القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية دار الأيتام الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

 رواية دار الأيتام الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

فلاش باك.
ليل.بصوت نايم الو
ريما بدموع ايوه ياليل
ليل اول ما سمع صوتها اتنفض من على السرير
ريما حبيبتي انتي بتعيطي
ريما.عايزه اشوفك ياليل بسرعه.
ليل..حالا هكون عندك انتي فين.
ريما....انا في الكافيه اللي بنروحه دايما
ليل..ساعه بالكتير واكون عندك
قفل. ليل معاها التليفون وقلبه هيقف من القلق على حب عمره لبس بسرعه ونزل جري ركب عربيته وساق بأقصي سرعه وصل الكافيه في وقت قياسي دخل بسرعه واول ما دخل اتفاجأ بريما واقفه في وسط الكافيه وحواليها كل صحابه وصحابها بيصفرو ويصقفوا
جريت عليه ريما حضنته حبيبي happy birth day
ليل حرام عليكي وقعتي قلبي يامجنونه.
ريما..بحبك ياقلب المجنونه
شالها ليل وهي جوه حضنه وسط صياح صحابهم.
ليل بحبك يا احلي ريما في حياتي
ريما وانا بحبك ياروح ريما
باااك.
فضل ليل يمرر ايده على وشه بسرعه بغضب.
قام دخل خد شاور بارد عشان يطفي النار اللي جواه.
اما في الاسفل.
ادم لسهام امال فين ليل ياماما.
سهام..صحيته وجاي ورايا اهو
نوح..والله يعني احنا تفضلي واقفه على راسنا وعند ليل باشا تنزلي وتسبيه براحته.
سهام.بس ياولد وطي صوتك المزعج ده شويه وبعدين انتو مش ناويين تخفو سهر شويه بجد انا تعبت منكم
نوح ليل ابنك هو اللي بيحرضنا وبعدين ما حضرتك اللي كنتي دايما تقوليلنا خدو ليل واسهرو اقنعوه يخرج من اللي هو فيه الوقت مضايقه
سهام...ايوه كنت بقولكم كده لما كان ليل نفسيا تعبان بس الوقت السهر زاد عن حده وبقي تقريبا يوميا ده غير الشرب ليل مكنش بيشرب حتى السيجاره مكنش بيسيب فرض الوقت السيجاره والكاس مبيفارقوش ايده. والصلاه قطعها واتحول من شخص لشخص بزمتكم ده ليل اللي كنا نعرفه لما طلبت منكم تحاولو تخرجوه من اللي كان فيه كنت عيزاه يرجع زي الاول ليل كان بيحب الحياه بيحب يضحك ويهزر اتغير بقي قاسي رغم ان مفيش احن منه دايما سرحان وفي دنيا تانيه نظرته بقت تخوف ليل اتغير للاسوء انا نفسي يرجع زي الاول.
ادم...ليل زي ماهو ياماما بس اللي حصله وجعه وللاسف مش هيرجع زي الاول إلا لو حب واتجوز ولقى حد يغيره
سهام..انا نفسي اشوفه مبسوط ويلاقي شريكة حياته ويحب ويتجوز ويجيب اولاد
نوح..هيرجع يا ماما تاني وهيرجع احسن من الاول بس هو لسه الموضوع مأثر فيه انتي عارفه هو كان بيحبها اد ايه الكل كان عارف حكايه ليل وريما واللي حصل صعب
سهام..ربنا يسامحها عاللي عملته في ابني ويطمني عليه
ادم..يارب
نوح..هو ليل باشا ناوي يتأخر انا جوعت.
ليل. من بعيد وادي ليل وصل ياسيدي صباح الخير.
الجميع صباح الفل وابتدوا يفطروا
بعد مرور عده ساعات
كان جاسر اعد في اوضته اتصل على هايدي
هايدي. ايوه ياجاسر
جاسر..ايه ياقلبي فينك مش ظاهره ليه.
هايدي.بلا مبالاه موجوده بس مشغوله شويه.
جاسر..مشغوله بايه غيري
هايدي..ابدا كنت بتفرج علي كوليكشن لبس جديد نزل بس في حجات غاليه اوي.
جاسر..وجبتي حاجه
هايدي.لا بقولك الاسعار اوڤر اوي وكمان الشحن بتاعهم من لندن كتير والكرديت بتاعتي قربت تخلص مش هتقضي الاوردر
جاسر...ولا يهمك ياقلبي اطلبي اللي انتي عيزاه وانا هبعتلك رقم الڤيزا بتاعتي اسحبي منها اللي انتي عيزاه.
هايدي..بفرحه بجد انت احلى جاسر فالدنيا
جاسر...بقي هو ده اللي كان مزعلك مش انا قولتلك اي وقت تحتاجي حاجه تقوليلي
هايدي...ما انت كنت لسه جايبلي حجات كتير من اسبوعين مرضتش اقولك.
جاسر..انتي عبيطه انتي لو عايزه كل يوم تقوليلي ملكيش دعوه بالفلوس خالص انتي كلها كام شهر وهتبقي مراتي فاهمه.
هايدي.حاضر ياروحي يلا بقي اقفل عشان احجز الحاجه اللي كانت عجباني
جاسر.ماشي ياقلبي طيب هشوفك انهرده
هايدي..مش عارفه احتمال اخرج مع اصحابي
جاسر..بضيق هو مفيش غير اصحابك ياهايدي انتي مش عارفه ان انهرده اجازتي وبعدين انا مبقتش عارف اتلم عليكي ويوم مابشوفك بتبقي بالكتير نص ساعه وتسبيني وتروحي لاصحابك
هايدي.يوه بقى ياجاسر انت عارف اني انا واصحابي ديما بنتجمع.
جاسر...طيب وانا مليش مكان في حساباتك ياهايدي.
هايدي.. ياحبيبي ليه بتقول كده بس عموما هعوضهالك يلا بقى متبقاش رخم فك.
جاسر..ماشي ياهايدي مفيش حاجه
هايدي.. يلا بسرعه ابعت رقم الڤيزا
جاسر..حاضر باي
قفل جاسر بعتلها رقم الڤيزا كان مضايق منها.
رن..تليفونه
جاسر..ايوه ياليل
ليل.. فينك طبعا مع ست الحسن والجمال.
جاسر...لا فالبيت
ليل.. مش قولت هتخرج معاها
جاسر..لاهي خارجه مع اصحابها
ليل..طب ايه مش جاي
جاسر...مش عارف مليش مزاج اعمل اي حاجه
ليل ..لا قوم يلا ناعد مع بعض شويه
جاسر... ماشي هظبط نفسي وأجيلكم
ليل...تمام هستناك
جاسر يلا سلام
ليل. سلام
ادم...ايه جاي
ليل...اه جاي بس شكله مش مظبوط
ادم..ليه متخانق مع هايدي ولا ايه
ليل.. شكله كده انا حذرته كتير بس هو مبيسمعش الكلام.
ادم...انت ليه بتكرهها ياليل
ليل..انا لا بكرهها ولا بحبها بس هي مش هتنفع جاسر هو بيحبها وهي كل اللي عيزاه فلوس وهو مش مصدق
نوح .هي محتاجه فلوس ماابوها عنده فلوس اد كده
ليل..ميضرش الاشكال دي معروفه مبتشبعش
ادم..ليل عنده حق بصراحه انا مش برتحلها الاول كنت بقول بتحب جاسر وبتدلع عليه بس هي كل همها الفلوس وبس وطول ماهي معاها فلوس مبتسألش فيه اهم حاجه اصحابها والخروج والفلوس .
ليل...عموما هو حر انا نصحته كتير انا بس قلقان عليه مش اكتر هقوم اشوف مهره لحد مايجي
نوح..قوم يا اخويا لمراتك
ليل..بلاش مهره عشان متلعبش في عداد عمرك
نوح. عايز تموت اخوك عشان حتت فرسه.
ليل...اه خاف على نفسك بقى عشان مهره خط احمر
ادم...دي مهره دي حبيبتنا
نوح...خواف
ادم... طبعا
سابهم ليل وراح الاسطبل
اول ما مهره لمحت ليل فضلت تعمل صوت يدل على فرحتها و تجري
دخل ليل جوه الاسطبل وابتسم على فرحتها
ليل...بس يامهره براحه قرب منها وفضل يطبطب على راسها وهي تتمسح فيه وتلف حواليه وترجع تحط راسها عليه
ليل..مش قولتلك متجريش كتير عايزه البيبي يجراله حاجه ينفع كده انتي عارفه انك بتوحشيني بشوفك كل يوم بس ديما وحشاني
ليل..مبحسش براحه غير لما بكون معاكي يامهره عارفه ان انتي الوحيده اللي تعرفي كل حاجه عني
انا تعبان اوي يامهره مش عارف ارتاح ولا عارف اشيل الوجع اللي جوايا انتي عارفه اني رميت كل حاجه بتفكرني بيها حرقت الصور محيت اي حاجه شاركتني فيها حتى لو كان مجرد مكان بنروحه مع بعض انتي عارفه انها كانت بتغير منك يمكن عشان كانت عارفه اني بحبك اوي كنت بضايق منك لما بتخوفيها بصوتك كنت بخاف تأذيها مكنتش عارف انك عارفه وحاسه باللي انا مش حاسس بيه وقتها انا قسيت عليكي بس اناعارف انك مسمحاني
فلاش باك
ليل...تعالي ياخوافه قربي منها هتفضلي واقفه ورا السور كده.
ريما..لاخليني كده احسن انت مش شايف بتبصلي ازاي دي ناقص تنط تموتني.
ليل..متقدرش وبعدين انتي بعيده تعالي قربي منها وهتبقو اصحاب
ريما..لا ياعم الله الغني انا مش مستغنيه عن روحي
ليل... والله مهره دي طيبه ولو قربتي منها هتحبيها زي مابحبها وبعدين مهره دي اغلي حاجه في حياتي وعايزك انتي وهي تبقو اصحاب
ريما..والله اغلى حاجه في حياتك امال انا ايه بقى ان شاء الله
ليل..انتي مفيش حاجه اغلى منك ومينفعش تقارني نفسك بيها بس مهره دي غاليه عندي مهره هديه من بابا ولما جاتلي كانت صغنونه جدا و يادوب لسه بتمشي ومن يومها وانا وهي صحاب انا ربيت خيل كتير بس مهره غير علاقتي بيها مش مجرد علاقه واحد بيربي حيوان انا بعتبر انها صاحبتي اختي امي
ريما.. والله مقولتش بنتك يعني
ليل..بضحك ولا تزعلي ياستي بنتي وبعدين تعالي هنا انتي غيرانه ولا ايه
ريما...انا لا طبعا هغير من مهره
ليل...لا والله انتي شايفه كده
ريما..بصراحه بقى اه انا مش بحبها
ليل.. ليه كده بس هي بتحبك على فكره.
ريما..بتحبني ايه دي بتغيظني عشان هي معاك جوه وانا لا
ليل..بضحك حرام عليكي دي هتموت و تدخلي يلا تعالي بقي قرب ليل منها فتح الباب ومسكها من ايدها مسكتك
ريما.. لا ياليل والنبي سيبني انا خايفه
ليل..خايفه وانا معاكي
ريما...لا بس
ليل.. مفيش بس يلا تعالي وانا هعلمك تركبي خيل
خدها ليل جوه وفضلت مهره ترفع رجلها اللي ادام وهي بتعمل صوت وريما ماسكه في ضهر ليل من الخوف
ليل..مهره اهدي مسك ايد ريما حطها على راس مهره تلمسها
وبعد مده.. شفتي بقى اهي هديت اهي...يلا تعالي اركبي...
ريما..لا انا خايفه اقع..
ليل.. متخافيش...انا مش هسبها همسكها...
ريما.. طيب هاتلي كرسي انا مش هطولها...
شالها ليل....حطها عالحصان....ومسك اللجام...وفضل يمشي بيها براحه جوه الاسطبل
ليل..اهو ياستي شوفتي بقى انها جميله
ريما...يعني
ليل.. انا هسيب اللجام وامشي جمبك براحه ماشي
ريما..انا خايفه تجري
ليل..لا مش هتجري متخافيش ساب اللجام وفضل ماشي براحه جمبها
وفجأه..فضلت مهره تجري بسرعه جوه الاسطبل بطريقه ترعب وتعمل صوت وترفع رجلها وريما من فوق بتصرخ وماسكه فالسرج جامد عشان متقعش
ليل بيجري بخوف مش قادر يسيطر عليها ولا عارف حصلها ايه بعد ما كانت هديت وفجأه مهره وقفت بعد الجري ورفعت رجلها جامد ووقعت من عليها ريما على دراعها جري عليها ليل وشالها بسرعه وداها المستشفي وعرف انه كسر وبعد ما خرجت وروحها رجع وهو كله غضب دخل عالاسطبل ومسك الكرباج وفضل يضرب فيها وسط تألم مهره وبعد ما ضربها وخرج كل شحنة الغضب فيها خرج من الاسطبل
فضلت مهره بعدها حوالي 3ايام نايمه فالاسطبل رافضه تاكل وتشرب وحزينه وكل اللي يدخلها مترضاش تقوم واخيرا فاليوم الرابع دخلها ليل حاول يأكلها كانت رافضه ومستسلمه للنوم ولما كشف عليها الدكتور قال انها مصابه باكتئاب حاد
باااك.
ليل. اسف يا احلى مهره اسف اني مفهمتش غير متأخر
فاللحظه دي رن تليفون ليل
ليل.ايوه يانوح
نوح...الواد جاسر جه
ليل.. طيب اقفل انا جاي
في مكان تاني.
نور...بس اخيرا ظبطنا الاوضه
عشڨ..اسفين يانور جينا لغبطنالك الدنيا
نور.. بس ياعبيطه متقوليش كده انتو خلاص اعدين معانا على طول يعني لازم ترصو هدومكم مينفعش تفضل كده فالشنط
تمارا.. انا هخرج اعمل لبابا شاي حرام احنا سايبينه بقالنا كتير
عشق...ايوه صح
نور..طب احنا خلصنا تعالو ناعد معاه شويه قبل ما ينام عشان شغله
عشق..يلا
خرجو البنات اعدو مع الحاج محمد وعملتلهم تمارا شاي
حاج محمد...تسلم ايدك ياتمارا الشاي مظبوط
تمارا.. بالف هنا
حاج محمد ناويين على ايه يابنات
عشق..انا بقول ننزل بكره بأمر الله ندور على شغل.
حاج محمد..مش بدري موضوع الشغل ده يابنات انا بقول تركزو في دراستكم احسن
زهره...مش هينفع يابابا لازم نشوف شغل جمب دراستنا عالاقل يبقي في فلوس بتدخل عشان محدش عارف ممكن يحصل ايه
تمارا..زهره عندها حق وبعدين احنا مش ورانا اي حاجه عالاقل نتسلى ونحاول نحط رجلنا على حاجه قبل الدراسه.
حاج محمد ايوه يابنات بس انتو لسه بتدرسو واي مكان هتقدمو فيه هيبقى طالب شهاده وخبره
تمارا...طيب والخبره هتيجي منين غير لو اشتغلنا وبعدين اكيد مش هنشتغل في شركه ولا بنك يعني احنا نشوف اي محل طالب بنات نبيع او مندوبين اي حاجه يعني
نور... بقولكم ايه في محل هنا قريب من البيت طالب بنت تشتغل
حاج محمد محل ايه ده ياسوسه
نور..محل الهدوم اللي عنده اللبس الهاند ميد بتاع حاج صابر اللي ماسكه ابنه
عشق.. طيب كويس ياريت اي واحده فينا تشتغل فيه ونبقي خلصنا بسرعه.
حاج محمد طيب تمام انا ممكن اكلمه المهم يابنات في حاجه عايز اقولكم عليها بس متفهمونيش غلط
عشق... طبعا اتفضل يابابا
حاج محمد اي حد هيشوفكم الفتره الجايه حتي لو مين هقولهم ان انتو قرايبينا وجايين تدرسو هنا وهتأعدو معانا مش عايز اي حد يعرف حكايتكم مش عشان حاجه لا سمح الله بس مش عايز حد يضايقكم او يحس انكم ملكمش حد الناس مبترحمش يابنات ومش كل الناس زي بعض واللي بيحس بس ان اللي ادامه ملهوش ضهر بينهش فيه لكن طول ما ليكم ضهر الناس هتخاف تقربلكم وهتعملكم حساب
زهره..عندك حق يابابا
تمارا..تمام
حاج محمد مش عايزكم تفهموني غلط انا والله خايف عليكم
عشق..حضرتك عندك حق وعارفين انك خايف علينا واكيد مش زعلانين بالعكس انا فعلا بفكر فالموضوع ده خصوصا ان احنا هنبتدي ننزل ونتحرك والناس هتشوفنا كتير
حاج محمد..طيب الحمد لله انكم فهمتوني انا بكره بأمر الله هكلم الحاج صابر او ابنه وان شاء الله الشغل يكون من حظ حد فيكم.
تمارا.. يارب بس هو عموما لو نفع ياريت تبقي زهره.
زهره..نعم اشمعني انا
تمارا..عشان زي ما نور قالت الشغل في محل قريب من البيت يعني عالناصيه خطوتين تكوني فالبيت واللي رايح جاي مننا هيبقى شايفك خصوصا انها يابابا خيبه ودايما عايزه حد معاها انا نفسي تبقى جريئه شويه فا دي فرصه انها تبتدي تتعامل وتنزل وفنفس الوقت مش هتبعد
عشق..عندها حق يازهره.
حاج محمد..خلاص بكره باذن الله انا هتكلم معاه ولو تمام هخليكي تنزليلي عشان يشوفك ويفهمك الشغل
زهره.طيب تمام
نور...وطبعا لو عشق وتمارا اشتغلو في مكان ابعد متقلقيش انا دايما طالعه نازله اشتري حجات هعدي عليكي كل شويه
زهره..ماشي ربنا يستر
تمارا..مش بقولكم خوافه
فضلو يضحكو ويهزرو
حاج محمد..اقوم بقى انا يابنات استأذنكم هنام عشان عندي مشوار الصبح للشهر العقاري وبعد كده هروح عالشركه
عشق..صحيح حضرتك بتشتغل فين
الحاج محمد انا ياستي بشتغل في شركه السيوفي للحديد والصلب شغال فيها من اكتر من 30سنه كنت لسه شاب مع عزام السيوفي ولحد الوقت شغال فيها يعني بقالي عمر بس الوقت شغال مع ابنه لان عزام باشا اتوفي والوقت اللي ماسك الشركه ليل ابنه بس ميفرقش عن والده وتقدري كده تقولي انه في مقام ابني ليل اتولد على ايدي
تمارا.. اوباا بتشتغل في شركه السيوفي مره واحده
نور.. انتي تعرفيها
تمارا..اه سمعت عنها كتير وكنت بشوف اعلاناتها دايما فالتلفزيون السيوفي للحديد والصلب
انت طلعت جامد يابابا
حاج محمد بضحك اي خدمه
عشق..انا كمان شوفت اعلاناتها بس مش متابعه اوي يعني بس ابنه اسمه غريب اوي اول مره اسمع عن راجل اسمه ليل.
الحاج محمد..اهو اسمه ده بقى ليه حكايه ابقى احكيهالكم بعدين يلا تصبحو على خير هتسهروني
البنات..بابتسامه وانت من اهله يابابا.
عدت ايام....والحال كان مفيهوش جديد..غير ان زهره اشتغلت فالمحل بتاع الهدوم وبعدها فضلت عشق وتمارا طول الوقت برا البيت بيدورو على شغل ويرجعو مقتوليين من كتر التدوير والتعب وينامو ويقومو يخرجو من بدري يدوروا واخيرا عشق لقت شغل في عياده دكتور بيطري عرفته انها بتدرس طب بيطري ووافق انها تشتغل معاه بس المشكله انه كان ابعد من البيت بتاع حاج محمد بس وافقت لان الشغل كان عاجبها واعتبرته انه زي تدريب ليها وكملت تمارا تدوير ولف لوحدها
وتعبت من كتر التدوير وكل مره محاولتها في انها تلاقي شغل تفشل
وقفت تمارا سندت على السور بتاع كرنيش النيل تشم هوا وترتاح شويه طلعت تليفونها اللي اشترته وكلمت عشق.
عشق...ايه ياقلبي فرحيني وقولي انك لقيتي شغل
تمار..لاخالص ياعشق انا تعبت وفقدت الامل مش لاقيه واتهديت من كتر اللف حاسه اني دايخه ورجلي مش شيلاني من كتر اللف
عشق..معلش ياتمارا ان شاء الله ربنا هيفرحك وهتلاقي شغل معلش هتتعبي شويه لحد ماتلاقي حاجه مناسبه المهم متفقديش الامل
تمارا..ادعيلي
عشق... بدعيلك والله متقلقيش هتلاقي شغل قريب وبعدين احنا كنا فين وبقينا فين زهره الحمد لله اشتغلت وبقت احسن كتير عن الاول وابتدت تفك وتتجرأ وانا بقالي اسبوع في شغلي وان شاء الله انتي هتحصلينا
تمارا..يارب ياعشق انتي هتخلصي امته.
عشق..الساعه لسه 6ونص انا بمشي 8وهاجي على طول عشان متأخرش انتي هتعملي ايه
تمارا..لا انا هروح انا من 9 الصبح بلف على رجلي مش قادره خلاص
عشق.. خلاص يلا روحي وانا شويه وهاجي وراكي ابقي عدي عالبت زهره شوفيها
تمارا..ماشي ياروحي خلي بالك من نفسك يلا سلام
عشق..سلام ياحبيبتي
قفلت تمارا وبصت عالنيل قبل ما تمشي وقررت تروح جالها تليفون من نور
تمارا..ايوه يانونه
نور..انتي فين يابت انتي كل ده سايبيني لوحدي
تمارا. اعمل ايه طيب بشوف شغل
نور..ولقيتي ياختي
تمارا..زي مانا على حطت ايدك ولا لقيت ولا شكلي هلاقي
نور...ولا تزعلي نفسك هتلاقي ان شاء الله متقلقيش المهم يلا تعالي بقى انتي نازله من بدري ده انا محضرالكم انهرده عشوه انما ايه عملتلكم شاورما وبطاطس وسلطات ولا ابو مازن السوري في زمانه
تمارا..الله الله جوعتيني والله انا حاسه بهبوط بس المهم ايه الرضا ده.
نور...انتي ناسيه ان انهرده الخميس يعني سهره بكره بابا اجازه وكمان عشق زهره ياعيني اللي شغاله بس بكره يعتبر عندها نص يوم
تمارا. اه قولتيلي طيب حيث كده بقى انا جايه حالا اهو وبتعدي الشارع وهي بتتكلم مع نور وبتهزر وفجأه صوت فرامل عربيه عمل صدى صوت عالي في الشارع وخبط تمارا وقعت عالارض بعد صرخه طلعت منها ومن نور اللي سمعت فرامل العربيه وصوت تمارا.
وقعت تمارا..فاقده الوعي وقفت العربيه واتفتح الباب فجأه 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة جمسع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات