القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حلال الأسد الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

 رواية حلال الأسد الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

........ كان في بنت بتجري من شباب كانوا بيجروا وراها وحطه ايديها علي بطنها الي بدأت تنذف .
زهره ،،،، ياااارب احميني ، يااارب سااااااعدني .
زهره سمعت صوت الشباب بيقربوا اكتر ، وحطت ايديها علي مكان ألالم لقت اديها فيها دم .
شاب ،،،، اهييييي تعالوا بسرعه .
زهره كانت بتجري بكل ما أوتي من قوه وفجأه أغمي عليها..
الشباب قربوا اكتر منها بس وقفوا فجأه ...
كانت حلا خرجه من المسجد والستات معاها ..
حلا بسرعه وبترفع رسها من علي لارض ،،،،، يااا جماعه حد يجيب ميا .
أيه طلعت ازازه وحولوا يفوقوها بس مفيش فايده والناس أتلمت .
أيه وقفت تكس وحلا وكام وحده دخلوها وركبت حلا وأيه وطلعوا علي المستشفي ، حلا بتتكلم في الموبيل ،،،، ألووو ، سراااج جهز حد في لاستقبال بتاع المستشفى عندك بسرعه .
سراج بخضه ،،،، في اي يا حلا !
حلا ،،،، مش وقته .
وصلوا المستشفي وسراج شاف أنها بتنزف ولازم كشف .
حلا بره اوضه الكشف ،،،، يارب استر .
أيه فتحت الشنطه بتاعت زهره،،،، حلا انا هتصل من موبايلها علي حد من عيلتها ، ولا انتي رئيك اي!
حلا ،،،، ماشي يا أيه .
أيه فتحت الموبيل ولقت رقم والدها مسجلاه Dade ،، ألوو السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
والد أيات ،،،، وعليكم السلام ، دا م...
أيه ،،،، حضرتك والد صاحبه الموبيل دا !
والد زهره ،،،، ايوه ، انا والد زهره ، مين حضرتك !
أيه ،،،، شوف يا عموا بنتك لقناها مغمي عليها في الشارع وأتنقلت مستشفى ...... ، ممكن حضرتك تيجي .
والد أيات بلهفه ،،،،، اكيد بس هيا بخير !!!
أيه ،،، والله يا عموا هي في أوضه الكشف ونسأل الله لها شفائاً عاجلاً.
قفلوا الخط ..، جوه اوضه الكشف..
سراج قدر يفوق أيات بحقنه بعد ما عقم الجرح .
سراج بشك ،،، هو حضرتك عمله عمليه قبل كدا !
زهره بحزن شديد ،،، ايوه يا دكتور .
سراج ،،، انتي لازم تخلي بالك الجرح فتح من تاني ولازم تفضلي هنا لحد اما يلم .
زهره بسرعه وخوف ،،،، مقدرش ابقي هنا مش لازم حد من اهلي يعرفوا .
سراج بشك ،،، هو انتي لي مش عايزه حد يعرف .
زهره كانت هتتكلم بس الباب خبط وصوت والدها .
زهره بتوتر ،،،، بالله عليك مش تقول لبابا اني عمله عمليه .
أسراج ،،، وانا مقدرش اكدب عليه !
زهره ،،، ط طب قوله اني انا قولتلك ناس ضربوني بالمطوه ، بالله يا دكتور .
سراج أذن لوالد زهره أنه يدخل ....
حامد والد زهره وبيحضن بنته بقلق ،،،، خير يا دكتور زهره فيها أي.
سراج ،،،، خير متخفش ، دا جرح بسيط وخيطه .
حامد ،،،، هو اي الي حصل يا زهره !
زهره ،،،، كنت بركن العربيه جري ورايه شباب و وخبطوني بالمطوه يا بابا والحمد الله خلاص مفيش حاجه انا تمام .
حامد ،،،، شكرا يا دكتور .
سراج ،،، العفو دا وجبي.
سراج كتب أدويه لـ زهره وخرج .
حلا بقلق ،،،، ها ملها يا سراج.
سراج ،،، يلا يا حلا اما نروح نتكلم.
أيه بهمس ،،، احم ، حلا انا مشيه بقي سلام .
حلا ،،،، استني هوصلك في طرقنا.
أيه ،،، لاء انا هتصرف ، اشوفك بكره اشطا .
حلا ،،،، جبنه .
أيه ،،،، هههه ماشي يا كبتن في رعايه الله .
أيه خدت تكس وروحي وسراج وحلا روحوا...
في أحدي المناطق الشعبيه دخلت أيه البيت بتعهم ....
أيه ،،،، السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
مامه أيه ،،،،، كنتي فيين يا مدهوله علي عينك.
أيه ،،، طب ردي السلام طا.
مامه أيه ،،،، كننننتي فين يا بت وإلي بالشبشب وانتي عرفه.
أيه بسرعه ،،،، خلاص خلاااص كنت في المستشفي.
مرات أخو أيه ، ساره ،،،، يلهوي في اي يا أيه انتي كويسه !
مامه أيه ،،،، انتي اي الي طلعك من المطبخ انجري خلصي لاكل.
ساره بطاعه رغم ألم الحمل ،،،، حاضر يا مرات عمي.
أيه ،،،، يا ماما حرام عليكي انتي كنتي حنينه لي بتعمليها كدا في البت الغلبانه !
مامه أيه ،،،، بت انتي ملكيش فيه ، وقوليلي اي الي وداكي المستشفى !
أيه حكتلها الي حصل ،،، وبعدين جيت معلش الموبيل فصل معرفتش ارن اطمنكم.
مامتها ،،، ماشي .
أيه ،،، احم ، صليتي المغرب يا ماما .
مامتها ،،،، لاء قيمه اصليه ، بس اياكي تدخلي المطبخ.
أيه ابتسمت بمكر ، وأول ما والدتها دخلت لاوضه جريت علي المطبخ .
أيه ،،،، بسرعه يا ساره اسعدك في اي !
ساره ،،،، لا يا ايه بالله عليكي روحي هتزعقلي وتتبهدلي انتي كمان .
أيه ،،،، لا بتصلي ، هاتي اقشر التوم معاكي بسرعه .
ساره ،،، يا ايه ل...
أيه بحزم ،،، بس يا ساره انتي تعبانه هسعدك .
أيه لسه بتقشر التوم لقت امها دخلت المطبخ.
أيه ويتمثل أنها بتزعق ،،،، اييي ياساره شهلي خلصي اي ده مش معقول لاهمااال ده ، لا إله إلا الله .
مامه أيه ،،،، بتعملي اي هنا يا أيه !
أيه وسحبت ازازه ميا ،،، اشرب عطشت ، اه وربنا شفتي شربت اهو هطلع !
أيه طلعت من المطبخ ومامتها خرجت وراها ، وحده من الجيران ندهت مامتها إلي طلعت تقعد معاهم كا العاده .
أيه ،،،، سااااراااه .
ساره ،،،، اي يا أيه !
أيه ،،،، خشي أرتاحي تربست الباب ولو دخلت هندهك .
ساره ،،، خلاص يا ايه والله قربت اخلص.
أيه شدت كرسي في المطبخ وقعدتها ،،،، والله يا ساره ماما كانت طيبه مش عرفه اي الي جرلها.
ساره ،،،، انا مش مهم عندي كفايه انتي وحوده جمبي.
أيه وهي بتطبخ،،،، اااه يا بتاعت حوده
😉
.
ساره ،،،،، ههههه وانا عمري اقدر اني اكون بتاعت حد غيره
😉
.
أيه ،،،،، احنا بقينا صيع بقي هههه.
ساره ،،،، هههه كله يهون علشان حبيب قلبي اييييح.
أيه ،،، يقطع الرومنسيه وسننها ، اعملي خاطر للسنجوله الي قدامك دي طا هههه.
ساره ،،،، أن شاء الله هيجي واحد أبن حلال يخطف مننا القمر الي بينور البيت .
أيه ،،،،، بضعف من الكلام الحونين ده احظري ههههه.
ساره ،،،،، هههههه دا انتي ملكيش حل يا أيه ههههه، هولد قبل المعاد بسببك هههههه.
«««في فيلا دكتور عبد الكريم التوهامي »»»
سراج وقف العربيه ونزل هو وحلا بس جه تلفون لسراج فا أطر يرجع المستشفي...
حلا دخله البيت ،،،، يا سلومه يا عصوومه ، هما طفشوا ولا أي !
ام عبده ،،،، حلا سلمي راحت المكتبه تشتري كتب ومعتصم في الجنينه .
حلا بخضه ،،،، معتصم مش في الجنييينه !
حلا خرجت بسرعه مش لقت معتصم ،،،، ياااا عم حمدي فين معتصم .
عم حمدي البواب ،،،، في الفيلا دهين يا ست هانم .
حلا ،،،،، بعمل أي هناااك !؟
عم حمدي ،،،،، مخبرش بس هو دخل اهناك .
حلا وخرجت بسرعه ،،،، معتصممم.
أسد كان بيدرب معتصم ازاي يلعب بوكس ، وكانوا في الجنينه ...
حلا من بره ،،،،، يااااا عصابه يا خطافييين ، فين اخووويه ياااا معتصم .
معتصم
😳
،،،، أبله حلا ، هي الساعه كام !
أسد بأستغراب ،،،، الساعه ٨ ونص بس لي .
معتصم ،،،، هتحبس هتحبس .
الحرس بزهق ،،،، أبعدي لنأذيكي .
حلا ،،،، اخويه فين لطلبلكم البوليس .
أسد طلع ومعتصم مستخبي وراه وبكل هدوء ،،،، نعم !
حلا بغضب ،،،، اخويه جه هنا وانتم خطفتوه صححح اخويه مرجعش البيت .
معتصم وبيطلع رأسه من وري أسد ،،،، انا اهو يا أبله حلا.
حلا بأرتياح بس اضيقت من اخوها الصغير ،،،، خددد هنا يا معتصم تعاله .
معتصم ،،،، The lion , سلام اشوفك بكره دا لو ابله حله مش حبستني بقي.
أسد ونزل لمستواه ،،،، وانا هستناك ، سلام يا بطل .
معتصم باس اسد من خده ،،،، سلااام .
أسد حس بأحساس جميل حس ببرائه بمشاعر طفل صدقه .
حلا بعد ما خرجت وهي مسكه معتصم من أيده ،،،، يا تري عارف هعمل فيك اي صحححح.
معتصم ،،،، خلاص يا أبله حلا أخر مره والله ، The lion , طيب اوي دا علمني بوكس ، ممكن اروح بكره بالله باللله باللله بالله .
حلا ،،،، بما انك خرجت من البيت من غير ازن هتتعاقب ومش هتطلع بكره خااالص .
معتصم بقمصه طفوليه ،،،، ماااشي خلاص .
سيف دخل الفيله بالعربيه ونزل هو ومراته اسيل .
أسيل نزلت بتأفأف ،،،، سيف الفيله دي ديأه ، مش عجباني .
سيف ،،، الحمد الله يا أسيل أننا قدرته لقبها في المكان ده ، وأسد عجبه المكان .
أسد راح نحيتهم بخطواط ثابته ،،،، أهلا يا أسيل .
أسيل ،،، مرسي يا أسسد زوئك يجنن الفله جميله .
سيف
😳
.
أسد ،،،، شكرا ، .. سيف طلع مراتك وتعلالي عيزك.
سيف ،،،، حاضر يا أسد .
كان سيف طالع مع أسيل قبلته والدته.
سيف وبيبوس أديها ،،،، مساء الخير يا ست الناس كلهم .
نجوه ،،، هههه بس يا سيف بتكسف .
أسيل ،،،،، امممم سيف انا طلعه علشان تعبانه عن ازنكم.
نجوه ،،،، ودي مالها دي ولا اكني مرات عمها!
سيف ،،،، مش تشغلي دماغك يا ماما ، والطلب الي انتي سألتيني عنه لقيته .
نجوه ،،،، ربنا يديمك ليا يا ابني .
سيف ،،، معلش يا ماما اسد عايزني هرجعك بعدين .
سيف نزل وراح لاسد الي قاعد في الجنينه وسرحان خالص.
سيف وقعد علي الكرسي القريب ليه ،،،، يا وحش مين واخد عقلك هههههه.
أسد بهدوء غريب ،،،، جه مصر .
سيف بأستغراب ،،،، مين ده !
أسد ،،،، جاك جه مصر من يومين كمان ، وعمل عقد مع شركه بسيطه مش من المستوي الي يتعاقد معاهم .
سيف بصدمه ،،،، ازاي ده دا حتي لسه مش بعتناله الرد بالرفض !
أسد ،،،، مش قولتلك في حاجه غلط بتحصل يا سيف .
سيف بقلق ،،،، طب وانتي هتعمل أي !
أسد ورجع بظهره ،،،، الصبر ... ، علشان تعرف تمسك فرستك ، لازم تكون صبوور وعينك بتراقب كل تحركاته .
«««« في المستشفي الي بيشتغل فيها سراج الدين »»»»
سراج بعد ما خرج من غرفه العمليات جت دكتوره تتكلم معاه كان لبسها مخل جدا ، الجاكت الطبي أطول مما هي ترتديه ...
سراج وبيغض بصره عنها ،،،، خير يا دكتوره ريم !
ريم ،،،، بصراحه انا حبيت الشغل معاك اوي يا دكتور سراج ، بجد انا معجبه بشغلك جداً.
سراج بجديه ،،،، اضن انك جايه تتعلمي الشغل مش تعجب بالشغل عن اذنك .
سراج مشي ودكتوره قربت من ريم ،،،، يا بنتي ده اكتر من بنت حولت تقرب منه بس علطول بيصدهم كدا مش بيعبر حد .
ريم بأعجاب أكبر و بمكر ،،،، طيب بكره هتلقيه قاعد معايه في المكتب ، وده وعد مني .
الدكتوره ،،،، اشك أن سراج الدين يعملها ، كان الي قبلك فلح ا !؟
ريم ،،،، وانا مش اي حد انا ريم الي كل دكتور في المستشفي دي هيموت بس وأبصله ، بكره هثبتلك كلامي .
الدكتوره بشك ،،،، اممم طيب .
في صباح يوم جديد
🌅
«« في فيلا زياد القاسم »»
كانت الساعه 12 ظهراً..
زينه والده زياد ،،،، انتي يا ابني ، زياااااد.
زياد ،،،، يا صباح الخييير نعم .
زينه ،،،، يبني موبيلك بيرن بقاله ساعه .
زياد ،،،، حاضر قايم اهو .
زياد قام اخد شور وشرب فنجان القهوه وخرج وركب افخم موديلات السيارات .
وصل شركته الخاصة بتوريد ألادويه ...
دخل الشركه برسميه وهيبه ودخل لاجتماع الحالي ...
شخص بضيق ،،،، حضرتك عارف ان لاجتماع مفروض أنه يبدأ 12 مش كدا .
زياد بملل ،،،، اولا ملكش انك تحاسبني تماام ، ثااانياً الصفقه الي انتي جاي تثاومني بيها هكسبها غصب عنك ، ثالثاً لاجتماع انتهي .
خرج زياد وراح مكتبه وطلب قهوه ..
السكرتير ،،،، اتفضل حضرتك القهوه ، وفي انسه بره جايه تعمل مقابه في اداره الحواسيب
زياد أشار ليه أنه يسبها ويمشي .
زياد ألتف بالكرسي وبدأ يعمل مكالمه ،،،، ألوا ، صباح الجمال يا حبي الوحيد .... ، لا انتي الي اجمل ...، كنت طالب منك خدمه كدا ....، تسلملي عيووونك يا رورو ...، كنت عايز تجبيلي الورق المطلوب .... ، كنت متأكد أنك قدها سلام يا رورو .
قفل الخط ورن علي رقم تاني ،،،، هاااالو قلبي ، صباح الفل علي عشقي انا ....، حياتي حياتي حياتي .... ، كنت عايزك تجبيلي ال CD من الشركه المنافسه يا قلبي ، ... كنت عارف انك مش هتخذليني .... ، سلام اشوفك بليل.
لسه بيدير الكرسي ويرجع زي ما كان اتفاجأ بـ بنت مختمره وقفه بذهول ..
أياد بضيق ،،،، انتي مين سمحلك تدخلييي ،أطلعي بررره .
أيه بنبره غضب ،،،، وانا الي بقول جايه شركه محترمه ، من غير متقول انا ميشرفنيش اشتغل مع الناس إلي ذي اشكالك عيشين بالغش .
أياد وقف بعصبيه ،،،، كلمه زياااده وقولي علي نفسك يا رحمن يا رحيييم .
أيه بسخريه ،،،، يااااه هو الي زيك يعرفوا الرحمن الرحيم ، انا مش عرفه انتي ازاي اهلك مش ربوك .
هنا زياد فقد أعصابه وكان بجري وري أيه الي فتحت الباب بسرعه وكانت بتجري ، دخلت لاسانسير بسرعه .
زياد وبخبط بأيده بغضب علي باب لاسانسير ،،،، هجيييبك وحيات امي لجيبك .
زياد كان نازل علي السلم بسرعه وأيه بتدعي ربنا في لاسانسير.
أيه وقلبها بيترعش وبتردد بخوف ،،،، أعوز بكلمات الله التامات من شر ما خلق.
أيه خرجت من لاسانسير بسرعه لقته نازل علي السلم وشكله لا يبشر بالخير ، أيه جريت بسرعه بره وهو وراها والموظفين مصدومين من المنظر ..
قدام باب الشركه زياد شد أيه من خمرها وهي بتجري بس انصدم من الشخص الي ظهر وضربه بالقلم ...
يتبع....
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات