القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أنا والمشوه الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا عبدالحميد

 رواية أنا والمشوه الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا عبدالحميد

رواية أنا والمشوه الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا عبدالحميد

رواية أنا والمشوه الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا عبدالحميد

وصال هاهر...... 
لم تكمل وصال كلمتها وظلت تنظر بالنافذه بصدمه فاتجهت دلال لتنظر معها 
دلال بخضه يلهووووى ...
مش ده صاحب حمزه خطيبك 
وصال بتوتر اه هو انا خايفه 
يا لهوي لو حمزه عرف هيفكرني خن*ته 
دلال اهدي بس على ميدخل واهربي
وصال بتوتر مينفعش 
دلال ليه ماكنتي هتهربي حالا
وصال لو طلعت وحمزه شفني بالفستان هتبقي كارثه 
ولو هرب والناس عرفوا بابا هيتفضح وحمزه اكيد هيزعل لاني خبية عليه انا بنت مين 
انا ورط نفسي في موقف لا احسد عليه 
دلال طب اهدي بس وفكرى بالمنطق 
وصال انا هامضي وأكمل إلى بدأته 
وبالفعل وقعت وصال وبصمة على عقد الزواج وتم الزواج 
نزلت وصال مع زوجها للمنزل وكانت قد وضعت الطرحه على وجهها ورطبة السياره حتى وصلوا للمنزل صعدت وصال معه ثم دخلت لوحده يقول بصوت هادئ اولا اسفه على الطريقه إلى اتجوزك بيها انا عارف انك مش بتحبيني وقبلتي عشان الباشا وممكن يكون في حد في قلبك اولاء 
بس انا قلبي مشغول وخاطب 
وصال بهدوء انا فهماك عشان انا كمان بحب 
ومش هالومك عشان اتجوزتني لانى عارفه ان الباشا ملهوش امان ولا ملكه وحقك تاخد ضمان 
حمزه شكلنا متفاهمين جدا 
وصال ويمكن نبقا صحاب 
رفع حمزه يده وقال حمزه السيوفي .....
وفي نفس الوقت رفعت وصال يدها وقالت وصال الزيات .....
حمزه ووصال بصدمه 
اسمك وصال ...؟!
اسمك حمزه ..؟!
حمزه اه حمزه مالك 
وصال لا عادي بس ده اسم حبيبي عشان كده استغربت 
حمزه بضحك شويه وتقولي انه انا 
وصال لا هو شبهك بس احلا ومميز 
وضع حمزه يده على قلبه بقلق وتمني أن لا يكون ما دار برأسه واقع 
وصال بهدوء مالك سرحان في ايه واستغرب اسمي ليه 
حمزه بضحك اصل اسم وصال اسم مميز مش اكتر 
وصال اها انا بحبه جدا 
حمزه بقلق انتي مش مخنوقه من الطرحه دي 
وصال حاسه نظرى ضعف بسببها صراحه 
حمزه بضحك والله أو يمكن مش حابه انى اشوفك 
ابتسمت وصال بحزن ورفعتها لتظهر فتاة ذات وجه بارد واعين خاويه غير تلك التى احبها لا تشبهها الافي الشكل فوصال الأخري دائما سعيد أما هذه يطغي الحزن عليها
حمزه بهدوء  البيت ده انا هاكون ضيف فيه وانتي عيشي حياتك و...و . ووو.......
وصال وايه 
حمزه بتوتر لازم اروح ا عمل مكالمه 
امسك حمزه هاتفه واتجه لمكتبه واغلق خلفه وظل يتصل لهشام عدة مرات فلم يرد حتي يأس وخرج 
نادي حمزه بهدوء 
يا دادا يا عم محمد 
فجاء رجل عجوز وقال خير يا ابني 
حمزه بلغ الكل أنهم اجازه شهر والمرتب هيوصلكم في وقته 
محمد بس يا ابني يمكن تحتاج حاجه انت ولا الهانم 
حمزه لو احتجت حاجه هابلغكم 
محمد طيب يا ابني الى تشوفه بكره هناخد بعضنا ونمشي على الدنيا متنور والشمس يطلع 
حمزه ماشي يا عم محمد و رمضان هياخدكم بالعربيه لبيوتكم 
محمد حاضر 
ساميه متخليني معاك يا حمزه
حمزه معلش يا داد شويه كده وابقي تعالى 
ساميه طب اجي كل يوم انضف 
اتجهت وصال لها باتسامه وقالت انتي تنورينا منغير حاجه 
ساميه تسلميلي يا بنتي 
ذهب الجميع وظل حمزه ووصال معا 
حمزه أظن أنك لازم تقعدي معايا النهارده في اوضتي على ميمشوا 
وصال بهدوء ok don't wory 
حمزه اخيرا اتكلمتي لغات 
وصال اه محاوله .
جلس وصال وحمزه في غرفته مستيقظين طوال الليل حتى غفت وصال واطمئن حمزه من نومها ونام 
في الصباح استيقظت وصال واتجهت للحمام وبدلت ملابسها وخرجت لتجد الجميع على وشك الذهاب فاتجهت لتوديعهم 
ساميه بهدوء انا جهزتلكوا الفطار واكل يكفي اسبوع وكل اسبوع هاجي اجهز زيه وانتي حطي في الميكرويڤ وسخني 
وصال بحب ميرسي يا داده 
محمد السفرجي بصي يا بنتي متقربيش للاطباق دي عشان مبيحبش يستخدمه استخدمي دي بس 
وصال بابتسامه ok i'll do
خرج الجميع بينما شغلة وصال بعد الآيات القرانيه ثم  واتجهت وصال لتخضر كتاب وحضرة كوب قهوه وعادة وقرأت في المصحف قليلا ثم أقفلت القران والمصحف وفتحت الكتاب  وشغلت هاتفها لام كلثوم وبدأت تشرب القهوه تتلذذ بها وبدأت تدندن معها رق الحبيب 
لتجد حمزه يكمل ويقول وعادني 
هنا صدمة وصال وقالت اسفه لو الصوت صحاك 
حمزه انا صاحي من بدرى بس محبتش تضايق لكن ريحة القهوه وصوت ام كلثوم جذبوني ومقدرتش اسكت 
وصال طيب هاعملك قهوه وبالفعل إعادة له كوب قهوه وعادة تناول كل منهم فطوره ثم ذهب حمزه وهو يدعو الله أن لا يفتضح امره فما اكتشفه كارثه بكل المقاييس لو علمت بها وصال 
وصل حمزه شركته وبدأ الجميع يحيه 
وصل مكتبه ليجد هشام بانتظاره 
هشام يا بختك يا عم فرحك امبارح وجيت الشغل متأخر 
ده انت حاجه محظوظ 
حمزه بنت كامل الزيات طلعت وصال 
هشام بضحك كمان طلعت وصال ....
لا ثواني كده على مأحمل عشان دماغي عملت Erur 404
وصال مين ..؟!
حمزه وصال خطيبتي وحبيبتي 
كانت زى الملائكه قمر بالابيض بنت الايه الحمد لله انها فضلت مخبيه وشها بالطرحه من الناس والا كنت عملت جريم*ه 
هشام بضحك يا بختك يا عم ده زمانك كنت هت*موت من الفرحه والليله كانت أونس
حمزه اه كنت هم*وت فعلا بس من الرعب 
دى لو عرفتنى ممكن اخسرها وخصوصا انها شبهة عليا 
هشام مظنش هتعرفك لانك من بعد معاملة عملية التجميل وشكلك رجع زي الاول ومحدش بقي يعرفك 
حمزه بس وصال شبهة عليا 
هشام مهى مش عارفه ان ده انت لانك رغم الجراحه الى عملتها كنت بتعمل ميك اب اوشك وتطلعه بنفس شكله القديم فمش هتفكر أن كام يوم يعمل كده 
حمزه لو وصال اكتشفت حاجه ممكن تخسرها وانت عارف مليش غيرها 
(انتٍ الحب والحب حياه والحياه نفس والنفس انتٍ)
هشام طب هتعمل ايه 
حمزه لازم اكمل الاتفاق للاخر واحاول مخليش وصال تشك فيا 
هشام ربنا معاك يا صحبي 
كانت وصال تجلس بالمنزل وتنظيف ثم وجدة صندوق قديم ممتلئ بالاتربه فتحته لترى الكثير من الصور لحمزه وعائلته 
ولكن الغريب لا يوجد لها صور في باقي مراحل حياته كان حقا طفلا وسيما رغم غموضه 
في تلك اللحظه دخل حمزه ليراها تحمل الصور ويصرخ بغضب وصااااال 
 يتبع.. 
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات