القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روح الصقر الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية روح الصقر الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد عماد

في قصر العزايزي ..
روح بدموع وصراخ /بقا هي دلعبتك ي سي صقر عايزني عبده ليك جاريه تتحكم فيها مش كده .
صقر بغضب /انتي مش ناويه تكتمي عاد ولا ايه مش كفايه الفضائح الي عملتيها قدام الناس .
عم جابر بندم/ي بتي انا قلت ايه لكل ده كان ينقطع لساني قبل مانطق .
فلاش باك ..
كانت تسير روح الي الداخل وهي تحمل فستانها ليوقفها صوت جابر المألوف بالنسبه لها.
جابر /روح روح .
روح بسعاده /عم جابر كيفك ي راجل ي طيب.
جابر بطيبه/يااه يضنايا كنت في هم ودلوقتي بس ارتاحت .
روح بعدم فهم /قصدك ايه ي عم جابر .
جابر بابتسامه/اصلي بصراحه من ساعه مقولتيلي أنك عايزه تشتغلي في الأرض بالاجره وانا مش طايق حالي ده بتي ي روح وعارف كويس انك انتي وامك مش هتقبلوا باي مساعده .
روح باستفسار/وده علاقته بانك ارتاحت انا مش فاهمه حاجه .
جابر بسلامه نيه/انا قبلت صقر بيه الصبح في الأرض وحكاتله قالي دي عيله صغيره وبتقول اي كلام متاخدش علي حديدها وبصراحه فهمت دماغه أنه مستحيل يوافق علي كده واصل وخصوصا دلوقتي بعد مابقيتي مراته.
باك ..
روح بدموع وقهره /علشان كده كتب عليا علشان تتحكم فيا وتقيدني بس ده مش هيحصل واصل ي صقر مش هيحصل.
رحمه بدموع /اتكلم ي صقر قول اي حاجه انت فكرت في كده صوح اتكلم ساكت كده ليه .
صقر ببرود /انا قولت الي عندي وانتي تحمدي ربنا عاد أن عديتلك الي عملتيه .
سوزي باستفزاز وهي تجلس بغرور/بصراحه ي روح انتي غلطتي وكبرتي الموضوع اوي انتي عارفه انك بقيت مرات شخصيه مشهوره المفروض انك تحاسبي علي تصرفاتك .
صباح بغضب/اهدا انت ي سنوسي الدنيا مش ناقصه ولعه.
سوزي بغيظ وكره /اسمي سوزي .
روح بدموع وصراخ /طلقني ي صقر طلقني لاني مستحيل اعيش معاك بعد كده انا ميخلصنيش انك تعيش مع واحده مستعر منها واحده متشرفاكش .
خديجه بضيق/ايه المحن ده كله عاد ده جزاته أنه كان عايز يريحك من الشقا والبهدله الي انتي فيها انتي وامك صحيح عالم فقر .
صقر بحده /ايه ي أما عاد الحديد ده .
جاسر بطيبه /ي جماعه اهدو ده شيطان ودخل مابينا.
بدريه بفخر /والله ي خديجه أنا مضربتش ابنك علي ايده علشان يتقدم لبنتي هو الي جيه وطالبها مني .
عرفان /كفايكم عاد المولد اتفض يلا ي روح ي بنتي علشان اروحكم.
صقر بغضب /تروح فين ي ابوي .
عرفان /سببها تريح أعصابها يومين ي صقر وترتاح وكل حاجه هتبقى زين انشاء الله .
روح بعند /خليه يطلقني ي أبا الحاج وكل واحد يروح لحاله.
ندا /خلاص عاد ي روح متزودهاش امال رواحي دلوقتي رايح اعصابك وعلي راي عمي عرفان إنشاء الله كل حاجه هتبقا زين .
عرفان بابتسامه /يلا ي ضنايا يلا .
روح بدموع وكسره/مش هسمحك واصل ي صقر علي الموقف الي حططتني فيه ده يلا ي اما.
خديجه بغيظ /جاتكم داهيه نسب ي عر .
رحمه بدموع /انا كمان ي صقر مش هسامحك واصل علي الكسره الي روح فيها لترحل سريعا الي الاعلي بدموع ليذهب الجميع معدا سوزي  .
سوزي بخبث/بصراحه مش من مستواك خالص ي صقر انت تستاهل احسن منها بكتير دي متلقيش أنها تبقا مرات صقر العزايزي .
صقر بخبث/بت نكديه وعيله انتي الي تستاهلي ي سوزي وان الاوان اصلح غلطتي ونتجوزوا انا اساسا مصدقت خلصت منها.
سوزي بانتصار /طبعا ي حبيبي .
ليعلن هاتفها عن رساله من حاتم لتنظر إليها بارتباك .
سوزي بارتباك /طيب هطلع اشم شويه هو وارجع علطول .
صقر بمكر /بس اوعا حد يوعالك انا بغير جوي عليكي .
سوزي بدلع /من عنيا يروحي .
لترحل سريعا ليرتمي علي كرسيه بتعب فما يحدث ذلك أقوا من الاحتمال 💔💔💔💔💔
من أمام منزل عثمان ..
اسرعت روح بدموع وهي ترفع فساتنها الي الداخل  .
عرفان بتنهيده /عقيلها ي بدريه بدل متخسر كل حاجه .
بدريه بدموع /ابنك هو الي هيخسر لو ساب بتي سيبني ي عرفان ادواي الجرح الي شرخ قلب بنتي اصعب حاجه علي الواحد أنه يحس أن الإنسان الي بيحبه ومستعد بديله عمره يكون بيستعر منيه.
عرفان بسخرية/بذمتك عاد انتي مصدقه حديدك دي انت عارفه كويس جوي أن صقر بيحبها وبيمون فيها كمان لو كان بيستعر منها كيف مابتقويلي مكانش طلبها قدام العالم كله وكل الناس عارفه انها روح بائعه الدره بلاش تكوني قاسيه ي بدريه بلاش نسمح أن الي حصل فينا زمان يحصل ليهم دلوقتي فكري زين ي بدريه تصبحي علي خير .
لتتنهد بدريه وتسير بحزن الي الداخل ..
كانت روح تجلس بدموع غزيره وهي تتضع رأسها بين ايديها لتتضمها بدريه بحنان .
روح بالم ودموع /شوفتي ي أما كسرني وكسر قلبي .
بدريه /بعد الشر عليكي يا ضنايا انتي عارفه زين أن صقر بيحبك واكيد مش في نيته حاجه هو استعجل ملهوف عليكي ي قلب امك .
روح بدموع/لا ي أما لا واشمعنا ده حصل بعد ماعم جابر حكاله اني هشتغل لا ي أما صقر ناولها كان عايز يخليني تحت طوعه علشان يمنعني عن الشغل علشان احس انه اشتراني بس لا ي أما وحياه حبي ليك ي صقر لوريك اني مش ضعيفه ولا عمري هبقا جاريه ليك واصل .
في جنينه فيلا العزايزي ..
سوزي بارتباك /ومدخلتش ليه يقوله ايه دلوقتي لما يشوفك كده في الوقت المفروض انك اخويا .
حاتم ب رعب/سيبك من كل الهبل ده امسكي وشوفي .
سوزي بصدمه بعدماقرات الرساله /ايه ده تفتكر مين الي باعت الرساله دي وقصده ايه .
حاتم برعب /معرفش معرفش بس من الواضح أنه حد عرفنا كويس ماسك علينا حاجه والله اعلم مين وعارف عننا ايه .
حاتم بخوف/مش عارف المهم اننا نهدا دلوقتي ونفتح لكل حاجه .
سوزي /بقولك صقر خلاص وقع والي حصل النهارده ده هيقرب الموضوع اوي نطلع بالي فيه القسمه ونصفي كل حاجه هنا ونرجع تاني امريكا.
حاتم برفض /مش هيحصل انا مش هسافر تاني ولا اهرب خلاص مبقتش قادر .
سوزي بغضب شديد/مبقتش قادر تهرب ولا بقيت مش قادر تبعد عن الهانم .
حاتم بجديه/الاتنين انا مصدقت الاقي الحب واعيش كفايه اوي لحد كده محتاج اعيش وارتاح المهم اننا نركز شويه وناخد بالنا من كل خطوه .
في غرفه صقر ..
كان يجلس وهو يرفع عينه الي الاعلي بشرود بالفعل اشتاق لها كثيرا يولمه قلبه منذ تذكر دموعها يعلم أنه أخطأ لكن عزره الوحيد أنه يعشقها ويتمنا سعادتها ليسلط نظره علي من يوقفون ينظرون إليه نظرات حزينه ومعاتبه أيضا .
صقر /خير تعالوا قولوا الي في نفسكم انتوا كمان .
جاسر بضيق /صقر انا اول مره احس انك اناني .
صقر بوجع /اناني مره واحده ي جاسر .
شاكر بتنهيده /جاسر ميقصدش ي شاكر .
جاسر بغضب /لا بقا ي شاكر اقصد تقدر تقول ليه مقولتش ي صقر ليه معرفتناش انك ناوي علي كده قبل كده فعلا لولا عمك جابر قالك علي موضوع شغلها مكنتش فكرت تكتب عليها.
صقر بغضب شديد /كفايه عاد انا مش عايز اسمع ولا كلمه في الموضوع ده محدش فيكم قادر يفهمني ولا يحس بيا وربنا عالم انا عملت كده ليه واي أن كان السبب هي خلاص بقت مراتي .
شاكر /اهدا ي صقر ممنوش فايده الكلام ده ي جاسر الي حصل حصل وهتتحل انشاء الله لأنهم هما الاتنين بيحبوا بعض خلينا دلوقتي في موضوعك انت .
صقر بتساؤل/موضوع ايه عاد .
جاسر /انا عايز اتجوز هبه .
صقر /مبروك ي اخوي وايه المشكله .
جاسر بتنهيده/المشكله ابوها ي صقر انت عارف أنه زباله وكلب فلوس .
شاكر بضيق /مش مهم ابوها خالص .
صقر بسخريه /كيف ي اخوي انت ناسي أن البت قاصر ي عني لازما موافقه ابوها .
جاسر بضيق /طب وهنعملوه ايه عاد انا مش ممكن اسيبها واصل .
صقر /ولا يهمك قسما بالله لجوزهالك غصبن عن أي حد .
شاكر بابتسامه /ايوه كده .
صقر /طب سيبوني بقا عاوز انام يلا شوفوا حالكم وانت ي شاكر متنساش بكره معادنا مع قاسم لاني كلمته وحدد معاه ميعاد بكره ومعانا عمك .
شاكر /تمام ربنا يقدم الي فيه الخير يلا تصبح على خير ي اخوي .
جاسر بابتسامه /انا اسف ي صقر اسف ي اخوي .
صقر وهو يربت علي يده /انا مستحيل ازعل منك ابدا .
ليرحلوا ليتنهد صقر بالم .
علي الجانب الآخر ..
كانت تجلس بدموع وتوعد لأن تتضعف لأن تكون عروسه يحركها كما يشاء هي ليست بطفله ستثبت العالم أنها قادره علي تحريك حياتها كما تشاء 
الحرب بينهم ستكون من العن الحروب (العشق والكرامه ) ❤️❤️❤️🤫🤫🤫🤫🤫🤫
في امريكا ...
في غرفه البروف ..
كانت تبكي بغزاره والم وهي تغطي جسدها العاري فذلك نهايه شرها العقاب من جنس العمل ليتحدث البروف وهو ينفخ سيجاره .
/بصراحه عجبتيني اوي هقضي معاكي وقت لطيف وبعدين ارميكي للرجالتي يتمتعوا بيكي براحتهم .
شاهنده بوجع والم /انت فاكر انك هتقدر تهرب بالي عملته انا هوديك في ستين داهيه انت مش عارف ابويا مين  .
البروف بضحكه عاليه /هههههههه لا طبعا عارف حاتم الزهار حرامي ونصاب حاجه تشرف فعلا اسمعي ي روح امك انا مبحبش الرغي الكتير انتي فاهمه .
شاهنده /انت عرفت كل ده انا ابويا منين .
البروف بوجع وهو يطفا سيجارته /الزمن كفيل أنه يخلي الانسان فاكر كل حاجه خصوصا لما تبقا مقدرتش تحمي فيه اغلا ماعندك ليمسك بذلك الطفايه الكريستال ليحطمها أرضا بغضب تحت صراخها لكن لم تلاحظ من يراقبها بالم وهو يرا دموعها وكسرتها ليتذكر علي الفور روح ليصمم علي إنقاذها ترا ماذا سيحدث بين شاهندا وعلاء ومن البروف 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔 
في صباح اليوم التالي ...
في منزل عثمان ..
كانت تقف روح أمام المراه وهي ترتدي  ملابس ضيقه بعض الشئ ومزخرفه بشراهة لتبتسم بمكر .
في الخارج ..
بدريه بصدمه /بت ي روح ايه الي انتي عملاه في نفسك كده وكمان قلعتي النقاب ده وقعتك سوداء.
روح بخبث /ياما بقا مش عروسه جديده ولازما اختلف شوي ولا ايه .
صقر بغضب شديد /ده لما تبقي متجوزه طبال علشان  تتطلعي شبه الراقصه كده .
روح بخوف جاهدات لاخفائه /وانت مالك بيا عاد انت ملكش أي حكم عليا واصل .
صقر بغضب /أكده طب بعد اذنك ي خاله بدريه .
ليحملها صقر وهي تحاول الخلاص منه ليدفعها بعنف علي السرير ليكتف يدها وهو ينظر في عيناها الذي تصرخ من اشتياقها له شكلك احلا بكتير من الصور لما شفت صورك مع رحمه اتجننت بس كنت مستاني تبقي حلالي واديكي بقيتي علشان اقدر اشوافك براحتي وأمالي عيني منك  ليقترب عليها ليقبلها باشتياق ليبتسم وهو يشعر باستسلامها له لتزداد قبلاتهم ولكن فجاه ألمه قلبه بشده عندما رآها تبكي بصمت ليقترب منها بلهفه .
/مالك ي روح فيكي ايه .
روح بدموع /ارجوك متقربش مني ي صقر لاني بكره ضعفي قدامك واستسالمي ليك روح دي بقت بكرها مش عايزاها بقيت بكرها بسببك.
صقر بالم ووجع /لدرجه دي اوعدك اني عمري مهقرب منك تاني ابدا البسي يلا علشان اوديكي المدرسه ليرحل صقر بالم لتبكي روح بشده .
/سمحني يارب سمحني والله العظيم بموت فيك ي صقر بس جرحك مستحيل أنساه بسهوله 💔💔
تفتكروا مين الي هينتصر العشق أم الكرامه 🤔🤔
يتبع....
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات