القائمة الرئيسية

الصفحات

أحببتك رغم أنتقامك الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

 أحببتك رغم أنتقامك الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

أحببتك رغم أنتقامك الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

أحببتك رغم أنتقامك الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

عاليا من الصبح عماله تلف من كافيه لمطعم لحد ما تعبت  لكن مصممه تعافر اصل الحياه دي علمتها ان الامل تصنعه قوة الالم انتبهت علي صوت بينادي بأسمها دارت عيونها ناحيته شافت نفس الشاب الي كان مع كريم
خالد بينهج ووقف قدامها: ازيك يا انسه
عاليا بصتله بضيق ومكمله طريقها
خالد راح وقف قدامها: استني يا انسه عاليا ممكن نتكلم شويه
عاليا: بس انا مش عاوزه اتكلم لاني مستعجله
خالد: مستعجله ولا مش عاوزه نتكلم!!!
عاليا: كويس انك فاهم
خالد بضيق: اسمي خالد وانا وكريم مختلفين تماما
عاليا: غريبه مع انكم اصدقاء والطيور اظن انت عارف باقي المثال وانت صديقه يعني نفس السلوك
خالد: انتي كدا بتظلميني يا انسه عاليا
عاليا: المهم ان في النهايه انا مش عايزه اتكلم معاك وبعدت عنه
خالد وقف قدامها: انا بس عاوزك تفهمي ان انا ماليش ذنب في الي حصلك
عاليا: انت الي مش فاهم لانك واحد غني متعرفش اهميه الشغل بالنسبه لي
خالد: شوفي انا لسه فاتح مطعم هو صغير علي ادي ومحتاجلك معايا يعني نعك سوي فممكن تشتغلي معايا!!
عاليا: لا
خالد  : ليه
عاليا بريئكشن غريب: لانها اكيد حيله من كريم عشان اجي
خالد بابتسامه واسعه: والله ابدا فرقي ارجوكي بجد انا محتاجلك ولا فكرت اخدعك بصي بغض النظر عن تفكيرك فكري في الموضوع
عاليا حطت إيدها ع خصرها : لا لان انا تفكيري سئ
خالد ضحك ع انفعالها وشد ايديها وحط الكارت في كفها: بجد انا اسف بس مستني ردك
............منه محمد..........
النهارده عيد ميلاده قاعد علي قبرها بيسترجع الموقف بالكامل وبيعيد تفاصيله تاني
#فلاش_باك
كريم: ليه مجتش عيد ميلادي
عاصم: كان عندي شغل وغصب عني وصلت متأخر
كريم: انت معتقد اني حصدق المبرر الي بتقوله
عاصم: يابني افهم 
كريم قعطعه: مش هفهم ولا ححاول انا اول شخص لازم يبقي في اولوياتك امي اكتر انسانه تهتم بيها امي الي طويل اليوم بتتصل بيك لكن انت فين الله اعلم
عاصم: قلتلك كان عندي شغل
كريم: الشغل الي مش مخالي عندك وقت لعايلتك فعلا انت عندك حق لان الشغل الاكتر اهميه واحنا طز فينا مش كدا
عاصم: يا بني انا بشقي عشان مين مش علشانكم قولي انت هتسافر وتتفسح وتاكل وتشرب وتلبس وتصرف منين
كريم: بس انا محتاجلك اكتر من الفلوس!!! وسابه وعاصم وقف مكانه
اشجان نزلت بكل حزن وغضب: ليه مجتش تهتم بيا وبأبنك
عاصم: اظن سمعتي كان عندي شغل
اشجان: كل يوم شغل كل ساعه شغل الشغل الي اهم مني ومن ابنك
عاصم بصراخ: كام مره هنتجادل في نفس الموضوع انتي ايه مبتزهقيش
اشجان لفت حواليه: لا
عاصم: بس انا زهقت افضل اجادل معاكي حوالين الهري ده
اشجان: عندك حق انا وابنك مش مهمين بالنسبه لك حتي في يوم زي ده مفيش حد مهم غير نبيله
عاصم: بطلي تتكلمي علي الناس
اشجان بنفعال: فعلا لان مش من حقي اتكلم عنها لانك بتحبها
عاصم شدها من دراعها بقسوه: بطلي ولمي الليله 
اشجان نزعت ايدها منه وصرخت بكل غضب العالم:لا مش هلمها يا عاصم مش هلمها
عاصم: وانا مش عاوز اسمع
اشجان: لا هتسمع
عاصم: اتفضلي عايزه تقولي ايه
اشجان: مش انا بس الي محتجالك امتي تفهم ابني كمان محتاج منك الحب والاهتمام  
عاصم: انتي بتتهميني اني مش بحب ابني ابنك ايه الي ناقصه كل طلباته مجابه
اشجان: الحب مش فلوس وبس
عاصم صرخ فيها : عاوزاني اعمل ايه قوليلي
اشجان بعياط والم: اسالك نفسك متسألنيش
عاصم: في النهايه ده الي اقدر عليه
اشجان بصوت بينتحب: عشان عمرك ما حبتني ولا قلبك ده كان ليا بس خليك فاكر لحد ما اموت انك عمرك ما حبتني
#باك
فاق علي شيخ بيقرء قرآن حط باقه الورد وقرء الفاتحه وودعها ومشي حزين بائس
........منه محمد......
واقفه في المطبخ علي قدم وساق
سعاد: ده انتي طلعتي موهوبه خالص بس ليك نفس تجهزيله تورته بعد ما حرقك
عاليا: عند ربنا وبعدين انا عملت كدا عشان عمو عاصم طلب مني حاجه يمكن تقربه مننا
سعاد: ححاول اصدقك بس ليه حساكي كل شويه تركني كيكه وتعملي غيرها وداقتها) مع انها جميله ولا عشان
عاليا قطعتها: لا مش عشان دماغك راحت لبعيد 
سعاد: ماشي علي العموم انا حفضل مراقبه رجوعه عشان نعمله مفاجأه 
وفضلوا يتكلموا في احاديث متنوعه ومختلفه
........منه محمد......
دخل لقي الدنيا عتمه و مره واحده النور نور وعاليا طالعه شايله تورته ومعاها عاصم ونبيله وفرحانين وبيرددوا عيد ميلاد سعيد ليه حس بالفرحه والسعاده والفرحه دي اترسمت علي وشه
سعاد من وراه: كل سنه وانت طيب
كريم بهمس: انا قرفان منك
سعاد: لا بص بلاش النهارده تبقي عنيف بس ممكن تشتمني توبخني عادي بس بلاش تخصم من مرتبي وعند الله تجتمع الخصوم
عاليا قربت منه بالتورته الي فيها عدد من الشمع ومبتسمه: كل سنه وانت طيب يله اطفي الشمع
كريم بالفعل انحني وطفي الشمع وهو سعيد مبسوط وده ظاهر جدا علي ملامحه والفرحه غمراه ورجع بصلها كتير كئنه محتاج يرسم تفاصيل وشها 
عاصم ببتسامه: عيد ميلاد سعيد ياكريم
نبيله: كل سنه وانت طيب وبخير يابني
عاصم قدمله علبه مخمليه: دي هديه عيد ميلادك مني ومن عاليا ونبيله
كريم مد ايده واخد العلبه منه
سعاد: النهارده يوم جميل وانسه عاليا هي الي عملتلك التورته بنفسها قايمه ياعيني من بدري بتجهز فيها
كريم بص للتورته وفتح العلبه لقي فيها ساعه ماركه شيك ومطبوع عليها اول حرف من اسمه لكن البسمه الي علي شفايفه اتمحت لما افتكر ان ابوه موجود لكن لما امه كانت بتتوسل له كان بيتحجج بالشغل
مد ايده واخد التورته منها: شكل التورته لذيذ
عاليا برقه: شكرا ياكريم
كريم اخد منها التورته: عشان كدا كليها كلها لوحدك بالهنا والشفا وقربها من شفايفها بقوه
عاصم بصدمه: انت مجنون ليه عملت كدا انا حفضل اربي فيك لحد امتي
كريم: لحد ما الاشكال دي تخرج ومتبقاش موجوده هنا
عاصم: امتي هيبقي عندك ضمير
كريم: ليه يكون عندي ضمير ودول معندهمش ريحه الضمير
عاصم حس  بالقهر ونفسه يروح يدبحه خلاص طفح كيله وقرب يضربه 
عاليا وقفت قصاده: لا ياعمي متعملش كدا اسمحولي انا الي هاخد حقي بنفسي ولبسته التورته كلها في وشه
نبيله: لا يا عاليا لا متعمليش كدا يا بنتي
عاليا: ليه كائن زيه ميتعملش غير معامله البهايم
كريم بنفعال و هيضربها بالبوكس: اخرسي يا بت الوسـ
عاليا  مسكت ايده وبتحذير: اخرس والله لو نطقتها لقتلك بالسكينه وبدل ما نقطع التورته نقطعك انت اياك تهين امي اياك
عاصم مسك فيه: انت ايه.. ايه جبروت
كريم: قول ده لبينتك لما ضربتني بالتورته ليه موقفتهاش
عاصم: افهم ياغبي نبيله مكنش بيني وبينها حاجه ولا فيه علاقه
كريم: مش محتاج تقول من هنا ورايح مش عاوز حد فيكم يهتم بيا احتفلوا لوحدكم لاني لو بقيت موجود هخليه يوم خراب علي الكل وبصلهم بغضب
وهديتك خالهالك مش عاوزها ورماها علي الارض وسابهم ومشي
عاليا جريت وراه علي السلم الي طلعه في خطوه من شده الغضب
عاليا: كريم استني كريم
كريم لف خبط فيها لانها وراه وكانت هتقع مسكها بين ايديه من وسطها وبنبره كلها شر: لو وقعتي من هنا رقبتك تنكسر
عاليا بخوف: انت
كريم بتحذير: لو شتمتي حسيبك ومثل انه فتح ايديه عنها!!!!
عاليا صرخت:لا اوعي كريم انا عاوزه اتكلم معاك
كريم: بس انا مش عاوز
عاليا: بس انا عايزه فيه كلام محتاجه اقوله وانت تسمعه
كريم: قلت لا وجاي يسيبها
عاليا اتمسكت في رقبته ضحك من منظرها الي كله تورته وقالها ياجبانه وزقها: غوري وانتي شبه الغوريلا
عاليا: انا غوريلا
كريم  ابتسم: ده تشبيهك ليها اهانه والله لو الغوريلا عرفت لتضايق
عاليا بهدلته اكتر بباقي التورته الي علي وشه: اسم الله عليك
كريم: اخلصي عاوزه ايه؟؟!!!
عاليا: ممكن نتكلم بجد شوف انا مش عايزه اعيش معاك في حرب خلينا نعيش في سلام
كريم: خلصتي
عاليا: لا لسه اسمع انت من دلوقت ملكش دعوه بيا وانا نفس الشئ وابعد عن اهنتك لـ امي
كريم قرب منها لزقها علي الحيط: هو شئ واحد وتنتهي الحرب خدي امك واخرجوا من البيت ده تقدري تعمليها
عاليا: لا مقدرش
كريم بستهزاء: ليه طمعانه في الميراث ولا ليك هدف تاني يله انطقي
عاليا ماسكه خنقتها بالعافيه: امي مريضه ومحتاجه علاج ووالدك كتر الف خيره قدم لنا المساعده فعشان كدا مقدرش اخدها وامشي
كريم: في النهايه نفس الهدف الفلوس بس ممكن تجبيها لو استخدمتي جسمك هيجبلك فلوس اكتر
عاليا: انت شخص وقح ومبتفهمش
كريم: لا انا بفهم كويس اوي دور التسول امي تعبانه ومحتاجه وابويا ميت مع اني شايف امك كويسه وبخير وبتمارس حياتها مع ابويا فبطلي كدب لاني مش حصدقك
عاليا شدته من التي شيرت: اسحب اهانتك حالا
كريم  برق عيونه: لا
عاليا شدته اكتر: بقولك اسحب اهانتك
كريم :وانا قلت لا
عالبا :اسحبها
كريم: لا وغوري من قدامي لانك مزعجه وزقها ونزل ركب عربيته
عاليا ندهت عليه: كريم استني انا لسه مخلصتش كلامي 
........منه محمد........
في المول عند صديقه حسن
نهله باست خده: عيد ميلاد سعيد( وقدمتله هديه)
كريم ابتسم: شكرا ليكي بجد
حسن بمزح: ايه ياعم مش هتفتح العلبه ونشوف الي فيها يمكن يكون فيها فيل يله
كريم فتحها:بس المره الجايه متشتريش هديه لانه يوم عادي
نهله: ازاي انت شخص مهم وبعدين الشاي خلص خليني افرغلك تاني مع الجاتوه
حسن جاب تورته طويله: يله نحتفل عيد ميلاد سعيد يا كرمله
كريم رغم انه قاعد معاهم لكن حزين
حسن بخفه دمه: صاحب عيد الميلاد ابتسم حبا في الله
كريم بصله ولسه مكشر
حسن: برضو مكشر طب اعملك ايه ارقصلك عشان تضحك
كريم ابتسم غصب: ولا حاجه نقطني بسكوتك
خالد: المفروض النهارده عيد ميلادك ليه مضايق كدا
نهله: حصل حاجه تانيه ياكريم
كريم اتنهد: لا محصلش
نهله: لو فيه حاجه ارجوك احكيلي مـ
كريم قطعها بنرفزه: قلت مفيش 
خالد بحده: مابراحه سألتك سؤال ليه غاوي تتخانق
كريم : ولا بتخانق ولا نيله
خالد: انت مجنون فمطلعش جنانك علينا اعتذر حالا لنهله
نهله: خلاص ياخالد مفيش داعي
خالد: لا فيه انت لطيفه معاه (قام وقف) اعتذز
كريم وقف قصاده وعيونه بتعبر عن غل مكتوم
حسن: خلاص يا خالد اقعد
نهله شدت كريم: كريم اقعد من فضلك
حسن: انت كمان اقعد ياكريم بقولكم ايه مش عاوزين نخرب المول ده انا دافع فيه شقي عمري
الكل قعد لكن كل واحد متحلف للتاني قطع عليهم النظرات المترشقه بينهم نغمه تلفون كريم الي رد ولقاها عاليا بتطلب منه يقابلها
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات