القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي 3 الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

جاكي: يالهوي...
ندى: في اي..
جاكي: مش عارفه.. قلبي انقبض فجأه..
ندى: اهدي مفيش حاجه..
جاكي: لا في.. العيال.. جاك.. فين جاك..
طلعت بره لقيت جاك قاعد ف الجنينه مع محمد..
جاكي: جاك..فين متيم..
جاك: خرج.. في اي..
جاكي: واسيل مرجعتش!
جاك: لا.. في اي مالك..
جاكي: قلبي مقبوض.. حاسه ان في حاجه...
جوري: اهدي ياماما اكيد مفيش حاجه..
جاك: جي اهدي.. خرجوا وزمانهم راجعين... اهي سيل جت اهي...
جاكي: انتي كويسه!
اسيل: ااه.. في اي!
جاك: مفيش.. مامتك كانت قلقانه شويه.. متيم فين!
اسيل: معرفش..
جاكي: رن عليه..
جاك: مفيش حاجه ياجي.. اهدي..
جاكي: اوعى انا هرن عليه..
رنيت عليه بس مردش...
جاكي: مبيردش..
جاك: ياست ماهو لسه خارج من شويه.. اي اللي حصل يعني!
جاكي: انا حاسه ان في حاجه..
جاك: لا متقلقيش.. مفيش حاجه..
جوري: مفيش حاجه ياماما اهدي..
..................................
عدى وقت وبعدين متيم دخل ووشه فيه دم..
جاكي: يالهوي...
جاك: اي اللي عمل فيك كدا..
محستش بحاجه غير وهما بيفوقوني...
جاكي: متيم.. ميتم فين..
جاك: اهدي.. متيم ف اوضته
جاكي: اي اللي حصل..
جاك: اهدي الاول.. انا جبتله دكتور وخيطله الجرح.. ممكن تهدي بقاا..
جاكي: اوعى انا عايزه اشوفه..
قومت وروحتله اوضته.... كان راقد ع السرير ومغمض عينه
جاكي بقلق: متيم.. مالك ياحبيبي.. اي اللي حصل!
متيم: مفيش ياماما.. سيبيني لوحدي..
جاكي: اي اللي حصل طيب... يابني طمني..
متيم: عملت حادثه..
جاكي: طب انت كويس دلوقتي!!... فيك حاجه!
متيم: ياماما سيبيني لوحدي قولت..
جاكي: طب قولي مالك..
متيم بعصبيه: يوووه... انا سايبلك البيت كله وماشي..
جاك: متيم!!.. ازاي تكلم مامتك كدا!!... الحق عليها انها قلقانه عليك!
جاكي: خلاص خلاص.. انا خارجه.. خليك..
خرجت وقفلت الباب وهو قعد لوحده...
جاك: معلش.. تقريبا في حاجه مزعلاه... تعالي ننزل...
..........................................
اسيل كانت ف اوضتها وفجأه جتلها مسدج..
ـ الكتاب عجبك!!
فكرت شويه كدا وبعدين افتكرت الكتاب...
اسيل: جبت رقمي منين!
ـ من السما..
اسيل: يادمك..
ـ طب اطلعي البلكونه..
اسيل: لا.. ولو كلمتني تاني هتزعل مني..
قفلت ورمت الفون ع السرير.. عينيها كانت بتروح وتيجي ع البلكونه.. طلعت بالراحه كدا وبصت من بعيد بس مشافتش حاجه...
فتحت الباب ووقفت ف البلكونه... لقته رايح جاي قدام الڤيلا وحاطط ايده ف جيب الجاكيت من البرد..
اول ماشافاها ابتسم... اتسحب ودخل جوه الڤيلا ووقف تحت البلكونه..
عدى: مانتي طلعتي اهو..
اسيل: عايز اي..
عدى: هييح.. عينيكي..
اسيل: نعم!!
عدى: قصدي.. كنت جاي اسألك الكتاب عجبك ولا لا!
اسيل: لسه مقرأتهوش.. واتفضل يلا..
عدى: اكرام الضيف واجب حتى..
اسيل: بررره... ولا اقولك.. استنى..
ابتسم وفكرها حنت وهتنزله...
دخلت جوه جابت الكتاب وطلعت تاني...
اسيل: امسك كتابك اهو... يلا اتكل ع الله..
عدى: كدا غلط ع فكره..
اسيل: متخيل لو بابا طلع وشافك هيعمل فيك اي..
عدي: عادي.. كله يهون عشان...
اسيل: عشان اي..
عدي: ا عشان الكتاب..
اسيل: وادي الكتاب معاك اهو... يلا بره بقاا بدل ماانزلك..
عدي: ياريت والله..
اسيل: انا لو نزلت مش هخليك تروح ع رجلك... فياريت تمشي بكرامتك احسن..
عدي: يخربيت لسانك... ماشي.. بس هاجي تاني ع فكره..
دخلت وقفلت الباب وابتسمت لا اراديا..
عدي: مجنونه... بس قمر..
خد الكتاب ولسه هيمشي..
ـ استنى عندك...
عدي بهمس: ياختييي... روحت ف داهيه..
البواب: انت مين ياجدع انت!
عدي: احم.. انا كنت جاي عشان..
البواب: عشان اي.. بتعمل اي هنا.. انت شكلك حرامي ياض انت..
عدي: لا حرامي اي.. دانا.. اووو يااااه... بص كدا..
البواب بص وراه وهو طلع يجري...
البواب: مش قولتلك حرامي.. مش هسيبك.... خد يلاااا
.......................................
اسيل كانت مشغله اغاني وقاعده ترقص..
فتحت الباب ودخلت..
جاكي: تصدقي انك معندكيش دم... يعني اخوكي عامل حادثه وانتي قاعده ترقصي!!
اسيل: عايزاني اعمل اي يعني.. اروح اقعد جنبه!
جاكي: دانتي معندكيش دم فعلا... ارقصي ياختي..
سيبتها وطلعت روحت لجوري..
جوري: في حاجه ياماما!
جاكي: بتعملي اي..
جوري: ولا حاجه..
جاكي: طب يلا قوليلي كنتي عايزاني ف اي..
جوري: كنت هكلمك ف موضوع كدا..
جاكي: وادي قعده... يلا ياست احكي..
جوري: بصي بصراحه.. في ولد كدا ف دماغي..
جاكي: ااه.. هي الحكايه فيها حب بقا.. مين سعيد الحظ!
جوري: مروان..
جاكي: مين مروان!.. متقوليش.. ابن مالك!
جوري: ايوا.. وهو كمان بيحبني..
جاكي: وعرفتي منين انه بيحبك!
جوري: اعترفلي ياماما.. بصراحه هو قالي من فتره كبيره كدا بس مجتش فرصه مناسبه عشان اقولك..
جاكي: كبرت ياقمر وهتتجوز.. ياختي عسل..
جوري: بس ياماما بقاا.. وبعدين جواز اي.. انا لسه بفكر اصلا..
جاكي: يابت.. يعني هتكوني بتحبيه ومش عايزه تتجوزيه.. احنا هنهزر..
جوري: طب قوليلي اي رأيك فيه يعني..
جاكي: هو مروان شاب محترم وقمر قوي.. ياريت والله.. بس شغل العيال دا لا.. الباب موجود.. ييجي يتقدم..
جوري: ماهو قالي اخدله معاد من بابا عشان ييجي يتقدم وكدا..
جاكي: طب روحي قوليله..
جوري: لا بصراحه انا مكسوفه اقوله.. ممكن انتي تتكلمي معاه!
جاكي: اممم.. ماشي انا هقوله..
....................................
عمر بتوتر: بابا!
ـ اي اللي بيحصل هنا بالظبط!!
عمر: يابابا هفهمك.. اصل
ـ اصل اي ونيلة اي!!... جايب نسوان ف البيت ياعمر!!... ومين دا كمان!
عمر: انا بتاع الدلڤري... جبتلهم الاكل بس مكنتش اعرف انها غرزه حتى فلوسي مش عايزها.. يلا ساموو عليكوا بقاا..
مشي بسرعه..
عمر: ولااا.. يابن ال...
ـ وانتوا مستنيين اي!... يلا انجروا بره..
ـ طب متزقش الله... دا اي الرجاله دي..
ـ وانت يااستاذ عمر... دانت ليلة ابوك سودا..
عمر: يابابا انت فاهم غلط والله.. هو بس..
ـ. دانا هطلع....
................................
طلعت من عند جوري روحت لمتيم اوضته..
جاكي: ممكن ادخل!
متيم: اتفضلي..
دخلت قعدت جنبه..
جاكي: مالك ياحبيبي... اي اللي حصل!
متيم: مفيش ياماما... مخنوق شويه..
جاكي: طب وعملت حادثه ازاي!
متيم: دخلت ف شجره..
جاكي: مش تاخد بالك!
متيم: كنت سرحان... ع العموم انا اسف ع الطريقه اللي كلمتك بيها...
جاكي: يعني انت دلوقتي كويس!.. في حاجه ف جسمك!
متيم: لا..
جاكي: الحمد لله.. متعرفش قلقتني ازاي..
.........................................
اسيل كانت بتتكلم ف الفون وجتلها مسدج.. فتحتها لقت ڤويس..
عدي: هو البواب بتاعكوا عنيف ليه!
اسيل: تستاهل.. وبعدين انت بتكلمني بصفتك اي اصلا..
عدي: طب بصي انا هقولك حاجه.. ماتيجي نخرج..
اسيل: لا دانت مجنون بقاا.. ولاااا متخلنيش اقلب عليك عشان انا خلقي ضيق ومبحبش الشغل دا.. تمام!..
عدي: هقصلك الحته الزياده اللي ف لسانك دي قريب..
اسيل: طب اتكل بقاا عشان انا لو طولت عن كدا ههينك..
.............................
جاك: كنتي فين!
جاكي: كنت مع متيم..
جاك: عامل اي دلوقتي!
جاكي: الحمد لله كويس.. المهم عايزه اكلمك ف موضوع..
جاك: خير..
جاكي: في واحد هييجي يتقدم لجوري..
جاك: واحد مين!
جاكي: مروان..
جاك: ابن مالك!
جاكي: ايوا..
جاك: ازاي يعني..
جاكي: هي قالتلي انهم بيحبوا بعض وانه قالها تاخدله معاد منك عشان ييجي يتقدم رسمي..
جاك: امم.. انسي الموضوع دا.
جاكي: ليه..
جاك: بناتي مش هيتجوزوا..
جاكي: اي دا ليه..
جاك: انا حر ياست.. انا عايز اعيش مع بناتي طول عمري... شغل حب وجواز والكلام دا مليش فيه...
جاكي: هيعنسوا جنبك يعني!
جاك: ايوا.. هيفضلوا ف حضني ع طول.. ومش بهزر ع فكره انا بتكلم جد.. بناتي هيفضلوا هنا ومش هيروحوا مكان تاني...
جاكي: ومتيم!
جاك: لا متيم يتجوز عادي.. بس البنات لا يعني لا.. ودا كلام نهائي...
جاكي: ياجاك بس هو بيحبها..
جاك: اطلعي قوليلها ابوكي بيقول لا يعني لا.. قطعا لا..
انا داخل انام..
...................................
اياد: كنت فين!
مراد: وانت مالك!
اياد: انت شارب!
مراد: بقولك اي.. انا راجع خرمان ومش فايقلك.. شغل المشيخه بتاعك دا مش هياكل معايا..
اياد: اللي بتعمله دا غلط.. وانا هقول لابوك..
مراد: ياختي حلوه.. هو انت اي حاجه كدا بتقولها لابوك زي البنوته!
اياد: متخلنيش امد ايدي عليك.. احترم نفسك...
نور: اي دا.. في اي.. هو انتوا ع طول خناق كدا!!
اياد: شوفي الاستاذ كان فين.. وكمان شارب..
نور: كنت فين يامراد!
مراد: اطلعي من دماغي انتي كمان.. اي شغل المحكمه دا.. مش حوار يعني.. هو تحقيق!
نور: انت ازاي بتكلمني كدا!!
مراد: امال اكلمك ازاي يعني... اقولك حاجه.. اديني سايبلك البيت كله وماشي...انا غلطان اني رجعت اصلا..
...............................................
اسيل بهمس: ايوا يا لمى... انا لبست اهو ومستنياهم يناموا..
لمى: اتأخرتي ليه.. الكل وصل وانتي لسه!
اسيل: انا خايفه.. اول مره اروح مكان زي دا...
لمى: هيعجبك قوي ع فكره.. يلا بس
اسيل: جايه حالا يلا باي..
قفلت معاها وفتحت الباب بالراحه وبصت ملقتش حد... دخلت تاني وفتحت البلكونه واتسحبت بالراحه ونطت..
مؤنس كان مستنيها بالعربيه قريب من البيت.. مشت معاه بسرعه وراحوا الديسكو...
مؤنس: هنقضيها للصبح طبعا..
اسيل: اكيد..
لمى: اخيرا جيتي.. يلا نرقص..
مؤنس: لا هنشرب الاول..
اسيل: لا انا مليش ف الشرب..
مؤنس: انتي النهارده تسيبي نفسك ليا خالص وانا هظبطك..
لمى: امسكي بس.. هيعجبك والله..
اسيل: ماشي..
................................................
ـ ولااا يامراد... مش دي اسيل قريبتك!
مراد: ااه.. بتعمل اي هنا دي..
ـ اي.. هتسيبها واقفه مع الناس الغريبه كدا واحنا موجودين!
مراد: انت بتقول اي انت كمان.. اسكت..
مشي عليها..
اسيل: مراد!
مراد: بتعملي اي هنا!!... واي اللي لابساه دا!
اسيل: نفس اللي انت جاي تعمله..
مراد: عمي لو عرف هيزعلك جامد..
اسيل: لا ماهو مش هيعرف.. تعالى ارقص معايا..
ف الوقت دا عدي كان موجود وشايف كل حاجه لانه مشي وراها من الاول...
عدي: وبعدين يااسيل.. اخرتها معاكي اي بس..
فضلت ترقص وتشرب لحد ماسكرت خالص..
لمى: كفايه كدا يااسيل هتتعبي..
اسيل. بسُكر: اوعي كدا.. خليني اشرب.. انا عايزه انسى..
مؤنس: تنسي اي..
اسيل: انسي اي حاجه.. المهم انسى..
ـ يلا يابطل.. اهي جاهزه تحت ايدك.. شوف هتعمل اي..
..........................................
جاك: العيال ناموا!
جاكي: ااه..
جاك: خلي بالك منهم كويس..
جاكي: انت هتلبسني فيهم!!... وانت بتعمل اي..
جاك: مانا معاكي اهو ياست.. بس انتي اقربلهم مني.. يعني بيعرفوا يحكوا معاكي انتي اكتر..
جاكي: قول يارب بس..
جاك: انا مش قلقان ع حد غير اسيل.. جوري ومتيم عاقلين شويه.. بس اسيل طايشه قوي..
جاكي: والله دا نتيجة دلعك... كل مااجي اقرب لحد فيهم تقولي سيبيهم يتدلعوا...
جاك: ربنا يصلح حالهم ياست.. المهم انت قمور كدا ليه..
جاكي: ياراجل..
جاك: والله قمر قوي.. اصلا اصلا اللي بيشوفك بيقول اختهم مش امهم...
جاكي: ايون انا اصلا حلوه ع طول..
جاك: طب بقولك اي... ماتيجي نسافر..
جاكي: نسافر فين..
جاك: اي حته.. نروح نصيع شويه ونيجي..
جاكي: والعيال!
جاك: هما صغيرين يعني!.. وبعدين متيم معاهم.. وغير كل دا ممكن يروحوا عند فيروز..
جاكي: اممم... يعني اي..
جاك: يعني بكرا الصبح تقومي تجهزي الشنط ونخلع..
جاكي: اشطا..
.........................
مؤنس: اسيل تعالي معايا..
اسيل: ع فين..
مؤنس: هنروح مكان حلو قوي.. هيعجبك..
اسيل: اوكيييي...
طلعت معاه وهي عماله ترقص وسكرانه... مؤنس وهو طالع غمز لصاحبه...
عدي شافهم ومشي وراهم...
خدها وطلعوا ع الشقه وهي مدروخه ومش واعيه... شالها ودخلوا...
................................
ادم بعصبيه: وهو فين دلوقتي!
اياد: خرج..
ادم: ماشي.. لما يجيلي انا هعرفه ازاي يعمل كدا
نور: مراد محدش بقاا قادر عليه.. بيعمل اللي ف دماغه حتى لو غلط..
ادم: متزعليش نفسك.. وحياتك لاعلمه الادب لما يرجع..
.................................
عدي دخل وراهم ولحق الباب قبل مايتقفل...
مؤنس: اي دا.. انت مين..
عدي: انا هعرفك انا مين..
قعدوا يضربوا ف بعض ونور قاعده ع الكنبه مش واعيه...
فضلوا يضربوا بعض وف الاخر عدي شال اسيل وخرج..
ركبها العربيه ومشيوا...
حاول يفوقها عشان مش عارف هيروحها ازاي..
اسيل: بس سيبني.. انا عايزه انام..
عدي: ودي هتفوق ازاي دي... لازم اروحها اكيد قلقانين عليها...
خد العربيه وطلع ع الڤيلا...
نزل لوحده خبط..
جاك: مين جاي دلوقتي!
جاكي: مش عارفه.. انزل شوف..
نزلنا تحت وجاك طلع اتكلم معاه...
جاك: خير.. مين حضرتك!
عدي: احم.. بصراحه مش عارف اقول لحضرتك اي.. بس..
جاك: في اي يابني..
عدي: اسيل...
جاك: مالها!
عدي: ف العربيه..
جاك: عربية اي!
عدي: احم... معايا..
جاك: انت مجنون يلااا.. انت عارف انت بتقول اي!
عدي: ممكن تسمعني طيب!... هو بصراحه اسيل كانت ف ديسكو وشربت كتير وبعدين.....
قعد يحكيله اللي حصل وجاك عينيه احمرت واتعصب..
جاك: انت بتقول اي!!.. انت مجنون!..
مسكه من الهدوم...
جاكي: انت بتقول اي يابني.. اسيل نايمه ف اوضتها فوق..
عدي: ياجماعه والله انا حاولت اعمل الصح.. هو خدها معاه الشقه وانا لحقتها قبل مايعمل فيها حاجه..
جاكي: انت اكيد مجنون.. اوعى كدا...
طلعت بره وفتحت العربيه لقيتها نايمه ع الكرسي...
جاكي: يانهار اسود.. اسيل.. اسيل..
فضلت اصحي فيها واضربها... جاك جه حاشني عنها وانا عماله اعيط وعدي شالها وطلعها...
جاكي: يالهوي.. البت ضاعت
جاك: اهدي.. اهدي مفيش حاجه..
عدي: اتطمنوا.. هي اول مره تروح مكان زي دا.. وانا الحمد لله لحقتها وكنت متابعها من الاول...
جاك: متشكر.. مش عارف اقولك اي..
عدي: متقولش حاجه... دا واجبي.. طب انا هستأذن..
جاك: شكرا مره تانيه..
عدي مشي وانا قعدت وعماله اعيط..
جاك: ياجي خلاص.. لما تصحى هنفهم منها كل حاجه..
جاكي: ازاي!!.. ديسكو ازاي!
جاك: معرفش... بطلي عياط بقا والنبي..هنحل كل حاجه.. وكويس اننا عرفنا بدري عشان نلحق الموضوع..
جاكي: موضوع اي.. دا متيم لو عرف هيموتها..
جاك: لا.. متقوليش لحد حاجه... وخاصة متيم..
فضلت صاحيه لحد الصبح جنبها وانا مصدومه وجاك قاعد تحت يشرب قهوه...
يادوب بدأت تفوق... قامت قعدت ومسكت دماغها...
اسيل: ماما!... بتعملي اي هنا!
وقفت قدامها وبكل العصبيه اللي فيا روحت ضربتها بالقلم...
جاكي بعياط: ديسكو!!.. ديسكو يا اسيل!!
قعدت تعيط...
اسيل بعياط: انا مش فاكره اي حاجه..
جاكي: حقك ياختي... هتفتكري منين!!... من الشرب ولا الرقص مع الشباب!!
اسيل: والله اول مره اعمل كدا... حقك عليا والله..
كنت عماله اضربها واشدها من شعرها..
جاكي: ولا اول مره ولا اخر مره... مفيش خروج من البيت تاني.. ولا في جامعه.. هتفضلي محبوسه ف اوضتك كدا... ديسكو يااسيل!!... الاقي شاب جايبك ف نص الليل ويقول جايبها من شقة واحد!!... دي اخرتها!!...
جاك طلع..
جاك: جاكي.. جاكي اهدي.. سيبيها..
جاكي: انا هسيبلكوا الدنيا كلها واغور..
سيبتهم وروحت دخلت اوضتي وهي عماله تعيط..
جاك: قومي غيري هدومك..
كان سايبها وطالع...
اسيل: بابا..
وقف ومبصلهاش..
اسيل: انا اسفه..
جاك: متعرفيش انا حاسس بإي دلوقتي.. متعرفيش حجم الكسره اللي حسيت بيها لما لقيت شاب جايبك ف نص الليل..
بصلها بزعل وخرج...
جاك: جي.. خلاص.. روقي
جاكي: مكنتش متخيله ان دا اللي هلاقيه مقابل الثقه اللي عطتهالها..
متيم دخل..
متيم: ماما عايز افطر عشان امش... اي دا في اي.. بتعيطي ليه..
جاك: مفيش حاجه.. انزل واحنا جايين..
متيم: في اي ياماما!!
جاكي: مفيش ياحبيبي.. روح وانا جايه وراك...
نزل وانا نزلت وراه حطلهم الاكل..
جاكي: رايح فين!
جاك: رايح الشغل..
جاكي: طب افطر الاول..
جاك: لا مليش نفس..
...................................
اسيل كانت لسه ف اوضتها وعماله تعيط... كانت متضايقه من زعل ابوها...
جتلها مسدج..
عدي: عامله اي دلوقتي!..
مسكت الفون ورمته بعيد...
اسيل: تمام... مفيش غير كدا..
جابت حبل وعلقته ف السقف...
............................
جوري: امال فين اسيل!.. مش هتفطر!
جاكي: ف اوضتها..
متيم: ايوا منزلتش ليه.. ولا هي مش رايحه النهارده!
جاكي: معرفش.. اطلع شوفها..
متيم: ماشي..
سابهم وطلع ويادوب فتح الباب..
يتبغ...
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات