القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فريق فستق الفصل السادس 6 بقلم ملك الصباغ

 رواية فريق فستق الفصل السادس 6 بقلم ملك الصباغ

رواية فريق فستق الفصل السادس 6 بقلم ملك الصباغ

رواية فريق فستق الفصل السادس 6 بقلم ملك الصباغ

الساعه ٦صباح
تتململ بكسل في فراشها لتنظر بجوارها لتنتفض قائمه وني تبحث عنها ثم تنظر في الساعه لتجدها 
٦:٠٣ صباحاً  لتهرع بفزع باتجاه حقيبتها التي أخذتها الامس من منزلها بسبب كذبتهم لتزفر بضيق وهي تبحث عن ملابسها لتجد اخيرا ملابس مناسبه فتغتسل وتصلي  ثم ترتديها وترتدي حجابها بسرعه وهي تلعن وتسب في صديقتها
كارما: ماشي يا ميرڤت الكلب. 
لتخرج بسرعه بعد ان عدلت حجابها ومظهرها  
لتجده يقف ويعطيها ظهره وجميعهم يقومون بالضغط 
كارما بهمس لنفسها: يامصيبتي ده بيعذبهم
أركان ببرود: اول يوم تأخر ٢٠دقيقة. 
كارما بصدمه: انت عرفت ازاي اني هنا وراك. 
أركان ببرود: نفسك سريع عشان متوتره فسهل اسمعه 
ليكمل بجدية: مش هنقضيها رغي يالا عشان تدربي. 
كارما: اصل انا صحيت متأخر وبعدين الغلط علي ميرڤت صحيت قبلي ومصحتنيش
ليلتفت لها ليواجه وجهها وجهه 
ثم يردف قائلا: في حاجه اسمها ان كل واحد يعتمد علي نفسه يعني انتي وميرڤت في اوضه واحده لكن مش هتهتم بيكي اكنها خلفتك ونسيتك انتي المفروض تتحملي المسؤليه وتصحي لوحدك محدش هيصحيكي. 
ليعطيها ظهره ثم يردف قائلا: انا اللي قلت لميرڤت تسيبك نايمه. 
تجاهلت كارما حديثه واتجهت لتهبط بجوار ميرڤت ومعتز وسلينا قبل ان يوقفها صوته البارد والساخر في نفس الوقت
أركان ببرود: رايحه فين؟ 
كارما بضيق: هتدرب معاهم
أركان بابتسامة خبيثه: تؤ تؤ يا حلوه تدريبك انتي خاص عشان صحيتي متأخر. 
معتز بهمس لميرڤت: ربنا يستر ده انا صاحبه من سنين وسابني انام هنا في الصالون علي الكنبه قال ايه مش بيعرف ينام علي سرير مع حد وراح نام في الاوضه وحدفلي مخده وسابني.
ميرڤت بذهول: يا نهار ابيض انت نمت هنا. 
ليهز معتز رأسه بنعم ليلتفت الاثنين للأخري التي كادت ان تحرق نظرتها أركان الذي يراقبها ببرود شديد. 
كانت حرب النظرات مستمره بينهم حتي قطعتها سلينا قائله: 
أركان يالا. 
أركان ببرود: اسمي الرائد أركان كل واحد يحترم مكانه 
ليلتفت إلي كارما قائلا: احنا فطرنا عايزه تفطري الاكل في المطبخ المقدم معتز عمله وبعدها تدخلي الاوضه وتستني لحد ما اخلص تدريبهم ساعتها هناديلك. 
لتومأ كارما برضا ثم تتجه إلي غرفتها وتتجاهل الافطار. 
مرت ساعات وهم لم يتنهوا من التدريب حتي ملت ولكن قطع سكونها دخول ميرڤت التي كانت تتنفس بسرعه كأنها كانت في مسابقة عالميه للجري وحبات العرق علي جبينها وخصلات شعرها تلتصق بوجهها. 
كارما: ايه يا بنتي اللي عمل فيكي كده. 
ميرڤت بتعب: سبيني بالله عليكي وروحي كلميه عايزك. 
قالت تلك الجمله ثم القت جسدها بقوه فوق الفراش
كارما وهي تبتلع ريقها: ربنا يستر شكلك ميطمنش
لتخرج كارما من الغرفه بخوف لتجده يجلس علي الاريكه ويضع قدم فوق الاخري وهو مغمض العينين ويسند رأسه للخلف. 
أحس أركان بوجودها ليتفوه قائلا: مش هكلك تعالي وبطلي بحلقه
لتقترب منه كارما برعب وضربات قلبها تزداد
ليقف أمامها أركان بطوله الشامخ 
كارما بهمس: ده لو نفخ هيوديني الصين
أركان ببرود: انزلي ضغط يالا 
كارما ببراءة تحاول استعطافه: طب مفيش احماء حتي. 
أركان بصوت جهوري ارعبها: انزلي من غير نقاش. 
لتهبط كارما لتقوم بالضغط وهي تعرف انها لن تستطيع حتي القيام بالضغط ولو لمره واحده. 
$&$&&$&$&$&&$&$&$&$&&$&$&$&$&
في الشقه المقابله للشقه التي يقيم فيها فريقنا
غارقه تلك الملاك في أحلامها حتي شعرت بالماء يهبط علي وجهها لتظن لوهله انها تغرق في حلم ما لتنتفض بفزع 
مرام بفزع:ايه ده
ريتاج والدتها:قومي يا ٱخره صبري انتي عارفه الساعه كام الساعه١٢ عارفه يعني ايه خطيبك جاي انهارده يعني قومي روقي غير اختك اللي جايه مع جوزها غير اخواتك الاتنين   اللي جايين من السفر.
مرام بملل: ياماما كلهم عارفين اننا معفنه فمش هيستغربوا ان اوضتي معفنه وبعدين ايه التجمع العائلي المفاجأ ده يعني مروان  وامه  محليش يجوا غير النهارده  ورقيه ومالك جوزها  وحنان وسالم ومهند ايه اللي جابهم مش مسافرين تركيا بقالهم شهرين وتيته ليه متطلعش تساعدك.
لتشهق ريتاج بصدمه:انتي بتقولي ايه الحاجه تطلع تساعدني هي دي الاصول اللي ربيتك عليها
لتكمل وهي تمثل الصدمه: وايه مضايقه من خطيبك ليه ده قايضك العشر صوابع بتوعه شمع لو قولتيله يجبلك حته من الشمس هيجبلك ومش عايزة اختك وولادها وجوزها يجوا ليه واخوانك مش واحشينك.
مرام بضيق:خلاص يا ماما هي محاضره هقوم اروق مكانوش كلمتين.
ريتاج وهي تغادر الغرفه:اعملي حسابك هتنزلي تشتريلي ٢ كيلوا طماطم واوعي ام فتحي تضحك عليكي زي كل مره.
مرام:يعني اعمل ايه بتقولي الطماطم بكذا بقوم اديها الفلوس.
ريتاج:لا ياروح قلبي دي بتديكي علي قفاكي عشان مش بتفاصلي ويالا قومي اخلصي عشان تنادي ابوكي اللي قاعد علي القهوه طول النهار ده.
مرام وهي تتثائب بملل:حاضر.
لتقوم بتغير ملابسها وارتداء حجابها وتعديل مظهرها ثم أخذت المال من والدتها ونزلت إلي اسفل لتشتري الطماطم التي تحتاج إليها امها.
مرام ل أم فتحي:ام فتحي الطماطم بكام.
أم فتحي: بخمسه.
مرام بغباء:مش فاهمه يعني الاتنين كيلوا بخمسه
طب خلي الاتنين بعشره
_ يعني الكيلوا بخمسه 
لتنظر خلفها لتجد فتي يبدوا في أواخر العشرينات يبتسم لها بسمه صافيه وكان هذا الشاب معتز 
معتز:قصدها ان الكيلو بخمسه يعني الاتنين بعشره 
مرام بضيق:وانت مالك انت يا جدع 
لتكمل وهي تنظر لام فتحي:عبيلي يا ام فتحي عشان في بلاوي بتتلقح علينا.
معتز بصدمه:هي دي اللي كانت بترتعش امبارح عشان في واحد كان عايز يتحرش بيها.
افاق من صدمته علي انها ذهبت من امامه 
ليجد البائعه تنظر له ثم اردفت قائله:متيجي تاخد يا ابني طماطم.
معتز:شكرا شكرا.
ليتركها ويذهب.
معتز وهو يصعد علي السلم:يا تري هي مين دي وايه قصتها
&$&&$&$&$&&$&$&$&$&&$&$&$&$&
كارما بتعب:تعبت مش قادره ايه هو عذاب 
أركان ببرود:انتي خلصتي ٢٥ ضغط فاضلك ٧٥عشان توصلي لل١٠٠
كارما:مش هقدر والله.
سلينا وهي تجلس علي الاريكه:قولتلكم عيله مش هينفع معاها تدريبنا.
كارما بغضب:بس يا أم فخاد عشان …
بتر كلامها أركان قائلا:يالا يا كارما ملكيش دعوه بحد وانتي في التدريب متركزيش غير في التدريب.
كارما:حاضر
لتهبط كارما تكمل ما بدأت به.
أركان:بدأتي تتحسني.
ليلاحظ أركان بعينه معتز الذي يدخل للمنزل متسللً
أركان ببرود:كنت فين.
معتز:والله والله انا انا 
أركان:معتز انا قولت مفيش خروج غير في ساعات معينه وقولت بلاش احتكاك بأهل الحاره احنا هنا لمهمه وبس يعني كلامي مسموع
معتز: تمام. 
ليكمل بجدية: اومال هو اللواء ما اتصلش بيك. 
أركان: لا ما اتصلش. 
معتز  بجدية: اهل كارما  راحوا المديرية. 
أركان: مش مشكله. 
معتز بغضب: يا ابني بطل برودك  عارف يعني ايه يعني لو عرفوا ان احنا كنا بنكدب هنروح في ستين داهيه
أركان بشرود: مش هيعرفوا. 
معتز بتعجب من بروده: أركان  انت مخبي عني حاجه  انت عملت ايه. 
أركان: اللي حصل  كلأتي..... 
                         Flash back 🔎
سعيد اللواء: بس قولي يا أركان  ازاي جبتوا البنت واهلها ميعرفوش ولو اهلها عرفوا يبقي المهمه باظت. 
أركان ببرود: متقتلش احنا قولنا لأهلها........ 
حكي له أركان  ما حدث في بيت كارما 
سعيد: ازاي تعمل كده  انت مش عارف لو جم المديرية  يدورا علي بنتهم وعرفوا ان مفيش قضيه اساسا ممكن يعملوا ايه. 
أركان: الدور والباقي عليك يا سياده اللواء. 
سعيد: مش فاهم. 
أركان: يعني هتقولهم ان البنت اتحولت امن دلوله وخدوها لمكان الجن الازرق مش ممكن يلاقيه فيها ومينفعش يقابلوها. 
سعيد: لو قولنا كده  دلوقتي بعد ما نخلص المهمه نرجعلهم بنتهم ازاي
أركان بشرود: ساعتها ربنا يحلها.  
                            back 🔎💃🏻
معتز: مكدبوش لما سموك ظل المخابرات. 
أركان ببرود: اومال. 
قاطع كلامهم سماعهم صوت ارتطام شديد بالارض ليجدوا ميرڤت  وسلينا يصرخون بفزع قائلين: كارماااااااااااااااااااااااااااا
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات