القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كذبة أبريل الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

 رواية كذبة أبريل الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

رواية كذبة أبريل الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

رواية كذبة أبريل الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

ادهم بدأ يفكر في أول جملتين
وضم حواجبه بعدم فهم وحط ايديه في وش اسر بمعني أنه يوقف كلام
ادهم بأستغراب: انتي اسمك حياه اي؟
حياه سكتت وقالتله بعد كدا : حياه سامي
اسر بعصبيه: اسكتي بقا انتي اي لسه عايشه في الوهم بقولك دا مش ابوكي الحقيقي ابوكي مسمهوش سامي
اسر وقف قدام ادهم وقاله : اسمها حياه جابر الدمنهوري
ادهم قعد علي المقعد تاني وكأن الدنيا لفتت بيه مقدرش يتحرك من مكانه بص لحياه وهو مدقق فيها
اسر حاول يفهمه أنه اخوها :
وانا اخوها
ادهم بص ل اسر وهو بيضحك بفرحه
كان بيضحك من قلبه
قام وقف وهو بيحضن حياه بفرحه شديده كان بيلمس شعرها بشده لدرجه انه خافت منه
ادهم سابها وحضن اسر بقوه مسك رأسه جامد وهو بيبصله: اخيرا لقيتكم ؛ انتوا ؟؟ انتوا كنتوا عايشين كل دا !!
اسر ضم حواجبه بعدم فهم : انت بتقول اي
ادهم بفرحه مش سيعاه: انتوا ولاد عمي ولاددد عمييييي
حياه ما ذالت مصدومه : مش كفايه بقا ؟ مش كفايه غباء !
انت مصدق كلام اسر؟
بصت لأسر وهي بتزعقله: وانت بتقول اي يا اسر انت اتجننت أهل اي دول الخطفوك و ربوك وخطفوني من اهلي انا كمان انت عبيط ؟
اسر الست الانت بتقول عليها خطفتني دي ربتني !! انت بتقول اي؟
اسر بعصبيه : افهمي بقا دول مش اهلك يا حياه وكمان انا مستعد اخدك لعندهم واوريكي جبروت الست الخطفتني وعامله نفسها امي هوريكي جبروتها كانت بتكلمني بكل قسوه وتقولي انا مش امك انا بس كنت بربيك مقابل فلوس قالتلي انا اتعودت عليك واعتبرتك ابني لاكن انت مش من دمي قالتلي علي كل حاجه بالتفصيل قالتلي انها مش قادره تربيني اكتر مني كدا عشان انا كبرت ولازم اعرف البيحصل
كان بيدمع وعينه احمرت من الدموع
ادهم كان فرحان لدرجه انه مش مصدق اي بيحصل
حياه حضنت اسر وهي بطببطب عليه وبتقول: بس يا اسر مش هقدر اشوفك بالحاله دي لو سمحت كفايه
كفايه يا اسر كفايه الكدبه الاحنا عيشناها طول عمرنا
ادهم قام وشدهم هما الاتنين وراه
اسر بعصبيه مكتومه: ينفع اعرف بتشدنا ليه
ادهم بهدوء: هحللكم
حياه زقت ايده وهي بتقوله: انت بجد اتجننت تحللنا اي ؟ احنا مش قرايب ولا حتي نقربلك اي حاجه انتوا اتجننتوا كلكوا
اسر غمض عينه بهدوء وقالها: سيبها يا ادهم دا تأثير صدمه مش اكتر
وبعد كدا بص لأدهم وهو بيقوله: وبعدين صحيح ولاد عم اي انت اتجننت؟
ادهم بأقناع : ينفع متتكلموش كتير ؛ تعالو معايا احللكم
اسر شد حياه بعد معاناه كبيره انها متروحش تحلل
بعد ما خرجوا من المستشفي
حياه ببرود: ها ارتحت لما حللت؟
ادهم براحه: طبعا التحليل هيظهر بكره وهشوف اذا كنتوا ولاد عمي ولا لأ
حياه خدت اسر وسابته
ادهم بصوت عالي بيندهه عليهم: حياااه راحه فين؟ اسر؟ رايحين فين؟
اسر : هنروح !
ادهم جري وراهم وهو بيقول بتوتر: لا لا متروحوش خايف تضيعوا تاني من أيدي خايف !!
خايف ملاقيكمش تاني انا ما صدقت لقيتكم
اسر ضحك بسخريه: ياعم هنروح فين ما احنا اكيد مش هنروح بيتنا اقصد بيت الناس ال كنا عايشين معاهم هنشوفلنا اي فندق نقضي فيه كام يوم عقبال نأجرلنا شقه
حياه فضلت تدقق في كلام اسر و ادهم وهي برضو بعد كل الحصل ما ذالت مصدقه دموعها نزلت من عينها وهي بتبصلهم بقهره: ازاي؟ ازاي كنت عايشه مع امي وابويا واختي ... اختييييي!!!!!! ازاي هقدر اسيب اختي ال هي مش اختي اصلا !!
ازاي هقدر ابعد عن صاحبه عمري ال كنت عايشه معاها كل حاجه ثانيه ب ثانيه ... مقدرش يا اسر
مقدرش ابعد .. دا انا عيشت معاهم كل حاجه ازاي هقدر انسي امي ال هي مش امي اصلاااا وبابا ...بابا !!!! ال كان بياخدني كل يوم مدرستي ولما بعيط بيحضني ويقولي متعيطيش ويجيبلي لعب
عيطت اكتر بزعيق: ازاي قدروا يعملوا فيا كدا؟؟؟
قالت بدموع لدرجه ان الناس شفقت عليها: ازاي هيقدروا ينسوني كدا أو يخطفوني من اهلي ليه عايزين يدمروا حياتي ؟
انا اتعودت عليهم ... ازاي هقدر انساهم دي عيلتي الوحيده انا اتربيت مع نيرا يا اسر و كل دا مكانتش اختي ؟؟
طب هي تعرف أن انا مش اختها؟
قالتله بوجع كبير: انا مقهوره اوووي اوي يا اسر انا محتاجه ل عيلتي محتاجه ل نيرا اسفه!! بس انا مش هقدر أكمل معاك يا اسر انا محتاج لأهلي حتي لو كانوا مزيفين
سابته وسابت ادهم ومشيت
ادهم كان لسه هيجري وراها بس اسر وقفه وقال ل ادهم: سيبها
هي هتجيلي تاني وانا متأكد ؛ عشان مش هقدر تكمل من غيري
حياه زي الطفله بتروح لل بيديها لعبه
ادهم مسح علي وشه بعصبيه وقال: طب هلاقيها فين تاني مش يمكن تكون بنت عمي ! وبعدين ازاي هسيبها تمشي في المطر بليل لوحدها يا اسر؟
اسر بطمئان: هتركب الباص هيوصلها متقلقش
ادهم حضن اسر بأديه علي كتفه ومشي جمبه وهو بيضحك وبيقول: مش يمكن تكون ابن عمي
اسر ضحك علي جنانه ومش معاه بأستسلام
****
حياه دخلت الجنينه بتاعت البيت وهي بتبص لكل حاجه وبعدين نطت من الشباك زي ما كانت بتعمل لما بتتأخر
بصت علي سرير نيرا بحزن وفتحت النور عشان تصحيها
نيرا كالعاده كانت مستنيه حياه تيجي
نيرا ربعت رجلها وهي بتقول لحياه: ما لسه بدري يا هانم جايالي الساعه ٢ بليل في المطر؟
من ساعه دا دخلتي الشغل دا وانتي بوظتي
حياه عيطت بدون قصد
نيرا افتكرتها بتعيط عشان بتزعقلها قالتلها بطيبه : لا متعيطيش يا حياه انا مقصدش ازعقلك انا بس بخاف عليكي انتي عارفه اني مقدرش اعيش من غير..
حياه حضنتها حتي مخلتهاش تكمل بقيت كلامها
حضنتها وهي بتعيط بشده لدرجه ان شهقات دموعها ظهرت
نيرا بعدتها عنها وهي بتقوله بخوف: في اي يا حياه؟ حصلك اي ؟
حياه بدموع شديده مكانتش قادره تتكلم من دموعها
نيرا سكتتها وهي بتقول: اهدي! في اي؟
حياه مسكت رقبه نيرا وهي بتقولها بدموع: انتي مش اختي
اسر هو ال اخويا انا وانتي وأسر طلعنا عايشين في كدبه كبيره اوي طلعنا عايشين في كدبه ابريل
نيرا ضحكت وهي بتقول: انتي شاربه ؟ اكيد اسر المتخلف خلاكي تشربي قرف من البيشربه
حياه قالت بهدوء: انا مكنتش مصدقه زيك لما اسر قالي بس لو سألتي ماما ال هي مش امي اصلا هتحكيلك علي كل حاجه
انا مبقتش طائفه اشوفها ولا اشوف بابا و لحد دلوقتي مش قادره اتعود اني ما اقولش عليهم ماما و بابا
خرجت من الاوضه وفتحت باب اوضه مامتها
وهي بتبص لشكلها وهي بتعيط وقعدت جنبها وهي بتهمس بدموع:
ليه عملتي فيا كدا يا امي؟
ليه ربيتي فيا وجع كبير مش هقدر اتخطاه عمري ؟
طب ازاي هنسي كل حاجه عيشتها معاكي ومع بابا ونيرا
باست خدها بحنيه وقهر وقالتلها بهمس: لسه بحبك يا امي مع انك وجعتيني اوي هتوحشيني..
راحت الناحيه التانيه جمب باباها وهي بتبصله بطيبه وتلقائيا ضحكت وقالتله بوجع: عمري ما هنساك يا بابا وهفضل افتكرك عشان انتوا عيلتي و للأسف مش هقدر اقول كنتوا كل حاجه ليا لأنكو لسه كل حاجه فيا
بس بجد انتوا وجعوتوني وجع كبير ومهما شرحت مقدرش اتخطاه
عشان صعب اوي نسيان حد انت بتحبه
عارف يا بابا مع انك مش ابويا اصلا بس انا من انهارده همحيكم من حياتي هعتبركم موتوا
باسته من خده و دمعه من دموعها نزلت علي خده مسحتها براحه عشان ميحسش
كانت نيرا واقفه بتبص عليها بعدم فهم
وبعد كدا شدتها علي برا
نيرا بعصبيه مسكتها من ايدها: انتي بتعملي اي يا حياه انا بجد مش مصدقاكي
حياه حضنتها بوجع وهي بتقول: هتفهمي بعدين بس انتي مش اختي اصلا مش من دمي لاكن انتي في قلبي انتي حياتي وعيلتي ومهما حصل هعتبرك اختي وعمري ما هنسي الايام والليالي و الهتافات والضحك وكل حاجه عملناها مع بعض عمري ما هنساها وهبقا اشوفك كل يوم هتوحشيني
نيرا دموعها نزلت وهي بتشد حياه: استني راحه فين حرام عليكي يا حياه متوجعيش قلبي انتي بتهلوسي تقولي اي
حياه بدموع: هتفهمي من ماما كل حاجه
خرجت وقفلت الباب وراها وهي بتقول: اسفه بس مش هينفع أكمل في بيت انا عايشه فيه كدبه كبيره وبالنسبه ليكي هبقا اشوفك كل يوم
خرجت و سابت نيرا واقفه بتعيط جوا
****
راحت ل فيلا ادهم وهي داخله حاطه راسها في الأرض وهي مهموده
ادهم اول ما شافها من الشباك نزل يجري
حياه شافته ابتسمت ومشيت قدامه بخطوات بارده وحضنته بهدوء
ادهم خد نفسه وحاول يهدي ميعرفش اي بيحصله لما بتقرب منه بقا بيحس بأحساس حلو اوي لما بتحضنه
حياه بعدت عنه وقالت بهدوء: انت عارف اني محتاجه لحضنك عشان بطمن وانا معاك و كل لما بحس نفسي قلقانه بحضنك بحس اني هديت وبفرح معرفش اي السبب بس ببقا محتاجه ليك جمبي
ادهم مسك أيدها بأبتسامه منه: وانتي هتلاقيني جمبك وقت ما تعوزي انا جمبك علطول ..
حياه بخجل:
عندك مكان ليا انام فيه ؟
ادهم بفرحه: اكيد تعالي
حياه ابتسمت ببرود وقالتله: كنت عارفه انك مش هترضي تسيبني لوحدي
ادهم بص في عيونها بحب:
و عمري ما هسيبك لوحدك
حياه ضحكت وقالتله: فين اسر؟
ادهم بيشاور علي اوضه اسر: نايم فوق
حياه اطمنت ودخلت مع ادهم
ادهم دخلها الاوضه وهو بيقول : اي حاجه تعوزيها انا موجود
حياه قعدت علي السرير بطمئنان
وطبطبت علي الكرسي الجمبها وبتقوله: عايزاك جنبي بس ينفع؟
ادهم مصدقش نفسه ابتسم بفرحه وقالها: اكيد
راح قعد علي الكرسي جمب سريرها و فضل يبصلها وهي نايمه
حياه بتعب : تصبح علي خير
ادهم بهمس وسرحان: وانتي من أهله
ادهم دقق في كل تفصيله فيها
طب هيعمل اي لو طلعت بنت عمه حب طفولته؟
لمس شعرها بحنيه وباس أيدها ومسك تلفونه وقرب رأسه من حضنها وقام مصور
عشان تكون ذكره حلوه كل اما يشوفها يفتكرها
****
في صباح يوم جديد
نارين كانت خارجه تعمل رياضه
لقت اسر واقف برا بيرش الجنينه بالمايه
لفت رأسها وبصتله وهي بتضحك قربت منه وهي بتقول: اي جابك هنا تاني؟
اسر رمي خرطوم المائه وهو بيقول: حوار كدا هو الجابني المهم مش عايزك تاخدي فكره عني وحشه ساعه ما كنت سكران
نارين ابتسمت بطيبه:
لا متخافش مش هاخد فكره وحشه بس انت تقرب ل ايليا؟
اسر امأ برأسه: انا اخوها
نارين حركت رأسها: امممم ؛ تمام انا هروح أجري شويه عايز حاجه
اسر بفرحه: ينفع اجي معاكي
نارين شاورتله بمعني أنه يجي وراها
***
حياه فتحت عينها بهدوء وقامت سرحت شعرها المنحكش عشا ادهم مبيحبش يشوفه منحكش
وغسلت وشها وسنانها وقعدت في الاوضه
**
ادهم كان قاعد في اوضته دخلت
مرات عمه
شيماء بطيبه: صباح الخير يا قلب شيماء
ادهم قام وباس أيدها: صباح النور يا اجمل ورده في الدنيا
شيماء قعدت علي الكرسي وهي بتقوله : اي مين البنت الجايبها تقعد هنا دي؟
غمزتله وهي بتضحك : شكلك بتحب؟
ادهم ابتسم وقالها: لا مبحبش دي موظفه عندي في الشركه
شيماء بغمزه: الحركات دي مش عليا يا ادهم دا انت تربيتي بقا موظفه تيجي تبات عندك ؟
دي عمرها ما حصلت!
ادهم حاول ميبينش وقالها: حصلها ظرف وكانت لازم تيجي عندي
دخلت الداده وهي بتقول:
اتفضل يا ادهم باشا التحليل لسه جاي من المستشفي
ادهم قلبه دق وكأنه خايف يشوف النتيجه
شيماء بعدم فهم: تحليل اي؟
ادهم مكنش عارف يقولها اي ؟ يقولها أن في احتمال أن حياه تكون بنتك؟
فتح الظرف وهو خايف من الهيقرأه
و شيماء واقفه بتبص عليه ومش فاهمه حاجه
ادهم بعد ما قرأ قفل الظرف وهو قلبه بيدق جامد وبيبتسم بفرحه وبيقول ل شيماء: لقيت بنتك وابنك يا شيموو
قال بفرحه وهو بيضحك: لقيت حياه وأسر
يا تري اي رد فعل شيماء لو عرفت أن حياه و اسر ولادها عايشين وكمان معاها في الڤيلا؟
واي رد فعل حياه واسر علي أنهم ولاد عم ادهم؟
و علاقه نارين و اسر هتطور؟
يتبع...
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات