القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عوض آل معتصم الفصل التاسع 9 بقلم رحمة ايمن

 رواية عوض آل معتصم الفصل التاسع 9 بقلم رحمة ايمن
رواية عوض آل معتصم الفصل التاسع 9 بقلم رحمة ايمن

رواية عوض آل معتصم الفصل التاسع 9 بقلم رحمة ايمن

معتصم : انزل انا تحت 
فهد : استنى
"يقوم بنزول والفتح له "
معتصم : يلا غير الوان بيتك بيوجع عيني 
فهد : اومال انا هعملو بني في اسود زيك يا فنان ، ده انا بدخل بيتك بكتئب
معتصم : التصاميم دى فن مش اي حد يفهم فيها 
فهد : ماشي يا انشتين زمانك خلينها ليك ، تشرب كاس 
معتصم : قهوه تمام جدا 
فهد بضحكه : يخلثو عليك وانت مؤدبب 
معتصم : اتزبط ها 
في ركنية المنزل ...
"يقوم معتصم بشرب القهوه وتحدث "
معتصم : امم يعني ده الي حصل
فهد : ها شوفت مغلطش المرادي ازاي وهيه الي بدأت
معتصم : فهد انت هتستعبط ، انت رميت البنت في المسبح وضحكت عليها الناس وبتبجح كمان 
فهد : م هي استفزتني ورمتني الاول وجايب الحق عليه انا 
معتصم : يعني انك ترمي بنت في المسبح ويظهر جسمها ويضحك عليها الناس من رئيك رجوله
فهد بتجاهل : اهو الي حصل بقي
معتصم : اعتذر
فهد : نعممم !
معتصم : امم اعتذر منها مش هتقلل منك حاجه بدل انت غلطان 
فهد : ههه ضحكتني ، ده في احلامك يا عم معتصم ثم اني اول مره اشوف جسم بنت ول اي 
معتصم بثقه : لاء غلطان،  اذا هيه زيهم مكنتش اديقت اوي كده ول حسيت بالخانقه كده 
فهد بعصبيه : معتصم انا مغلطش في حاجه ومش هعتذر من حد وامشي بقي عشان جيلي ضيوف 
معتصم بغمزه : ضيوف بردو 
فهد : لسه متعرف عليها الصبح ، حاجه كده  انما اي فورتيكا 
معتصم : تؤ ، مش هتلمسها وارهنك مش هتقدر 
فهد : معتصمم
معتصم ببرائه : فهود 
"يقوم فهد بضحك "
______________
"ماشي يا معتصم بيه ، اسهر انت وصحبك وسبني اولع هنا .. ومين برن كمان ، فاطمه ؟!"
رحمه : الو 
فاطمه بدموع : حووم 
رحمه : اي يا بت مالك 
فاطمه : انا تعبانه اوي ومحتجاكي 
رحمه بقلق  : يا روحي انا جمبك اتكلمي بسرعه 
"بعد ربع ساعه "
رحمه : ابن الجزمه ، عرفه لو عرفته مين هموتهولك 
فاطمه : وبعد ما ارجعت كنت قاعده في الاوضه وماما طلبت حاجات كتير ومكنتش قادره فضربني بالكرباج وورمت ايدي تاني وكان يوم مهبب وزفت 
رحمه : انا عمري في حياتي مكرهت ول هكره حد  زي امك اقسم بالله ، كان نفسي اكون جمبك يا قلبي في الوقت ده واحضنك ونعيط سوي لحد ما نام 
فاطمه : وحشتيني اوي يا حومه 
"تقوم بمسح دموعها " المهم عملتي اي في الشغل انهرده لهيتك بمشاكلي ونسيت اسالك 
رحمه : احنا في اي ول في سيبك من ده دلوقتي ، انتي كويسه 
فاطمه بصوت مؤلم : عرفه يا رحمه رغم كل الي بتعملو فيا ده مكرهتهاش ، ول دعيت عليها في يوم .. بس تعبت رغم ده كلو ، احساس انك منبوزه وانه كلو بيجرح ومش فارق معاهم اي مشاعرك ، رغم انها ديما بتفرق بيني وبين كرستينا الا اني عمري ما غيرت منها وده اكتر سبب مخلي كرستينا تكرهني ، تعرفي اي اكتر حاجه وجعاني اني طلعت ضعيفه الشخصيه وبخاف من كل الناس ، هو لي الحياه وقفه ضدنا كده
رحمه : يا روحي هتعدي صدقيني وعرفي انه في يوم اكيد هتضحكلك ، لسه منعرفش الايام مخبيه اي وممكن بكره تلقي العوض الحقيقي 
فاطمه  : ان شاء الله ، رحمه في حد هيدخل اوضتي هكلمك بعدين 
رحمه : تمام يا قلبي خدي بالك من نفسك .
"بكره العنف ، يمكن انا شوفت كتير علي ايد امير بس لما تكون امي هيه الي بتعمل كده بحس بالعجز ، اذا مكنتش هيه الي بطبطب عليه يبقي انا ليا مين ؟ ، التربيه دي اهم حاجه في حياه الشخص لانه بيتبني عليها حاجات كتير في حياته زي ثقته في نفسه وفي اصحابه زي حبه للحياه والمصاعب الي يتغلب عليها وهما جنبهم واذا جبتوهم عشان تعذبوهم وتهنوهم وتقللو منهم يبقي متخلفش ول حتي تسمي نفسك واصي عليهم لانك متستهلش اللقب ده "
الساعه 2 صباحا ...
معتصم : انتي لسه صاحيه لعند دلوقتي لي 
نبيله : كانت الهانم بتسال عليك وكل شويه اقلها مجاش فقولت استني اما حضرتك تيجي يا بيه عشان اقلها 
معتصم: طيب انا هطلع اشوفها ، روحي نامي انتي 
نبيله : حاضر يا بيه 
في الغرفه...
"يقوم الباب بالفتح فتنظر رحمه بلهفه وتذهب اليه "  
رحمه بندفاع : تعرف مستنياك من امتي ، انت مقولتش لي انك هتتاخر كده كنت....عاااا
"وهي تذهب له بندفاع تقوم بتزحلق وتقع في حضنه  "
معتصم ببتسامه : انتي كويسه 
رحمه بحمرار وبلع ريقها : احم اه انا تمام 
معتصم : امم كنتي بتقولي اي بقي 
رحمه: لاء انا مبقلش حاجه خالص 
معتصم : طيب ممكن نروح ننام بقي 
رحمه : ايوا طبعا لازم 
معتصم : ههه ، طيب هدخل قبلك اغير انا 
"بعد عني من هنا ونفسي قدر يطلع من هنا ، كان قلبي بدق بغباء وكانت انفاسه قريبه من وشي لدرجه مخيفه بس في حد ممكن يطلع حلو اوي كده من بعيد ولما يكون قريب يزيد حلوه وجمال  كده  ، الاستركس هيموتني "
في الصباح ...
"تستيقذ فلا تجده بجانبها ، فتنظر من الشباك فتراه يجري حول الفله فتراقبه ببتسامه واعجاب " 
علي المائده ...
رحمه : كده حرام علفكره 
معتصم :.....
رحمه : طيب عادي استبدله بسلطه
معتصم : رحمه كلي وانتي ساكته 
رحمه : مش عايزه هو بالعافيه 
معتصم ببرود : اه بالعافيه 
رحمه : طيب انت قولت هتطلب حاجه قول وانا هعملها دلوقتي ومكلوش
معتصم بتفكيرر : اممم 
"تنظر له رحمه بامل انها لن تاكله "
معتصم : مش في دماغي حاجه معينه دلوقتي لما القيها بقي 
رحمه : اهئ اهئ 
معتصم : رحمممه ، خلصي 
رحمه : طاايب براحه 
ترن ترن ترن 
معتصم : امم 
السواق : معتصم بيه كلنا مستعدين بره 
معتصم : تمام 
"يقوم بنظر لرحمه وهي مرتبكه من الطبق وتاكل القليل ويبتسم بتلقائيه "
معتصم : احم استعدي
رحمه : استعد اي 
معتصم : هنروح مشوار مهم بعد الاكل 
رحمه : والشغل !
معتصم : مفيش انهرده 
رحمه : ازاي بس ده تاني يوم ليا 
معتصم : بدال انا قولت مفيش يبقي مفيش ، استعدي بسرعه عشان نمشي 
رحمه بتريقه :"استعدي بسرعه عشان نمشي ، ربع ثقته في نفسه يا رب "
معتصم : قدامك خمس دقايق 
رحمه بالوقوف والسير بسرعه : حااضر 
ترن ترن ترن 
فهد بنعاس : اي يا عم انت ، انت هتقرفني بليل والصبح 
معتصم :  فوق يلا كده وقوم يلا 
فهد : عايز من زفت اي 
معتصم : روح الشركه بدالي انهرده لاني هروح لعم رشيد انا ورحمه انهرده 
فهد : انت بقيت بغيب كتير من الشركه من يوم ما تجوزت البت دي 
"بغمزه " شكلك هتقع ومش هنعرف نسمي عليك يا كبييير ههه 
"يقوم معتصم بقفل المكالمه واكمال الاكل بهدوء 
معتصم : نبييله اعمليلي قهوه 
______________
في الكافيه..
نيره : وحشتني 
شهاب : وانتي كمان 
نيره : اثبتلي 
شهاب بغمزه : تحبي اثبتلك بطريقتي 
نبيره : ههه بطل قله ادب 
شهاب : عملتي اي في موضوع الشغل 
نيره : قلي بعد الجامعه هيدورلي علي شغل هناك 
شهاب : امم هانت باقي حاجه بسيطه ووتتخرجي
نيره : طيب لي شركه معتصم يعني ، مانتوا عندكو شركه وانت حبيبي فتشغلني عندكو اهو اشوفك كل يوم 
شهاب : مينفعش يا نونو ، فهد العمري يزعل منك 
نيره : ههه مش عرفه انت حطه في دماغك لي غيران عليه ولا مبتحبوش 
شهاب : لتنين يا قلبي ، مهو لو سبنه وحده نبقي بنكدب 
نيره بتقرب له  : بحبك وانت غيران عليه 
شهاب : لازم اتحرك بقي لحد يشوفنا ول حاجه 
نيره : يووه ديما بتخاف من الناس وكلمهم علفكره فهد مش كده فهد كا...
"يقوم بمسك فكيها بيده "
شهاب : ششش متنطقهاش عشان متكنش اخر كلمه تطلع من بقك 
نيره بخوف : اسفه يا حبيبي اسفه
شهاب : قومي نحاسب يلا زهقت 
..........................
رحمه بفرحه : عاااا اسنكدريه بجد !
معتصم : امم 
رحمه : تعرف كان نفسي ازورها من زماان ، بحب البحر الي هناك اوي واجوئها وريحتها وفي هناك دوره مشويه بتكلها غير اي دوره تانيه كلتها في حياتك 
معتصم: امم شكلك زورتيها كتير
رحمه : مرتين ، مره مع ماما ومره مع امير لما كان جي تبع شغل و مطولناش ومخرجنيش من العربيه حتى 
معتصم :......
رحمه : وانت زورتها كام مره 
معتصم : كتير
رحمه : لوحدك ول مع اهلك 
معتصم : لوحدي 
رحمه : طب احنا...
نعتصم : بطلي اسئله بقي صدعتيني لما نوصل هتعرفي 
رحمه :"بستفسر يا عم انت ، الاه "
.................
فاطمه : اتاخرت وعمو جمال لسه مجاش هضيع اول محضره 
شرين : انتي نافعه اوي يختي 
فاطمه :......
هشام : انا رايح مشوار قريب الجامعه تعالي اوصلك 
فاطمه : بجد ! شكرا يلا 
في السياره...
فاطمه: رايح فين 
هشام : شركه معتصم الجدواني 
فاطمه: لي ! رايح  تتخانق معاه ، لاء اوعي  لو جدو شم خبر هتروح في داهيه و...
هشام : اي يا حجه انتي رايح اجيب ورق المشروع 
فاطمه : الحمد لله خضتني
هشام : سلمت قلبك من الخضه يعنيا 
فاطمه : نينيني 
..........
"في اسكندريه ... في كافيه عم رشيد "
رشيد : اهلا اهلا بصحاب المكان 
"يقوم معتصم بعناقه وتقبيل يده فتشعر رحمه بزهول من انه لم يفعل ذالك مع احدا من قبل "
رشيد بهمس : بنت النواري 
معتصم : امم 
رشيد : ما شاء الله تشبه الحوريات بطلتها الزهيه وعينيها التي تشرب من ماء بحر مليئ بالمرجان
معتصم : شكلك بتلمح لحاجه 
رشيد : ههه شكلك انت الي هتاكدلي حاجه 
"يقمون بالنظر لبعضهم بفهم وضحك "
رحمه : "هموت واعرف بهمسو لي بس طبعا مستحيل نروح نقول "
رشيد : مش هتسلمي عليه يا عروسه البحر 
رحمه بفرحه واعجاب بلقبها : هههه طبعا هاجي يا عمو 
"تقوم بسلام عليه وتقبيل يده ايضا "
رشيد : باركك الله يا بنتي 
رحمه : ششكرا يا عمو...
رشيد : رشيد يبنتي اسمي رشيد 
معتصم : احم ، مش هتشربونا حاجه ول اي 
رشيد : معتصم بالله يامر واحنا نفذ اكيد ، ههه اتفضلو 
"دخلت لقيت كافيه جميل جدا ، فيه صور قديمه ليها معني وكتب من اغلي واحسن الكتب الي ممكن تقراها واهم من ده كلو في معتصم الي اول ما دخلنا هنا وهو معتصم تاني خالص ، ودود وطيب القلب "
معتصم : لازم تتعبنا كده علطول 
رشيد : مش انت الي عاوز تشرب النوع ده هتلقي عند الراجل الطيب ده 
معتصم : انت قولت هتجبهولي
رشيد : نسيت 
معتصم : حج رشيد 
رشيد : اصل وانا صغير اتخنقت معاه من زمان وحرقتله المحل ومن وقتها وحالف ليقتلني اول ما يشوفني 
معتصم : تقوم ملبسني انا بقي 
رشيد : مش انت الي عايز تشرب النوع ده 
معتصم : هروح بس ليك وحده وهتشوف 
"رحمه تراقب في صمت وضحك "
رشيد : وخد عروسه البحر معاك اكون انا حضرت الغداء 
رحمه : لاء يا عمو هساعدك 
معتصم : ايوا هيكون احسن هروح اجيبه علطول 
رشيد بحده : سمعته انا قولت اي 
معتصم : هستناكي في العربيه 
رحمه : حاضر 
تحسونا جرينا كده الي هو اهدا كده واحنا عنينا ليك يا باشا وبعدين نخرج من هناك ونمشي من الطريق الي قلنا عليه يقوم هوب العربيه تقف ، الي هو لو قصدين نصور فيلم هندي مش هيحصل كده !
رحمه : اي الي حصل 
معتصم : شكل العربيه عطلت 
رحمه : كملت !
يتبع....
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات