القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حسناء مصطفي

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حسناء مصطفي

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حسناء مصطفي

ممتلئٌ بك.. فما عُدت أنظر لأحدٍ إلا وأراك به
♥🖇
جاكي: انت!!!!!
ادم: بتعملي اي هنا!
جاكي: انا هنا ف الجامعه دي!
ادم: مقولتيش انك ف طب يعني!
جاكي: مجتش فرصه.. بس هو انت ف طب بردو!!
ادم: ايون ياست..
جاكي: طب اقعد اقعد.. صدفه حلوه خالص دي ع فكره..
ادم: اه والله.. مكتوبلنا نتقابل تاني...
جاكي: لا دا كل يوم بقاا..
ادم: قاعده لوحدك ليه!.. امال فين صحابك!
جاكي: لا دا اول يوم ليا هنا ومعرفش حد..
ادم: انتي لسه ف اولى!
جاكي: لا اولى اي.. دانا ف تالته..
ادم: امال ازاي متعرفيش حد هنا!.. دا غير اني مشوفتكيش ولا مره..
جاكي: لا ماهو انا من القاهره فبالتالي جامعتي ف القاهره بس حصل ظروف كدا ونقلت هنا..
ادم: ايوا فهمت تمام..
جاكي: دي اول سنه ليك!
ادم: "بضحك".. لا ياست دي تالت سنه..يعني قدك..
جاكي: طب كويس هتكمل معايا المشوار اهو..
ادم: ان شاء الله... محاضرتك هتبدأ امتى!
جاكي: الساعه 8.. بس انا معرفش حاجه هنا.. كنت لسه هقوم ادور...
ادم: لا تعالي معايا وانا اعرفك الاماكن كويس...
جاكي: اشطا...
قومت معاه وانا بحمد ربنا اني لقيت حد معايا.. اينعم هو مش هيبقى معايا طول الوقت، بس ع الاقل هبقى عارفه حد...
كنت ماشيه جانبه وفي شباب كتير جدا وعمالين يعاكسوا ويقولوا كلام كدا.. راح مسك ايدي جامد ومشي بسرعه لحد مادخلنا جوه...
قعدنا نلف كتير وعرفني كل حاجه وحقيقي كنت متطمنه جدا.....
دخلنا المحاضره وحضرناها سوا والحقيقه كان في شوية حاجات كدا فلتت مني ومفهمتهاش...
خلصنا المحاضره وطلعت قعدت لوحدي وهو كان مع صحابه تقريبا... قعدت احاول افهم الحاجات اللي فلتت مني دي ومركزه معاها....
ـ لو سمحتي!
رفعت وشي لقيت شاب كدا وشكله غريب...
جاكي: نعم!
ـ ممكن اقعد معاكي!
جاكي: بامارة اي!
ـ هقولك حاجه بس..
جاكي: قول وانت واقف..
ـ ماشي ياست.. هو بصراحه انا.. يعني انا شوفتك قبل كدا هنا بردو.. وبصراحه...
جاكي: هنفضل كدا اليوم كله!
ـ بصراحه معجب بيكي وعايز اتعرف..
جاكي: وبعدين!
ـ اي اللي وبعدين!.. بقولك معجب بيكي..
جاكي: ايوا المفروض اقوم ارقص يعني ولا اي!
ـ لا المفروض تقولي اي شعورك ناحيتي!
جاكي: انت اهبل!.. انا اول مره اشوفك.. شعور اي!
ـ خلاص ياست اعرفك ع نفسي...
جاكي: لا شكرا مش عايزه.. لو سمحت امشي..
ـ ع فكره دا مش اسلوب تعامل خالص..
جاكي: سمعت انا قولت اي!
ـ طب اسمك اي ع الاقل!
جاكي: انت هتمشي بكرامتك ولا اقوم امشيك من غيرها!!
ـ لا وعلى اي.. انا ماشي..
ـ في اي!
بصيت لقيت ادم...
جاكي: شوف الاخ دا عايز اي!
ادم: مالك بيها ياادهم!
ادهم: انت تعرفها!
ادم: ايوا.. ادهم خف حواراتك دي شويه..
ادهم: انا مقولتش حاجه يعم.. وبعدين مكنتش اعرف انها تخصك...
ادم: واديك عرفت اهو... ادهم ملكش دعوه بدي بالذات..
ادهم: ماشي يعم.. وانا اسف لو ضايقتك..
جاكي: حصل خير..
ادهم مشي وادم قعد قصادي...
ادم: مالك متضايقه كدا ليه!.. هو قالك حاجه!
جاكي: لا هو ميفرقش معايا.. دانا بس بحاول افهم البتاع دا...
ادم: انتي مفهمتيش من الدكتور!
جاكي: دا بالع راديو ياعم... اي اللي هيحصل يعني لو اتكلم بالراحه.. دا محسسني ان في كلب بيجري وراه..
ادهم: "بضحك".. لا انتي بس عشان مش متعوده عليه... وريني مش فاهمه اي!
جاكي: اهو بص دي ودي...
ادم: لا دول سهلين خالص.. بصي ياستي....
_________________
ف الشركه:
جاك: تعالى يامالك..
مالك: عامل اي!
جاك: كويس.. عملت اللي قولتلك عليه..
مالك: كله تمام.. خليت اتنين يخلوا بالهم منها ولو حصل اي حاجه هيبلغوني...
جاك: تمام.. والموضوع التاني!
مالك: ملهمش اثر.. الاتنين اختفوا..
جاك: يعني اي!.. هيكونوا راحوا فين يعني!
مالك: معرفش.. انا دورت وملقتش حد فيهم هنا.. بس في واحد فيهم سافر والتاني لسه موجود بس منعرفش فين!
جاك: اكيد محمود اللي لسه هنا..
مالك: تقريبا..
جاك: اسمع اللي هقولك عليه وتنفذه بالحرف الواحد.. مفهوم!
مالك: مفهوم...
__________
ف الفيلا..
عمو احمد: امال فين الولاد!
فيروز: الولاد ف الجامعه... وجاك ف الشغل..
عمو احمد: يلا ربنا معاهم.. طب انا رايح الشغل انا كمان.. لو حصل حاجه بلغيني..
فيروز: حاضر..
عمو احمد: يلا مع السلامه..
فيروز: مع السلامه..
هو مشي ونهى نزلت... دخلت المطبخ ع طول من غير ماتقول كلمه واحده... عملت قهوه ووقفت تشربها قدام فيروز..
نهى: انا مش عارفه تاعبه نفسك ليه!.. مش في خدم هنا..
فيروز:.......
نهى: اظن اخرك كدا اصلا... يعني احمد اتجوزك وقعدك ف فيلا ماشاء الله مكنتيش تحلمي تدخليها... وجايبلك خدم وحشم ومع ذلك مصره تخدمي وتقللي من نفسك...
فيروز: وانا لما اخدم جوزي وولادي، ابقاا بقلل من نفسي!
نهى: "بغرور".. تؤتؤ.. انتي بتخدمي الكل.. يعني لو جاك ابني قالك اعمليلي حاجه هتعمليله..
فيروز: ماجاك ابني بردوو.. اعمله من عيني..
نهى: تؤتؤ.. مش ابنك يافيروز.. مش ابنك.. دا ابني انا.. انتي معكيش ولاد... معاكي بنات بس..
فيروز: واي العيب ف دا.. ومحمد دا يبقى اي!.. واخوه مصطفى الله يرحمه دا يبقى اي!..
نهى: بردو مش ولادك يافيروز.. دول ولاد جميله... انتي عندك سما وهند بس..
فيروز:" بتنهيد".. كلهم ولادي.. سواء بمزاجك او غصب عنك ولادي.. ولادك اللي انتي فرحانه بيهم قوي وعماله تقولي ولادي ولادي، سيبتيهم سنين.. سنين يانهى ومسألتيش فيهم.. وانا اللي احتويتهم وربيتهم وكبرتهم... ودا يدل ع انهم ولادي انا.. طب حتى اساليهم كدا.. قوليلهم انا ولا فيروز.. وشوفي هيختاروا مين..
نهى: هيختاروكي.. هيختاروكي انتي يافيروز... عارفه لي!.. عشان انتي زرعتي الكره جواهم من ناحيتي... اقنعتيهم اني عدوتهم واني مبحبهمش..
فيروز: هما مش صغيرين عشان اقنعهم بحاجه... متضحكيش ع نفسك يانهى.. انتي مش بتحبيهم فعلا.. وسيبتيهم فعلا.. انتي اللي ضيعتي ولادك منك.. انا مليش دعوه.. انا يدوب راعيت ضميري وربيتهم واعتبرتهم ولادي مع اني مكنتش مجبره اعمل كدا... بس دول يتامى.. لا ام ولا اب.. كل واحد راح شاف حياته ورميتوهم...
نهى: ملكيش دعوه.. اتقي ربنا انتي بس وبطلي تبُخي سمك جواهم عشان يكرهوا امهم..
فيروز: لا حول ولا قوة الا بالله... اتقي ربنا يانهى ولمي الدور..
سما دخلت...
سما: بس ياجماعه.. صوتكوا عالي كدا ليه..
فيروز: صباح الخير ياحبيبتي.. ع فين كدا..
سما: عندي دروس كتير النهارده...
فيروز: تعالي ياروحي افطري عشان متتاخريش...
سما دخلت معاها ونهى طلعت الجنينه....
________
نور: هند!.. انا اسفه
هند: ع اي!
نور: ع الطريقه اللي كلمتك بيها قبل كدا...
هند: لا ياحبيبتي عادي..
نور: يعني مش زعلانه مني!
هند: ياعبيطه انتي اختي.. هو في حد يزعل من اخته!
نور: والله انا بحبك مووت ياقمر انت...
هند: خدي بوسه اهي...
ـ وانا عايز واحده..
بصوا وراهم لقوا شاب...
هند: انت تاني!
ـ وتالت وعاشر كمان.. ماتحن بقاا ياجميل..
هند: انت معندكش دم!.. ماتسيبني ف حالي بقاا..
ـ انا مش عارف انتي بتعامليني كدا ليه!... انا عملت اي!
هند: معملتش.. داير ورايا ف كل حته بس..
ـ مانتي اللي مش راضيه تديني وش..
هند: ومش هديك يايوسف.. انت بتاع بنات يابابا..
ـ ياست والله دول صحابي مش اكتر..
هند: ميخصنيش.. لو سمحت ابعد عني عشان مش عايزه اعملك مشاكل..
يوسف: مش هبعد ياهند.. بقالي كتير بحاول اقربلك وانتي بتصديني... بس مش هيأس ع فكره.. وهفضل وراكي..
هند: يلا يانور عشان دا مبيفهمش...
_____________
ادم: بس كدا...
جاكي: اي السهوله دي!... دانا مكنتش فاهمه كلمه..
ادم: لا هو سهل بس انتي مش متعوده ف شرح الدكتور دا..
جاكي: شكرا والله مش عارفه من غيرك كنت هعمل اي...
ادم: هو احنا مش صحاب ولا اي!..
جاكي: صحاب طبعا..
ادم: خلاص.. مفيش الكلام دا بين الصحاب.. المهم المحاضره التانيه بعد نص ساعه.. تحبي تشربي حاجه ولا لما نطلع!..
جاكي: لا لما نطلع احسن..
ادم: صحيح!.. هو جاك ماله كدا!
جاكي: ماله ازاي!
ادم: مش بيطيقني ليه!
جاكي: مش عارفه والله بس هو عصبي شويه وخلقه ضيق... هو دا مش سبب مقنع.. بس انا حقيقي معرفش هو بيعاملك كدا ليه!
ادم: "بخبث"... بس انا عارف..
جاكي: طب ليه!
ادم: لا مش هقولك..
جاكي: لا قول والنبي مترخمش...
ادم: مش دلوقتي.. ويلا عشان نلحق المحاضره...
جاكي: ماشي يلا...
دخلنا المحاضره وهو جه قعد جنبي والصراحه شال من عليا حمل وتوتر كبير جدا باسلوبه ولطافته والحمد لله المحاضره خلصت وخرجنا.....
ادم: تعالي نروح ناكل حاجه..
جاكي: هي المحاضره الاخيره امتى!
ادم: بعد ساعتين كدا.. انتي مجوعتيش!
جاكي: لا جوعت جدا طبعا.. يلا
روحنا جبنا اكل وقعدنا ناكل وكنت مرتاحه جدا معاه ومش حاسه اني متوتره خالص... فضلنا ناكل ونتكلم ونهزر... وبعدين حضرنا المحاضره..
اليوم عدى وخلصت محاضراتي وطلعنا...
ادم: تعالي اوصلك..
جاكي: لا شكرا.. محمد هييجي دلوقتي..
ادم: طب خلاص هقف استناه معاكي..
وقف معايا وشويه ومحمد وصل...
محمد: جاكي..
جاكي:اخيرا جيت.. اتاخرت لي
محمد: كنت بعمل كام حاجه كدا... ازيك ياادم..
ادم: الحمد لله.. انت عامل اي!
محمد: انت بتعمل اي هنا!
ادم: جامعتي هنا.. معاها
محمد: فعلا!.. طب كويس.. نمشي ولا ايه..
جاكي: ااه يلا.. ادم ماتيجي معانا..
ادم: اجي فين!
جاكي: البيت.. حتى فيروز كانت عايزه تشوفك وتسلم عليك..
ادم: لا لا بلاش..
محمد: لا بلاش ليه!.. تعالى حتى تتعرف علينا اكتر..
ادم: لا عشان محدش يتضايق..
جاكي: لا والنبي تعالى.. ع الاقل تتعرف عليهم وتقعد معانا شويه... يلا يعم..
ادم: ماشي.. يلا
ركبنا ومشينا وطول الطريق نتكلم ونهزر لحد ماوصلنا...
محمد: فيروز!.. تعالي.. اتفضل ادخل..
فيروز: اهلا يابني..
ادم: اهلا بحضرتك ياامي..
جاكي: دا ادم يافيزوو..
فيروز: والنبي!.. تعالى يابني..
راحت حضنته وقعدت تبوس فيه وهو كان محرج جدا ووشه احمر..
فيروز: روح يوقفلك ولاد الحلال ويكرمك ويوفقك ويريح بالك يابني..
ادم: اي كل دا..
فيروز: ربنا يخليك ياحبيبي ويحميك لشبابك.. انا مش عارفه اشكرك ازاي والله ع اللي عملته معاها..
ادم: لا يامي دا واجب عليا...
محمد: طب جاكي.. هاتيله حاجه يشربها..
جاكي: ااه حاضر.. تحب تشرب اي!
ادم: لا شكرا ولا اي حاجه..
فيروز: لا متعمليش حاجه.. اصلا الغدا جاهز.. يتغدا الاول وبعدين يشرب..
ادم: اي دا.. لا.. ربنا يخليكي والله بس مش هينفع..
فيروز: انا قولتها كلمه وخلاص.. مش عايزه نقاش..
ادم: "باحراج".. جاكي شوفيها.. مش هينفع والله..
محمد: لا هي معاها حق.. خليك اتغدا معانا مفهاش حاجه يعني...
جاكي: خلاص مش هتخلص معاهم والله..
ادم: ماشي... طب ممكن مايه!
جاكي: ااه ثواني..
دخلت المطبخ ولقيت البنات دخلوا...
هند: بت بت..
جاكي: اي يازفته.. جيتي امتى!
هند: لسه واصلين.. بس هو مين المز دا!
جاكي: دا ادم ياستي..
نور: القمر دا ادم!
جاكي: ايون..
نور: ياحلاوه ياولاد.. وعندنا بيعمل اي!
جاكي: بس اتلموا بقاا انتوا الاتنين عيب... وبعدين تعالوا سلموا عليه..
طلعنا....
جاكي: اتفضل...
ادم: شكرا..
جاكي: دي هند ودي نور..
ادم: اهلا وسهلا
هند: اهلا..
نور: انت بقاا اللي انقذت جاكي..
بصلي وابتسم..
ادم: ايوا انا اللي انقذت جاكي..
هند: يعني بطل يعني وكدا.. طب احكيلي انقذتها ازاي!..
بصلي باستغراب اللي هو مين المجانين دول...
جاكي: بس يابنات.. معلش هما مخبولين شويه..
فيروز: قوموا يابنات حطوا الاكل عشان يتغدا معانا...
هند: حاضر...
دخلوا وجاك رجع..
محمد: تعالى شوف مين عندنا..
جاك: ادم!!!
ادم: ازيك..
جاك: اهلا.. هو في حاجه!
ادم: احم لا هو..
جاكي: انا عزمته عشان ييجي يتعرف ع فيروز وعمي وكمان هيتغدا معانا..
جاك: فعلا!.. وانتي شوفتيه فين!
جاكي: لا ماهو طلع معايا ف الجامعه..
جاك: اااه.. طب كويس.. اي اخبارك!
ادم: الحمد لله تمام..
هند: الاكل جاهز...
فيروز: تعالى يابني بقاا عشان تاكل وتقولي رايك..
دخلنا وقعدنا وادم قعد جنبي ومحمد وجاك قصادنا... وبدانا ناكل..
فيروز: وانت في سنه كام بقاا
ادم: انا ف تالته ياامي.. معاها..
هند: يعني بتحضروا المحاضرات مع بعض!
ادم: ايوا.. وكمان مع بعض ف نفس السكشن..
جاك: "بحده".. كويس.. كويس جدا..
ادم: اه كويس.. عشان اعرف ااخد بالي منها...
ادم اتكلم معاه بلهجه غريبه وجاك بصله بنظرات غضب...
فيروز: ربنا يخليك يابني والله.. ياريت كل الشباب زيك كدا..
محمد: قولي ياادم صحيح.. بتشتغل اي!
ادم: انا عندي محل ملابس واكسسوارات ع قدي كدا.. لحد مااتخرج يعني..
فيروز: هو انت اللي بتصرف ع اهلك يعني!
ادم: ااه.. انا بابايا متوفي من عشر سنين كدا...
فيروز: ربنا يرحمه ياحبيبي.. جدع ربنا يوفقك ويحفظك لاهلك..
ادم: ربنا يخليكي ياامي..
جاك: كل... كل ياادم الاكل هيبرد..
ادم: باكل اهو..
قاعدين يتكلموا ويتناقشوا وانا مركزه مع جاك اللي باصصله بحده وغضب وكنت حاسه انه هيقوم يكسر دماغه وحسيت ان ادم ملاحظ وبيغيظه كمان....
ادم: الحمد لله ع كدا..
فيروز: رايح فين..اقعد مكانك...
ادم: ياامي كلت والله تسلم ايدك..
فيروز: قولت اقعد..
كنت قاعده اضحك ع عنف فيروز معاه وهو خاف وقعد...
جاكي: كل ياادم.. كل
ميل عليا واتكلم وجاك بص...
ادم: هي عنيفه كدا ليه!
جاكي: مبتحبش تعمل اكل وميتاكلش..
قعدنا شويه وبعدين خلصنا....
الشباب طلعوا قعدوا ف الجنينه واحنا ساعدنا فيروز وبعدين طلعت قعدت معاهم...
ادم: طب انا همشي بقاا عشان طولت قووي..
جاكي: لا لسه بدري خليك شويه..
بصيت لقيت جاك ضربني ف رجلي من تحت الترابيزه..
جاكي: ااااه.. ا ا قصدي يعني لسه بدري..
ادم: لا يادوب الحق عشان المشوار..
محمد: طب تمام تعالى اوصلك..
لسه ماشيين وفيروز طلعت..
فيروز: استني يابني..
ادم: نعم
فيروز: امسك دول..
ادم: اي دا!
فيروز: دول شوية اكل لامك..
كلنا ضحكنا وهو ضحك جامد..
ادم: اكل لامي ازاي!
فيروز: ملكش دعوه انت بس.. قولها فيروز كانت عامله اكل حلو وقالتلي لازم تدوقي منه..
ادم بصلي وضحك..
ادم: حاضر.. متشكر جدا.. مع السلامه..
فيروز: مع السلامه ياحبيبي.. ربنا معاكوا...
هما مشيوا وفيروز دخلت وبقيت انا مع الثور الهائج بمفردي..
🙂
عملت نفسي بقلب ف الموبيل عشان اتفادى نظراته المرعبه دي..
جاك: جاكي!
جاكي: اممم
جاك: بصيلي..
جاكي: نعم
جاك: خلي بالك من نفسك كويس..
سابني وقام وانا مستغربه جدا من رد فعله.. دانا فكرته هيكسر الدنيا وهيتعصب عليا..
قومت دخلت لقيت فيروز ف المطبخ..
جاكي: بتعملي اي!
فيروز: بعمل قهوه لجاك ياجميل... بس صحيح.. متعرفيش ماله!
جاكي: ليه!
فيروز: مش عارفه باين عليه متضايق..
جاكي: اديني انا القهوه دي اطلعهاله وانا اعرف ماله..
فيروز: ماشي...
خدت القهوه وطلعت... خبطت..
جاك: ادخل..
فتحت الباب ودخلت لقيته قاعد ع الكرسي وساند راسه ومغمض عينه..
جاكي: القهوه..
جاك: هو انتي!
جاكي:ااه
جاك:طب متشكر...
جاكي:...
جاك: في حاجه تاني!
جاكي: هو انت زعلان مني!
جاك: وهزعل منك ليه..
جاكي: مش عارفه بس...
لسه مكملتش كلامي وفوني رن وكان رقم غريب... حسيت ان في حاجه غلط..
جاك: في اي!
جاكي: لا دا رغم غريب..
جاك: مترديش..
جاكي: لا احسن يكون في حاجه..
جاك: هيكون في اي يعني!...
جاكي: بس انا حاسه ان في حاجه...
مسمعتلوش وفتحت...
ـ الو جاكي الحقيني!!!!!....
يتبع..
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات