القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حبيبي الخائن الفصل الاول 1 بقلم دهب مبروك

 رواية حبيبي الخائن الفصل الاول 1 بقلم دهب مبروك

رواية حبيبي الخائن الفصل الاول 1 بقلم دهب مبروك

رواية حبيبي الخائن الفصل الاول 1 بقلم دهب مبروك

_ بابا انا مش هتجوز الا ليل والعريس اللي براا ده يمشي لو سمحت
الاب...  ضربها بالقلم وقال تلبسي وتخرج يا روح ****احسنلك 
_بدموع خلاص هخرج ماشي ماشي 
الاب..  خرج 
_قمت لبست فستان ولفيت حجابي والدموع نزله في صمت بس للاسف دموعي اللي نزله مش بتريحني بتوجعني اكتر وخرجت 
اتقالت جمله.. نسيب العرايس  مع بعض 
_قاعدت وفضلت باصه في الارض ودموعي نزله وقولت انا والله مش موافقه علي حضرتك انا بحب ليل ومش هتجوز غيروه حتي لو بموتي فا اتفضل قول اني معجبتكش اي حاجه بس المهم بلاش تضحك عليه وتقول اني موافقه لانك هتظلمني وتظلم نفسك معايا وسكت خوفت بعد الكلام  يتعصب ويحصل حاجه عكس اللي انا عايزه وسبتوه وقمت دخلت اوضتي 
الاب... ها يا ابني  
هو... مش دي الانسانه اللي انا عايزه  
وفتح باب الشقه ومشي 
الاب.. تاااااج بت ياتااااااج 
_ايواا يبابا نعم 
الاب...  مش هتتجوزي ليل يا تاج ده واد صايع وشمام وانا مش هطمن وانتي معاه وده كلام نهائي 
_ وعينها مالينها دموع ماشي يبابا انا مش هتجوز خلاص ارتحت ودخلت اوضتي 
اها افهمكم بقاا واعرفكم بنفسي 
_انا تاج زي ما عرفتوم ١٨ سنه خلصت ٣ ثانوي عام بمجموع دخلني كليه صيدله بس انا مأجله موضوع الكليه ده شويه كداا شعري اسود عيني بني فاتح محجبه امممم ليل ده حب ٣سنين بحبوه من وانا في اولي ثانوي قولت ده حب مراهقه وهنسي مع الوقت بس الحقيقه انووا بحبوه بجد مكنتش متخيله اني احب اصلا بالطريقه دي او احبوه كل الحب ده!! اتقدملي ١٠ مرات وفي العشر مرات بابا يرفضوا وشايفوا صايع  وشمام لانوا كان  ليه في سكته المخدرات بس بطل من  سنتين ونص وبقاا رياضي، جاري ساكن فوقيها في الدور الخامس عينوه عسلي شعر بني جسم رياضي واخد دبلوم تجاره  ٢٣ سنه " 
********************
ليل....  تاج هو ايه الحل في ال وصلنا ليه ده 
_سكت مش عارفه اعمل اي او اتكلم اقول اي 
ليل...  مالك يا تاج 
_خايفه يا ليل خايفه تحصلي حاجه انا مش هستحملها 
ليل..  انتي هتكون ليا وانا هكون ليكي يا تاج ومافيش قوه في الدونيا هتمنعني من ده انا عمري ما اسيبك ما تخفيش انا جمبك وطول ما انا جمبك مش عايز اسمع انك خايفه ابدا 
_ابتسمت وكذاا سؤال في دماغي هو بجد ممكن يبعد عني ممكن  منكنش لبعض!! امتا بابا هيوافق علي ليه بابا شايفه كداا رغم انوا هو اتغير مليون مره عن الاول!! 
ليل...  رجعتي تسرحي تاني يا تاج 
_ ممكن اقفل انا مش عايزه اتكلم 
ليل...  تقفلي اي يهبله انا موجود اهوو اتكلمي وانا هسمعك يا تاج 
_عارف انتا لو بعدتي عني انا اموت فيها يا ليل انتي الهوا اللي بتنفسوه اوعي تبعد عني انا احارب الكل علشان اكون ليك بس انا خايفه  بابا يفضل مصمم علي رايوه ده ساعتها هنعمل اي 
ليل...  اممم انا عمري ما ابعد عنك افهمي انتي روحي وكل ما ليا مستحيل ابعد عنك 
_احساس ممتلك مني اننا مش هنكون لبعض كل حاجه حوالينا مش بتقول كدااا وقولت ليل انا هنام دلوقتي اقفل 
ليل...  قفل وفي نفسه انا عارف اني مهمتي صعبه اووي بس انا عمري ما هستسلم انا احارب علشان تكون ليا بتمني يارب متبعدهاش عني لاني بجد مش هقدر اعيش من غيرها 
وعن قصتنا فسيعلمها الكتير وسيتحدثون عن ليل وتاج 💙"
**********************
بعد شهر....
دلوقتي تاج بين الحياه والموت في عنايه مركزه بسبب انها مكنتش بتاكل وحلتها النفسيه زفت و٤٨ ساعه الجاين لو عدواا علي خير هتكون عدت مرحله الخطر 
_بابها كان داخل ليها الاوضه لقها مغمي عليها 
ليل..  عمي انا مش هسمحك لو حصلها حاجه انتا السبب في كل ده حرام عليك ليه تعمل في بنتك كداا ليه توصلها للمرحله دي ليه هترتاح لو ضاعت منك دلوقتي 
الام..  بنتي هتكون كويسه اسكت يا ليل مش وقت الكلام ده دلوقتي 
الاب..  سرح في اللا شئ هو انا السبب بس انا شايف ان ده مش الانسان المناسب لبنتي بس انا شايف حبوه ليه وخوفوه عليها في عينوه وهي كمان بتتنفسوه مش بتحبوه هو انا كنت غلطان بس الحب مش كل حاجه وهي لسه صغيره فاق علي 
ممرضين كتير خارجين و داخلين ودكاتره كتير خرجين وداخلين 
ليل...  دموعه كانت نزله وهو عامل يمسح فيها ومسك ممرضه خارجه وقال مالها تاج 
الممرضه..  قلب المريضه وقف!! 
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات