القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أين منزلي الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسن

 رواية أين منزلي الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسن

فى الصباح
تستيقظ ندى على صوت والدتها وهى تنادى عليها
ندى : حاضر ياماما قمت اهو
قامت ندى وذهبت لتتؤضا وتؤدى فرضها وارتدت ملابسها وحجابها وتخرج تجد ولدها يجلس فى الصالون
تقول : Good morning Dad
والدها : Good morning ياحبيبة قلب داد عندك محاضرات النهاردة انتى واسر

ندى بإيماء:ايوا يابابا

خالد:خدوا بالكم من نفسكم
ندى وهى تذهب لولدها وتقبله :ok Dad Good bye
ابتسم لها والدها ندى وهى تذهب :عايز حاجة منى يابابا

خالد : عايز سلامتك ياقلب بابا

ندى وهى تفتح الباب وجدت اسر فى وجهها : صباح الخير يانودى

ندى : صباح النور ياحبيبى مش يالا والا ايه عشان اتاخرت على ميار

اسر ببسمة : هى ميار هتستناكى
هزت ندى راسها

اسر : طب يلا عشان ماتستناش كتير

ندى بسخرية : قلبك حنين اوى ياله
اسر وهو يضربها على راسها بخفة : طب يلا يالمضة

~~~~~~~~~~~~~~~~Nadoooo~~~~~~~~~~

وعلى الناحية الاخرى فى الصعيد يستيقظ صاحب العيون السودا ويذهب الى الحمام ويخرج يرتدى ملابسه الذى تجعله وسيما اكثر وينزل الدرج بكل هيبة ويجد العائلة متجمعين على المائدة

امه:صباح الخير ياولدى
عدى :صباح الخير ياما
عدى وهو يجلس على المائدة ويلقى السلام

كانوا يفطروا فى صمت الا ان فاطمة قاطعت هذا الصمت بقولها(فاطمة هى والدة عدى) :عدى انا جايبة لك عروسة انما ايه جمر ياولدى

انصدمت نهى من هذا الكلام فهى تحب عدى كثيرا فكيف يكون لفتاة اخرى

عدى ببرود : بالله عليكى يا أمى انا مابفكرش فى الموضوع ده واصل وجلتلك جبل سابج ماتفتحيش الحكى ده مرة تانية

فاطمة: ياولدى عايزة اطمن عليك عدى وهو يقاطعها

ويقوم :اطمنى ياما .وانا ماشي
ولكن وقف ونظر لعمه :و اه ياعمى ابجى جهز حالك بكير عشان العملية بكرا وانا هكون جاهز ان شاء الله

عمه :ماتتعبش حالك ياولدى ادم هيجى معايا

عدى : ماتجولش كده ياعمى تعبك راحة ثم ذهب وتركهم

نتعرف بقا على عيلة عدى

الحاج ابراهيم : رجل كبير فى العمر وكبير الصعيد ايضا
ولديه اكبر شركات الاستيراد والتصدير فى العالم ولكن مقرها الرئيسى الاسكندرية
استطاع ان يبنى نفسه بنفسه وهو وشريكة حياته الذى قابلها فى الاسكندرية وحبها ثم تقدم لها وتزواجها ولكن مع ذلك لم يرضى الحاج ابراهيم ان يترك بلده ومازل يعيش فى الصعيد هو واولاده واحفاده وزوجته توفت من اكثر من6 سنوات..ترك شركاته لابناءه واحفاده لكي يديرها بنفسهم ويهتموا بها وجعلوها اكبر واشهر الشركات وهو تفرغ ل اهل الصعيد ولحل مشاكلهم

عدى الحسينى :بطلنا الحلو بقا شاب وسيم لديه عيون سودا وجميلة جدا ولديه جسد رياضى ويبلغ من العمر 30 عام ويمسك شركات جده فى الاسكندرية فهو من استطاع تكبيرها بذكاءه وخبرته وعصبي جدا

الحاج عامر:والد عدى وهو الابن الاكبر للحاج إبراهيم رجل طيب ويحب أبناءه وزوجته كثيرا زوجته تدعى فاطمة ولديه ثلاث ابناء عدى الاكبر والاوسط زين و الصغيرة ايتن

زين:هو شاب وسيم ولديه عيون ملونة ويبلغ من العمر 25 عام

ايتن:فتاة جميلة ومحجبة تبلغ من العمر 20 سنة ودلوعة عدى وزين

الحاج راشد:هو الابن الاوسط للحاج ابراهيم رجل طيب وحنون جدا مثل زوجته وتدعى ناهد ودائما يوجد نظرة حزن فى عيونهم ومع الوقت هنعرف سببها ولديهم ابنهم الوحيد آدم

ادم:شاب وسيم ذات جسد رياضى ويبلغ من العمر 26 عام وذات بشرة قمحية تزيده وسامة ويمتلك عيون عسلية وشعر اسود

الحاج حسين :الابن الصغر للحاج إبراهيم وزوجته صفية المرء الحقودة ولديه بنتين وولد

نهى :البت الكبيرة ل حسين تبلغ من العمر 25 سنة وهى مثل ولدتها ولا تعرف عن الحياء شئ فهى تربية صفية وتحب عدى او هكذا تقنع نفسها

مازن : هو الابن الاوسط ل حسين شاب وسيم ولعبي ولديه علاقات كثيرة مع الفتيات ويبلغ من العمر 22 سنة

مرام :البنت الصغيرة لحسين ليست كاختها ابدا فهى مختلفة عنها كثيرا فهى لطيفة ومحجبة وتشبه ايتن وأيضا بنفس عمرها وهى وايتن اصدقاء جدا وتعتبرها اختها على عكس نهى ف هى ليست محجبة ولبسها قصير وضيق وتقول على ايتن ومرام انهم بيئة اوى ولبسهم مش على الموضة
ولكن انتظرى انتظرى يا فتاة فهى لا تعلم ان ارضاء الله فى البس ليس له علاقة بالموضة

****************

وعلى الناحية الاخرى فى الإسكندرية
ذهبت ندى واسر الى الجامعة وجدت الجميع ينظر لها نظرات غريبة
اسر :هروح اجيب حاجة وجاى على طول
اومأت له ندى
كانت فى طريقها الى ميار ولكن ظل الهمس والنظر اليها مستمر
وصلت الى ميار وقالت :فى ايه مالهم دول وانتى مالك شكلك مش رايقة خالص

ميار بتوتر : ﻻ ابدا مافيش يالا بس عشان ما نتاخرش على المحاضرة
كادوا يتحركون حتى سمعوا صوت شاب يقول :ما انتى مدورها اهو اوماال عاملة علينا الخضرة الشريفة ليه
نظرت له ندى وجدته ينظر لها بعنى هذا انه يتحدث عليها

بنت ما : وعاملة لنا فيها شيخة .صحيح ياما تحت السواهى دواهى

ندى وهى لا تفهم عن ماذا يتحدثون وتتجه الى الفتاه وتسحب مابيدها

تنظر تجدها صور ولكن هذه الصور لها نظرت بصدمة الى الصور الذى بيدها فهى تحتضن شاب ومبتسمة
نظرت ندى الى الصور بصدمة كبيرة و
😱😱
.......
*~~~~~~~*
يتبع....
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات