القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روميو الصعيد الفصل التاسع والاخير 9 بقلم اسيل الجندي

  رواية روميو الصعيد الفصل التاسع والاخير 9 بقلم اسيل الجندي
 رواية روميو الصعيد الفصل التاسع والاخير 9 بقلم اسيل الجندي

 رواية روميو الصعيد الفصل التاسع والاخير 9 بقلم اسيل الجندي

عمر اول ما شاف قمر نازله مع زين مسك ايد ياسمين و بقت واقفه مصدومه و قمر اول ما شافته اتعصبت اكتر  
ندى:هو دا اخوك !؟
ادهم و عمر: ايوا😁
ندى:و فين الرجاله الخطر دول بقا
ادهم: لا ما هو مفيش رجاله خطر هو انا مقولتلكيش
ندى: تخيل لا 
|بما ان قمر بعدت عن عمر فمهمهاش انه اخوه ولالا و دخلو البيت و كانت هند|ام ادهم| محضرلهم السفره و كان عليها كل الاكل الي يخطر على بالك 😋
ندى و كل الي موجودين قعدو تحت نظرات عمر و قمر و ادهم بيحاول يرخم على ندى و زين و ياسمين قاعدين جنبهم بياكلو في هدوء 
ندى بتلذذ: تصدق طلع معاك حق انا مأكلتش كدا قبل كدا و كنت مفكره نفسي الشيف شيفبيني 
ادهم: ايه!؟الشيف ايه
ندى: شفبيني
ادهم: اسمه شربيني يا طويله 
ندى: ناوليله المايه يا طنط هند😂
قمر: شايفاه اثر عليكي اوي انتي مش اختي الي كانت عايشه معايا
ندى حست لنفسها و قالت بهدوء: لا خالص بس الةجواء جديده بس 
قمر: ايه التحول دا
ادهم: بتكدبي ليه يا بطه  قولي اني كسبت 😉
ندى: مستحيل على جثتي
ادهم:مسيرك تقوليها يا طويله 
ندى ضحكت و هند كانت مندمجه مع ندى جدا و ندى اول مره تتعامل مع حد كدا احساس انه ميكونش عندك عيله و فجأه تلاقي نفسك وسطهم يفرق🥺
عمر :هو انتي بجد انتي و زين هتتجوزو !؟
قمر: اه ان شاء الله دعواتك بس 
عمر بصلها بضيق: اتغيرتي
قمر: الفضل في الاول و في الاخر يرجع ليك 
زين : بتعملي ايه هنا يا قمر انا بدور عليكي من الصبح تعالي ندى وادهم عايزننا جوا
قمر: هن اذنك 
قمر وزين دخلو جوا و ياسمين كانت واقفه على الباب بتبصلهم 
زين: بقولك ايه يا ادهم
ادهم: نعم !؟
زين: بما انه كلنا متجمعين عادي نعمل خطوبتنا على الديق هنا وسطيكو انا كدا كدا اصلا معنديش حد اعزمه و معتقدش قمر كمان
ادهم بتوتر: ا اه طبعا طبعا بكرا هيبجا زين جوي و البنات هيساعدو جمر فكره حلوه 
عمر: اه حلوه قوي معاك حق 
زين: شكرا جدا هروح اقول لقمر بقا
زين: قمر بقولك
قمر بسعاده: نعم قول بس بو حلجه تزعل متقولش علشان فرحانه اوي 
زين: لا هي حاجه حلوه بس فرحانه ليه 
قمر: شعور حلو اوي لما تكون وسطهم محستوش قبل كدا  لاني معرفش حتى بابا و ماما الا من الصور مش اكتر 
زين قعد جنبها: ولا انا بس انا بقا مكانش ليا حتى اخت زس ندى|وهو بيشاور عليها و قمر بصتلها | ماما ماتت و انا صغير و بابا مات اما كنت في ثانوي و مكونتش بعمب اي حاجه في حياتي غير الشغل 
لحد كدا ما جيت الصعيد و في المحطه شوقت واحده قصيره كدا مخلتنيش شايف غيرها و بقت هي كل حاجه
قمر كان ضميرها بيأنبها بس كان في راحه فس كلامه
قمر: يا واد يا رومانسي مقولتليش كنت عايز ايه 
زين:كنت هقولك انه احنا عادي نعمل خطوبتنا هنا وسطهم قبل ما نمشي !؟
قمر: اه عادي 
زين فرح و قام و سابها و هي فضلت بصاله بأبتسامه
قمر: كنت وخداها الاول عراك ما بيني و بين عمر بس شكلها قلبت جد و بعدين هو خلاص اتجوز يعني مش هستفاد اي حاجه برده  شكلك هتخليني اغير رأيي
عمر: طول عمرك بتكلمي نفسك 😂
قمر: جةي ورايا لسه مراتك واقفه لوحدها و كأنها عايزاك 
عمر: وانا عايزك 
قمر: انا نسيتك و خلاص خطوبتي بكرا من زين انساني انت كمان يا عمر و ركز مع مراتك هي طيبه اوي 
سابته و مشيت و هو كان قاعد مكانه مش عارف يعمل ايه و ياسمين كالمعتاد كانت بتراقبه من بعيد 
ندى: ولا يا ادهم انا عرفت انت شبه مين
ادهم: شبه مين ياطويله 
ندى: هند شبهها اوي نفس الطباع
ادهم: هي مش امي ولا هي لجياني جدام باي الجامعه مثلا
ندى:بس حبيتها اوي بجد لطيفه 
ادهم:و انا و هي نفس الطبع يبقى...
ندى بصراخ: لااا هي كأمي و انت ملكش دعوه بالموضوع 
ادهم: تعرفي من اول ما شوفتك اكده و انا حاسس حاسس كدا والله اعلم انك مرتي😉
ندى بتوتر: تعرف تسكت كلامك كله بيجيب مشاكل
ادهم: طب لو اتجدمتلك دلوجت توافجي
ندى حطت ايديها على خدها : وايه ااي يخليني اوافج يا روميو 
ادهم بتكبر: انا وسيم و جميل و جذاب و البيت جاهز و اظنك حبيتي الاجواء هنا جدا
ندى بحماس: جدا😃|وبعدين هديت|اه عجبتني شويه 
مشيت وسابته من كتر الاحراج و هو قالها بصوت عالي
ادهم: ماشي  ياطويله بس اخرك بكرا بعد الخطوبه هاه و الف مبروك
ندى و هي ماشيه في الطريق:الله يخربيتك مجنون والله 
قعدت بعيد عنه شويه بس مجنون و..ايه دا مالي nooooمش هينفع لا الي خلا خالد يسيبني يخليه هو كملن يسيبني
هند: مش كلهم زي بعض ادهم في حياته ما بصش لبنت شايفه البنت الي هناك.دي|فاطمه|بتحبه من صغرها  و هو عارف بس في حياته مبصلهاش و لا بص لغيرها يعني انتي اول واحده 
ندى بصت لفاطمه و كانت بصاله و اتضايقت بس فرحت من كلام هند 
هند: و انتي هتوافجي لاني متأكده انك هتكوني مرت ادهم و هتعيشي معانا هنه 
ندى ابتسمت غصب بن عنها:وايه الي خلاكي متاكده اكده بجى😂
هند: لانك انتي كمان بتحبيه 
قامت و سابتها ومشيت و ندى كانت بتبتسم لكل كلامها الي قالته 
***********************ثاني يوم 
زين لبس لقمر الخاتم و هو هيطير من الفرحه و هي كمان لبستله الدبله و كلن صوت الزغاريط مالي المكان 
زين:مبروك
قمر:الله يبارك فيك
زين: عقبال زرغوطه  الفرح😂😍
قمر: يا رب
مين الي كان واقف بيشيط مين!؟ صح|عمررر😂|شامين الريحه 
عمر|شكله مفيش امل انها ترجع ثاني مش مكتوبالي |
بص لياسمين الي كان باين عليها العياط و الزعل و ابتسم وراح وقف جنبها 
عمر: اسف على فكره
ياسمين بصتله بصدمه: انت انت قولت ايه!؟
عمر: اسف يا ياسمينتي مش هتتكرر ثاني انا بس كنت زهقان عادلي فتره 
ياسمين ابتسمت تلقائيا: يعني خلاص مش هتعاملني كدا ثاني
عمر: ابدا🥰
**
ادهم: طويله مكونتش اعرف انه الطوال بيطلعو جمر اكده
ندى: اه شوفت😎اي خدعه 
ادهم: شكل كدا والله اعلم وافجتي حاسس!؟
ندى: شكلها كدا
ادهم بصلها و ضحك و هي بصت لقمر الي كانت قاعده قدامها و ابتسمت 
*****************بعد مرور اعوام******************
ندى: يخربيت الطويله  سيبني في حالي يا ادهم والنبي
ادهم: يا عبيطه شوفي البت عايزه ايه هتموت من العياط
ندى: انا زهقت من البيت😭و تعبت منك و من البت 
ادهم: طب على فكره يا طويله خسيتي و هخرجك النهارده
ندى بتمثل الخجل: طب قول والله
ادهم: والله بس شوفيها علشان جالي صداع وحيات عيالك
ندى: طلما قولت فيها خروج يبقا جيبها دي حبيبتي يا اغتي انتي بتعيطي ليه القمر بيعيط ليه هاه
ادهم قعد جنبهم و ندى كانت بتلاعب اميره|بنتهم|و لاعبها هو كمان لحد ما دخل عليهم طفل وهو متعصب 
اسد: انا قولت عليكو اصلا انه انتو خاينين خليكو دلعو فيها  اكده و حبوها و انا جاعد لوحدي من غير حد وحيد| حتى مريم مشيت كان بيمثل انه بيعيط😂| 
ادهم: تعالى يا عم روميو  انت ايه الدراما دي انت طالع شبه مين
ندى بصتله برفعه حاجه و اسد نط عليهم😂🤎
****
زين: انا بقول بقا يا مريوم تيجي على ؤجلي اعلمك السواقه علشان ماما و البيبي تعبانين 
قمر: اه والله خدها شويه انا دايخه
زين خد مريم : انتي كويسه !؟باين عليكي تعبانه اوي  يا قمر استحملي احنا قدامنا ١٠ دقايق و نوصل البيت 
قمر: لا لا مش قادره انا بطني بتتقطع  شكلي بولد الحقنااااااااي 
زين لف بالعربيه وراح المستشفى علشان يستعدو للمولود الجديد👼
*****
عمر: ياسمين الحقي 
ياسمين: ايه يا عمر!؟
عمر: عايزك تفاتحي فاطمه في موضوع احمد دا ثاني دي ثاني مره يتقدملها 
ياسمين:حاضر والله هروحلها دلوقتي بس اسر لو صحي انا مش مسؤوله 
عمر كان لسه هيهرب بس طلعت و قفلت الباب عليهم و راحت لفاطمه
***
ياسمين: انسيه بجا يا فاطمه دا الولد شريكي امال وافجي اتجدملك ثاني و انتي خلاص خلصتي دراستك
فاطمه: انت ايه رأيك اوافج ولالا اتا خايفه 
ياسمين: انا رأيي توافجي احمد كويس و ابن حلال 
فاطمه سكتت شويه 
ياسمين: هاه ايه جولك
فاطمه: موافجه🥰
اذا كان هذا ما مقدر لك فأعلم انه لا يوجد سواه مهما اختلفت الطرق💙
تمت......
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات