القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل العاشر 10 بقلم زهرة الظلام

  رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل العاشر 10 بقلم زهرة الظلام
 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل العاشر 10 بقلم زهرة الظلام

 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل العاشر 10 بقلم زهرة الظلام

بعد يومين ف المحكمه 
القاضي: ام الطفله تتفضل وابوها
مريم:انا امها 
خالد:وانا ابوها 
القاضي :مدام مريم الاستاذ خالد بيقول انك من خمس سنين قولتي ان الطفله اسيا ماتت قبل ماتتولد وهو سافر ع الاساس ده وعرف بالصدفة لان كانت محتاجه نقل دم اي رايك
مريم: من خمس سنين كنت ف اولي اعلام وكنت بحب الاستاذ خالد وفجاه لقيت نفسي ف المستشفي وتم اغتصابي وكان الي اغتصبني هو نفسه حبيبي الاستاذ خالد قبل بيا محمد جوزي عشان كان بيحبني اتجوزنا وتاني يوم جوزنا ببص من الشباك لقيت محمد وخالد بيضربوا بعض نزلت عشان افهم السبب وفجاه لقيت خالد بيرفع مسدس ف وش محمد وضرب طلقه بس من حظه جت فيا انا بشهد العدل ده ينفع يكون اب وبعد ما رجع مكنش عارف انها بنته كان هاينتقم مني فيها هي هي طفله ذنبها اي 
القاضي:القانون قانون وانتي منعتي طفله من ابوها ولازم تروح تعيش معاه 
مريم:تمام وانا موافقه 
خالد بصلها بصدمه ورفعت الجلسه ومحمد عرف
محمد:ازاي تتخلي عنها كده 
مريم :اسيا هاتروحي ل بابا خالد دلوقتي ماشي اسمعي الكلام وخلي بالك من نفسك 
اسيا:لي ياماما انا عايزه افضل معاكي 
مريم:هاتروحي يومين وترجعي 
اسيا زقت اديها وراحت ل خالد خدها ومشي 
محمد:اي برودك ده خدو بنتك منك وانتي ساكته
مريم :محمد لو سمحت اديك قولت بنتي مش بنتك وكمان يريحني منها شويه وبنتي وانا حره فيها يلا نروح 
محمد:روحي انتي 
مشي وسابها بصت ل عبير 
مريم:هاتقولي اي انتي كمان 
عبير :بنتك وانتي حره فيها وحياتك وانتي كبرتي ومسؤله عنها 
مراد وعبير مشيوا ومريم فضلت تتمشي وبتعيط 
*********
فلاش باك 
مريم بعد ماجالها امر المحكمه قعدت لوحدها شويه وفونها رن 
مريم:عايز اي
خالد:بصي بقا يابنتي يا اما المحروس حبيب القلب هايوصلك جثه قبل الجلسه ياقمري 
مريم: حاضر بس متقربش ل محمد
خالد:مكنتش اعرف انك بتموتي فيه كده بس لو مخلوق عرف بالمكالمه دي ماتلوميش غير نفسك سلام ياقطة 
***************
باك 
صوت عربيه من بعيد وفجاه لقت حد مسكها ووقعت ف حضنه ع الطريق (تخيلوا الموقف مش عارفه اشرح🙂)
جاسر:انتي كويسه 
مريم مردتش وفضلت سرحانه
جاسر: يا انسه انتي كويسه 
مريم بدات تعيط وهو صعبان عليه شكلها 
جاسر:طب اهدي بس محصلش حاجه ل ده كله 
مريم:ليه ماينفعش اعيش دي الناس الطبيعية...لي لازم يظهر وكل مره يبوظ حياتي لي
جاسر فضل يهديها لحد ماهديت وبطلت عياط
جاسر:بصي انا معرفش حكايتك بس اكيد في شخص بتحبيه حصلكوا مشكله مع بعض الاحسن تحكي ل مامتك او ل باباكي الناس الكبيره ليهم خبره 
مريم:انا يتيمه 
جاسر:روحي قبرهم انا بعمل كده اما بتقفل ف وشي 
مريم بصتله دقيقه وقامت:شكرا 
جاسر :العفو 
مشيت وهو مشي
*********
عند خالد
اسيا :احنا هانروح فين يابابا ؟!
خالد:هنسافر فرنسا نتفسح اي رايك 
اسيا:لوحدنا من غير ماما 
خالد:ماما هاتحصنا بعدين يلا 
شالها وراحوا المطار 
**********
عند مريم
راحت ل محمد 
مريم:انا قلبي واجعني علي اسيا 
محمد: بنتك اممم
مريم فضلت تعيط وحكتله الي حصل وهو حضنها 
محمد:طب خلاص انا اديتها تلفون قبل الجلسه استني نرن عليها 
مريم فرحت واتصلوا ب اسيا 
خالد :نعم 
محمد:اسيا فين 
خالد :خدتها فرنسا نغير جو 
مريم :خالد كله الا آسيا انطق هي فين 
خالد:بصي بقا اسيا بنتي وانا مش هاتخلي عنها واحب اقولك انها كرهتك كره العمى عرفت انك اتخليتي عنها وسبتيها هي صغيره بس شبة ابوها عقلها كبير هاتعيش معايا وانسيها بقا سلام ياست البنات 
قفل التلفون ومريم فضلت تعيط وتصوت ومحمد بيهديها 
مريم:اسيا يامحمد انا الي عملت فيها كده يامحمد رجعهالي يامحمديامحمد عشان خاطري خالد عايزني انا اسيا لا يامحمد لاا 
محمد:...
يتبع......
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات