليم . سايق باحتراف . وعارف هو بيعمل ايه .!! وعندى ليه اكتر من مسابقه واكتر من فيديو . وكسبهم كلهم . استحاله اصدق إن سليم وهو سايق يخرج عن السيطره إلا لو ف حاجه حصلت غلط !!!
الظابط : شاف الفيديو ومهارة سليم ف السواقه . وهز راسه باقتناع تقصد انها حادثه عن عمد !؟
شريف : بالظبط حضرتك . انا شاكك إن حد دبر الحادثه دي ل سليم اخويا . حضرتك ممكن تشوف عربية سليم ممكن يكون فيها دليل . او حتى ع الاقل نعرف ايه سبب الخروج عن السيطره الل تخلى اخويا يكون بالشكل ده ..
الظابط : انا مقدر قلقك وخوفك على اخوك ياشريف باشا . واحنا فعلا عملنا كدا بعتنا متخصصين وشافو عربية الباشمهندس سليم . لكن للاسف . العربيه اتحرقت بالكامل . واى دليل فيها اتحرق وانتهى !!
شريف : قام وقف . يعنى ايه ؟ الل عملها كدا هيطلع منها !!!؟ وبص قدامه بغضب . وقال سليم خارج من البيت وساق العربيه . وجالى ع الشركه حضر اجتماع وخرج من الشركه ع السفر . لازم اعرف مين الل اذى اخويا ...؟

بعد شويه

. الظابط مشي ومنتظر اتصال من شريف أو خالد اول ما سليم يفوق علشان ياخد أقواله .!!
عدت الليله حزينه جدا ع فريده وشريف وخالد . ومحدش رجع البيت . ومنتظرين سليم يفوق .
فريده : طول الليل تصلى بدموع وتدعي ربها انه يشفى ابنها ويفوق ويقوم بالسلامه ..
شريف : مرهق وتعبان والفجر ع وشك. وخالد اتحايل عليه يدخل ينام ساعه ف الغرفه الل جمب سليم ولو سليم فاق هيصحيه وخالد قاله انا نمت انهردا ف البيت قوم انت .. وبعد محاولات . شريف دخل بتعب وإرهاق ينام ساعه .
خالد : رايح جاي ف الطرقه . ودماغه هتنفجر من التفكير . وافتكر مكالمة سليم ليه قبل ما يسافر . واتنهد بحيره وطرد الفكره . وقال . طيب أبلغ رهف ولا لأ..!!؟ لأ لأ مش وقته !! لأ انا هتصل عليها ترجع هي اكيد صاحيه دلوقتي لازم تكون جمبه ع الاقل لما نشوف ياست رهف . يمكن سليم بعد ما يفوق هيعمل ايه؟ . وطلع فونه واتصل عليها مره واتنين وتلاته . وف الاخر ردت وكانت ف ديسكو وصوت الميوزك عالى جدا . وخرجت بره وكلمت خالد . وخالد قالها . ورهف اتخضت واتصدمت بزهول . وقالت قولى سليم ف مستشفى ايه !؟
خالد : قالها ع اسم المستشفى ..
رهف : قفلت . وقررت ترجع حالا . تشوف حالة سليم ..

----------------------بقلمى مريم نصار

جه تانى يوم الساعه ١١ الصبح . ف المستشفى .

فريده وشريف وخالد . ورهف وأبوها ومنى موجودين ..
رهف : جت من الحفله ع المستشفى ع طول . ولابسه فستان دهبى سهره قصير جداا ومكيب اوڤر جدا . ومصدومه وقلقانه وعايزه تطمن عليه ..
منى وجوزها . واقفين . وقلقانين نوعا ما . لكن منى قرفانه من شكل المستشفى . وطلبت من رهف إن أول ما سليم يفوق ينقلوه مستشفى كبيره لانها مش قادره تتحمل ..
رهف : هزت راسها بقلق . وقالتلها اوكي ..

فريده : مش مركزه معاهم . وكل الل شاغل عقلها سليم وأنه لحد دلوقتي مافقش ..

خالد : باصص ع رهف ونفسه يضربها من كرهه ليها وشكلها الاوڤر . وكمان قاعده جمب ابوها و امها..وشاف إن سليم مكالمته ليه كانت صح ..!!

شريف : قاعد بيتكلم ف الفون . وبيلغى كل المواعيد ف الشغل ..

. الممرضه خرجت . المريض فاق !!

الكل قام وقف بسرعه..
فريده : جريت عليها .. اطمن عليه الله يكرمك يابنتى .
الممرضه : صعبت عليها فريده وعيونها الحمرا . وهزت راسها . طيب ممكن تدخلو تطمنو عليه ع ما انا ابلغ الدكتور . بس بلاش تكلموه كتير علشان راسه ماشي ياحجه !؟
فريده : بدموع ماشي يابنتى .

والكل دخل .

فريده : بتبكى بصمت . وشافت سليم بيفتح ببطء .
شريف : راح بسرعه وقف جمب سليم .
خالد : واقف عند الباب مقدرش يدخل .
رهف : جريت ع سليم بعياط . سليم . سليم حبيبى . انت كويس . ايه الل عمل فيك كدا يابيبى .
سليم : بدء يفوق . وسمع صوت رهف . وقال بهمس فريده ..
فريده : قربت منه وباست ايديه بعياط مكتوم علشان متتعبوش اكتر . سليم ابنى حبيبى حمدالله ع سلامتك ياضنايا..
سليم : بتعب .وحاول يفتكر الحادثه لكن عندو صداع مش مخليه مركز ف اي حاجه!؟. .. ااه . ا.اانا . انا فين ؟
شريف : سليم انت كويس؟

رهف : بعياط . سليم انت ف المستشفى انت عملت حادثه ياسليم . وعيطت بصوت مسموع !!؟

سليم : بيتالم .اااه .وفتح عينيه. حادثه !!؟ . ومستشفى !؟. طيب هي الدنيا ضلمه ليه ...!؟
الكل بص لبعض بصدمه كبيره جدا جدا ----------يتبع
(وبكده نكون عرفنا مين بطل حكاياتنا)
يتبع...
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات