القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أين منزلي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى حسن

 رواية أين منزلي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى حسن

سقطت ندى على الارض اتجه اليها اسر بسرعة وحملها وكلهم اتجمعوا حولهم

اسر : ابعدوا عشان تقدر تاخد نفسها والله لو حصلها حاجة انا مش هسامحكم ابدا

كل ذلك تحت قلق وغيرة ادم من اسر فهو يرى رجل غريب ولم يذكر خالد فى حديثه ان هذا الشاب ابنه فماذا يكون اسر هذا

اتجه اسر الى غرفة ندى ووضعها على الفراش وطلب خالد الطبيبة واتت الطبيبة وتكشف على ندى

اما بالخارج كانوا يجلسون جميعاً

ناهد ببكاء : بنتنا بتكرهنا يا راشد ومش عايزة ترجع معانا انا ما صدقت لقينها

نهال ببكاء هى الاخرى:ندى مابتكرهش حد حتى لو أذها هى مش بتكرهكم بس هى اتكلمت كده فى وقت عصبية وهى لما بتتعصب مابتكنش قاصدة الكﻻم ده وماتنسوش انه كل الى قلناه ده صدمة كبيرة ليها

اسر : انتوا ليه جاايين بعد العمر ده كله وعايزينها انا مش هسمح لحد يخدها ابدا حتى لو عمى سمح بكده انا مش هسمح لحد ياخدها منى ابدا

ادم : وانت مين هاا عشان تشتالها كده وبتتكلم عنها كانها تخصك

وفى الداخل انتهت الطبيبة من فحص ندى وخرجت جرى عليها الجميع واولهم اسر : طمنينى يادكتورة
الدكتورة :ماتقلقش هى كويسه بس جالها انهيار عصبي بس انا عطيتها مهدء وساعتين تلاتة وتفوق

ظل اسر يجلس بجانب ندى ويمسح على رأسها حتى اتى المساء

ومن الحين والاخر يدخل احد يطمن عليها ويخرج حتى ملك وكرم ظل يبكيان لاكتشافهم هذه الحقيقة

فاقت ندى وجدت اسر يمسح على شعرها

قال لها بمرح كعاته :مصممة تقلقيمى عليكى على طول كده هتقتعيلى الخلف

ابتسمت ندى له :يااااستير ياا اسر حلمت بكبوس بشع

كشر اسر فهو علم ان ندى تتحدث عن عائلتها الجديدة

ندى وهى تتنهد: مش هتصدق كان كابوس غريب او....لم تكمل حديثها حتى وجدت جميعهم دخلوا ليطمنوا عليها

صدمت ندى عندما رات راشد وناهد وادم معنى ذلك انه لم يكن كابوس هل هذا حقيقة قامت من على الفراش مفزوعة

نظر لها اسر باسف :ماكانش كابوس ياندى

ندى وهى تدعى الشجاعة :انتوا لسه هنا

خالد بزعيق:اتكلمى بادب ياندى

ندى وتنظر له بصدمة فهو وﻻ مرة بحياته صرخ بها:حضرتك بتزعقلى علشانهم انا قلت مش رايحه معاهم انا هفضل هنا مش هسيبكم

خالد:وانا مش عايزك تفضلى هنا

صدمت ندى والجميع مما تفوه به خالد
😨😳


ندى بصدمة:ب..بابا..ب.بتقول ايه

خالد بصرامة :قلت لك قبل كده انا مش ابوكى وابوكى هناك اهو مش انا

نهال
😭
 : خالد

خالد:مش عايز اسمع نفس

خالد : كفاية عليا 22 سنة بربيكى عايزة ايه اكتر من كده
ندى بصدمة من كﻻم خالد : انا كنت حمل لدرجة ديه عليك

خالد:ايوا وياريت تروحى مع اهلك وتخلصينى بقا من همك

ندى وهى تنظر لخالد فى عينيه :انا كنت هم عليك يابابا

خالد وهو ﻻيريد النظر فى عيون ندى : اه

ندى بالم ودموع تهبط :بص فى عينى وقولى الكﻻم ده وانا اصدقك

خالد وهو يتنهد : انتى عايزة ايه بقا مكانك مش هنا مكانك معاهم

ندى بدموع : بص فى عينى وقولى وجاوبنى على سؤالى
انا هم عليك

نظر خالد لها وجدت ندى نظرة انكسار وحزن لم تراها ندى فى حياتها فى عيون خالد فكيف ﻻتعرف ابيها وهى كانت اكثر اوﻻده اقترابا منه

تنهد خالد : ايوا

ندى : ايوا ايه يا بابا

خالد : ييييه بقا هنفضل طول اليوم كده نهاية الكﻻم تلمى هدومك وكل حاجاتك عشان هتمشى بكرا الصبح مع اهلك

وتركهم وغادر الغرفة بينما ندى وقفت مصدومة مما سمعت للتو ونظرت الى نهال وجدتها تجلس على الكرسي وتبكى بحسرة والتوام ايضا يبكون بشدة

واسر نظرت بصدمة لاسر وجدته يبكى ايعقل هذا اسر الذى لم تراه ندى بحياتها يبكى الان يبكى من اجلها

ااااااه ياالله كيف عليا ان اتحمل كل هذا اترك عائلتى وبيتى الذى عشت فيه عمرى كله وفوق كل هذا ابي ولم يكن ابى وامى لم تكن ام واخواتى ليسوا اخواتى الحقيقة الواحدة فى حياتها هى اسر وايضا سوف تتركه ييااااه كيف ستعيش بدونهم انه شعور صعب وتمنت ندى ان ﻻيعيش احد نفس حياتها
حياتها ليست سيئ فهى تحمد الله على ان الله عوضها بعائلتين بدﻻ من العائلة ولكن ترك الاهل وفراقهم شعور صعب جدا يااااا الله ساعدنى وعيننى على هذا فبعد كل هذه السنين اكتشف انهم ليسوا عائلتى هذا حقا ﻻيصدق

ذهبت الى اسر الذى كان يجلس على الكرسي ويبكى ووضعت يدها على كتفه نظر لها ووقف ثم حضنها بشدة وظل يبكى اكثر 
🥺😭🥺😭


اسر ببكاء: ااااااه يااااندى اااااه هتسبينى

ظلت ندى تبكى ولم تفوه بكلمة نظر اسر ل كرم وملك الذى يبكيان واشارلهم ركضوا اليه وضموا بعضهم بعض وظلوا يبكوا

حتى زقهم اسر وقال بمرح حتى يضحكهم :وسعوا وسعوا كده الميكب بتاعى باظ ونظر لقميصه منكم لله شوفتى قميصى بلتوهولى حرام عليكم ده لسه جديد يادوبك اللبسة 67 ليه

ضحك الجميع عليه فكان يوجد بالغرفة ندى وادم وكرم وملك
وراشد وناهد ونهال خرجوا وراء خالد

ادم:ندى محظوظة بيك

اسر بدراما:محظوظة ايه بقا ماانتوا هتخدوها وتطيروا
وجد اسر ندى تكشر :بس على مين والله لا اطير وراكم ورها وراها والزمن طويل

ضحك الجميع

ندى بمرح ولكن قلبها يؤلمها:ايواا ياعم انا امشى وانت تشقط بنات براحتك

اسر : اخص عليكى يانودى تعرفى عنى كده برضو

كرم:ده انت ابوا كده

نظر له اسر بصدمة : وله

ندى بضحك على اسر : يا حبيبى انا عارفة انك مش بتاع الكﻻم ده بس بهزر معاك

اسر : انا محدش يعرفنى قدك انتى ياجميل

كرم :اهو ابتدينا المحن تانى

بينما قال ادم : ما تتحشم بجا انت وهيا هو عشان ساكت ليكم عاد هتتمادوا فيها وﻻ اييه

ملك : تتحشم هو بيقول ايه

كرم:العب الصعيد اشتغل 
😂


اسر:انت تعرف انا ساكت لك عشان انا موجود اما قسم بالله لو تزعقلها فى بيتكم انا ما هيكفينى فيك عمرك

ادم : ماتحترم نفسك عاد وبعدين ديه خيتى كيف اعيط عليها عاد

اسر بمرح : ﻻء بس يابت ياندى صعيدى اصلى

ظلوا يمرحون ويضحكون لكى يخرجوا ندى من ذلك الحزن

~~~~~~~~~~~~~~~~~~Nadooo~~~~~~~~~~~~~~~~
اما فى الخارج

عندما خرج خالد وذهب الى الصالون جلس على احد المقاعد ووضع راسه بين كفيه والدموع فى عينيه تآبى النزول

نهال وهى تخرج خلفه بدموع : ليه كده ياخالد ليه عملت فيها كده وكسرت بقلبها

خالد وفى قلبه الكثير من الألم:غصب عنى يا نهال غصب عنى والله كان ﻻزم اعمل كده

نهال ببكاء : كان فى اى طريقة تانية بالهداوة مش كده

خالد : ندى كرمتها عندها فوق كل شئ وهى عمرها ماحبت تكون حمل على حد وبكده كانت هى الطريقة الوحيدة الى ندى تروح معاهم بيها وانتى عارفة انه ندى عندية ولو ماكنتش عملت كده ماكنتش هتقبل تمشي
واديكى شوفتى نظرة الحزن والرجاء اللى كانت الست بتبصهالى وشوفت نظرة الكسرة الى فى عين الحاج راشد

احنا اسفين كان هذا صوت راشد وناهد الذين كانوا يستمعون الى حديث خالد ونهال

راشد : احنا اسفين احنا فكرنا بأنانية بس انت حط نفسك مكانا

قطعه خالد:مافيش داعى تعتذر هى برضو بنتك ومن حقك انها تعيش معاك كفاية اتحرمتوا منها 22 سنة

راشد : انا متشكر جدا انك قبلت تساعدنى وترجعلى بنتى

خالد : اتفضلوا ارتاحوا لحد الصبح اوضة الضيوف جاهزة
وادم كمان غرفته جاهزة

راشد : ﻻء مافيش داعى احنا هنروح شقتنا

خالد وهو يقاطعه مايصحش ابدا الى بتقوله ده وبعدين البيت كبير وواسع

راشد : حاج خالد انت عارف طبعا انه احنا هنمشي بكرا

خالد بحزن
😔
 : ايوا توصلوا بالسﻻمة ان شاء الله

ذهبوا الى الغرفة ولكن خرجوا سريعا عندما سمعوا صريخ
فى غرفة ندى : اااااااااه

ذهبوا خالد ونهال و ناهد وراشد الى غرفة ندى وصدموا مما رأوه
😳😳😨😨


~~~~~
يتبع....
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
 لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات