القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حارستي الفصل السابع 7 بقلم شوشا عبداللاه

 رواية حارستي الفصل السابع 7 بقلم شوشا عبداللاه

رواية حارستي الفصل السابع 7 بقلم شوشا عبداللاه

رواية حارستي الفصل السابع 7 بقلم شوشا عبداللاه

شمس بخوف من رد فعل قاسم:قاسم ممكن تهدى أنا مش
 عارفه انت متعصب على ايه
قاسم بوجه احمر من العصبيه:ابد اجر بيتى اسمع حركه
 غريبه وأشوف بنادمه اغرب ولسانها  اغرب منها 
شمس:معلش هيا لسه متعرفكش كويس 
قاسم :  أنا  كفيل اعرفها أنا مين وتحسب الكلمه الف حاسب قبل متقولها
شمس:هيا بنت جدعه جداااا والله 
قاسم  ينظر لها :انتى اتعرفتى عليها ازاى وعرفتيها من أمته اصلا
شمس بتوتر من نظراته: أنا عرفتها بالصدفه اه بصدفه وبعدها بقينا اصدقاء 
قاسم ينظر لها ويلاحظ توترها:وانتى متوتره ليه كده  فيه حاجه خايفه اعرفها
شمس تهرب من نظراته المصوبه عليها : لا لا حاجه ايه دى
 إلى خايفك تعرفها أنا معملتش اى حاجه غلط هو الموضوع
 ما فيه أننا ارتحنا لبعض جداااا  
قاسم بعدم اقتناع:والله بس كده 
شمس بكذب :ايوه انا هيكون فيه ايه تانى 
قاسم :طيب انا هروح انام لانى جاى تعبان من الطياره
 والشغل هروح ارتاح 
شمس:تصبح على خير 
قاسم :وانتى من أهل الخير
يذهب قاسم لغرفته 
شمس:الحمد لله عدت على خير  ثم تكمل بندم بس أنا كدبت عليه  وكده غلط 
شمس:اااااف بقى ايه الحيره إلى أنا فيها دى
عاصى تجلس فى الداخل تشتعل غيظ من هذا الفظ  
عاصى بعيد:أنا يضربنى على دماغى ابن ال .... طيب اوكى 
عاصى تنظر فى الساعه لتجدها الساعه الثانيه صباحا 
عاصى:أن هفضل لغايه متيجى الساعه خمسه وامشى من هنا
 بس بتمنى مشفش وشه تانى بدال مشوهولوا 
تذهب عاصى لا البلكونه لتجد نافوره مياه وسط الجنينه
 والسماء صافيه والدنيا عتمه لايوجد نور الى نور البدر
 فيصبح من اجمل المناظر التى يمكن أن تراها العين تذهب
 عاصى  إلى هذا المكان وتجلس على العشب الاخضر وتجلس القرفصاء 
عاصى:الله على المنظر هدوء ونور البدر ومياه النافوره 
 وراحه نفسيه  ترجع عاصى بمظهرها إلى الاوراء وتضع يداها
 أسفل رأسها وتأمل المنظر إلى أن تغفى دون تدرى 
قاسم :ياترى راحت فين دى أن شيفها وهيا نازله 
قاسم :ممكن تكون مشت احسن برضوا أن مش طيقها 
يذهب قاسم إلى مكانه المفضل تلك النافوره ليجد مالم
 يتوقعه وجد تلك المشاغبه نائمه بهدوء  على العشب الاخضر
 يذهب إليها ليجدها فى قمه الجمال  بسبب نور البدر الساقط
 عليها بارز ملامحها بوضوح فيتاملها من غير وعى منه
 يجلس بقربها وينظر لكل انش بها ليجد بشرتها شديده
 النعومه كأنها لم تواجه العالم قط وأنف حاد مثل شخصيتها
 ووجه مستدير كل البدر فى تمامه وفم مكتنز صغير ممتلى شديد الحمره 
قاسم بلاوعى يضع يده على فمها يتحسسه برقه بالغه لم
 يعهدها يوما  ثم يعرض ليقبلها برقه ليجد طعم شفتيها مثير جدااااا 
قاسم يفيق من تخيلاته :أنا ايه إلى بفكر فيه ده انا اجننت
 ولا ايه انا اول  مره افكر فى وحده بالطريقه دى أنا عمرى
 مافيه وحده لفتت انتباهى زياده عن دقيقه  وا البنت دى
 مش عارف ايه إلى بيحصلى معاها  يذهب قاسم إلى غرفه
 فى تلك الجنينه يحضر ادوات الرسم ويعود مره اخرى إليها
 ليجدها ماذالت على وضعها لم تتحرك انش واحدا
يبداء قاسم فى رسمها بحرافيه شديده فهوا موهوب بالرسم 
ولاكن يخفى تلك الموهبه عن الكل حتى أخته اقرب ماليه 
بعد الوقت ينتهى قاسم من رسم عاصى ثم يلم اشياءه
 ويعود ليرجعها إلى تلك الغرفه ويغلقها مره اخرى ويذهب
 إلى عاصى ويجلس بجوارها متأملا ايها ليحفر ملامحها فى
 عقله ثم ينظر للسماء يجدها على وشك تلوع الصبح لينهض
 ويذهب إلى غرفته حتى لاتجده عاصى بجوارها 
تفيق عاصى لتجد نفسها نائمه فى الجنينه لتنهض سريعا
 وتذهب ولاكن يوقفها الحرس
الحرس:راحه فين يا انسه
عاصى:همشى 
الحرس:بطاقه حضرتك  لو سمحتى
عاصى :نعم 
الحارس:بطاقه حضرتك 
عاصى باستهزاء:وا ده ليه أن شاء الله 
الحارس:دى دواعى امنيه 
عاصى:يا راجل ايه كنت داخله السفاره ولا الوزاره  ياخى 
الحارس :البطاقه بذوق لاحسن استعمل العنف معاكى 
عاصى برفع حاجب:يا راجل العنف مره واحده 
الحارس يمسكها من زراعه  بقوه 
عاصى. فى اقل من الثانيه عكست الوضع لصالحها وقامت بلوى زراعه
الحارس بالم:انتى ازاى عملت كده 
عاصى:ها  سمعنى كده تانى هتستخدم ايه
حارس اخد ياتى ليخلص زميله تترك عاصى الحارس بعد أن
 تضربه أسفل بطنه ليسقط أرضا من الالم  وتضرب الحارس
 الآخر بالبوكس فى عينه   ليصرخ بالم وتتركه  وتذهب 
يخرج قاسم ويذهب إلى غرفه أخته ليجدها نائمه
قاسم :شمس اصحى يا كسوله
شمس بنوم:فيه ايه بس ياقاسم سبنى نائمه
قاسم:اصحى يلا علشان نفطر سوا
شمس:أنا صحيت اهو  تنهض شمس 
قاسم :أنا ستناكى تحت اوعى تنامى تانى 
شمس: لا جايه اهو 
يذهب قاسم  لتنام  شمس مره اخرى لياتى قاسم ليجدها نائمه 
قاسم بهمس: والله كنت عارف انك هتنامى تانى أنا لازم
 افوقك بقى  ثم يبتسم بخبث  على طريقتى ياخذ كوب
 المياه  ويسكبه عليها لتشهق بفزع
شمس:اااااه ايه ده عاااااااا انتى برضوا يا قاسم
قاسم بضحك:ههههه احسن تستاهلى أنا نبهتك من الاول
شمس بغيظ  منه:اااف بقى عليك  انت رخم 
قاسم بجديه: أنا هنزل  تاخدى دش  وتنزلى فورا
شمس بتافف :حاضر حاضر أنا صحيت اهو  تنهض شمس من
 على السرير  ينزل قاسم الأسفل ليجد الخدم انتهوا من وضع الفطار على السفره
ليجلس على رأس السفره وبعد ثوانى تنزل شمس
ويجلس بجواره
قاسم:احم احم هو البنت صحبتك دى منزلتش ليه
شمس :صحبتى مين
قاسم:هو انتى جاكى فقدان فى الذاكره ولاايه البنت إلى
 كانت نائمه هنا امبارح وقولتى أنها صحبتك
شمس بتذكر:اااااه قصدك عاصى
قاسم:هيا طلع اسمها عاصى
شمس:اسم غريب مش كده 
قاسم: ااه بس لائق عليها  تحسى أنها مسحوبه من لسانها
شمس:ااااه علشان إلى قالتهولك امبارح يعنى
قاسم: أنا مش مرتاح  ممكن تكون عاوزه تاذيكى 
شمس باسرع:تاذينى ازى هيا الى انقذتنى اصلا
قاسم باهتمام:انقذتك ازاى  ومن ايه
شمس بتوتر: ابدا دى مره كده كنت  كنت يعنى 
قاسم:لما تحبى تتكلمى أنا جاهز اسمعك
شمس:بص أنا هقولك بس وحياتى عندك متاذيش حد الغلط
 كله منى أنا أنا السبب
قاسم بجديه:تتكلمى فيه ايه
شمس تبلع ريقها بتوتر:أنا امبارح طلعت من القصر من غير الحرس 
قاسم بغضب:ايه ازاى انتى اجننتى
شمس بخوف:ممكن متعصبش كده 
قاسم :ها كملى 
شمس:فضلت امشى فى الشوارع لغايه ملقيت شويه شباب 
 كانوا شاربين ومش فى وعيهم  وكانوا بيغلسوا عليه بصيت
 حوليه علشان استنجد بحد لقيش نفسى فى حته مقطوعه 
وبعدين لقيت عاصى طلعت من إلا شى وقلتلهم بسيونى فى
 حالى بس هما كانوا عوزين يخدوها هى كمان بس هيا
 ضربتهم ضرب ولا زكى شأن وهيرقل   ولا محمد على كلاى
 والناس دى أنا مقنتش مصدقه نفسى لما عدمتهم العافيه
 ههههه فيه واحد ضربته ضربه نام على طول ههه
قاسم يستمع اليها بغضب مما تعرضت إليه أخته    :ها
 وبعدين حصل ايه طلبت تعويض طبعا
شمس بنفى لكلامه:لا طبعا دى وصلتنى لغايه القصر وكانت
 عاوزه تمشى بس اصريت عليها  وفرجتها على القصر وطلبت
 منها انها تنام فى الأوضاع على جنبى ومعرفش ايه إلى
 حصل غير لما دخلت عليها لقيتك موجود هو ايه إلى حصل صحيح
قاسم :احم ابدا جيب ورحت اطمن عليكى وانا ماشى سمعت
 صوت فى الغرفه اللى جارك  احسب حد غريب جاى ياذيكى
فطلبت من الحرس يقطعوا النور ودخلت ضربتها على رأسها
 وفقدت الوعى  جبت حبل وربطها بيه ولما النور جه عرفت  انها بنت 
شمس:وانا بقول برضوا انت اوى كنت رابطها دى مش اى
 بنت دى اخت هيرقل 
قاسم :اما هيا فين  
شمس:معرفش اكيد مشت 
قاسم :طيب انتى تعرفيى ساكنه فين ولا بتشتغل ايه 
شمس :ساكن فى عماره رقم ١٦الى فى شارع .....
قاسم : طيب كويس انك عارفه
شمس:وانت بتسال ليه
قاسم:عيال عليها طبعا
شمس:طيب ليه والله دى وحده ماديه وبنت ناس وكمان انا
 هروح عندها علشان تدربى 
قاسم :تدريب ايه ده
شمس:هدربنى ازى ادافع عن نفسى 
قاسم: اااه  هتروحى أمته 
شمس:انا هروح النهارده
قاسم :الساعه كام  
شمس: هيا بتفتح من الصبح لغايه بليل
قاسم:مكان التدريب فين 
شمس:فى شركه عادلى للحراسات الخاصة
قاسم:دى الشركه إلى كنت بجيب منها الحراسه 
شمس:كنت كنت ليه 
قاسم:اهو تغيير
شمس :طيب انا هروح علشان متاخرش عليها
قاسم  بغموض:طيب تعالى اوصلك فى طريقى 
شمس بزهول:طريقك غير طريقى 
قاسم:عادى اوديكى وارجع 
شمس:طيب ليه انا هروح مع الحرس
قاسم باعتراض:لا أنا إلى هوديكى
شمس باستسلام :حاضر 
يذهب قاسم برفقه شمس  إلى مكان التدريب 
يدخل قاسم الشركه ويسال عن مكان التدريب يدله أحد
 الموظفين بالشركه  يتجه إلى مكان صاله التدريب ليجدها
 مليئه بالرجال مفتولين العضلات  ثم يبحث بنظره ليجد
 عاصى فى ركن  بعيدا هولاء الرجال تلعب ملاكمه مع نفسها 
ترتدى ترنج اسود 
شمس تهتف:عاصى هاى 
عاصى تلتفت لها بابتسامه:وتشاور لها 
تذهب إليها عاصى
عاصى لشمس:هاى اخبارك ايه 
شمس: الحمد لله انتى اخبارك ايه 
عاصى:الحمد لله جاهزه لتدريب
شمس:ااه 
عاصى:طيب كويس يلا نبداءتذهب شمس برفقه عاصى
قاسم بزهول :هو انا شفاف ولايه دى معبرتنيش ااه يابنت
ويذهب إلى شركته 
عاصى:احنا هنبداء نسخن الاول علشان جسمك يفق ماشى
شمس:اوك 
إبداء عاصى فى التسخين لمده خمس دقائق ثم إبداء فى
 تدريب شمس 
عاصى بشرح:بصى ياستى لو حد هجم عليكى من ورأى
 تتصرفى  ازى تستخدمى اديكى على عنيه وتضغتى عليهم
 لغايه ميسيبك وبعدين تضربيه فى أسفل بطنه كده تكونى
 بالحركه دى شلتيه تماما  عن الحركه لموده كام دقيقه 
عاصى تستعرض عده حركات لتعليم شمس 
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات