القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات المتيم الفصل السادس 6 بقلم رقية ابراهيم

 رواية بنات المتيم الفصل السادس 6 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل السادس 6 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل السادس 6 بقلم رقية ابراهيم

في قصر عائله الراوي في الحديقه 
مصطفى : بابا اختي سهام جايه بكره هي وعيالها
سليمان : ماشي يابني قولو الخدم يجهزوا اوضهم
مصطفى : حاضر ياحج
عند بنات الراوي
ساره : بنات عمتكم بكره جايه
همس ايييه بجد جايه وهتيجي معاها بنتها البارده دي
ملك : لالالالا دي متكبره ومتنكه وشايفه نفسها اووي
رويدا : لا واخوها دي بجد حاجه تقرف
ساره : شاب مش محترم ولا متربي 
رويدا : انا بجد بخاف منو
عند شباب
أسر : الحق يلا منك ليه عمتك الحربايه بكره جاييه
أدهم : هو بعيد عن عمتك اللي جاييه دي اي يلا منك ليه
أسر : يعم اتنيل شوف انا بقول اي وهو بيقول اي
مالك : مالك ياارسلان 
أرسلان : عمتكم دي مش سهله وشرانيه.... وابنها مش محترم يبقى نخلي بالنا منها ومن ابنها علشان عينو على رويدا 
سليم : ايييه
مالك : أرسلان عندو حق وانا كنت ملاحظ كدا برضو
سليم : انا عايزه بس يبصلها وانا هعرف اتصرف معاه
أسر : أرسلان خلي بالك من سما لأنها عينها منك ههههههه
أدهم : اي دا بجد مبروووك ياسحس
الجد سليمان : يلا ياولاد علشان الكل ينام
ليذهبو جميعهم الي النوم
____________________________________________________________
للكاتبه الصغيره (رقيه إبراهيم) 
____________________________________________________________
في منزل البنات
رتيل : انتي لسه ما نمتيش يا لين
تولين : لا لسه
رتيل :  هو الواضح الكل نام وانا هنام وابقى اصحى معاهم انا حضرت الاكل ورايحه انام تصبحي على خير
تولين : وانتي بخير
لنعود الي الفلاش باك
ميرا : يلا يابنات علشان نلون
رتيل :  لين هترسم الاوضه اللي احنا هنام فيها واحنا هنلون باقي الاوض
البنات :  تمام
وبدات تولين في رسم الاوضه حيث رسمت(من الأعلى ليل ازرق غامق به قمر اصفر الون ونجوم كثيره صفراء اللون ومن الاسفل بيوت من اللون الأزرق وكانت الاوضه غايه في الجمال) والبنات لونو الأوض حيث اوضه المكتب بلونين اللبني والبمبي واضه الأشغال لون لون لبنى واخضر فاتح ولونو الصاله بالون البمبي
وبعد يوم طويل ومتعب 
تولين : انا خلصت
رتيل :  واحنا كمان
إران : تعالو نحطو ايدينا في الألوان ونطبعو على الحيط
زينب :  فكره حلوه يلا
وبداءو في وضع ايدهم داخل الالون ووضعها على الحيط
بعد ساعه
رتيل : خلاصنااااا أخيراً ضهري اتفشفش
ميرا : ومين سمعك انا ايدي وجعتني ورجلي اه ياني ياني
زينب : انا مش حاسه بجسمي خاالص
تولين : خلاااااااص مفيش حيل حتى اقووم
إران : انا حتى مش قادره امشي اروح انام
رتيل : بس ياجماعه اديني خلصنا الأوض وبقي  المكان شكلو حلو
ميرا : اه فعلا والله دا شكل الشقه بقت ترد الروح
تولين بضحك : والاحلى مخلين ذكره بأيدينا
إران : النتيجه ظهرت
تولين صحححح
إران : اه والله
رتيل : طيب شوفي درجاتنا
إران : هاتي رقم جلوسك يالين
تولين : غوري يابت انتو الأول
إران : خلاص انا كدا كدا حافظه بتاع ميرا 😁
ميرا : واطي ياسيد بضحي بيه
إران : اتفائلي خير ايوه بتحمل......... مبرووووووك ياميرااااا ٪٩٨
تولين : مبروووك ياميرا
رتيل : مبرووك ياحياتي عقبال الكليه
زينب : مبرووووك ياميرا عقبالي ياارب
إران : اللي بعديها
رتيل : خودي رقم انا********
بعد ساعه
تولين : مبروك لينا ياشباب
                     تولين ٪٩٩
                    رتيل ٪٩٨،٥
                    ميرا ٪٩٨
                    زينب ٪٩٩
                   إران ٩٨،٩
ميرا : الحمد لله... احنا كدا نحتفل 
تولين : بكره انشاء الله علشان احنا مافناش حيل 
إران : اه والله.. ويلا ننام كدا 
الكل : يلا بينا
اليوم التالي
تولين : انا هدخل هندسه
ميرا : وانا هندسه
رتيل : طبعآ دا كان حلمي برضو
زينب : انا هدخل طب
إران : وانا طب أنشأ الله
وهكذا عملو في الرسم والشنط واصبحو يبعيو وعلى نفس الحال عاشو
انتهاء الفلاش باك
______=______=_______=________=_______=_____=______=________
في يوم جديد
في قصر عائله الراوي
على السفره كانو ياكلون في سلام الي ان جاء الخادم بخبر قدوم العمه وابناءها وزوجها
سهام : صباح الخير عليكم
الكل : صباح النور
سليمان : تعالي يابنتي اقعدي معانا
سهام : شكرآ ياحبيبي انا هقعد في الصاله
سليمان : اللي يريحك يابنتي
وبعد ما نص ساعه كانو يجلسون جميعهم في الصاله
سهام : وحشتوني فاقولت اجي اقعد معاكم
سناء : دا بيتك يابنتي انتي وعيالك وجوزك
كانو يتحدثون وعيون حازم على رويدا فلاحظ أرسلان وسليم ومالك هذا
سليم : رويدا 
رويدا : نعم
سليم : تعالي ياحبيبتي اقعدي جمبي
رويدا : حاضر لتقول بهمس الحمدلله انه نادمني 
وكانت أيضا عيون سما على أرسلان
ليلاحظ أسر هذا وكان يحاول كتم ضحكته
أرسلان : يلا ياجماعه علشان نمشي
سليم بهمس رويدا : اطلعي فوق ومتنزليش الا لما نيجي احنا
رويدا : حاضر
أرسلان ذهب الي والده ووالدته وقبل يدهم وراسهم وهكذا مالك وسليم وادهم وأسر
يتبع...
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات