القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الجاسم (مالك الكنز) الفصل الثامن والخمسون 58 بقلم نيلي ياسر

 رواية نور الجاسم (مالك الكنز) الفصل الثامن والخمسون 58 بقلم نيلي ياسر
رواية نور الجاسم (مالك الكنز) الفصل الثامن والخمسون 58 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم (مالك الكنز) الفصل الثامن والخمسون 58 بقلم نيلي ياسر


             " الباب اتفتح ودخلت فاطمه"
فاطمه: مالك ايه اللي بيحصل..
كنز بكسوف: ا..اهلا يا طنط..ا..مالك انا همشي فكر في كلامي وابقي كلمني احكيلي ايه اللي حصل بينك انت وبابا..
               " كنز مشيت ومالك قعد وامه قعدت"
فاطمه: كنز كانت هنا لايه..
مالك: انتي مش كنتي هتقعدي يومين؟!.
فاطمه: اتصلت بيك علشان اقولك اني هرجع النهارده انت مردتش.. وبعدين رد عليا كنز كانت هنا ليه..
مالك: قريب هتفهمي كل حاجه..
...
           " كنز فتحت باب العربيه وقعدت ورا جمب روح"
روح: ايه اللي حصل..
كنز: لقيت حل للموضوع..
روح: طب لما انتي هتطلعي لوحدك خدتيني لايه؟!.
كنز: علشان يعرف اني مش لوحدي.. وبعدين انتي كنتي عايزه تدخلي معايا؟!.
روح: اه كنت خايفه عليكي وانتي معاه لوحدك!!.
كنز ابتسمت: روحنا الڤيلا يا عم عبده.
السواق بطاعه: أوامرك يا كنز هانم..
...
عمر: يعني هي معاك دلوقتي يا جاسم انت نازل من البيت بقالك ساعه ومتصلتش تقولنا لقتها ولا لا ونور منهارة.
جاسم بخنقه: قولتلك عرفت مكانها ورايح اجيبها.. وبعدين كنت بكلم ناس تعرفلي مكانها..اديني نور..
        " جاسم خد نفس علشان ميتعصبش أو يزعل نور"
جاسم بحنيه: نور..بطلي عياط يا روحي..
نور ببكاء: خايفه عليها يا جاسم..
جاسم: بس انا خايف عليكي برضو يا نور..
نور: حاضر هبطل عياط بس بالله عليكي طمني.
جاسم: عيوني يا عيوني.
        " نور قفلت وكالعادة جاسم عمره ما يفشل انه يطمنها"
..
تاليا في بيت صحبتها: ميمي انا حسيت اني بموت..انا ادمنت صح..
ميمي وهي بتنفخ السيجارة: انتي شايفه ايه.. وبعدين ده مش ادمان ده مزاج!!.
تاليا: انا جيت اخد السيجارة بتاعت كل يوم..همشي بقي.
ميمي: بس وحيات ابوكي اللي من اغني رجال مصر هاتلنا المره الجايه فلوس علشان نشبرق بيها علي نفسنا..
تاليا: ماشي باي.
..
         " تاليا نازله في الاسانسير واول ما الباب اتفتح في الحوش ظهر جاسم وهو حاطط ايده علي الباب وبيشرب سيجاره عاديه"
تاليا بخوف: بابي!!.
جاسم بينفخ السيجارة: ده انتي ليله ابوكي سوده..
...
فاطمه: انت نازل...انت عارف الساعه كام دلوقتي..
مالك بيقفل الچاكت: مشوار وراجع .
فاطمه: اهرب براحتك..بس انا مش هسيبك غير لما اعرف انت قولت لاجاسم ايه..
مالك: يبقي يحلها ربنا..
..
         " كنز وصلت الڤيلا وكان في نفسي الوقت جاسم وصل وكان ماسك تاليا من ايديها جامد وداخل الڤيلا وكنز وروح نزلو من العربيه التانيه ودخلو وراه وكلهم وقفو في الريسبشن"
تاليا بتشد ايديها: في ايه يا بابي انا مش صغيره علي كده.
جاسم بصوت عالي: ده انا اكسر رقبتك واوعي تفتكري اني علشان سايبك براحتك ابقي مش قادر عليكي.
نور: انتي ايه اللي خرجك.
تاليا: صحبتي كلمتني وقالت إن عربيتها عطلت وانا روحت وقفت معاها وروحتها بيتها علشان كانت تعبانه وكنت همشي.
جاسم: وانا برياله علشان اصدق..
نور: ولو ده اللي حصل مقولتيش لايه..
تاليا بدموع: علشان كلكو..كلكو مشغولين بست كنز..ومشاكلها.. محدش مهتم بيا..حتي اخويا البتاعه اللي اسمها روح خدته مني..انا هغور في داهيه وابعد عنكم..انا مش مسمحاكي يا ماما علي اي حب كنز خدته منك وانا كنت اولي بيه..
           " تاليا كانت هتطلع اوضتها بس وقفها صوت جاسم"
جاسم: استني عندك..
            " جاسم راح وقف قدامها ونور مكانها بتعيط"
جاسم: انا عمري ما سمحت لمخلوق يزعق لنور..وعمري ما خليت حد يهين حد في البيت ده وانتي غلطي..وانا قصرت في تربيتك...
           " قلم نزل علي وش تاليا ونور كانت هتجري عليها بس جاسم مسكها من ايديها وتاليا طلعت اوضتها..
كنز ببكاء: جاسم هي..ممكن اكون..يعني ده مش مكاني.. ومينفعش اكون هنا هي اولي باهتمامكم..انا همشي..وعلي العموم انا حليت الموضوع او تقدر تعتبره اتحل..
          " جاسم نده عليها كتير بس هي كانت هتعيط فجريت ركبت الاسكوتر وطلعت علي بيتها."
..
         " مالك دخل النيتكلب وكانت چايدا لسه موجوده"
مالك: چايدا عايزك..
چايدا: هي القموره روحت فأنت رجعت لحضني..
مالك: متجبيش سيرتها..انا عايز اتكلم معاكي.
چايدا: نعم يا مالك..
مالك: انتي هتطلعي في مؤتمر صحفي تقولي انك صاحبه كنز وانها كانت في عيد ميلادك..
چايدا: وانا ايه اللي يجبرني علي كده..
مالك مسكها من شعرها: انا يا روح امك!!!.
چايدا: مالك اااه.. خلاص حاضر..
 مالك سابها: كده اتفقنا.. Happy birthday..
..
ادم: ايوه..كوكي وحشتيني.. ايه ده انتي بتعيطي؟!.
كنز ببكاء وهي بتحضنه: انا محتجاك اوي..
      " ادم بيطبطب عليها."
ادم: مين زعلك يا روح قلبي..
كنز ببكاء: مش قادر اتكلم.
..
      " مالك روح بيته وفتح الباب لقي جاسم قاعد مع أمه"
جاسم: اتأخرت اوي..
يتبع.....
لقراءة الفصل التاسع والخمسون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات