القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات المتيم الفصل الاول 1 بقلم رقية ابراهيم

 رواية بنات المتيم الفصل الاول 1 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الاول 1 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الاول 1 بقلم رقية ابراهيم

أرسلان الراوي : ٢٨سنه
صاحب شركات الراوي والحفيد الأول لسليمان الراوي وهو صاحب العيون الزرقاء والأنف الحاد ذو لحيه خفيفه والبشره القمحويه ويمتلك جسد رياضي وعضلات كثيره والده خالد الراوي ووالدته شمس الراوي تقع في حبه كثيرأ من الفتيات صاحب الشخصية العصبيه جدا والشخصية الذكيه يهابه الكثير من رجال الأعمال
مالك الراوي : ٢٨سنه
ابن عم أرسلان وصديق عمره صاحب شركات الراوي مع أرسلان وهو الحفيد الثاني لسليمان الراوي وهو صاحب العيون الخضراء والأنف الحاد والشفاه الغليظه وذو لحيه خفيفه لتظهر وسامته والبشره القمحويه ويمتلك جسد رياضي به عضلات والده مصطفى الراوي ووالدته نهلا الراوي يكره النساء لسبب سنعرفه بعدين صاحب الشخصية الجاده والعصبيه
سليم الراوي : ٢٨سنه
ابن عم أرسلان ومالك وهو يعمل أيضا مع أرسلان ومالك وهو الحفيد الثالت لسليمان الراوي وهو صاحب العيون العسليه والأنف المستقيم والبشره القمحويه وذو لحيه خفيفه ويمتلك جسد رياضي وعضلات كثيره والده محمد الراوي ووالدته انجي الراوي وهو صاحب الشخصيه المرحه ولكن وقت الجد جد
أدهم الراوي : ٢٧سنه
اخ سليم وهو الحفيد الرابع لسليمان الراوي وهو صاحب العيون الرماديه والأنف الحاد وذو لحيه خفيفه والبشره القمحويه ويمتلك جسد رياضي وهو صاحب مستشفى الراوي ويعمل أيضا مع أخيه وأبناء عمه وهو صاحب الشخصيه المرحه ودائما المشاكسه مع ابن عمه أسر
أسر : ٢٧سنه
اخ مالك وهو الحفيد الخامس لسليمان الراوي وصاحب العيون الخضراء والأنف المستقيم ويمتلك جسد رياضي وعضلات وصاحب الشخصيه المرحه (هو اللي محلي الروايه)
سليمان الراوي : ٦٥سنه وهو كبير عائله الراوي وله أبناء وهم (خالد ومصطفى ومحمد وعبدالرحمن ولديه ابنه وهي سهام) زوجته سناء
سناء الراوي : ٦٢سنه
وهي زوجه سليمان الراوي وذو شخصيه الطيبه والحنينه
خالد الراوي : هو والد أرسلان وهمس وزوجته شمس
مصطفى الراوي : هو والد مالك وأسر وساره وزوجته نهلا
محمد الراوي : هو والد سليم وادهم وملك و رويدا وزوجته انجي
عبدرحمن الراوي : زوجته كريستينا (ستعرف حكايته بعدين)
سهام الراوي : تكره والدها وأخواتها ودائما تحقد عليهم زوجها حسين وهو يعمل مع خالد ومصطفى ومحمد ولكنه خبيث ولديهم (حازم وسما)
حازم : ٢٦سنه
وهو يكره أبناء خاله وعينه زايغه وعينه من رويدا
سما : ٢٤سنه
وهي تحقد على بنات خالنها ولكن تظهر بأنها طيبه وتعشق أرسلان ولكنه لا يبالي لها
همس : ١٨سنه
اخت أرسلان وتحب اخوها وهي ذو شخصيه طيبه في كليه هندسه
ساره : ١٨سنه
اخت مالك وأسر وتحبهم كثيرا وصاحبه شخصيه مرحه في كليه هندسه
ملك ورويدا : ١٩سنه توأم
اخوات سليم وادهم ويحبون اخواتهم ايضاء رويدا ذو شخصيه عاقله ولكن ملك عكسها تماماً
البطلات
تولين : ٢٢سنه
صاحبه العيون الزرقاء والأنف المستقيم والشفاه الممتلئه والبشره البيضاء والشعر الطويل المموج لونه بني فاتح تمتلك جسد ممشوق فاتن في كليه هندسه وتحب الرسم
وهي صاحبه الشخصيه المرحه والعصبيه
رتيل : ٢٢سنه
صاحبه العيون الرماديه والأنف المستقيم والبشره البيضاء والشعر الطويل الناعم لونه بني غامق في كليه هندسه صديقه تولين منذ الطفوله
وهي صاحبه الشخصية العاقله الحكيم
ميرا : ٢٢سنه
صاحبه العيون العسليه والأنف الرفيع والبشره البيضاء والشعر الأصفر مائل الي البني الفاتح طويل وناعم في كليه هندسه وهي صديقه الثالثه لتولين ورتيل
وهي صاحبه الشخصيه المرحه والمجنون
زينب : ٢٢سنه
صاحبه العيون الزرقاء والأنف المستقيم والشفاه الممتلئه والبشره البيضاء والشعر القصير لونه اسود وهي الصديقه الرابعه لتولين ورتيل وميرا في كليه طب
وهي صاحبه الشخصية المرحه والعناديه
إران : ٢٢سنه
صاحبه العيون الخضراء والأنف الحاد والبشره البيضاء والشعر البني الطويل والجسم القصير(مش قصيره اوي) وهي الصديقه الخامسه لتولين ورتيل وميرا وزينب في كليه طب
وهي صاحبه الشخصيه المجنونه والمرحه ودائما المشاكل وأيضا دائما المشاكسه مع تولين
سميه : مديره الميتم
كاميليا : مساعده مديره الميتم
في إحدى القصور الراقيه وهو قصر عائله الراوي
وفي إحدى الغرف وهي تعتبر اكبر غرفه بهذا القصر نجد بطلنا يرتدي بدلته السودا وهي عباره عن بنطلون اسود وقميص ابيض ضيق متفصل على جسده وبارز عضلاته ويضع البرفان الخاص به ويرتدي ساعته الفخمه ويرتدي الحذاء ويصفف شعره البني الكثيف ويمسك بيده هاتفه ومفاتيح عربيته وباليد الأخرى يمسك بها الجاكت ويخرج من غرفته لينزل على سلالم ليقابله صديقه وابن عمه الصغير
أسر : برنس ياناس عارف انا لوكنت بنت كنت اتجوزت
أرسلان : أنجز فين مالك وسليم وادهم
أسر بهمس :أعوذ بالله اي الوش دا
أرسلان : سمعتك ياحيوان
أسر : دا انا بقول مالك مشي مع أدهم وسليم لسه منزلش🙄
أرسلان : طيب روح استعجله علشان ينزل وانا هروح قبلكم
أسر : تمام يابرنس😊
أرسلان : امشي يا أسر من قدامي داهيه في ملافظك
أسر : اديني اهو هتزفت مع السلامة ياخويا😒
لينزل بطلنا التاني
سليم : انا اديني اهو جهزت يلا بينا
أرسلان وأسر : يلا
في حديقه المنزل كانت توجد شمس( والده أرسلان) ونهلا (والده مالك وأسر) وانجي (والده سليم وادهم) والجده سناء
ليخرجو الثلاثه بطلتهم الرائعه
ليذهب أرسلان لولدته ويقبل راسها ويدها : صباح الفل والياسمين على عيونك الحلوين
شمس : صباح النور ياحبيبي
ويذهب أيضا سليم لولدته ويقبل راسها ويدها : صباح الخير
انجي : صباح النور ياحبيبي
ويذهب أسر لولدته ويقبل راسها ويدها :صباح العسل والقشطه عليكي يااحلى نهول
نهلا بضحك : صباح الخير ياحبيبي
ليذهبو لجدتهم ويقولو : صباح الجمال على ست الكل
الجده سناء : صباح النور ياغوالي رايحين فين بدري كدا
أرسلان : رايحين الشركه علشان ورانا اجتماع
الجده سناء : ربنا يوفقوا ياارب
الجميع : امين
أسر : اومال فين القرود
همس : مين دول القرود ياسي أسر
سليم بضحك : اهما القرود جو قصدي البنات جو
ليضحك الجميع عليهم😂
ملك : بقولكم اي بدال ماانتو رايقين كدا يبقى نقولكم على حاجه
لينظر أرسلان وسليم بانتباه ولكن أسر كان عمال يشاورلهم باانهم مايقولوش
لتقول ساره : قولي يارويدا
رويدا : وانا مالي يالمبي انا بس اللي عايزه
لتقول همس : نقول مع بعض
ليقولو البنات في صوت واحد : عايزين نطلع الرحله بتاعت الجامعه
سليم : نعم يااختي منك ليها 😡
لتقول همس : ياسليم والله أصحابنا كلنا رايحين والدكاترة برضوا
ليقول أرسلان بغضب : همسس مفيش طلوع للرحله وهي كلمه واتقالت مفيش يعني مفيش
أسر : احسن انا قولتلكم متقولوش
لينظر أرسلان وسليم اليه : يعني انت كنت عارف
أسر بارتباك : ابدأ دا هما هما جولي امبارح لاني طيب وغلبان وانا قولتلهم أبدا مش صح يابنات ونظر إليهم
قالو البنات في صوت واحد : صح
أسر بارتياح : اهو شوفت دايماً ظالميني
لتقول الجده : خلاص ياولاد يلا روحو علشان متأخروش يلا
ليذهبو جميعآ الي العمل
____________________________________________________________
للكاتبه الصغيره (رقيه ابراهيم )
____________________________________________________________
في مكان آخر
تستيقظ فتاه ايه في جمال وتنظر الي النائمين بخبث لتقوم وتحضر قطع من التلج وتضعهم تحت ثياب النائمين ليقومو مفزوعين
إران : عااااااااااااا يح
رتيل : منك لله كل يوم بتصحينا بطريقه شكل عااااا
ميرا : والله ماسيبك يالين الكلب (دلع تولين هو لين)
زينب : انا نايمه متعصبه وكان نفسي حد ينرفزني واديكي انتي اهو وانتي اللي هتاخدي الطريحه
لتجري هي وتقول
تولين : معلش ياشباب امسحوها في رتيل المره دي والله بصحيكم دا بدل ماتشكروني
زينب : اه طبعا طبعا هنشكرك شكر... عليها يبنات
ليهجمو عليها وتقول هي
تولين : خلاااااااص اخر مره اوعو
لتاتي من وراها إران بجردل مليئ بالماء وتقول
إران : خلاص ياشباب حرام عليكم كلكم على واحده😈
ليبتسموا جميعهم
تولين : هي دي اخ.. لينزل عليها الماء
ليضحكو جميعا
تولين : عاااا عااااااا بغرق والمايه متلجه.. ماشي يا زفته
كلهم : احسن
بعد ساعه
رتيل : يلا يابنات كل واحده على الكليه بتاعتها
تولين : اه يلا علشان احنا اتخرنا جدآ
زينب : بسبب مين يعني
تولين : مش انا
ميرا : يسلااااااام
إران : طيب يلا
زينب :هنتجمع في كافيه الجامعه .......... بعد الكليه تمام
الجميع : تمام
ليذهبو الي جامعتهم
لنذهب تولين ورتيل وميرا الي كليه هندسه
وزينب وإران الي كليه الطب
بعد المحاضرات لتخرج زينب وإران في الأول ليذهبو الي الكافيه وينتظرون الباقين
ليخرجو بعدها البنات تولين ورتيل وميرا ليذهبو الي الكافيه أثناء هما ماشين خبطو في................
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات